Mitä solmua yleensä käytät

herlokkisolmunen

Eli kun saavut vaikkapa vierassatamaan ollaksesi tunnin pari tai sitten yön, mitä solmua käytät?

Paalusolmusta puhellaan, mutta käytännössä satamissa näkee ihan eri solmuja.

20

2460

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

      Teräshakaa. Seuraava kysymys.

    • bbb

      paalusolmua ellei veneen omat satamassa olevat köydet joissa on hakaset riitä, sitä paitsi paalusolmu viestittää että veneessä osataan solmut että kiinnitys on hallussa.

    • että näin,

      Miksi pitäis käyttää eri solmua 10 minuutin tai 10 viikon kiinnittymiseen.
      Veneen kiinnittämisessä paalusolmulla ei juurikaan ole käyttöä.

      Ulkosorkka on oikea valinta 99% tapauksista. Köyden hiertyminen on minimaalista, solmun saa auki myös vedossa ja köyden pituutta voi säätää.

    • buaahhah

      kahta kolmee, kilsoissa tietty enmpi

    • solmusokea

      Käytän jotain hakaa tai sitten kierrän köyden silmukan läpi ja laitan veneeni knaapiin. Jos on pakko solmia, laitan samanlaisen kuin kengännauhoihin. En ole oppinut tekemään muita solmuja vaikka yritin opiskella.

    • Umpparitoimii

      Niinkin vaikeaa kun 2-4 umpisolmua peräkkäin.
      Jotkut nauravat tolle systeemille mutta kuka voi väittää etteikö tuo toimisi.
      Tietty jos on väärää köyttä käytössä niin silloin tuo umppari viritelmä ei toimi.

    • kfhtreeddi

      Ehdottomasti paras on kaksinkertainen jalussolmu

    • oikein..

      Yksi oikeakin vastaus on saatu: ulkosorkka. Siitä huolimatta kovin usein itsekin vetäisen paalusolmun laiturille heitettyyn köyteen, kun kun muutoin kuitenkin kävisivät sen ulkosorkan muuttamassa. Hyvä solmuhan paalusolmu on, mutta aivan turhan hankala aukaista lähtiessä, niin paljon löysää köyteen tarvitaan. Ja kun kyse on tuulenpuolen köydestä, löysät katoavat nopeasti tuulen mukana.

      Kepeissä oloissa voi käyttää hakojakin, mutta niitä vaivaa sama ongelma kuin paalusolmuakin, löysää tarvitaan.

      • hrthsthstrh

        Kuinka paljon ulkosorkka kestää vetoa?


      • riittävästi
        hrthsthstrh kirjoitti:

        Kuinka paljon ulkosorkka kestää vetoa?

        Ulkosorkka kestää sen minkä köysikin. Ottaen tietysti huomioon, että itse solmu heikentää köyden vetolujuutta, materiaalista riippuen jopa puoleen. Ulkosorkalle rasitus tulee kuitenkin vasta kiinnityspisteen takaa, eli tolppaan, lenkkiin tai what ever jäämelkoisesti kitkaa.

        Ei ole kohdalle sattunut, kun en sellaisia köysiä missään käytä, mutta jokin paksukuituinen polypropeeniköysi saattaa olla niin liukaspintainen, että vaatii ulkosorkallekin kertausta. Ei siinä köydessä sitten mikään muukaan solmu pidä.


      • että näin,
        hrthsthstrh kirjoitti:

        Kuinka paljon ulkosorkka kestää vetoa?

        Ei solmu itsessään kestä mitään vetoa, olennaista on paljonko se heikentää köyden vetolujuutta.

        Oikein tehdyllä punoksella vetolujuus on n.95% yhteinäiseen köyteen verrattuna. Mikäli köyden keskellä on umpisolmu, vetolujuus tippuu alle puoleen. Ellet usko, niin laita lankaan umpisolmu ja nykäisen, takaan, että lanka katkeaa solmun kohdalta.

        Ulkosorkkan vaikutus vetolujuuteen on kohtuullinen, koska köysi tulee vedon suunnasta suorana, ilman jyrkkiä leikkaavia mutkia. Pääasiallisen kuorman kantaa kiinnityspisteen ympäri tehdyt lenkit ja itse köyden ympäri tulevat polvet vain pitävät lenkit paikoillaan. Tämän takia solmu ei kiristy tiukalle ja on helppo avata, myös kuormitettuna.

        Lisäksi ulkosorkka estää köyden hankautumista kiinnityspistettä vasten. Monesti näkee paalusolmuvirityksiä, jossa laiturilenkissä on leivonpää ja sitten paalusolmu. (Kipparit ovat kai huomanneet, että köysi tahtoo hiertyä poikki, kun pääsee vapaasti hinkkautumaan lenkissä.) Tämä on tuplahuono vaihtoehto, leivonpää huonontaa vetolujuutta (tulee leikkaava voima) ja lisäksi se estää paalusolmua kiristymästä oikein, jolloin paalusolmu voi aueta.


      • 28

        Ei tuo löysäntarve ole ongelma. Sellaisissa oloissa, joissa tuuli vaikeuttaa, on joka tapauksessa järkevintä vetää irtautumisvalmisteluna ns. juoksuköysi laiturille, siis sellainen, jonka molemmat päät ovat veneessä, ja kiristää se hiukan varsinaista kiinnitysköyttä tiukemmalle (tuulen puolelle, tietty). Sitten vain haat irti ja gasti veneeseen, jäljelläolevan köyden toinen pää vapaaksi ja irtautumaan.

        Jos vene on niin raskas, että haat ovat joka tapauksessa jo liian kevyttä tavaraa (toisin sanoen veneen paino on kaksinumeroisissa tonneissa), on tuo juoksuköysi paras ratkaisu peruskiinnittymiseenkin. Kannattaa pleissauttaa silmukka köysien toiseen päähän.

        Tuli mieleen tapaus eräästä vierassatamasta päättyneen vuosikymmenen alkupuolelta. Pakastavedetyn oloinen Aquador tuli satamaan, käsittely oli vähän kokemattoman oloista. Menin ottamaan köyttä vastaan rouvalta. Kun se oli knaapissa silmukan avulla eli tilaa oli hyvin, vedin köyden laiturilenkistä takaisin knaapille ja kiepautin siihen. Lähdin siitä matkoihini sen enempää keskustelematta. Joskus myöhemmin illalla satuin kävelemään ohi ja huomasin, että kiinnitys oli muutettu yksinkertaiseksi ja köysi oli laitettu solmulla laiturilenkkiin. Mitäpä minä siitä mitään heille sanomaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että ratkaisu oli huonompi. Mutta ilmeisesti aloittelevat veneilijät olivat joutuneet jossain vaiheessa solmuintoilijan uhreiksi eivätkä olleet tämän huonosta vaikutuksesta vapautuneet :)


      • rtherthrth
        että näin, kirjoitti:

        Ei solmu itsessään kestä mitään vetoa, olennaista on paljonko se heikentää köyden vetolujuutta.

        Oikein tehdyllä punoksella vetolujuus on n.95% yhteinäiseen köyteen verrattuna. Mikäli köyden keskellä on umpisolmu, vetolujuus tippuu alle puoleen. Ellet usko, niin laita lankaan umpisolmu ja nykäisen, takaan, että lanka katkeaa solmun kohdalta.

        Ulkosorkkan vaikutus vetolujuuteen on kohtuullinen, koska köysi tulee vedon suunnasta suorana, ilman jyrkkiä leikkaavia mutkia. Pääasiallisen kuorman kantaa kiinnityspisteen ympäri tehdyt lenkit ja itse köyden ympäri tulevat polvet vain pitävät lenkit paikoillaan. Tämän takia solmu ei kiristy tiukalle ja on helppo avata, myös kuormitettuna.

        Lisäksi ulkosorkka estää köyden hankautumista kiinnityspistettä vasten. Monesti näkee paalusolmuvirityksiä, jossa laiturilenkissä on leivonpää ja sitten paalusolmu. (Kipparit ovat kai huomanneet, että köysi tahtoo hiertyä poikki, kun pääsee vapaasti hinkkautumaan lenkissä.) Tämä on tuplahuono vaihtoehto, leivonpää huonontaa vetolujuutta (tulee leikkaava voima) ja lisäksi se estää paalusolmua kiristymästä oikein, jolloin paalusolmu voi aueta.

        Eikö ulkosorkka sitten ole paras solmu, jopa parempi kuin paalusolmu. Sen pystyy tekemään nopeasti ja silloinkin kun köyteen kohdistuu vetoa. Eli pystyy rantautuessa tekemään kerralla kunnollista. Miksi paalusolmusta sitten usein kuitenkin puhutaan..


      • että näin,
        rtherthrth kirjoitti:

        Eikö ulkosorkka sitten ole paras solmu, jopa parempi kuin paalusolmu. Sen pystyy tekemään nopeasti ja silloinkin kun köyteen kohdistuu vetoa. Eli pystyy rantautuessa tekemään kerralla kunnollista. Miksi paalusolmusta sitten usein kuitenkin puhutaan..

        Näin on, erityisesti versio, jossa köysi kiertää kahdesti kohteen ympäri. Tosin kovin liukkaille köysille ulkosorkka ei sovi, mutta eipä sellaisia kiinitysköysinä pitäisi käyttääkään.

        Kahdella solmulla pärjää pitkälle: ulkosorkka kiinnittymiseen ja jalussolmu köyden jatkamiseen.

        Kaippa paalusolmun arvostus perustuu siihen, että jotekuten pelkästään sillä pärjää. Olenpa nähnyt ankkuriköyden jatkamisen kahden paalusolmun avulla. Melkoista sähläystä siinä tulee, kun tuuli painaa venettä, mutta onnistuuhan se. Hupaisinta on, että paalusolmu on jalussolmun erikoistapaus, jota oikeasti kannattaa käyttää.

        http://www.elisanet.fi/jyrki_kokko/Solmut_Ulkosorkka.jpg
        http://www.elisanet.fi/jyrki_kokko/Solmut_Jalussolmu.jpg


      • parasta...
        28 kirjoitti:

        Ei tuo löysäntarve ole ongelma. Sellaisissa oloissa, joissa tuuli vaikeuttaa, on joka tapauksessa järkevintä vetää irtautumisvalmisteluna ns. juoksuköysi laiturille, siis sellainen, jonka molemmat päät ovat veneessä, ja kiristää se hiukan varsinaista kiinnitysköyttä tiukemmalle (tuulen puolelle, tietty). Sitten vain haat irti ja gasti veneeseen, jäljelläolevan köyden toinen pää vapaaksi ja irtautumaan.

        Jos vene on niin raskas, että haat ovat joka tapauksessa jo liian kevyttä tavaraa (toisin sanoen veneen paino on kaksinumeroisissa tonneissa), on tuo juoksuköysi paras ratkaisu peruskiinnittymiseenkin. Kannattaa pleissauttaa silmukka köysien toiseen päähän.

        Tuli mieleen tapaus eräästä vierassatamasta päättyneen vuosikymmenen alkupuolelta. Pakastavedetyn oloinen Aquador tuli satamaan, käsittely oli vähän kokemattoman oloista. Menin ottamaan köyttä vastaan rouvalta. Kun se oli knaapissa silmukan avulla eli tilaa oli hyvin, vedin köyden laiturilenkistä takaisin knaapille ja kiepautin siihen. Lähdin siitä matkoihini sen enempää keskustelematta. Joskus myöhemmin illalla satuin kävelemään ohi ja huomasin, että kiinnitys oli muutettu yksinkertaiseksi ja köysi oli laitettu solmulla laiturilenkkiin. Mitäpä minä siitä mitään heille sanomaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että ratkaisu oli huonompi. Mutta ilmeisesti aloittelevat veneilijät olivat joutuneet jossain vaiheessa solmuintoilijan uhreiksi eivätkä olleet tämän huonosta vaikutuksesta vapautuneet :)

        Juoksuköysi on oikein pätevä apu. Se on kuitenkin ylimääräinen viriteltävä silloin kun sitä tarvitsee. Ulkosorkalla kiinnittyessäkin juoksuköyttä voi tarvita, jos rannalta ei yhdellä askeleella pääse veneeseen tai pitää pystyä vetämään venettä muutama metri ulos ennen keulan irrotusta. Molempien päiden pitäminen veneessä on paras tapa, ulkosorkka seuraava optio. Haan ainoita hyviä puolia on se, että sen voi antaa vastaanottajalle, mutta itsellä säilyy kontrolli ainakin köyden pituudesta. Oikeaan kohtaan osaa vain joka toinen vastaanottaja haan kiinnittää. Siinä sinällään normaalitilanteessa, jossa itsenäisesti kiinnitytään, ulkosorkka antaa kontrollin sekä paikkaan että köyden mittaan heti, mikä on suuri etu sivutuulessa.

        Yksittäistä parasta tapaa ei ole, mutta kolmesta vaihtoehdosta, eli juoksuköydestä, ulkosorkasta ja hakaköydestä valitsemalla löytyy joka tilanteeseen sopivin.


      • 28
        parasta... kirjoitti:

        Juoksuköysi on oikein pätevä apu. Se on kuitenkin ylimääräinen viriteltävä silloin kun sitä tarvitsee. Ulkosorkalla kiinnittyessäkin juoksuköyttä voi tarvita, jos rannalta ei yhdellä askeleella pääse veneeseen tai pitää pystyä vetämään venettä muutama metri ulos ennen keulan irrotusta. Molempien päiden pitäminen veneessä on paras tapa, ulkosorkka seuraava optio. Haan ainoita hyviä puolia on se, että sen voi antaa vastaanottajalle, mutta itsellä säilyy kontrolli ainakin köyden pituudesta. Oikeaan kohtaan osaa vain joka toinen vastaanottaja haan kiinnittää. Siinä sinällään normaalitilanteessa, jossa itsenäisesti kiinnitytään, ulkosorkka antaa kontrollin sekä paikkaan että köyden mittaan heti, mikä on suuri etu sivutuulessa.

        Yksittäistä parasta tapaa ei ole, mutta kolmesta vaihtoehdosta, eli juoksuköydestä, ulkosorkasta ja hakaköydestä valitsemalla löytyy joka tilanteeseen sopivin.

        En ymmärtänyt tuota "Oikeaan kohtaan osaa vain joka toinen vastaanottaja haan kiinnittää. " En ole nähnyt asiassa oikeastaan koskaan mitään ongelmaa. Ja toisaalta, vaikka se ei menisi heti optimaalisella tavalla, niin tärkeintähän on, että ylipäätään kiinni. Sitten on aikaa säädellä, kun vene on sekä keulasta että perästä sen verran kiinni, ettei tuuli enää vie karkuun. En pidä tärkeänä sitä, että pituus menisi heti kerralla oikeaksi.

        Yksi ongelma hakojen kanssa on: jotkut käyttävät sellaista linkkuhakaa, jolta pitää "vääntää niskat nurin" avaamiseksi. Jos sitä ei tunne, on se hidas käyttää. Eikä kovin nopea, vaikka tuntisikin.


      • selitän
        28 kirjoitti:

        En ymmärtänyt tuota "Oikeaan kohtaan osaa vain joka toinen vastaanottaja haan kiinnittää. " En ole nähnyt asiassa oikeastaan koskaan mitään ongelmaa. Ja toisaalta, vaikka se ei menisi heti optimaalisella tavalla, niin tärkeintähän on, että ylipäätään kiinni. Sitten on aikaa säädellä, kun vene on sekä keulasta että perästä sen verran kiinni, ettei tuuli enää vie karkuun. En pidä tärkeänä sitä, että pituus menisi heti kerralla oikeaksi.

        Yksi ongelma hakojen kanssa on: jotkut käyttävät sellaista linkkuhakaa, jolta pitää "vääntää niskat nurin" avaamiseksi. Jos sitä ei tunne, on se hidas käyttää. Eikä kovin nopea, vaikka tuntisikin.

        Usein sivusuunnassa on monta mahdollisuutta kiinittää köysi, joista yksi on sopivin. Läheskään kaikilla ei ole silmää sen paikan määrittelyyn. Toki on mahdollista aina muuttaa se jälkeenpäin, mutta kai se on helpointa, jos menee kerralla oikein.

        Jos tuuli painaa sivulta, on muutakin murhetta kuin se, ettei koko vene pääse karkuun. Useimmissa satamissa välittömästi tuulen alapuolella on toinen vene ja jos ensimmäinen köysi jää liian pitkäksi, kolisee helpolla. Ennen kuin sanot fendareista, huomautettakoon, että siinä tilanteessa mikään ei pidä venettä suorassa, vaan se yleensä painuu joko keula tai perä edellä sivulle ja nurkkia on erittäin vaikea suojata. Eikä riitä, että melkein joka kerta homma menee putkeen. Ei ole kiva kolhia tai tulla kolhituksi edes kerran kesässä, ei edes joka toinen vuosi. Ja on siinä sitä paitsi hiukankin kookkaammalla veneellä vähän hemmetinmoinen työ vetää käsin sivuttain takaisin tuuleen, jos lipsahtaa naapuria vasten nojaamaan.


    • hrhrthtrh

      Tosi monet tuntuu tekevän sellaisen umpisolmun kaksinkertaisella köydellä. Eli ensin laittaa köydenpäätä tuplaksi riittävän verran ja sitten sen kietoo kohteen ympäri ja sitten käytännössä umpisolmumaisesti kiinni. Oiskohan se riittävä?

      • että näin,

        Ei määrä, vaan laatu - KISS.

        Suurin ongelma epämääräisissä 'solmuissa' on, etteivät ne kiristy hallitusti. 'Solmu' voi aueta itsekseen (esim. kengän nauhojen rusetti), tai umpisolmut (kuten nimi sanoo) ovat lähes mahdottomia avata.


    • cpt.Morgan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1318
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe