Mun, sun tai meidän rahat?

Varakkain kymmenes miehistä on kaksi kertaa useammin naimisissa kuin köyhin kymmennys. Lisäksi olen kuullut huhuja, että jotkut pariskunnat sanailevat jopa kovaäänisestikin rahankäytöstä, mikä kuulostaa urbanilegendalta, kun samaan aikaan tiedetään, ettei raha kuulemma vaikuta kumppanin valintaan. Tämä ristiriita innoitti minua tekemään seuraavanlaisen gallupin:

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla?
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi?
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän?
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan?
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä?
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa?
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että?
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta?
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa?
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa?
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa?
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista?
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle?

Kiitos vastauksistanne!
43366
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 43

Vanhimmat

1. kyllä kai jonkin verran varmaanki
2. ei paljoo mulle merkitystä
3. pitää
4. jos on lapsii, niin lapset menee aikuisten edelle
5. siinä vaiheessa, ku muutetaa saman katon alle
6. pitää tehdä niin et tulee hyvä
7. molemmilla omat tilit ja yhteine tili ei oo varmaan huono idea
8. e
9. vaikkapa samassa suhteessa, molemmat voi osallistuu
10. voi
11. no kaikista tärkeistä
12. kyllä varmaanki, naisii on nii paljo noissa huonoiten palkatuissa ammateissakin suhteessa miehiin, mut sit taas toisaalta laman takia suurin osa työttömiksi jääneistä on ollu miehii, joten miten lie sitte.
13. mun puolesta saa mennäki

eip ongelmii. jos toi ny ketään sit auttaa.

Äänestä
  • 1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? VAIKUTTAA
    2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? EI TULLUT MIELEENKÄÄN. OLTIIN PA.OPISKELIJOITA MOLEMMAT. MUTTA VAIKUTTAISIKO. ÄÄH! EN OLE VARMA -TOIVOTTAVASTI :D
    3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? EI PIDÄ. MUTTA KAIPA KOTIOLOT ON MOLEMMILLE YHTEISET.
    4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? KYLLÄ
    5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? LAPSET
    6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? NEUVOTTELUKYSYMYS JOS JOKU ONGELMA.
    7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? MOLEMMIL OMAT JA YHTEINEN YHTEISIIN MENOIHIN.
    9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? SUHTEESSA JOS KERRAN YHDESSÄ HALUAA OLLA.
    10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? VOIS JOS TILIT KUTEN ED.
    11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? ISOISTA JA YHTEISISTÄ
    12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? JUU. EI AINA SITÄKÄÄN.
    13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? EPÄTODENNÄKÖISTÄ. MITEN MONI MIES TOIMII NIIN JA MIKSI?

Äänestä

00meidän
au-liskot Käyttäjän viestit 27.3.2010 13:23 Vastauksia: 0 Lukukertoja: 2TEKSTIKOKO: Viestien esitystapa:
tiestysti, jaetaan.

Anna muutama lappunen samantien, kun me ollaan just huolttikselle menossa.

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla?*** Ei paljonkaan, mutta kumppanin on oltava sellainen ettei huolehtii raha-asiostaan.

2. Entä henkilökohtaisella tasollasi?**''Katso edellistä

3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän?*** Molempien on osallistuttava kustannuksiin.

4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan?*** Lastekin elättäminen/ kouluttaminen/ harrastukset kuuluvat asiaan ja heidätkin on otettava huomioon.

5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä?*** Silloin kun asetutaan asumaan saman katon alle ja päätetään yhteisestä tulevaisuudesta.

6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa?
***Riippuu luonteesta. Jos on hyvä palkka niin sillä pitää tulla toimeen. Omaisuudesta on sovittava keskenään.

7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että?*** Molemmilla omat tilit

8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta?*** Olen ja en.

9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa?*** Kustannukset jaettava niin että molemmille jää omaakin rahaa käyttöön.

10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa?*** Voi toimia neuvottelemalla asiosita.

11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa?****Esim. asunnon, auton ym. enemmän rahaa vaativista hankinnoista. Varsinkin silloin jos aiotaan ottaa pankkilainaa niiden hankkimiseesn.

12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista***?????

13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle?**** Ei pidä

Äänestä
  • .

Äänestä

Jaa-a. Ei tästä voi sanoa yleisellä tasolla.
Kyllä se vähän vaikuttaa.
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän?
Ei mitään pidä, mutta en näe parisuhteen toimivan kauhean hyvin, jos puolisot eivät kykene samaan elintasoon.
Varmaan jollakin vaikuttaa.
Siis aina niissä tilanteissa, jossa asiasta on ongelmaa.
Jokainen tavallaan, mutta me teemme niin, että molemmat laittavat omansa yhteiseen hyvään, omistuksia siis muuttamatta.
Minusta jokaisella pitää olla ainakin oma tili. Itse asiassa sen pitäisi olla laissa. Itse kannatan parisuhteessa sitä mallia, että on omat tilit ja ainakin yksi yhteinen.
En.
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa?
Mä en jaksaisi laskea joka kerta. Minusta kumpikin laittaa pottiin maksukykynsä mukaan ja jos näyttää siltä, että rahat eivät riitä niin otetaan asia lähempään tarkasteluun.
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa?
Voi, mutta paljon se työtä, pinnaa ja rakkauttaa vaatii.
Kaikista isoista, jotka vaikuttavat talouteen tai muuhun elämään. Ja yhteisistä tietenkin.
Ööh.
Eeh.

Äänestä

vastaa

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? TIETYSTI
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? JO VAIN
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? EI PIDÄ
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? JOO
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? PENNUT
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? MIKSI SIINÄ PITÄÄ TEHDÄ JOTAIN
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? MIKÄ VITUN YHTEINEN TILI
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? REILUSTI, TIETYSTI. MÄ MAKSAN OMANI
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? TODNÄK EI
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? JOS SIIHEN TOISEN RAHAA MENEE
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? SENKIN PÖLJÄ, RATTIS
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? NYT SEKOSIT KOKONAAN

Äänestä
  • Aloittaja

"6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? MIKSI SIINÄ PITÄÄ TEHDÄ JOTAIN"

Meinaan, että jos asuttaisiin vaikkapa minun perintö-penthousessani, mutta olisin elämäntapatyötön. Vaimo sen sijaan olisi köyhästä kodista, mutta opiskellut hyväpalkkaisen ammatin. Olisiko kohtuullista, että hän elättäisi minut, koska hän asuu minun omistamassani asunnossa?

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

"6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? MIKSI SIINÄ PITÄÄ TEHDÄ JOTAIN"

Meinaan, että jos asuttaisiin vaikkapa minun perintö-penthousessani, mutta olisin elämäntapatyötön. Vaimo sen sijaan olisi köyhästä kodista, mutta opiskellut hyväpalkkaisen ammatin. Olisiko kohtuullista, että hän elättäisi minut, koska hän asuu minun omistamassani asunnossa?

tehän sen päätätte

Äänestä

• Aloittaja

au-liskot kirjoitti:

tehän sen päätätte

Minä tein gallupin, koska olen utelias tietämään teidän muiden mielipiteitä. Kyllä minä omani tiedän.

Äänestä

Minä tein gallupin, koska olen utelias tietämään teidän muiden mielipiteitä. Kyllä minä omani tiedän.

ei ole tapana puuttua muiden asioiden. Saatko muotoiltua kysymystä sellaiseksi että se olisi minun asiani?

Äänestä

Mä olen keskustellut erään tunnetun naisproffan kanssa tästä prosenttiosuudesta, ja hän oli sitä mieltä että tämä kansankieleen elämään jäänyt kasikymppinen on aivan fuulaa, jopa istuva presidentti satuili samaa. Harmi kun en muista niitä perusteluja, mutta taisivat olla pelkää yliopistollista tilastotiedettä ja arjen statistiikkaa.

Idea tässä on luultavasti se että samasta työstä ei makseta naisille samaa palkkaa. Tämä on nykypäivänä todella hankala näyttää toteen, sillä palkan muodostuminen ja verotuspoliikka käänsi henkilökohtaisen tilanteeni täysin ympäri jäädessäni isyyslomalle - minusta tuli tämä kahdeksankymmentä prossaa.

(prosentuaalinen hymiö)

Äänestä
  • Aloittaja

Joku tutkimus todisti, että sukupuolesta johtuva palkkaero on 4%. Loppu johtuu siitä, että naiset työskentelevät enemmän kunnan ja valtion matalapalkka-aloilla. Veroeuroista palkkansa saava hoitsu kun ei ikinä tavoita yksityisellä työskentelevää inssiä.

Äänestä

• on eri asia väittää, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkoista, kuin että mies saa euron siitä mistä nainen 80 senttiä.

Kyllä minulle on edelleen yllätys, että olen nyysinyt nämä rahani joltain mieheltä ja jättänyt käteen vain 20%.

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? -kyllä

2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? -nuorena ei, mut vanhempana kylläkin..virheistä jotain oppii

3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? -kyllä

4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? -ei

5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? -avoliitossa

6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? -en tiedä, kukin tyylillään, mut meillä ostaa näkkileivät se jollaon käteistä

7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? -sekä että

8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? -en

9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? 1:3

10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? -voi, tasapainottavat toisiaan

11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? -kaikista päivittäistavaran ulkopuolelta olevista hankinnoista

12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? -tod.näk. kyllä

13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? ei... tai sehän on helvetin paljon jos perheellinen normiasuntovelallinen mies saa törsötä 20%:a tuloistaan miten haluaa

Äänestä

2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? -nuorena ei, mut vanhempana kylläkin..virheistä jotain oppii

3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? -kyllä

5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? -avoliitossa

6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? -en tiedä, kukin tyylillään, mut meillä ostaa näkkileivät se jollaon käteistä

7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? -sekä että

9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? 1:3

10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? -voi, tasapainottavat toisiaan

11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? -kaikista päivittäistavaran ulkopuolelta olevista hankinnoista

12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? -tod.näk. kyllä

13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? ei... tai sehän on helvetin paljon jos perheellinen normiasuntovelallinen mies saa törsötä 20%:a tuloistaan miten haluaa

Äänestä

Äänestä
  • Aloittaja

"10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? -voi, tasapainottavat toisiaan"

Jos minä ostan kysymättä palkkapäivänä uuden taulutelkkarin ja annan sitten vaimon ostaa kuukauden ruuat, niin tuskin hyvä heiluisi. ;-)

Äänestä

"10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? -voi, tasapainottavat toisiaan"

Jos minä ostan kysymättä palkkapäivänä uuden taulutelkkarin ja annan sitten vaimon ostaa kuukauden ruuat, niin tuskin hyvä heiluisi. ;-)

silloin suhde ei toimi, koska hankinnoista ei keskustella.

Asiasta toiseen. Meillä täällä maalla kaikista nuukimmat ihmiset ajaa kaikista parhaimmilla ja yleensä vielä tuliterillä autoilla.

Äänestä

• Aloittaja

relaxed kirjoitti:

silloin suhde ei toimi, koska hankinnoista ei keskustella.

Asiasta toiseen. Meillä täällä maalla kaikista nuukimmat ihmiset ajaa kaikista parhaimmilla ja yleensä vielä tuliterillä autoilla.

Niillä on varaa ajaa niillä, kun rahat eivät polta taskussa.

Äänestä

• olet sitä mieltä, että mutsin fyffet on pöllitty joltain mieheltä, jolle on jäänyt itselleen vain 20 % alkuperäisestä summasta? Jos kerran nainen ansaitsee 80% miehen palkasta?

Äänestä

• Aloittaja

au-liskot kirjoitti:

olet sitä mieltä, että mutsin fyffet on pöllitty joltain mieheltä, jolle on jäänyt itselleen vain 20 % alkuperäisestä summasta? Jos kerran nainen ansaitsee 80% miehen palkasta?

Nyt menen komeroon piiloon, ennen kuin joku femakko ottaa juttuni tosissaan ja tulee potkimaan munille. ;-)

Äänestä

Nyt menen komeroon piiloon, ennen kuin joku femakko ottaa juttuni tosissaan ja tulee potkimaan munille. ;-)

auttaako raaka sitruuna?

Me ollaan sille allergisia.

Äänestä

Sitä on taas vähän oiottu jotta saadaan haluttu tulkinta aikaiseksi?? Ei kauhean tieteellistä.

Muistuttaisin että taatusti rahaakin suurempi syy niiden köyhien liitottomuuteen on ihan se että on rahattomuutensa takia niin masentuneita ja ikävää seuraa ettei niitä kestäisi kiinan sissikään. Siinä kunnossa ne ei kelpaisi riikkaana sullekkaan.. tai no ehkä sulle.. :)

-Ei

-Ei

-No jos yhdessä asuu, niin väistämättähän se sinnepäin menee.

-Ei kai

-Noei pidä

-Omaisuutta voi myydä. Eikös sitä sitä varten kerätä?? Vai aatteliko joku ottaa ne mukaansa kuolemansa jälkeiseen elämään???

-Yhteinen tili niin että kumpikin laittaa sinne tietyn summan rahaa josta maksetaan yhteiset menot. Omat tilit sitten omia menoja ja tuloja varten.

-Olen

-Noi nyt taitaa mennä kaikki

-Voi jos säästellään ja käytellään omia rahoja.

-Jos omilla rahoilla ostaa, niin ei siinä kauheasti tarvi keskustella. Sitten vasta jos se hankinta on pois esim. omasta maksukyvystä hoitaa vaikka oma osuus sähkölaskusta tms.

-Joo

-Ei. Niillä ehkä menee jotka ovat hommanneet sen eliittiprostun itelleen elätettäväksi mutta se on niiden oma valinta joten valittaa ei sovi.

Äänestä
  • Aloittaja

Etkö sinä vieläkään ole oppinut, että minä provosoin keskustelua kieli poskella, eikä kaikkea kirjoittamaani ole tarkoitus ottaa kuoleman vakavasti. Sukupuoliset stereotypiat ovat malliesimerkki asiasta, joihin ei kannata takertua kovin tosissaan. ;-)

"6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa?
    -Omaisuutta voi myydä. Eikös sitä sitä varten kerätä?? Vai aatteliko joku ottaa ne mukaansa kuolemansa jälkeiseen elämään???"

Tuskin kukaan luulee, että käärinliinassa olisi taskut. Moni kuitenkin haluaa jättää jotain perittävää. Ja vaikkei haluaisikaan, niin onhan rahasta vanhuudenturvaksi. Voinpahan minäkin sitten palkata sen ukrainalaisen hoitsun vaihtamaan vaippojani ja lusikoimaan soppaa suuhuni. Väittävät näet, että kunnallisessa vanhustenhoidossa on kiire ja liian vähän henkilökuntaa.

Äänestä

Etkö sinä vieläkään ole oppinut, että minä provosoin keskustelua kieli poskella, eikä kaikkea kirjoittamaani ole tarkoitus ottaa kuoleman vakavasti. Sukupuoliset stereotypiat ovat malliesimerkki asiasta, joihin ei kannata takertua kovin tosissaan. ;-)

"6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa?
    -Omaisuutta voi myydä. Eikös sitä sitä varten kerätä?? Vai aatteliko joku ottaa ne mukaansa kuolemansa jälkeiseen elämään???"

Tuskin kukaan luulee, että käärinliinassa olisi taskut. Moni kuitenkin haluaa jättää jotain perittävää. Ja vaikkei haluaisikaan, niin onhan rahasta vanhuudenturvaksi. Voinpahan minäkin sitten palkata sen ukrainalaisen hoitsun vaihtamaan vaippojani ja lusikoimaan soppaa suuhuni. Väittävät näet, että kunnallisessa vanhustenhoidossa on kiire ja liian vähän henkilökuntaa.

Osaa jotenkin laskea edes auttavasti, voi tuommoiset laskelmat tehdä hyvinkin kätevästi ja äkkiä. Pystyy jaksottaan sitä omaisuuttaan niin että riittää myös sinne vanhuuteen ihan riittävästi vaikka nyt käyttäisin enemmänkin sitä rahaa. Ei sitä oikesti tarvita kovinkaan paljoa vanhana, ja suurella todennäköisydellä kuoleekin nopeampaa mitä enemmän laskelmoi.

Perittävää ei juurikaan kannata jättää. Perilliset ei niitä arvosta ja ryyppäävät ne toisen piheydellä kerätyt hikirahat parissa vuodessa.

Äänestä

- Kyllä, hieman
- Kyllä, jonkin verran
- Parisuhteessa kumpikin osallistuu yhteisen elämän kustannuksiin
- Vaikuttaa
- Yhteen muutettaessa
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan
varressa?
- Puhumalla ja sopimalla asioista, hieman vaikea tilanne, hyvä palkkainen tuhlaisi rahansa yhteisen elämän pyörittämiseen ja tuloton vain omistaisi. Eron sattuessa hyvä palkkaiselle olisi jäänyt ainoastaan rahoittajan rooli, tulottomalla on edelleen omaisuutensa. Ei kuulosta reilulta.
- Sekä että, omat ja yhteinen
- Olen vastaväitellyt ja pertustellut kantani (en riitele)
- Menot on jaetaan niin, että, kummallekkin jää myös omaa rahaa
- Voihan se toimia, jos kumpaakin tyydyttävistä pelisäännöistä sovitaan ja niistä pidetään kiinni
- Tärkeistä, isoista ja hintavista hankinnoista.
- Riippuu alasta, nykyään mahdotonta sanoa. Taitaa olla vanhentunutta tietoa?
- Riippuu parisuhteesta, jos naisen vastuulla on tehdä kaikki hankinnat ja maksaa laskut, voi mennäkkin

Kiitos gallupista!

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? - ehkä 10 % tapauksista
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? - saattaa olla ?
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? - jos kyseessä on huomattava ero, niin kyllä
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? - lapset aina ensin
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? - vakiintunut parisuhde, eli avo- tai avioliitto
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? - menkää naimisiin
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? - molemmilla omat
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? - en muista
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? - sun, mun ja meidän
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? - voi, jos on eri tilit
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? - suuret, kuten moottoripyörä, auto, mökki, asunto, isot määrät osakkeita yms.
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? - kyllä
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? - ei

Äänestä

- Jossain määrin kyllä
- Joo. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että alkaisin enää rahoittamaan kenenkään toisen elämää, ainakaan merkittävissä määrin.
- Ei ehkä ihan 50/50, mutta sellaiset perusjutut ois syytä kuulua kummallekin. Ei voi olettaa, että toinen vetää sisäfilettä päivällisellä ja toinen vetää keittetyjä makarooneja.
- Ei.
- Kyllä se varmaan aika alku vaiheessa pitäis alkaa tasoittumaan, jos meinaa hommasta jotain tulisi. Jos toinen tykkää käydä esim. ravintolassa syömässä, niin ei sitä toista pidä kotiinkaan jättää.
- Tää onkin vähän hankalampi juttu...ehkä sitä omaisuutta ois syytä myydä...en tiiä.
- No jossain vaiheessa toi yhteinen tili voi olla ihan aiheellinen. Varsinkin jos ne tuloerot ovat huomattavat.
- Joo.
- Kumpikin maksais puhtaasti omat kulunsa ja paremmin tienaava maksais sitten suuremman osan niistä yhteisistä kuluista. Suhde lukua vähän vaikea sanoa. Mitä isommat kulut, niin sitä enemmän tietenkin se toinen joutuu maksamaan.
- Toimia, toimia...jos on sun ja mun rahat niin varmaankin joo, muuten on voi olla vähän siinä ja tässä.
- Riippuu täysin hankintaa suunnittelevan tulotasosta ja talouden rahatilanteesta. Meillä se raja menee tällä hetkellä jossain 50-100€ välillä.
- Alan valinta kysymys. Eikö se toissa vuonna julkaistu tutkimus josta kävi ilmi, että samalla työkokemuksella ja koulutuksella nainen sai samoista tytehtävistä 96%:a miehen palkasta. Toi on varmaan paljon lähempänä totuutta.
- Ei pidä...kyllä se taitaa jäädä alle 50%:n, jopa meillä.

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? Ei mun tuttavapiirissä ainaskaan.
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? Ei tod.
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? Elättää ei pidä, mutta jos menee niinku itellä eellisen kans, et on lopuksi jo p.a. vain koska on äitiyslomalla, sillon ei asiat ole ok.
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? No...niin, ei aina.
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? Jos asutaan yhdessä ja on yhteinen/yhteisiä muksu/-ja.
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? Avioehto.
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? Sekä että.
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? Olen, koska en oisi saanut hänen mielestään palata töihin.
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? Hankkimansa ite ja talouteen liittyvät tulojen suhteessa.
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? Jos tuhlaa omiaan.
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? Isommista tai jatkuvia menoja synnyttävistä.
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? Luultavasti.
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? Riippuu parista. Jos nainen käy aina yksin kaupassa voi tuommoinen mielikuva syntyä.

Äänestä

1. ja 2. Tietysti raha vaikuttaa parinvalintaan. Mitä enemmän rahaa on käytettävissä, sitä laadukkaampia naisia on mahdollista hankkia.

3-11. Siviilin hinta-/laatusuhde on huonompi kuin ammattilaisen. Mm. kysymyksissä mainittuja ongelmia ei esiinnyt jälkimmäisten kanssa.

12-13. Riippuu miehen tarpeesta ja hintatasosta. Thaimaassa naisten osuus miehen käytettävissä olevista tuloista on alhaisimmillaan. Tämä on keskeisin syy Thaimaan matkailun lisääntymiseen.

Äänestä

- joo

- joo

- joo jos ollaan naimisissa

- ei paitsi yhteistä elintasoa laskevasti

- kun ollaan naimisissa ja sitouduttu pysyvästi

- omaisuus toivottavasti tuottaa tuloja, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta elättää ihmistä jolla on mittava omaisuus

- miten tykkää

- joo

- 1:3 jos vasta seurustellaan, avioliitossa ei niin väliä

- ei

- merkittävistä

- ei

- ei

Äänestä

Yleistäen naisilla kyllä, miehillä eikyllä.
Kyllä kääntäen: on ollut, mistä valita.
Ei pidä,mutta olisi se hyvä, että mies saisi edes vähän käyttää itse työllä ansaitsemistaan rahoista.
Täh? Jos naisella on lapsia, olisi hyvä, että sen exä on hyvin varakas.
Viimeistään silloin, kun naisen kampaajakäynnit alkavat tapahtua kolmen viikon välein.
Ollaan vaan ja elellään.
Naisella oma, miehellä oma, joka on yhteinen naisen kanssa, sekä se miehen piilotili.
Ennen kyllä, nykyään ei tarvitse.
Ks. kohta 3.
Jos mies on se nuuka, voi, koska on pakko.
Voiko mies ostaa viitosen sukat, kun tarjousläjässä on sukkia viitosella 5 paria, niitä, jotka saa antaa ensimmäisen pesun jälkeen keräykseen.
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkoista?
Ei, tai ehkä samasta työstä, vaikka työteho olisi 60%
Ei kai, kenellä se % jää niin pieneen?

Äänestä

Kaskeloteilla ei ainaskaan
Joo - rikas pitää olla
Joo - jos nainen tienaa enempi
Nainen maksaa kakarat - se ne haluski.
Kun naisen painoindeksi > 18,5
Pannaan sukat jalkaan
Pankit on roistoja eli rahat tulee olla piirongin laatikossa
Joo - ja kyllä akkaa vietiin
Seksisuhteessa - ei. Parisuhteessa - ei. En mä tiiä
Voi - kunhan nainen näyttää hyvältä sohvalla
Keskustella - mä en ymmärrä
Ansaitseminen riippuu edellisestä yöstä eli joskus kyllä
Kerran Thaimaassa meni - yleensä on vähempikin riittäny

Äänestä

vastaukset:

. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? -tietenkin:nainen tahtoo kohota sosiaaliluokasta ylempään jos se on mahdollista!
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? -tietenkin:työttömät, kouluttamattomat ja perintävelkaiset tai elatusvelvolliset ei käy!
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän?-kyllä tai se tapahtuu automaattisesti.
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan?-maksaisin itse lasteni kulut ja erotessa ne olis mun
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä?-kun ostetaan yhteinen asunto
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa?-mennä töihin
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että?-omat sekä yksi yhteinen
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta?-jep.eksä pisti kaikki rahat tekniikkaan mitä tienasi ja ei viitsinyt mua ravintolaan viedä...joten arvatkaa vaan.
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa?-toinen maksaa laskut toinen ruoat.
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa?-ei voi koska jos toinen on perheestä jossa ei ole ollut liiemmin rahaa ja toinen pistää kaiken palamaan ei toinen voi sitä arvostaa vaan katsoo vinoon...kumppani joka vie vararikkoon asettautuu kuitenkin martyyriksi jossain vaiheessa eikä myönnä tuhlailuaan, siitä tulee valtataisteluja ja ongelmia
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa?-parin sadan ostoksista
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista?-joo
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle?-ei

Äänestä
  • korjaan vielä viimeisen kohdan
    13. Kyllä pitää valitettavasti!

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? ~ Monilla varmaan vaikuttaa.
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? ~ Ei vaikuta.
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? ~ Yleensä se tasaantuu ihan luonnostaan siinä vaiheessa kun yhteen muutetaan ja se on ihan hyväkin niin.
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? ~ En tiedä.
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? ~ Siinä vaiheessa kun muutetaan saman katon alle.
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? ~ Eletään ihan normaalisti eteenpäin sulassa sovussa rakastaen. Se kustantaa, kummalla kullostikin rahaa on.
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? ~ Mun puolesta voisi olla vaikka vaan yksi tili, josta mies huolehtii. Mulle ihan sama. Mä en raha-asioista mitään ymmärrä ja tottapuhuen inhoan käsitellä rahaa.
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? ~~ En. Raha-asiat on musta turhimpia riidanaiheita ja rahasta ei tarvi eikä kuulu tapella. Siitä oon pitänyt kiinni.
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? ~ milloin mitenkin
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? ~ En tiedä..
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? ~ Esim. lapsen ja koiran tmv lemmikin hankkimisesta.
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? ~ En tiedä.
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? ~ Ei mun parisuhteissani ainakaan oo mennyt.:)

Äänestä

-Ei kiinnosta, muitten asia.

-Ei pätkääkään.

-Ei pidä, saa tehdä niinkus yhdessä tykkäävät.

-Toivottavasti ei.

-Sitten kun siltä alkaa tuntumaan.

-Elää sitä suhdetta?

-Miten sattuu puolisoille sopimaan.

-En.

-Oikeudenmukaisessa.

-Voi.

-Semmosista joilla voi olla vaikutusta suhteelle tavalla tai toisella.

-Ei, ansaitsen ihan itse palkkani.

-Kenen miehen?

Kiitos vastauksistanne!
-Olepa hyvä.

Äänestä

....on kuin paska.... se kerää kärpäsiä ympärilleen.... =)

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? KYLLÄ
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? KYLLÄ
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? KYLLÄ, MUTTA EI NIIN, ETTÄ JOS TOINEN HALUAA TUHLATA JOHONKIN TURHAAN, NIIN TOISENKIN PITÄISI SE KUSTANTAA
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? KYLLÄ
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? EI PITÄISI
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? NO TOISEN ON YRITETTÄVÄ SÄÄSTÄÄ JA TOISEN ON KÄYTETTÄVÄ SÄÄSTÖJÄÄN
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? OMAT
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? OLEN
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? 50/50
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? EI
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? OMAN RAHANSA SAA KÄYTTÄÄ MIHIN HALUAA
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? AINAKIN MINÄ OLEN AINA SAANUT VÄHEMMÄN SAMASTA TYÖSTÄ
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle? EN OSAA SANOA, KUN EN OLE KOSKAAN OTTANUT MIEHELTÄ RAHAA, MUTTA EHKÄ JOS NAINEN ON KOTIÄITINÄ.

Äänestä

1. Vaikuttaako raha parinvalintaan yleisellä tasolla? Ehkä joillain ihmisillä
2. Entä henkilökohtaisella tasollasi? Eipä juuri. Sen verran että täysin rahaton olisi hankala koska ei mun rahat riitä elättämään ketään kokonaan.
3. Pitääkö pariskunnan tasata elintaso riippumatta siitä, tienaako jompi kumpi enemmän? En tiedä...riippuu mitä tuolla elintason tasaamisella ymmärretään. Jos sillä tarkotetaan yhteisten laskujen jakoa niin jotenkin niitä voi jakaa jos tulot ja menot on kovin erisuuruiset.
4. Vaikuttaako lapset edelliseen asiaan? Ei kai
5. Jos elintaso pitää tasata, niin missä vaiheessa suhteen etenemistä? Jos asutaan yhdessä niin molempien on hyvä osallistua laskujen maksuun.
6. Mitä tehdä, jos toisella on omaisuutta, muttei tuloja ja toisella hyvä palkka, muttei mitään sukan varressa? no jos se omaisuus on vaikka kämppä niin sillon voidaan asua siinä ja toinen osallistuu enemmän muiden kulujen maksuun.
7. Pitäisikö puolisoilla olla yhteinen tili, molemmilla omat vai sekä että? Selkeempää jos on omat, ei tarvii selitellä mihin rahat on menny.
8. Oletko itse koskaan riidellyt kumppanisi kanssa taloudenpidosta? En ainakaan muista. Raha on vain rahaa, emmä jaksa siitä riidellä. Harvoin jaksan muutenkaan.
9. Jos toinen tienaa tonnin ja toinen kolmetonnia nettona, niin missä suhteessa laskut pitäisi jakaa? Silleen ett kumpikin pystyy osallistumaan niiden maksuun, vaikee sanoo mitään summaa kun se riippuu kans muista menoista.
10. Voiko suhde toimia, jos toinen on nuukanyysteeni ja toisella raha polttaa jatkuvasti taskussa? Voi, jos on omat tilit.
11. Millaisista hankinnoista on syytä keskustella kumppanin kanssa? Yhteisistä hankinnoista mut ei tietysti niistä halvemmista.
12. Pitääkö paikkansa, että naiset ansaitsevat 80% miesten palkosista? En tiedä pitääkö prosenttiluku paikkansa.
13. Pitääkö paikkansa, että miehen eurosta menee parisuhteesta 80% naiselle. En tiedä tästä mitään.

Äänestä

"Lisäksi olen kuullut huhuja, että jotkut pariskunnat sanailevat jopa kovaäänisestikin rahankäytöstä, mikä kuulostaa urbanilegendalta, kun samaan aikaan tiedetään, ettei raha kuulemma vaikuta kumppanin valintaan."

Rahankäytöstä riiteleminen tulee varmaankin ajankohtaiseksi vasta siinä vaiheessa, kun on jo kannettu kamat saman katon alle ja pyöritetään yhteistä taloutta. Siinä vaiheessa joku saattaa jo katuakin puhtaasti sydämenkuvat silmissä tehtyä kumppanin valintaa... En siis näe mitenkään mahdottomana tai ristiriitaisena, että yhteen mennään puhtaasti rakkaudesta, mutta silti arki tuo eteen myös rahankäyttöön liittyviä riidan aiheita.

Äänestä

mutta mikä taas vaikuttaa on se, että onko toisella taipumusta hyväksikäyttöön. On hyvä tietää mihin omat rahkeet milloinkin riittää ja toimia sen mukaan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Varakkain kymmenes miehistä on kaksi kertaa useammin naimisissa kuin köyhin kymmennys. Lisäksi olen kuullut huhuja, että jotkut pariskunnat sanailevat jopa kovaäänisestikin rahankäytöstä, mikä kuulostaa urbanilegendalta, kun samaan aikaan tiedetään, ettei raha kuulemma vaikuta kumppanin valintaan. Tämä ristiriita innoitti minua tekemään seuraavanlaisen gallupin:

Kiitos vastauksistanne!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu