Eli voin sanoa että olen jo melko kokenut kitaristi joka osaa soittaa hyvin ja nyt olisi uuden vahvistimen osto edessä ja voin sanoa olevani näissä asioissa täysi amatööri. Hintaluokalta hakisin silti jotain 200-500
transistori vahvistinta 30-75W. Tarvitsisi sopia moneen musiikkityyliin mutta pääasiassa tärkeintä Neoklassinen metalli ja muu vaativa sooloilu. Voisiko joku suositella jotain oikeasti hyvää vahvistinta joka sopisi juuri näihin olosuhteisiin (myös putkivahvareita saa ehdotella kunhan ei liian kalliita).
Vaihtoehtoja ovat olleet jo: Marshall mg50 fx ja line 6 spider iv 75W mutta molemmista olen kuullut niin paljon hyvää ja huonoa etten itse sano vielä mitään joten voiko joku kertoa näistä tai ehdottaa jotain parempaa.
Vahvari kehittyneeseen soittoon
11
830
Vastaukset
- dfsgafgfd
Peavey ValveKing 112 tai 212. Aivan loistavii putkivahvareit. Kaikennäköseen musiikkiin: metalli, blues, jazz, humppa jne jne. Putkipelejä, 112:ssa 50w tehoa ja isoveljes 212 100w joten ääntä riittää. Hyvä puhdas soundi, mikä tarkoittaa, että säröpurkkeja voi lisäil ilman, ett tarttee pelätä saundin pilaantumist. Hinta pienemmällä noin 400€ ja isommal 500€. Käy testailee
- mees
line 6 flextone sarjaa suosittelen, on pikkusen laadukkaampi soundeiltaan kuin tuo spider.esim.
- gytyjkty
...mutta neoklassinen metalli ja vaativa sooloilu? Oletko koskaan laittanut soittoasi esim mikseriin näytille?
Se kannattaa aina, että saat jonkun rehellisen mielipiteen soitosta, sillä monet kuulevat soitossaan vain sen mitä haluavat kuulla.- Osto edessä
En tiedä miten tää sun kommenttis ny liittyy oikein aiheeseen. Jos sanon että olen oikeasti hyvä, hallitsen asteikot nopean alternate ja sweep pickingin sekä monia musiikkityylejä niin onko se sulta pois?
Sitä paitsi nyt etsitään vahvaria eikä egoilla taidoilla joten sanoin tuon soittotaidon vaan siinä mielessä, koska minun tasoiseen soittoon vaaditaan jo mielellään melko hyvä laitteisto että harjoittelu olisi mielekästä ja silloin kaikki laitteistoja ehdottelevat voisivat ehdottaa mahdollisimman hyvin minulle sopivaa vahvistinta.
Onko sekään sinulta pois jos vaikka en osaisikaan soittaa paljoa paskaakaan ja kusettaisin täällä ihmisiä ehdottamaan minulle kotivahvareita kehittyneeseen soittoon?.
Onneksi näin ei ole ja kiitän kaikkia jotka ovat ehdottaneet eri vahvistimia, Käyn testailemassa noita lähellä olevissa musaliikkeissä heti kun ehdin! - PuolAmmKitaristi
Osto edessä kirjoitti:
En tiedä miten tää sun kommenttis ny liittyy oikein aiheeseen. Jos sanon että olen oikeasti hyvä, hallitsen asteikot nopean alternate ja sweep pickingin sekä monia musiikkityylejä niin onko se sulta pois?
Sitä paitsi nyt etsitään vahvaria eikä egoilla taidoilla joten sanoin tuon soittotaidon vaan siinä mielessä, koska minun tasoiseen soittoon vaaditaan jo mielellään melko hyvä laitteisto että harjoittelu olisi mielekästä ja silloin kaikki laitteistoja ehdottelevat voisivat ehdottaa mahdollisimman hyvin minulle sopivaa vahvistinta.
Onko sekään sinulta pois jos vaikka en osaisikaan soittaa paljoa paskaakaan ja kusettaisin täällä ihmisiä ehdottamaan minulle kotivahvareita kehittyneeseen soittoon?.
Onneksi näin ei ole ja kiitän kaikkia jotka ovat ehdottaneet eri vahvistimia, Käyn testailemassa noita lähellä olevissa musaliikkeissä heti kun ehdin!Tämä on mun ensimmäinen vastaus tähän viestiketjuun, muutamia asioita alla sinulle:
- Jos haluat oikeasti (tämä nyt vain mun mielipide) hyvän vahvarin "kehittyneeseen" soittoon niin hanki putkivahvistin ja pysy kaukana noista transistori-vahvareista, tämä siksi, että putkivahvistimen dynamiikka on aivan toista luokkaa kuin yleensä trankkuvahvistimissa mikä tarkoittaa sitä, että jos olet jo hyvin edennyt soittotaidoissa niin putkivahvistimesta saat enempi värejä ja tatsia soitostasi irti kuin mistään trankusta.
- TIedän joo, että putkivahvistimet maksaa enemmän kuin trankut mutta oletkos testannu jo esim. Peavey Vypyr 60 W putkivehkeen (tässä on myös vaikka mitä säätöä, joten taipuu joka lähtöön ja löytyy erillaisia vahvistin sekä efektimallinnoksia etc.) vaikkakin on putkivehje eikä siis normaali hybridi tai mallintava trankkuvehje. Hintakin on suht kohtuullinen tuolle.
- Jos haet sitten vaan tosiaan trankkupeliä itelles niin käy testaamassa Tech21 TM vahvistinsarjasta omaan tarpeeseesi sopiva, tämä on yksi parhaimmista trankuista.
- Mieti myös sitä, mitä vahvarin pitäisi sisältää esim. Tech21 on varsin hyvä vehje myös jos sitä ryydittää erillisillä pedaaleilla kuten säröpedaalit ym. millä hakee sitä omaa soundia eri tyyliin jne.
Tuossa nyt siis yksi trankkuvehje ja putkivehje sulle ehdotukseksi, ainakin noi kandee testata
Muuta:
Pientä kommentointia tuohon muuhun osaan sitten multakin (älä nyt suutu, elämää tää vaan on)
"Eli voin sanoa että olen jo melko kokenut kitaristi joka osaa soittaa hyvin " Tämän olisi voinut tietysti ilmasta toisinkin vaikka ihan vaan kertomalla, että on soittanut vaikka "vuosia" tai "olen pidemmän kokemuksen omaava kitaramies/nainen" jne., kyllä tuo kieltämättä vähän särähtää lukijan silmille kun itsestään ilmaisee täällä noin (en kiellä tai myönnä onko asia noin kuten itse ilmaisit).
Se, että pitää itseään melko kokeneena joka osaa soittaa hyvin, antaa jo kuvan vuosia soittaneesta kitaristista, jolla taidot tosiaan on normitasoa selvästi paremmat, tietysti on tämä myös paljolti lukijan päässä miten tekstiä ymmärtääkin ;-) ja toisaalta sanoit että olet amatööri eli et siis ammattilainen kuten ehkä täälläkin jotkut ovat ;-)
Se, että on melko kokenut ja osaa soittaa hyvin yleensä tarkoittaa sitä, ettei nämä kitaristit täällä kysele vahvistimen ostosta vaan tietävät nämä asiat ilman että tarvitsee täällä kysyä ja siksi tuo sinun kirjoituksesi varmaan myös särähtää hieman lukijan silmään.
Mutta joo, toivottavasti viestini oli ihan jees sulle eikä aiheuttanut pahaa mieltä tai närää ja kenties noista parista vaihtoehdostakin oli hyöytä tai sitten ei, joka tapauksessa suosittelen ihan oikeaa putkivehjettä sulle jotta se soiton dynamiikka tulisi esille ja viimeistään tässä vaiheessa myös soittotaidollisestikin vaaditaan putkivehjettä koska tulet huomaamaan, että putkivehkeellä joudut hieman totuttelemaan ehkä siihen omaan soittoosi lisää ja myöskin ns. siistimään mahdollisia epäpuhtauksia mitä putkivehkeellä kuulee herkemmin, näin ollen vaativaan soittoon siis putkivehjes sulle. - osto edessä
PuolAmmKitaristi kirjoitti:
Tämä on mun ensimmäinen vastaus tähän viestiketjuun, muutamia asioita alla sinulle:
- Jos haluat oikeasti (tämä nyt vain mun mielipide) hyvän vahvarin "kehittyneeseen" soittoon niin hanki putkivahvistin ja pysy kaukana noista transistori-vahvareista, tämä siksi, että putkivahvistimen dynamiikka on aivan toista luokkaa kuin yleensä trankkuvahvistimissa mikä tarkoittaa sitä, että jos olet jo hyvin edennyt soittotaidoissa niin putkivahvistimesta saat enempi värejä ja tatsia soitostasi irti kuin mistään trankusta.
- TIedän joo, että putkivahvistimet maksaa enemmän kuin trankut mutta oletkos testannu jo esim. Peavey Vypyr 60 W putkivehkeen (tässä on myös vaikka mitä säätöä, joten taipuu joka lähtöön ja löytyy erillaisia vahvistin sekä efektimallinnoksia etc.) vaikkakin on putkivehje eikä siis normaali hybridi tai mallintava trankkuvehje. Hintakin on suht kohtuullinen tuolle.
- Jos haet sitten vaan tosiaan trankkupeliä itelles niin käy testaamassa Tech21 TM vahvistinsarjasta omaan tarpeeseesi sopiva, tämä on yksi parhaimmista trankuista.
- Mieti myös sitä, mitä vahvarin pitäisi sisältää esim. Tech21 on varsin hyvä vehje myös jos sitä ryydittää erillisillä pedaaleilla kuten säröpedaalit ym. millä hakee sitä omaa soundia eri tyyliin jne.
Tuossa nyt siis yksi trankkuvehje ja putkivehje sulle ehdotukseksi, ainakin noi kandee testata
Muuta:
Pientä kommentointia tuohon muuhun osaan sitten multakin (älä nyt suutu, elämää tää vaan on)
"Eli voin sanoa että olen jo melko kokenut kitaristi joka osaa soittaa hyvin " Tämän olisi voinut tietysti ilmasta toisinkin vaikka ihan vaan kertomalla, että on soittanut vaikka "vuosia" tai "olen pidemmän kokemuksen omaava kitaramies/nainen" jne., kyllä tuo kieltämättä vähän särähtää lukijan silmille kun itsestään ilmaisee täällä noin (en kiellä tai myönnä onko asia noin kuten itse ilmaisit).
Se, että pitää itseään melko kokeneena joka osaa soittaa hyvin, antaa jo kuvan vuosia soittaneesta kitaristista, jolla taidot tosiaan on normitasoa selvästi paremmat, tietysti on tämä myös paljolti lukijan päässä miten tekstiä ymmärtääkin ;-) ja toisaalta sanoit että olet amatööri eli et siis ammattilainen kuten ehkä täälläkin jotkut ovat ;-)
Se, että on melko kokenut ja osaa soittaa hyvin yleensä tarkoittaa sitä, ettei nämä kitaristit täällä kysele vahvistimen ostosta vaan tietävät nämä asiat ilman että tarvitsee täällä kysyä ja siksi tuo sinun kirjoituksesi varmaan myös särähtää hieman lukijan silmään.
Mutta joo, toivottavasti viestini oli ihan jees sulle eikä aiheuttanut pahaa mieltä tai närää ja kenties noista parista vaihtoehdostakin oli hyöytä tai sitten ei, joka tapauksessa suosittelen ihan oikeaa putkivehjettä sulle jotta se soiton dynamiikka tulisi esille ja viimeistään tässä vaiheessa myös soittotaidollisestikin vaaditaan putkivehjettä koska tulet huomaamaan, että putkivehkeellä joudut hieman totuttelemaan ehkä siihen omaan soittoosi lisää ja myöskin ns. siistimään mahdollisia epäpuhtauksia mitä putkivehkeellä kuulee herkemmin, näin ollen vaativaan soittoon siis putkivehjes sulle.joo kiitos noistakin vahvariehdotuksista, oon nyt vahvasti putkivahvareitten puolella tässä, että katon vähän arvosteluja noista ja käyn testaamassa jos vaan mahdollista
Ja kuten sanoin mainitsin tuon "kokenut kitaristi jutun" vain siksi, että todellakin ehdottaisitte mahdollisimman sopivaa vahvaria koska en usko, että kukaan vähänkään nopeempaa melodista metallia soittava käyttäisi esim jotain fender blues vahvistimia.
Ammattilainen en vielä missään nimessä ole soittamisessa mutta paljon soittotunteja ottaneena ja paljon harjoittelevana mielestäni (ja muidenkin mielestä) keskivertoa parempi.
Jokatapauksessa tää taidoista kiistely on naurettavaa tässä aiheessa joten ei kiitos enää viestejä (tai viestin osia) siihen liittyen.
Mutta jos jollakin vielä hyviä vahvariehdotuksia niin antaa kuulua. - jormas.
osto edessä kirjoitti:
joo kiitos noistakin vahvariehdotuksista, oon nyt vahvasti putkivahvareitten puolella tässä, että katon vähän arvosteluja noista ja käyn testaamassa jos vaan mahdollista
Ja kuten sanoin mainitsin tuon "kokenut kitaristi jutun" vain siksi, että todellakin ehdottaisitte mahdollisimman sopivaa vahvaria koska en usko, että kukaan vähänkään nopeempaa melodista metallia soittava käyttäisi esim jotain fender blues vahvistimia.
Ammattilainen en vielä missään nimessä ole soittamisessa mutta paljon soittotunteja ottaneena ja paljon harjoittelevana mielestäni (ja muidenkin mielestä) keskivertoa parempi.
Jokatapauksessa tää taidoista kiistely on naurettavaa tässä aiheessa joten ei kiitos enää viestejä (tai viestin osia) siihen liittyen.
Mutta jos jollakin vielä hyviä vahvariehdotuksia niin antaa kuulua.Minä etsin pitkään sitä oikeata kotikonetta ja päädyin tähän.
http://www.monsteramps.fi/site/?lan=1&page_id=7
Hinta voi äkkiäpäätä tuntua kovalta mutta tälläinen vahvistin peittoaa mennen tullen kaikki tehdastekoiset ja kestää isältä pojalle. En tiedä toista tässä kokoluokassa jossa olisi yhtä hyvä soundi. - jormas.
jormas. kirjoitti:
Minä etsin pitkään sitä oikeata kotikonetta ja päädyin tähän.
http://www.monsteramps.fi/site/?lan=1&page_id=7
Hinta voi äkkiäpäätä tuntua kovalta mutta tälläinen vahvistin peittoaa mennen tullen kaikki tehdastekoiset ja kestää isältä pojalle. En tiedä toista tässä kokoluokassa jossa olisi yhtä hyvä soundi.niin no ehkä ei kuitenkaan ole oikea metallimiehelle.
- --------------
PuolAmmKitaristi kirjoitti:
Tämä on mun ensimmäinen vastaus tähän viestiketjuun, muutamia asioita alla sinulle:
Muuta:
Mutta joo, toivottavasti viestini oli ihan jees sulle eikä aiheuttanut pahaa mieltä tai närää ja kenties noista parista vaihtoehdostakin oli hyöytä tai sitten ei, joka tapauksessa suosittelen ihan oikeaa putkivehjettä sulle jotta se soiton dynamiikka tulisi esille ja viimeistään tässä vaiheessa myös soittotaidollisestikin vaaditaan putkivehjettä koska tulet huomaamaan, että putkivehkeellä joudut hieman totuttelemaan ehkä siihen omaan soittoosi lisää ja myöskin ns. siistimään mahdollisia epäpuhtauksia mitä putkivehkeellä kuulee herkemmin, näin ollen vaativaan soittoon siis putkivehjes sulle."Se, että on melko kokenut ja osaa soittaa hyvin yleensä tarkoittaa sitä, ettei nämä kitaristit täällä kysele vahvistimen ostosta vaan tietävät nämä asiat ilman että tarvitsee täällä kysyä ja siksi tuo sinun kirjoituksesi varmaan myös särähtää hieman lukijan silmään."
Tätä itsekin tarkoitin tuolla "en halua kuulostaa skeptiseltä" -viestillä. Esim. juutuubi on täynnä näitä "canon rock" -miehiä jotka on opetelleet tabeista sweepit ja piipit, mutta sitten ei ole mitään käsitystä taimista tai harmoniasta. - ---------------
-------------- kirjoitti:
"Se, että on melko kokenut ja osaa soittaa hyvin yleensä tarkoittaa sitä, ettei nämä kitaristit täällä kysele vahvistimen ostosta vaan tietävät nämä asiat ilman että tarvitsee täällä kysyä ja siksi tuo sinun kirjoituksesi varmaan myös särähtää hieman lukijan silmään."
Tätä itsekin tarkoitin tuolla "en halua kuulostaa skeptiseltä" -viestillä. Esim. juutuubi on täynnä näitä "canon rock" -miehiä jotka on opetelleet tabeista sweepit ja piipit, mutta sitten ei ole mitään käsitystä taimista tai harmoniasta.mutta tästä ei kannata ottaa hernettä nenään. Sanoit esim. ottavasi soittotuntenta joten se kertoo jo jotain että olet kuitenkin jollain tasolla kehittynyt. Se vaan itelläkin pisti silmään että harvemmin oikeasti kokeneet soittajat kyselevät uuden vahvarin perään. Ja esim. muusikoiden netissä oli kerran yksi kaveri joka kehuskeli osaavansa metallin ja jazzin kyllästymiseen asti mutta sitten kun kyseltiin soittonäytettä, tuli pari metallitilutusraitaa, jossa oli kyllä sweeppiä ja piippiä, mutta taimi oli huono, harmonia vähän niin ja näin ja bendit epävireisiä ja vibraatto liian rauhaton. Jazz -näytettä ei koskaan tullut, vaikka kovasti kehuskeli että osaa kyllästymiseen asti muttei ole koskaan soittanut muiden kirjoittamaa matskua. Tämähän on jo jazzin ideaa vastaan sillä jokainen itseään kunnioittavat jatsari osaa ainakin muutaman kymmentä standardia.
- mika2
.... totean, että minä olen ihan väärä tyyppi sua neuvomaan. Metallista en tajua juuri mitään ja tiluttelusta vielä vähemmän. Vahvistimistakin minulla on itselläni eniten kokemusta Fenderin putkivehkeistä jotka eivät metallimiesten keskuudessa ole paljoa kiitosta saaneet, mutta blues ja jazzsoittajat tykkää, miksei muutama muukin (kuten minä). En vain malta olla osallistumatta keskusteluun tsori.
Ensinnäkin kannattaa käydä tsekkaamassa muusikoiden netin kamaosasto, joka tuntuu olevan täynnänsä hevimiehiä ja heillä voisi varmasti olla ideoita vahvarin hankintaan juuri kuvailemaasi käyttöön. Toiseksi voin kompata noita kommentteja, että putkivahvistin on verrattoman hyvä. Tuo hintahaarukkasi on ehkä hienokseltaan ahdas hyvälle putkivehkeelle, mutta käytettynä voisi tietty katella. Sen verran olen huomannut keskusteluista ja soittajatuttujenkin puheista, että Marshall on hevimiehen varmavalinta esim jcm:t näyttää olevan suosittuja. Toinen takuuvarma valinta on Mesaboogie, mutta ne on vain ihan sikakalliita ja ilman muuta ulkona käytettynäkin aikomastasi hintahaarukasta. En minä varsinaisia merkkejä ja malleja osaa suositella.
Putkivahvistimen kanssa kannattaa kuitenkin huomata sellainen asia, että vaikka niissä on hyvä saundi, niin käytössä ne eivät yleensä ole yhtä joustavia ja huolettomia kuin transistorit ja mallintavat. Putkia pitää silloin tällöin vaihtaa, mihin voi upota helposti vahvistimesta riippuen tuo kaavailemasi 200 - 500 euroa riippuen myös siitä voitko tehdä sen itse. Putkivahvistin on myös sellainen, että pitää vähän mitoittaa missä sitä aikoo käyttää, koska yleensä niitä pitää pikkuisen luukuttaa, että kanava aukeaa ja tuollaisessa 50w a-b luokankin putkivehkeessä alkaa meteli olemaan silloin jo jonkinmoinen. Sanoisin, että kotisoitossa putkipeli äänenpaineensa takia on vähän rajallinen (oman kokemukseni mukaan niitä ei oikein usein voi huudattaa keikalla eikä reenikämpälläkään niinkuin mieli tekisi) tai sitten on syytä valita sen verran pikkuinen vahvari. Transistorivahvari tai mallintava on siinä mielessä hyvä, että voi joustavasti tommosella 75wattisellakin soittaa himassa ja reenikämpällä eli toimivat hiljaa soitettuna paremmin ja on mahdollista soittaa vaikka kuulokkeilla eli ei heti pamahda vaikka kajari ei olisi kytkettynä (mikä putkivahvistimelle on myrkkyä ilman keinokuorman kaltaisia apuvälineitä).
Kuvailemasi soittomeininki viittaa siihen mahdollisuuteen, että pelkän vahvarin saudimaailma alkaa sinusta pian tuntumaan kälyiseltä, vaikka vahvistin olisi hyväkin eli efektipuoli kannattaa huomioida (jätä rahaa vähän polkimia varten). Hyvä mallintava on siinä mielessä oivallinen ratkaisu, että niissä tulee mukana kiitettävän paljon soundivalikoimaa ja efektejä eli paketti pelkän kitaran ja styrkkarin kanssa on kohtuu kattava. Tuossa sinun budjetissa näkisin hyvähkön mallintavan melkein ainoana tyydyttävänä vaihtoehtona. Line6 Spider ei ole paljoa ylistystä kerännyt varmaan pääasiassa siksi, että kaikki ylistys on mennyt sille Line6:den kalliimmalle versiolle. Oman kokeiluni perusteella se ei ole lainkaan hullumpi koje. Pikkuisen minulla on kokemusta mallintavista vahvistimista ja minusta ne ovat aivan varteenotettavia ja kurantteja vaihtoehtoja ja edullisen hintansa vuoksi suorastaan hyviäkin vaihtoehtoja. Sanoisin, että kuulija ei erota tuleeko ääni putkivahvistimesta vai mallintavasta ei vaikka kuulija olisi asiantuntija tai minkälainen kultakorva tahansa. Soittaja sen sijaan kyllä erottaa vahvistimet toisistaan, koska niiden soittotuntuma on erilainen. Omasta mielestäni mallintavat voivat soittokosketukseltaan olla vähän velttoja ja luonnottomia (siis kun se putkivahvistimen dynamiikka on mallinnettu, niin voi vähän pumpata vallankin se Line6 spideri), mutta niissäkin on eroja. Ei kannata liikaa tuijottaa merkkiin mallintavissa, koska ei komealta kalskahtava perinteikäs merkki välttämättä takaa laatua. Esim Rolandin kuutiota on kilvan ylistetty joka paikassa ja vaikka voisi luulla että sellainen on jonkun kiipparihemmon työkalu, niin ihan kitaristit sitä on kehuneet.
Eräs idea olisi sitten nuo hybridivahvarit. Hybridissä on kaiketi koitettu yhdistää hyvän putkarin ja hyvän mallintavan etuja samaan laitteeseen ja ainakin thomannin sivuilla näytti että viidelläsataa on suurin osa mahdollisuuksiststa saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781