Työpaikan palkkatiedot julkisiksi?

Pitäisikö työpaikoilla palkkatiedot olla julkisia, jossa näkisi kuinka paljon kukin hankkii?

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/SAK Palkat avoimeen vertailuun työpaikoilla/1135254778530

Lisäisikö tämä työpaikoilla avoimuutta vai Suomalaisten perisyntiä: kateutta?

...?
Ilmoita

Koska suomalaiset on jokatapauksessa kateellisia ei tuolla voisi olla kuin tervehdyttävä vaikutus.

1. Päästäisiin hiljalleen eroon niistä ylipalkatuista nollista jotka on töissä vaikka sukulaissuhteensa kautta ja ne yritykset joita näitä työntekijöitä harrastaa muuttuisivat entistä epäsuositummiksi -> terveempi kilpailu työntekijöiden kannalta.

2. Osaajat voisivat määritellä todellisen arvonsa työnantajalle koska palkat on seinällä ja näkisi suoraan että miksi vitussa joku itseä selvästi heikompitasoinen tekijä saa enemmän palkkaa ja mennä juttelemaan asiasta pomon kanssa. Tällöin voisi sanoa että tarvin tasoiseni palkan tai etsin jonkun toisen työnantajan.

3. Tuohan ei tarkoita että palkat olisi tasattava vaan että niiden suhteen ollaan rehellisiä. Osaajalle voidaan maksaa enemmän jatkossakin, mutta nyt olisi pystyttävä selittämään toisille työntekijöille että miksi tuo ja tuo saa niin paljon rahaa ja muut eivät saa. Kyllä kovaa tulosta tekevä erottuu edukseen myös työkavereiden silmissä, silloin kateus on tervettä taitojen kadehdintaa ja toivottavasti laittaa muut petraamaan omia suoritteitaan.
8 VASTAUSTA:
..suoritelisät. Ns hyvän miehen lisät lisäävät kateutta, koska on niitäkin, joiden mielestä työnantajan tulee maksaa korkeaa peruspalkkaa menetetystä vapaa-ajasta. Tulosta tekevät työmiehet eivät ehdi jonniinjoutaviin pasianssipeleihin tai velttoiluun, vaan tekevät urakalla hommat siististi putkeen, ja pääsevät kotiinkin aikaisemmin. Avoimuus toimii vain, jos kaikki ovat samanhenkisiä samalla työpaikalla.
Missä palkka muihin vertailemalla ja puhumalla nousee? Missä hommissa irtisanoutumisella uhkailu nostaa liksaa? Minun kokemukseni mukaan kun liksa ei nouse kuin hommia vaihtamalla. Noin muutenkin palkkaa maksetaan sen mukaan, miten pomo arvostaa työpanosta. Ei sitä työkavereilta tai alaisilta kysytä.
nähtyon kirjoitti:
..suoritelisät. Ns hyvän miehen lisät lisäävät kateutta, koska on niitäkin, joiden mielestä työnantajan tulee maksaa korkeaa peruspalkkaa menetetystä vapaa-ajasta. Tulosta tekevät työmiehet eivät ehdi jonniinjoutaviin pasianssipeleihin tai velttoiluun, vaan tekevät urakalla hommat siististi putkeen, ja pääsevät kotiinkin aikaisemmin. Avoimuus toimii vain, jos kaikki ovat samanhenkisiä samalla työpaikalla.
"..suoritelisät. Ns hyvän miehen lisät lisäävät kateutta, koska on niitäkin, joiden mielestä työnantajan tulee maksaa korkeaa peruspalkkaa menetetystä vapaa-ajasta."

Tässä tapauksessa on kaksi voimaa. Kuinka palkita hyvää suoritetta ja kuinka taata perustyötä vastaan elintaso ajanmenetyksestä. Niiden kahden välillä toimitaan.

Mun mielestä TES on hyvä lähtökohta, peruspalkka - ja siihen sitten suoritelisät. Koska palkat olisivat avoimesti nähtävillä voisivat tositekijät katsoa mitä kilpailija tarjoaa tekijälle ja käydä sen kautta neuvotteluja oman työnantajansa kanssa omasta roolista ja palkkauksesta. Mielestäni työnantajalla pitäisi olla ehdoton oikeus myös alentaa palkkoja tarpeen tullen aina TES:in tasolle, eli saavutetut edut pitäisi myös jatkossa oikeuttaa omalla osallistumisella. Tämä myös parantaisi tiukoissa tilanteissa yritysten pelivaroja - mutta toisaalta osaava tekijä joka "äänestää jaloillaan" on sitten menetys yritykselle.

Sitten sellainen joka ei tee edes perustasoa... mihin sellaista tarvitaan? Heitetään helvettiin koko firmasta. Tällöin siis ihminen tekee liioilla vaatimuksillaan itsensä hyödyttömäksi jolloin hänestä voidaan luopua vähäisin ongelmin. Jos ihminen ylihinnoittelee itsensä hänet pistetään etsimään töitä muualta. Saattaa palata myöhemmin nöyrempänä ja tyytyä vähäisempään osaansa... :)

Mitä kateudesta? Kyllä sitä maailmaan mahtuu. Kyse on toisaalta siitä että hyvääkään suoritetta ei yliarvosteta liikaa toisten tekijöiden kustannuksella - ja siitä että jokainen tekee vähintään jotain hyödyllistä ja saa siitä korvauksen jolla saavutetaan se kohtuullinen moderni elintaso yhteisössä. Se kannustaa sekä yrittämään parhaansa (kannustimien muodossa) että huolehtii perusturvasta ja että ihmistä ei myydä liian halvalla ja siitä että vaikka ei olisi pakin terävin työkalu löytyy kuitenkin oma paikka ja toimeentulo. Tämä on yhteiskunnallisesti stabiilein vaihtoehto.
Ratikkakuski kirjoitti:
Missä palkka muihin vertailemalla ja puhumalla nousee? Missä hommissa irtisanoutumisella uhkailu nostaa liksaa? Minun kokemukseni mukaan kun liksa ei nouse kuin hommia vaihtamalla. Noin muutenkin palkkaa maksetaan sen mukaan, miten pomo arvostaa työpanosta. Ei sitä työkavereilta tai alaisilta kysytä.
Ainakin mä olen saanut työpaikoillani toistuvia palkankorotuksia.

Etkö sä Ratikka kehity työssäsi tai osaa arvostaa sitä kehitystä omana arvonnousunasi? :)
Kukkomies kirjoitti:
Ainakin mä olen saanut työpaikoillani toistuvia palkankorotuksia.

Etkö sä Ratikka kehity työssäsi tai osaa arvostaa sitä kehitystä omana arvonnousunasi? :)
Aijoo, ja palkankorotuksia ei ole koskaan tarvinnut itse edes mennä ehdottelemaan vaan niitä on työnantaja lätkinyt kun on pelännyt että hyvä mies vaihtaisi firmaa ;-)
Ratikkakuski kirjoitti:
"Missä palkka muihin vertailemalla ja puhumalla nousee?"

Otetaan kaksi puuseppää.

Toinen heistä on ollut töissä kauemmin ja saa 10 euroa / tunti. Hän tekee tiettyä tuotetta keskimäärin 8 kappaletta tunnissa ja noissa tuotteissa on jonkin verran laatuongelmia. Hän tekee työtään tasaisen tappavasti "katselematta sivuilleen".

Toinen on uusi ja hän tekee pari kuukautta töitä, saa palkkaa 8,5 euroa / tunti. Hän tekee tuotetta keskimäärin 11 kappaletta tunnissa ja tuotteet ovat lähes järjestelmällisesti loistavalaatuisia. Tämä uusi sälli myös osallistuu tuotekehitykseen uusilla ideoilla ja kehittää työtapoja.

Jos palkat eivät ole julkisia ei tämä uusi sälli pysty vertaamaan itseään vanhaan partaan muuta kuin työsuoritteensa kautta. Jos palkat ovat julkisia voi uusi sälli mennä pomon juttusille ja sanoa että jatkossa mä saan parempaa palkkaa kuin työkaverini koska pystyn parempaan töissäni selvästi tai menen naapurifirmaan jossa kenties taitojani kunnioitetaan myös palkassa.

Mitä pomon kannattaa tehdä? Ottaa herne nenään kun räkänokka tulee isottelemaan - vai laskea mikä on hyöty?

....

Missä hommissa irtisanoutumisella uhkailu nostaa liksaa?

Missä tahansa missä työntekijä on firmalle tuottoisa, firman johdossa on joku muu kuin narsisti-egoisti joka ottaa palkkaneuvottelun henkilökohtaisena vittuiluna ja työntekijä on palkassaan aliarvostettu ja tietää sen ja uskaltaa nostaa kissan pöydälle.

Jos ajatellaan että olisin työnantaja ja mulla on työntekijä joka taidoillaan tuo firmalle tuottoa vaikkapa 30 euroa per tunti kun tavallinen työntekijä tuo 15 euroa per tunti tuottoa. Tällöin jos se tyyppi tulisi pyytämään lisää palkkaa voisin nostaa hänen tuntipalkkaansa silmääkään räpäyttämättä 7,5 euroa tunnilta koska palkankorotuksen jälkeenkin hänen hyötynsä olisi edelleen suurempi kuin perustekijän. Tällöin se että kyseinen tekijä uhkaisi lähteä firmasta ellei saa parempaa palkkaa tarkoittaisi että uhkauksen toteutuessa firma ei tuottaisi enää sitä taitavan tekijän tuomaa 15 euron (tai palkankorotuksen jälkeen 7,5 euron) lisähyötyä tunnissa. Samoin on työntekijän kannalta oikein että hänen tuomansa lisähyöty palkitsee häntä.

Jos taas tuollainen työntekijä vaatisi 15 euron tai korkeampaa tuntiliksankorotusta ei siitä oikeastaan olisi hyötyä. Voisin antaa hänen mennä (hiukan tilanteesta riippuen) ja ottaa tavallisen pällin tilalle koska hyöty firmalle olisi yhtä suuri. Tällöin siis riski itsensä hinnoittelusta olisi työntekijällä.
Ratikkakuski kirjoitti:
varten joissakin työpaikoissa on oikein kehityskeskustelut, että pääsee uhkailemaan. Asian voi toki esittää myös hienovaraisesti kertomalla millaisia vaihtoehtoja ajan käytölleen on. Veropörssi niminen julkaisu maksaa noin kympin ja siitä voi kohtuullisen hyvin päätellä minkä arvoiseksi kyseisessä organisaatiossa kenenkin työpanos katsotaan.

Kysymys ei ole pelkästään irtisanoutumisella uhkailusta vaan myös valmiudesta toteuttaa se. Kokemusta on myös, että nimellisestä samasta hommastakin voi saada todella merkittävän korotuksen, mutta tottakai tilanne silloin on ollut se että lahtötilanteessa on ollut huomattavan alipalkattu ja/tai työnanantaja on arvioinut tehtävän merkityksen ja vaativuuden alun perin väärin.
Kukkomies kirjoitti:
"Missä palkka muihin vertailemalla ja puhumalla nousee?"

Otetaan kaksi puuseppää.

Toinen heistä on ollut töissä kauemmin ja saa 10 euroa / tunti. Hän tekee tiettyä tuotetta keskimäärin 8 kappaletta tunnissa ja noissa tuotteissa on jonkin verran laatuongelmia. Hän tekee työtään tasaisen tappavasti "katselematta sivuilleen".

Toinen on uusi ja hän tekee pari kuukautta töitä, saa palkkaa 8,5 euroa / tunti. Hän tekee tuotetta keskimäärin 11 kappaletta tunnissa ja tuotteet ovat lähes järjestelmällisesti loistavalaatuisia. Tämä uusi sälli myös osallistuu tuotekehitykseen uusilla ideoilla ja kehittää työtapoja.

Jos palkat eivät ole julkisia ei tämä uusi sälli pysty vertaamaan itseään vanhaan partaan muuta kuin työsuoritteensa kautta. Jos palkat ovat julkisia voi uusi sälli mennä pomon juttusille ja sanoa että jatkossa mä saan parempaa palkkaa kuin työkaverini koska pystyn parempaan töissäni selvästi tai menen naapurifirmaan jossa kenties taitojani kunnioitetaan myös palkassa.

Mitä pomon kannattaa tehdä? Ottaa herne nenään kun räkänokka tulee isottelemaan - vai laskea mikä on hyöty?

....

Missä hommissa irtisanoutumisella uhkailu nostaa liksaa?

Missä tahansa missä työntekijä on firmalle tuottoisa, firman johdossa on joku muu kuin narsisti-egoisti joka ottaa palkkaneuvottelun henkilökohtaisena vittuiluna ja työntekijä on palkassaan aliarvostettu ja tietää sen ja uskaltaa nostaa kissan pöydälle.

Jos ajatellaan että olisin työnantaja ja mulla on työntekijä joka taidoillaan tuo firmalle tuottoa vaikkapa 30 euroa per tunti kun tavallinen työntekijä tuo 15 euroa per tunti tuottoa. Tällöin jos se tyyppi tulisi pyytämään lisää palkkaa voisin nostaa hänen tuntipalkkaansa silmääkään räpäyttämättä 7,5 euroa tunnilta koska palkankorotuksen jälkeenkin hänen hyötynsä olisi edelleen suurempi kuin perustekijän. Tällöin se että kyseinen tekijä uhkaisi lähteä firmasta ellei saa parempaa palkkaa tarkoittaisi että uhkauksen toteutuessa firma ei tuottaisi enää sitä taitavan tekijän tuomaa 15 euron (tai palkankorotuksen jälkeen 7,5 euron) lisähyötyä tunnissa. Samoin on työntekijän kannalta oikein että hänen tuomansa lisähyöty palkitsee häntä.

Jos taas tuollainen työntekijä vaatisi 15 euron tai korkeampaa tuntiliksankorotusta ei siitä oikeastaan olisi hyötyä. Voisin antaa hänen mennä (hiukan tilanteesta riippuen) ja ottaa tavallisen pällin tilalle koska hyöty firmalle olisi yhtä suuri. Tällöin siis riski itsensä hinnoittelusta olisi työntekijällä.
Yksityisessä pikkufirmassa asia epäilemättä toimii tai ainakin pitäisi toimia juuri kuten kuvailitkin. Minä olen ollut suurimman osan työuraani isossa konsernissa, jossa ei yhtä työnsankaria tarvita. Palkka nousi yleiskorotusten lisäksi muutaman kerran 50 tai 100€:lla. Ihan sama, miten teit työsi. Uhkailu oli turhaa, ellei ollut uutta työpaikkaa valmiiksi katsottuna ja silloinkin kavereiden annettiin ylensä mennä.

Sen sijaan uuteen tehtävään pyrkiminen ja pääseminen nousukauden huipulla nosti palkkaa kerralla melkein tonnilla. Ja luulen, että sama meininki jatkuu hamaan hautaan asti, ellen taas pyri ja pääse uusiin tehtäviin.
+Lisää kommentti
Kateelliset keksii varmasti aiheen, oli listaa tahi ei.
Ilmoita
Niiden pitäisi olla julkisia jotta näkee että toimitaan oikein ja tasa-arvoisesti.

Oikeudenmukaisuuden haluaminen ei ole kateutta.
Ilmoita
Sii ei tietenkään niin, että olisin ilmotustaululla nimet ja palkat, mutta niin, että olisi lafkan koosta riippuen, vaikka näin

suunnittelija
1.3500
2.3100
3.3400
4.3200
5.3600
6.3800
7.3700
8.3600
9.3900
10.3400
keskiarvo.3520€/kk
Tällaisesta olisi jo helppo päätellä onko sitä palkkakuopassa, vai ei tai sitten voisi olla vaikka
minimi 3100 maks 3900 keskiarvo 3520.

Tiedän kyllä, että moni ajattelee, että sitä voi neuvotella palkastaan työnantajan kanssa ja perustella olevansa niin hyvä, että ansaitseekin sen korotuksen, tai sitten palkan saa todellisten suoritusten mukaan, ei naaman perusteella. Yhtä hyvin voisi uskoa hammaskeijuunkin.

PS. kyllä mä olen omaan liksaani ihan tyytyväinen, mutta tiedän myöskin monta naista, jokka on aika härskissä palkkakuopassa.
Ilmoita
Julkisella sektorilla palkat ovat avoimia. Ei siinä ole mitään ongelmia joten miksei sama voi olla myös yksityisellä sektorilla.

Julkisella puolella samasta työstä saa kaikki samaa palkkaa. Siellä ei kukaan neuvottele palkkojaan vaan ne määräytyvät palkkataulukkojen mukaan. Peruspalkan päälle tulee sitten henkilökohtainen lisä (prosenttiosus) joka jokaisella eroaa riippuen siitä, miten hyvä työntekijä on kyseessä.

Avoimet palkkatiedot poistaisi varmasti hyväveliverkostot, eli tapaukset jossa ”kaverille” maksetaan vähän ekstraa.

Itse en näkisi siinä mitään ongelmia että palkat määräytyisivät vähän samalla tavalla kuin julkisella puolella. Määrätystä työstä maksettaisiin aina vakio perusosaa ja sitten paremmalle työntekijälle vähän lisää. Lisäosuuden voi sitten helposti perustella osaamisen ja paremmuuden mukaan.
Ilmoita
Eläkkeellä oleva tuttuni kertoi pyytäneensä palkankorotusta jossain vaiheessa, esimies sanoi, ettei viimeksi tulleilla voi olla suurempi palkka mitä jo talossa olevilla.

Kun hän jäi eäkkeelle, vastapalkatut saivat suurempaa alkupalkkaa mitä hän sai vuosien jälkeen sillä hetkellä sai.
1 VASTAUS:
Olin ollut vuoden yhessä työpaikassa töissä ja sain samaa palkkaa kuin muutkin mutta mielestäni liian vähän työpanokseeni nähden. Pyysin lisää palkkaa tai menen muualle töihin. Tuli 2e lisää tunnille.
Jos oikeasti tuntuu siltä että ansaitsisi parempaa palkkaa niin eiku kysymään rohkeasti, oikeasti hyvä mies tai nainen pääsee töihin toiseenkin työpaikkaan joten miksi arkailla pyytää..
Työpaikka on vaihtunut tuon jälkeen ja uudessa paikassa tuli lisää vielä lähes euro tunnille.
Vaihtelu kannattaa joskus.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Työpaikan palkkatiedot julkisiksi?

Pitäisikö työpaikoilla palkkatiedot olla julkisia, jossa näkisi kuinka paljon kukin hankkii?

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/SAK Palkat avoimeen vertailuun työpaikoilla/1135254778530

Lisäisikö tämä työpaikoilla avoimuutta vai Suomalaisten perisyntiä: kateutta?

...?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta