Minkä mittaiset sauvakävelysauvojen pitää olla? Miten pituus lasketaan? Olen 171 cm, minkä mittaiset kannattaisi hankkia? Entä mikä on paras sauvamerkki?
Kuinka pitkät sauvat
30
11431
Vastaukset
- supersauva
Sinä sauvakävelijä, teidemme kuluttaja.
Osta ennemmin kunnon lenkkarit ja rupea juoksemaan!
Mut jos edelleen haluat jatkaa tuota jaloa harrastusta ja sauvoa itsesi kesäkuntoon niin sauvojen mitta lasketaan seuraavasti:
a) Pituus 15cm!
b) se suhteututaan painoon
a/ oma paino (esim. 171 15/65= 2,86)
c) 2,86 on sama summa joka maksaa paikallisen uimahallin kertalippu! se on myös sama luku, kuinka monta kertaa tyhmemmältä ihminen näyttää sauvojen kanssa naapurien,kaikkien ohi ajavien ja varsinkin turistien silmissä!
d) mut jos vielä haluat lähteä sauvomaan, niin kaupungin kirpputoreilta löytyy hyviä vanhoja käytettyjä sauvoja! tämä vaan sen vuoksi että 85% suomalaisista sauvojista ,raahaa tai muuten vaan käyttää sauvoja väärin, että se on melkein ihan sama mitä sauvoja sinä ulkoilut, sillä noin suurella prosentilla et osaa niitä käyttää kuitenkaan!
ole hyvä vaan, ja hauskaa kevättä kaikille suomen sauvojille!- Blondi
Olen harrastanut sauvakävelyä noin kaksivuotta. Nyt minusta on alkanut tuntua,.että jos jättäisin tosiaan sauvat pois, niin teho kohdistuisi enemmän vyötäröstä alaspäin esm. vatsaan ja pakaroihin. Jotenkin kun tulee tuettua itseään niihin sauvoihin. olenkohan ihan väärässä?
Käyn salilla lisäksi kaksi kertaa viikossa. - Kävelijä
Blondi kirjoitti:
Olen harrastanut sauvakävelyä noin kaksivuotta. Nyt minusta on alkanut tuntua,.että jos jättäisin tosiaan sauvat pois, niin teho kohdistuisi enemmän vyötäröstä alaspäin esm. vatsaan ja pakaroihin. Jotenkin kun tulee tuettua itseään niihin sauvoihin. olenkohan ihan väärässä?
Käyn salilla lisäksi kaksi kertaa viikossa.Teen työkseni työtä tietokoneella. Siis valtaosan työajasta. On tullut hartia ja niskasärkyjä.
Olen huomannut, että sauvakävely tekee hyvää hartoille ja niskalle. Säästän sauvakävelyllä fysioterapiamaksuissa rutkasti. Sauvojen hinnalla ei käy kuin kerran tai pari käsittelyssä.
Hyvinvarustetulla salilla voi tietysti tehdä monenlaisia harjoitteita. Kaikilla ei ole sellaista lähellä ja se maksaa. Etuna säästä riippumattomuus ja sosiaalisuus, jos sitä kaipaa. Jollekin luonto on taas tärkeä. Esim. juoksumatto ei viehätä.
Jos tehoja ( esim. laihdutusta) ajattelee, niin kyllähän neliraajaliikunta on tehokkaampaa. Sauvoilla pitää työntää itseään eteenpäin hiukan samaan tapaan kuin hiihtäessä. Jos löytyy vaihtelevaa maastoa, niin pulssikin kohoaa kunnolla ja koordinaatiokyky paranee. Vartalon muokkautumisen kannalta varmaan kävely ja sauvakävely eivät liene tehokkaimpia. - sauvakävelijöitä on ½ miljo...
Hei, olet ennakkoluuloinen ja rajoittunut ihminen. En sanoisi noin, kellekään, mutta sinä olet pelkuri,ennakkoluuloinen ja ja haluat pilata muiden iloa ja pilkata terveellisen kunnon hankkijoita.
EI sauvakävelijöille naura enää kukaan järkevä, ja meitä on keskuspuistossa ja muualla paljon. Saattaa nauraa sellainen, joka ei tiedä lajista ja sen hyvistä vaikutuksista mitään. Mutta Sulle pellellehän pitäisi nauraa, kun olet noin pikkusieluinen.
Kaikki ei voi hölkätä. Minun rakkain lajini oli hölkkääminen luonnossa, harrastin sitä lähes joka päivä,kunnes kaatuminen muussa yhteydessä vei polvileikkaukseen ja pysyvään polvivammaan. Polvivammainenkin voi harrastaa sauvakävelyä. Ja minusta on ihan hyvä kysyä ja kokeilla kaupassa oikeaa sauvojen pituutta.
Sauvakävely on leviämässä muihinkin maihin, mikä osoittaa sen olevan helppo, terveyttä lisäävä laji.Sen huomaa kokeiltuaan sauvakävelyä.
Jos Sinulla ei ole tästä lajista muita kommentteja, parempi olla hijaa, kun ET TIEDÄ.
Me sauvakävelijät nautitaan hyvästä olosta. - kuntoilija
Toivottavasti joskus huomaat itsekin oman typeryytesi.
- Sologdin
Sauvakävelysauvojen oikea mitta on oma pituus miinus 50 cm. Eli sinun kannattaa ostaa 120 cm pitkät sauvat. Minun mielestäni paras merkki on Exel. Kannattaa sovittaa kädensijat huolellisesti ennen ostoa.
- kuntovalmentaja
Älä vaan levitä leikilläskään tollaista tietoa. No olet jo kerinnyt puhutte vuodesta 2004. 184 cm ukolla oikea sauvojen pituus on ja on 125cm,VARMASTI!!!!!!
- JJJ
Minä olen 170cm pitkä ja ostin 120cm kävelysauvat. Mielestäni ne sopivat minulle ihan ok.
Kokeilin kerran 110cm sauvoja, mutta totesin, että kyllä minulle tuo pidempi sauva on parempi.
Pientä hakemistahan se varmaan on, kaikki sauvan-mitta-kaavat ovat kuitenkin ohjeellisia. - Molla
Kepin pituus on sopiva kun käsi jää n. 90 asteen kulmaan kun keppi on kädessäsi.
Merkillä ei lie nii suurta merkitystä. Mutta kannattaa sijoittaa muutama euro enempi siihen että sauvoissa on se "hansikas" kiinnitys käsille. Silloin voit tehdä taaksetyönnön rennosti eikä sauvoja puristaen. - Kävelevä
Minä olen Sauvattoman kanssa suunnilleen samanmittainen. Exelin sivulla oleva laskuri antaa sauvojen pituudeksi 120 cm. Siellä on tietoa heidän sauvoistaan. Myös urheiluliikkeessä oli Excelin sauvalaatikon kyljessä sauvojen pituuden valintataulukko.
Minulla on 120 cm sauvat ja tuntuvat sopivilta. Yksi käytännön mitta on se, että kun pitää sauvaa pystyasennossa, niin käsi on kyynärpäästä 90 asteen kulmassa, kun olkavarsi on vartalon suuntaisesti.
Puolueettomampaa tietoa löytyy mm. osoitteesta http://www.suomenlatu.fi ja sieltä Lajit alta.- sauvat
oma pituus * 0.70
- Erilainen
sauvat kirjoitti:
oma pituus * 0.70
Ei kaikilla ihmisillä ole vartalon ja raajojen suhteet kahden desimaalin tarkkuudella samat.
- sauva
Jos ihmisellä on kädet niin miksi hänen tarvitsee jatkaa niitä sauvoilla kävelläkseen.
Armeijassa jo opittiin reipas marssiminen jossa kädet liikkui.
Kun katson noita kaiken maailman mummoja jotka(anteeksi vain) raahaa sauvoja mukanaan niin en voi muuta kuin ihmetellä.
Näyttää muuten tosi ääliömäiseltä puuhastelulta. - kuntovalmentaja
sauvat kirjoitti:
oma pituus * 0.70
Oma pituus x 0.68
- hacker
täällä on kaikenlaisia "tietäjiä" paikalla
mee sinne liikkeeseen mistä ajattelit ostaa ne
ja kysy sieltä täältä tuskin saat oikeaa vastausta.- kuntoilija
No eipä myöskään sinulta näy vastauksia löytyvän.
Toki palstalla muuten on hyviä ja asiallisiakin ohjeita, jopa enemmän kuin "siellä liikkeessä", jossa yllättävän usein ne esim. sauvoista maksettavat eurot kiinnostavat myyjää enemmän kuin välineiden sopivuus ostajalle.
- Musti
jos oot tiukka, niin ohuemmatkin riittää, jos taasen olet löysä, silloin tietenkin paksuutta lisää. Pituuden saa jokainen päättää itse, milloin pohja tulee vastaan..
- näin
Tärkeintä on että työnnät kätesi SUORAKSI taakse sauvatyönnön aikana, näin teet varmasti töitä yläraajoilla ja hartiaseuduilla, olipa sauva minkä pituinen tahansa!
Keskity tekniikkaan, ei sauvan pituuteen!
eli SAUVAN PITUUDELLA EI OLE MERKITYSTÄ VAAN SE TAPA JOLLA SITÄ KÄYTÄT!!!
...sainpas sanottua...- urheilija
se on oikein että tekniikka on oikein!!!!!!
1% osaa ainostaan liikkua oikein sauvoilla
muut raahaa niitä perässä. se joka ostaa sauvat
ei vaemaan edes tiedä mitenkä niillä mennään.
hirvittää ja naurattaa kun ihmiset raahaa niitä mukana!!!!!!!!! ja luullaa että olenpa mahtava liikkuja. herätkäääääääääääääääääääääää!!!!!!!! - kuntoilija
urheilija kirjoitti:
hirvittää ja naurattaa kun ihmiset raahaa niitä mukana!!!!!!!!! ja luullaa että olenpa mahtava liikkuja. herätkäääääääääääääääääääääää!!!!!!!!Kerro nyt sitten hyvä "urheilija"
naurunrähäkkäsi ja huutamisesi sekaan niitä ohjeita sauvakävelyyn? Toki minäkin osaisin perusteettomasti mölistä, että 99% kaikista kuntoilijoista tekee kaiken väärin ja hirnua siihen päälle idioottimaisesti. Koettaisit itse herätä jossain vaiheessa huomaamaan typeryytesi ja pysyä pois palstalta, jos ei ole jotakin asiallista sanottavaa. - Haiku
kuntoilija kirjoitti:
Kerro nyt sitten hyvä "urheilija"
naurunrähäkkäsi ja huutamisesi sekaan niitä ohjeita sauvakävelyyn? Toki minäkin osaisin perusteettomasti mölistä, että 99% kaikista kuntoilijoista tekee kaiken väärin ja hirnua siihen päälle idioottimaisesti. Koettaisit itse herätä jossain vaiheessa huomaamaan typeryytesi ja pysyä pois palstalta, jos ei ole jotakin asiallista sanottavaa.Eihän suvakävelyä parempaa peruskunnon lisäämisen keinoa varmaan olekaan.
Olen ollut fysioterapeutin pitämällä kurssilla, mutta ei siitä diplomia saanut. Tärkeintä on, että sauvat on mukana ja kulutan luonnossa 1 - 2 tuntia kerrallaan. Tosinaan laahaan niitä ja toisinaan tökin, joskus muuten vain kepeillä huitelen. Tärkeitä on olla ulkona ja liikkua, sillä ei tästä hommasta tyylipisteitä kukaan anna. Jos jonku tollon milestä etenen tyylittömästi sen sen urheilijan päänsärky. Jokainen sauvoo tylillään! - Laajakaista
urheilija kirjoitti:
hirvittää ja naurattaa kun ihmiset raahaa niitä mukana!!!!!!!!! ja luullaa että olenpa mahtava liikkuja. herätkäääääääääääääääääääääää!!!!!!!!Olen sauvakävelijä, joka pudottaa painoaan. Siihen huommaan tuosta lajista on suuri apu. Minä kävelen metsässä pieniä polkuja ja latupohjia, eikä tyylillä ole niinkään väliä kun vain rasva palaa ja paikat kiinteytyy.
Jokainen meistä harrastaa liikuntaa omaksi ilokseen, ammattilaisia lukuunottamatta myös urheilija. - kuntoilija
Haiku kirjoitti:
Eihän suvakävelyä parempaa peruskunnon lisäämisen keinoa varmaan olekaan.
Olen ollut fysioterapeutin pitämällä kurssilla, mutta ei siitä diplomia saanut. Tärkeintä on, että sauvat on mukana ja kulutan luonnossa 1 - 2 tuntia kerrallaan. Tosinaan laahaan niitä ja toisinaan tökin, joskus muuten vain kepeillä huitelen. Tärkeitä on olla ulkona ja liikkua, sillä ei tästä hommasta tyylipisteitä kukaan anna. Jos jonku tollon milestä etenen tyylittömästi sen sen urheilijan päänsärky. Jokainen sauvoo tylillään!..tarkoitin. Toki hyvät vinkit ovat aina tarpeen, mutta näyttäisi että esim. eräs idioottiurheilija näyttäisi keskittyneen enemmän paskanjauhantaan kuin itse asiaan, eli sauvakävelyyn.
- Liikkuja
kuntoilija kirjoitti:
Kerro nyt sitten hyvä "urheilija"
naurunrähäkkäsi ja huutamisesi sekaan niitä ohjeita sauvakävelyyn? Toki minäkin osaisin perusteettomasti mölistä, että 99% kaikista kuntoilijoista tekee kaiken väärin ja hirnua siihen päälle idioottimaisesti. Koettaisit itse herätä jossain vaiheessa huomaamaan typeryytesi ja pysyä pois palstalta, jos ei ole jotakin asiallista sanottavaa.Olen samaa mieltä kanssasi, että moiset öykkärit voisi pysyä poissa palstoilta. On todella ärsyttävää se heidän ylimielisyytensä.
Mielestäni sauvan pituus on oikea kun käsi on koukussa, 90 asteen kulma kyynerpäässä. Voisin vielä antaa vinkin jos toisenkin liittyen rasvanpolttoon sauvakävelyssä, vaikka vähän meneekin ohi aiheen. Sykemittari on hyvä apuväline siinä. Syke voisi olla siinä 120-135 tasolla, niin rasva palaa tehokkaasti. Maasto vaihtelevaa. Isoja mäkiäkin välillä, pulssi välillä 160. Tarpeeksi pitkä lenkki, väh. 1h. Paljon hyvää ja iloista mieltä :). Siitä se lähtee.
Ja jos joku haluaa vain katsella maisemia ja nauttia luonnosta sauvoja heilutellen, sekin on ihan ok :).
Ihana päivä tulossa, taidankin tästä hilpasta tonne lenkkipolulle. Ihanaa sunnuntaita kaikille. - Haiku
Liikkuja kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, että moiset öykkärit voisi pysyä poissa palstoilta. On todella ärsyttävää se heidän ylimielisyytensä.
Mielestäni sauvan pituus on oikea kun käsi on koukussa, 90 asteen kulma kyynerpäässä. Voisin vielä antaa vinkin jos toisenkin liittyen rasvanpolttoon sauvakävelyssä, vaikka vähän meneekin ohi aiheen. Sykemittari on hyvä apuväline siinä. Syke voisi olla siinä 120-135 tasolla, niin rasva palaa tehokkaasti. Maasto vaihtelevaa. Isoja mäkiäkin välillä, pulssi välillä 160. Tarpeeksi pitkä lenkki, väh. 1h. Paljon hyvää ja iloista mieltä :). Siitä se lähtee.
Ja jos joku haluaa vain katsella maisemia ja nauttia luonnosta sauvoja heilutellen, sekin on ihan ok :).
Ihana päivä tulossa, taidankin tästä hilpasta tonne lenkkipolulle. Ihanaa sunnuntaita kaikille.Tulin juuri reilun 2 tunnin suvakävbelyltä. Taivalsin metsäpolkuja, hieman myäs soratiellä. Välillä kuvasin lätäkössä uivia sorsia. Onneks oli pullaa matkassa ja sehän kelpasi niille kuvauspalkaksi. Välillä otin hien pintaan, pysähdyin ja lepäsin lintuja kuunnellen. Kovaa sirkuttelevat. Kahden tunnin taivlluksella on hyvä olla vesipullo mukana. Niin ja tapasin täysin tuntemattomia ihmisä ja vaihdettiin kaunniin sään kuulumisia.
Voisko ihanammin päivän enää alkaa, voisko ihnampaa olla kuin leppoisa sauvalenkki. - Liikkuja
Haiku kirjoitti:
Tulin juuri reilun 2 tunnin suvakävbelyltä. Taivalsin metsäpolkuja, hieman myäs soratiellä. Välillä kuvasin lätäkössä uivia sorsia. Onneks oli pullaa matkassa ja sehän kelpasi niille kuvauspalkaksi. Välillä otin hien pintaan, pysähdyin ja lepäsin lintuja kuunnellen. Kovaa sirkuttelevat. Kahden tunnin taivlluksella on hyvä olla vesipullo mukana. Niin ja tapasin täysin tuntemattomia ihmisä ja vaihdettiin kaunniin sään kuulumisia.
Voisko ihanammin päivän enää alkaa, voisko ihnampaa olla kuin leppoisa sauvalenkki.Kuulosti tosi hyvältä :). Minunkin päiväni alkoi lenkin merkeissä. Minä tykkään mennä kovaa ja oikein vetää itseni piippuun, mutta se onkin vain minun tapani saada hyvä olo :). Törmäsin myös herra kyyhyn. Onneksi en astunut päälle.
- Kuntoilija
Liikkuja kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, että moiset öykkärit voisi pysyä poissa palstoilta. On todella ärsyttävää se heidän ylimielisyytensä.
Ihana päivä tulossa, taidankin tästä hilpasta tonne lenkkipolulle. Ihanaa sunnuntaita kaikille.Noista ohjeistasi on paljonkin apua, kaikkeen liikuntaan, millä pyritään kohentamaan kuntoa ja rasvanpolttoon. Sauvakävelyä en itse ole vielä kokeillut, mutta koetan opetella kesän mittaan. Toivottavasti oppisin vielä oikean tekniikan. Yleensä teen kävelylenkkejä, ja vaikka kesto onkin tunnista kolmeen, toki kevättalvella (pitkän tauon jälkeen)muutaman hiihtolenkin jälkeen huomasi miten iso ero on sellaisella liikunnalla jossa myös yläkroppa on mukana verrattuna pelkkään hölkkään tai kävelylenkkeihin. Mukavaa kevättä liikunnan parissa.
- Liikkuja
Kuntoilija kirjoitti:
Noista ohjeistasi on paljonkin apua, kaikkeen liikuntaan, millä pyritään kohentamaan kuntoa ja rasvanpolttoon. Sauvakävelyä en itse ole vielä kokeillut, mutta koetan opetella kesän mittaan. Toivottavasti oppisin vielä oikean tekniikan. Yleensä teen kävelylenkkejä, ja vaikka kesto onkin tunnista kolmeen, toki kevättalvella (pitkän tauon jälkeen)muutaman hiihtolenkin jälkeen huomasi miten iso ero on sellaisella liikunnalla jossa myös yläkroppa on mukana verrattuna pelkkään hölkkään tai kävelylenkkeihin. Mukavaa kevättä liikunnan parissa.
Ole hyvä vain :). Laitan tähän vielä linkin, mistä löytyy hyvää tietoa sauvakävelytekniikasta ja kaikesta muusta hyödyllisestä.
http://www.protraining.fi/fitness/sauvakavely/sauvakavelytekn.htm
Sauvakävely on mitä loistavin tapa liikkua luonnossa ja kohottaa kuntoa. Mukavaa kevättä myös Sinulle.
- I_Eyes;D
Sinun sauvasi kannattaisi olla 130-145 suunnilleen:D
- Hianouschko
Sauvavalmistaja Lekin ohjeiden mukaan oikea sauvan pituus testataan siten, että seistään ryhdikkäästi ja painetaan sauvan kärki maahan kantapään kohdalle. Näin kun sauvoja pitää kädessä pitäisi kyynervarren olla 90 asteen kulmassa olkavarteen verrattuna. Oma pituus X 0,68 on ainakin mulla liian vähän. Ei saa työntöön voimaa eikä ylävartaloon sivuttaisliikettä.
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875