Ei kannata hakea tänä vuonna kauppatieteisiin, koska tärkein valintakoekirja kvantitatiivinen analyysi on poistunut. Se johtaa käytännössä siihen, että hakijamäärä kasvaa, kun jokaisella ensikertalaisellakin on paremmat mahdollisuudet päästä sisään. Miksi siis turhaan luette kauppatieteen pääsykoekirjoja, jos paikka ei ole varma. Myöskin tänä vuonna hakijamäärät ovat jopa kasvaneet viime vuodesta ja lisäksi kaupalliselle alalle työllistymisprosentit ovat pienet, siivoojia monet kauppatieteilijät.
Kokeissa mitataan lähinnä arpaonnea. Lisäksi laskentatoimen ja kansantalouden kirjat ovat vanhat, joten niitä ei ole apua. Johtamisen ja markkinoinnin kirjat ovat olleet helpoimpia aina ja niilläkö sitä nyt aiotaan hakijoiden pätevyys mitata. Kirjassa ei ollut edes vaikeita käppyröitä ja markkinoinnin kirja puoliksi sama kuin viime vuonna.
Kannattaa ihan oikeasti hakea lääkkikseen, jos pätevyyttä riittää. Palkka on 5 kertaa kauppiksen tasoa ja työkuva siistiä sisätyötä. Lisäksi on ruotsalaisten kielikiintiöt ja te joilla ei ole huipputodistusta juuri tuo alempien kiintiössä se todennäköisyys sisäänpääsyyn on 1/10. Kannattaa suosiolla jättää väliin koko pääsykoe. Suurien kaupunkien pätevimpien koulujen oppilaat ne paikat saavat, tavallisilla maalaisduunareilla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Koe ei missään nimessä tule olemaan helppo. Joensuu on ollut se paikka, johon pääsee tunnetusti helpolla. Jos on uhkarohkeutta voi sinne siis hakea.
Uskokaa jo
15
2767
Vastaukset
- HAH!!
Aikamoista skeidaa koko puheenvuorosi, hyvä Banaali55.
"Kokeissa mitataan lähinnä arpaonnea." -> Uskallan olla eri mieltä.
"Johtamisen ja markkinoinnin kirjat ovat olleet helpoimpia aina ja niilläkö sitä nyt aiotaan hakijoiden pätevyys mitata." -> Mielestäni laskentatoimen ja taloushallinnon kirjat ovat huomattavasti helpompia niiden loogisuuden tähden, tositekijät mitataankin markkinoinnin ja johtamisen kirjojen pikkutarkalla osaamisella, mikä erottaa kyllä motivoituneet hakijat.
"Kannattaa ihan oikeasti hakea lääkkikseen, jos pätevyyttä riittää. -> Mitä jos lääkis ei kiinnosta paskan vertaa?
Palkka on 5 kertaa kauppiksen tasoa ja työkuva siistiä sisätyötä." -> a) epäilen b) mitä jos palkka ei olekaan se syy miksi hakea?
"Koe ei missään nimessä tule olemaan helppo." -> TÄSTÄ olen kanssasi samaa mieltä ja siksi kannattaakin lukea ja paljon. Siksi ei myöskään haittaa vaikka hakijamäärä satakertaistuisi, pääsykoekirjat osaamalla pääsee sisälle.
Tuntuu vähän siltä kuin yrittäisit karistaa epävarmempia pois pelistä -> so not gonna happen.- Maikku2010
No aivan sama mielipide minulla. Eli aloittaja yrittää vaan deletoida mahdollisimman monta hakijaa että pääsisi itse paremmin sisälle. Minä ainakin haen ja aion päästä sisälle. Piste.
- Banaali55
Maikku2010 kirjoitti:
No aivan sama mielipide minulla. Eli aloittaja yrittää vaan deletoida mahdollisimman monta hakijaa että pääsisi itse paremmin sisälle. Minä ainakin haen ja aion päästä sisälle. Piste.
Kukin saa toimia, miten elämässään parhaiten haluaa ja odotella opiskelupaikkaa kymmenenkin vuotta, jos haluaa. Fakta on kuitenkin se, että jos on yksi opiskelupaikka kymmentä kohti ja suurin osa hakee enemmän kertoja kuin kolme päästäkseen sisään, ei sellaiselle linjalle kannata hakea. Suurin osa ekonomeista valmistuu nykyisessä lamassa kuitenkin kortistoon.
Opiskelupaikkoja on kiinteä määrä ja yhtään enempää ei oteta, vaikka hakijat olisivat kuinka päteviä. En kehottanut silti jättämään kuitenkaan hakematta. Sanoin vain, että kannattaa hakea oikeustieteelliseen, jossa valmennuskurssi oleellisesti nostaa mahdollisuuksia päästä sisään tai lääkkikseen.
Pohdin vain mihin itse haen. Luultavasti tuo edeltävä viesti oli postannut joku valmennuskurssimainostaja, jonka tulot riippuu kauppatieteen tämän vuoden kursseista. - HAH!!
Banaali55 kirjoitti:
Kukin saa toimia, miten elämässään parhaiten haluaa ja odotella opiskelupaikkaa kymmenenkin vuotta, jos haluaa. Fakta on kuitenkin se, että jos on yksi opiskelupaikka kymmentä kohti ja suurin osa hakee enemmän kertoja kuin kolme päästäkseen sisään, ei sellaiselle linjalle kannata hakea. Suurin osa ekonomeista valmistuu nykyisessä lamassa kuitenkin kortistoon.
Opiskelupaikkoja on kiinteä määrä ja yhtään enempää ei oteta, vaikka hakijat olisivat kuinka päteviä. En kehottanut silti jättämään kuitenkaan hakematta. Sanoin vain, että kannattaa hakea oikeustieteelliseen, jossa valmennuskurssi oleellisesti nostaa mahdollisuuksia päästä sisään tai lääkkikseen.
Pohdin vain mihin itse haen. Luultavasti tuo edeltävä viesti oli postannut joku valmennuskurssimainostaja, jonka tulot riippuu kauppatieteen tämän vuoden kursseista.Minä sitten taas veikkaan, että sinulla on kyseenalaiset motiivit postailla tänne tuollaista. Maikku tuossa kertoi, että on hakemassa kauppakorkeaan ja minulla on samat aikeet. Maikusta en tiedä, itse olen hakemassa ensimmäistä kertaa. Että tämä tästä sinun teoriastasi valmennuskurssien vetäjistä. Itse henk. koht. olen vieläpä sitä mieltä, että valmennuskurssi kauppakorkeaan haettaessa on rahantuhlauksen huippu, koska kauppakorkean pääsykokeen asiat eivät ole niin vaikeita, etteivätkö ne omalla opiskelulla päähän menisi.
"En kehottanut silti jättämään kuitenkaan hakematta." -> Minusta sinä et paljon muuta sanonutkaan.
"Sanoin vain, että kannattaa hakea oikeustieteelliseen, jossa valmennuskurssi oleellisesti nostaa mahdollisuuksia päästä sisään..." -> Missä ihmeessä sinä niin sanoit ennen tätä?
"Opiskelupaikkoja on kiinteä määrä ja yhtään enempää ei oteta, vaikka hakijat olisivat kuinka päteviä." -> Kun opiskelet asiat ja vedät tuollaiset 35-40 pistettä kokeesta, sisäänpääsy on taattu. Siksi tämä onkin niin reilu systeemi, ei tarvitse huolehtia kuin omasta suoriutumisestaan, eikä muiden pätevyyteen tarvitse ottaa mitään kantaa.
Ai niin, tämän helmen unohdin ensimmäisestä postauksestasi:
"Suurien kaupunkien pätevimpien koulujen oppilaat ne paikat saavat, tavallisilla maalaisduunareilla ei ole mitään mahdollisuuksia." -> Saavatko suurten kaupunkien oppilaat lisäpisteitä hakuun vai onko heillä peräti syntymälahjana annettu isommat aivot? Tai perustuuko väitteesi siihen, että suurten kaupunkien kouluissa opetellaan kauppakorkean pääsykokeen kirjoja? (Tilanne näyttäisi muuten aika hyvältä kannaltani, mikäli asia näin on)
"Pohdin vain mihin itse haen." -> Jatka pohdintojasi tarkkaan, koska ainakaan millekään kriittistä ajattelua vaativalle alalle hakeutumista sinun ei näillä näytöillä kannata harkita. - Banaani55
Banaali55 kirjoitti:
Pohdin vain mihin itse haen. Luultavasti tuo edeltävä viesti oli postannut joku valmennuskurssimainostaja, jonka tulot riippuu kauppatieteen tämän vuoden kursseista."Kannattaa ihan oikeasti hakea lääkkikseen, jos pätevyyttä riittää." --> Selvä haetaan sitten lääkikseen, vaikka eipä se nyt niin hirveästi kiinnosta
*7 vuoden päästä leikkaussalissa lääkärin asemassa*
"Ei tää ala oikein nappaa mua, joten lopetan leikkauksen kesken. Ei kai haittaa?"
Oletko nyt tyytyväinen? - Maikku2010
Banaani55 kirjoitti:
"Kannattaa ihan oikeasti hakea lääkkikseen, jos pätevyyttä riittää." --> Selvä haetaan sitten lääkikseen, vaikka eipä se nyt niin hirveästi kiinnosta
*7 vuoden päästä leikkaussalissa lääkärin asemassa*
"Ei tää ala oikein nappaa mua, joten lopetan leikkauksen kesken. Ei kai haittaa?"
Oletko nyt tyytyväinen?Juu minä olen kanssa hakemassa pelkästään lukemisen perusteella, en todellakaan osallistu millekään kursseille. Olen hakenut aiemmin kerran Lappeenrantaan heti lukion jälkeen jolloin en jaksanut edes kokeeseen lukea, luin kirjat muistaakseni kerran läpi enkä edes jaksanut paneutua lukemiseen, joten arvata saattaa etten päässyt sisälle. Mutta nythän tässä on tämä vajaa 3 kk aikaa lukea ja Taloustiede alkaa olla hyvin hanskassa, ja hyvin on aikaa lukea vielä muutkin. Itse katson ainakin edukseni sen ettei mulla nyt ole harteillani ylioppilaskirjoitusten taakkaa. Luulen että monen ylioppilaan saattaa olla hankala motivoitua lukemaan täysillä pääsykokeisiin.
Mites sinun HAH luku-urakkasi muuten etenee?
Huvittaa kyllä tuo banaali55:n vertaus että mukamas kannattaa mieluummin hakea lääkikseen. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä että sinne on helpompi päästä kuin kauppatieteelliseen?? Ainii, tosiaan, minä muuten asun maalla, joten saa nähdä onko mulla mitään mahdollisuutta... - HAH!!
Maikku2010 kirjoitti:
Juu minä olen kanssa hakemassa pelkästään lukemisen perusteella, en todellakaan osallistu millekään kursseille. Olen hakenut aiemmin kerran Lappeenrantaan heti lukion jälkeen jolloin en jaksanut edes kokeeseen lukea, luin kirjat muistaakseni kerran läpi enkä edes jaksanut paneutua lukemiseen, joten arvata saattaa etten päässyt sisälle. Mutta nythän tässä on tämä vajaa 3 kk aikaa lukea ja Taloustiede alkaa olla hyvin hanskassa, ja hyvin on aikaa lukea vielä muutkin. Itse katson ainakin edukseni sen ettei mulla nyt ole harteillani ylioppilaskirjoitusten taakkaa. Luulen että monen ylioppilaan saattaa olla hankala motivoitua lukemaan täysillä pääsykokeisiin.
Mites sinun HAH luku-urakkasi muuten etenee?
Huvittaa kyllä tuo banaali55:n vertaus että mukamas kannattaa mieluummin hakea lääkikseen. Ihanko tosissasi olet sitä mieltä että sinne on helpompi päästä kuin kauppatieteelliseen?? Ainii, tosiaan, minä muuten asun maalla, joten saa nähdä onko mulla mitään mahdollisuutta...Niimpä Maikku, uskon että lääkikseen (ja oikikseen) on vielä vaikeampi päästä kuin kauppakorkeaan.
Mun luku-urakka on vasta alkutaipaleella, olen lukenut kaikki kirjat kerran ja nyt menossa johtaminen toista kertaa. Nyt lukeminen on hi-das-ta kun teen samalla muistiinpanoja... Mutta nyt lukeminen on nyt myös huomattavasti tehokkaampaa kuin ekalla lukukerralla. Se, miksi aloitin vasta nyt kunnolla lukemaan on se, että olen työelämässä, ja pidän pari kuukautta huhti-toukokuussa palkatonta jotta ehdin opiskelemaan kaiken ja jaksan loppuun asti! - Maikku2010
HAH!! kirjoitti:
Niimpä Maikku, uskon että lääkikseen (ja oikikseen) on vielä vaikeampi päästä kuin kauppakorkeaan.
Mun luku-urakka on vasta alkutaipaleella, olen lukenut kaikki kirjat kerran ja nyt menossa johtaminen toista kertaa. Nyt lukeminen on hi-das-ta kun teen samalla muistiinpanoja... Mutta nyt lukeminen on nyt myös huomattavasti tehokkaampaa kuin ekalla lukukerralla. Se, miksi aloitin vasta nyt kunnolla lukemaan on se, että olen työelämässä, ja pidän pari kuukautta huhti-toukokuussa palkatonta jotta ehdin opiskelemaan kaiken ja jaksan loppuun asti!Minäkin olen työssä (oma yritys) ja mulla on kaksi lasta, joten luku-urakka on kyllä aika vaikeata aikatauluttaa. Mutta eiköhän tästä silti selvitä.
- lauraaeer
Siis minkä takia lääkikseen pitäisi hakea jos ei kiinnosta lääketiede vaan kauppatieteet? Jos kauppakorkea kiinnostaa niin eiköhän sinne sitten haeta ja panosteta. Uskallan olla hyvin eri mieltä noista siivooja ekonomeista. Enpä itse ole törmännyt ekonomeihin jotka eivät ole alansa töissä. Olen itse hakemassa kauppakorkeaan tänä keväänä ja olen Timo Hentusen valmennuskurssilla. Itse Hentunen sanoi että 5 vuoden päästä kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, jää myös paljon yritysjohtajia eläkkeelle mikä tarkoittaa että ekonomin paperit kourassa voi melkeinpä valita työpaikkansa.
Ja tosta palkasta vielä, luulenpa että ekonomit tienaavat aika samanlaista palkkaa kun lekurit tai jopa enemmän. ja muutenkin toi sun ehdotus et hakekaa lääkiksee et saatte hyvää palkkaa on täyttä skeidaa, tyhmä taidat olla jos lähet opiskelemaan vaan sen takia mitä tienaat.
Kaikki ekonomit joita tunnen, tienaa kyllä ihan mukavasti 100 000-200 000 e vuodessa.- kylteri
"Itse Hentunen sanoi että 5 vuoden päästä kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, jää myös paljon yritysjohtajia eläkkeelle mikä tarkoittaa että ekonomin paperit kourassa voi melkeinpä valita työpaikkansa."
Aika rohkea väite. Totuushan on se että finanssikriisi jätti selvän jäljen maailman historiaan ja nosti rutkasti työttömyyttä. Suomessa työttömyysprosentti on tällä hetkellä melko korkealla tasolla ja kun ajattelee vaikka espanjaa niin herttileijaa sentään. Talouskriisi alkaa pikkuhiljaa väistyä, mutta työttömyyden pudottaminen tulee olemaan hyvin haasteellista.
Niin ja on toki totta että työpaikkoja vapautuu eläkkeelle jääneiden takia, mutta kaupallisella alalle paljon vähemmän kuin esim. sosiaali- ja terveysalalle. On myös huomioitava se, että myös tradenomit taistelevat samoista työpaikoista ekonomien kanssa.
"Kaikki ekonomit joita tunnen, tienaa kyllä ihan mukavasti 100 000-200 000 e vuodessa. "
Tuokin väite menee valitettavasti yläkanttiin, tai sitten tunnet vain poikkeuksellisen hyvin menestyneitä ekonomeja ;).
T: kauppis opiskelija - Aalto-kylteri
kylteri kirjoitti:
"Itse Hentunen sanoi että 5 vuoden päästä kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, jää myös paljon yritysjohtajia eläkkeelle mikä tarkoittaa että ekonomin paperit kourassa voi melkeinpä valita työpaikkansa."
Aika rohkea väite. Totuushan on se että finanssikriisi jätti selvän jäljen maailman historiaan ja nosti rutkasti työttömyyttä. Suomessa työttömyysprosentti on tällä hetkellä melko korkealla tasolla ja kun ajattelee vaikka espanjaa niin herttileijaa sentään. Talouskriisi alkaa pikkuhiljaa väistyä, mutta työttömyyden pudottaminen tulee olemaan hyvin haasteellista.
Niin ja on toki totta että työpaikkoja vapautuu eläkkeelle jääneiden takia, mutta kaupallisella alalle paljon vähemmän kuin esim. sosiaali- ja terveysalalle. On myös huomioitava se, että myös tradenomit taistelevat samoista työpaikoista ekonomien kanssa.
"Kaikki ekonomit joita tunnen, tienaa kyllä ihan mukavasti 100 000-200 000 e vuodessa. "
Tuokin väite menee valitettavasti yläkanttiin, tai sitten tunnet vain poikkeuksellisen hyvin menestyneitä ekonomeja ;).
T: kauppis opiskelijaJoo aika mukavasti yläkanttiin noi palkat. Keskimääräinen laskentaekonomin palkka 5 vuotta valmistumisesta taisi olla jotain 4k/kk ja sitten eroja löytyy vielä koulujen väliltä. Muistaakseni ent. Helsingin kauppakorkeakoulusta ja Hankenilta valmistuneet pääsivät parhaimpiin ansioihin.
- Työpaikan sijainti
Aalto-kylteri kirjoitti:
Joo aika mukavasti yläkanttiin noi palkat. Keskimääräinen laskentaekonomin palkka 5 vuotta valmistumisesta taisi olla jotain 4k/kk ja sitten eroja löytyy vielä koulujen väliltä. Muistaakseni ent. Helsingin kauppakorkeakoulusta ja Hankenilta valmistuneet pääsivät parhaimpiin ansioihin.
HKKK/HSE:ltä ja Hankenilta valmistuneiden parempia ansioita muihin nähden voinee jonkin verran selittää sillä, että heistä suurin osa työskentelee pk-seudulla. Vrt. kesäharjoittelupalkkasuositukset Helsingin talousalueella vs. muualla suomessa
- =)
kylteri kirjoitti:
T: kauppis opiskelija"On myös huomioitava se, että myös tradenomit taistelevat samoista työpaikoista ekonomien kanssa."
Ja ihan tosissaanko väität, että tradenomeista ja kauppatieteen maistereista voi puhua edes samassa lauseessa? Tosta saa sellasen kuvan, että tradenomit ja ekonomit ihan tosissaan taistelisivat samoista työpaikoista. Kuinkakohan kauan työnantaja edes miettii valintaa ekonomin ja tradenomin koulutuksen saaneiden välillä? - diego221
=) kirjoitti:
"On myös huomioitava se, että myös tradenomit taistelevat samoista työpaikoista ekonomien kanssa."
Ja ihan tosissaanko väität, että tradenomeista ja kauppatieteen maistereista voi puhua edes samassa lauseessa? Tosta saa sellasen kuvan, että tradenomit ja ekonomit ihan tosissaan taistelisivat samoista työpaikoista. Kuinkakohan kauan työnantaja edes miettii valintaa ekonomin ja tradenomin koulutuksen saaneiden välillä?"Ja ihan tosissaanko väität, että tradenomeista ja kauppatieteen maistereista voi puhua edes samassa lauseessa?"
Valitettavasti koulutus on vain yks osa koko palettia. Työkokemus, persoona ja suhteet vaikuttavat työntekijän valintaan. - -jotain
Se on fakta. Koulutus ei valitettavasti takaa työpaikkaa. Opiskelulinjaa valitessa kannattaa ottaa huomioon oma persoona. Jos viihtyy omissa oloissaan ja sosiaalisuus ei ole vahvin puoli, niin ei kannata ottaa pääaineeksi esimerkiksi markkinointia tai johtamista.
Olen pääkaupungissa törmännyt Hankenin markkinointilinjalta 25 vuotta sitten valmistuneisiin aranpuoleisiin naisekonomeihin, jotka eivät vieläkään saa koulutusta vastaavaa työtä. Suuntaus kannattaa valita todella todella huolella.
Jossain määrin tradenomit ja ekonomit taistelevat samoista paikoista. Usein valmistumisen jälkeen ei heti pääse koulutusta vastaavaan työhön. Kun työkokemusta karttuu, ekonomilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet edetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821259Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021047Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611000Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12959Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103933Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ139900Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119761- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694