Miksi pilates sattuu selkään

(ei lihakaksiin)

Olin ensimmäistä kertaa pilateksessa ja tykkäsin tunnista. Liikkeet olivat hyviä selkä- ja vatsaslihasten harjoitteluun. Mutta mutta! Minulla tuli alaselkä todella kipeäksi, siis ristiselän ja häntäluun välissä oleva osa selkärangasta. Pilatestunnilla oli paljon näitä rullauksia ja ylösnousuja, joissa paino osui alaselkään. Lopputunnista alaselkä oli ihan puuduksissa, seuraavina päivinä kosketusarka. Olen normaalipainoinen. Minulla on ollut välilevyvammoja ja SI-nivelen lukkiuma alaselässä. Mutta pilateksenhan pitäisi olla juuri hyväksi selälle! Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko helpottanut?

4

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Craft-

      Pyydä ohjaajaa tarkistamaan tekniikkasi ja opastamaan, miten liikkeet pitää tehdä oikein, jotta et tietämättäsi aiheuta itsellesi hallaa. Kannattaa myös keskustella esim. lääkärin kanssa, jos välilevyvammasta on haittaa ja miten se voi vaikuttaa pilateksen liikkeisiin. Pilates on hyvä selälle, mutta se ei saa aiheuttaa kipua. Meillä ohjaaja neuvoo esimerkiksi keventämään liikettä, jos se tuntuu liian rankalta tai alkaa tuntua niin sanotusti väärässä paikassa. Meidän ohjaaja myös kiertää tunnin aikana salissa ja käy opastamassa henkilökohtaisesti, jos hän huomaa jonkun tekevän liikettä eri tavalla kuin on tarkoitus. Maltti on valttia pilateksessakin eli heti ei tarvitse pystyä tekemään vaativimman tason liikkeitä vaan menee sen mukaan, mitä oma kroppa sallii.

      • kenkäplankki

        Lisäisin vielä tuon edellisen vastaajan tekstiin, että ohjaajan taitotaso kannattaa selvittää. Lisäksi monissa paikoissa on nimenomaan "selkävaivaisille" tarkoitettuja ryhmiä, Helsingissä niitä vetää Somatic Studiolla ainakin ft Jari-Pekka Keurulainen. Silloin voit olla varma tunnin tasosta... :-)


    • Gekkosan

      Mun ohjaaja kielsi tekemästä noita rullausliikkeitä - mulla on välilevytyrä lannerangassa, L4-5. Samoin paikallaan hyppimisen kielsi - tätä tehtiin verkkavaiheessa. Tosin tyrä oli silloin tuore, alle parin kuukauden ikäinen. Enpä silti tee noita vieläkään. Yleensä selkävaivaisille suositteli tukea selän alle selinmakuulla, pari kertaa taiteltu tyynynliina tai paksuudeltaan jotain vastaavaa - selkä ottaa siitä tukea eikä rasitu samalla tavalla. Pitempään harrastettuani (yli vuosi jo) tuki on jäänyt pois, enkä sitä enää kaipaakaan.

      Joka tapauksessa, jos selässä on jotain akuuttia jumittumaa taas pitää kaiken harjoittelun kanssa olla varovainen. Väärin toimiva selkä kipeytyy, luonnollisesti.

      Muuten pilates on auttanut mun selkävaivoihin, mobilisoinut ja vahvistanut keskivartalon lihaksia ihan uskomattoman paljon. Selkävaivoja on ollut parikymmentä vuotta, kärjistyivät sitten runsas vuosi sitten välilevyn pullahtamiseen. Olin aloittanut pilateksen kolme kuukautta aikaisemmin - ihan ei pelastanut vaurioilta. En tiedä olisiko pelastanut jos olisin aloittanut vuosia aikaisemmin. Mahdollisesti - paha mennä sanomaan.

      • Gekkosan

        Se jäi sanomatta että kuvauksesi perusteella olet osunut liian rankkaan ryhmään. Pilates pitäisi aloittaa todella varovasti, oma alkeiskurssi oli suorastaan tylsä. Jatkokurssi kävi kiinnostavaksi ja edistyneiden kurssilla tuli oikeasti hiki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe