Modeemin/palomuurin turvallisuus

vahva suojaus

Mulla olisi kysymyksiä liittyen ADSL-modeemien turvallisuusaiheeseen, kun on noita Chuck Norrisia ym.
Olen vaihtanut hallinta-salasanan sekä adsl-modeemissani että erillisessä palomuurissani, UPnP ja Remote control on palomuurissa poissa päältä, adsl-modeemissakin tuo remote control on poissa päältä ihan tehdasoletuksena, UPnP-kohtaa en siitä löytänyt.

Pitäisikö kuitenkin vaihtaa laitteiden hallintasivun ip-osoite oletusarvosta johonkin muuhun? Vai voiko se haitata mahdollisesti myöhemmin netin käyttöä?

Haittaakos muuten mitään että kun huomasin tuota ADSL-modeemiani "sorkkiessa" että siinäkin on palomuuri niin ruksin sen päälle vaikka mulla onkin erillinen palomuurilaitekin?

En nimittäin aiemmin tiennyt että ko. modeemi sisältää itsessään SPI-palomuurin ja NATin, se on saatu operaattorilta kaupan päällisiksi joten luulin sen olevan hyvin simppeli perusmodeemi. Sen ainakin voin sanoa että nettiin pääsen ihan normaalisti vaikka onkin tuplasti laitepalomuurit.

NATia en sentään laittanut päälle adsl-modeemista koska ajattelin sen aiheuttavan ongelmia koska palomuurissa sekin on päällä ja tuplasti NATia voi ehkä aiheuttaa sen ettei pääse palomuuria pidemmälle verkossa.

4

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se riittää, että vaihdat salasanat, ja vaihdat TURVALLISET salasanat, eikä mikään "password" tai "salasana". Pitäisi olla muotoa "Xh2n3jgGd4jK"

      Palomuurit ei toisiaan haittaa, ne on vain pakettisuotimia, että mistä porteista liikenne menee läpi.

      • vahva suojaus

        on juuri tuollaisia tyyliin kirjaimia a-z ja numeroita 0-9 sekaisin, ihan summassa siihen heitettyjä, siis pistän silmät kiinni ja naputtelen summa mutikassa, jos tulee välilyöntejä, erikoismerkkejä tai ääkkösiä niin ne mä poistan eli siis vain kirjamet välillä a ja z sekä numerot välillä 0 ja 9 kelpuutan. Mitään isokirjain pienikirjain juttuja on turhaa harrastaa koska noi mun laitteeni ei ole salasanan suhteen case sensitive.

        Tein joskus salasanageneraattorinkin, arpoo randomina salasanoja noista kirjain ja numeroyhdistelmistä ja tulostaa ne tekstitiedostoon listaksi. Siitä sit vaan valkkaa jonkun kun tarvii johonkin uutta salasanaa. Pitää vaan kaivaa se taas jostain esille. :)

        Mut entä tuo hallintasivun osoite, kannattaisiko se vaihtaa oletuksesta johonkin muuhun vai tuleeko siitä ongelmia?


      • veikkorannekanava
        vahva suojaus kirjoitti:

        on juuri tuollaisia tyyliin kirjaimia a-z ja numeroita 0-9 sekaisin, ihan summassa siihen heitettyjä, siis pistän silmät kiinni ja naputtelen summa mutikassa, jos tulee välilyöntejä, erikoismerkkejä tai ääkkösiä niin ne mä poistan eli siis vain kirjamet välillä a ja z sekä numerot välillä 0 ja 9 kelpuutan. Mitään isokirjain pienikirjain juttuja on turhaa harrastaa koska noi mun laitteeni ei ole salasanan suhteen case sensitive.

        Tein joskus salasanageneraattorinkin, arpoo randomina salasanoja noista kirjain ja numeroyhdistelmistä ja tulostaa ne tekstitiedostoon listaksi. Siitä sit vaan valkkaa jonkun kun tarvii johonkin uutta salasanaa. Pitää vaan kaivaa se taas jostain esille. :)

        Mut entä tuo hallintasivun osoite, kannattaisiko se vaihtaa oletuksesta johonkin muuhun vai tuleeko siitä ongelmia?

        Kannattaa se salasana silti tallentaa jonnekin myöhempää tarvetta varten. Mitäpä sillä on väliä mikä osoite se on.


      • vahva suojaus
        veikkorannekanava kirjoitti:

        Kannattaa se salasana silti tallentaa jonnekin myöhempää tarvetta varten. Mitäpä sillä on väliä mikä osoite se on.

        se salasana, tai oikeastaan salasanat ja hallintasivujen osoitteet myös. Ei tosin koneella vaan siirrettävällä muistilla sekä paperilla, koska asun yksin niin ei ole pelkoa että ulkopuoliset pääsee kurkkimaan eikä täällä kukaan käy tietämättäni ja vaikka kävisi, eivät osaisi etsiä niitä.

        Siitä osoitteesta vielä että sitä vain ajattelin kun jossain toisella foorumilla joku kehoitti vaihtamaan myös tuon hallintasivun osoitteen.

        Tosin on erittäin epätodennäköistä että tietsikkaan iskisi jokin haitta joka alkaa kokeilemaan vaikkapa bruteforce-menetelmällä sivujen osoitteita ja salasanoja, koska käytän linux-pohjaista käyttistä enkä windowsia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1918
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1844
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      93
      1585
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1413
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1110
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      948
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      103
      895
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe