Itse juoksen cooperissa hieman yli 2000m.... Kutsunnat kohta edessä ja ovat kovasti painottaneet, että jos 12min ajassa juoksee alle 2200m, on heikko kunto, ja kunnon kehitys aloitettava kiireisesti, muuten armeijassa pärjääminen on hankalaa.
Pitääkö paikkansa? Vai onko tuo 2200 sellainen "noin" arvio, jolla pärjää hyvin? Kellään tarkempia kokemuksia, että miten pärjäsi armeijassa jos juoksi n. 2000m 12 minuutissa? Vai onko tuo 2200m myös jo sellainen niukasti menettelevä suoritus, että kannattaisi nostaa kuntoa tuostakin ylemmäksi?
Vastauksia innokkaasti odotellen tuleva alokas.
Cooper-testi armeijaan liittyen
29
16556
Vastaukset
meillä huonoimmat juoksivat jotain 1800m luokkaa. Ei kai sillä muuten ole väliä, että juoksetko 2150, vai 2200, mutta niillä on siellä joku tavoiteraja, kun joku tekee tilastollista tutkimusta. Alokasaikana kaikki ovat yleensä kaiken aikaa kipeänä, joten matka juostaan luultavasti kovassa taudissa ja kaatosateessa 08.00 aamulla, eli kannattaa miettiä sitäkin, että kuinka paljon pääset ihan puolivaloilla lönkyttelemällä, luultavasti 1500m.
- nosta itsesi ilmaan
pullamössöjen cooper-keskiarvo olla armeijassa nykyään n. 2400m. Omana aikana suurin osa komppanian saapumiserästä päkitti 2700-2800 välille, huonoin oli 2200 tai 2250m juossut läsä, jolla oli kyllä aina vaikeuksia pysyä millään pitemmällä keikalla kyydissä.
"Omana aikana suurin osa komppanian saapumiserästä päkitti 2700-2800 välille"
Tuo on kyllä jo aikamoista tuubaa. :D Nykyään itseasiassa on parempi kärki, kuin 60-70-luvuilla. Nykyään tavallisimmat tulokset lienevät siinä 2200-2800. Tilastoja vääristävät ne muutamat alle 2000 juoksijat, jotka heikentävät keskiarvoa, ja joita ei 70-luvulla ollut ollenkaan.
Muistetaan kuitenkin se, että 60-luvulla urheilusta ajateltiin erittäin negatiivisesti ja juoksijoita pidettiin kummallisina ja ehkä mielenvikaisina. Tänä päivänä aika moni juoksee todella paljon.- Nykyään itseasiassa
dazu kirjoitti:
"Omana aikana suurin osa komppanian saapumiserästä päkitti 2700-2800 välille"
Tuo on kyllä jo aikamoista tuubaa. :D Nykyään itseasiassa on parempi kärki, kuin 60-70-luvuilla. Nykyään tavallisimmat tulokset lienevät siinä 2200-2800. Tilastoja vääristävät ne muutamat alle 2000 juoksijat, jotka heikentävät keskiarvoa, ja joita ei 70-luvulla ollut ollenkaan.
Muistetaan kuitenkin se, että 60-luvulla urheilusta ajateltiin erittäin negatiivisesti ja juoksijoita pidettiin kummallisina ja ehkä mielenvikaisina. Tänä päivänä aika moni juoksee todella paljon.että olen suorittanut varusmiespalvelukseni -60 tai -70 -luvulla? Katso niistä armeijan tilastoista, vuosi 1986, 4. paras vuosi cooper-keskiarvoissa (tilasto v 1975-2006). Ja tuo mitä sanoin pitää todellakin paikkansa, äijää oli kuin meren mutaa 2700-2800 m välillä ja heikoin oli 2200 tai 2250m juossut todella ylipainoinen posanderi. Tais ollakin ainoa läski koko komppaniassa (84 alokasta), nykyäänhän aika moni pelikonesukupolven ukko on vähintäänkin ns. laiha läski (=ei lihaksia, mutta mahaa kyllä on)
http://www.mil.fi/sekalaiset/dokumentit/Palvelukseen-astuvien-nuorten-kunto-2006.pdf
"Nykyään itseasiassa on parempi kärki, kuin 60-70-luvuilla"
Ei yksi pääsky kesää tee. Ja todennäköisesti tuo väitteesi on muutenkin soopaa, ainakin 1970-luvun osalta. Nykyään itseasiassa kirjoitti:
että olen suorittanut varusmiespalvelukseni -60 tai -70 -luvulla? Katso niistä armeijan tilastoista, vuosi 1986, 4. paras vuosi cooper-keskiarvoissa (tilasto v 1975-2006). Ja tuo mitä sanoin pitää todellakin paikkansa, äijää oli kuin meren mutaa 2700-2800 m välillä ja heikoin oli 2200 tai 2250m juossut todella ylipainoinen posanderi. Tais ollakin ainoa läski koko komppaniassa (84 alokasta), nykyäänhän aika moni pelikonesukupolven ukko on vähintäänkin ns. laiha läski (=ei lihaksia, mutta mahaa kyllä on)
http://www.mil.fi/sekalaiset/dokumentit/Palvelukseen-astuvien-nuorten-kunto-2006.pdf
"Nykyään itseasiassa on parempi kärki, kuin 60-70-luvuilla"
Ei yksi pääsky kesää tee. Ja todennäköisesti tuo väitteesi on muutenkin soopaa, ainakin 1970-luvun osalta.jo fiksummalta. Ajattelin sun suorittaneen armeijan aiemmin, koska aina niitä 60-70-lukujen sukupolvia kehutaan niin pirusti kuntonsa osalta. Tuo taulukko näyttää fiksummalta, kun parhaat vuodet ovat olleet 70-luvun lopussa ja 80-luvulla, missä niiden järjen mukaan kuuluisikin olla.
Ite olen käynyt armeijan tuon taulukon huonoimpana vuonna, mutta täytyy sanoa, että todella kovakuntoista porukkaa ollut tuossa 86-ryhmässä. Nyt joku varmaan tulee väittämään, että hyötyliikunta ja raskas työ on se kunnon aikaansaaja, mutta totuus on se, että raskaalla työllä saadaan niitä tuloksia, mitä nykyään, juoksemalla sellaisia, mitä 86. Kun tuo tulokset on tulleet, Suomi oli Etiopian ohella maailman kärkimaa juoksussa ja siten tietysti täällä oli toisenlainen juoksu- ja harjoittelukulttuuri.
Luin muistaakseni jonkin tutkimuksen yhteydestä pari vuotta sitten, että nykyisiä tuloksia vääristävät sellaiset todella huonokuntoiset "juoksijat", jotka juoksevat alle 2000m ja joita ei ennen 90-lukua ollut oikeastaan ollenkaan. Jos komppanjassa on 5 kaveria, jota "juoksevat" alle 2000m, niin se kyllä heikentää tulosta jo selvästi. Kärki on nykyään kuulemma kovempi ja yli 3000m juoksijoita on enemmän, kuin aiemmin. On myös otettava huomioon, että olosuhteet eivät ole otolliset parhaalle juoksulle.- menojalkaa
Inttiin mennessä syksyllä -81 juoksin 2720m, vähän ennen kotiutusta syksyllä -82 juoksin 3210m.
En ole harrastanut urheilua ennen enkä jälkeen intin.
- 1/08
Itse olin aivan kurakunnossa (tehnyt istumatyötä monta vuotta), mutta aloitin rankan juoksuharjoittelun loppukesällä (2007) puoli vuotta ennen inttiin menoa. Aluksi ihan vain hölkkää, mutte kunnon kasvaessa juoksua. Vähintään puolen tunnin juoksulenkki neljä-viisi kertaa viikossa puolen vuoden ajan ja tuloksena intissä cooperin tulos oli 2750. On syytä olla erittäin tarkkana siitä, että harjoitus pysyy aerobisena, muuten ei harjoittelusta ole hyötyä!
Suurin osa oman alokastuvan kavereista juoksi 2100-2300. Koko alokasjoukkueesta kaksi taisi vetäistä yli kolmen tonnin lukeman. Komppanian huonoimmat lukemat oli kait 1600 luokkaa, ja kaikkein huonoimmat sitäpaitsi saivat tulokseensa kokonaisen yhden kierroksen liikaa matkaa, kun kukaan ei uskonut, että olivat muita kierroksen jäljessä!!
Nykyäänhän siellä alokkaat jaetaan cooperin perusteella tasoryhmiin, eli huonoimmat laitetaan sauvakävelemään kun parempikuntoiset hölkkää tai juoksee.
Lähinnä siellä on merkitystä nimenomaan aerobisella kestävyyskunnolla. Marsseilla kävellään koko päivä metsässä erittäin epäergonominen kantamus selässä. Huolehdi myös siitä, että selkälihakset ovat siinä kunnossa, että selkä kestää kipeytymättä rinkan painon.- nosta itsesi ilmaan
"Komppanian huonoimmat lukemat oli kait 1600 luokkaa, ja kaikkein huonoimmat sitäpaitsi saivat tulokseensa kokonaisen yhden kierroksen liikaa matkaa, kun kukaan ei uskonut, että olivat muita kierroksen jäljessä!!"
Sitä voi jokainen miettiä missä kunnossa tuollaisen rapaveikon sydän ja verisuonisto kun aktiivisesti liikkuvat seitsenkymppiset papatkin jättävät tuollaiset makaroonit kierrostolkulla taakseen. Ja miksei mummotkin. - -
nosta itsesi ilmaan kirjoitti:
"Komppanian huonoimmat lukemat oli kait 1600 luokkaa, ja kaikkein huonoimmat sitäpaitsi saivat tulokseensa kokonaisen yhden kierroksen liikaa matkaa, kun kukaan ei uskonut, että olivat muita kierroksen jäljessä!!"
Sitä voi jokainen miettiä missä kunnossa tuollaisen rapaveikon sydän ja verisuonisto kun aktiivisesti liikkuvat seitsenkymppiset papatkin jättävät tuollaiset makaroonit kierrostolkulla taakseen. Ja miksei mummotkin.Kyllä se 2200m on liian vähän. Syytä olis nostaa se kuntotaso sinne 2700 kieppeille. Helpottaa elämää siellä kummasti.
Siellä se sitten viimeistään nousee vaikka kyynel silmässä, mutta se ei ole hauskaa ja paikat yleensä hajoo samalla.
Aina on parempi varautua kunnolla kuin olla varautumatta. - tsemppiä!
- kirjoitti:
Kyllä se 2200m on liian vähän. Syytä olis nostaa se kuntotaso sinne 2700 kieppeille. Helpottaa elämää siellä kummasti.
Siellä se sitten viimeistään nousee vaikka kyynel silmässä, mutta se ei ole hauskaa ja paikat yleensä hajoo samalla.
Aina on parempi varautua kunnolla kuin olla varautumatta.Jaa-a.. kuntotason nousemisesta en nyt ole ihan varma. Pikemminkin on niin, että hyväkuntoisilla kunto tuppaa siellä laskemaan.
Siellä on kyllä nykyisin niin vaihtelevalla kunnolla porukkaa, että kyllä siellä mukana porskuttaa jos vain reipasta asennetta riittää.
Sanoisin, että 2200-2500 on nykyisin ihan riittävä tulos, että jaksaa marsseilla, tietysti paremmastakin kunnosta on suurta hyötyä. Ja lihaskuntoa kannattaa treenata niin, ettei paikat hajoa heti kättelyssä. - kirjoitti:
Kyllä se 2200m on liian vähän. Syytä olis nostaa se kuntotaso sinne 2700 kieppeille. Helpottaa elämää siellä kummasti.
Aina on parempi varautua kunnolla kuin olla varautumatta.ku tuo toinenkin tähän viestiin vastannut, eli 2700m juoksevalla kunto kyllä laskee armeijan aikana ja, että armeijan tasolle sopiva määrä on tuo 2200-2500m.
Armeijan cooper-testin tuloksia vääristää usein sekin, että harva juoksee sitä tosissaan. Suurin osa hölkyttelee sen kevyesti, tai jopa kävelee. Näin tein myös minä, hölkäten kaverin kanssa 2700m, siinä samalla jutellen.
Jos juoksee 2700m, se vaatii jo säännöllistä juoksuharjoittelua, eikä sellaista armeijassa ole ohjattuna ja illalla ollaan usein niin väsyneitä, että hyvä, jos pari kevyttä lenkkiä jaksaa viikossa hyvillä ilmoilla.- Ei kannata yleistää
dazu kirjoitti:
ku tuo toinenkin tähän viestiin vastannut, eli 2700m juoksevalla kunto kyllä laskee armeijan aikana ja, että armeijan tasolle sopiva määrä on tuo 2200-2500m.
Armeijan cooper-testin tuloksia vääristää usein sekin, että harva juoksee sitä tosissaan. Suurin osa hölkyttelee sen kevyesti, tai jopa kävelee. Näin tein myös minä, hölkäten kaverin kanssa 2700m, siinä samalla jutellen.
Jos juoksee 2700m, se vaatii jo säännöllistä juoksuharjoittelua, eikä sellaista armeijassa ole ohjattuna ja illalla ollaan usein niin väsyneitä, että hyvä, jos pari kevyttä lenkkiä jaksaa viikossa hyvillä ilmoilla.Ihmisestä todella paljon. Väitän, että useimmilla 2700m alokas Cooperissa juoksevilla ei kunto laske intin aikana (tosin riippuu aikaisemmasta liikunnasta, lihasmassasta jne). Eri asia 3000m juoksevilla.
Enkä kyllä pysty allekirjoittamaan tuotakaan, että jengi ei juoksisi sitä täysiä. Meillä oli lähes tulkoon joka jamppa aivan paskana tuon 12min jälkeen.
Ja 2700m ei todellakaan vaadi Cooperissa juuri paljon mitään. Hapenottokyky on kaiken alfa ja omega. Kaveri juoksi 3000m cooperissa ja ei ole ikinä harrastanut mtn todella kuntoa kasvattavaa liikuntaa. 170/55 mitoilla ja hyvällä hapenottokyvyllä mentiin.
Ja sekin mikä on sopivaa tai ei, riippuu palveluspaikastasi. Esim. RUK:ssa yksikkömme ka. oli 2891m. Ja oli rukin yksiköistä muistaakseni vasta 5. paras
Itse juoksin 3300m lukion keväällä puoli vuotta ennen inttiä. Alokas cooperin hortoilin jotain 2800m paikkeille kuumeisena ja tokkuraisena, Sitten loput cooperit menivätkin taas sinne 3050-3100m välille. Tosin olin kuitenkin paljon paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin, vaikka cooper tulos heikkeni 200m aktiivisen kuntosalilla käymisen johdosta - Anonyymi
Ei kannata yleistää kirjoitti:
Ihmisestä todella paljon. Väitän, että useimmilla 2700m alokas Cooperissa juoksevilla ei kunto laske intin aikana (tosin riippuu aikaisemmasta liikunnasta, lihasmassasta jne). Eri asia 3000m juoksevilla.
Enkä kyllä pysty allekirjoittamaan tuotakaan, että jengi ei juoksisi sitä täysiä. Meillä oli lähes tulkoon joka jamppa aivan paskana tuon 12min jälkeen.
Ja 2700m ei todellakaan vaadi Cooperissa juuri paljon mitään. Hapenottokyky on kaiken alfa ja omega. Kaveri juoksi 3000m cooperissa ja ei ole ikinä harrastanut mtn todella kuntoa kasvattavaa liikuntaa. 170/55 mitoilla ja hyvällä hapenottokyvyllä mentiin.
Ja sekin mikä on sopivaa tai ei, riippuu palveluspaikastasi. Esim. RUK:ssa yksikkömme ka. oli 2891m. Ja oli rukin yksiköistä muistaakseni vasta 5. paras
Itse juoksin 3300m lukion keväällä puoli vuotta ennen inttiä. Alokas cooperin hortoilin jotain 2800m paikkeille kuumeisena ja tokkuraisena, Sitten loput cooperit menivätkin taas sinne 3050-3100m välille. Tosin olin kuitenkin paljon paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin, vaikka cooper tulos heikkeni 200m aktiivisen kuntosalilla käymisen johdostaJuokseehan sitä 3000 helposti jos painoa on 55 kiloa. Tuuli vie puolet matkasta.
- hddhd
tuttu pääsi sotilaspoliisiksi 2000m cooper tuloksella. Toisaalta kiitettävä lihaskunto.
En usko, että 70-luvun varusmies oli parempi kuntoinen, isä sanoi, että mukava kirjuri laittoi hyviä tuloksia ja luutnanttia ei kiinnostanut. Kuulemma saman tyylistä porukkaa silloin kuin nyt.
Oma kunto nousi 2000--> 2150 sillä, että kokeilin intervallia. Siitä parani 2300m, sillä, että kaveri neuvoi ottamaan paremman ryhdin, toimi, ilma kulki selkeästi paremmin. Nyt en tiedä paljon menisi cooperissa, kun ei huvita kokeilla.- Anonyymi
Heh, itse 2000-luvun alkupuolella juoksin 1800m. Olin noin 70kg 180cm mutta kunto todella huono. Pääsin myös sotilaspoliisiksi :). Tosin lihaskuntotestistä sain hyvän, ainoo et leukoja ei menny yhtään tai sitten 1 en muista enään. Isoimmat kaverit tais juosta (tai kävellä) sen 1200-1400m. Hieman kuulostaa kyllä liioitellulta täällä kirjotetut keskiarvoa huonommat tulokset. Ainiin ja itse lihoin intissä.
- tarkoitushakuisiakin
Itse kävin intin 1982-1983.
Intissä juostiin tuolloin kolme Cooperia:
-- Eka heti alokasaikana. Tämä juoksutettiin kasarmia ympäri, aamulla klo 8.00 jälkeen
räntäsateessa (kesäkuussa!). Juoksuradalla mm. vajaa 10m korkeusero/kierros.
-- Toinen juoksutettiin ennen AUK:hon lähtöä, alkuiltapäivällä ja urheilukentällä.
-- Kolmas oli sitten ennen löysäilyä juuri ennen kotiuttamista, hyvissä olosuhteissa.
Noissa kahdessa ensimmäisessä oli selvästi tavoitteena osoittaa tulosten nousu. Jo radan ja kellonajan
vaikutus oli helposti se 100m, joillakin kunto ehkä nousi jopa aivan oikeasti. En tiedä harrastavatko nykyisin ja kuinka yleisesti samanlaista kikkailua.
Niin, ja itse juoksin about 3200, 3400 ja 3050 (lönkytellen, ei motivaatiota muuta kuin varmistaa, että
tilastoihin jäi tästäkin kiitettävä - kunto oli lopussa aika sama kuin alkupuolella kun koksuaikana pääsi
päiväselläkin lenkillä jos ei ollut koulutusvastuuta). - Sheikki ali hassan
Itsellä parani armeija aika cooper 3050m -> 3440m. Nykyään varmaan menisi jo 3500m rikki =)
- IntinKäyny
3000 on jo mahtava. Nykyajan tilastoihin on otettu mukaan sekin seikka mikä jää teiltä, 70-luvun intti herroilta ajattelematta, että ennen tehtiin paljon enemmän fyysistä työtä kotona, sekä töissä. Oli peltotyöt oli karjaa yms.. tänä päivänä asiat on toisin eikä kovin fyysistä liikuntaa tule kovin monissa ammateissa.. ok, ihan itsestänä kiini jaksaako illalla raahautua 10h työvuoron jälkeen sinne lenkille vai ei.. mutta en itse niinkään sanoisi että nykyaikana 2000 olisi huono.. itekki juoksin 2075m intissä. Ja pärjää sillä 2200 metrillä helposti intissä. Siellä löytyy kaiken kokoisia ja kuntoisia kavereita.
- PeteL48
Olin armeijassa 1968 Parolannummella. Silloin juoksutesti oli 15 minuuttia. Alokasajan testissä juoksin 3800 metriä maastopolulla. Ennen poislähtöä testattiin uudelleen, juoksin 4050 metriä urheilukentällä. Tulokseni olivat keskinkertaista luokkaa, joten se siitä.
- JononpääonMäntsälässä
3250 m Cooperri vaatii 4000 km juoksua vuodessa ja 8x1000 metrin intteri valleja. Tulokseksihan ei lasketa alamäkeen viritetyllä juoksumattolla tehtyjä tuloksia.
- kuuppermies
Tämä pätee vain kokeneille juoksijoille. Tavan pulliaiselle riittää n. 3-4x viikossa puolen tunnin kovavauhtinen lenkki parin kuukauden ajan. Testattu on aikoinaan ja meni 3400 ;)
- Anonyymi
kuuppermies kirjoitti:
Tämä pätee vain kokeneille juoksijoille. Tavan pulliaiselle riittää n. 3-4x viikossa puolen tunnin kovavauhtinen lenkki parin kuukauden ajan. Testattu on aikoinaan ja meni 3400 ;)
Riittää ehkä jos ensin on tehty laadukas puolen vuoden pk-kausi.
- keskiverto_juoksentelija
Tuossa edellä joku kehui että tuloksensa nousi 2000:sta 2150:neen intervalliharjoittelulla, tuollaista löntystelyä hädintuskin voi kutsua juoksuksi. 70-luvulla ennen inttiaikaa Cooper-testeissä juoksin koulussa silloin keskivertoisia tavallisia 2700-2800 -tuloksia ilman mitään harjoitteluja, kuten muutkin, ja nykyään vajaa kuuskymppisenä mutta lenkkeilevänä tulee edelleen noita samoja tuloksia.
- Anonyymi
Kuule Mikon sammakkovalmennuksessa menee 3 km tunnissa mikä on 600m cooper. Eläpäs vähättele tavallisten pulliaisten tuloksia. Laittavat kaikkensa, lahjakkuus puuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuule Mikon sammakkovalmennuksessa menee 3 km tunnissa mikä on 600m cooper. Eläpäs vähättele tavallisten pulliaisten tuloksia. Laittavat kaikkensa, lahjakkuus puuttuu.
Sammakkovalmennuksessa puolet ajasta nojataan polviin, joten 12 minuutissa ilman taukoja menee 1200 metriä.
- Anonyymi
Muistaakseni vuonna 2006-2007 kun intin kävin vekaralla paristasadasta ukosta muutama juoksi yli 3000m ja paraskin oli vain 3300m suurin osa meni 2400m-2700m väliin.
- Anonyymi
Minä 80 luvulla juoksin 3450 metriä . Vaikka ensimmäisen kierroksen kävelin .
- Anonyymi
2500-2800 on jo nykyään ihan yläkastia varusmiehissä, ei ainakaan hädän päivää missään koulutuksissa. Itse juoksin tuon verran ja olin aika suvereeni kestävyydessä. Harrastajat tietty vielä erikseen.
- Anonyymi
Silloin kun minä olin armeijassa tehtiin siellä 3km aamulenkit juosten. Nykyään varmaan kävellään vain? Eikä vauhti ollut mitään 7min/km vaan 5min/km. Kyllä siihen sai 2500m Cooperin mänijäkin pistää tossua toisen eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791