Uusi oppiaine kouluihin?

Nythän keskustellaan siitä, miten peruskoulun ja lukion tuntikehyksiä (vai mitä ne virallisesti nimeltään onkaan) pitäisi muuttaa. Paljonko mitäkin ainetta pitäisi opettaa, pitäisikö joku aine lopettaa ja mitä voisi ottaa tilalle jne... Niinpä kysynkin:

1. Minkä oppiaineen tunteja voisi vähentää tai lakkauttaa kokonaan?
2. Mitä pitäisi ottaa tilalle?
93222
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 93

Vanhimmat

kyllä mä sanoisin, että 1. RUOTSI POIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ruotsin opetus pois)

2. enemmän valinnaisia kieliä, kuten juuri ruotsi tai hollanti tai jotain, riippuu nyt mihin koululla on varaa. Jollei valinnaisia kieliä, niin sitte muita valinnaisia aineita.

niin ja sitte tuo ruotsin opetus kyllä pitäs poistaa, melkein unohin sanoo

Äänestä
  • Aloittaja

Minusta ruotsin muuttaminen valinnaiseksi parantaisi sen imagoa. Toisaalta se lisäisi valinnaisuutta ja voisi lisätä esimerkiksi venäjän opiskelua Itä-Suomessa.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Minusta ruotsin muuttaminen valinnaiseksi parantaisi sen imagoa. Toisaalta se lisäisi valinnaisuutta ja voisi lisätä esimerkiksi venäjän opiskelua Itä-Suomessa.

venäjää opiskellaan länsi-suomessaki.

Я говорю по русского язык.

Äänestä

• Aloittaja

alright kirjoitti:

venäjää opiskellaan länsi-suomessaki.

Я говорю по русского язык.

Minä olisin varmaan lukenut ruotsin sijaan mielummin saksaa, ranskaa tai espanjaa. Pakkoruotsi oli pakkopullaa, enkä osaa puhua sitä lainkaan, vaikka olen yo-lakkini aikoinaan saanut. Tosin, jos se olisi ollut vapaaehtoista, olisin saattanut sitä oppiakin.

(Jään odottamaan, milloin joku vertaa sitä pakko-matematiikaan tai pakko-äidinkieleen.) ;-)

Äänestä

Minä olisin varmaan lukenut ruotsin sijaan mielummin saksaa, ranskaa tai espanjaa. Pakkoruotsi oli pakkopullaa, enkä osaa puhua sitä lainkaan, vaikka olen yo-lakkini aikoinaan saanut. Tosin, jos se olisi ollut vapaaehtoista, olisin saattanut sitä oppiakin.

(Jään odottamaan, milloin joku vertaa sitä pakko-matematiikaan tai pakko-äidinkieleen.) ;-)

pakko-äidinkieli alas!

ei kukaan tarvii suomessa suomea saadakseen töitä tai elääkseen, joten mun mielestä se on ihan turha aine. Ja toinen on tuo pakko-matikka, eihän siellä tehä mitään muuta ku integroidaan jotain funktioita, ja siitäkään ei loppujen lopuks oo mitään hyötyä :s

Äänestä

ruotsin ja uskonnon opetusta vois vähentää ja tilalle elämänkatsomusta, filosofiaa ja ennen kaikkea KOTITALOUTTA.

Äänestä
  • Uskonto on tärkeä osa meidän jokapäiväistä elämää

Äänestä

• alright kirjoitti:

Uskonto on tärkeä osa meidän jokapäiväistä elämää

tasan yhtä iso kuin kuin ruotsin kieli.

Äänestä

• alright kirjoitti:

Uskonto on tärkeä osa meidän jokapäiväistä elämää

ja sä tarttisit matikkaa

Äänestä

• Uskontoa kirjoitti:

ja sä tarttisit matikkaa

kuule mä en tarvii sulta yhtään mitään!

:s

Äänestä

• alright kirjoitti:

kuule mä en tarvii sulta yhtään mitään!

:s

kristinuskon opettaminen nuorille on erittäin tärkeä ja jalo koulun tehtävä, jota ei missään nimessä saa lakkauttaa.

Äänestä

• Aloittaja

Minusta tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi lopettaa kouluissa ja opettaa kaikille yhtestä uskontotietoutta, etiikkaa ja filosofiaa, mikä antaisi paremma eväät oman maailmankuvan luomiselle.

Jos yläasteella on kotitaloutta, niin lukiossa ja ammattioppilaitoksissa se pitäisi korvata taloustaidolla. Ei mitään kansantaloustiedettä vaan että paljonko se pikavippi oikein maksaa, miten tehdä vuokrasopimus, miksi kannattaa ottaa vakuutus ja miten ostaa vaikkapa auto.

Äänestä

• alright kirjoitti:

kristinuskon opettaminen nuorille on erittäin tärkeä ja jalo koulun tehtävä, jota ei missään nimessä saa lakkauttaa.

.

eihän nyt uskonnonopetukseeen saa puuttua

.

Äänestä

Minusta tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi lopettaa kouluissa ja opettaa kaikille yhtestä uskontotietoutta, etiikkaa ja filosofiaa, mikä antaisi paremma eväät oman maailmankuvan luomiselle.

Jos yläasteella on kotitaloutta, niin lukiossa ja ammattioppilaitoksissa se pitäisi korvata taloustaidolla. Ei mitään kansantaloustiedettä vaan että paljonko se pikavippi oikein maksaa, miten tehdä vuokrasopimus, miksi kannattaa ottaa vakuutus ja miten ostaa vaikkapa auto.

omia poikiani, jotka pakanoina eivät ole osallistuneet uskonnon opetukseen ja mun mielestä se on ollut vahinko.

Muuten olen samaa mieltä, että tunnustuksellisen uskonnon opetuksen voisi poistaa... mutta ajattelen myös niin, että juuri sen kautta esitetään yksi eheä moraalinen ja eettinen maailmankuva.
    Se ei oikeastaan ole tärkeää, kuka uskoo ja kuka ei, ja kenelle juuri kristinuskoa pitäisi tuputtaa. Uskonnon opetus luo yhden ehjän etiikan. Se on mielestäni hyvä. Sitä etiikkaa vastaan voi sitten tapella ja sanoutua siitä irti, mutta se antaa kokonaiskuvan siitä kuinka koko eettinen ja moraalinen maailma muodostuu.
    Elämänkatsomustieto, etiikka, filosofia - kaikki tosi hyviä. Mutta niiden pohjalta ei muodostu YHTÄ eettistä näkemystä, jos niissä esitellään kaikkia maailmankatsomuksellisia asioita.

Olen siis jutellut poikieni kanssa vuosia etiikasta, uskonnosta jne ja olen pannut merkille sen, että heillä ei ole mitään kokonaisnäkemysta siitä, miten etiikka rakentuu. Mielestäni se johtuu juuri siitä että joku elämänkatsomustieto esittelee "kaikenmaailman asioita", rakentamatta kokonaisnäkemystä.

Voin olla väärässä. Kokonaisnäkemys voisi olla jokin muukin kuin kristillinen etiikka. Mutta mikä se muu olisi

Äänestä

• USKONTO::::!!!! kirjoitti:

.

eihän nyt uskonnonopetukseeen saa puuttua

.

Uskonnonopetukseen ei missään nimessä saa puuttua, se pitäis olla jo melkein laissa kiellettyä

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

omia poikiani, jotka pakanoina eivät ole osallistuneet uskonnon opetukseen ja mun mielestä se on ollut vahinko.

Muuten olen samaa mieltä, että tunnustuksellisen uskonnon opetuksen voisi poistaa... mutta ajattelen myös niin, että juuri sen kautta esitetään yksi eheä moraalinen ja eettinen maailmankuva.
    Se ei oikeastaan ole tärkeää, kuka uskoo ja kuka ei, ja kenelle juuri kristinuskoa pitäisi tuputtaa. Uskonnon opetus luo yhden ehjän etiikan. Se on mielestäni hyvä. Sitä etiikkaa vastaan voi sitten tapella ja sanoutua siitä irti, mutta se antaa kokonaiskuvan siitä kuinka koko eettinen ja moraalinen maailma muodostuu.
    Elämänkatsomustieto, etiikka, filosofia - kaikki tosi hyviä. Mutta niiden pohjalta ei muodostu YHTÄ eettistä näkemystä, jos niissä esitellään kaikkia maailmankatsomuksellisia asioita.

Olen siis jutellut poikieni kanssa vuosia etiikasta, uskonnosta jne ja olen pannut merkille sen, että heillä ei ole mitään kokonaisnäkemysta siitä, miten etiikka rakentuu. Mielestäni se johtuu juuri siitä että joku elämänkatsomustieto esittelee "kaikenmaailman asioita", rakentamatta kokonaisnäkemystä.

Voin olla väärässä. Kokonaisnäkemys voisi olla jokin muukin kuin kristillinen etiikka. Mutta mikä se muu olisi

se voi olla esimerkiks islamin opetusta, eli oppilaat opiskelee shariaa 13 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa. Näin se menee.

Siinä sais ainaki karsia muut oppiaineet suoralta kädeltä pois.

Äänestä

• alright kirjoitti:

se voi olla esimerkiks islamin opetusta, eli oppilaat opiskelee shariaa 13 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa. Näin se menee.

Siinä sais ainaki karsia muut oppiaineet suoralta kädeltä pois.

mutta jos lakkaat olemasta näppärä, niin kerropa, mikä olisi vaihtoehtoinen eheä eettinen ja moraalinen rakennelma, jota voitaisiin opettaa, kuin jokin uskonnollinen järjestelmä.

Tieteellinen maailmankuva? Joo. Mutta se ei vastaa kysymyksiin: "onko oikein että..." ja "miksi ei ole oikein että..."

Empiirinen tai biologis-fysikaalinen tiede ei osaa vastata eettisiin miksi-kysymyksiin.

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

mutta jos lakkaat olemasta näppärä, niin kerropa, mikä olisi vaihtoehtoinen eheä eettinen ja moraalinen rakennelma, jota voitaisiin opettaa, kuin jokin uskonnollinen järjestelmä.

Tieteellinen maailmankuva? Joo. Mutta se ei vastaa kysymyksiin: "onko oikein että..." ja "miksi ei ole oikein että..."

Empiirinen tai biologis-fysikaalinen tiede ei osaa vastata eettisiin miksi-kysymyksiin.

moraali vastaa kysymyksiin "onko oikein", ja jokaisella ajattelevalla eliöllä on välttämättä moraali, omanlaisensa moraali tietysti. kyllä ihmiset tiesi ennemminki mikä on oikein ja väärin vaikka ei kouluja tai kristinuskoa ollu suomessa. Tieteen tarkoitus ei ole kertoa ihmisille mikä on oikein, vaan sen tarkoitus on tehdä ihmisen elämästä helpompaa.

Toisekseen mä en koskaan lakkaa olemasta näppärä :D

Äänestä

mitä niillä nykyään siellä on.
Mutta ylimalkaan taitoaineet on jatkuvalla häviämiskurssilla tietoaineisiin nähden. Niitä pitäisi lisätä.
Semmosen huomasin poikieni koulunkäynnistä, että yhteiskuntatieto on järkyttävän ohutta. Sitä sanottiin ennen alaluokilla kansalaistaidoksi ja yläluokilla yhteiskuntaopiksi. Se on kadonnnut opetussuunnitelmasta: miten maailma toimii. Sitä pitäisi lisätä.

Mullakin on näitä lisäämistarpeita enemmän kuin poistamistarpeita. Niin kai kaikilla, pakkoruotsia lukuunottamatta.
En osaa sanoa, mitä pitäisi vähentää. Jotain kuitenkin pitäis, että noille mun lisäyksille tulis tilaa. Kai se on se pakkoruotsi sitten, kun en muutakaan keksi...

Äänestä
  • lukiossa on kaks kurssia pakollista yhteiskuntaoppia, ja niillä ei juuri opita muuta ku nykyisen presidentin nimen :s

olettaen, että kyseessä on siis ysin oppilas

Äänestä

• se on terminä muuttunut. 'Historia ja yhteiskuntaoppi' on pelkkä historia.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

se on terminä muuttunut. 'Historia ja yhteiskuntaoppi' on pelkkä historia.

historia ja yhteiskuntaoppi on yks ja sama aine yläasteella, mutta lukiossa ne on kaks eri ainetta.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

se on terminä muuttunut. 'Historia ja yhteiskuntaoppi' on pelkkä historia.

jonka vois lopettaa. Mutta se on varmaan jo lopetettukin 20 vuotta sitten.
    Meillä oli semmonen pakollinen aine kuin kirkkohistoria. Se oli kyllä kypsää. Sillä tavallisella historialla olis pärjänny ihan hyvin.

Äänestä

• alright kirjoitti:

historia ja yhteiskuntaoppi on yks ja sama aine yläasteella, mutta lukiossa ne on kaks eri ainetta.

oli.

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

Meillä oli semmonen pakollinen aine kuin kirkkohistoria. Se oli kyllä kypsää. Sillä tavallisella historialla olis pärjänny ihan hyvin.

kun en oo ikinä kuullutkaan :)

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

oli.

ne edelleen on lukiossa kaks eri ainetta.

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

kirkkohistoria kuuluu uskonnon opetukseen, ja sitä pitäis kyllä ehdottomasti lisätä!

Äänestä

• "Perusopetuslain mukaisia perusopetuksen oppimäärään kuuluvia kaikille opetettavia ns. yhteisiä aineita ovat äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli, vieras kieli, ympäristöoppi, terveystieto, uskonto tai elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, maantieto, liikunta, musiikki, kuvataide sekä käsityö ja kotitalous. Opetussuunnitelman perusteiden mukaan ympäristöoppi, terveystieto, fysiikka, kemia, biologia ja maantieto muodostavat vuosiluokilla 1-4 oppiainekokonaisuuden nimeltä ympäristö- ja luonnontieto.

Oppilaalle tulee perusopetuslain mukaan antaa myös oppilaanohjausta. Lisäksi opetetaan valinnaisia aineita, joista päättää kunta tai koulu. Valinnaisten aineiden vähimmäismäärän määrittelee valtioneuvosto.

Peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu myös aihekokonaisuuksia. Ne ovat kasvatus- ja opetustyötä eheyttäviä teemoja, jotka käsitellään eri oppiaineissa ja koulun muun toiminnan kuten aamunavausten, juhlien, opintokäyntien ja retkien ja kerhotoiminnan yhteydessä. Vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden mukaiset aihekokonaisuudet ovat

•Ihmisenä kasvaminen
    •Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys
    •Viestintä ja mediataito
    •Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys
    •Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta
    •Turvallisuus ja liikenne
    •Ihminen ja teknologia
    Siitä, miten opetukseen käytettävä tuntimäärä jaetaan eri oppiaineiden kesken, päättää valtioneuvosto (valtioneuvoston asetus1435/2001). Koska asetus määrittelee vain yhteisten oppiaineiden ja valinnaisaineiden vähimmäistuntimäärän, voi eri aineiden tuntimäärä vaihdella jonkin verran kuntien ja koulujen kesken. Opetustuntien määrä on tuntijaossa määritelty vuosiviikkotunteina (vvt). Yksi vuosiviikkotunti tarkoittaa 38 tuntia opetusta lukuvuoden aikana."

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/yleissivistaevae_koulutus/perusopetus/perusopetus/tuntijakotaulukko/tunti...

Äänestä

• alright kirjoitti:

ne edelleen on lukiossa kaks eri ainetta.

en ala kinata, koska olen perusopetuksessa ja mun lukiovuosistani on aikaa.

Äänestä

• alright kirjoitti:

kirkkohistoria kuuluu uskonnon opetukseen, ja sitä pitäis kyllä ehdottomasti lisätä!

ne asioina johonkin on ympätty, mutta aineniminä eivät ole enää olemassa.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

"Perusopetuslain mukaisia perusopetuksen oppimäärään kuuluvia kaikille opetettavia ns. yhteisiä aineita ovat äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli, vieras kieli, ympäristöoppi, terveystieto, uskonto tai elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, maantieto, liikunta, musiikki, kuvataide sekä käsityö ja kotitalous. Opetussuunnitelman perusteiden mukaan ympäristöoppi, terveystieto, fysiikka, kemia, biologia ja maantieto muodostavat vuosiluokilla 1-4 oppiainekokonaisuuden nimeltä ympäristö- ja luonnontieto.

Oppilaalle tulee perusopetuslain mukaan antaa myös oppilaanohjausta. Lisäksi opetetaan valinnaisia aineita, joista päättää kunta tai koulu. Valinnaisten aineiden vähimmäismäärän määrittelee valtioneuvosto.

Peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu myös aihekokonaisuuksia. Ne ovat kasvatus- ja opetustyötä eheyttäviä teemoja, jotka käsitellään eri oppiaineissa ja koulun muun toiminnan kuten aamunavausten, juhlien, opintokäyntien ja retkien ja kerhotoiminnan yhteydessä. Vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden mukaiset aihekokonaisuudet ovat

•Ihmisenä kasvaminen
    •Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys
    •Viestintä ja mediataito
    •Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys
    •Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta
    •Turvallisuus ja liikenne
    •Ihminen ja teknologia
    Siitä, miten opetukseen käytettävä tuntimäärä jaetaan eri oppiaineiden kesken, päättää valtioneuvosto (valtioneuvoston asetus1435/2001). Koska asetus määrittelee vain yhteisten oppiaineiden ja valinnaisaineiden vähimmäistuntimäärän, voi eri aineiden tuntimäärä vaihdella jonkin verran kuntien ja koulujen kesken. Opetustuntien määrä on tuntijaossa määritelty vuosiviikkotunteina (vvt). Yksi vuosiviikkotunti tarkoittaa 38 tuntia opetusta lukuvuoden aikana."

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/yleissivistaevae_koulutus/perusopetus/perusopetus/tuntijakotaulukko/tunti...

joo-o, ja mikä oli loppupäätelmä?

Äänestä

• alright kirjoitti:

joo-o, ja mikä oli loppupäätelmä?

toi piip linkki toimi noin :/

Kunhan attelin jeesata väkeä mut meni pilkku liikuteltavaks näemmä. Aivan sama, aamulla jatkuu kummiskin.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

en ala kinata, koska olen perusopetuksessa ja mun lukiovuosistani on aikaa.

kyllä se niin on, koska mä oon kirjottanu historian mutta en yhteiskuntaoppia, ja kummastaki mä oon kursseja käyny.

Äänestä

- Uskonto ja pakko ruotsi

- uusi aine Suomen Perustuslaki, yksilön oikeudet ja vastuu
Eikö olisi aika hyvä aine, voisi jakaa monelle luokalle vaikeusasten mukaan

Äänestä

kaikki kielet valinnaisiksi, kuitenkin niin, että A1-kieli olisi oltava. A2 onkin jo valinnainen.

Yläkoulusta valinnaistaisin kotitalouden ja käsityöt. Arvostan toki niitä, mutta perusteet opitaan jo alakoulussa, ja nimenomaan yläkoulussa erikoistumista tarvittanee jo oppilaan taipumusten mukaisesti kokonaistuntimääriä nostamatta. Silloin olisi esimerkiksi 7 lk:n oppilailla tilaa valita 3 oppiaineen tuntien tilalle haluamiaan.

Äänestä

P10-v.
1) matikka pois
2) ATKta lisää

T12-v.
1) äikkä pois
2) luovia aineita lisää (esim. kuvataide, käsityö ja liikunta)

Itse en ota kantaa toistaiseksi :)

Äänestä
  • jos matikka poistetaan koulusta, nii sitte kukaan ei voi kirjottaa palstalle ku ei osaa yhteenlaskua :s

ja jos äidinkieli poistetaan, nii kenenkään ei edes tarvitse kirjottaa palstalle...

Äänestä

• alright kirjoitti:

jos matikka poistetaan koulusta, nii sitte kukaan ei voi kirjottaa palstalle ku ei osaa yhteenlaskua :s

ja jos äidinkieli poistetaan, nii kenenkään ei edes tarvitse kirjottaa palstalle...

että muksuilla olikin oma lehmä ojassa; äiskä pois netistä...

Jos niihin ATK-tunteihin vaikka salaa liitetään kumpaakin poistettua oppiainetta :D

Äänestä

• alright kirjoitti:

jos matikka poistetaan koulusta, nii sitte kukaan ei voi kirjottaa palstalle ku ei osaa yhteenlaskua :s

vieraiden kielien oppiminen muuttuisi mahdottomaksi, koska termejä ei osattaisi edes suomeksi :/

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

vieraiden kielien oppiminen muuttuisi mahdottomaksi, koska termejä ei osattaisi edes suomeksi :/

jos äikkä poistuis ni millai sit mittä vierait kiäli oppis ku kaik ei ymmär edes näit suome murttei ja giäli. Ne on rikkaus jota vois koulussakki ol enemmä. Ainakki tätä mun giält. :DDD

Äänestä

• kirpakkaakka kirjoitti:

jos äikkä poistuis ni millai sit mittä vierait kiäli oppis ku kaik ei ymmär edes näit suome murttei ja giäli. Ne on rikkaus jota vois koulussakki ol enemmä. Ainakki tätä mun giält. :DDD

Sinne vaan A2 kieleksi :DDDDDDDDDDDDD

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

Sinne vaan A2 kieleksi :DDDDDDDDDDDDD

olis kova jut. Mä jo luuli ettäs ole häipän täält ku es vasta mul. Luuli jo et olen tullu turhampäite. Ku mul ei kukka muu haluu vastaskel. :DDD

Äänestä

olis kova jut. Mä jo luuli ettäs ole häipän täält ku es vasta mul. Luuli jo et olen tullu turhampäite. Ku mul ei kukka muu haluu vastaskel. :DDD

aikas oot nii jokkut paasaa. Ja johan sie eilen pääsit alkuun :DD

Äänestä

• P10-v:

Maanantai koulua 8-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h liikunta
    2 h ATK

Tiistai koulua 8-14
    2 h puukässyt
    1 h uskonto (ei läksyä)
    3 h liikunta

Keskiviikko koulua 10-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h ATK

Torstai koulua 9-13
    1 h liikunta
    1 h uskonto (ei läksyä)
    1 h ATK
    1 h puukässyt

Perjantai koulua 10-11
    1 h englantia

T12-v:

Maanantai koulua 8-14
    1 h uskonto
    1 h matikka
    1 h äikkä
    1 h biologia ja maantieto
    1 h fysiikka ja kemia
    1 h historia

Tiistai koulua 8-14
    2 h englantia
    2 h ruotsia / saksaa
    2 h ilmaisua

Keskiviikko koulua 8-14
    2 h musiikkia
    2 h ATK
    2 h liikunta

Torstai koulua 9-14
    3 h käsitöitä
    2 h kuvista

Perjantai koulua 10-13
    1 h lukutunti
    2 h kuvista

Tällainen olisi muksujen toivelukkari :D

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

aikas oot nii jokkut paasaa. Ja johan sie eilen pääsit alkuun :DD

jatkoo eilisse ketjuhu. En tiä lukek vai ei mut sin läht.

Siskos on nyt tosi kipee huominen päivä koton sängy pohjal, olis vaa joku joka hoitais, mut ku ei ol kukka. Täytyy tropat itte vaa.

Äänestä

jatkoo eilisse ketjuhu. En tiä lukek vai ei mut sin läht.

Siskos on nyt tosi kipee huominen päivä koton sängy pohjal, olis vaa joku joka hoitais, mut ku ei ol kukka. Täytyy tropat itte vaa.

kuallu tänää, pennut oli muilla kun laatotin aamun.

Äänestä

• UPDATE_9003451 kirjoitti:

P10-v:

Maanantai koulua 8-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h liikunta
    2 h ATK

Tiistai koulua 8-14
    2 h puukässyt
    1 h uskonto (ei läksyä)
    3 h liikunta

Keskiviikko koulua 10-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h ATK

Torstai koulua 9-13
    1 h liikunta
    1 h uskonto (ei läksyä)
    1 h ATK
    1 h puukässyt

Perjantai koulua 10-11
    1 h englantia

T12-v:

Maanantai koulua 8-14
    1 h uskonto
    1 h matikka
    1 h äikkä
    1 h fysiikka ja kemia
    1 h historia

Tiistai koulua 8-14
    2 h englantia
    2 h ruotsia / saksaa
    2 h ilmaisua

Keskiviikko koulua 8-14
    2 h musiikkia
    2 h ATK
    2 h liikunta

Torstai koulua 9-14
    3 h käsitöitä
    2 h kuvista

Perjantai koulua 10-13
    1 h lukutunti
    2 h kuvista

maanantai vapaa

tiistai vapaa

keskiviikko vapaa

torstai vapaa

lauantai vapaa

sunnuntai vapaa

Äänestä

• UPDATE_9003451 kirjoitti:

P10-v:

Maanantai koulua 8-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h liikunta
    2 h ATK

Tiistai koulua 8-14
    2 h puukässyt
    1 h uskonto (ei läksyä)
    3 h liikunta

Keskiviikko koulua 10-14
    2 h uskonto (ei läksyä)
    2 h ATK

Torstai koulua 9-13
    1 h liikunta
    1 h uskonto (ei läksyä)
    1 h ATK
    1 h puukässyt

Perjantai koulua 10-11
    1 h englantia

T12-v:

Maanantai koulua 8-14
    1 h uskonto
    1 h matikka
    1 h äikkä
    1 h fysiikka ja kemia
    1 h historia

Tiistai koulua 8-14
    2 h englantia
    2 h ruotsia / saksaa
    2 h ilmaisua

Keskiviikko koulua 8-14
    2 h musiikkia
    2 h ATK
    2 h liikunta

Torstai koulua 9-14
    3 h käsitöitä
    2 h kuvista

Perjantai koulua 10-13
    1 h lukutunti
    2 h kuvista

Omani vois olla

ma historiaa

ti liikuntaa

ke maantietoa ja bilsaa

to liikuntaa

pe kemiaa

Ois aika hyvä :D

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

kuallu tänää, pennut oli muilla kun laatotin aamun.

mittä kuallu ol koskas viäl tääl viästitäs, jossas olsi kuallu ni sust ei kuuluis eikä näkyis mittä. :DDD

Onneks oles piristämäs mun päivätän tääl, ku muute o iha veto pois.

Onk sitä Toljaket näkyn tänäpä tääl?

Äänestä

mittä kuallu ol koskas viäl tääl viästitäs, jossas olsi kuallu ni sust ei kuuluis eikä näkyis mittä. :DDD

huomannu ainaskaan. Oon elbannu aina välillä ja ettiny sitä perhanan Miästä sinne duuniin. Mut ei.

Ja tehny ajatuksissani ruokaa kuudelle taas vaihteeks...pakastin-pakastin... ja leivoinkin, mut unohdin kai sokerin :DD Oli vähän hapanta miunki suuhun :)

Ja kohta oon ihan "leski" *snif*

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

huomannu ainaskaan. Oon elbannu aina välillä ja ettiny sitä perhanan Miästä sinne duuniin. Mut ei.

Ja tehny ajatuksissani ruokaa kuudelle taas vaihteeks...pakastin-pakastin... ja leivoinkin, mut unohdin kai sokerin :DD Oli vähän hapanta miunki suuhun :)

Ja kohta oon ihan "leski" *snif*

maailm o täyn miähhi ku toine jättä ni toine otta. en kyl ol ittekkä viäl huamen semost. Mut mä odotanki helluntait jos sit vaik olis joku ettei tarttis ol koko suvi yksi. Onha mul kyl se kis mut ei kungstooli viäl tarttis varma hommat se. :DDD

Äänestä

maailm o täyn miähhi ku toine jättä ni toine otta. en kyl ol ittekkä viäl huamen semost. Mut mä odotanki helluntait jos sit vaik olis joku ettei tarttis ol koko suvi yksi. Onha mul kyl se kis mut ei kungstooli viäl tarttis varma hommat se. :DDD

Minuu oteta ku en oo otettavissa, ja tuloohan toi takas...Kosto on suloinen maaliskuussa jollei tuu mukaan :(

Taidan mennä maate,tuli pää nii pirun kipiäks ja huomenna liiksatuntien vetokin kun taas on yks kipeenä eikä sijaisia...

Äänestä

ny maate ku joku o käyny hakkamas mut, en kyl tiä kuka mut joka paikka särke ja kolotta. Hei huomiseen sisko ja jos se yks tule ni kerro terveksi.

Äänestä

vihroin. Ollu vaan paha päivä asiakkaalla, ni sit se on paha mullakin. Tai ei paha, mutta tuppaa venyyn myöhäseks si.

Jaa sää taisikkii mennä maate jo, no ei kun gauniit unia si :)

Äänestä

kalkkipäisistä stadin idikoista.(siis ope) Ethän ratikka voi tietää, mitä nuoret ihmiset haluaa elämältään. Tuskin sinua. (ei ei ei ei ei)

Miksi et mene itse kouluun? Et voi.. kun pennut kiusaavat.. parempi niin.

Mulkkujen aika on ohi.

Tilalle ottaisin vapauden valita ja vapauden olla kuuntelematta sun vankilaa.

(miehet on tyhmiä)

Äänestä
  • lol tuo oli jo aika randomia, mutta niinhä sen pitääki olla :D

Äänestä

• alright kirjoitti:

lol tuo oli jo aika randomia, mutta niinhä sen pitääki olla :D

Aivan haileet nuo opetushenkilöstölle opetetut lauseet, että muistathan olevasi kutsumusammatissa? Oletko kentien palkkatukiduunari? Etpä tietenkään:D Olet kasvattaja.

Äänestä

• maniamania kirjoitti:

Aivan haileet nuo opetushenkilöstölle opetetut lauseet, että muistathan olevasi kutsumusammatissa? Oletko kentien palkkatukiduunari? Etpä tietenkään:D Olet kasvattaja.

tuo meni enemmän ohi ku sun ensimmäinen viesti, joten ei kai siitä voi muuta ku onnitella :D

Äänestä

Tietoaineita vähemmälle ja taitoaineita tilalle. Kuitenkin pieni marginaaliryhmä huippuosaajaksi äityy, joten ei punnerreta siihen suuntaan liiaksi. Lukioon on ladattu liikaa akateemista otetta. Ihminen on kokonaisuus joten koulutukseen tulisi liittää olennaisesti myös taitoaineet sekä eettinen kasvatus.

Heti peruskoulusta lähtien viestitetään pilteille taitoaineiden olevan jotenkin toisarvoisia ja käsitteellistä tietoa syötetään suut ja simmut täyteen. Koulumaailma ei kannusta keskinkertaisuutta ja sitä meistä kuitenkin suurin osa tavallaan on.

Äänestä
  • lukio on just älyköille, joten jos haluaa taitoaineita opiskella nii ei muuta ku amikseen. sieltä saa liittymislahjana ilmasen toyota corollan ja karvanopat, ja siihen päälle vielä ruuvimeisselin, että saa opiskella käden taitoja.

Äänestä

• alright kirjoitti:

lukio on just älyköille, joten jos haluaa taitoaineita opiskella nii ei muuta ku amikseen. sieltä saa liittymislahjana ilmasen toyota corollan ja karvanopat, ja siihen päälle vielä ruuvimeisselin, että saa opiskella käden taitoja.

Just päivällä totesit miusta, että

"tiine se kyllä voi olla, mutta järki ei voi pettää jollei sitä alunperinkään ole :s " ja silti yo:ksi päässy.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

Just päivällä totesit miusta, että

"tiine se kyllä voi olla, mutta järki ei voi pettää jollei sitä alunperinkään ole :s " ja silti yo:ksi päässy.

lol jollet sä edelleenkään tajunnu, niin mä oon trolli, eli mitään mitä mä sanon ei kannata ottaa vakavasti.

ei edes tätä viestiä

Äänestä

• alright kirjoitti:

lol jollet sä edelleenkään tajunnu, niin mä oon trolli, eli mitään mitä mä sanon ei kannata ottaa vakavasti.

ei edes tätä viestiä

Mitään tajuu, täysin ääliö.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

Mitään tajuu, täysin ääliö.

no ei sitte :s

Äänestä

• "Heti peruskoulusta lähtien viestitetään pilteille taitoaineiden olevan jotenkin toisarvoisia ja käsitteellistä tietoa syötetään suut ja simmut täyteen. Koulumaailma ei kannusta keskinkertaisuutta ja sitä meistä kuitenkin suurin osa tavallaan on."

Kuin se on niin, että taidoissa pärjääminen olis keskinkertaisuutta, mutta tiedoissa pärjääminen ei? En oikein ymmärrä tarkoititko noin? Luen kirjoitustasi niin, että taidot edustavat keskinkertaisuutta.

Mitä keskinkertaista on siinä että on huippuosaaja vaikkapa korkeushypyssä, veneenveistossa, kokkina?

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

"Heti peruskoulusta lähtien viestitetään pilteille taitoaineiden olevan jotenkin toisarvoisia ja käsitteellistä tietoa syötetään suut ja simmut täyteen. Koulumaailma ei kannusta keskinkertaisuutta ja sitä meistä kuitenkin suurin osa tavallaan on."

Kuin se on niin, että taidoissa pärjääminen olis keskinkertaisuutta, mutta tiedoissa pärjääminen ei? En oikein ymmärrä tarkoititko noin? Luen kirjoitustasi niin, että taidot edustavat keskinkertaisuutta.

Mitä keskinkertaista on siinä että on huippuosaaja vaikkapa korkeushypyssä, veneenveistossa, kokkina?

huippuosaaminen ei ole keskinkertaisuutta, mutta suurinosa kansasta ei koskaan tule olemaan huippuosaaja esimerkiksi korkeushypyssä.

Äänestä

• alright kirjoitti:

no ei sitte :s

No ei nii :)

*ihana jänkäjoonas*, sopisit ryhmääni :D

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

No ei nii :)

*ihana jänkäjoonas*, sopisit ryhmääni :D

loukkaatko sinä älykkyyttäni tuolla viestillä?

Äänestä

• alright kirjoitti:

loukkaatko sinä älykkyyttäni tuolla viestillä?

jääräät ihan murumaisesti, siks mua naurattaa.

Äänestä

• alright kirjoitti:

huippuosaaminen ei ole keskinkertaisuutta, mutta suurinosa kansasta ei koskaan tule olemaan huippuosaaja esimerkiksi korkeushypyssä.

mutta et nyt lukenut huolella. Tosivaitaru rinnasti keskinkertaisuuden ja taitoaineet. Sitä kommentoin.

Luin häntä joko oikein tai sitten väärin.

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

mutta et nyt lukenut huolella. Tosivaitaru rinnasti keskinkertaisuuden ja taitoaineet. Sitä kommentoin.

mä yleensä luen viestistä ensimmäiset pari riviä ja sitte yritän keksiä jotain nasevaa aiheeseen liittyvää, joten sen takia mun mielipiteet aina failaa

Äänestä

• uk-ko kirjoitti:

Tarkoitin, että suurin osa ihmisistä ei tietoaineissa ole keskinkertaista kummoisempi, vaikka kuinka sinisenä pänttäisi illat läpeensä. Opetussuunnitelmien vaatimukset ja käytännön koulutus kuitenkin painottavat juuri tiedollista hallintaa taitoaineiden kustannuksella. Miksi? Opetussuunnitelmissa puhutaan kymmenen hyvää ja viisi kaunista, mutta tosiasiassa taitoaineita ei nykyajan koulumaailmassa arvosteta riittävästi, johan sen näkee lukujärjestyksistä ekaluokalta lähtien. Joo, joo onhan Maija hyvä luokkatoveri, ratkoo muiden riitoja ja lahjakas liikunnassa, mutta pentele miten nämä matikanlaskut eivät vaan ota onnistuakseen ja kuitenkin ne tulisi osata jo tässä vaiheessa...Arvaa, kuinka paljon Maija saa kehuja sosiaalisista taidoistaan...?

Taitoaineiden hallinta on jäänyt jalkoihin, vaikka ihminen on kokonaisuus! Tiedon alttarin kumartelua yli taitoaineiden yritin kritisoida huonolla menestyksellä...***monta asiaa toimittaa yhtäaikaa*** Eli ei hyväksytä keskinkertaisuutta (suom. "huonoutta" ) tietoaineissa ja huomioida lahjakkuuksia taitoaineissa yhtä paljon.

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

jääräät ihan murumaisesti, siks mua naurattaa.

no ei sit mitää jollet sä kerta mua loukkaa :D

Äänestä

• alright kirjoitti:

no ei sit mitää jollet sä kerta mua loukkaa :D

unia, jänkäjooseppi :D

Äänestä

• kirpela kirjoitti:

unia, jänkäjooseppi :D

kuten myös :s

Äänestä

Peruskoulussa pitää olla mahdollisuus lähes kaikkeen ohjattuun opiskeluun kaikilla mahdollisilla aloilla, mutta lukiossa taiteen ja urheilun pitäisi olla vapaaehtoista. Ne voisi myös ulkoistaa, jos opettajan kanssa ei tule toimeen. Mikään ei ole niin kamalaa kuin nuorena kohdata opettaja, jonka kanssa ei kemiat kohtaa.

Yleensäkin olen sitä mieltä että mitä enemmän hyvää opetusta nuorena, sitä parempi. Opettajistahan se kiinni on ja niissä on ihan liikaa paskiaisia ja lusmuilijoita.

Eli siis lisää opintotunteja kaikille, mutta myös hyviä opettajia.

Äänestä
  • hmm sun varmaan kannattais hakee opiskeleen opettajaks jos kerran tiedät, miten se homma hoituu :D

Äänestä

• alright kirjoitti:

hmm sun varmaan kannattais hakee opiskeleen opettajaks jos kerran tiedät, miten se homma hoituu :D

Mikä sanomassani sinua eniten kaihersi ja miksi?

Etkö sinä olisi mielellään opiskelemassa hyvien ja motivoituneiden opettajien ohjauksessa?

Äänestä

• ... kirjoitti:

Mikä sanomassani sinua eniten kaihersi ja miksi?

Etkö sinä olisi mielellään opiskelemassa hyvien ja motivoituneiden opettajien ohjauksessa?

oon ollu ja useesti, useimmat lukion opettajat on todella hyviä, varsinki luonnontieteiden opettajat oman kokemuksen perusteella, mutta se vaan kaihersi, että ei kannata haukkua kaikkia opettajia vaan joidenki huonojen tapausten takia.

Äänestä

• alright kirjoitti:

oon ollu ja useesti, useimmat lukion opettajat on todella hyviä, varsinki luonnontieteiden opettajat oman kokemuksen perusteella, mutta se vaan kaihersi, että ei kannata haukkua kaikkia opettajia vaan joidenki huonojen tapausten takia.

Hienoa että olet kohdannut hyviä opettajia.

(Missä kohtaa haukuin kaikkia opettajia?)

Äänestä

• ... kirjoitti:

Hienoa että olet kohdannut hyviä opettajia.

(Missä kohtaa haukuin kaikkia opettajia?)

ja oliskohan ny ollu se toinen rivi vasemmalta tai jotain. en mä enää muista ja ylös on niin vaivalloista scrollata :s

Äänestä

• alright kirjoitti:

ja oliskohan ny ollu se toinen rivi vasemmalta tai jotain. en mä enää muista ja ylös on niin vaivalloista scrollata :s

...hyvä opettaja olisi myös opettanut sen että väärää puuta ei haukuta.

Äänestä

• ... kirjoitti:

...hyvä opettaja olisi myös opettanut sen että väärää puuta ei haukuta.

oliko tuo uhkaus vai?

kuule meikäpoika ei uhkauksia pelkää, et antaa tulla vaa, katotaan kumman paidassa kaulus kestää

Äänestä

• alright kirjoitti:

oliko tuo uhkaus vai?

kuule meikäpoika ei uhkauksia pelkää, et antaa tulla vaa, katotaan kumman paidassa kaulus kestää

pidä tunkkis.

Äänestä

• ... kirjoitti:

pidä tunkkis.

kannattaa perääntyä ettei tuu onkelmia

Äänestä

siis minkä tilalle..

Sen vois ottaa, et opetus veis ulos kokemaan ja tekemään. Opettajako se on palkkauksensa vuoksi se "tuntikehys"? Vaanivat saatanat lapsia oman palkkansa edestä, kutsumusammattilaiset!

Pöh:)

Äänestä
  • .

että monet opettajat on ihmisinä täysiä paskoja

.

Äänestä

• ON::::!!!!!!!!11 kirjoitti:

.

.

mutta minkäs sille voi

Äänestä

• ON::::!!!!!!!!11 kirjoitti:

.

.

*

Vaan mahdottoman kivoja.

*

Äänestä

• ######????????? kirjoitti:

*

Vaan mahdottoman kivoja.

*

älkää nyt hyvät ihmiset riidelkö, nuo ovat mielipideasioita.

Äänestä

juu tällein loppuun vois sanoo, että tää nykyinen koulutusjärjestelmäki on ihan hyvä, ei sitä pakolta tarvii aina muuttaa.

Äänestä

lol mä tossa just laskeskelin, että mun viestejä tässä ketjussa on 37 91:stä tämä mukaanlukien.

oon mä kyllä aika sairaan nopee

ja värikäs

Äänestä

Lakkauttamisista en jaksa keskustella: mulle on aivan sama, että opetetaanko esimerkiksi uskontoa kouluissa vaiko ei ( mikäli jotakin suu kuohassa provokaatiota keskustelijoilta johonkin suuntaan hait?), enkä koe oppiaineiden "lakkauttamiskysymystä" sydämenasiakseni.

"Tilalle ottaminen"? Voi jee. Kivat sulle. Tosi nastaa keskustella... Kun nyt en ole halukas keskustelemaan siitä, että mitä oppiaineita pitäisi "lakkauttaa", niin onko minulla silti oikeus kertoa mitä minun mielestäni opetukseen voisi lisätä? Onko? No: kerron silti. Mielestäni esimerkiksi peruskoulun opetukseen voisi lisätä muunmuassa moraalietiikan opetusta - eli suoraansanottuna filosofiaa eli filosofista keskustelua siitä, mikä on kunnioittavaa kohtelua muita ihmisiä kohtaan yhteiskunnassa ja että miten yhteiskunnassa toimitaan yhteisten pelisääntöjen mukaan - filosofian kieli sopii kipuilevillekin syvällisille teineille, kun vaan tarpeeksi maallistetaan.:) Valitettavasti jotkut vanhemmat nykypäivänä ovat ns. ulkoistaneet juurikin lastensa moraalikasvastuksen hyvinvointivaltsikan huomaan, joten se mitä kädettömät vanhemmat eivät itse osaa - siinä pitää yhteiskunnan ja isoveljen tulla apuun, mikäli haluamme minimalisoida lapsistamme wannabe-Tony Halmeet ja muut "mä määrään" - tyypit.

Lisäksi mielestäni esimerkiksi liikunnan voisi peruskoulussa laittaa siten vapaaehtoiseksi, että koskapa monet saavat tamburiinin tahtiin marssimisesta traumoja lopuksi iäkseen ( minä en..), voisi jumppaaminen olla persona-orientoidumpaa ja ylipäätään kannustavampaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ylipäätään lapsia kasvatetaan aikuisuuteen koulussa, joten opetuksen lähtökohdat tulisi luoda sitä kautta, että lapsuudesta ja nuoruudesta tehdään kunkin ihmisen yksilöllisyyttä kunnioittava. Nykyisellään opetuksessa määritelty äidinkieli, matematiikka, maantieto, biologia ja jne. ovat kylläkin niin tärkeitä, että koskeipa moni ankkasarjan lukija osaisi varmaan edes aata keskustellessa sanoa ilman sitä, on määrä on loistava, eikä siihen pitäisi puuttua! Lukiolaiset osaavat ja voivat varmasti aika paljon valita aineitaan.

Sellasia ajatuksia.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Nythän keskustellaan siitä, miten peruskoulun ja lukion tuntikehyksiä (vai mitä ne virallisesti nimeltään onkaan) pitäisi muuttaa. Paljonko mitäkin ainetta pitäisi opettaa, pitäisikö joku aine lopettaa ja mitä voisi ottaa tilalle jne... Niinpä kysynkin:

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu