SAIRAUSLOMA

Apua tarvitseva

Eli minulla alkoi flunssa keskiviikkona 10.3, työterveyshoitaja kirjoitti sairaslomaa 3pv. Nyt olen ollut viikonlopun normaalilla vapaalla ja flunssa senkun jatkuu. Voinko mennä hoitajalle vai täytyykö tilata lääkärille aikaa?

6

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työpaikan säännöt

      Jos olisit meillä töissä joutuisit menemään maanantaina lääkärille muuten et saisi palkkaa enää maanantailta ja siitä eteenpäin. Soita heti aamulla esimiehelle ja tarkista.

      • punristi

        Todennäköisesti lääkärille. Ei hoitajalla ole mitään oikeutta myöntää sairaslomaa


      • Nimimerkki:
        punristi kirjoitti:

        Todennäköisesti lääkärille. Ei hoitajalla ole mitään oikeutta myöntää sairaslomaa

        Toisaalta ei lääkärikään myönnä sairauslomaa. Hoitaja, tai lääkäri toteavat sairauden ja kirjoittavat siitä työnantajalle todistuksen, jossa on kirjattu todettu sairaus ja arvioitu paranemisaika, ja työnantaja sitten tämän perusteella myöntää palkallista sairauslomaa. Tai on myöntämättä.


      • punristi
        Nimimerkki: kirjoitti:

        Toisaalta ei lääkärikään myönnä sairauslomaa. Hoitaja, tai lääkäri toteavat sairauden ja kirjoittavat siitä työnantajalle todistuksen, jossa on kirjattu todettu sairaus ja arvioitu paranemisaika, ja työnantaja sitten tämän perusteella myöntää palkallista sairauslomaa. Tai on myöntämättä.

        Siis häh Lääkäri myöntää sairasloman lääkärintodistuksella, ei siihen työnantaja voi sen jälkeen sanoa mitään. Työnantaja mikään kaikkitietävä ja päättävä ole. Lääkärintodistus on ihan laillinen peruste olla pois. Ilman sitä työnantajalla on oikeus vaatia töihin.


      • Nimimerkki on pakoll
        punristi kirjoitti:

        Siis häh Lääkäri myöntää sairasloman lääkärintodistuksella, ei siihen työnantaja voi sen jälkeen sanoa mitään. Työnantaja mikään kaikkitietävä ja päättävä ole. Lääkärintodistus on ihan laillinen peruste olla pois. Ilman sitä työnantajalla on oikeus vaatia töihin.

        Ei, lääkärillä ei ole oikeutta myöntää sairauslomaa, ei palkallista tai eikä palkatonta.

        Lääkäri, tai sairaanhoitaja, toteavat sairauden ja kirjoittavat siitä työnantajalle todistuksen. Tämän perusteella työnantaja sitten myöntää sairauslomaa harkintansa mukaan. Vaikka yleisenä käytäntönä on, ettei työnantaja kyseenalaista sairausloman tarvetta, ei se tarkoita, että lääkäri voisi allekirjoituksellaan siirtään itselleen työnantajan määräysvaltaa. Lääkäri vain toteaa lääketieteellisen tilan, ja kirjoittaa siitä työnantajalle todistuksen, jonka perusteella työnantajan edustaja sitten myöntää palkallisen sairausloman. Työnantaja voi sairausloman sijasta lähettääkin työntekijän toiselle lääkärille, joka sitten kirjoittaa omien havaintojensa perusteella uuden todistuksen.


      • 085231
        Nimimerkki on pakoll kirjoitti:

        Ei, lääkärillä ei ole oikeutta myöntää sairauslomaa, ei palkallista tai eikä palkatonta.

        Lääkäri, tai sairaanhoitaja, toteavat sairauden ja kirjoittavat siitä työnantajalle todistuksen. Tämän perusteella työnantaja sitten myöntää sairauslomaa harkintansa mukaan. Vaikka yleisenä käytäntönä on, ettei työnantaja kyseenalaista sairausloman tarvetta, ei se tarkoita, että lääkäri voisi allekirjoituksellaan siirtään itselleen työnantajan määräysvaltaa. Lääkäri vain toteaa lääketieteellisen tilan, ja kirjoittaa siitä työnantajalle todistuksen, jonka perusteella työnantajan edustaja sitten myöntää palkallisen sairausloman. Työnantaja voi sairausloman sijasta lähettääkin työntekijän toiselle lääkärille, joka sitten kirjoittaa omien havaintojensa perusteella uuden todistuksen.

        Mitähän säki oot taas juonu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe