Tähtien näkyminen

Jupse...

Kun maasta hyvällä säällä voi nähdä muutaman tuhat (oisko n.3000) tähteä, niin näkevätkö esim. ISS:llä olijat ikkunasta tähtiä paljon enemmän, ja näkevätkö he sieltä kokoajan linnunradan muodon?

Miten kun tähtiä pitäisi olla, niin monissa kuvissa avaruudesta ei tähtiä näy juuri ollenkaan tai ollenkaan, kuten linkin kuvassa:

http://static.howstuffworks.com/gif/hubble-deploy2a.jpg

6

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Maan kiertoradalta näe tähtiä mitenkään dramaattisesti enemmän kuin Maan merenpinnan tasosta. Kiertoradalla samoin kuin maanpinnallakin, isot kirkkaat kohteet estävät etenkin kameraa näkemästä kaukaisten tähtien tapaisia himmeitä pisteitä.

      • Jupse..

        Joo, mutta eikö merenpinnan tasostakin pitäis joka yö näkyä paljon tähtiä jos on poissa valosaasteesta, eli näkeekö noi ISS:llä olijat "saman" määrän tähtiä joka hetki kun ei ole pilviä edessä ja valosaastekin taitaa pysyä aika samana yöaikaan, tai kun matkaavat maapallon takana aurinkoon nähden.


      • Jupse.. kirjoitti:

        Joo, mutta eikö merenpinnan tasostakin pitäis joka yö näkyä paljon tähtiä jos on poissa valosaasteesta, eli näkeekö noi ISS:llä olijat "saman" määrän tähtiä joka hetki kun ei ole pilviä edessä ja valosaastekin taitaa pysyä aika samana yöaikaan, tai kun matkaavat maapallon takana aurinkoon nähden.

        Toki he hämärässä omilla silmillään näkevät tähtiä aina ikkunoista ulos katsoessaan, ellei näkökentässä ole mitään huomattavasti kirkkaampaa kohdetta, jonka mukaan silmän iiriksen koko määräytyisi. Kameroillahan tuo jämähtäminen siihen kirkkaimpaan objektiin on vielä ilmeisempää, mutta kyllä ihmisenkin silmän näkökyky nähdä himmeitä objekteja kärsii huomattavasti kirkkaamman objektin ollessa näköpiirissä.


      • second opinion
        Jupse.. kirjoitti:

        Joo, mutta eikö merenpinnan tasostakin pitäis joka yö näkyä paljon tähtiä jos on poissa valosaasteesta, eli näkeekö noi ISS:llä olijat "saman" määrän tähtiä joka hetki kun ei ole pilviä edessä ja valosaastekin taitaa pysyä aika samana yöaikaan, tai kun matkaavat maapallon takana aurinkoon nähden.

        Ilmakehä on pilvettömällä säällä lähes täysin läpinäkyvä. Se heikentää tähtien kirkkautta vain muutaman prosentin, ja sekin lähinnä ilmansaasteiden ja pölyn takia. Pilvettömänä ja valosaasteettomana yönä näkee siis tähdet maan pinnalta käytännössä ihan samalla tavalla kuin Maan yöpuolella kulkevalta avaruusasemalta.

        Päivällä tähtiä ei näe runsaan "valosaasteen" takia, ei maan pinnalta eikä sen paremmin avaruusasemaltakaan.

        Kiertoradalla valokuvataan yleensä auringon paistaessa, eli kamerassa on "päiväsäädöt" eli epäherkkä filmi/kenno, pieni aukko ja lyhyt valotusaika. Tähtien saaminen kuvaan edellyttäisi herkkää filmiä/kennoa, isoa aukkoa ja pitkää valotusaikaa.


      • Kokemuksesta puhuen sisältä katsoessa vähäinenkin katuvalo tai sisällä lukulamppu häiritsee pahasti tähtien katselua.
        Avaruusasemalla lähellä on kennoja ja rakenteita, joiden ei tarvitse kuin vähän heijastaa kirkasta auringonvaloa sisäseinälle tai edes siihen ikkunaan sivulta.. niin ei näy tähtiä.


      • MrKAT kirjoitti:

        Kokemuksesta puhuen sisältä katsoessa vähäinenkin katuvalo tai sisällä lukulamppu häiritsee pahasti tähtien katselua.
        Avaruusasemalla lähellä on kennoja ja rakenteita, joiden ei tarvitse kuin vähän heijastaa kirkasta auringonvaloa sisäseinälle tai edes siihen ikkunaan sivulta.. niin ei näy tähtiä.

        ..imevät valoa a)lasi imee b) heijastukset varsinkin monikerroksisessa vievät tehoa valosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe