SÄHKÖPYÖRÄ LAKI EUROOPASSA

...

Oks toi joka euron maassa toi sama rajoitus sähköpyörillä ?

Ihan ku oisin kuullu et ruottisa sähköpyörien avustus ois jotain 32, tai 38km/h luokkaa, onisko noin ?

24

1808

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xc-fun

      Suomessa myydään kahdenlaisia sähköllä kulkevia polkupyöriä. Toinen on ns. sähköavusteinen polkupyörä, jonka moottori
      ainoastaan avustaa kulkemista ja vain silloin kun pyörää poljetaan. Kun polkeminen lopetetaan, lakkaa moottorin avustus välittömästi.
      Lisäksi tehon yläraja on 250 W ja moottoriavusteisuuden suurin nopeus 25 km/h jonka jälkeen se lakkaa ja kulku tapahtuu pelkästään
      polkien jos voimia riittää. Toinen on sähköpolkupyörä jota ei tarvitse polkea jotta se kulkisi vaan nopeutta säädellään kaasukahvalla.
      Teho- ja nopeusraja on sama.

      teksti oli sitten lainattu Helkaman sähköpyörä esittelystä, en kysynyt lupaa kopiointiin, mutta propsit Helkamalle tekstistä.

      • ----,.

        väärin, ei saa ajaa suomes sähköpyöräl kaasunkaa. esim power pac pyöräs on lukittu kaasu suomes.


      • Omia sovelluksia
        ----,. kirjoitti:

        väärin, ei saa ajaa suomes sähköpyöräl kaasunkaa. esim power pac pyöräs on lukittu kaasu suomes.

        Meillä on jostain syystä taipumusta sooloilla vielä ajoneuvomääräyksissä. Kaikille ministeriöille ei ole vielä valjennut EU-jäsenyytemme ;) Mopot ovat tyypillinen tapaus, jossa vanhat kaupanesteiksi tarkoitetut säädökset ovat yhä voimassa, vaikka kotimainen mopoteollisuus onkin kadonnut. Suomalainen kuluttaja maksaa viulut. :(


      • sdcsdfdd
        Omia sovelluksia kirjoitti:

        Meillä on jostain syystä taipumusta sooloilla vielä ajoneuvomääräyksissä. Kaikille ministeriöille ei ole vielä valjennut EU-jäsenyytemme ;) Mopot ovat tyypillinen tapaus, jossa vanhat kaupanesteiksi tarkoitetut säädökset ovat yhä voimassa, vaikka kotimainen mopoteollisuus onkin kadonnut. Suomalainen kuluttaja maksaa viulut. :(

        Muistan kun ostin ensimmäisen sähköavusteisen polkupyörän.Suomen lakiin perustuen pyörästä oli otettu vaihteet pois.Tilalle oli laitettu yksi takaratas.Koska ketju tuli rattaalle vinosti ei ne siinä rattaalla pysyneet.Tämän tästä piti pysähtyä ketjuja asentaan.Pian asensin samanlaisen 5-vaihteisen takarattaan ja ohjurin,mitä ojekirjan kuvissa oli.Ei kukaan sitä huomannutJostain syystä tuolloin ei saanut olla kuin yksi vaihde.
        Pyörässä oli kaasukahva.Sinänsä kaasukahva on nimenä harhaanjohtava.Saman asian ajaisi vipu,jota voisi ajossa laittaa kolmeen eri tehoiseen asentoon vaikka peukalolla ja joka palautuisi aina alkuun."Kaasukahva"-mallia on yksinkertaisesti helpompi ajossa käyttää.Tällä hetkellä suuntaus Suomessa näyttää olevan kaasukahvaa vastaan.


      • Snaut
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Muistan kun ostin ensimmäisen sähköavusteisen polkupyörän.Suomen lakiin perustuen pyörästä oli otettu vaihteet pois.Tilalle oli laitettu yksi takaratas.Koska ketju tuli rattaalle vinosti ei ne siinä rattaalla pysyneet.Tämän tästä piti pysähtyä ketjuja asentaan.Pian asensin samanlaisen 5-vaihteisen takarattaan ja ohjurin,mitä ojekirjan kuvissa oli.Ei kukaan sitä huomannutJostain syystä tuolloin ei saanut olla kuin yksi vaihde.
        Pyörässä oli kaasukahva.Sinänsä kaasukahva on nimenä harhaanjohtava.Saman asian ajaisi vipu,jota voisi ajossa laittaa kolmeen eri tehoiseen asentoon vaikka peukalolla ja joka palautuisi aina alkuun."Kaasukahva"-mallia on yksinkertaisesti helpompi ajossa käyttää.Tällä hetkellä suuntaus Suomessa näyttää olevan kaasukahvaa vastaan.

        Sähköpolkupyörä on kyllä myös Suomessa laillinen kunhan sen rekisteröi ja vakuuttaa pienitehoiseksi mopoksi luokkaan L1e.

        Pienitehoisella mopolla on siis mopoa lievemmät rakennevaatimukset ja sen rakenteelllinen nopeus saa olla korkeintaan 25km/h kun mopon suurin sallittu takenteellinen nopeus on 45km/h. Lisäksi pienitehoisen mopon suurin teho saa olla enintään 1kW.

        Tuo sähköavusteinen polkupyörä (pedelec) ei sitten EU:ssa lasketa laisinkaan moottoriajoneuvoksi ja siten sillä ei mitään luokkaakaan ole.


      • ....__________
        Omia sovelluksia kirjoitti:

        Meillä on jostain syystä taipumusta sooloilla vielä ajoneuvomääräyksissä. Kaikille ministeriöille ei ole vielä valjennut EU-jäsenyytemme ;) Mopot ovat tyypillinen tapaus, jossa vanhat kaupanesteiksi tarkoitetut säädökset ovat yhä voimassa, vaikka kotimainen mopoteollisuus onkin kadonnut. Suomalainen kuluttaja maksaa viulut. :(

        "kaupanesteiksi tarkoitetut säädökset ovat yhä voimassa,"

        Elikkä joutuu ostaan kalliin moottoripyörän mikäli mielii suurempiin nopeuksiin. Syynä rahastus.
        Osta kalliimpi ajoneuvo, niin voit vasta sitten ajaa kovempaa.Vittu mitä kiristystä!!!!
        Rahastusta omilla naurettavilla sovelluksilla. Onko tosiaan ruotsissa korkeampi sähköavusteisuuden raja ku täälä rikkaiden rahan ahneiden paratiisissa ?

        Ei ne mitään lakipykäliä oo, vaan rahastusta noi naurettavat MUKA lainsäädökset!


      • sdcsdfdd
        Snaut kirjoitti:

        Sähköpolkupyörä on kyllä myös Suomessa laillinen kunhan sen rekisteröi ja vakuuttaa pienitehoiseksi mopoksi luokkaan L1e.

        Pienitehoisella mopolla on siis mopoa lievemmät rakennevaatimukset ja sen rakenteelllinen nopeus saa olla korkeintaan 25km/h kun mopon suurin sallittu takenteellinen nopeus on 45km/h. Lisäksi pienitehoisen mopon suurin teho saa olla enintään 1kW.

        Tuo sähköavusteinen polkupyörä (pedelec) ei sitten EU:ssa lasketa laisinkaan moottoriajoneuvoksi ja siten sillä ei mitään luokkaakaan ole.

        Jos puhutaan sähköavusteisesta pyörästä,niin onhan nuo selkeästi parantuneet ajan myötä.Tekniikka kehittyy ja ajonautinto paranee.Esimerkiksi omassa sähköpyörässä ei tarvi painaa jatkuvasti "turbo"-nappia.Sen voi kytkeä hipaisupainikkeesta koska haluaa.Moottoriavustus on tällöin jytyä.Minusta 25km/h raja avustukselle on ok.Kyse on kuitenkin vaan polkupyörästä.Sillä ehtii hyvin .Hankin vara-akun.100km kantama on ok.
        Sähkömopot on asia erikseen.


      • dddddddsssssss
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Jos puhutaan sähköavusteisesta pyörästä,niin onhan nuo selkeästi parantuneet ajan myötä.Tekniikka kehittyy ja ajonautinto paranee.Esimerkiksi omassa sähköpyörässä ei tarvi painaa jatkuvasti "turbo"-nappia.Sen voi kytkeä hipaisupainikkeesta koska haluaa.Moottoriavustus on tällöin jytyä.Minusta 25km/h raja avustukselle on ok.Kyse on kuitenkin vaan polkupyörästä.Sillä ehtii hyvin .Hankin vara-akun.100km kantama on ok.
        Sähkömopot on asia erikseen.

        Minkä merkkinen pyörä sul on ?


      • sdcsdfdd
        dddddddsssssss kirjoitti:

        Minkä merkkinen pyörä sul on ?

        Boostbike (Endurance).Tämä nappula on se jossa ylämäen kuva.Voi olla että tuollainen nappi löytyy muittenkin kuin Boostbiken söhköpyöristä.On se vaan kokemus polkea kovimpaankin vastatuuleen kuin alamäkeen.


      • Ennemmin näin
        ....__________ kirjoitti:

        "kaupanesteiksi tarkoitetut säädökset ovat yhä voimassa,"

        Elikkä joutuu ostaan kalliin moottoripyörän mikäli mielii suurempiin nopeuksiin. Syynä rahastus.
        Osta kalliimpi ajoneuvo, niin voit vasta sitten ajaa kovempaa.Vittu mitä kiristystä!!!!
        Rahastusta omilla naurettavilla sovelluksilla. Onko tosiaan ruotsissa korkeampi sähköavusteisuuden raja ku täälä rikkaiden rahan ahneiden paratiisissa ?

        Ei ne mitään lakipykäliä oo, vaan rahastusta noi naurettavat MUKA lainsäädökset!

        "Elikkä joutuu ostaan kalliin moottoripyörän mikäli mielii suurempiin nopeuksiin..."

        Määräyksillä lähinnä suojeltiin kotimaista mopoteollisuutta, silloin kun sitä vielä oli. Nyt samat virkamiehet ovat vähän vanhuudenhöperöjä, eivätkä muista säädösten perusteita. :D


      • tytytyrtrtrererrwwew
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Boostbike (Endurance).Tämä nappula on se jossa ylämäen kuva.Voi olla että tuollainen nappi löytyy muittenkin kuin Boostbiken söhköpyöristä.On se vaan kokemus polkea kovimpaankin vastatuuleen kuin alamäkeen.

        Kuinka kestää aussa virta kun tuota ylämäki modea pitää koko ajan päällä, ootko testannu ?


      • Mopon rajoitu
        Snaut kirjoitti:

        Sähköpolkupyörä on kyllä myös Suomessa laillinen kunhan sen rekisteröi ja vakuuttaa pienitehoiseksi mopoksi luokkaan L1e.

        Pienitehoisella mopolla on siis mopoa lievemmät rakennevaatimukset ja sen rakenteelllinen nopeus saa olla korkeintaan 25km/h kun mopon suurin sallittu takenteellinen nopeus on 45km/h. Lisäksi pienitehoisen mopon suurin teho saa olla enintään 1kW.

        Tuo sähköavusteinen polkupyörä (pedelec) ei sitten EU:ssa lasketa laisinkaan moottoriajoneuvoksi ja siten sillä ei mitään luokkaakaan ole.

        "...mopon suurin sallittu takenteellinen nopeus on 45km/h.."

        Mopon rajoitus EU:ssa on 60km/h. Suomen alhaisempi rajoitus on tyyppiesimerkki markkinoita haittaavasta typerästä sooloilusta.


      • sdcsdfdd
        tytytyrtrtrererrwwew kirjoitti:

        Kuinka kestää aussa virta kun tuota ylämäki modea pitää koko ajan päällä, ootko testannu ?

        Olen ajanut useampaan kertaan 25km josta puolet(paluumatkan) olen pitänyt mäkimodella.Kotona akkua pitää tällöin ladata about 3 tuntia.Laturissa on 2A latausteho.Kolme tuntia tekee sitte 6Ah eikö vain.Ja akku on 9Ah.3Ah jäi vielä käyttämättä.Arvio on 25-30km, nollakelissä, matka-ajona.


      • sähköllä
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Olen ajanut useampaan kertaan 25km josta puolet(paluumatkan) olen pitänyt mäkimodella.Kotona akkua pitää tällöin ladata about 3 tuntia.Laturissa on 2A latausteho.Kolme tuntia tekee sitte 6Ah eikö vain.Ja akku on 9Ah.3Ah jäi vielä käyttämättä.Arvio on 25-30km, nollakelissä, matka-ajona.

        Eli se 15 kilometrin edestakasin mäkimodella ajosta suoriutuu hyvin. No sillä ajomatkasäteellä pääseekin jo tärkeisiin paikkoihin, eli työ, kauppa jne paikasta A pisteeseen B ja takaisin. Sähköskootteri on ikävämpi laite jättäessään tien poskeen
        koska polkimet loistavat poissaolollaan. Sen sijaan vanhoja pappatuntureita voi polkea, mutta ne mahtoivat olla raskaita poljettavia?


      • Snaut
        Ennemmin näin kirjoitti:

        "Elikkä joutuu ostaan kalliin moottoripyörän mikäli mielii suurempiin nopeuksiin..."

        Määräyksillä lähinnä suojeltiin kotimaista mopoteollisuutta, silloin kun sitä vielä oli. Nyt samat virkamiehet ovat vähän vanhuudenhöperöjä, eivätkä muista säädösten perusteita. :D

        EU:ssa rekisteröintipakon alainen mopedi, siis L1e moottoriajoneuvo, on määritelty varsin tarkasti direktiivissä 2002/24/EY. Eli siellä tälle moottoriajoneuvolle on määritelty mm. rakenteelliseksi nopeudeksi max. 45km/h, polttomoottorin max. tilavuudeksi 50cm3 tai sähkömoottorin max. jatkuvaksi nimellistehoksi 4kW.

        Useimmat Euroopan yhteisön maat ovat jo tämän direktiivin hyväksyneet ja loputkin joutuvat sen hyväksymään vuoteen 2013 mennessä. Missään EU-maassa ei kuitenkaan sallita 60km/h mopon rakenteelliseksi nopeudeksi. Eli noista säikeen edellämainituista väitteistä voi todeta, että "paska puhetta".


      • Em
        Snaut kirjoitti:

        EU:ssa rekisteröintipakon alainen mopedi, siis L1e moottoriajoneuvo, on määritelty varsin tarkasti direktiivissä 2002/24/EY. Eli siellä tälle moottoriajoneuvolle on määritelty mm. rakenteelliseksi nopeudeksi max. 45km/h, polttomoottorin max. tilavuudeksi 50cm3 tai sähkömoottorin max. jatkuvaksi nimellistehoksi 4kW.

        Useimmat Euroopan yhteisön maat ovat jo tämän direktiivin hyväksyneet ja loputkin joutuvat sen hyväksymään vuoteen 2013 mennessä. Missään EU-maassa ei kuitenkaan sallita 60km/h mopon rakenteelliseksi nopeudeksi. Eli noista säikeen edellämainituista väitteistä voi todeta, että "paska puhetta".

        Noin juuri. Ennen EU:ta mopojen rakenteellinen nopeus oli 35km/h, ja ne vain vaivoin kulkivat sen 40km/h. Sitäpä nämä mopofoorumeilta tietonsa saaneet "pikkupojat" eivät tietenkään muista.. :)


      • Em
        Snaut kirjoitti:

        Sähköpolkupyörä on kyllä myös Suomessa laillinen kunhan sen rekisteröi ja vakuuttaa pienitehoiseksi mopoksi luokkaan L1e.

        Pienitehoisella mopolla on siis mopoa lievemmät rakennevaatimukset ja sen rakenteelllinen nopeus saa olla korkeintaan 25km/h kun mopon suurin sallittu takenteellinen nopeus on 45km/h. Lisäksi pienitehoisen mopon suurin teho saa olla enintään 1kW.

        Tuo sähköavusteinen polkupyörä (pedelec) ei sitten EU:ssa lasketa laisinkaan moottoriajoneuvoksi ja siten sillä ei mitään luokkaakaan ole.

        Käytännössä tuommoista ajoneuvoluokkaa ei kuitenkaan ole. Taikka ainakaan siihen luokkaa ei enää saa mitään uutta ajoneuvoa rekisteröityä.


      • 23
        Snaut kirjoitti:

        EU:ssa rekisteröintipakon alainen mopedi, siis L1e moottoriajoneuvo, on määritelty varsin tarkasti direktiivissä 2002/24/EY. Eli siellä tälle moottoriajoneuvolle on määritelty mm. rakenteelliseksi nopeudeksi max. 45km/h, polttomoottorin max. tilavuudeksi 50cm3 tai sähkömoottorin max. jatkuvaksi nimellistehoksi 4kW.

        Useimmat Euroopan yhteisön maat ovat jo tämän direktiivin hyväksyneet ja loputkin joutuvat sen hyväksymään vuoteen 2013 mennessä. Missään EU-maassa ei kuitenkaan sallita 60km/h mopon rakenteelliseksi nopeudeksi. Eli noista säikeen edellämainituista väitteistä voi todeta, että "paska puhetta".

        Ootko koskaan polkenut muuta kuin sähkövatkainta muun liikenteen mukana? Nykymopot menee heittämällä ohi kakspäällä 60:n nopeusrajoitusalueella sähkövatkaimista ja samalla mersuista ja ferrareista. Onko ne mopot nyt sitten kaikki laittomia?

        Jos ..useimmat ovat hyväksyneet.. ja missään ei kuitenkaan sallita.. , mutta näin kuitenkin tapahtuu lähes päivittäin, niin ei voi sanoia muuta, kuin PASKAPUHETTA.


      • sdcsdfdd
        sähköllä kirjoitti:

        Eli se 15 kilometrin edestakasin mäkimodella ajosta suoriutuu hyvin. No sillä ajomatkasäteellä pääseekin jo tärkeisiin paikkoihin, eli työ, kauppa jne paikasta A pisteeseen B ja takaisin. Sähköskootteri on ikävämpi laite jättäessään tien poskeen
        koska polkimet loistavat poissaolollaan. Sen sijaan vanhoja pappatuntureita voi polkea, mutta ne mahtoivat olla raskaita poljettavia?

        Jos pidettäisiin sähkömopot erillään.Ne ei kuulu sähköavusteisten polkupyörien joukkoon.Eivätkä pyöräilypalstalle.Toki on välillä erehdyksen vaara mistä kirjotuksen alottaja kirjottaa.Nyt alotuksessa kirjotaja kysyy avustuksella toimivasta säköpyörästä.Tämän nopeuskatosta,joka Suomessa on 25km/h moottorin avustuksella.Ruotsissa ehkä suurempi...?

        Sähköavustus meinaa sitä että on pakko polkea jotta moottori ylipäätään käy.Mopolla ajaessa ei tarvi käyttää lhasvoimaa.Siinä ero.


      • LIhaksikas
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Jos pidettäisiin sähkömopot erillään.Ne ei kuulu sähköavusteisten polkupyörien joukkoon.Eivätkä pyöräilypalstalle.Toki on välillä erehdyksen vaara mistä kirjotuksen alottaja kirjottaa.Nyt alotuksessa kirjotaja kysyy avustuksella toimivasta säköpyörästä.Tämän nopeuskatosta,joka Suomessa on 25km/h moottorin avustuksella.Ruotsissa ehkä suurempi...?

        Sähköavustus meinaa sitä että on pakko polkea jotta moottori ylipäätään käy.Mopolla ajaessa ei tarvi käyttää lhasvoimaa.Siinä ero.

        Tarviihan siinä mopon kaasun kääntelyssä lihaksia! ei se muuten onnistu. Pidetään vaan erillään ne sähkömopot, ne tuleeki liian kalliiks kuluttajille. Rekisteri, vakuutuks ja kypärä ovat kalliita ja katsastuksetkin maksavat. Kyllä näiden hyviä ja huonoja puolia saa verrata toisiinsa, se kuuluu pyöräilypalstalle. Mikään lakipykälä ei sitä vastusta.
        Tuntuu vaan siltä että sama mopopoikako täälä isottelee. Ennen sanoi mopopoika hän, että sähköpyörä kulkee 25km/h :D :D :D ????? ja että se on hidas mopo.

        Kyllä se avusteinen on ja kyllä sillä kowempaakin piäsöö kuin tuo 25km/h. sen tiedän. Kyse täsä oli miten hyvin mäkimodella riittää virta ja kuinka s.pyörä hakkaa sähköskootterin tietyssä mielessä. Sellast fundeerausta. Unohdin vaan mainita että se mäkimode päällä pääseekin varmaan "hjyvin" paikasta paikkaan.


      • Siisssss
        Em kirjoitti:

        Noin juuri. Ennen EU:ta mopojen rakenteellinen nopeus oli 35km/h, ja ne vain vaivoin kulkivat sen 40km/h. Sitäpä nämä mopofoorumeilta tietonsa saaneet "pikkupojat" eivät tietenkään muista.. :)

        tarkotax sää et ennen 35-40 rajoitusta oli vasta 50 rajoitus mopois ?

        en kyllä muista mitään 35 rajoitusta mopoil koskaa olleen.


      • sdcsdfdd
        LIhaksikas kirjoitti:

        Tarviihan siinä mopon kaasun kääntelyssä lihaksia! ei se muuten onnistu. Pidetään vaan erillään ne sähkömopot, ne tuleeki liian kalliiks kuluttajille. Rekisteri, vakuutuks ja kypärä ovat kalliita ja katsastuksetkin maksavat. Kyllä näiden hyviä ja huonoja puolia saa verrata toisiinsa, se kuuluu pyöräilypalstalle. Mikään lakipykälä ei sitä vastusta.
        Tuntuu vaan siltä että sama mopopoikako täälä isottelee. Ennen sanoi mopopoika hän, että sähköpyörä kulkee 25km/h :D :D :D ????? ja että se on hidas mopo.

        Kyllä se avusteinen on ja kyllä sillä kowempaakin piäsöö kuin tuo 25km/h. sen tiedän. Kyse täsä oli miten hyvin mäkimodella riittää virta ja kuinka s.pyörä hakkaa sähköskootterin tietyssä mielessä. Sellast fundeerausta. Unohdin vaan mainita että se mäkimode päällä pääseekin varmaan "hjyvin" paikasta paikkaan.

        hmm...kaasukäsi...ooookei


      • 10+ v sitten
        sdcsdfdd kirjoitti:

        Muistan kun ostin ensimmäisen sähköavusteisen polkupyörän.Suomen lakiin perustuen pyörästä oli otettu vaihteet pois.Tilalle oli laitettu yksi takaratas.Koska ketju tuli rattaalle vinosti ei ne siinä rattaalla pysyneet.Tämän tästä piti pysähtyä ketjuja asentaan.Pian asensin samanlaisen 5-vaihteisen takarattaan ja ohjurin,mitä ojekirjan kuvissa oli.Ei kukaan sitä huomannutJostain syystä tuolloin ei saanut olla kuin yksi vaihde.
        Pyörässä oli kaasukahva.Sinänsä kaasukahva on nimenä harhaanjohtava.Saman asian ajaisi vipu,jota voisi ajossa laittaa kolmeen eri tehoiseen asentoon vaikka peukalolla ja joka palautuisi aina alkuun."Kaasukahva"-mallia on yksinkertaisesti helpompi ajossa käyttää.Tällä hetkellä suuntaus Suomessa näyttää olevan kaasukahvaa vastaan.

        mikä tuohon aikaan oli sähköavusteisuuden yläraja, oliko alhaisempi?


      • Anonyymi
        23 kirjoitti:

        Ootko koskaan polkenut muuta kuin sähkövatkainta muun liikenteen mukana? Nykymopot menee heittämällä ohi kakspäällä 60:n nopeusrajoitusalueella sähkövatkaimista ja samalla mersuista ja ferrareista. Onko ne mopot nyt sitten kaikki laittomia?

        Jos ..useimmat ovat hyväksyneet.. ja missään ei kuitenkaan sallita.. , mutta näin kuitenkin tapahtuu lähes päivittäin, niin ei voi sanoia muuta, kuin PASKAPUHETTA.

        Ovat laittomaksi viritettyjä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      296
      2630
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2075
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      158
      1448
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1288
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe