HARLEY BENTON KITARAT

Gitara herou

14

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

Harley Bentonin laadun tasoa ei aina käsitellä kovin objektiivisesti, sillä hommaan liittyy aika paljon tunnepuolta. Yleensä mahdolliset ongelmat liittyvät huonosti resonoiviin puihin, viimeistelyyn tai stratotyyppisen ollessa kyseessä, pehmeisiin rautaosiin.

• paketista

lähtee minkäänlaista ääntä, niin hinta/laatusuhde on kohdallaan.
      Se on niinkuin satasen auto.

• 344234364363479

Monet haukkuu HB:n just sen takia, kun ei osaa säätää kitaraa. Kielien katkeaminen on iha luonnollista, enkä usko, että Harley Benton kitaran lavassa vaikuttaa asiaan. Kielet saa vaihdettua kestävempiin, tehdas kielet ei kestäkkään kauan. Lisäksi ihmiset haukkuu saundit. Mitä oikeen voi odottaa 70-200€ kitaralta? Älkää toivottavasti paljoonkaa. Lisäksi kielien korkeuksista ja kaulan vinoudesta on turha valittaa, ne saa säädettyä itsekkin. Lisäksi ihmiset valittaa maalien rapistumisesta. Eikös se ole hienoa, kun tulee sellanen vintage tuntuma? :D

Loppujen lopuksi, mielestäni aloittelija ei häviä, jos hakee ensimmäiseksi kitaraksi HB:n. Enemmän häviää, jos ei osaa hoitaa soitintaan. Lisäksi ei kitara taidot muutu, jos soittaa 1600€ Gibsonii tai 100€ HB:ta.

• Kitaroitavuosia

- Monet haukkuu HB:t sen takia, että ne ovat aika surkeita kapistuksia, älä yleistä että haukutaan sen takia ettei niitä osata säätää.
        - Itse olen testannut käytännössä omin käsin pirun monta HB:ta ja ainoastaan kaksi niistä oli ihan ns. "hyviä soittimia" (tietysti arvostelu lähtee minun lähtökohdistani, joka on lyhyesti se tietty hyväksyttävä kitaran laatutaso) ja turha tulla mulle väittämään, etten osaa säätää kitaroita tai ymmärrä niistä mitään, teen tätä hommaa ihan työkseni
        - Kirjoitit, että kielien korkeutta ja kaulan vinoutta pystyy säätämään, totta mutta ikävä kyllä kaikkia kauloja ei pysty säätämään kohdilleen kun se vaan on mahdotonta normaalikeinoin vai miten säädät esim. HB:n akkari kitaran kaulan kohdilleen jos tehtaalla on istutettu kaula kitaran bodyyn väärin, epäilenpä että tätä et pysty säätämään muuta kuin jos omaat aika hyvät taidot irrottamaan se kaula bodystä/kaikukopasta tekemällä puutöitä ja istuttamalla se kaula uudestaan kiinni bodyyn oikeassa kulmassa, pienen virheen voi toki hoitaa esim. tietyllä nauhojen viilauksella mutta se nyt ei ole kitarassa tarkoitus että ruvetaan kikkailemaan ja homma pitää toimia normikeinoin.
        - kyllä noissa HB:n kitaroissa on aika paljon laadullisia ongelmia (materiaalit, työnjälki, halvat osat ja kokonaisuus mukaan lukien myös tehtaan tekemät säädöt (kyllä se tehtaan tekemät säädötkin kuuluvat kitaran kokonaislaatuun, toki säädöt elää kun tää meijän ilmasto on mitä on).
        - mun mielestä aloittelijoiden tulisi pysytellä kyseisestä merkistä pidemmällä ja ostaa/sijoittaa johonkin muuhun jossa laatuvaihtelut on reilusti pienempiä ja laatu parempi (miksi yksinkertaisesti ostaa huonoa? jos pienellä satsauksella saa parempaa laatua?)
        - totta, että mitä voi odottaa 70-200 hintaiselta kitaralta, ne kun pääsääntöisesti on hyvin pitkällä esim. 600-1000 hintaisista laadullisesti.
        - totta on sekin, että ei kitara taidot muutu jos soittaa vaikka 1600 Gibsonilla tai 100 HB:llä mutta kyllä ainakin itse tykkään soittaa kunnon soittimella enkä jollain helvetin huono laatuisella paskavehkeellä.
        - Aloittelija voi hyvinkin hävitä sijoittaessaan halpaan HB:n tai sitten ei, itse en suosita sijoittamaan halpaan HB:n kun näitä itkuja ja hammasten kiristyksiä on nähty ihan tarpeeksi, siitäkin huolimatta että on neuvottu noista pysymään erossa ja kohta ollaan haluamassa sitä parempilaatusta muuta kuin HB.
        - ai niin kielen katkeaminen on luonnollista tai sitten ei kuulu asiaan, huono talla mm. aiheuttaa kielen katkeiluja ja tämä ei todellakaan kuulu asiaan vaan vika on tallassa, toki kieli katkeaa mutta ihan luonnollista siis se ei ole joka tapauksessa.

Lopuksi, suurin osa haukkuu HB:t ihan kunnon kokemukseen perustuen eikä siitä syystä etteivät osaa säätää.
        Tietysti on turha vaatia halvalta vehkeeltä mitään kovin laadukasta, tähän totean että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa on aika hyvä sanonta.

• HB:ita kokeillut
        Kitaroitavuosia kirjoitti:

- Monet haukkuu HB:t sen takia, että ne ovat aika surkeita kapistuksia, älä yleistä että haukutaan sen takia ettei niitä osata säätää.
        - Itse olen testannut käytännössä omin käsin pirun monta HB:ta ja ainoastaan kaksi niistä oli ihan ns. "hyviä soittimia" (tietysti arvostelu lähtee minun lähtökohdistani, joka on lyhyesti se tietty hyväksyttävä kitaran laatutaso) ja turha tulla mulle väittämään, etten osaa säätää kitaroita tai ymmärrä niistä mitään, teen tätä hommaa ihan työkseni
        - Kirjoitit, että kielien korkeutta ja kaulan vinoutta pystyy säätämään, totta mutta ikävä kyllä kaikkia kauloja ei pysty säätämään kohdilleen kun se vaan on mahdotonta normaalikeinoin vai miten säädät esim. HB:n akkari kitaran kaulan kohdilleen jos tehtaalla on istutettu kaula kitaran bodyyn väärin, epäilenpä että tätä et pysty säätämään muuta kuin jos omaat aika hyvät taidot irrottamaan se kaula bodystä/kaikukopasta tekemällä puutöitä ja istuttamalla se kaula uudestaan kiinni bodyyn oikeassa kulmassa, pienen virheen voi toki hoitaa esim. tietyllä nauhojen viilauksella mutta se nyt ei ole kitarassa tarkoitus että ruvetaan kikkailemaan ja homma pitää toimia normikeinoin.
        - kyllä noissa HB:n kitaroissa on aika paljon laadullisia ongelmia (materiaalit, työnjälki, halvat osat ja kokonaisuus mukaan lukien myös tehtaan tekemät säädöt (kyllä se tehtaan tekemät säädötkin kuuluvat kitaran kokonaislaatuun, toki säädöt elää kun tää meijän ilmasto on mitä on).
        - mun mielestä aloittelijoiden tulisi pysytellä kyseisestä merkistä pidemmällä ja ostaa/sijoittaa johonkin muuhun jossa laatuvaihtelut on reilusti pienempiä ja laatu parempi (miksi yksinkertaisesti ostaa huonoa? jos pienellä satsauksella saa parempaa laatua?)
        - totta, että mitä voi odottaa 70-200 hintaiselta kitaralta, ne kun pääsääntöisesti on hyvin pitkällä esim. 600-1000 hintaisista laadullisesti.
        - totta on sekin, että ei kitara taidot muutu jos soittaa vaikka 1600 Gibsonilla tai 100 HB:llä mutta kyllä ainakin itse tykkään soittaa kunnon soittimella enkä jollain helvetin huono laatuisella paskavehkeellä.
        - Aloittelija voi hyvinkin hävitä sijoittaessaan halpaan HB:n tai sitten ei, itse en suosita sijoittamaan halpaan HB:n kun näitä itkuja ja hammasten kiristyksiä on nähty ihan tarpeeksi, siitäkin huolimatta että on neuvottu noista pysymään erossa ja kohta ollaan haluamassa sitä parempilaatusta muuta kuin HB.
        - ai niin kielen katkeaminen on luonnollista tai sitten ei kuulu asiaan, huono talla mm. aiheuttaa kielen katkeiluja ja tämä ei todellakaan kuulu asiaan vaan vika on tallassa, toki kieli katkeaa mutta ihan luonnollista siis se ei ole joka tapauksessa.

Lopuksi, suurin osa haukkuu HB:t ihan kunnon kokemukseen perustuen eikä siitä syystä etteivät osaa säätää.
        Tietysti on turha vaatia halvalta vehkeeltä mitään kovin laadukasta, tähän totean että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa on aika hyvä sanonta.

Hyviä pointteja viestissäs kyllä. Ja myönnän kyllä yleistykseni. Samoin sen, että tehtaalla olleet virheet (kaulojen huono asettelu, maalit ym.) eivät korjaannu säätämällä.

Mutta oman kokemukseni pohjalla, kaverillani on HB ja minulla ei ole moitteen varaa. Samaa settiä, mitä alle 200€ kitaroista saa irti. Olen kyllä muitakin kokeillut, mutta niiden virheet ja huonot puolet on pohjautunut pääosin huonoihin säätöihin (kaula iha viturallas joko alaspäin tai ylöspäin, tallasta kielet liian korkealla ym).

Aina paras tapa hakee eka kitara on ostaa se lähimmäisestä musaliikkeest. Siäl ne antaa ne valmiiks säädettyinä ja mahollisimman hyväs kunnos ja eihän se tuu kuitenkaa maksaa hirvittävästi paljon.

• XD
    • 65646

Ja yllättävän hyvin soiva on hintaansa nähden. Äänenlaadussa ei ole juurikaan eroja jos vertaa kotimassa myytäviin 200-300 euron kitarapaketteihin. Säröä tuolla ei saa mutta hyvän säröpedaalin saa 30 eurolla. Mun mielestä paljon järkevämpi ostos kuin joku 300 euron ibanez paketti, aloittelija ei ainakaan huomaa eroa äänessä.

• 64u6jh6nj6

Kun läheltä tarkastelee niin siinä ei huomaa mitään mikä viittaisi huonoon laatuun, ei kitarassa eikä vahvistimessa. Ainutkaan kieli ei ole katkennut vaikka olen jo puoli vuotta soittanut. Aluksi epäilin itsekin vähän kun oli noin halpa mutta sinä on oikeasti ihan hyvä ääni ja mukava soittaa, soittoinnostus jopa lisääntyi kun oli yllättävän hyvä hintaansa nähden. Uskon että ne jotka haukkuvat harley-bentonia eivät edes ole kokeilleet kitaraa, ainakaan näiden haukkujien kommentit eivät vastaa ollenkaan todellisuutta, tiedän tämän koska itselläni on tuo 98 euron paketti.

• --------------------

Uskomatonta mutta totta. Kerran katselin thomannin sivulla huviksen näitä bentoneita ja erästä lespaul mallia erittäin tarkkaan ja kun katsoin suurennosta otelaudasta niin huomasin että yksi poikkinauha ylhäällä oli selvästi vinossa muihin nähden :D :D siis todella vinossa. Sen näki ns sokea reettakin. Ei tarvitse arvailla miten vireistä musiikkia tulee kun tuosta välistä molemminpuolin painelee..tämä riitti vakuuttamaan mikä on bentonien laatutaso. Kitara oli muuten päällepäin ihan kelvollisen näköinen eikä tuota vikaa kaikissa tietenkään ole mutta...voi sieltä tuurilla saada aivan soitettavankin harlikan mutta itse vaikka säästäisin vielä yhden sata euroa ja kitaraksi vaikka epiphone ym..

• edge of the blade

Kävin tarkistamassa vieläkö sama hirvitys siellä on esillä. Ei ollu tosin johan siitä aikaakin on useampi vuosi..

• Lihava marsu

Kait niillä harley bentoneilla voi soittaa jotain raakaa "black metallin" kaltaista juttua? Jos ne on huonokuntoisia, niin se voi jotenkin lisätä sitä "raakuutta" musaan jotenkin ehkä? Mielenkiintoista olis kuunnella jotain huonokuntosen kitaran käyttöä jossain raa'an ja kylmän metallin muodossa mun mielestä.

Toivottavasti ymmärsitte, mitä meinasin.

• adawdawkmakjondoawui

ÄLÄ OSTA! ne on ihan helvetin paskoja. niiden bodyt on tehty jostain MDF:stä, jota on tyyliin ikean lastulevyhuonekaluissa, joka näyttää ihan pahvilta. soundi on paskaa ja on muutenkin ihan surkeita, satanen menee hukkaan, mut eipähän oo paljoa.

• mees

tulee halvemmaks.

• mika2

..... älä tästä porukasta välitä. Jos ajattelit, että satku on sopiva hinta kitarapaketille, niin Harley Bentonit on taatusti ihan yhtä hyviä kun muutkin satasen kitarapaketit. Nämä jotka möykkää, että ihan paska, vertaavat sitä kolme viiva kymmenen kertaa kalliimpiin vehkeisiin. On ihan totta, että parempaa laatua saat kun pikkuisen enemmän sijoitat, mutta jos satasella pitää saada, niin Harley Bentonit on ihan kurantteja.

Itse hankin ensimmäisen sähkökitaran joskus vuonna 1980 ja se maksoi 350 markkaa eli nykyrahassa 15-100 euroa (en ole varma inflaatiovaikutuksesta) eli jokseen Harley Bentonin hintainen. Se oli todellakin huono ja nämä nykyiset halpakitarat hakkaa sen ihan mennen tullen ja palatessa joten kyllä nykyisin halpojen kitaroiden laatu on parantunut huikeasti. Silti niillä sen aikuisilla Rokyilla ja Maya:lla soiteltiin ihan täyttä päätä.

Itse en nykyisin näitä ihan kaikkein halvimpia enää ostaisi ensisoittimeksikaan, mutta jos rahaa ei parempaan ole, niin kyllä näillä varmasti voi soitella paremman puutteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7502
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2936
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1153
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      76
      849
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe