Pelottava kohtaus

Gabi

Mulla oli tosi outo ja pelottava kokemus uintitekniikkakurssilla. Olen keski-ikäinen sunnuntaiuimari, mutta käynyt paritkin uintikurssit ja harjoitellut tekniikkaa. Viime harjoituksissa uitiin ensin potkuja laudan kanssa ja sen jälkeen vapaauinnin vetoja pullarit jalkojen välissä, yhteensä n. 10 minuuttia. Se ei tuntunut mitenkään pahalta, vaikka välillä väsyttikin. Hengityksenkin pitäisi olla jotakuinkin hallussa. Mutta jälkeenpäin ajatellen innostuin kai yrittämään liikaa. Nousin altaasta ja menin saunaan ja siellä havahduin yhtäkkiä samalla tavalla, kuin herätään unesta ja tajusin, että olin nähnyt unia! Viimeisen kymmenen tai ehkä vain viiden minuutin aikana näkemiäni unia alkoi pulpahdella mieleeni vaikka kuinka paljon, koko ajan lisää ja lisää. Ts. uin ihan normaalisti, kuulin kaiken, muistan kaikein, tein mitä käskettiin, mutta silti näin unia. Ne liittyivät pääasiassa uimiseen, mutta niitä oli niin paljon, että tuntui uskomattomalta, että olin muutaman minuutin aikana ehtinyt nähdä ne kaikki. Ja niiden mieleen pulpahtelu ei meinannut loppua millään. Ajoin kotiin ja olin koko illan ihan sekaisin päästäni, ts. en pystynyt keskittymään mihinkään, vaan jotenkin se unitila hallitsi ajatuksiani, ja rupesin epäilemään, että niitä unia syntyikin päässäni koko ajan lisää. En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Kotona ajattelin, että ehkä olen joko tulossa hulluksi tai saamassa migreenikohtauksen. Mutta ei se ollut ainakaan migreenikohtaus... Iltaa myöten olo normalisoitui ja "kohtaus" meni ohi, väsyttikin vain tavallista enemmän. En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin sen, että liian pitkäaikainen ponnistelu yhdistettynä puutteelliseen hengitykseen aiheutti sen, että aivot vaipuivat johonkin valveunitilaan. Kerran lehdessä joku kirjoitti, että hyväkin uimari voi aallokossa uidessaan mennä tajuttomaksi, eikä sitä itse huomaa, jos ei osaa varoa. Vähän kyllä säikähdin! En viitsinyt kotona puhua tuosta mitään. Mietin kyllä, että jos sanoisi että taidanpa olla tulossa hulluksi, mutta sitten epäilin etteivät ottaisi mua ihan todesta.

5

561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Kerran sain päähäni sukellella ja asetuin altaan pohjaan makaamaan. Pinnalle noustuasi tuli valvoja kieltämään, että se on ehdottomasti kielletty. Siinä voi tajunta häipyä ja jäädä sinne pohjalle.
      Muistan erään miehen saaneen jonkin infarktin kun olimme suurella joukolla uimassa. Hän ei ollut toipunut siitä vielä monien päivien kuluttua. Ehkä sinullekin on tullut sairauskohtaus. Pitää olla hieman varovainenkin.

    • Pyörtyilijä

      En ole lääkäri enkä tiedä tapauksestasi, mutta voisiko oire liittyä ponnistelun aiheuttamaan lievään aivojen hapenpuutteeseen tai aivojen verenkierohäiriöön.
      Itselläni tullut monesti pyörryttävä olo rankan uinnin jälkeen. Joskus tämä tajunnan hämärtyminen on tullut nimenomaan uinnin päälle otetun saunan jälkeen. Silmissä mustuu ja pyörryttää. Ainoa apu on ollut mennä viileään ja istua etukumarassa siten, että pää on polvissa (esim. pukuhuoneessa penkillä tai jos ei kehtaa, niin sitten WC:ssä). Tunne menee ohi joidenkin minuuttien kuluessa, mutta olo voi olla hieman sekava ja heikottava.

      Jos oireesi ei liity em. aivojen hapetukseen, niin voisiko olla että olet joskus unissasi nähnyt normaalisti yöllä nukkuessasi em. kuvaamiasi unia ja kokenut sitten rasitustilanteen jälkeen jonkinlaisen "De ja vu" -ilmiön eli ennalta nähty on tuntunut myöhemmin tutulta.

      • Gabi

        Luulen kanssa että kohtaus oli hapensaantiin ja liikaan ponnisteluun liittyvää, mahdollisesti tosiaan aivojen verenkierto-ongelma. Olin kyllä koko ajan ihan tolpillani, ei yhtään pyörryttänyt eikä sellaista. Pelottavinta kokemuksessa oli se, että ne unien pätkät hallitsivat osaa ajattelusta ja mielestä. Aloin ymmärtämään, miltä tuntuisi olla skitsofreenikko - toisaalta on ihan normaali ja juttelee muiden kanssa, mutta samanaikaisesti päässä pyörii kaikkia ihan ihme juttuja jostain alitajunnasta, eikä niitä pysty estämään eikä hallitsemaan. Otin kyllä opikseni ja aioin tästä lähtien olla uimassa varuillani sen suhteen, etten ala ylittää omia rajojani. Mistä sitä tietää vaikka olisi ollut hengenmenokin lähellä, jos olisin jatkanut vielä kauemmin. Eilisellä uintikerralla ei ollut mitään ongelmaa, vaikka tietty kammo jäikin.


      • Uikkula
        Gabi kirjoitti:

        Luulen kanssa että kohtaus oli hapensaantiin ja liikaan ponnisteluun liittyvää, mahdollisesti tosiaan aivojen verenkierto-ongelma. Olin kyllä koko ajan ihan tolpillani, ei yhtään pyörryttänyt eikä sellaista. Pelottavinta kokemuksessa oli se, että ne unien pätkät hallitsivat osaa ajattelusta ja mielestä. Aloin ymmärtämään, miltä tuntuisi olla skitsofreenikko - toisaalta on ihan normaali ja juttelee muiden kanssa, mutta samanaikaisesti päässä pyörii kaikkia ihan ihme juttuja jostain alitajunnasta, eikä niitä pysty estämään eikä hallitsemaan. Otin kyllä opikseni ja aioin tästä lähtien olla uimassa varuillani sen suhteen, etten ala ylittää omia rajojani. Mistä sitä tietää vaikka olisi ollut hengenmenokin lähellä, jos olisin jatkanut vielä kauemmin. Eilisellä uintikerralla ei ollut mitään ongelmaa, vaikka tietty kammo jäikin.

        Luulen että nimenomaan sauna uinnin päälle aiheuttaa ongelmia. Vaikka ui kovastikin ja käy lopuksi vain suihkussa tai todella pikaisesti saunassa, ei ongelmia tule. Kuuma sauna laajentaa pintaverenkiertoa ympäri kehon ja voi olla että pahentaa samalla aivojen hapensaantia.


      • ..asentoon?
        Uikkula kirjoitti:

        Luulen että nimenomaan sauna uinnin päälle aiheuttaa ongelmia. Vaikka ui kovastikin ja käy lopuksi vain suihkussa tai todella pikaisesti saunassa, ei ongelmia tule. Kuuma sauna laajentaa pintaverenkiertoa ympäri kehon ja voi olla että pahentaa samalla aivojen hapensaantia.

        Unethan muistaa parhaiten samassa asennossa, missä ne on nähnyt ensimmäisen kerran. Jospa siinä uidessasi kääntyilit niihin asentoihin, joissa olit nähdessäsi niitä unia ja siksi ne palailivat mieleesi.

        Minä ainakin väsyneenä illalla muistan edellisen yön unet, kun käyn petiin ja kääntyessäni toiselle kyljelle saatan muistaa jonkun toisen unen. Vaikka näitä unia ei muistaisi päivällä ollenkaan, niin juuri tuo väsymys ja oikea asento palauttaa ne mieleen.

        Ja miksi sitten juuri uintiunet; olet varmasti nähnyt niitä viime aikoina paljon, koska olet harjoitellut ahkerasti ja oppinut todella paljon uutta. Aivojesi täytyy saada käsitellä niitä unissa. Sehän on ainut keino oppia asiat, että aivot saavat prosessoida ne unissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe