Ei hitto tunnen itseni tyhmäksi kun pitää tänne asti tulla kyselemään, mutta näinkään yksinkertaista asiaa ei saa selvitettyä :D
Oon tuskaillu jo pitkään erilaisten pyörän pumppujen kanssa, kun ilmaa ei tahdo saada kumiin sitten millään! Ja pyörässäni on pikaventtiili.
Tänään sitten itse tajusin että ihan noissa perus pumpuissa saa sen pään ruuvattua irti ja kääntämällä sitä saa sen sopimaan joko auto/pikaventtiiliin. MUTTA MISTÄ NYT TIEDÄN kumpi pää on OIKEA pikaventtiiliin, eli pitääkö sen pumpun pään reijän olla sellainen iso, vai pitääkö siinä näkyä pieni tappi?!
Kuullosta heprealta sille joka asiasta tiedä, mutta jos joku tajuaa, niin varmasti osaa myös vastata, KIITOS!
nimimerkillä: ei blondi, mutta nainen kuitenkin ;-)
pyörän pumppu
4
10187
Vastaukset
- toinen hölömö
Mulla on ihan sama ongelma, en ole myöskään blondi :D Pumpputietäjät tänne siis.
- Merivaan
reikä on pikaventtiiliin ja isompi tapillinenreikä autoventtiiliin.
- Alkup. Maantiepyöräi
Käytössä on tällä hetkellä kolme erilasita venttiiliä: schrader, presta ja valitettavasti myös dunlop.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Tiedosto:Schrader_valve_tall.jpg
http://fi.wikibooks.org/wiki/Tiedosto:Presta_valve_close.jpg
http://fi.wikibooks.org/wiki/Tiedosto:Dunlop_valve.jpg- mutta miten täytän?
Sait osoitetuksi pätevyytesi niin, että siitä ei ole alkuperäiselle kysyjälle *mitään* hyötyä. Hienoa.
Noista se viimeinen on se, mitä sanotaan pikaventtiiliksi. Siihen sopiva pumppu on reiältään pieni ja sen on tarkoitus tiivistyä ihan venttiilin kärjen kierteen ympärille. Marketeissa myytävät halvimmat pumput ovat tähän tarkoitettuja ja yleensä ihan toimivia.
Schrader on "autoventtiili" ja siihen menee ilmaa huoltoasemalla olevalla laitteella parhaiten. Käsipumpussa tähän tarvitaan se isompi reikä, missä on tappi pohjalla. Venttiili sulkeutuu niin tiiviillä jousella, että se pitää mekaanisesti painaa auki. Se myös mahdollistaa renkaan paineen mittaamisen jatkuvasti täytön aikana.
Presta on näiden välistä oleva malli. Sen sulkeutuminen varmistetaan kärjessä olevalla ruuvilla, joka pitää muistaa kiertää auki ennen täyttöä, muuten pumppaamisesta ei ole paljon hyötyä. Tähän venttiilityyppiin pitää olla ihan oma pumppu, joka tiivistyy venttiilin varren ympärille ja jättää kärjen vapaaksi tai painaa sulkupinnin sisään kuten Schraderissakin. Näiden venttiilien kanssa on hyvä käyttää Schrader-sovitinta ja täyttää myös huoltoasemalla. Se on kätevintä kun tarvii paljon painetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986908- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551238Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001074Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251954- 41929