Voi v***u

wilma

ei vois enää niinku enempää pännii ton englannin(siis yo-kirjotusten) kans.Kirjotin pitkän enkun ja lähti c:nä vaikka oon tehny ihan sairaasti töitä englannin eteen.Tiedän että olen melko hyvä enkussa,aineestaki sain jotain päälle 90,joten..Olen myös ollu viime kesän Englantilaisessa perheessä ja kuuntelusta alle puolet!Missä vika?Kyllä noi kokeen laatijatki vois pikkasen miettiä mitä pistävät,tuntuu jo vähän että noi kokeet mittaavat jotain aivan muuta kun kielitaitoo;nokkeluutta ja oivalluskykyy joka ilmeisesti multa puuttuu..onko kellään samaa tilannetta?

26

2781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma

viel et jos tällä palstalla pyörii esim.kielten opeja niin voisitte vähän antaa mulle vinkkii et kun uusin enkun ens syksynä niin mitä kantsis tehdä et tulis parempi tulos..vai onko itseasiassa mitään tehtävissä?Maybe I´m just stupid...

• tuner

juu nokkeluuttahan nuo tuntuu mittaavan ja sitä miten monta erkoista preposititota oppilas on jaksanu ulkoo lukee...
        itellä meni ihan ok:sti kun opettelin ulkoo ne verbeihin ja adjektiiveihin kuuluvat prepot.
        samalla tavalla sain M:n ruotsista ja kaikki numerot todistuksessa ruotsista olivat 7....että niin

• Sini
        tuner kirjoitti:

juu nokkeluuttahan nuo tuntuu mittaavan ja sitä miten monta erkoista preposititota oppilas on jaksanu ulkoo lukee...
        itellä meni ihan ok:sti kun opettelin ulkoo ne verbeihin ja adjektiiveihin kuuluvat prepot.
        samalla tavalla sain M:n ruotsista ja kaikki numerot todistuksessa ruotsista olivat 7....että niin

..etten ole ainoa samassa tilanteessa oleva..! Siis aivan sama homma, enkku lähti C:nä, vaikka olen vahvan magnan oppilas. Lisäksi, koska minäkin olen ollut pitkiä aikoja Englannissa, puhun sitä todella hyvin, eli mitään todellista osaamista koe ei kyllä mittaa.
        Oon TOSI, tosi pettynyt. On väärin saada taitojasi vastaamaton numero.

• Strawman
        Sini kirjoitti:

..etten ole ainoa samassa tilanteessa oleva..! Siis aivan sama homma, enkku lähti C:nä, vaikka olen vahvan magnan oppilas. Lisäksi, koska minäkin olen ollut pitkiä aikoja Englannissa, puhun sitä todella hyvin, eli mitään todellista osaamista koe ei kyllä mittaa.

"Lisäksi, koska minäkin olen ollut pitkiä aikoja Englannissa, puhun sitä todella hyvin, eli mitään todellista osaamista koe ei kyllä mittaa."

Mitä se sitten mittaa?

Meillä oli lukiossa pari Englannissa muutaman vuoden asunutta tyyppiä, eikä heillä ainakaan ollut vaikeuksia saada enkusta L:ää. Kyllä muutenkin sellaiset, jotka kursseilla puhuivat enkkua sujuvasti, saivat myös kirjoituksista hyviä arvosanoja, eximiaa ja laudaturia.

Minä itse en ole maailman paras englannin puhuja (mikä ehkä näkyi heikohkossa kuuntelutuloksessa, 75p), mutta toisaalta olen taas kirjoittanut englantia sen verran paljon, että mm. aineen (96p) turvin sain helposti eximian.

"Oon TOSI, tosi pettynyt. On väärin saada taitojasi vastaamaton numero."

Niin _olisi_. Ilmeisesti englannin kirjoittamisen taito ei sinulla kuitenkaan ollut niin hyvä kuin mitä annat itsellesi ymmärtää. Monilla natiivienglantilaisillakin kirjoittaminen on vähän niin ja näin, ja teksti voi olla kieliopillisesti kamalampaa kuin jonkun ulkomaalaisen tuottama.

• Opettaja

On täysin mahdotonta antaa mitään vinkkejä ihmiselle, jonka osaamista ei tunne, koska ei voi tietää missä parantamista on.

On aivan turha ryhtyä itkemään, että kokeet ovat epäreiluja. Ne todella ovat sitä tietyssä mielessä, koska kielitaito on laajempi juttu kuin mitä yo-kokeessa mitataan. Mutta jos kerran on todellista kielen osaamista, niin kyllä lukioaikana pystyy oppimaan kielen juuri kokeen tarkoittamassa laajuudessa ja mittakaavassa.

Toisaalta, lukiossa pitäisi antaa arvosanatkin sen mukaan mitä yo-kokeissa mitataan, ettei luotaisi turhia ja vääriä odotuksia kokeisiin. Kielitaidon laajuuden takia tämä on aika hankalaa, koska lukio-opetuksen tarkoitus on parantaa myös niitä kielen osa-alueita, joita ei yo-kokeessa testata. Opettajan on aika vaikea laatia kurssien arvosteluperusteet sellaisiksi, että samalla kun ne mittaavat kielitaitoa kokonaisuutena ne myös antaisivat realistista ennustetta yo-kokeessa pärjäämiseen ja myös mielellään palautetta siitä, mitä oppilaan pitäisi vielä kehittää nimenomaan koetta varten.

Sen olen kuitenkin huomannut, että nämä 'osaan puhua hyvin ja olen ollut vuosikausia Englannissa' tyypit varsin usein - joskaan eivät aina - ovat koko kouluajan olleet täysin tyytyväisiä siihen, mitä he jo osaavat, eikä heillä ole ollut suurtakaan intoa kehittää kielitaitoaan nimenomaan yo-kokeen edellyttämään suuntaan. Ja sitten on kokeissa petytty, mutta syy siihen on tällaisissa tapauksissa aika selvä. Se pienten juttujen pänttääminen vaatii oppilaalta aika paljon, mutta SEKIN on sitä mitattavaa kielitaitoa. Hyvät, kielellisesti lahjakkaat ja ahkerat oppilaat tämän yleensä ymmärtävät ja tekevät sen mukaan myös työtä, mutta kaikki eivät viitsi.

Anteeksi nyt, meni hiukan saarnaamiseksi, mutta joskus ottaa opettajaakin ns. päästä, kun näkee kielellisesti hyvien oppilaiden vain laiskottelevan tunneilla ja tietää, millainen lopputulos yo-kokeessa sitten on.

• wilma
        Opettaja kirjoitti:

On täysin mahdotonta antaa mitään vinkkejä ihmiselle, jonka osaamista ei tunne, koska ei voi tietää missä parantamista on.

On aivan turha ryhtyä itkemään, että kokeet ovat epäreiluja. Ne todella ovat sitä tietyssä mielessä, koska kielitaito on laajempi juttu kuin mitä yo-kokeessa mitataan. Mutta jos kerran on todellista kielen osaamista, niin kyllä lukioaikana pystyy oppimaan kielen juuri kokeen tarkoittamassa laajuudessa ja mittakaavassa.

Toisaalta, lukiossa pitäisi antaa arvosanatkin sen mukaan mitä yo-kokeissa mitataan, ettei luotaisi turhia ja vääriä odotuksia kokeisiin. Kielitaidon laajuuden takia tämä on aika hankalaa, koska lukio-opetuksen tarkoitus on parantaa myös niitä kielen osa-alueita, joita ei yo-kokeessa testata. Opettajan on aika vaikea laatia kurssien arvosteluperusteet sellaisiksi, että samalla kun ne mittaavat kielitaitoa kokonaisuutena ne myös antaisivat realistista ennustetta yo-kokeessa pärjäämiseen ja myös mielellään palautetta siitä, mitä oppilaan pitäisi vielä kehittää nimenomaan koetta varten.

Sen olen kuitenkin huomannut, että nämä 'osaan puhua hyvin ja olen ollut vuosikausia Englannissa' tyypit varsin usein - joskaan eivät aina - ovat koko kouluajan olleet täysin tyytyväisiä siihen, mitä he jo osaavat, eikä heillä ole ollut suurtakaan intoa kehittää kielitaitoaan nimenomaan yo-kokeen edellyttämään suuntaan. Ja sitten on kokeissa petytty, mutta syy siihen on tällaisissa tapauksissa aika selvä. Se pienten juttujen pänttääminen vaatii oppilaalta aika paljon, mutta SEKIN on sitä mitattavaa kielitaitoa. Hyvät, kielellisesti lahjakkaat ja ahkerat oppilaat tämän yleensä ymmärtävät ja tekevät sen mukaan myös työtä, mutta kaikki eivät viitsi.

Anteeksi nyt, meni hiukan saarnaamiseksi, mutta joskus ottaa opettajaakin ns. päästä, kun näkee kielellisesti hyvien oppilaiden vain laiskottelevan tunneilla ja tietää, millainen lopputulos yo-kokeessa sitten on.

opettaja on ymärtäväinen:).En ole todellakaan englannin tunnilla nukkunut-päinvastoin.Olen aina ollut englannin kielestä äärettömän kiinnostunut ja todellakin panostanut enkkuun kaikilla mahdollisilla tavoilla-kirjaimellisesti kaikilla,joten voit uskoa että kyllä harmittaa,kai se on sallittua?

Rakenne-osion kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa,kuulun-ja luetunymmärtäminen ovat niitä joissa kosahtaa enemmän tai vähemmän.Vaikka ymmärtäisin kysymyksen,vaihtoehdon sekä tekstin osan josta vastauksen tulisi löytyä,menee vastaus silti metsään,varsin useinhan kysymykset ovat myös kompia.Tosin esim. viime kevään luetusta ja kuuntelusta onnistuin saamaan jopa yli 70p.;aiheet olivat inhimillisempiä eikä kompakysymyksiä ollut juuri lainkaan.

Anteeksi nyt jos suututin sinut,oma engl.openi vain sattuu olemaan varsinainen hitleri joten häneltä en neuvoja vaivaudu kysymään.Ehkäpä luovutan ja hyväksyn sen tosiasian ettei aivokapasiteettini riitä oivaltamaan englannin yo-kirjotusten laatijoiden ajatuksenkulkua..

• Opettaja
        wilma kirjoitti:

opettaja on ymärtäväinen:).En ole todellakaan englannin tunnilla nukkunut-päinvastoin.Olen aina ollut englannin kielestä äärettömän kiinnostunut ja todellakin panostanut enkkuun kaikilla mahdollisilla tavoilla-kirjaimellisesti kaikilla,joten voit uskoa että kyllä harmittaa,kai se on sallittua?

Rakenne-osion kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa,kuulun-ja luetunymmärtäminen ovat niitä joissa kosahtaa enemmän tai vähemmän.Vaikka ymmärtäisin kysymyksen,vaihtoehdon sekä tekstin osan josta vastauksen tulisi löytyä,menee vastaus silti metsään,varsin useinhan kysymykset ovat myös kompia.Tosin esim. viime kevään luetusta ja kuuntelusta onnistuin saamaan jopa yli 70p.;aiheet olivat inhimillisempiä eikä kompakysymyksiä ollut juuri lainkaan.

Anteeksi nyt jos suututin sinut,oma engl.openi vain sattuu olemaan varsinainen hitleri joten häneltä en neuvoja vaivaudu kysymään.Ehkäpä luovutan ja hyväksyn sen tosiasian ettei aivokapasiteettini riitä oivaltamaan englannin yo-kirjotusten laatijoiden ajatuksenkulkua..

En siis todellakaan sinua henkilökohtaisesti tarkoittanut, täällähän oli moni kommentoinut jo ennen minua ja koetin hiukan heille vastailla. Anteeksi jos ymmärsit väärin, se ei ollut tarkoitukseni. Ja totta kai harmittaa, kun ei tunnu onnistuvan, sehän on selvä. Ja mitä tulee englannin yo-kirjoitusten laatijoiden ajatuskulkuun, niin toisinaan olen itsekin ihmetellyt tietävätkö he lainkaan mihin nykylukiossa on mahdollista kolmessa vuodessa päästä...

Jos sinulla on hankaluuksia nimenomaan niissä monivalintatehtävissä, niin tilanne on aika vaikea. Ainoa keino saada niihin selvyyttä on lukea mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä, ja vielä kyetä lukemaan tavallaan pänttäämättä, siis tarkoitan niin, että lukee ja lukee, mutta ei ryhdy selvittämään kaikkia pieniä yksityiskohtia ja kaikkia sanoja vaan lukee niin, että ymmärtää sen kokonaisuuden. Kun tätä kyllin kauan tekee - ja tarvittava aika ja luettavan määrä vaihtelee huikeasti - niin pikkuhiljaa tulokset alkavat parantua. Mutta mikään pikaratkaisu tämä ei ole, enkä osaa ennustaa edes omista oppilaistani, joiden osaamisen tunnen aika hyvin, kuinka kauan se mahtaisi kestää.

• Oskar
        Sini kirjoitti:

Missään massa oleskelu ei vielä vaadi juuri minkäänlaista kielitaitoa. Eri asia olisi, jos olisit hoitanut ko. maassa itseksesi byrokratia-asiat tai työskennellyt jossain muussa kuin palveluammatissa.

Kuka tahansa osaa kohtalaisella kielitaidolla jutella ruoasta, säästä, urheilusta jne.

Toinen asia onkin jo politiikka, tiede tms. jossa ei perussanastolla pärjää. Tätä sanastoa taas ei opi oleskelemalla missään maassa.

• Vez

Oon vasta ekaa vuotta lukiossa ja meillon englannin kuuntelut niitä vanhoja yo-kuunteluja. Niissä on ne vastausvaihtoehdot semmosia että melkein kaikki vois olla oikeita. Sitä sitte pallottelee niitten vaihtoehtojen välillä.

• lokki

Eivät nykyiset englannin yo-kokeet kovinkaan vaikeita ole. Vahvan magnan taso ei kerro kovinkaan kummoisesta kielitaidosta. Puhutta englanti on aivan eri kuin rikas, huoliteltu kirjakieli, jota sikäläisissä maissa arvostetaan.

Eivätkä ne kuuntelut todellakaan mitään mensan testejä ole. Ettekö tunne perussääntöä: 1 vaihtoehdoista on selkeästi väärä, ja kaksi muuta tuntuvat oikeilta, mutta toisessa on _aivan hiukan_ tehty johtopäätöksiä. On siis valittava se, joka kirjaimellisesti mitään lisäämättä tai tulkitsematta vastaa kuunneltua tekstiä. Tällä saa helposti poikkeuksetta täydet pisteet.

Joten lakatkaa se valitus. Jos ette pärjää, tyytykää arvosanoihinne. Ne tod. näk. vastaavat osaamistanne yllättävänkin hyvin.

• Mystique

..Vika on juuri siinä, että puhuttu kieli on niin erilaista kuin kirjoitettu kieli.. Kyllähän se varmaan sunkin kohdalla vaikuttaa siltä, että kieltä osaat puhua, mutta kun tulee yo kohdalle niin pisteitä tippuu.. Omasta mielestäni ei yo vastaa aina osaavuutta.. Joku voi saada hyvällä arvailulla esim. arvosanaks A, kun taas jollain toisella on ollut työn takana saada edes se A.. Yo:ssa kyllä pitäis olla suullinen osa=) Yleisestikin ottaen nykyisessä koulusysteemissä on paljon parantamisen varaa...

• Elisa

Ehkä tämä ei nyt kauheasti lämmitä mutta oletkos ajatellut asiaa tavalla jolla itse kirjoitukset otin aika leppoisasti. Eli päätavoite nyt oli valtaosa kokeista saada kerralla läpi sellaisin arvosanoin että ne sitten ovatkin jo pysyviä, ainakin yhdessä taas niin että tavoite oli vain päästä läpi ihan "kirjaimella" vain.

Sittenhän kun on kertaalleen mennyt läpi niin ei ole aikarajaa siinä milloin käyt kokeilemassa korotusta. Itsekin ruotsista sain hikiseen a:n varsinaisissa kirjoituksissa ja pitkin seuraavaa vuotta sitten toisen koulun ohessa ns. omaan tahtiin luin ruotsia ja menin korottamaan, tällöin sitten homma jo palkittiinkin ja tuli m.

Siinähän ei mitään aikarajaa ole kuinka uusit, raja on vain että "hyväksytyn reaalin saa uusia kahdesti, muut kerran" ja muistaakseni jos suoritetut kurssit riittävät niin vaikka vars. kirjoituksissa olisi jotain jättänyt poiskin niin senkin voi kokeilla kirjoittaa. (Esim. tapauksessa että on pudottanut lyhyen matikan pois ja "varmistanut" reaalilla lakin).

Paineethan ovat pois jo siinä vaiheessa kun kertaalleen on läpi ja lakki päässä, entinen arvosanahan jää voimaan jos uusinta ei onnistu. Jos tulee i tai muuten huonompi niin ei häviä mitään, tai sen n.30e mikä nyt on kirjoitusmaksu...

Mietipä sitä.

• $$$

no ainakaan niissä vaihtoehtotehtävissä ei mikään kielitaito auta ku mikä tahansa vaihtoehto voi sopia,enkä mä esim. ees suomeks voisi päättää mikä siihen sopis parhaiten! ei se todellakaan mittaa mitään kielitaitoa vaan jotai nokkeluutta ..

• poitsu

on juuri sama tilanne.Jos olisin tiennyt mitä pilkun viilaamista nuo yo-kielikokeet(siis varsinkin enkun) ovat niin en olisi edes lukioon läksinyt.Systeemi kusee käsiin!

• Sandy

Niitä vanhoja yo-kokeita on ainakin meidän koulussa tehty niin paljon että välillä on meinannut järki lähteä eikä todellakaan voi sanoa etteikö olisi tiennyt millaista osaamista niissä vaaditaan ja ettei ollut osannut varautua nyt kirjoituksissa siihen.
        Se nyt vain on surullinen tosiasia että kirjakielen mukainen englanti on ihan eriasia kuin puhuttu kieli. Sama pätee kaikkiin kieliin, jos nyt ajatellaan vaikka tätä omaa rakasta äidinkieltämmekin. Vaikka sitä puhutaan joka ikinen päivä eikä varmasti kukaan meistä voi sanoa etteikö osaisi suomea erittäin hyvin, mutta jostain kumman syystä esimerkiksi minä sain äidinkielen kielioppikokeesta 6 :n..

• poitsu
        Sandy kirjoitti:

Niitä vanhoja yo-kokeita on ainakin meidän koulussa tehty niin paljon että välillä on meinannut järki lähteä eikä todellakaan voi sanoa etteikö olisi tiennyt millaista osaamista niissä vaaditaan ja ettei ollut osannut varautua nyt kirjoituksissa siihen.
        Se nyt vain on surullinen tosiasia että kirjakielen mukainen englanti on ihan eriasia kuin puhuttu kieli. Sama pätee kaikkiin kieliin, jos nyt ajatellaan vaikka tätä omaa rakasta äidinkieltämmekin. Vaikka sitä puhutaan joka ikinen päivä eikä varmasti kukaan meistä voi sanoa etteikö osaisi suomea erittäin hyvin, mutta jostain kumman syystä esimerkiksi minä sain äidinkielen kielioppikokeesta 6 :n..

yhtään narise siel vitun hikari.Ei ne kokeet mittaa mitään todellista osaamista,esmes minä olen lukenut ihan mielettömät määrät englanninkielistä teksiä ja ollu vuoden vaihdos,kappaleita suomentaessa ei tarvii juuri edes sanastoa vilkuilla.Ei niistä sössöttäjistä saa mitään selvää siel nauhalla ja aiheet on aina jostain perseestä revittyjä...en suosittele kenellekään lukioa,LUKIO ON PERSEESTÄ!

• Sandy
        poitsu kirjoitti:

yhtään narise siel vitun hikari.Ei ne kokeet mittaa mitään todellista osaamista,esmes minä olen lukenut ihan mielettömät määrät englanninkielistä teksiä ja ollu vuoden vaihdos,kappaleita suomentaessa ei tarvii juuri edes sanastoa vilkuilla.Ei niistä sössöttäjistä saa mitään selvää siel nauhalla ja aiheet on aina jostain perseestä revittyjä...en suosittele kenellekään lukioa,LUKIO ON PERSEESTÄ!

Hikarihan minä. Kaikki hikarithan saa kokeista 6 :ia.
        "Ei ne kokeet mittaa mitään todellista osaamista"
        Ei niin. Ne testaa sitä, miten hyvin on opetellut kielioppiasiat ja muut. Olen itsekin ollut aina sitä mieltä että tosielämän kannalta koulun englannin opiskelu on jokseenkin turhaa, koska sitä opetellaan (kuten lukiossa kaikkia aineita..) kirjoituksia silmällä pitäen mikä on mun mielestä uskomattoman typerää. Kuunteluiden suhteen oon edelleen samaa mieltä sun kans.
        Sitä vain hain takaa, että kun tässä nyt on vaikuttanut siltä, että porukalle tehtävien tyyli on tullut täytenä yllätyksenä kirjoituksissa, että jos yhtään on tutustunut vanhoihin kokeisiin, pitäisi kyllä tietää, minkätyylisiä tehtäviä kirjallisessa osassa on ja osata valmistautua kirjoituksiin sen mukaan. Itselläni se valmistautuminen enkun kirjoituksiin tais jäädä väliin aika pitkälti kokonaan :b

• retku
        poitsu kirjoitti:

Älä jätkä ulise. Saatko selvää mitä bbc:n tms. uutisissa sanotaan?

Jos et saa selvää, niin ei ole kielitaidossa kehumista.

Jos taas saat selvää, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Jos kuuntelu tuntuu vaikealta, niin kuunnelkaa sellaista englantia mitä siellä kokeessa sönkötetään. "gansta"-räppi kun ei varsinaisesti ole sitä mitä yo-kokeessa haetaan..

• Sandy
        Sandy kirjoitti:

Hikarihan minä. Kaikki hikarithan saa kokeista 6 :ia.
        "Ei ne kokeet mittaa mitään todellista osaamista"
        Ei niin. Ne testaa sitä, miten hyvin on opetellut kielioppiasiat ja muut. Olen itsekin ollut aina sitä mieltä että tosielämän kannalta koulun englannin opiskelu on jokseenkin turhaa, koska sitä opetellaan (kuten lukiossa kaikkia aineita..) kirjoituksia silmällä pitäen mikä on mun mielestä uskomattoman typerää. Kuunteluiden suhteen oon edelleen samaa mieltä sun kans.
        Sitä vain hain takaa, että kun tässä nyt on vaikuttanut siltä, että porukalle tehtävien tyyli on tullut täytenä yllätyksenä kirjoituksissa, että jos yhtään on tutustunut vanhoihin kokeisiin, pitäisi kyllä tietää, minkätyylisiä tehtäviä kirjallisessa osassa on ja osata valmistautua kirjoituksiin sen mukaan. Itselläni se valmistautuminen enkun kirjoituksiin tais jäädä väliin aika pitkälti kokonaan :b

Ja sama pätee mun mielestä niihin kuunteluihinkin, että jos niitä on tehnyt niin pitäisi kyllä tietää että ne vastausvaihtoehdot voi olla tosi kusisia. Keskittyminen ja vaihtoehtojen lukeminen tarkkaan on vaan aika helvetin tärkeetä.. Mutta enpä minäkään pahemmin kuuntelutuloksellani voi kehua, 75/90, kun niitä on harjoiteltu oon saanu yleensä yli 80 pistettä..

• poitsu
        Sandy kirjoitti:

Ja sama pätee mun mielestä niihin kuunteluihinkin, että jos niitä on tehnyt niin pitäisi kyllä tietää että ne vastausvaihtoehdot voi olla tosi kusisia. Keskittyminen ja vaihtoehtojen lukeminen tarkkaan on vaan aika helvetin tärkeetä.. Mutta enpä minäkään pahemmin kuuntelutuloksellani voi kehua, 75/90, kun niitä on harjoiteltu oon saanu yleensä yli 80 pistettä..

hikari!Et tiedä mistä puhut!

• poitsu
        retku kirjoitti:

Jos kuuntelu tuntuu vaikealta, niin kuunnelkaa sellaista englantia mitä siellä kokeessa sönkötetään. "gansta"-räppi kun ei varsinaisesti ole sitä mitä yo-kokeessa haetaan..

sinä paukuta turpaasi kun et mistään mitään tiedä.Saan hyvin selvää bbc:n uutisista,koska juontajat eivät sielläpäin sössötä,toisin kuin yo-kokeiden puhevikaiset tantat!

• retku
        poitsu kirjoitti:

sinä paukuta turpaasi kun et mistään mitään tiedä.Saan hyvin selvää bbc:n uutisista,koska juontajat eivät sielläpäin sössötä,toisin kuin yo-kokeiden puhevikaiset tantat!

No kumma vaan se pieni sössötys ei minua haitannut? Ihan samanlaista puhetta se on bbc:lläkin.

• ts85
        retku kirjoitti:

On ihan totta, että englannin yo-kirjotuksissa ja varsinkin kuunteluissa on paljon tulkinnanvaraisuuksia. Opettajamme mukaan edes itse englantia äidinkielenään puhuvat eivät vedä kuunteluistamme täysiä pisteitä. On siis kohtuutonta vaatia sitä meiltä. Mitä sitten tekstiosioihin tulee, niin usein on jouduttu hyväksymään neljästä vastausvaihtoehdosta useampi, koska kysymys on ollut epätarkka. Yhdessä jopa kaikki vaihtoehdot.
        Uskon että on monia, joiden YO-arvosana ei ole lähelläkään henkilön todellista osaamista...

• perkele

Te ootte vissiin kaikki johonki täydellisyyten pyrkijöitä... Tyyliin: "Iik, hitto meni kuuntelu huonosti ku tuli vaan 80/90"
      Luulis olevan onnellinen tosta määrästä. Ite oon ilonen jos saan edes 50 pistettä.
      On sitä maailmassa kamalimpiaki asioita, ku joku VITUN englannin kuuntelu.
      Noh, ne on kaikki anorektikoita, hikipinkoja, perseennuolijoita, hiljaisia hissukoita, jotka ei käy missään ja joilla ei oo muuta elämää.

• prkl itelles

joillain on täällä tavottena mennä opiskeleen jatkossa englantia kai se on sillon ihan normaalia että panostaa siihe..tai ainakin OLI tavoitteena,mun tän kevään tuloksella ei vielä mihinkään oo pyrkimistä,voi vittu minkä pistivät!Pointsit vaan kaikille jotka selvis tosta kunnialla!

• Rento Reima
        prkl itelles kirjoitti:

joillain on täällä tavottena mennä opiskeleen jatkossa englantia kai se on sillon ihan normaalia että panostaa siihe..tai ainakin OLI tavoitteena,mun tän kevään tuloksella ei vielä mihinkään oo pyrkimistä,voi vittu minkä pistivät!Pointsit vaan kaikille jotka selvis tosta kunnialla!

No lue apina niihin pääsykokeisiin sitte äläkä täälä valita! hopi hopi...

Ärsyttävää niuhotusta!

Rauhottukaa edes hetkeksi, ei se maailma tähän kaadu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe