Ajopiirturin käyttöpakko??

onko pakollinen?

Moro.

hommasin tuossa uudehkon pakun missä on digipiirturi ja alkoi mietityttämään, että tarvitseeko minun tai työmieheni näyt käyttää tuota.

paku on rekisteröitynä yritykselleni ja käyttötarkoitus on yksityinen.
autossa kuljetetaan työhön tarvittavia työkaluja ja tarvikkeita jotka ovat omia.

Kertokaa viisaammat kun tuntuu olevan niin monta versiota tuon käytöstä??? ja sitten ihan faktaa eikä mitään arvailuja, kun niitä on jo kuultu...:)

42

12246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A B C

      Uusissa kuorma-autoissa piirturi on pakollinen. Tarkista kuskiesi kirjainten riittävyys ajokortista.

    • Kuorma-auton om...

      Omistus ja käyttö ratkaisee kaiken.
      Kun auto on yrityksesi nimissä, vaikkakin yksityiskäytössä on autossa käytettävä ajopiirturia, paitsi seuraavat poikkeukset voivat vapauttaa sen käytöstä:

      Poikkeustapaukset on määritelty Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

      7 § (13.12.2007/1221)
      Poikkeukset ajopiirturin käytöstä ja ajoajoista


      Tässä voisi olla sinun tapaukseen se porsaanreikä, joka vapautta ajopiirturista:

      Eli b-kohta:
      Sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, jos ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;

      Tulkinta: Jos esimerkiksi yrityksesi asentaja tai sinä käyt asennuskeikalla alle 50 km:n päässä, ei ajopiirturia tarvitse käyttää.
      Siis asennus on päätyö, tarvikkeiden rahtaaminen ei ole päätyö.
      Kun poliisi pysäyttää, on kerrottava; "Lähdimme työnantajan luota "paikka", olemme menossa/tulossa asentamaan (minne), kuljetamme mukanamme asennustarvikkeita, kun ajomatka on pienempi kuin 50 km, emme käytä ajopiirturia, koska koska sitä tässä tapauksessa ei tarvitse käyttää.

      Älä ylitä tätä 50 km:n rajaa ilman piirturia, poliisit ovat hyvin tarkkoja tämän rajan suhteen.

      PS. En ole lakimies, mutta olen joutunut tämän asian kanssa painiskelemaan melko syvällisesti !

      • Kuorma-auton om...

        Ajopiirturi on tullut pakolliseksi kuorma-autoissa vaiheittain viimeinen takaraja 1.1.2003. Siis ajopiirturi on uusissa kuorma-autoissa pakollinen varuste ilman sitä ei autoa voi rekisteröidä ajokäyttöön.
        Se ei ole kuitenkaan yhtä kuin se, että sitä on pakko käyttää.
        Siis ajopiirturia ei ole pakko käyttää yksityisomisteisessa autossa, jos omistaja itse ajaa sitä, eikä niissä autoissa joissa se vapautettu asetuksella.
        Ajopiirturilla valvotaan liikenteen työaikadirektiivin toteutumista, siis palkallisten autokuskien työaikaa joko ammatti- tai yksityisliikenteessä.


      • !?!
        Kuorma-auton om... kirjoitti:

        Ajopiirturi on tullut pakolliseksi kuorma-autoissa vaiheittain viimeinen takaraja 1.1.2003. Siis ajopiirturi on uusissa kuorma-autoissa pakollinen varuste ilman sitä ei autoa voi rekisteröidä ajokäyttöön.
        Se ei ole kuitenkaan yhtä kuin se, että sitä on pakko käyttää.
        Siis ajopiirturia ei ole pakko käyttää yksityisomisteisessa autossa, jos omistaja itse ajaa sitä, eikä niissä autoissa joissa se vapautettu asetuksella.
        Ajopiirturilla valvotaan liikenteen työaikadirektiivin toteutumista, siis palkallisten autokuskien työaikaa joko ammatti- tai yksityisliikenteessä.

        Ajopiirturi ei ole pakollinen jos ostat paketti-kuormaauto joka on yksityiskäytössä elikkä ei ole nälkäkilpiä.

        Esim. Transit laittavat piirturi tehtaalla valmiiksi mutta Mersu ei. Minulla on nyt Mersu alla yli 3,5 ton ja ei ole piirturi ei.


    • keikka huoltomies

      Tämä taitaa olla tuorein asetus.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221
      Minäki käytän kuorma-autoksi rekisteröityä transiittia työssäni ja liikun huoltoautolla ympäri maakuntaa. Autossa on mukana työkalut sekä varaosia joita myyn työn yhteydessä. Olen ainaki itse käyttäny piirturia kun tuo 50km ylittyy, joskus sen varmistin poliisilaitokselta mutta siitä on vuosia aikaa.

      • keikka huoltomies

        Digipiirturi, niin joudut vielä hankkimaan kuljettajakortin, yrityskortin sekä lukulaitteen (muistitikku joka sopii piirturiin ja toinen pää tietokoneeseen) ja ohjelman. Näistä rahastetaan n: 400 - 500e. Se paperituloste ei ole arkistointi kelpoinen vaan tiedot täytyy arkistoida elektronisesti sekä varmuuskopioida ja säilyttää 1v ajan.


      • olisiko näin?

        Nii unohdin mainita että auto on kuorma-autoksi rekisteröity.tuolta finlexin sivuilta kun katsoin kohtaa e :

        e) ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa;

        Niin heti tuossa alussa on että :ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon.
        On juuri se työ mihin käytän tuota paketti autoa, eli tuo kohta taitaa vapauttaa kokonaan piirturin käytön minulta ja työntekijältä??


    • KiKi.

      Koska pakun kokonaispiano voi olla maks 3500 kiloa, niin ei sitä tarvitse käyttää, tosin kun ajoneuvoyhdistelmnä kokonaispaino menee yli 3500 kilon (peräkärry perässä) niin silloin tulee työajossa sitä käyttää...

      • Kuorma-auton om...

        Jos puhutaan kuorma-autoista eli yli 3500 kg:N kokonaispainoisista autoista. niin:

        1)Jos auto on osakeyhtiön nimissä:
        Kaikki sen kuljettajat käyttävät ajopiirturia, ellei juuri sitä käyttöä ole vapautettu asetuksella, myös osakeyhtiön omistaja käyttää ajopiirturia. ( Oy on erillinen juridinen yksikkö, joka itse ei voi ajaa autoa, vaan yrityksen työntekijät ajavat sitä )

        2)Jos yksityisen henkilön omistamaa kuorma-autoa ajaa henkilö joka saa palkkaa työstään, (On työntekijä) koskee ajopiirturipakko häntäkin, ellei juuri sitä käyttöä ole vapautettu asetuksella.


      • KiKi.
        Kuorma-auton om... kirjoitti:

        Jos puhutaan kuorma-autoista eli yli 3500 kg:N kokonaispainoisista autoista. niin:

        1)Jos auto on osakeyhtiön nimissä:
        Kaikki sen kuljettajat käyttävät ajopiirturia, ellei juuri sitä käyttöä ole vapautettu asetuksella, myös osakeyhtiön omistaja käyttää ajopiirturia. ( Oy on erillinen juridinen yksikkö, joka itse ei voi ajaa autoa, vaan yrityksen työntekijät ajavat sitä )

        2)Jos yksityisen henkilön omistamaa kuorma-autoa ajaa henkilö joka saa palkkaa työstään, (On työntekijä) koskee ajopiirturipakko häntäkin, ellei juuri sitä käyttöä ole vapautettu asetuksella.

        Ja pakettiauton kokonaispaino voi olla vain 3500 kiloa, joten kun ajat pakulla, et tartte piirturia ikinä, ainoastaan silloin kun kun kyydissä on peräkärri


      • A B C E
        KiKi. kirjoitti:

        Ja pakettiauton kokonaispaino voi olla vain 3500 kiloa, joten kun ajat pakulla, et tartte piirturia ikinä, ainoastaan silloin kun kun kyydissä on peräkärri

        alkuperäsen kysyjän auto on kuorma-auto ja siinä on piirturi. Minulla taasen on PAKETTI-AUTO jossa ei edes tarvitse ollakaan piirturia,mutta jos kytken perään niin suuren(1600kg) perävaunun kuin autollani saa vetää ei siinä mitään piirturia tarvitse olla.


      • KiKi.
        A B C E kirjoitti:

        alkuperäsen kysyjän auto on kuorma-auto ja siinä on piirturi. Minulla taasen on PAKETTI-AUTO jossa ei edes tarvitse ollakaan piirturia,mutta jos kytken perään niin suuren(1600kg) perävaunun kuin autollani saa vetää ei siinä mitään piirturia tarvitse olla.

        Riiippuu pakettiautosta

        Mutta aloittaja puhui nimenomaan PAKETTIAUTOSTA.

        Ja kuten sanottu, jos ajoneuvoyhdistelmän kokonaispiano on yli 3500 kiloa (eli vaikkapa 3500 kiloinen paku, ja 1600 kiloinen kärry) ja autolla ajetaan työajoa, nini tulee käyttää ajopiirturia, näin sanoo laki.

        Toki pelkässä 3500 kiloisessa pakussa ei tarvitse olla piirturia, samoin kuin ei myöskään 2000 kiloisessa pakussa, eikä edes 4000 kiloisessa kuormurissa, koska piirturin asennus/käyttöpakko ei mene ajoneuvoluokkien mukaan, vaan sen mukaan miten ajoneuvoa käytetään (yksityinen tai työajo)

        Ja aloittajalle, ajaessasi pelkällä sillä pakulla, ei tartte piirturista välittää, kun perässä on kärry, ja yhdistelmän kokonaispiano menee yli 3,5 tonnin, niin sitten vaan kortti sisään, olettaen että se no työajoa silloin...


      • !!!!!!!!!!!!!!
        KiKi. kirjoitti:

        Riiippuu pakettiautosta

        Mutta aloittaja puhui nimenomaan PAKETTIAUTOSTA.

        Ja kuten sanottu, jos ajoneuvoyhdistelmän kokonaispiano on yli 3500 kiloa (eli vaikkapa 3500 kiloinen paku, ja 1600 kiloinen kärry) ja autolla ajetaan työajoa, nini tulee käyttää ajopiirturia, näin sanoo laki.

        Toki pelkässä 3500 kiloisessa pakussa ei tarvitse olla piirturia, samoin kuin ei myöskään 2000 kiloisessa pakussa, eikä edes 4000 kiloisessa kuormurissa, koska piirturin asennus/käyttöpakko ei mene ajoneuvoluokkien mukaan, vaan sen mukaan miten ajoneuvoa käytetään (yksityinen tai työajo)

        Ja aloittajalle, ajaessasi pelkällä sillä pakulla, ei tartte piirturista välittää, kun perässä on kärry, ja yhdistelmän kokonaispiano menee yli 3,5 tonnin, niin sitten vaan kortti sisään, olettaen että se no työajoa silloin...

        AKT ; n jeesus !


      • keskustelun aloittaj
        !!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        AKT ; n jeesus !

        tuota mitä aikaisemmin kirjoitin:

        Nii unohdin mainita että auto on kuorma-autoksi rekisteröity.tuolta finlexin sivuilta kun katsoin kohtaa e :

        e) ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa;

        Niin heti tuossa alussa on että :ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon.
        On juuri se työ mihin käytän tuota paketti autoa, eli tuo kohta taitaa vapauttaa kokonaan piirturin käytön minulta ja työntekijältä??


      • KIKI.
        keskustelun aloittaj kirjoitti:

        tuota mitä aikaisemmin kirjoitin:

        Nii unohdin mainita että auto on kuorma-autoksi rekisteröity.tuolta finlexin sivuilta kun katsoin kohtaa e :

        e) ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa;

        Niin heti tuossa alussa on että :ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon.
        On juuri se työ mihin käytän tuota paketti autoa, eli tuo kohta taitaa vapauttaa kokonaan piirturin käytön minulta ja työntekijältä??

        ETTÄ MITEN VOI OLLA PAKETTIAUTO JOKA ON REKISTERÖITY KUORMA-AUTOKSI, MILLAINEN AUTO SE ON?

        TOTTA HELVETISSÄ TOKI KUORMA-AUTO VOI OLLA PIENI TAI ISO JA SE VOI NÄYTTÄÄ, HUOM NÄYTTÄÄ LINJA-AUTOLTA, KUORMA-AUTOLTA, PAKETTIAUTOLTA, ASUNTOAUTOLTA, JA JOPA HENKILÖAUTOLTA.

        MUTTA EN OLE IKINÄ TAVANNUT PAKUA JOKA OLISI REKISTERÖITY KUORMA-AUTOKSI, VAIKKA OLEN ERINÄISIÄ PAKUJA JA KUORMUREITA AJANUT TYKSENI NOIN KAKSI VUOTTA


      • sori nyt
        KIKI. kirjoitti:

        ETTÄ MITEN VOI OLLA PAKETTIAUTO JOKA ON REKISTERÖITY KUORMA-AUTOKSI, MILLAINEN AUTO SE ON?

        TOTTA HELVETISSÄ TOKI KUORMA-AUTO VOI OLLA PIENI TAI ISO JA SE VOI NÄYTTÄÄ, HUOM NÄYTTÄÄ LINJA-AUTOLTA, KUORMA-AUTOLTA, PAKETTIAUTOLTA, ASUNTOAUTOLTA, JA JOPA HENKILÖAUTOLTA.

        MUTTA EN OLE IKINÄ TAVANNUT PAKUA JOKA OLISI REKISTERÖITY KUORMA-AUTOKSI, VAIKKA OLEN ERINÄISIÄ PAKUJA JA KUORMUREITA AJANUT TYKSENI NOIN KAKSI VUOTTA

        kun on isompi kuin henkilöauto sori...eli auto on fiat ducato maxi 160 -09


      • Kuorma-auton om...
        sori nyt kirjoitti:

        kun on isompi kuin henkilöauto sori...eli auto on fiat ducato maxi 160 -09

        Vaarana on tuossa asetuksen e-kohdan määrittelyssä, että poliisi tulkitsee tuon kohdan koskemaan vain viemärinaukaisuun tarkoitettuja kuorma-autoja. Jos autossasi on jokin kiinteä- tai voimansa autosta saava putkenaukaisulaitteisto tai vastaava, koskee e-kohta varmasti sinuakin.
        Ainakin hyvä perustelu tarvitaan, jotta esim. putkimiehen käytössä oleva auto menisi e-kohdan kategoriaan. Kannatta varmasti pitää joku kirjoitettu dokumentti autossa mukana, jonka työmiesesi esittävät poliisille todistaakseen tuon lainkohdan koskevan juuri tätä tapausta. Tämä auttaa useasti, sillä poliisikin näkee tien päällä, että asiaa on pohdittu, eikä se heti tee omia johtopäätelmiään asiasta.

        PS. Täällä Suomi24.fi-palstalla saa myös asiallisia kommentteja, mutta ei kannata välittää näistä huutelijoista (=jotka kirjoittavat isoilla kirjaimilla= huutaa ). Näissä on usein niitä leppäkertun pahimpia vihollisia = Pilkun nuss.joita, kun jotenkin täytyy päteä täälläkin.


    • EI TARTTE

      "hommasin tuossa uudehkon pakun missä on digipiirturi ja alkoi mietityttämään, että tarvitseeko minun tai työmieheni näyt käyttää tuota."

      VASTAUS ON: EI OLE, EI TULE IKINÄ KÄYTTÄÄ KUN AJAT SILLÄ PAKULLA, OLI SE SITTEN TYÖAJOA TAI OMAA AJOA, KOSKA PELKKÄ PAKU EI VAADI PIIRTURIA, JA VAIKKA SE SIINÄ OLISIKIN EI SITÄ TULE KÄYTTÄÄ, KUIN ERIKOISTILANTEISSA (PERÄKÄRRYN VETO=YHDISTELMÄN KOKONAISPAINO YLI 3500 KILOA = AJOPIIRTURIN KÄYTTÖPAKKO TYÖAJOSSA)

      • keskustelunaloittaja

        Siis korjasin jo aikaisemmin että auto on ka:ksi rekisteröity ja painoltaan muistaakseni n.2400kg


      • noin kevyt
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        Siis korjasin jo aikaisemmin että auto on ka:ksi rekisteröity ja painoltaan muistaakseni n.2400kg

        katsoppas nyt sita rekisteriotetta ja kohdasta kokonaismassa...ei kantavuus eika omamassa

        kyl jos se on k-a niin taytyy olla yli 3500 kg....


      • EI VAIKUTA YHTÄÄN
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        Siis korjasin jo aikaisemmin että auto on ka:ksi rekisteröity ja painoltaan muistaakseni n.2400kg

        ASIAAN EI VAIKUTA YHTÄÄN MITÄ AUTO PAINAA, MUTTA ESIM FIAT DUCATON KOKONAISPAINO KUORMURINA ON 3510 KILOA, JA PAKUNA 3500, JA SE RATKAISEE MIKÄ AUTO ON, EI SE PALJONKO AUTO ITSESSÄÄN PAINAA


      • keskustelunaloittaja
        EI VAIKUTA YHTÄÄN kirjoitti:

        ASIAAN EI VAIKUTA YHTÄÄN MITÄ AUTO PAINAA, MUTTA ESIM FIAT DUCATON KOKONAISPAINO KUORMURINA ON 3510 KILOA, JA PAKUNA 3500, JA SE RATKAISEE MIKÄ AUTO ON, EI SE PALJONKO AUTO ITSESSÄÄN PAINAA

        eli omamassa oli sen 2380kg ja kokonaismassa 4005kg, yhdistelmän kokonaismassa 6505kg.
        perävaunu jarruin 2500kg ja jarrauitta sen 750kg


      • KIKI.
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        eli omamassa oli sen 2380kg ja kokonaismassa 4005kg, yhdistelmän kokonaismassa 6505kg.
        perävaunu jarruin 2500kg ja jarrauitta sen 750kg

        TUO AUTO EI VOI OLLA MILLÄÄN PAKETTIAUTO, SE ON JOKO KUORMA-AUTO TAI HENKILÖAUTO, EI PAKETTAUTO.


      • keskustelunaloittaja
        KIKI. kirjoitti:

        TUO AUTO EI VOI OLLA MILLÄÄN PAKETTIAUTO, SE ON JOKO KUORMA-AUTO TAI HENKILÖAUTO, EI PAKETTAUTO.

        korjasin aikaisemmin että on ka


      • ,,",.
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        korjasin aikaisemmin että on ka

        Riittäähän sinulla kortti jos pistät perään jarrullisen peräväunun? Vaatii ihan CE kortin, Be ei riitä kun on k-auto.


      • keskustelunaloittaja
        ,,",. kirjoitti:

        Riittäähän sinulla kortti jos pistät perään jarrullisen peräväunun? Vaatii ihan CE kortin, Be ei riitä kun on k-auto.

        Enkä laita jarrullista. jos niin vedän jarrutonta max 750kg


      • KIKI.
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        Enkä laita jarrullista. jos niin vedän jarrutonta max 750kg

        ELI JOS SULLA ON 3500 KILOINEN PAKU JOSSA ON PIIRTURI, NIIN AJELLESSASI PELKÄLLÄ PAKULLA, EI TARTTE VÄLITTÄÄ PIIRTURISTA MITÄÄN, SENKU ANTAA PALAA VIKAVALON JA VIRHEILMOITUKSEN ILMAN KORTTIA/KIEKKOA AJOSTA.

        MUTTA HETI KUN PAKUN PERÄSSÄ ON VAIKKAPA 100 KILON KÄRRY, NINI SILLOIN AJONEUVON TAI YHDISTLMÄN KOK. PAINO ON YLI 3500 KILOA, JA TULEE LAITTAA KORTTI TAI KIEKKO PIIRTURIIN, MITÄ EPÄSELVÄÄ?


      • keskustelunaloittaja
        KIKI. kirjoitti:

        ELI JOS SULLA ON 3500 KILOINEN PAKU JOSSA ON PIIRTURI, NIIN AJELLESSASI PELKÄLLÄ PAKULLA, EI TARTTE VÄLITTÄÄ PIIRTURISTA MITÄÄN, SENKU ANTAA PALAA VIKAVALON JA VIRHEILMOITUKSEN ILMAN KORTTIA/KIEKKOA AJOSTA.

        MUTTA HETI KUN PAKUN PERÄSSÄ ON VAIKKAPA 100 KILON KÄRRY, NINI SILLOIN AJONEUVON TAI YHDISTLMÄN KOK. PAINO ON YLI 3500 KILOA, JA TULEE LAITTAA KORTTI TAI KIEKKO PIIRTURIIN, MITÄ EPÄSELVÄÄ?

        Jos nyt kuorma-auto painaa sen 2380kg ja laitan sinne 370kg tavaraa ja perään jarruttoman kärryn jonka kokonais paino on sen 750kg niin silloin ei tarvitse piirturista murehtia kun paino ei ylitä 3500kg, edes työntekijäni ei tarvitse käyttää piirturia?


      • KIKI.
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        Jos nyt kuorma-auto painaa sen 2380kg ja laitan sinne 370kg tavaraa ja perään jarruttoman kärryn jonka kokonais paino on sen 750kg niin silloin ei tarvitse piirturista murehtia kun paino ei ylitä 3500kg, edes työntekijäni ei tarvitse käyttää piirturia?

        JOS AUTO ON KUORMA-AUTO, ON KOKONAISPAINO AINA YLI 3500 KILOA, JOTEN PIIRTURIA ON KÄYTETTÄVÄ, OMAPAINOT EI VAIKUTA PASKAAKAAN

        JOS TAASEN AUTO ON PAKU,ON KOKONAISPAINO MAKS 3500 KILOA JA PIIRTURIA EI TARTTE KÄYTTÄÄ, MUTTA JOS PERÄSSÄ ON VAIKKAPA 100 KILOINEN KÄRRY, ON KOKONAISPAINO YHDISTELMÄLLÄ 3600 KILOA JA TULEE KÄYTTÄÄ PIIRTURIA.

        KYLLÄHÄN SÄ TÄN TIIÄT, ETTÄ OMAPAINOT EI MERKKAA MITÄÄN KOITAT VAAN VITTUILLA KOSKA KERROIT ITSE EKAKSI VÄÄRÄT TIEDOT.

        ELI SENKU AJAT SILLÄ PAKULLAS ILMAN KÄRRYÄ JA ANNAT SEN PIIRTURIN OLLA, LAITA VAIKKA SEN ETEEN PAPERINPALA, NIIN EI HAITTAA SEKÄÄN, MUT ÄLÄ OTA KOKONAAN POIS, KOSKA KÄRRYN KANSSA SITÄ TARTTET ;)


      • keskustelunaloittaja
        KIKI. kirjoitti:

        JOS AUTO ON KUORMA-AUTO, ON KOKONAISPAINO AINA YLI 3500 KILOA, JOTEN PIIRTURIA ON KÄYTETTÄVÄ, OMAPAINOT EI VAIKUTA PASKAAKAAN

        JOS TAASEN AUTO ON PAKU,ON KOKONAISPAINO MAKS 3500 KILOA JA PIIRTURIA EI TARTTE KÄYTTÄÄ, MUTTA JOS PERÄSSÄ ON VAIKKAPA 100 KILOINEN KÄRRY, ON KOKONAISPAINO YHDISTELMÄLLÄ 3600 KILOA JA TULEE KÄYTTÄÄ PIIRTURIA.

        KYLLÄHÄN SÄ TÄN TIIÄT, ETTÄ OMAPAINOT EI MERKKAA MITÄÄN KOITAT VAAN VITTUILLA KOSKA KERROIT ITSE EKAKSI VÄÄRÄT TIEDOT.

        ELI SENKU AJAT SILLÄ PAKULLAS ILMAN KÄRRYÄ JA ANNAT SEN PIIRTURIN OLLA, LAITA VAIKKA SEN ETEEN PAPERINPALA, NIIN EI HAITTAA SEKÄÄN, MUT ÄLÄ OTA KOKONAAN POIS, KOSKA KÄRRYN KANSSA SITÄ TARTTET ;)

        tapana harrastaa vittuilua.


      • Truckers
        KIKI. kirjoitti:

        JOS AUTO ON KUORMA-AUTO, ON KOKONAISPAINO AINA YLI 3500 KILOA, JOTEN PIIRTURIA ON KÄYTETTÄVÄ, OMAPAINOT EI VAIKUTA PASKAAKAAN

        JOS TAASEN AUTO ON PAKU,ON KOKONAISPAINO MAKS 3500 KILOA JA PIIRTURIA EI TARTTE KÄYTTÄÄ, MUTTA JOS PERÄSSÄ ON VAIKKAPA 100 KILOINEN KÄRRY, ON KOKONAISPAINO YHDISTELMÄLLÄ 3600 KILOA JA TULEE KÄYTTÄÄ PIIRTURIA.

        KYLLÄHÄN SÄ TÄN TIIÄT, ETTÄ OMAPAINOT EI MERKKAA MITÄÄN KOITAT VAAN VITTUILLA KOSKA KERROIT ITSE EKAKSI VÄÄRÄT TIEDOT.

        ELI SENKU AJAT SILLÄ PAKULLAS ILMAN KÄRRYÄ JA ANNAT SEN PIIRTURIN OLLA, LAITA VAIKKA SEN ETEEN PAPERINPALA, NIIN EI HAITTAA SEKÄÄN, MUT ÄLÄ OTA KOKONAAN POIS, KOSKA KÄRRYN KANSSA SITÄ TARTTET ;)

        eihän se peräkärry tekee pakettiauto kuorma autoksi, ja pakussa ei tarvii piirturia...


      • 2.Trukkeri
        Truckers kirjoitti:

        eihän se peräkärry tekee pakettiauto kuorma autoksi, ja pakussa ei tarvii piirturia...

        Ei pakusta tuu kuorma-autoa jos kärryn perään laittaa. Eikä linja-autostakaan tuu kuorma-autoa vaikka siihenkin laittais kärryn perään. Eikä henkilö-autokaan kuorma-autoksi muutu kärryn myötä ja vaikka kuljettavatkin pakettejakin alusta täynnä, ei edes paketti-autoksikaan. Tosin kytkentä säännöt voi kyllä vaatia lisää kirjaimia sen B ja C lisäksi.


      • rene-rane
        2.Trukkeri kirjoitti:

        Ei pakusta tuu kuorma-autoa jos kärryn perään laittaa. Eikä linja-autostakaan tuu kuorma-autoa vaikka siihenkin laittais kärryn perään. Eikä henkilö-autokaan kuorma-autoksi muutu kärryn myötä ja vaikka kuljettavatkin pakettejakin alusta täynnä, ei edes paketti-autoksikaan. Tosin kytkentä säännöt voi kyllä vaatia lisää kirjaimia sen B ja C lisäksi.

        Olen ostamssa saksasta 9 hengen vw crafteria jossa on piirturi, Auto on tulossa yksityis käyttöön ja penkkejä on tarkoitus ottaa pois siten että tilaa olisi esim. kuudelle, tarvitseeko minun käyttää piirturia, ja miksi autoksi tuollaisen rekisteröinti menisi kevyt K-A, vai paketti auto vai mikä ja auto olisi vw crafter 4325 akselivälillä. Autttakaa avutonta !


      • kjhkjhkh
        rene-rane kirjoitti:

        Olen ostamssa saksasta 9 hengen vw crafteria jossa on piirturi, Auto on tulossa yksityis käyttöön ja penkkejä on tarkoitus ottaa pois siten että tilaa olisi esim. kuudelle, tarvitseeko minun käyttää piirturia, ja miksi autoksi tuollaisen rekisteröinti menisi kevyt K-A, vai paketti auto vai mikä ja auto olisi vw crafter 4325 akselivälillä. Autttakaa avutonta !

        vuosimallikin auttas asiaa?

        onko auto jo saksassa 3500 kg vai 2800kg

        jos pakuks kato onko airbag ja abs saat ajaa 100 kmh

        k-a tarvii ainaski takaroiskeläpät ja korikiinnityspisteet koppiin

        väliseinävaatimukset ja onko penkit tehdasvalmisteiset omilla kiinnikkeillä

        alotetaan näillä :)


      • nääs...
        keskustelunaloittaja kirjoitti:

        eli omamassa oli sen 2380kg ja kokonaismassa 4005kg, yhdistelmän kokonaismassa 6505kg.
        perävaunu jarruin 2500kg ja jarrauitta sen 750kg

        Näissä isoissa "pakuissa" kun on se että ne voidaan rekisteröidä kuorma-autoksi tai paketti autoksi. Ihan kummaksi haluaa kunhan valmistaja vain sallii kokonais painoksi yli 3500kg. Jos rekisteröidään pakettiautoksi jää kantavuus pieneksi koska kokonaispaino ei saa ylittää 3500, mutta ei ole piirturin tarvetta ja b kortti riittää. Jos sama auto rekisteröidään kuorma-autoksi saa kantavuutta sen minkä valmistaja sallii. Tulee tarve piirturille ja c kortti kuskille. Veroiltaan kuorma-autona halvempi.
        Huomioikaa myös se että se kärryn vetäminen ei vaikuta siihen miksi se auto on rekisteröity, mutta kuskin kortin tarpeeseen paljonkin. Jos paketti tai henkilö autolla vedetään yli 750kg kokonais painoista kärryä tarvitsee kuljettaja be kortin. Jos kuorma-autolla vedetään yli 750kg kokonaispainoista kärryä tarvitsee kuljettaja bece kortin!


      • Japimon87
        nääs... kirjoitti:

        Näissä isoissa "pakuissa" kun on se että ne voidaan rekisteröidä kuorma-autoksi tai paketti autoksi. Ihan kummaksi haluaa kunhan valmistaja vain sallii kokonais painoksi yli 3500kg. Jos rekisteröidään pakettiautoksi jää kantavuus pieneksi koska kokonaispaino ei saa ylittää 3500, mutta ei ole piirturin tarvetta ja b kortti riittää. Jos sama auto rekisteröidään kuorma-autoksi saa kantavuutta sen minkä valmistaja sallii. Tulee tarve piirturille ja c kortti kuskille. Veroiltaan kuorma-autona halvempi.
        Huomioikaa myös se että se kärryn vetäminen ei vaikuta siihen miksi se auto on rekisteröity, mutta kuskin kortin tarpeeseen paljonkin. Jos paketti tai henkilö autolla vedetään yli 750kg kokonais painoista kärryä tarvitsee kuljettaja be kortin. Jos kuorma-autolla vedetään yli 750kg kokonaispainoista kärryä tarvitsee kuljettaja bece kortin!

        Jos kevyt kuorma-autolla, jonka kokonaismassa on nyt vaikka 3510kg, vetää kärryä jonka kokonaismassa on yli 750kg, siihen tarvitaan C1E kortti eikä mitään muita. Piirturisäännöt on hyvä kerrata aken sivuilta tai jostain, täältä tuskin mitään oikeita vastauksia saat.


      • 87k
        2.Trukkeri kirjoitti:

        Ei pakusta tuu kuorma-autoa jos kärryn perään laittaa. Eikä linja-autostakaan tuu kuorma-autoa vaikka siihenkin laittais kärryn perään. Eikä henkilö-autokaan kuorma-autoksi muutu kärryn myötä ja vaikka kuljettavatkin pakettejakin alusta täynnä, ei edes paketti-autoksikaan. Tosin kytkentä säännöt voi kyllä vaatia lisää kirjaimia sen B ja C lisäksi.

        Mutta eikös niin että paku (B-luokka) ja kärry siinä perässä (BE-luokka) voi painaa jossain tapauksissa yhteensä yli 3500 kiloa?

        Kyllä voi, ja silloin vaaditaan piirturin käyttöä työajossa.

        Eli kyllä se piirturi on myös pakollinen pakuissa, jossain tapauksissa.

        Mutta kuka tätä valvoo, ei kukaan, entä monessa pakussa (b-luokka) on piirturi varmuuden vuoksi, jos vetäisi painavaa kärryä työautossa, en ole itse ainakaan tavannut yhtään.

        Sama juttu jopa henkilöautoissa, eli piirturi tulee olla jos paino yli 3500 kiloa, ja työajoa.

        Ja linja-autoon, kuorma-autoon yms kärryt ei vaikuta mitään, koska niissä on kuitenkin piirturin käyttövelvollisuus.

        Eli jos minä ajan vaikkapa Tekmannin pakulla, ja perässä on kärry, ja kokonaispaino on yhteensä vaikkapa 4000 kiloa, niin poliisi, joka ei ole saanu pipslåådaa edellisyönä, voi todeta mulle, että ajo ei jatku ennenkuin on piirturi paikallaan tai kärry poissa...


        Kuljettajakortin myöntämiseen vaaditaan muuten vähintään BE-kortti, eikös B-kortillakin pääse yli tuon 3500 kilon :)


    • Ei tarvitse. Paitsi jos on kärry perässä

    • SamiHö

      Ei vaikuta kärry piirturin käyttöön. Ainoastaan jos yhdistelmä ylittää 3500kg, kulhettajalla tulee olla BE ajokortti.

    • Krafterkona

      Ei vaikuta paino ,vaan se että onko autonkuljetus sun päätoimista työtä. Eilen sain kirjallisen huomautuksen kun mulla ei ollut kuljettaja korttia .Pistin tilaukseen katsastuskonttorilta ajovarmalta,sakot olis tullu mut kun olin yhtä tietämätön kuin nalle veroparatiiseista niin huomautuksella selvisin.Ei olis korttia tarvinnu hommata jos olisin sanonu et teen vaikka myyntityötä pääasiassa.Mut piru kun noi vanhemmat jo edesmenneet anto rehellisen kotikasvatuksen.Siihen aikaan kun rehellisyys maan peri nyt joku muu tekee sen.Että näin tuli tuoretta tietoo pitäis opetella jostain se piirturin käyttö

      • Vaikuttaahan paino!

        Jos se paku painaa maks 3500 kiloa ei piirturia tartte käyttää IKINÄ paitsi jos on kärry perässä, helppoa. Ei vaikka saisit AKT:n tessin mukaista palkkaa ja auton omistaisi kuljetusliike


    • IhmeViestiketju

      Vanhemmis kun syksy 2001 kevytkuorma-autoissa ei tarvi käyttää ikinä piirturia vaikka olis maksimipainoinen kärry, kunhan vaan kortti riittää.

      Hah Hah :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe