sormet puutuu

pyöräilijä?

Mikäköhän ajoasennossa on vikana kun pitempään ajaessa alkaa sormet puutumaan. Tanko (suora) on hieman satulaa alempana ja paino on aika tasaisesti jakautunut satulan ja ohjaustangon välillä. Muuten olen tuohon asentoon ilmeisesti tottunut, mutta tuo ajoittainen sormien puutuminen ihmetyttää.

11

5993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiter

Pyöräliikkeestä Ergo-kahvat ja tankoa sentti ylös. Painoa vähemmän käsille. Sormien tai kämmenien puutuminen yleensä viittaa kämmenhermojen liikarasitukseen - tärinää ja puristusta vähennettävä.

• Samaa vikaa

Paino on liikaa käsillä. Onko satula oikeassa asennossa. Jos nokka on liian alhaalla, istuja valuu eteenpäin. Liikaakaan ei saa nosta, muuten puutuu genitaalit...

• Alkup. Maantiepyöräi

Myös pyörän pituus vaikuttaa! Ei pelkkä tangon korkeus. Sentin pari lyhyempää stemmiäkin kannattaa kokeilla.

Maantielenkeillä halpisjoustokeula lyö todella pahasti käsille ja aiheuttaa puutumista samalla tavalla kuin kova alumiinihaarukka. Mukavien, täysin säädettävien joustokeulojen hintaluokka on tonni. Teräskeula on halvassa pyörässä mukavampi kuin jousto.

Itselläni on vanhojen urheiluvammojen myötä tenniskyynärpää, joka myös vaikuttaa sormien puutumiseen. Sen takia olen todella tarkka millä ajan maantielenkit. Hiilikuitukeulainen maantiepyörä on mukavuudessaan ylitse muiden. Kuituhaarukka on tuntumaltaan pehmeä ja normaali pässinsarvitanko antaa mahdollisuuden käsien asennon vaihtamiseen.

• loikloikloikl

Kokeilemisen arvoista voi olla myös säätää oteleveyttä.Suorissatangoissa on aika raakasti liikaa leveyttä.....

Omasta fillarista hiipui ilmat keulasta talven aikana.Siintä luonnolisesti seurasi liikaa sägiä ja ajoasennon muuttuminen,niin et käsille tuli painoa puuduttaen ranteet.

• aiter
        loikloikloikl kirjoitti:

Kokeilemisen arvoista voi olla myös säätää oteleveyttä.Suorissatangoissa on aika raakasti liikaa leveyttä.....

Omasta fillarista hiipui ilmat keulasta talven aikana.Siintä luonnolisesti seurasi liikaa sägiä ja ajoasennon muuttuminen,niin et käsille tuli painoa puuduttaen ranteet.

Aivan oikein, tangon leveys onkin tärkeä asia, eipä juolahtanut heti mieleen. Lyhensin omaani kaksi kertaa ja päädyin 53 cm levyiseen, omat mitat 175/83, enkä ole mikään atleetti. Sormien puutumiseen voi löytyä selitys tästäkin. Pidempi tieajo on niin kämmenille käyvää. Myös hartiat ja käsivarret pitäis saada rennoiksi ajaessa.

• Alkup. Maantiepyöräi
        aiter kirjoitti:

Aivan oikein, tangon leveys onkin tärkeä asia, eipä juolahtanut heti mieleen. Lyhensin omaani kaksi kertaa ja päädyin 53 cm levyiseen, omat mitat 175/83, enkä ole mikään atleetti. Sormien puutumiseen voi löytyä selitys tästäkin. Pidempi tieajo on niin kämmenille käyvää. Myös hartiat ja käsivarret pitäis saada rennoiksi ajaessa.

Tangon leveys vaikuttaa myös maantiepyörän tangoissa. Vanha nyrkkisääntö on. Että tangon tulee olla hartioiden levyinen. Jotkut tykkäävät ajaa hieman sitäkin kapeammalla.

• Nojailija

Jos normipyörän saa korjatuksi tonnin joustokeulalla ajettavaksi, kannattaisi ehkä harkita kokonaan toista vaihtoehtoa. Osta nojapyörä. Ei puudu kädet ja saat samalla pienen ilmanvastuksen, paljon iloisen näköisiä lähimmäisiä ja uuden näkökulman pyöräilyyn.

Nojapyörät tehdään yleensä pieninä sarjoina hyvistä osista, joten hankinta on kohtalaisesti aina onnistunut. Tonnilla sitä saa jo suurimman osan eikä vain yhtä keulaa.

• Lanceeraaja

Mitä kovempaa poljet, sitä suurempi osa painostasi on jalkojen varassa ja näinollen pois satulalta ja tangolta. Pitkä ja matala ajoasento on sovelias lähinnä urheilulliseen ajamiseen, jolloin poljetaan voimakkaasti ja käsien ja takamuksen varassa ei ole tästä syystä niin paljon painoa. Myös raskaampi vaihde ja hitaampi kadenssi vähentää painetta käsissä ja takamuksessa, mutta lisää vastaavasti polvien rasitusta.

Jos voimakas polkeminen ei syystä tai toisesta ole mahdollista, ainoaksi vaihtoehdoksi jää tangon nostaminen ja lähentäminen. Jos samalla pyörällä on tarkoitus ajaa sekä leppoisasti että urheilullisesti, säädettävä ohjainkannatin on suositeltava. Myös ergonomisesti muotoillut kädensijat auttavat, sillä ne jakavat paineen suuremmalle alueelle.

Ajoasennon nostamisen kanssa ei kannata arkailla, maailmanlaajuisesti suurin osa pyöräilykilometreistä on ajettu ja ajetaan edelleen selkä täysin pystysuorassa.

• Kokemus-K

Hienoja teorioita sinulla! Noita en olekaan koskaan ennen kuullut. Itse kyllä väittäisin että polkemisnopeuden tai tehon vaikutus käsiin tulevaan paineeseen on lähinnä olematon. Ajoasento on kuitenkin se tärkein. Mutta avan yhtä tärkeä asia on koko kehon asento ja se mitkä lihakset sitä kannattelevat. Varsinkin kun ajetaan suoralla tangolla mutta hieman etukenossa asennossa, suuri osa ihmisistä ajaa suorin käsivarsin. Lyödään ikäänkuin kyynärpäät "lukkoon" ja pidetään koko käsi jäykkänä. Tämä on käsien puutumisen kannalta kaikkein huonoin vaihtoehto sillä jo jäykkä asento huonontaa käsien verenkiertoa ja kaikki tärinä iskee suoraan kämmeneen. Oikeaoppisempi ajoasento on sellainen jossa käsivarret ovat lievästi koukussa jolloin niilläkin voi joustaa ja käsien verenkierto on parempaa. Tässä asennossa on myös se hyvä puoli että käden lihakset eivät ole se ainoa joka kantaa ylävartalon painoa vaan siihen osallistuvat aktiivisesti myös selän lihakset. Nämä ovatkin ne lihakset, joiden pitäisi oikeasti kantaa siitä painosta suuri osa, ei käsien.
        Tästä syystä käyrä tanko yhditettynä maantiepyörin pidempään runkoon on minusta monesti parempi kuin suora tanko. Se opettaa ikäänkuin automaattisesti oikeamman ajoasennon jossa kaikkea painoa ei lyödä käsien varaan vaan myös selkä kantaa osansa. Aluksi se voi toki kipeyttää lihaksia kun keho ei ole tottunut siihen mutta se on vain totuttelu ja harjoittelukysymys. Toki tietysti käyrälläkin tangolla on mahdollista ajaa jäykästi jos ei kiinnitä huomiota asentoon.

• Lanceeraaja
        Kokemus-K kirjoitti:

Hienoja teorioita sinulla! Noita en olekaan koskaan ennen kuullut. Itse kyllä väittäisin että polkemisnopeuden tai tehon vaikutus käsiin tulevaan paineeseen on lähinnä olematon. Ajoasento on kuitenkin se tärkein. Mutta avan yhtä tärkeä asia on koko kehon asento ja se mitkä lihakset sitä kannattelevat. Varsinkin kun ajetaan suoralla tangolla mutta hieman etukenossa asennossa, suuri osa ihmisistä ajaa suorin käsivarsin. Lyödään ikäänkuin kyynärpäät "lukkoon" ja pidetään koko käsi jäykkänä. Tämä on käsien puutumisen kannalta kaikkein huonoin vaihtoehto sillä jo jäykkä asento huonontaa käsien verenkiertoa ja kaikki tärinä iskee suoraan kämmeneen. Oikeaoppisempi ajoasento on sellainen jossa käsivarret ovat lievästi koukussa jolloin niilläkin voi joustaa ja käsien verenkierto on parempaa. Tässä asennossa on myös se hyvä puoli että käden lihakset eivät ole se ainoa joka kantaa ylävartalon painoa vaan siihen osallistuvat aktiivisesti myös selän lihakset. Nämä ovatkin ne lihakset, joiden pitäisi oikeasti kantaa siitä painosta suuri osa, ei käsien.
        Tästä syystä käyrä tanko yhditettynä maantiepyörin pidempään runkoon on minusta monesti parempi kuin suora tanko. Se opettaa ikäänkuin automaattisesti oikeamman ajoasennon jossa kaikkea painoa ei lyödä käsien varaan vaan myös selkä kantaa osansa. Aluksi se voi toki kipeyttää lihaksia kun keho ei ole tottunut siihen mutta se on vain totuttelu ja harjoittelukysymys. Toki tietysti käyrälläkin tangolla on mahdollista ajaa jäykästi jos ei kiinnitä huomiota asentoon.

Ei ole teoriaa vaan omakohtaista kokemusta. Jos et minua usko, niin lue vaikka mitä Sheldon Brown sanoo:

"The racers' high-intensity, high-gear pedaling style allows the reaction forces from their leg work to hold their upper body in position, even when leaning very far forward. Indeed, in a hard sprint, the rider is actually pulling upward on the bars!" (http://www.sheldonbrown.com/handsup.html)

ja

"If you ride a racing-type bike, but have a non-competitive riding style, it's not unlikely that your handlebars are too low. This is a common cause of hand, wrist, shoulder or neck discomfort." (http://www.sheldonbrown.com/pain.html)

• Kokemus-K
        Lanceeraaja kirjoitti:

Ei ole teoriaa vaan omakohtaista kokemusta. Jos et minua usko, niin lue vaikka mitä Sheldon Brown sanoo:

"The racers' high-intensity, high-gear pedaling style allows the reaction forces from their leg work to hold their upper body in position, even when leaning very far forward. Indeed, in a hard sprint, the rider is actually pulling upward on the bars!" (http://www.sheldonbrown.com/handsup.html)

ja

"If you ride a racing-type bike, but have a non-competitive riding style, it's not unlikely that your handlebars are too low. This is a common cause of hand, wrist, shoulder or neck discomfort." (http://www.sheldonbrown.com/pain.html)

Kyllähän se toimii noin, mutta huomaa, vain silloin jos selkä oikesti tukee yläkroppaa eikä ylävartalon paino ole vain käsien varassa. Voit hyvin kuvitella asian itse. Jos ihmisen keskivartalo on tiukkana, ylävartalo nousee kun takapuolikin nousee ylöspäin. Mutta jos keskivartalo ei ole tiukka, on ihmisessä keskellä "nivel". SIlloin takapuolen nostaminen ylöpäin itse asiassa lisää painoa käsien suuntaan koska etukeno vain syvenee. Näin käy suurimmalla osalla tottumattomista pyöräilijöistä jotka vain nojaavat eteenpäin ja kannattelevat koko yläkropan painoa käsillään. Ja tämä aiheuttaa juuri puutumista.
        Tangon nosto toki auttaa tähän. Mutta valitettavasti silloin mennään taas monella siihen tilanteeseen jossa sitten puutuu takapuoli. Ja tämähän johtuu sämpylämäisten liian pehmeiden ja leveiden satuloiden käytöstä, jotka jakavat paineen liian suurelle alalle ja estävät verenkiertoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe