Takautuvat palkat.

Haakkala

Terve.

Olen pari vuotta työskennellyt samassa yrityksessä mikä ei ole suosutunut maksamaan KTA:n mukaisia loma, pekkas ja sairaslomapalkkoja (TES:in mukaan). Nyt kuitenkin vuoden päivät tapeltuani asia on siinä mallilla että palkat on luvattu maksaa takautuvasti "mahdollisimman pian".

Työnantajani lähes varmasti tulee maksamaan nämä takautuvat korvaukset tyylin vain tältä vuodelta, joten kysymykseni kuulukin että eikös ne kuulu maksaa koko työsopimuksen ajalta koska nimet on paperissa ollut koko aika asianmukaisesti. Ja eikös niihin kuulu vielä jonkun sortin korotkin?

Muut korotukset ovat tulleet kyllä ajallaan.

3

1272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

Palkkasaatavien yleinen vanhentumisaika on 1.1.2004 lukien viisi vuotta, joten sinulle kuuluu saatavat koko työsuhteen ajalta. Vanhentuminen alkaa palkan erääntymispäivästä.

Viivästyneestä palkasta kuuluu maksaa korko. Korkolaki sanoo, että viivästykorko on suomen pankin määrämä viitekorko lisättynä seitsemällä prosenttiyksiköllä. Vahvistetut viivästyskorot löytyvät osoitteesta http://www.suomenpankki.fi/Stats/default.aspx?r=/tilastot/markkina-_ja_hallinnolliset_korot/viitekorko_fi Korko on siis aika hyvä, joten ei kannata kiirehtiä...

• 12+12

Ei ihan noinkaan. Esim. lomasaatavat vanhenevat nopeammin. Lisäksi joudut haastamaan työnantajan oikeuteen, mikäli muutoin noita ei makseta. Oletko saanut sairauspäiviltä palkkaa tai sairaspäivärahaa? Montako pekkasta sinulla on pitämättä? Ja miten olet ollut lomilla? Tuo KTA laskeminen ei ole ihan simppeliä. Sitä ei lasketa suoraan kaikki bruttotulot jaettuna työpäivillä. Lomatkin lasketaan usein keskipäiväpalkkana yms. Ei välttämättä todellakaan ihan simppeliä, etenkään jos osa palkasta on ylityökorvauksia jne.

• Haakkala

Olen saanut normaalit palkat mutta sairaspäivärahat ja lomathan lasketaan KTA:n mukaan, eikä perustuntipalkan mukaan. Eikähän nuo ylityöt vaikuta mitenkään KTA:han, mutta olen vuorotyössä joten iltalisät nostavat tuntipalkkaa 7,5% kun joka toinen viikko on iltavuoroa 15% lisällä.

Ja ei varmastikkaan ole simppeliä laskea KTA:n mukaisia takautuvia palkkoja, mutta eihän se ole minun ongelmani? Tosin olen asiasta maininnut jo pitkät ajat.

http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/Oljyn_tes_2008-2010.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe