Insera X-Cross?

Pyörällä päästään

Kävin katsomassa ja tunnustelemassa, myös kevyesti koeajamassa paljon haukutun Inseran X-crossin. En ole pyörien tuntija, mutta tuo fillari vaikutti minusta riittävän hyvältä minulle. Hintaa 695 euroa. Olen kuullut myös päinvastaisia mielipiteitä kui nhaukkuja tuosta pyörästä ja myös lukenut Fillari-lehden paras hinta-laatusuhde "voitosta" sekä TM:n testivoitosta.

Kysynkin nyt teitlä pyörien tuntijat, että onko tuo pyörä kelvollinen? Ainoa "Inserahan" siinä on käsittääkseni tuo runko, jolle annetaan kuitenkin 10 vuoden takuu, toisin kuin esimerkiksi Nishikin fillareille, joille annetaan vain 5 vuoden runkotakuu. Loput osathan ovat Shimanoa, Kendaa jne.

Tiedän toki, että rahalla saa ja pyörällä pääsee, mutta kun on jokin budjettikattokin olemassa. Kilometrejä minulle ei tule tuhansia kesässä, mutta satoja nyt kuitenkin. Tarvitsen toimivan ja riittävän kevyesti rullaavan monikäyttöisen pyörän, jolla pääasiassa ajan maantiellä, mutta myös hiekkatieajo on jonkni verran luvassa.

Tarjous, minkä sain on 840 euroa: Insera X-Crossa, lokarit, tavarteline, seisontajalka, lukko ja pistosuojatut kumit mukana tulevien lisäksi.

Onko tarjous ja pyörä hyvä? Mikä olisi samalla varustelulla parempi vaihtoehto (tällä budjetilla)? Onko kannattava ostos?

27

11832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cc:tä alle

      Sanotaan etten suosittele pyöräilyharrastajana ja jotakin pyöristä tietävänä Inseraa kenellekään. Se pyörä on ensinnäkin huonon merkin esimerkki ja toiseksi yörä on koottu pääosin täydestä kurasta, eli huonoista ja halvoista komponenteista, vaikka TM sanoisi asiasta mitä tahansa.

      Oma valintani sinun käyttötarkoitustasi vastaavaan ajoon on Cyclo crossari, joka on huomattavasti laadukkaampi ja tarkoitukseen sopivampi pyörä kuin hybridi, jolla ei oikeastaan tee mitään minkäänlaisessa ajossa. Hybridi on kauppiaiden salainen ase, ei tarvitse vaivautua kysymään asiakkaalta mitään pyörän käyttötarkoituksesta kun joka tavikselle voi myydä saman halpapommin mahdollisimman pikaisesti ja helposti.

      Tunturi CX700 maksaa 899 euroa (lähtöhinta), ja on paljon parempi kokonaisuus kuin Insera X-cross. Ylivuotisia Meridan cc-pyöriä saa samaan hintaan. Rossanon cc maksaa 1300 euroa uutena ja on huomattavasti Inseraa parempi.

      Ystävällisesti neuvoen: jätä se Insera X-cross kauppaan. Löydät paremman pyörän varmasti kun katselet ympärillesi ja mietit rauhassa mitä haluat pyörältä.

      • -

        XT/Deore on kuraa ja suosittelet tilalle Soraa?


      • Kyy Nikko
        - kirjoitti:

        XT/Deore on kuraa ja suosittelet tilalle Soraa?

        Kannattaa katsoa, mistä se oikeasti on koottu. Tiellä muuten maantiesarja on yleensä parempi vaihtoehto kuin saman tasoinen maastosarja. Mitä taas tasoon tulee, niin mix'it kannattaa arvostaa sen huonoimman osan mukaan. Takavaihtajalla myydään tyhmille ihmeellisiä asioita :D

        Aloitetaan siitä, mihin käyttöön fillari tulee. Ajat maantiellä ja jonkin verran hiekkatiellä. Perus vastaus on silloin, että katso maantoepyöriä. Tuossa on Accel Group'n vaihtoehto hinnat alkaen pyörästä.

        http://nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium

        tai jos tunnet tarvitsevasi enemmän yleispyörän, niin hae se TM:n viimeisin numero, missä on crossaritesti.


      • -
        Kyy Nikko kirjoitti:

        Kannattaa katsoa, mistä se oikeasti on koottu. Tiellä muuten maantiesarja on yleensä parempi vaihtoehto kuin saman tasoinen maastosarja. Mitä taas tasoon tulee, niin mix'it kannattaa arvostaa sen huonoimman osan mukaan. Takavaihtajalla myydään tyhmille ihmeellisiä asioita :D

        Aloitetaan siitä, mihin käyttöön fillari tulee. Ajat maantiellä ja jonkin verran hiekkatiellä. Perus vastaus on silloin, että katso maantoepyöriä. Tuossa on Accel Group'n vaihtoehto hinnat alkaen pyörästä.

        http://nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium

        tai jos tunnet tarvitsevasi enemmän yleispyörän, niin hae se TM:n viimeisin numero, missä on crossaritesti.

        Noin kokeneelta kuulisi mielellään myös perustelut, minkä takia mikäkin on huonoa ja kuraa. Tulisi vähän pontta argumenteille.


      • Vähän vinkkiä
        - kirjoitti:

        Noin kokeneelta kuulisi mielellään myös perustelut, minkä takia mikäkin on huonoa ja kuraa. Tulisi vähän pontta argumenteille.

        Kaikilla nimellisillä sarjoilla ajaa, kyse on käyttömukavuudesta. Sellaiset pyörät, joita myydään takavaihtajan nimellä, mutta osat ovat ties mitä, jättäisin suosiolla pois. Eli osasarja kannattaa arvostaa sen heikoimman lenkin mukaan.

        Halvempia osia joutuu huoltamaan useammin kuin laadukkaampia. Varastossa on yksi lähinnä mökkikäytössä oleva maasturi A-Shomanoilla. Sen joutuu säätämään kohdalleen käytännössä jokaiselle lenkille. Ei se iso työ ole, mutta kun kysytään helppoa pyörää, niin se ei ole tämä.


      • -
        Vähän vinkkiä kirjoitti:

        Kaikilla nimellisillä sarjoilla ajaa, kyse on käyttömukavuudesta. Sellaiset pyörät, joita myydään takavaihtajan nimellä, mutta osat ovat ties mitä, jättäisin suosiolla pois. Eli osasarja kannattaa arvostaa sen heikoimman lenkin mukaan.

        Halvempia osia joutuu huoltamaan useammin kuin laadukkaampia. Varastossa on yksi lähinnä mökkikäytössä oleva maasturi A-Shomanoilla. Sen joutuu säätämään kohdalleen käytännössä jokaiselle lenkille. Ei se iso työ ole, mutta kun kysytään helppoa pyörää, niin se ei ole tämä.

        Mitkä olikaan ne X-Crossin kuraa olevat komponentit?


      • xc-fun
        - kirjoitti:

        Mitkä olikaan ne X-Crossin kuraa olevat komponentit?

        Käytännössä koko pyörä on sitä kuraa, mutta etenkin säätökannatin, vain deore-tason etuvaihtaja ja Suntour SR-NCX-9 LO, joka on oikeasti halpaa halvalla, eli surkea keula. Vastaava hybridi olisi turvallisempi ja parempi kiinteällä stemmillä ja ilman halpaa joustokeulaa. FSA:n kammet voi heittää saman tien roskiin ja vaihtaa Shimano SLX-kampiin, joilla jo tekeekin jotakin. Kendan renkaat ovat nekin huonot ja halvat.

        Insera x-cross yritetään myydä XT-takavaihtajalla joka on hyvä osa. Mitään muuta hyvää koko pyörässä ei olekaan. Plussana hydrauliset levyjarrut, jotka eivät kokonaisuutta pelasta.

        En ymmärrä miksi joku tuon pyörän haluaisi ostaa kun samassa hintaluokassa on jo parempiakin pyöriä ja kun laittaa muutaman satasen lisää pyörään, alkaa saada jo kunnollista cyclo crossiakin.


      • Pyörällä päästään

      • xc-you-ass
        xc-fun kirjoitti:

        Käytännössä koko pyörä on sitä kuraa, mutta etenkin säätökannatin, vain deore-tason etuvaihtaja ja Suntour SR-NCX-9 LO, joka on oikeasti halpaa halvalla, eli surkea keula. Vastaava hybridi olisi turvallisempi ja parempi kiinteällä stemmillä ja ilman halpaa joustokeulaa. FSA:n kammet voi heittää saman tien roskiin ja vaihtaa Shimano SLX-kampiin, joilla jo tekeekin jotakin. Kendan renkaat ovat nekin huonot ja halvat.

        Insera x-cross yritetään myydä XT-takavaihtajalla joka on hyvä osa. Mitään muuta hyvää koko pyörässä ei olekaan. Plussana hydrauliset levyjarrut, jotka eivät kokonaisuutta pelasta.

        En ymmärrä miksi joku tuon pyörän haluaisi ostaa kun samassa hintaluokassa on jo parempiakin pyöriä ja kun laittaa muutaman satasen lisää pyörään, alkaa saada jo kunnollista cyclo crossiakin.

        Joten Insera on siis ihan kelpo pyörä, hyvä että se tuli selväksi.

        Kyllä testivoittaja on sentään testivoittaja, taanoin fillarilehdessäkin Insera pärjäsi hyvin.


      • aikohineletty
        xc-fun kirjoitti:

        Käytännössä koko pyörä on sitä kuraa, mutta etenkin säätökannatin, vain deore-tason etuvaihtaja ja Suntour SR-NCX-9 LO, joka on oikeasti halpaa halvalla, eli surkea keula. Vastaava hybridi olisi turvallisempi ja parempi kiinteällä stemmillä ja ilman halpaa joustokeulaa. FSA:n kammet voi heittää saman tien roskiin ja vaihtaa Shimano SLX-kampiin, joilla jo tekeekin jotakin. Kendan renkaat ovat nekin huonot ja halvat.

        Insera x-cross yritetään myydä XT-takavaihtajalla joka on hyvä osa. Mitään muuta hyvää koko pyörässä ei olekaan. Plussana hydrauliset levyjarrut, jotka eivät kokonaisuutta pelasta.

        En ymmärrä miksi joku tuon pyörän haluaisi ostaa kun samassa hintaluokassa on jo parempiakin pyöriä ja kun laittaa muutaman satasen lisää pyörään, alkaa saada jo kunnollista cyclo crossiakin.

        ärsyttäviä tommoset mersunistit et kysynyt edes paljon aloittaja ajaa ja ei kaikki tarvitse mäkkäriä ja kermapersejoustoja. x cross paras hinta.laatusuhde alle 750e täl hetkel


      • Anonyymi
        xc-fun kirjoitti:

        Käytännössä koko pyörä on sitä kuraa, mutta etenkin säätökannatin, vain deore-tason etuvaihtaja ja Suntour SR-NCX-9 LO, joka on oikeasti halpaa halvalla, eli surkea keula. Vastaava hybridi olisi turvallisempi ja parempi kiinteällä stemmillä ja ilman halpaa joustokeulaa. FSA:n kammet voi heittää saman tien roskiin ja vaihtaa Shimano SLX-kampiin, joilla jo tekeekin jotakin. Kendan renkaat ovat nekin huonot ja halvat.

        Insera x-cross yritetään myydä XT-takavaihtajalla joka on hyvä osa. Mitään muuta hyvää koko pyörässä ei olekaan. Plussana hydrauliset levyjarrut, jotka eivät kokonaisuutta pelasta.

        En ymmärrä miksi joku tuon pyörän haluaisi ostaa kun samassa hintaluokassa on jo parempiakin pyöriä ja kun laittaa muutaman satasen lisää pyörään, alkaa saada jo kunnollista cyclo crossiakin.

        Insera X-CROSS on kestävä pyörä, sopii moneen lähtöön.
        VUONNA 2010 OSTETTU JA VIELÄ UUDEN VEROINEN.
        Hyvät pyörät kelpaa myös varkaille kuten omanikin, onneksi saatiin takaisin.
        Kaikki pyörä tarvitsevat huoltoa ja komponenttien uusimista ajan saatossa, itse voi päivittää vaihtajia jos tuntuu siltä. Etujousitus Insera X-VROSS on mallikas ja saa lukittua!



        Negatiivisella kommentaattorilla lienee jo tuttipullo vaihtunut kymmenessä vuodessa urheilujuomaan? Tuntuu ettei tämä kaveri tiedä pyöräilystä yhtikäs mitään, niin on kaikki huonosti.


      • Anonyymi
        - kirjoitti:

        XT/Deore on kuraa ja suosittelet tilalle Soraa?

        Että tallanen palsta :)
        Minullapa X-CROSS vuodesta 2010 täysin alkuperäisin osin ja ajettu on paljon!
        Alkuperäinen takavaihtaja Deore XT toimii kuin uutena, samoin etuvaihtaja, jarrut, etujousitus ikuinen!
        Nämä C-CROSS pyörät nykyään keräilykappaleita kestävän laadunkin vuoksi.

        Tällä 2024 kaudella normaali perushuolto ja työmatkat hoituu!
        Onneksi on lämmin (vartioitu) pyörävarasto, ettei sateet ja varkaat riesana.


      • Anonyymi
        xc-fun kirjoitti:

        Käytännössä koko pyörä on sitä kuraa, mutta etenkin säätökannatin, vain deore-tason etuvaihtaja ja Suntour SR-NCX-9 LO, joka on oikeasti halpaa halvalla, eli surkea keula. Vastaava hybridi olisi turvallisempi ja parempi kiinteällä stemmillä ja ilman halpaa joustokeulaa. FSA:n kammet voi heittää saman tien roskiin ja vaihtaa Shimano SLX-kampiin, joilla jo tekeekin jotakin. Kendan renkaat ovat nekin huonot ja halvat.

        Insera x-cross yritetään myydä XT-takavaihtajalla joka on hyvä osa. Mitään muuta hyvää koko pyörässä ei olekaan. Plussana hydrauliset levyjarrut, jotka eivät kokonaisuutta pelasta.

        En ymmärrä miksi joku tuon pyörän haluaisi ostaa kun samassa hintaluokassa on jo parempiakin pyöriä ja kun laittaa muutaman satasen lisää pyörään, alkaa saada jo kunnollista cyclo crossiakin.

        Insera X-Cross on kestävä pyörä, jo 14 vuotta poljettu huoletta!
        Nyt yli vuosikymmenen jälkeen perushuolto, jossa vaihdoin eka kertaa; vaihdevaijerit, takapakan+ketjut (kampisarja edelleen hyvä, alkuperäinen)!

        :):)
        No aikaa on kulunut ja sinullakin taitaa olla apupyörät poistettu vihdoin omastasi?
        Olipa kommenttisi kaikkea muuta kuin totuuteen perustuvaa:)


      • -

        Siis eikös tää tulinen keskustelu käyty jo tällä foorumilla viime kesänä.
        Oli varmasti eniten keskusteltu aihe koko Urheilu foorumilla.
        Kannattaa ettiä se tuolta vanhempien joukosta. Saat jo paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan.
        Itse olen sitä mieltä että Hybridipyörä soveltuu sellaisiin max 20-30km rauhallisiin lenkkeihin ja kaupungilla pyörimiseen, mutta ei varsinaiseen kuntoharrastukseen.
        Siihen soveltuu parhaiten, Fitness, Maantie tai Cyclocross pyörä. Niissä sitten hinnatkin ovat toista luokkaa mutta se kannattaa.


      • pyöräilijä?
        - kirjoitti:

        Siis eikös tää tulinen keskustelu käyty jo tällä foorumilla viime kesänä.
        Oli varmasti eniten keskusteltu aihe koko Urheilu foorumilla.
        Kannattaa ettiä se tuolta vanhempien joukosta. Saat jo paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan.
        Itse olen sitä mieltä että Hybridipyörä soveltuu sellaisiin max 20-30km rauhallisiin lenkkeihin ja kaupungilla pyörimiseen, mutta ei varsinaiseen kuntoharrastukseen.
        Siihen soveltuu parhaiten, Fitness, Maantie tai Cyclocross pyörä. Niissä sitten hinnatkin ovat toista luokkaa mutta se kannattaa.

        uskoisin että tämän foorumin lukijoista, siis nimenomaan lukijoista ei kirjoittajista n.90% nimenomaan hakee pyörää "max 20-30km rauhallisiin lenkkeihin ja kaupungilla pyörimiseen"


      • Kokenut fillaristi
        pyöräilijä? kirjoitti:

        uskoisin että tämän foorumin lukijoista, siis nimenomaan lukijoista ei kirjoittajista n.90% nimenomaan hakee pyörää "max 20-30km rauhallisiin lenkkeihin ja kaupungilla pyörimiseen"

        Heti kun listassa on sana kuntoilu, niin hybridi tippuu järkevien vaihtoehtojen listalta pois. Valinta tehdään silloin maantiepyörä - maastopyörä - crossari akselilla.

        Kaupunkipyöritykseenkin saa samalla rahalla parempia vaihtoehtoja, joten hybriidille ei ole todellista markkinarakoa. Se on asiaa osaamattomien kaupan sisäänostajien aiheuttama vinouma markkinoilla.


      • -
        Kokenut fillaristi kirjoitti:

        Heti kun listassa on sana kuntoilu, niin hybridi tippuu järkevien vaihtoehtojen listalta pois. Valinta tehdään silloin maantiepyörä - maastopyörä - crossari akselilla.

        Kaupunkipyöritykseenkin saa samalla rahalla parempia vaihtoehtoja, joten hybriidille ei ole todellista markkinarakoa. Se on asiaa osaamattomien kaupan sisäänostajien aiheuttama vinouma markkinoilla.

        Kuinka niin? Tuo ketjun aloittajan lopulta valitsema Nishiki on käytännössä osiltaan ja geometrialtaan maantiepyörä suoralla tangolla ja levyjarruilla. Onko tässä sitten jotain, joka poissulkee kuntoilun? En itse valitsisi suoraa tankoa mutta monen monta ihmistä haluaa pyöräänsä nimenomaan suoran tangon, osa jopa kippuratangon kokeilun jälkeen.


    • Pyörällä päästään
      • Työmatkapyöräilijä

        Mulla oli vastaava vanhempi Comp ja se oli kova ajettava. Tässä on sentään parempi osasarja, mistä plussaa. Samalla hinnalla olisi saanut oikean maantiepyörän, jossa olisi ollut aluhaarukka.

        Yksi kaveri osti sen pois ja ajelee sillä tyytyväisenä. Hän ei ole kokeillut maantiepyörää ;)


      • Pyörällä päästään
        Työmatkapyöräilijä kirjoitti:

        Mulla oli vastaava vanhempi Comp ja se oli kova ajettava. Tässä on sentään parempi osasarja, mistä plussaa. Samalla hinnalla olisi saanut oikean maantiepyörän, jossa olisi ollut aluhaarukka.

        Yksi kaveri osti sen pois ja ajelee sillä tyytyväisenä. Hän ei ole kokeillut maantiepyörää ;)

        Mulla on ollut Bianchin maantiepyörä. Kiva peli, en vaan tykkää ajella kovin kumarassa, eikä ole ihan niin kiire mihinkään. Pidin kovasti testiajossa. Tässä muuten on aluhaarukka (etu).

        http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-sport/hybrid-ultra-pro


      • -
        Työmatkapyöräilijä kirjoitti:

        Mulla oli vastaava vanhempi Comp ja se oli kova ajettava. Tässä on sentään parempi osasarja, mistä plussaa. Samalla hinnalla olisi saanut oikean maantiepyörän, jossa olisi ollut aluhaarukka.

        Yksi kaveri osti sen pois ja ajelee sillä tyytyväisenä. Hän ei ole kokeillut maantiepyörää ;)

        Mistäs lähtien aluhaarukka on ollut hyvä juttu?


    • sivusta-seurannut

      En kyl osaa sanoo mikä fillari on hyvä tai huono, mut emännälle ostettiin insera travelette tasan vuosi sitten. Se on nyt ajanut sillä koko vuoden, eli noin 6000 km kun tota työmatkaa tulee 30 km päivässä muut ajot. Se käytettiin ensihuollossa noin kuukausi sitten, sen kun sai talviaikaan ilmaiseksi. Siellä siihen vaihdettiin takapakka ja ketjut, olivatten näes kuluneet jo lopppuun, sanovatten siellä että ensiasennusrattaat ei kestä kuin noin 3000 km (tosin emäntä ajo niil reilu 5000 km). Nyt siinä on sellaset 6000 km rattaat. Jarrupalat siihen myös laitettiin ja takakumi, kuluvatten nekin pirskatti loppuun. Eli tuntuisi olevan ihan kelpo peli, vai olisko jotain piilevää hmm...? "Kaipa se sit joskus ilmenee, jos ilmenee".... Ai niin, se makso sillon uutena 340 € ja huollos osat, takapakka 44 € ketjut 8 € jarrupalat 6 € takakumit 12 €. Eli vuoden pyöräilyn hinnaksi tulee 410 €.

      • Laskentatapa

        Jos työmatkat olisi ajanut autolla, niin olisi vuoden autoilun hinnaksi tullut yli 500€. Varsikin autoilijoiden suhtautumista pyöräilyn kustannuksiin täytyy ihmetellä, kun ei oteta huomioon ollenkaan sitä, että pyöräillessä säästyy polttoainetta.
        Jokainen ajomatka, jonka pyörällä tekee on säästöä polttoainekuluissa, kun muutenhan sama matka ajettaisiin autolla, joka ei ilmaiseksi liiku metriäkään.
        Polkupyöräilyn hintaa laskisessa täytyy myös ottaa huomioon se, että jos samalla pyörällä ajaa 20 vuotta, niin pyörän hinta jaetaan 20 vuodelle, jolloin saadaan pyörän todellinen vuosi hinta.

        Sivusta-seurannut nimimerkin laskutapa pyöräilyn kuluista on sellainen, että pyörällä ajetaan vain yksi vuosi ja sen jälkeen hommataan uusi pyörä.
        Laskutavassa pitää pyörän hinta jakaa niin monella vuodella, kuin on ajatellut pyörää käyttää.
        Jos tuota pyörää käytää vaikka 10 vuotta, niin silloinhan vuoden pyöräilykustannukset ovat 41 euroa ja sen hinnan pyörä kuolettaa hyvin nopeasti jo muutamalla kauppareissulla.


    • xcrossisthebest

      Ranskan ympäriajon etappivoittajatkin ajavat Inseralla vapaa-aikanaan. Osta pois ja nauti.

    • Anonyymi

      Mulla on ollut 15v Inseran X-Cross ja ei ole ollut sitten ensimmäistäkään vikaa. Jarrupalat ja renkaat on vaihdettu kerran. Nyt alkaa alkuperäinen pakka olla jo hieman kulunut mutta vielä sillä porskuttaa. Maantiellä painelen mukavasti n. 25km/h keskinopeutta.

    • Anonyymi

      Insera oli ykkösmerkki ennen Yosemiten ja Fitnordin tuloa. Silti edelleen painonsa arvoinen kulkupeli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe