merkityksistä..

Koikenties

Olen siis ottamassa kuvaa olka-/käsivarteen. Ideana olis että tatuointi kuvais tämän hetkistä tilannetta elämässä. Vaikeuksien kautta voittoon -tyyliin. Mitään suuria menetyksiä ei ole tapahtunut, lähinnä siis itsensä ja erinäisten asioiden kanssa painiskelua.

Yksi idea olisi karppi/koi-tatuointi, juuri koska ne "symboloivat luonteenvoimaa ja tarkoitusta, samoin kuin viisautta, tietoa ja uskollisuutta. Tatuointikuvakielessä, erityisesti virtaavaan veteen liittyen, ne symboloivat rohkeutta, saavutuksia ja esteiden voittamista" (Tatuoinnit - Kehotaiteen käsikirja) Jostain oon myös lukenut, että myötävirtaan uiva kala kuvastaa jo voitettuja esteitä ja vastavirrassa uiva kala kamppailee vielä esteiden kanssa.

Jos on lisää tietoa niin kertokaa ihmeessä muistakin kuvista ja ideoista jotka ko. tilanteeseen voisi sopia?

26

10274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boooorat

      Mitä vitun väliä sillä on mitä ne kuvat merkitsee. Mene tyylinlajin ammattilaiselle, ni se tekee sulle normien mukaan "oikean" kuvan.

      Alkaa vituttaa nää saatanan miami ink lässytykset, kun joka kuvalle pitää olla selitys tai joku saatanan kova elämän kohtalo.

      Jos haluu koristella kehoaan, ni siitä vaan, ei sille tarvi syitä keksiä.

      • OldNewSkool

        Aika tiukkaa settiä, mutta periaatteessa samaa mieltä. Lähtökohta tatuoinnin ottamiselle pitäisi olla se, että pitää niistä ja haluaa sellaisia omaan ihoonsa. Myös aihe kannattaa valita yksinkertaisesti sen perusteella mikä näyttää miellyttävimmältä. Tylsää, mutta rationaalista. Itselläni on useita hienoja, hyvintehtyjä kuvia, otettuina juuri näistä lähtökohdista. Tatuointien glorifiointi suuriksi symbolisiksi ilmauksiksi on varmin tie katumukseen ja laserpoistoihin.


      • koikenties

        En tosiaan oo ottamassa kuvaa pelkästään sillä perusteella, että sillä olis joku merkitys. Itellä on jo ennestään 5 kuvaa, eikä niihinkään oo tarvinnu syitä keksiä, että voi ottaa. Otan kuvan omaksi iloksi ja kehon koristeeksi! Se, jos haluan jollain kuvalla olevan jonku merkityksen, taitaa olla ihan oma asia.

        Ja noista Miami yms. Inkeistä, niin ei kovin paljon oo tullu seurailtua. Sun täytyy koittaa valittaa niistä kanavien johtoon tai johonki etteivät vaan näytä niitä enää, kun noin aiheuttaa verenpainetta ja harmaita hiuksia. Itse en näe siinä kumminkaan mitään pahaa, että taitavat artistit antaa kameroiden tulla seuraamaan työtään ja tekevät sillä lisää nimeä, asiakkaita ja rahaa? Jakson pari oon toki joskus kattonu ja myönnän, että niissä perustelut ja merkitykset menee välillä "hieman" yli.


      • Boooorat
        koikenties kirjoitti:

        En tosiaan oo ottamassa kuvaa pelkästään sillä perusteella, että sillä olis joku merkitys. Itellä on jo ennestään 5 kuvaa, eikä niihinkään oo tarvinnu syitä keksiä, että voi ottaa. Otan kuvan omaksi iloksi ja kehon koristeeksi! Se, jos haluan jollain kuvalla olevan jonku merkityksen, taitaa olla ihan oma asia.

        Ja noista Miami yms. Inkeistä, niin ei kovin paljon oo tullu seurailtua. Sun täytyy koittaa valittaa niistä kanavien johtoon tai johonki etteivät vaan näytä niitä enää, kun noin aiheuttaa verenpainetta ja harmaita hiuksia. Itse en näe siinä kumminkaan mitään pahaa, että taitavat artistit antaa kameroiden tulla seuraamaan työtään ja tekevät sillä lisää nimeä, asiakkaita ja rahaa? Jakson pari oon toki joskus kattonu ja myönnän, että niissä perustelut ja merkitykset menee välillä "hieman" yli.

        "...taitavat artistit antaa kameroiden tulla seuraamaan työtään..."

        Näkiski miten ne tekee työtään, mut ei - aika menee kyyneleitten vuodattamiseen, rokkari elämän kuvaamiseen ja lopputuloksen näyttämiseen.


      • .
        Boooorat kirjoitti:

        "...taitavat artistit antaa kameroiden tulla seuraamaan työtään..."

        Näkiski miten ne tekee työtään, mut ei - aika menee kyyneleitten vuodattamiseen, rokkari elämän kuvaamiseen ja lopputuloksen näyttämiseen.

        Sitten täytyy olla vaan kattomatta, jos ne on noin kamalan vastenmielisiä.
        Mut hei kiitti hirveesti avusta, oli antoisaa ja avartavaa keskustelua!


      • maik+++
        OldNewSkool kirjoitti:

        Aika tiukkaa settiä, mutta periaatteessa samaa mieltä. Lähtökohta tatuoinnin ottamiselle pitäisi olla se, että pitää niistä ja haluaa sellaisia omaan ihoonsa. Myös aihe kannattaa valita yksinkertaisesti sen perusteella mikä näyttää miellyttävimmältä. Tylsää, mutta rationaalista. Itselläni on useita hienoja, hyvintehtyjä kuvia, otettuina juuri näistä lähtökohdista. Tatuointien glorifiointi suuriksi symbolisiksi ilmauksiksi on varmin tie katumukseen ja laserpoistoihin.

        Mitä pahaa siinä on jos haluaa tatuoinnille jonkun syvemmän merkityksen? Ehkä teille, joilla on useita kuvia, ne on vain kuvia iholla, eikä sillä ole väliä minkä kuvan ihoonsa ottaa. Minulle kuvalla on väliä. Olen harkinnut tatuointia kauan,ja haluan ehdottomasti sen merkitsevän jotain. Ihan samalla tavalla vaatteenikin kuvastavat minua itseäni, vaikka ovatkin vain "kangasta iholla". Ottamalla tatuoinnin joka merkitsee,voi ennemminkin välttää katumuksen ja laserpoistot. Sellainen tatska on harkitumpi, ja koska aihe tulee omista koetuista kokemuksista,sitä ei lähdetä kovin helposti poistelemaankaan, samalla tavalla kuin se kokemuskin säilyy ikuisesti mielessä. Kirjoittaja taitaa ola vaan kateellinen miami-inkin äijille,kun heitä joka ketjussa mollaa. Luulisi olevan tyytyväinen,kun miami-ink teki tatuoinneista muoti-ilmiön, varmaan lisääntyi asiakkaat tatkojen tekijöilläkin ja tatuoinneista tuli samalla yleisesti hyväksyttävämpiä. .


      • OldNewSkool
        maik+++ kirjoitti:

        Mitä pahaa siinä on jos haluaa tatuoinnille jonkun syvemmän merkityksen? Ehkä teille, joilla on useita kuvia, ne on vain kuvia iholla, eikä sillä ole väliä minkä kuvan ihoonsa ottaa. Minulle kuvalla on väliä. Olen harkinnut tatuointia kauan,ja haluan ehdottomasti sen merkitsevän jotain. Ihan samalla tavalla vaatteenikin kuvastavat minua itseäni, vaikka ovatkin vain "kangasta iholla". Ottamalla tatuoinnin joka merkitsee,voi ennemminkin välttää katumuksen ja laserpoistot. Sellainen tatska on harkitumpi, ja koska aihe tulee omista koetuista kokemuksista,sitä ei lähdetä kovin helposti poistelemaankaan, samalla tavalla kuin se kokemuskin säilyy ikuisesti mielessä. Kirjoittaja taitaa ola vaan kateellinen miami-inkin äijille,kun heitä joka ketjussa mollaa. Luulisi olevan tyytyväinen,kun miami-ink teki tatuoinneista muoti-ilmiön, varmaan lisääntyi asiakkaat tatkojen tekijöilläkin ja tatuoinneista tuli samalla yleisesti hyväksyttävämpiä. .

        Ei mitään pahaa sinänsä, että hakee kuvilleen merkityksiä, mutta mielestäni hyvä syy ottaa tatuointi on jo siinä että saa ihoonsa hienon kuvan. Toisaalta olen kuullut tapauksista, jotka ovat asettaneet suuria odotuksia kuvilleen ja pettyneet, kun tatuointi onkin lopulta ollut vain se läiskä mustetta. En epäile ettetkö sinä olisi harkinnut kuvan ottamista tarkkaan ja hyvin perustein.

        Minä en ole se kirjoittaja, joka on mollannut Ink-äijiä eikä minulla ole mitään syytä olla heille kateellinen. En ole tatuoija. Ohjelman plussaa on ainakin se, että kun ihmiset näkevät minkälaisia kuvia on mahdollista saada (kyllä, Suomessakin nykyisin), se tulee nostamaan tatuoimisen tasoa kautta linjan. En kuitenkaan ole erityisen iloinen siitä, millainen muoti-ilmiö tatuoinneista on tullut. En myöskään tarvitse kuvilleni yleistä hyväksyntää.


      • Boooorat
        OldNewSkool kirjoitti:

        Ei mitään pahaa sinänsä, että hakee kuvilleen merkityksiä, mutta mielestäni hyvä syy ottaa tatuointi on jo siinä että saa ihoonsa hienon kuvan. Toisaalta olen kuullut tapauksista, jotka ovat asettaneet suuria odotuksia kuvilleen ja pettyneet, kun tatuointi onkin lopulta ollut vain se läiskä mustetta. En epäile ettetkö sinä olisi harkinnut kuvan ottamista tarkkaan ja hyvin perustein.

        Minä en ole se kirjoittaja, joka on mollannut Ink-äijiä eikä minulla ole mitään syytä olla heille kateellinen. En ole tatuoija. Ohjelman plussaa on ainakin se, että kun ihmiset näkevät minkälaisia kuvia on mahdollista saada (kyllä, Suomessakin nykyisin), se tulee nostamaan tatuoimisen tasoa kautta linjan. En kuitenkaan ole erityisen iloinen siitä, millainen muoti-ilmiö tatuoinneista on tullut. En myöskään tarvitse kuvilleni yleistä hyväksyntää.

        Ensinnäkin en mollannut Miami inkin - 305 ink aka Love Hate tattoon tekijöitä, vaan formaattia. Joka tuottaa sydän syrjällään tatuointeja suunnittelevia puristeja, joilla tulee olla tarina joka viivalle ja selitys joka vitun kukkaselle. Miksi? noh koska siellä telkkarissakin tehdään niin. Sitten kuitenkin valitetaan ja nussutetaan, kun ei olekaan niin siisti kun oletettiin.

        Tarinointisi vaatteista kuvastaa jo millainen trendipelle olet ja voisitkin kuvanoton yhteydessä varata ajan ekaan laseriin.

        Muoti-ilmiö näistä tuhruista todellakin on tullut, eikä ihmisillä ole minkäälaista syventymistä asiaan. Ennen otettiin muotitatuointina kämmenen kokonen tribaali, nyt otetaan sleeve. Siinäpähän kyynelsilmät poraatte, kun ei vaihdu, niinkun paita päältä.


      • OldNewSkool
        Boooorat kirjoitti:

        Ensinnäkin en mollannut Miami inkin - 305 ink aka Love Hate tattoon tekijöitä, vaan formaattia. Joka tuottaa sydän syrjällään tatuointeja suunnittelevia puristeja, joilla tulee olla tarina joka viivalle ja selitys joka vitun kukkaselle. Miksi? noh koska siellä telkkarissakin tehdään niin. Sitten kuitenkin valitetaan ja nussutetaan, kun ei olekaan niin siisti kun oletettiin.

        Tarinointisi vaatteista kuvastaa jo millainen trendipelle olet ja voisitkin kuvanoton yhteydessä varata ajan ekaan laseriin.

        Muoti-ilmiö näistä tuhruista todellakin on tullut, eikä ihmisillä ole minkäälaista syventymistä asiaan. Ennen otettiin muotitatuointina kämmenen kokonen tribaali, nyt otetaan sleeve. Siinäpähän kyynelsilmät poraatte, kun ei vaihdu, niinkun paita päältä.

        Minulla on (mm.) sleeve, tehtynä siten että koko tuhru ensin suunniteltiin ja sitten tehtiin. N. 30 tuntia, n. 2000 euroa, sattui sattui, vuoden otti. Siinä se nyt on. Ei aikomusta porata, vaan suunnitelmissa tehdä valmiiksi toinenkin käsi. Ei niitä sleevejä nyt ihan kaikilla vielä ole.

        Pikkutribaalit voi minun puolestani kieltää lain nojalla.


      • ni!

        kun tatuointi merkkaa sulle jotain yleensä se sitten myöhemmin ei rupeakkaan kaduttamaan kun taas joku hetken mielijohteesta tehty mursu joka ei taas meinaa ittelle mitään niin luultavasti se sit rupee kaduttaa


    • asiaintunteilija

      Lähes kaikilla kuvilla on universaalit ja alueelliset merkityksensä, mutta loppupeleissä kantaja sen merkityksen päättää (vaikka en suosittelekaan ottamaan mitään hakaristiä vaikka se kuinka toisi 'hyvät muistot' jollekin mieleen). Aloita miettiminen vaikka siitä onko näiden vaikeuksien keskellä tapahtunut jotain uutta ja/tai positiivista? Onko jotain johon turvaudut? Joku johon turvaudut? Esimerkiksi näistä on hyvä lähteä ammentamaan ideoita (muistuttaako jokin henkilö/esine mukavasta henkilöstä/tapahtumasta/asiasta? Onko esineessä kuva? Mikä symboloi sinulle tätä ihmistä, mitä hän muistuttaa? Jo näistä voi lähteä liikkelle ja alkaa leikittelemään ideoilla), jollet halua jotain kamalan yleistä (feenix-lintu, koi, lotus, muut karuissa oloissa kasvavat kasvit ja eläimet).

      Olen tässä jo vähintään 5 vuotta suunnitellut/harkinnut tatuointia. En halunnut ottaa merkityksetöntä kuvaa, joten käytin paljon aikaa miettimiseen mikä minua kuvastaa, mitä sillä juhlisin, mistä sen tahtoisin, mikä olisi uniikkia, jne. Yritin väkisin änkeä symboliikkaa ihmeellisiin kuviin ja mikään ei tietenkään tuntunut hyvältä joten luovuin niistä ideoista, päätin että jos en tahdo davincikoodia iholleni en sellaista väkisin ota. Asia jäi kuitenkin alitajuntaa muhimaan ja jokin aikaa sen jälkeen iski idea siitä millaisen tatuoinnin oikeastaan haluan. Se ei ollut uniikki tai harvinainen, olin nähnyt samantyyppisiä muilla, samassa paikassa eikä sillä ollut mitään sen suurempaa merkitystä. Ei mennyt kauaa kun tuli toinen tatuointi-idea josta pidin - ei sekään syviä merkityksiä sisältävä - ja pidän vieläkin. Menee vielä muutama vuosi ennen kuin saan ne iholleni, tulevat juhlistamaan kun viimein pääsen tavoitteeseeni.

      Jos vielä feeniksit ja koit yms. kiinnostaa tarkistaa sellainen sivusto kuin vanishingtattoo.com. En nyt sano että virstanpylväs tai vaikeuksista muistuttavat tatuoinnit olisivat millään tavalla huonoja, mutta ota mieluummin sellainen josta oikeasti pidät, jos olet varma että se on se koi niin ota koi. Tulevaisuutta ajatellen kannattaa ottaa jokin positiivisista asioista (siis niiden vaikeuksien keskellä) muistuttava. Äläkä nihkeile hinnoissa eli toisin sanoen artistin valinnassa, laatuun kannattaa panostaa.

    • Salmo salar

      Toi "karppi/koi-tatuointi" pisti vähän hymyilyttämään: karppikalat on laiskanpulskeita kasvien ja pohjamönjän syöjiä, joille tyypillinen biotooppi ei ole virtaava vesi, vaan seisova lammikkovesi.
      Jos haluaa virtaavan veden kalakuvan, oikea valinta olisi lohi tai taimen. Caesar aikoinaan risti lohen, sen nähdessään "hyppääjäksi" (salmon). Ja esteiden ylihän nämä lihaskimput pyrkivät vimmatusti.
      Ehdotukseni on siis joku jalokala, vaikka juuri taimen/lohi.

      • dfjhdjd

        Niin myöskin esim. kubismissa vaivaa se asia ettei mm. ihmisellä ole neliön muotosia kasvoja jne jne......mutta onneksi taiteen edessä asioita ei tarvitse selitellä realismin velvotteilla.


    • friu

      Mikä vittu teit vaivaa?

    • 14 v poika;)

      Mitä helvetin väliä sillä, mikä kala!? SE ON TATUOINTI! Olkoot vaikka leppäkerttu uimassa vastavirtaa... Eihän sen täydy olla todenmukaista! Joo, hienoa että haluat sille tatuoinnille jonkun tarkoituksen :) Tuo karppi/koi kala vastavirtaan uivana on hyvä idea! Toinen vaihtoehto on jotkut linnut :) Nekin kiehtoo jollain tapaa :) Onnea päätökselle.

      • jrtjrtj

        Mielipiteistä joku tahtoo tehdä tiedettä :))

        Taide, pidä must haluut, mut älä pakkosuolla oma näkemystäsi oikeana vaihtoehtona.


    • tepi

      Ja sitäpaitsi se virtaan uiva karppi muuttuu lohikäärmeeksi näissä japsitarinoissa. Voitettuuan virran.

    • tietämättömyy

      Miksi aina tälläisiä samoja merkityksiä "vaikeuksien kautta voittoon" vähän kuin "säälistä kunniaan" "heikosta vahvaksi" toisten silmissä. miksei tautointi voi koskaan kuvata/muistuttaa hyvästä elämästä ilman, että siinä paistaisi kurja menneisyys? tämä toistuu niin monta kertaa tatuoinneissa, että on pistänyt mietitytään.

    • koi koi

      kuulemma perinteisesti japanissa nuoret miehet ottavat ensin karpin käsivarteen ja sen jälkeen lohikäärmeen selkään.. joten jos tunnet onnistuvasi tai pääseesi kokonaan jonkun huolen yli niin voisit jatkaa tatskaa lohikäärmeellä ;)

    • olis kiinnostanu mua

      Miten yksikään tämän keskustelun viesteistä vastaa aloittajan kysymykseen...

    • eisaatan

      Joo menkää jokanen vaa ettimää tumblr tai weheart it kuvahausta kivoja massa tatuointeja eihän merkityksellä nyt ole väliä !! respectii tatuoijille jotka ei tee niitä _täysin ilman syytä.

    • saskatee

      Voisiko joku hieman vielä selventä Fenix linnun merkitystä eri kulttuureissa? Miten se eroaa esim japanilaisessa? Kiitos...

    • tatskanjuuriottanut
    • Mietiskelijävain

      Ömm mä en pysty käsittää miten ihmiset pystyy saamaan väittelyn aikaan ihan kaikesta mahdollisesta :`D mut joo sen se tekee kun osa ihmisistä on tosi pinnallisia ja näkee vain sen mikä on kaunista ulkoo päin ja tärkeintä niille kaikessa onkin et "kunhan näyttää hyvältä ulospäin" Ja toiset taas ei välitä niinkään miltä asiat näyttää pintapuolisesti vaan tykkää miettiä asioiden syvempää merkitystä. Enkä nyt ole ketään arvostelemassa tai kenenkään pinnallisuutta/syvällisyyttä tuomitsemassa, ihmiset vaan on
      erilaisia ja kun nää kaks erilaista
      ihmistyyppii esim tässä asiayhteydessä (pitääkö tatskan olla merkityksellinen vai kaunis) kohtaa niin syntyy väittely. Enkä tiä miks tätä ees aloin kirjottaa kai mun pointti oli se et eiköhän kukin ota just sellaisen tatuoinnin kun itse haluaa eikä siitä kannata kenenkään mieltään pahoittaa. Aamen :D

    • Tussikäsiedward

      Mielipiteitä nämä...
      Oma tarina: Itse jo pikkupoikana ihastuin japanilaiseen tyyliin tehtyyn lohikäärmeeseen. Tuosta aikaa varmaan 30 vuotta. Aikuisiällä pitkän ja hankalan avioliiton päätyttyä menin naimisiin uudelleen. Silloin päätin että kun selvisin tuosta lähemmäs 20 vuoden koettelemuksesta hengissä, annan itselleni luvan ottaa tuollaisen kuvan. Uusi vaimo sitten antoi sen häälahjaksi.
      Sitten kun käy kuten monesti "toisella kierroksella", ei kaikki arkiset asiat olekaan yhtä helppoa kuin aikaisemmassa "ydinperheessä"; On lapsia aikaisemmista liitoista, erinäisiä muita ongelmia johtuen ex-kumppaneista jne. Tunnen jatkuvasti meneväni vastavirtaan kun joudun luovimaan monien asioiden välissä.
      Olen siis suunnitellut ottavani karpin tuohon käsivarteen ja kuva koottaisiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi lohikäärmeen kanssa.
      Vähän ehkä sekava kuvaus, mutta jonkinlainen tarina kuitenkin miksi kuvat itselläni ovat.

    • Fanuliini

      Jos haluat tietää symboolien merkityksesta googlaa niitä tai marssi paikalliseen kirjastoon lukemaan symboolikirjaa. Kirjastosta löytyy myös hyviä tatuointikirjoja.
      Muistakaa että tatuointi pysyy nahassa aina. Sitä ei kannata hetken mielijohteesta ottaa. Se ei häviä kuin lävistysten reiät, kun ei halua tai viitsitä käyttää koruja.
      Itse en tatuointia ottaisi, koska en jaksaisi katsella pitkään samaa kuvaa nahassani. Sama koskee meikkaamistani- vaihtelen värejä tiiviisti ja meikkaustyylejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe