Olen aikeissa ostaa "kunnon" sykemittarin.
Mielessäni on tällä hetkellä seuraavat mallit: POLAR RS800CX ja SUUNTO T6C. Olisin kovasti kiitollinen jos saisin tätä kautta kommentteja Teiltä, jotka käytätte näitä ko laitteita. Mikä hyvää ja mikä huonoa? Kumpi kannattaa valita?
-kiitos-
Sykemittari ?
29
3570
Vastaukset
- haro
Vielä lisäys. Harrastan melko paljon seuraavia lajeja: kuntosalia, uintia, sulkapalloa, tennistä, salibandyä, hiihtoa.
- polar rs300
PolarRs300X:stä saa myös harjoitustiedot tietsikalle polarin ohjelmaan jos haluaa. Tarvii kuitenkin erillisen siirtopalikan väliin (40€). Väittäisin myös, että Polarin GPS-podi toimii Suunon vastaavaa paremmin ja tarkemmin kokemukseni mukaan. Yleensä tahtoo olla, että alkuinnostuksen jälkeen mittarin ominaisuuksista tulee aktiiviseen käyttöön vaan ne perusjutut eli syke, aika ja matka ja näillä mittarin ominaisuuksilla pärjää tosi hyvin.
- hannax77
Itselläni on ollut kaksi Polaria ja yksi Suunto. Polarista tykkään huomattavasti enemmän, ovat helppokäyttöisempiä. Ainakin tuossa omassa Suunnossani on kaikki näppäimet saman näköisiä, ja näppäinten vieressä oleva teksti niin pienellä/haalealla, että sitä ei näe edes kirkkaassa valossa kuin aivan läheltä, saati vähän hämärässä varsinkaan lenkillä ollessaan. Eli Polar on huomattavasti helppokäyttöisempi, ei tarvitse opiskella ohjekirjaa ulkoa ennenkö pystyy käyttämään, kun monet toiminnot onnistuvat intuitiivisesti heti oikein.
Katsastapa Polarilta vielä RS300X, on huomattavasti halvempi kuin RS800CX ja toiminnoissa ei käytännön kannalta ole suurta eroa (ellet sitten halua imuttaa harjoituksia mittarista tietokoneelle omaan ohjelmaan?).
Juoksun kannalta tärkeää mittarissa on, että siihen saa ohjelmoitua omat sykealueensa (perus-, vauhti- ja maksimikestävyysalue) ja että mittarista saa myös jälkikäteen seurattua paljonko kullakin alueella liikkui. Ainakin RS300X:ään onnistuu tuo. Suunnon mittareista/malleista en osaa sanoa, omaani en edes yrittänyt ohjelmoida kun en ollenkaan tykännyt ko. mittarin käytöstä. Onhan se hienomman näköinen kuin Polar, mutta siihen se sitten taitaa jäädäkin.- HeikaQ
Polarn RS300X täälläkin havaittu hyväksi sekä lenkillä että puntilla, mutta erikoismaininnan tosiaan ansaitsee mahdollisuus siirtää tiedot koneelle. On tietysti mukavaa katsoa yksittäisen lenkin jälkeen, millä tasolla liikkui, mutta itselleni mielenkiintoisinta antia on nähdä samat tiedot selkeästi esitettynä vaikkapa koko syksyltä, Polarin ohjelman kanssa tämä onnistuu erittäin helposti.
- tok tok
tutustuisit Garmin 450cx malliin? Siinä on ainakin minun mielestäni huippu laite kaikilla tarvittavilla ominaisuuksilla. Tietysti makuasia tarvitseeko gps ja muita juttuja,mutta itse todellakin paljon juoksevana olen huomannut,että jälkeenpäin on ollut hyötyä tutkailla kartalta eri osuuksia lenkiltä ( lähinnä vertailussa syke/maasto ja nopeus/syke). Ja muutenkin on ollut ainakin tähän asti luotettavampi kuin aikaisemmat mittarini? Kannattaa jatkaa kyselyä niin et pety,mutta tässä mun suositus.
- GA::::
Tai sitten Garmin Forerunner 310 XT. Oon aika tyytyväinen siihen.....
- ......
GA:::: kirjoitti:
Tai sitten Garmin Forerunner 310 XT. Oon aika tyytyväinen siihen.....
Garminin 310XT:n omistaja.
- tok tok
merkkihän on Garmin 405 cx tietty.
- --ana
tok tok kirjoitti:
merkkihän on Garmin 405 cx tietty.
Polariin ja Suuntoon pettyneenä vaihdoin Garmin Forerunner 405cx kelloon ja olen todella tyytyväinen. Kello on erittäin laadukas, toimintoja on paljon kellossa sekä mukana tulevan usb-tikun kautta koneella nettisoftassa. Sykevyö toimii häiriöttä (toisin kuin halvemmissa suomivehkeissä) ja siinä on koodaus kellon kanssa. Tarkka ja nopea GPS-siru on integroituna kelloon, joten mitään ärsyttäviä lisämaksuhihapodeja ei ole tarpeen ostaa. Koko setti postikuluineen alta kolmen sadan euron briteistä http://www.handtec.co.uk/, toimitus tuli päivässä.
Jotenkin tuntuu, että Suunnolla ja Polarilla ajatellaan ainoastaan myyntikatetta kun taas Garminilla on ajateltu rahan lisäksi myös hivenen asiakastakin... - GA:::
--ana kirjoitti:
Polariin ja Suuntoon pettyneenä vaihdoin Garmin Forerunner 405cx kelloon ja olen todella tyytyväinen. Kello on erittäin laadukas, toimintoja on paljon kellossa sekä mukana tulevan usb-tikun kautta koneella nettisoftassa. Sykevyö toimii häiriöttä (toisin kuin halvemmissa suomivehkeissä) ja siinä on koodaus kellon kanssa. Tarkka ja nopea GPS-siru on integroituna kelloon, joten mitään ärsyttäviä lisämaksuhihapodeja ei ole tarpeen ostaa. Koko setti postikuluineen alta kolmen sadan euron briteistä http://www.handtec.co.uk/, toimitus tuli päivässä.
Jotenkin tuntuu, että Suunnolla ja Polarilla ajatellaan ainoastaan myyntikatetta kun taas Garminilla on ajateltu rahan lisäksi myös hivenen asiakastakin...Eipä sitä oikein tun selkeämmin voi sanoa. Tosin mulla on se 310XT mutta samaa laatua se on kuin 405.
En silti voi moittia vanhaa Polarin mittarianikaan mutta se on aika perusmalli joten halusin vähän "enemmän" laitteelta ja onneksi päädyin Garminiin. - AC-Adapteri
--ana kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että Suunnolla ja Polarilla ajatellaan ainoastaan myyntikatetta kun taas Garminilla on ajateltu rahan lisäksi myös hivenen asiakastakin...Oliko tuon garminin mukana tuleva laturi meikäläiseen pistorasiaan sopivaa tyyppiä vai brittimalli handtec tilauksessa...?
- garmee
AC-Adapteri kirjoitti:
Oliko tuon garminin mukana tuleva laturi meikäläiseen pistorasiaan sopivaa tyyppiä vai brittimalli handtec tilauksessa...?
Mulla ainaki tuli sopiva laturi. On tosin kyllä Suomesta ostettu.
Mulla ollu 2 polarii ja suunto. Piti ostaa uus polari suunnon jälkeen, kun polar oli paljon parempi, siis mulla polar rs300x käytössä. tykänny oon ja helppokäyttöinen on. suunnosta lähti ruuvvitkii tippuu niin että vettä pääs sisälle.. en osta ennää ikinä suuntoo
- haro
...pitkän ja harkitun harkinnan jälkeen Polarin FT80 sykemittarin. Mittaria olen nyt käyttänyt reilun viikon ja käyttämissäni lajeissa (kuntosali, uinti, sulkapallo, salibandy, hiihto) mittari on ollut aivan loistava. Polarin personaltrainer-ohjelma on hyvä lisä liikunnan tarkkailemiseen. Suosittelen
- mies 34
Jos tuntee elimistönsä kuten minä, niin 11 vuoden säännöllisen kestävyystreenin kokemuksella ei enää sykemittarilla tee mitään. Alkuvaiheessa toki hyvinkin tärkeä, mutta olen huomannut sen kylmän tosiasian, että jokainen päivä on niin erilainen ettei sykettä kannata tuijottaa liikaa, koska se vaihtelee hurjasti. Ratkaisevaa on oppia vuosien rankan työnteon kautta tuntemaan elimistönsä läpikotaisin, se korvaa sykemittarit ja kaikki mittarit mitä nyt kuvitella saattaa.
Eli siis mielestäni vain vuosien aikana hankittu kokemus on tarpeeksi tarkka mittari, koska jo jatkuva sykemittarin tuijottelu vie keskittymisen pois itse harjoittelusta. Ehkä kuntoilijalle sykemittarit onkin suunniteltu, kun elimistön kuunteleminen on melko vieras asia useimmille, johtuen siitä ettei ole tarpeeksi koetellut omia rajojaan harjoittelussa ja sitä kautta tietää kaikki mahdolliset reaktiot elimistössä eri harjoituksissa.
Mikään kirja maailmassa, eikä kukaan valmentaja voi koskaan opettaa elimistön kuuntelua, se pitää hankkia tuhansien kilometrien ja lukemattomien lenkkien avulla ihan itse. Luonnetta se kyllä vaatii, mutta uskomaton harjoittelun flow-tila odottaa useiden vuosien työn jälkeen, kannattaa siis jaksaa.- Mustavaatteinen mies
Itellä on Suunto T6 ollut nyt vuoden käytössä, sekä vanha foot pod. Ihan kiva vehje, kun näkee tietokoneelta kalorikulutuksen ja harjoitusvaikutuksen. Yleensä lenkkeillessä minulla on siinä mittarissa näkyvissä juoksun kesto, syke ja juostu matka, mitkä tietenkin kasvavat koko ajan. Pitkille matkoille mittari on hyvä, kun voi laittaa rajan hälyttämään (vaikka 155), jos hölkkää liian kovaa. Tosin tuo ylärajahan rikkoutuu sitten lenkin kestäessä koko ajan nopeammin ja useammin :/
Tuo T6 ei näytä harjoitusvaikutusta lenkin aikana, eikä kalorikulutusta, ne näkee vasta kun lokikirjan siirtää tietokoneelle. Luullakseni uudemmassa T6C:ssä, ne näkyy ihan sykemittaristakin. Tuo mielenkiintoa lenkkeilyyn, kun voi vaikka tietokoneelta katsoa montako kilometriä on tänä vuonna juossut. - niinsuomalainen
Kyllä sä olet hyvä ihminen
- gaktus
Ite saan ainakin paljon intoa harjoitteluun ja lisäpuskuria, kun huomaan, että juoksenkin lujempaa vaikka luulen juoksevani samaa vauhtia kuin edellisellä lenkillä. Oon monta kertaa tsempannu vielä lisää kun tavoitekilometrit on täyttymässä tai tavallista reippaampi lenkki on tullut tehtyä. Ei sitä kunnon kehitystä kehoa kuuntelemalla pelkästään huomaa. Vähintään kello täytyy olla, jos juoksemist harrastaa.
Ei se oman kehon kuuntelu mulle vieras asia oo...
- mustakynsi
Minulla on Polar RS800CX PTE. Toimii kuin unelma. Käytän tosin pääsääntöisesti perustoimintoja, joiden taltioimiseen riittäisi halvempikin mittari.
Pieninä puutteina näen sykeanturin tekstiilivyön kiinnityksen, jonka sain huolettomalla käytöllä hajotettua. Korjaus ompelemalla oli tosin helppoa. Toinen ongelma on GPS:n energiataloudellisuus. Ladattavaa akkua ei uskalla käyttää uudelleen lataamatta kahdella pitkällä lenkillä, tosin kaupan patterit kestävät pidempään.
Polar Pro Trainer on mahtava ohjelma ja antaa lisää motivaatiota ja puuhailtavaa iltapuhteiksi vaikkapa lenkkien jälkeen, sillä eihän sitä mittarilla juosta ja itsestämme on kiinni se kuinka paljon antaa mittarin määritellä juoksusuoritusta juoksun aikana. Olen sitä mieltä, että ne joilla menee juoksu sekaisin mukana olevan mittarin takia, ovat vielä vaiheessa (kivikaudella) tämän uuden teknologian suhteen. En ole huomannut mitään häiritseviä tekijöitä siinä, että pidän juoksuillani mukana taltioivaa ja tarvittaessa ajankohtaista tietoa antavaa välinettä.
Suunnosta minulla ei ole mitään kokemusta mutta "Smart Edgestä" alkaen kahdesta aikaisemmasta Polarista kylläkin. Suosittelen Polar RS800CX PTE:tä- Riding High Running
on ollut Suunnon T1 ja Polarin hieman arvokkaampi mittari nyt käytössä. Mun mielestäni kuntoilija ei välttämättä tarvii mittaria muuhun kuin jos on epävarma harjoittelutuntumasta. Mikä on kevyttä ja mikä rasittavaa harjoittelua.
Tollanen edullinen kuntotestaus, jossa arvioidaan aerobinen ja anaerobinen kynnys ja jonka yhteydessä saa treeniohjeen riittää. Sykemittarilla voi vähän katsoa, että onko treeni halutulla alueella. Pianhan sen tuntuman oppii ilman sykemittaria. Eikä kannata koko aikaa vilkuilla mittaria niin oppii kuuntelemaan kropan tuntemuksia.
Mua on aina naurattanu tämmöset perusinsinöörit, jotka hipelöi niitä vempaimia. Useimmilla juoksuvauhti on ihan naurettavaa mutta vempeleet ihan parasta a-ryhmää. Oon itse vanhan liiton urheilija ja edelleen kepitän maraton ja 1/2 tilastoissa 95% noista yrittelijöistä.
Luomuliikunta on parasta. Mitä sitä mittareilla itteensä stressaamaan. - AitoRiina
Riding High Running kirjoitti:
on ollut Suunnon T1 ja Polarin hieman arvokkaampi mittari nyt käytössä. Mun mielestäni kuntoilija ei välttämättä tarvii mittaria muuhun kuin jos on epävarma harjoittelutuntumasta. Mikä on kevyttä ja mikä rasittavaa harjoittelua.
Tollanen edullinen kuntotestaus, jossa arvioidaan aerobinen ja anaerobinen kynnys ja jonka yhteydessä saa treeniohjeen riittää. Sykemittarilla voi vähän katsoa, että onko treeni halutulla alueella. Pianhan sen tuntuman oppii ilman sykemittaria. Eikä kannata koko aikaa vilkuilla mittaria niin oppii kuuntelemaan kropan tuntemuksia.
Mua on aina naurattanu tämmöset perusinsinöörit, jotka hipelöi niitä vempaimia. Useimmilla juoksuvauhti on ihan naurettavaa mutta vempeleet ihan parasta a-ryhmää. Oon itse vanhan liiton urheilija ja edelleen kepitän maraton ja 1/2 tilastoissa 95% noista yrittelijöistä.
Luomuliikunta on parasta. Mitä sitä mittareilla itteensä stressaamaan.Mjoo. Polarin trainer-ohjelma on ihan turha, sykekäyriä ei saa enää näkyviin tarkasti vaan pelkästään pari palkkia että millä "tehoalueella" on liikkunut. Voi herttileijaa, kyllä kannatti mitata sykettä 5 sek välein että sai muutaman palkin näkyviin. Ennen sentään pystyi katsomaan koko sykekäyrän, miten syke nousi ylämäessä, miten nopeasti tasaantui alamäessa eli onko kunto parantunut aiempaan verrattuna. Nyt ei ole kuin onneton ns. valmentaja joka tyrkyttää aktiivikilpaurheilijalle neljää intervalliharjoitusta viikossa... Olisin minä voinut ruutuvihkoonkin kirjoittaa montako harjoitusta viikossa oli, niiden kestot ja kilometrit, en siihen mittaria ja siihen uhrattuja rahoja olisi tarvinnut. Mutta kun oli pakko ostaa uusi mittari (RS300) kun vanha ei enää kommunikoinut koneen kanssa eikä vanha Polar softa toimi Windows Visvan kanssa.
Tässä tuntee kyllä olonsa kohtuullisen huijatuksi. Ja minä kun halusin oikean mittarin kunnon ominaisuuksilla enkä mitään sauvakävelijän rannekoristetta. - uusavutonko?
AitoRiina kirjoitti:
Mjoo. Polarin trainer-ohjelma on ihan turha, sykekäyriä ei saa enää näkyviin tarkasti vaan pelkästään pari palkkia että millä "tehoalueella" on liikkunut. Voi herttileijaa, kyllä kannatti mitata sykettä 5 sek välein että sai muutaman palkin näkyviin. Ennen sentään pystyi katsomaan koko sykekäyrän, miten syke nousi ylämäessä, miten nopeasti tasaantui alamäessa eli onko kunto parantunut aiempaan verrattuna. Nyt ei ole kuin onneton ns. valmentaja joka tyrkyttää aktiivikilpaurheilijalle neljää intervalliharjoitusta viikossa... Olisin minä voinut ruutuvihkoonkin kirjoittaa montako harjoitusta viikossa oli, niiden kestot ja kilometrit, en siihen mittaria ja siihen uhrattuja rahoja olisi tarvinnut. Mutta kun oli pakko ostaa uusi mittari (RS300) kun vanha ei enää kommunikoinut koneen kanssa eikä vanha Polar softa toimi Windows Visvan kanssa.
Tässä tuntee kyllä olonsa kohtuullisen huijatuksi. Ja minä kun halusin oikean mittarin kunnon ominaisuuksilla enkä mitään sauvakävelijän rannekoristetta.Rikkaalle se sopiikin, kun on varaa sitten halpisversioiden jälkeen hommata kalliimpi (ehkä parempikin) mittari.
En lähtis ihan ton sun sauvakävelymittarin perusteella haukkumaan koko Polarin tuoteperhettä. Varmaankin tuosta sinun havaitsemastasi ongelmasta olisi asiantunteva "kuluttaja" ottanut etukäteen selvää. Tulee nimittäin kalliiksi tuollainen kokeileva shoppailu...
Listasta voit katsoa sykkeesi vaikkapa sykäyksen tarkkuudella RS800CX PTE- mittarin tallenteista, jos tarvetta moiseen nipottamiseen on.
pitää ostaa joka kuukausi uusi lähetinvyö, koska kuukauden kuluttua se lakkaa aina löytämästä sykettä, joten Suunnon tuotteita en todellakaan suosittele ennen, kuin lähetinvöiden laatu paranee todella paljon. Myöskään vyön lukitus ei yleensä kestä kovin pitkään, vaan paukahtaa rikki.
- perusnylkyttäjä
Mullakin meni Suunnon sykevyö rikki, ei näytä enää kuin kaksi viivaa ja kuitenkin sydän tuntuu vielä toimivan. Olin yhteydessä Suunnon asiakaspalveluun ja tekniseen tukeen, mutta kun takuu on ohi niin eivät ole kiinnostuneita tulemaan vastaan asiassa. Pattereita on vaihdettu, on paritettu vyö ja kello moneen kertaan, on hankittu geeliä sykevyön ja ihon väliin... ei vaan toimi. Napauttaessa sormella sykelähetintä se antaa lukeman, olisiko siis ihan mekaaninen kuluminen anturissa?
Uusi ANT-vyö maksaisi muistaakseni 79eur, paikallisesta marketista saa nyt koko T3C-paketin 99eur. Asiakasomistajapäivät tulossa eli -15% vielä tuosta, hyvin on varaosat hinnoiteltu.
Kokeilen jotain muuta merkkiä välillä ja pidän nykyisen kello-osan kellona.
Kannattaa varmistaa mittaria ostaessa takuiden pituus, niissä voi olla eroja jopa saman paketin eri osien välillä. Vaikka osaahan sitä tuntemustenkin mukaan juosta, ilman mitään mittareita. - heikkoa S laatua
perusnylkyttäjä kirjoitti:
Mullakin meni Suunnon sykevyö rikki, ei näytä enää kuin kaksi viivaa ja kuitenkin sydän tuntuu vielä toimivan. Olin yhteydessä Suunnon asiakaspalveluun ja tekniseen tukeen, mutta kun takuu on ohi niin eivät ole kiinnostuneita tulemaan vastaan asiassa. Pattereita on vaihdettu, on paritettu vyö ja kello moneen kertaan, on hankittu geeliä sykevyön ja ihon väliin... ei vaan toimi. Napauttaessa sormella sykelähetintä se antaa lukeman, olisiko siis ihan mekaaninen kuluminen anturissa?
Uusi ANT-vyö maksaisi muistaakseni 79eur, paikallisesta marketista saa nyt koko T3C-paketin 99eur. Asiakasomistajapäivät tulossa eli -15% vielä tuosta, hyvin on varaosat hinnoiteltu.
Kokeilen jotain muuta merkkiä välillä ja pidän nykyisen kello-osan kellona.
Kannattaa varmistaa mittaria ostaessa takuiden pituus, niissä voi olla eroja jopa saman paketin eri osien välillä. Vaikka osaahan sitä tuntemustenkin mukaan juosta, ilman mitään mittareita.Minulla Suunnon sykevyö kesti 4 kuukautta käyttöä :( Viimeinen kerta kun erehdyin Suuntoon. Lidlin -90% halvemmat sykemittaritkin ovat kestävämpiä. Taas sain karvaasti todeta, että "suomalaisesta laadusta" kannattaa maksaa!
Itse en koske enää Polariin enkä Suuntoon...miksiköhän suomalaiset aina onnistuvat ryvettämään merkin kuin merkin laatuongelmilla!?
- Alo1ttel1ja
Onko tuo todella tarpeellinen
Paavo Nurmi pärjäsi oikein loistavasti ilman
Millä perusteella minulla on sellainen oltava? - t6d
Itselläni on molemmat noista mainitsemistasi ja omien käyttökokemusteni mukaan itse tykkään enemmän Suunnon t6d:stä (käytännössä sama kuin t6c). Myös Suunnon nettiliikuntapäiväkirja movescount on mielestäni parempi (paljon modernimpi) kuin Polarin vanhahtava vastaava. Olen ollut oikein tyytyväinen omaan Suuntooni mitä olen sitä nyt käyttänyt jo pari vuotta. Ja onhan se tiettävästi maailman ainoa sykemittari joka on enää Made In Finland.
- Anonyymi
Polar RS ei tolmi enään.
Mikäs sykemittari maksimi 200 ekuu paras?- Anonyymi
Garmin Forerunner 245, 255 tai 265. Valitse niistä budjettiisi sopiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078