Kuuluuko vanhempien osallistua talon ostoon?

Justified?

Mikä on teidän mielestänne suomalainen käytäntö, kun nuoripari ostaa omakotitalon. Pitäisikö keskiluokkaisten vanhempien osallistua rahallisesti työssäkäyvien lastensa talon ostoon vai riittääkö esimerkiksi lainatakaus?

Seuraan sivusta kuinka veljeni vihoittelee vanhemmillemme siitä, etteivät he osallistuneet veljen uuden omakotitalon kustannuksiin samalla tavoin kuin veljen vaimon varakkaat vanhemmat.

31

3864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti kahdelle

tietystikään kuulu. Ei edes lainatakauksen muodossa.

• mk

Ja jokainen hommaa omalla tavallaan asuntonsa ja jos on luotetavat lapset niin osalle lainasta mihin itse asunto ei riitä niin voi harkita takausta mutta nykyjään saa sadanprosentin lainoituksen ja pankki hommaa takaufirman mutta se maksaa mutta se on hyvä puoli että jos tulee maksuvaikeuksia niin ei vanhemmat joudu maksamaan lapsen asuntoa muuta jso näin käy kannattaa takaajan saada osaomistus takaamaansa lainaan näinn värmistaa että jos lapset eivät pysty maksamaan niin ainakin takaajan omaisuus kasvaa jos joutuu takauksen maksamaan. Sanot veljellesi että ihan turhaan kiukuttelee ja jokainen maksaa asuntonsa itse eikä vanhempien tartte avustaa mutta vanhemmat voi lainata lapsilleen rahaa ja siitä kannattaa tehdä viralliset lainapaperit että sää omansa pois eikä verottaja pysty ottamaan lahjaveroa jso lahjoitus on yli 3400€ ja siltä ylittävältä osalta voi mennä lahjavero.

• auttamisen

pitäisi tulla vanhempien aloitteesta eikä aikuisen pojan pyynnöstä/käskystä vanhemmille. Monet vanhemmat toki auttavat varojensa mukaan lapsiaan, jos suinkin pystyvät, mutta mikään pakkohan tuon ei pitäisi olla vaan perustua vapaaehtoisuudelle/hyväntahtoisuudelle. Monesti hämmästyttää myös se, kuinka aikuiset lapset voivat olla niin sokeita vanhempiensa varallisuudelle yms. ja vaatia ihmeitä, vaikka hyvinkin voi olla niin, ettei vanhemmillakaan liiemmin ole sitä ylimääräistä. Sitä paitsi, jos onkin, niin miksi kaikki pitäisi jo elinaikana syytää lapsille. Itse olen opiskelija ja elän opintotuella, mutten ole koskaan anonut avustuksia vanhemmilta, saati vaatinut rahaa omiin juttuihini edes kotona asuessa. Olen ollut vain kiitollinen, jos jossain on avitettu. No, meitä on moneksi.

• Muhmetti Pennonen

vanhempien kuulu osallistua lastensa kustannuksiin millään tavalla. Jos nuoripari on päättänyt omakotitalon hankkia, niin kyllähän se on itse maksettava eikä suinkaan vanhempien. Kakaramaista kiukuttelua.

• kilkkis81

sairaalloisen ahne. ei ole normaalia, ellei sitten ole tottunut aikuisena elämään jatkuvasti vanhempiensa siivellä. NOLOA, outuoa jos kehtaavat asian myöntää esim. kavereilleen.

• Itsenäisyyttä

tarvitse osallistua. Ei kustannuksiin eikä edes lainan takaamiseen. Kyllä jokaisen lapsen pitää huolehtia itse tuollaisista asioista. Anteeksi nyt vaan, mutta kysymys kuulostaa mielestäni ihan naurettavalta.

• hemkistä painostusta

juttuja,että lapsi on painostanu vanhempiaan takaamaan lainaa.
        Ja myöhemmin painostanu leskeksi jäänyttä,
        tekemään niin.
        Jos kerran sanoo ei niin sen pitäisi riittää.
        Ja silti lapsen pitäs ymmärtää.
        Vaikka aikuinen lapsi tuntuu pitävän asiaa ihan normaalina,että suostutaan.
        Tosi raakaa touhua,vaikeahan se on lapseltaan asiaa kieltää.
        On niitä muitakin keinoja kuin saattaa ikääntynyt stressaantuneeksi
        kun on tällainen huono aikakin.
        Onneksi 70v täyttänyt ei käy enään takaaman,vai muistanko väärin?
        Jos talon ostaa niin vastuun kuuluu tietysti itse kantaa.
        Hätätilanteet on sitten arvioitava erikseen.

• oloo
        hemkistä painostusta kirjoitti:

juttuja,että lapsi on painostanu vanhempiaan takaamaan lainaa.
        Ja myöhemmin painostanu leskeksi jäänyttä,
        tekemään niin.
        Jos kerran sanoo ei niin sen pitäisi riittää.
        Ja silti lapsen pitäs ymmärtää.
        Vaikka aikuinen lapsi tuntuu pitävän asiaa ihan normaalina,että suostutaan.
        Tosi raakaa touhua,vaikeahan se on lapseltaan asiaa kieltää.
        On niitä muitakin keinoja kuin saattaa ikääntynyt stressaantuneeksi
        kun on tällainen huono aikakin.
        Onneksi 70v täyttänyt ei käy enään takaaman,vai muistanko väärin?
        Jos talon ostaa niin vastuun kuuluu tietysti itse kantaa.
        Hätätilanteet on sitten arvioitava erikseen.

makaisi vanhainkodissa, jos on omaisuutta käy takaajaksi.
        Ikäraja on vain lapsuudessa.

• ASP/heti kaikki mull

Sellainen tietysti, jos on perstaskusta varaa alkaa hoitamaan lapsen hoitamattomia lainoja. Ihmettelen vanhempia, joilla on oma talous tasapainossa, mutta se menisi sekaisin hoitamattomien lainojen takia. Edellisen laman aikana useat niin lapset kuin vanhemmatkin menettivät koko omaiosuutensa ja velkakurimus jäi.
      Lapsi on aina lapsi ja rakas, mutta tunnolliselle ja asiansa moitteettomasti hoitavalle naperolle voi osua kohdalle työttömyys, sairaus, konkurssi, välinpitämättömyys tai juoppoputki ja vaikka mikä.
      Aikuisiakin lapsia voi opastaa asuntosäästämään, ei ole hyväksi saada kaikkea kuten manulle illallinen. Elämä rakennetaan selkänahasta niin että tuntuu, silloin elämä on rikasta ja rakasta.

• ...

Minä en kysysisi vanhempiani edes takaajiksi. Jos oma perse ei kestä velanottoa niin ei siihen pidä sotkea ketään muitakaan.

Kukaan ei tietty kiellä, jos jonkun vanhemmat on sikarikkaita ja ne halua lappaa rahaansa lapsilleen niin siitä vaan. Mutta että lapsi ruikuttaa vanhemmiltaan pätäkkää? Aivan kuin 5 vuotiaana kaupan karkkihyllyllä? Lapsellisen käsittämätöntä.

Veljesi ei ehkä myöskään ymmärrä rahan arvon päälle mitään?
      Tietysti jos ei itse saa tarvittavaa rahoitusta säästöön ja tajua millainen homma sen säästön kerryttämisessä on, niin eihän semmoinen ihminen koska opi ymmärtämään rahan arvoa.

• oppeliini

Ei missävn nimessä lainatauksia! Jos mistään syystä nuoret eivät pystykkävn maksamaan velkojaan, ne lankeavat vanhempien maksettaviksi. Vanhemmat ovat jo taloudellisesti osansa ja vastuunsa hoitaneen kasvattaessaan ja maksaessaan lapset aikuisiksi.

Mitä taas tule suoranaisesti rahan antoon, tietenkin sen voi tehdä mutta pitää samalla mielessä ettei ala kantamaan negatiivisuutta jos ei koskaan saa rahojaan takaisin. Ts antaa vain sen verran kuin on ylimääräistä.

• mummu45v

Poikani ja miniäni (26 v) rakentavat omaa taloa, kustannusarvio 250.000 euroa. Takasin lainasta 30.000 euron täytetakauksen, se on juuri se summa, mikä minulla on siten sijoitettuna, että tarpeen tullen pystyn takaukseni maksamaankin, tuota rahasummaa eivät huolineet vaikka olisi sen lahjoittanut heille....

• Yualle

on syytä huomioida kaikenkarvaiset veroaspectit, jos kyse ei ole lainasta :)

• yxäxä

ja tapauskohtainen.

Vanhemmat eivät voi osallistua, jos heillä ei ole varallisuutta. Jos on niin voivat.

Vanhemmat voivat osallistua, jos haluavat, jos eivät halua niin eivät osallistu.

Jos on varallisuutta ja kova tarve ja halu osallistua niin osallistuvat, jos joku näistä ei toteudu niin eivät osallistu. jne.

Tällaiseen asiaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta.

• Jonkun lapsi myös
        yxäxä kirjoitti:

ja tapauskohtainen.

Vanhemmat eivät voi osallistua, jos heillä ei ole varallisuutta. Jos on niin voivat.

Vanhemmat voivat osallistua, jos haluavat, jos eivät halua niin eivät osallistu.

Jos on varallisuutta ja kova tarve ja halu osallistua niin osallistuvat, jos joku näistä ei toteudu niin eivät osallistu. jne.

Tällaiseen asiaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta.

Kuten se kohta nyt jäi pois, että eivät osallistu, jos LAPSI ei halua.

Eivät kaikki halua vanhemmiltaan rahallista apua, oli se sitten käteisen tai lainatakauksen tai minkä tahansa tuollaisen muodossa. Eikä kyse tarvitse olla huonoista väleistä! Sitä saa mitä tilaa, eli jos kasvattaa lapset pärjäämään omillaan, he eivät välttämättä aikuisena halua ottaa vastaan sitä tarjottua apua. En näe tätä mitenkään huonona asiana.

• Siiri37

Vanhempien ei todellakaan kuulu osallistua lastensa asunnonostokuluihin tai lähteä takaajaksi lainalle.
      Mulla ei ainakaan antaisi edes ylpeys myöden ottaa vanhemmilta rahaa vastaan...sehän olisi ihan sama kuin myöntäisi, ettei pärjää omilla ansioillaan. Siihen kun on kasvatettu, että itse pitää pärjätä. ...taitaa vaan olla nykypäivänä aika harvinaista ;)

• 13857

Tämä on minun mielipiteeni asiasta. Toki apuja saa antaa VAPAAEHTOISESTI JA TASAPUOLISESTI. Tuli vaan mieleen, että velihän saattaa kokea jonkinasteista painostusta oman vaimonsa tai vaimon vanhempien puolelta. Ehkä vaimon vanhemmat ovat niin "yksisilmäisiä" että heillä on pokkaa vaatia myös toisen vanhempia maksumiehiksi. Vaikkeivat edes voi tietää näiden toisten taloudellisesta tilanteesta. Mielestäni heillä ei ole oikeutta vaatia muita samaan mitä itse ehkä vapaaehtoisesti ovat tehneeet. Mene ja tiedä, nämä on usein monimutkaisia tilanteita. Tarkoitukseni ei ole puolustella veljeäsi, hän kuitenkin käyttäytyy kyseenalaisesti...

• ei ole

Mitään velvoitteita rahoittaa mitään jälkeläistensä rakennuskohteita,tai muitakaan investointeja. Kun lapset ovat aikuisia,vanhempien ei tarvitse laittaa rikkaa ristiin lastensa puolesta,ei tarvitse edes tervehtiä heitä.

• Autetaan
        ei ole kirjoitti:

Mitään velvoitteita rahoittaa mitään jälkeläistensä rakennuskohteita,tai muitakaan investointeja. Kun lapset ovat aikuisia,vanhempien ei tarvitse laittaa rikkaa ristiin lastensa puolesta,ei tarvitse edes tervehtiä heitä.

Lapset niin heitä tulee auttaa ja kannustaa kaikin tavoin vielä aikuisenakin, jokainen kykyjensä mukaan.
        Itselläni on kaksi aikuista poikaa, ja molempia olen auttanut, rahallisesti mutta ennen kaikkea työllä, nyt kun itse olen eläkkeellä. Vanhemman poikani talo työmaalla olen tehnyt monena kesänä töitä, ja nuoremman osake remontit olen tehnyt ja myöskin rahoittanut ne.
        Näin kuuluu toimia jos on kerran lapsia hankkinut, ei kaikilla tarvitse olla niin kova nuoruus kuin meillä sota lapsilla oli aikoinaan.

• ahne...

Me rakensimme vasta kolmevitosina jolloin ensin kerrostaloon sitten rivitaloon josta omakotitaloon. Vanhempia ei ole tarvittu mihinkään.

Onkohan vaimo saanut ennakkoperintöä johonka puolisolla ei ole oikeutta? Yleensä varakkaat vanhemmat turvaa rahansa avioeron varalta. Ei missään tapauksessa pidä ainakaan mennä takaajaksi. Miksi pitää nuorten päästä heti omakotitaloon jos pitää vanhempiaan kiristää maksumiehiksi tai takaajiksi? Meillä on ollut nuoria omakotitalon rakentajia naapureissa ja talot olleet myynnissä jo keskeneräisinä sitten tulee taas uusi nuoripari, rakentaa loppuun ja talo on jälleen myynnissä.

• voi voi

KYLLÄ SE NIIN ON ETTEI VANHENPIEN TARVITSE ANTAA TAI OLLA TAKAAJINA JOS HE EIVÄT HALUA ITSE SIIHEN RYHTYÄ. PITÄÄ MYÖS VELJESI MUISTAA ETTÄ VANHENMILLASI ON MUITAKIN LAPSIA JOTKA OVAT AIVAN SAMAN ARVOISIA KUIN HÄNKIN. VELJESI VAIMO VOI OLLA AINOA LAPSI HÄNEN VANHENMILLEEN.JA SIKSI ON SAANUT RAHAA TALOON.

• Voivoivoi voivoivoi

Eikä vanhempia takaajiksi. Asunto käy lainan vakuudeksi.

• 34

Suu säkkiä myöten. Jos ei ole varaa kustantaa omakotitaloa omasta pussista, on parempi tyytyä kerrostaloasuntoon. Miksi pitäisi olla uusi omakotitalo, jos ei ole varaa?

• tarkolec

Eihän se kuulu. Veliä ehkä häiritsee että talo on enemmän vaimon puolen omaisuutta.

• ei.

Tarvitse rahoittaa lapsiensa taloa,eikä antaa jälkikasvulle minkäänlaista rahallista tukea.Velvoitteita ei ole.

• Maksattaja
        ei. kirjoitti:

Tarvitse rahoittaa lapsiensa taloa,eikä antaa jälkikasvulle minkäänlaista rahallista tukea.Velvoitteita ei ole.

Että vanhemmat osallistuvat asunnon rahoittamiseen, isänikin kysyi minulta
        tuossa joku aika sitten pitäisiköhän hänen antaa rahaa asunnon ostooni.Sanoin katsotaan kuin kohde varmistuu paljonko laitan laskua sinulle.Hän sanoi kuulostaa hyvältä.

• antelias
        Maksattaja kirjoitti:

Että vanhemmat osallistuvat asunnon rahoittamiseen, isänikin kysyi minulta
        tuossa joku aika sitten pitäisiköhän hänen antaa rahaa asunnon ostooni.Sanoin katsotaan kuin kohde varmistuu paljonko laitan laskua sinulle.Hän sanoi kuulostaa hyvältä.

Nyt vaan pyydät velipoikaa lukemaan tämän koko viestirimsun, eiköhän hävetä. Tai tulosta nämän ja pistä postilaatikkoon.

Ei silti, itse autoin lastani, mutta se meni niin että vähän tyrkytin, että pääsee omaan käsiksi, muuten olisi mennyt vuokralle. Tiedä vaikka joskus maksaisi takaisin, en kuitenkaan sitä kärtä, hyvä jos pärjää omillaan.

• Järkevät vanhemmat

Tiedän saavani lainan takauksen, jos sellaisen joskus tarvitsen, mutta ei tulisi mieleenikään vaatia mitään, heidänhän ne rahat on. Tuo juttu kuuluu varmaan kastiin "monta tonnia yo-lahjaksi jne."

• perhe on paras

En ole nyt aivan varma, mutta tässä taidetaan käydä keskustelua päällekkäin kahdesta aivan eri asiasta: rahan antamisesta ja lainan takaamisesta. Kaksi täysin eri asiaa.
        Isämme on taannut lainat meille kaikille sisaruksille, eikä se ole ollut mikään ongelma kenenkään osapuolen mielestä.
        Ostimme aviomieheni kanssa omakotitalon ollessamme 24 vuotiaita. Omakotitalo suoraan myös siksi, että ilman muuta olimme myös haaveilleet perheen perustamisesta, eikä tilanpuutetta näin tullut. Myöskään ensiasunnon ostajan verohelpotuksia ei tarvinut tuhlata pieneen osakkeeseen. Meillä molemmilla oli tuolloin ammatit ja vakituiset työpaikatkin hyviltä työnantajilta.
        Pankki kyllä laskee lainanhakijan maksukyvyn, joten riski lainan takaajalle jäämisestä on varmasti hyvin pieni kun kunnialla asiansa hoitaa. Otimme lainaan myös takaisinmaksuturvan, jos meille jotain sattuisi.
        Itse aion myös auttaa jälkipolveni maailmalle ja omaan kiinteistöön kiinni.
        Onhan tämä vähän makuasia mutta mielestäni täysin luonnollista tämä takaaminen JOS vanhemmilla itsellään talous kunnossa.

• 26

Täysi-ikäiset lapset voivat rakentaa vaikka linnan mutta ymmärtävät varmaan myös sen
      että maksavat myös sen itse. Eli töitä, töitä ja taas töitä.
      Samoin on lainan takauksen kanssa... se ei ole vanhempien velvollisuus vaan
      riippuu heidän omasta tahdostaan, varallisuudestaan yms. haluavatko/ voivatko laittaa nimen paperiin.

Anteeksi mutta käytöstavat olisi hyvä opetella ensin ja ottaa myös vastuu siitä miten ja millaiseksi elämänsä rakentaa. Ei se paremmaksi tule jalkaa polkemalla ja vaatimuksia esittämällä vanhemmille. Rakkaus lapsiin ei tule rahasta.
      Käytös on kuin pikkulapsella...

• 44

En lähtisi edes takaajaksi lapselleni omilla tuloillani. 3500 euroa kuussa riittää mainiosti omaan elämiseeni, mutta kenenkään muun menoja sillä en tosiaankaan ala makselemaan. Takaajana on laskettava, että on varaa menettää se takaamansa summa eikä minulla sellaisia summia ole säästössä.

Järkyttävää, että nykynuoriso on heti ensimmäisen työpaikan saatuaan päätäpahkaa kalliita asuntoja ostelemassa tai taloja rakentelemassa. He eivät muista aikaa, jolloin asuntolainojen korot olivat pahimmallaan liki 20 %... Pudotus todellisuuteen on monen kohdalla kova, parin vuoden kuluttua kun korot ovat vähintäänkin tuplaantuneet nykyisestä ja asuntojen hinnat samalla laskeneet.

Kantapään kautta sitä parhaiten oppii....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 533
      8586
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      160
      1194
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      836
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      754
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      742
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      716
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      705
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      647
    Aihe