Reindeerspotting

Oletko nähnyt moista elokuvaa tai lukenut siitä? Kävin katsomassa leffan tänään, enkä muista, milloin olisin niin erikoisen leffan nähnyt. Mieleen tuli leffan ikärajakeskustelu, eli pitäisikö sen olla 15 vai 18. Leffan nähtyäni aloin miettimään, että miksi se on 18? Siinä kun ei ollut sen enempää seksiä kuin raakaa väkivaltaakaan. Oliko syynä sitten aihe, eli huumeet? Luulen, että korkeamman ikärajan kannattajat ajattelivat, että elokuva on huumemyönteinen. Kunhan mietin, että kenen mielestä se esitti huumeet positiivisessä valossa. Minusta se oli perin murheellinen kokonaisuus.
28590
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 28

Vanhimmat

Kuulin ensimmäistä kertaa Reindeerspottingista.

Äänestä
  • Aloittaja

• Aloittaja

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

joku dokumentti vai? Tositarina?

Rovaniemeläinen narkkari oli saanut kameran lainaan joltain nuorison taideprojektilta ja kuvasi kaverinsa huumehuuruista elämää. Kuvan laatu oli muuten helvetin paljon parempi, kun olin pelännyt. Harva leffa on herättänyt päässäni yhtä paljon ajatuksia. Siksipä siitä aloituksenkin tein.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Rovaniemeläinen narkkari oli saanut kameran lainaan joltain nuorison taideprojektilta ja kuvasi kaverinsa huumehuuruista elämää. Kuvan laatu oli muuten helvetin paljon parempi, kun olin pelännyt. Harva leffa on herättänyt päässäni yhtä paljon ajatuksia. Siksipä siitä aloituksenkin tein.

käydä sitten kyseinen leffa katsomassa. Onko pyörinyt jo kauankin lefateattereissa?

Äänestä

• Aloittaja

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

käydä sitten kyseinen leffa katsomassa. Onko pyörinyt jo kauankin lefateattereissa?

Ensi-ilta taisi olla viime viikonloppuna.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

puhtaimmillaan? :)

Äänestä

Jotain juttua kuinka siinä näkin ne keinot miten pääsee samaan ja sillä ikärajan olisi syytä olla korkeampi ettei ne vaikutukselle alttiimmat pikku hörhöt ota oppia tms.

Ite en ole ko. leffaa nähnyt enkä aio kattoakkaan. Ei kiinnosta aihe mitenkään.

Äänestä

Onko tää se leffa, jonka ne huumekierteessä olevat nuoret oli itse tehneet omasta elämästään? Jonkunlainen dokumentti? Vai sekoitanko asioita?
Kuulin juttua kuitenkin rovaniemeläisnuorten leffasta ja siinä ihmeteltiin juuri sen ikärajaa. Mutta en siis tiedä asiasta muuta kuin mitä olen kuullut.

Äänestä
  • Aloittaja

Juurikin se. Luin pari viikkoa sitten Hesarista sen tekijän haastattelun ja ajattelin heti, että nyt on taas pitkästä aikaa oikea hetki ostaa pari ylihintaista leffalippua.

Äänestä

my ass. Muutama päivä sitten tuli fiktiivinen (perustui tositapahtumiin) mustasta huumepomosta ja se jos mikä oli myönteinen.

Mä luulen et se oli liian realistinen ja siten vois pelottaa nuoria ja saada ne ahdistumaan. Nuoria tulee suojella todellisuudelta ainakin 25 vuotiaaksi, koska vain siten niistä kasvaa terveellä itsetunnolla varustettuja aikuisia. Joo - vinkkumessut on ok, mut kannabismessut ei eli huumeet on varmasti yksi hyvä syy pitää ikäraja korkeella.

Äänestä
  • Aloittaja

Tosin moni tuntuu suojelevan itseään tai ainakin yrittää suojella muita todellisuudelta hautaan asti.

Minusta kyseinen elokuva oli mitä parhainta valistusmateriaalia nuoria ajatellen. Tämä nykyinen "kannabis tappaa"-jupina kun lähinnä kannustaa uteliaita nuoria kokeilemaan. Valitettavasti.

Äänestä

• Just joo: enää en ihmettele, että miksi sönkötät sekavia.

Mun mielestäni tää maailma on jo riittävän inhorealistinen. Itse arvostan ehkä eniten sellaisia leffantekijöitä, jotka tekevät elämänmyönteisiä tai edes objektiivisesti realistisia leffoja ja sellaisia myös haluan katsoa. Myönnän, etten ole nähnyt tuota Reindeerspottingia ja kenties se saattaisi yllättää viisaudellaan positiivisestikin - en tiedä, mutta sen voin sanoa, että minä henkilökohtaisesti en usko ainakaan siihen, että ketään penikkaa saa jättämään kamat kokeilematta joidenkin kamailijoiden dokumenttien perusteella. Suurempi vastuu on niillä läskiperseillä, jotka lapsia kriittisissä ikävaiheissa kasvattavat. Hirveän jyrkästi tässä sanon, mutta minä ihan oikeasti uskon, ettei kukaan sellainen lapsi ala käyttää huumeita, joka saa hauraimmissa kasvunsa ikävaiheissa riittävästi valistusta ja jolla on riittävän paljon perään katsovat, rakastavat vanhemmat: eri asia sitten varmaan niillä lapsilla ja varhaisnuorilla, jotka saa hillua esim. steissillä miten sattuu ilman kotiintuloaikoja ja joille vaan lyödään joko jokin uusi pleikkari tai rahaa käteen, mukamas "rakkauden osoituksena". Ja toinen asia sitten ne ihmiset, jotka aikuisiällä sortuvat käyttämään huumeita - aikuisen valinta on eri asia.

Tämä asenteeni johtunee varmastikin siitä, että omassa lähipiirissäni ei ole sellaisia ihmisiä, joiden lapsilla olis vaara joutua tyystin seuraan, mistä vanhempansa eivät mitään tiedä. Enkä kiistä sitä, etteikö huumeita käyttävä lapsi tai nuori olisi aina tragedia perheelleen - sellainen tragedia, missä se perhe tarvitsee tukea.

Kuvottaa vain lehmät ja vanhat paskiaiset, jotka mieluummin kehittävät itseään ja ovat kiinnostuneet itsestään, kuin kasvattavat penikoitaan joita itse ovat bylsineet ja joista sitten tulee joitakin koulukiusaajia, kama-ongelmaisia, huomiontarpeessaan ihan häiriintyneitä tissin paljastelijoita tai jotakin muuta.

Äänestä

• jjbh kirjoitti:

Just joo: enää en ihmettele, että miksi sönkötät sekavia.

Mun mielestäni tää maailma on jo riittävän inhorealistinen. Itse arvostan ehkä eniten sellaisia leffantekijöitä, jotka tekevät elämänmyönteisiä tai edes objektiivisesti realistisia leffoja ja sellaisia myös haluan katsoa. Myönnän, etten ole nähnyt tuota Reindeerspottingia ja kenties se saattaisi yllättää viisaudellaan positiivisestikin - en tiedä, mutta sen voin sanoa, että minä henkilökohtaisesti en usko ainakaan siihen, että ketään penikkaa saa jättämään kamat kokeilematta joidenkin kamailijoiden dokumenttien perusteella. Suurempi vastuu on niillä läskiperseillä, jotka lapsia kriittisissä ikävaiheissa kasvattavat. Hirveän jyrkästi tässä sanon, mutta minä ihan oikeasti uskon, ettei kukaan sellainen lapsi ala käyttää huumeita, joka saa hauraimmissa kasvunsa ikävaiheissa riittävästi valistusta ja jolla on riittävän paljon perään katsovat, rakastavat vanhemmat: eri asia sitten varmaan niillä lapsilla ja varhaisnuorilla, jotka saa hillua esim. steissillä miten sattuu ilman kotiintuloaikoja ja joille vaan lyödään joko jokin uusi pleikkari tai rahaa käteen, mukamas "rakkauden osoituksena". Ja toinen asia sitten ne ihmiset, jotka aikuisiällä sortuvat käyttämään huumeita - aikuisen valinta on eri asia.

Tämä asenteeni johtunee varmastikin siitä, että omassa lähipiirissäni ei ole sellaisia ihmisiä, joiden lapsilla olis vaara joutua tyystin seuraan, mistä vanhempansa eivät mitään tiedä. Enkä kiistä sitä, etteikö huumeita käyttävä lapsi tai nuori olisi aina tragedia perheelleen - sellainen tragedia, missä se perhe tarvitsee tukea.

Kuvottaa vain lehmät ja vanhat paskiaiset, jotka mieluummin kehittävät itseään ja ovat kiinnostuneet itsestään, kuin kasvattavat penikoitaan joita itse ovat bylsineet ja joista sitten tulee joitakin koulukiusaajia, kama-ongelmaisia, huomiontarpeessaan ihan häiriintyneitä tissin paljastelijoita tai jotakin muuta.

mut suojelemalla se ei siitä parane. Voidaan lapsille toki kertoa satuja ja sit ihmetellä et miksi helvetissä pää ei kestäkään reaalimaailmaa. Kyse on vaan realismin määrittelystä - ei iltapäivälehtien realismista tai televisiouutisten realismista. Toki jatkuva pelottelu johtaa yhtä paskaan lopputulokseen kuin ihannointikin.

Mitä taasen tulee kasvatukseen niin pahimpia ovat ne jotka näkevät kasvatuksen vain vanhempien ongelmaksi. Vanhemmat voivat seistä vaikka päällään jos ympärillä oleva kulttuuri ei muutu - vai meinaaks et absolutistien lapset ei mene kittaamaan, koska vanhempien malli estää sen? Eli tämä ongelma on ihan yhteinen - sit kun joku lopettaa pleikkarien myymisen ja mainostamisen niin vanhemmat lopettavat niiden ostamisen. Raha taasen liittyy vahvasti työhön ja kaikki työnantajat eivät suhtaudu kovin ymmärtäväisesti perheiden tarpeeseen. Myös keskustelu ja yhdessäolo on meistä jokaisesta kiinni. Aivan liian moni aikuinen pelkää/välttää nuoria kuin ruttoa, eikä suostu niiden kanssa kommunikoimaan. Paska kaatuu opettajien niskoille joille ei ole asialle aikaa - varsinkin kun pitäs menestyä Pisa-testeissäkin. Me olemme ihan yhdessä paskan rakentaneet ja paskaan hukumme jos emme sitä yhdessä lapio. Ja kaiken kieltäminen tai aitojen rakentaminen ei ole mitään yhdessä tekemistä.

Äänestä

• UPDATE_8170427 kirjoitti:

mut suojelemalla se ei siitä parane. Voidaan lapsille toki kertoa satuja ja sit ihmetellä et miksi helvetissä pää ei kestäkään reaalimaailmaa. Kyse on vaan realismin määrittelystä - ei iltapäivälehtien realismista tai televisiouutisten realismista. Toki jatkuva pelottelu johtaa yhtä paskaan lopputulokseen kuin ihannointikin.

Mitä taasen tulee kasvatukseen niin pahimpia ovat ne jotka näkevät kasvatuksen vain vanhempien ongelmaksi. Vanhemmat voivat seistä vaikka päällään jos ympärillä oleva kulttuuri ei muutu - vai meinaaks et absolutistien lapset ei mene kittaamaan, koska vanhempien malli estää sen? Eli tämä ongelma on ihan yhteinen - sit kun joku lopettaa pleikkarien myymisen ja mainostamisen niin vanhemmat lopettavat niiden ostamisen. Raha taasen liittyy vahvasti työhön ja kaikki työnantajat eivät suhtaudu kovin ymmärtäväisesti perheiden tarpeeseen. Myös keskustelu ja yhdessäolo on meistä jokaisesta kiinni. Aivan liian moni aikuinen pelkää/välttää nuoria kuin ruttoa, eikä suostu niiden kanssa kommunikoimaan. Paska kaatuu opettajien niskoille joille ei ole asialle aikaa - varsinkin kun pitäs menestyä Pisa-testeissäkin. Me olemme ihan yhdessä paskan rakentaneet ja paskaan hukumme jos emme sitä yhdessä lapio. Ja kaiken kieltäminen tai aitojen rakentaminen ei ole mitään yhdessä tekemistä.

Olen sun nimimerkkisi palstajuttujen kohdalla jo aikapäiviä sitten tajunnut, että olet kohtuullisen nyansiaaliseen käsitykseen venymätön tyyppi: et tajua, että mun palstaviestieni kohdalla pitäisi lukea joka sana ja tajuta jokaiselle sanalle enemmän kuin yksi tai kaksi merkitystä, jotta kiinnostava keskustelu edes joskus mahdollistuisi. Ei ihme, että itsekin alkaa tökötellä (tällä keskustelupalstalla).

Mä en mielipiteeni kohdalla edustanut mitään "professiota", esim., vaan ainoastaan yksityiskansalaisen x hetken x ajatusviritystä. Enkä hae takaa syyllistystä "lasten vanhempia" kohtaan yleistävästi, vaan ainoastaan kokemukseni on se, että perheissä missä kersojen perään katsotaan, on mielestäni kohtuullisen pieni riski siihen, että kersa heiluisi mömmöpäissä steisseillä tai alkaisi vaikapa käyttää huumeita.

Minua esimerkiksi rakastettiin niin paljon, ettei minulle olisi koskaan voinut - tai ole käynyt niin, että olisin päätynyt mömmöporukoihin tai tutustunut huumemaailmaan tai menettänyt elämän tatsini sellaisille asioille. Mulle korostettiin rehellisyyttä, pärjäämistä elämässä ahkeruudella ja ahkeralla ponnistelulla omin avuin, opiskelun merkitystä ja ylipäätään välittämistä olen saanut kasvattajiltani sain niin paljon, että vasta aikuisiällä olen sen kaiken merkityksen - sen suunnattoman välittämisen määrän, tajunnut. En ole mikään umpiossa kasvanut - tämä on aika rankka tunnustus ja ainoastaan anonyymiuteeni luottaen tämän tässä teen, mutta myös minä olen nuoruudessani joskus kokeillut joitakin huumausaineita ( ensimmäisen kerran mulle tyrkytettiin niitä, kun olin 15-vee ja tuntemattomien vanhojen mulkerosetien taholta, joskaan en ottanut - jumalan kiitos), mutta minua eivät vain kiinnostanut sellaiset ihmiset, joilla ei ole tulevaisuuden tavoitteita, enkä pitänyt tai pidä coolina päänsekoitusta, joka veisi elämän ja arvon siltä. Mulle ainakin aina tarjottiin kotiväen taholta kehittäviä harrastuksia ja virikkeitä ( kertoisin niistäkin tarkemmin, jollen pelkäisi tulevani tunnistetuksi) ja multa kysyttiin tai mun perään tultiin, jollen kymmeneltä tai viimeistään yhdeltätoista illalla ollut himassa.

Se mikä mua raivostuttaa, on muunlaiset. En ole koskaan käsittänyt, että millaiset ihmiset tekevät lapsia ja sitten eivät ole kiinnostuneita siitä, että mitä nämä tekevät. Mulla on useita lapsiperheitä ystäväpiirissäni, enkä voisi kuvitellakaan, että kenenkään heidän kersat saisi mennä tai tulla ilman valvontaa. V*tuttaa sellaiset, jotka ulisee yhteiskuntaa ratkaisemaan senkin, että "en saa lastani kuriin ja lapseni pomottaa". Pitää saada kuriin ja osoittaa systemaattisesti olevansa rakastava kasvattaja, jos lapsia tekee! Mikään pakko ei kenellekään ole pentuja säätää ja hetekoissansa nytkyttää, jollei seurauksena syntyvien elämä kiinnosta.

Se vastuu nuorista on aina aikuisilla - ennen kaikkea kodeilla, mutta toisekseen eniten esim. kouluilla ja kaikilla aikuisilla auktoriteeteilla - ja sanoisin tosiaan, että hyvä jos leffoilla on ikärajasensuuriakin, edes jotakin. Kaikenmaailman läskiperseet jo muutenkin antaa lastensa katsoa telkkaristakin mitä sattuu ja tai itsekin ovat joitakin arjesta irtaatuneita roskaviihdehöperöitä, niin kai niitä aikuisia tuttisuita voi jotenkin yrittää suitsiakin? Mun mielestäni inhorealistinen viihde tuntuu nykyisin usein olevan lähinnä ja ensisijaisesti joidenkin sitä suoltavien tavoite ajaa läpi omia intressejään ja ERITTÄIN HYVÄ, jos paskan määrääkin kontrolloidaan. Reindeerspottingista en tiedä, että millainen on, mutta jo toi leffan nimi viittais siihen, että siinä on vähän otettu vaikutteita Trainspottingista ( monien kamapäiden joku ihanne tms. kulttijuttu sekin...). Kaikkien huumedokkareiden nimeksi minusta sopisi: "Elimistölle sopimattomien aineiden vaikutus ihmisen psyykeen ja tunne-elämään". Ei tarvitse vääntää ainakaan draamallisuutta vakavista(!) asioista.

Äänestä

...ihan omiksi tarpeiksi Rovaniemeläisten narkkareiden elämästä intissä ollessani.
22-vuotiaalla kaverilla oli luusto niin heikossa kunnossa, että viisauden hampaiden poistamisessa murtui leukaluut. Varmaan 50%:a aivosoluista oli kuollut jo aikaisemmin. Sitten näin myös sen mitä tarkoittaa huumeiden pelkkä "viihdekäyttö", se tarkoitti sitä että ollaan kerran kuukaudessaa yksi yö vailla järjen hiventäkään.....siis känniset sekoilut ei ole mitään verrattuna niihin.

Mutta oli ihan hyvä nähdä vähän osviittaa siitä minkälaista niiden elämä ja ajatuksen kulku on... Niillekin oli esim. Alankomaat ihan tuttu paikka, samoin Englannin trance yms. bileet. Hienoltahan se kuulostaa, mutta vittu niitä vierotusoireita tai sitä kun ne oli aineissa.....

Äänestä

oo leffaa nähnyt, mutta oon kuullut siitä kyllä. Ehdottomasti parasta huumevalistusmatskua, jos siltä kannalta miettii. Kyllä musta sen takia yläasteikäisille jo ois hyvä näyttää toi.

Äänestä

Sinä siis sentään katselet joskus esimerkiksi leffojakin, keskustelupalstakiusaamisesi lisäksikin? Mua toi dokkari (Reindeerspotting) ei kiinnosta. Mahtanut kyllä olla aika vahva valinta päähenkilöiltä suostua sellaisen päätähdiksi: luulis, että jos on ongelmia, voisi katsoa vuosikymmenien päähänkin edes vähän, mutta respect surullisille päätähdille toki (leffaa näkemättäkin).

En ole nähnyt leffaa ja tuskin käyn katsomassakaan. Jonkun haastiksen ohjaajasta luin, eikä se nyt kauheaa vaikutusta muhun tehnyt. Tietysti sikäli ainakin sensuroinnin ts. sensuurikultturin kannalta mielenkiintoinen ilmiö, että miten vaikea se dokkari ilmeisestikin oli kuvata ( ohjaajan puheiden perusteella).

Huumeita ja paskaa ja väkivaltaa on maailmassa ihan riittämiin. En mä jaksa kiinnostua tollasesta dokkarista, kun aihepiiri ei kosketa itseä.

Äänestä
  • No oletko sä nyt ihan varma ettet aio katsoa tota? Helvetti tartte hokea sataan kertaan,kyllä se jo tajuttiin että kyseinen kuva ei kiinnosta..

Ja siksi ihmettelenkin miksi pitää tulla siitä tänne lässyttämään. Tää yhteiskunta on niin rappiolla että mun mielestä olisi aika heittää nämä lällyt valistusvideot roskikseen ja näyttää esim. tämä leffa sen sijaan. Voipi olla että aika monelta jäisi huumekokeilut kokeilematta.

Ja pakko sanoa sekin että ei kaikki nistit ole jtn ongelmaperheen mukuloita tai vastaavasti nistiperheen lapset automaattisesti päihderiippuvaisia. Oma mutsi tuli hyvästä ja rakastavasta kodista mutta päätyi narkkariksi ja mä taas olen aivan vesiselvä. Ja olen todellakin nähnyt millasta se elämä on joten kun joku keskivertotauno tulee selittämään ettei tälläisen elokuvan näkeminen säikäytä nuoria eroon huumemyönteisestä ajattelusta tai että päihderiippuvaiset tulevat aina rikkinäisistä kodeista aivan kuin se olisi itsestäänselvyys,pistää vituttamaan. Varsinkin kun ei näytä olevan mtn omakohtaista kokemusta koko elämäntyylistä..

Äänestä

• AnTi-iDiOt kirjoitti:

No oletko sä nyt ihan varma ettet aio katsoa tota? Helvetti tartte hokea sataan kertaan,kyllä se jo tajuttiin että kyseinen kuva ei kiinnosta..

Ja siksi ihmettelenkin miksi pitää tulla siitä tänne lässyttämään. Tää yhteiskunta on niin rappiolla että mun mielestä olisi aika heittää nämä lällyt valistusvideot roskikseen ja näyttää esim. tämä leffa sen sijaan. Voipi olla että aika monelta jäisi huumekokeilut kokeilematta.

Ja pakko sanoa sekin että ei kaikki nistit ole jtn ongelmaperheen mukuloita tai vastaavasti nistiperheen lapset automaattisesti päihderiippuvaisia. Oma mutsi tuli hyvästä ja rakastavasta kodista mutta päätyi narkkariksi ja mä taas olen aivan vesiselvä. Ja olen todellakin nähnyt millasta se elämä on joten kun joku keskivertotauno tulee selittämään ettei tälläisen elokuvan näkeminen säikäytä nuoria eroon huumemyönteisestä ajattelusta tai että päihderiippuvaiset tulevat aina rikkinäisistä kodeista aivan kuin se olisi itsestäänselvyys,pistää vituttamaan. Varsinkin kun ei näytä olevan mtn omakohtaista kokemusta koko elämäntyylistä..

Jos ymmärrät keskustelemisen "lässyttämiseksi", ei sulla ole alkeitakaan sen tajuamiseen, että mikä keskustelemisen itsensä merkitys on. Olen hyvin pahoillani, mikäli sinä oikeasti ( niinkö?) olet kokenut sellaista, että omasta äidistäsi olisi tullut narkkari, mutta se ei tarkoita, että minun mielipiteideni keskustelupalstalla pitäisi olla "jee, jee" ja samaa, kuin sinulla. Ja mikäli olet alaikäinen, kuuluisi sinun perääsi jonkun katsoa, ettet edes lue mitään "Miehen Logiikka" tms.- keskustelupalstaa.

Jos mun nuoruudessani olis ollut netti, en tasan olisi saanut heilua tällaisila palstoilla. Oma äitini on sodassa taistelleen ja viimeisissä Lapin taisteluissa niskalaukaukseen kuolleen monilapsisen yksinhuoltajaperheen kasvatti, josta tuli elämässäään verrantoryhmäänsä nähden menestyvä. En osaa samaistua - sinun keskustelupalstalla esiinnostamasi huomioiden- ainakaan narkkareiden kokemuksiin missään määrin ja siitä ehkä joku kai voisi olla pahoillansakin. Minä näen, että rakkaus kantaa yhteiskuntaa -rakkaus ja välittäminen ihmisistä. Siitä syntyy ja on syntynyt kaikki hyvä mitä ihmiskunnalla on. Aikuisten vastuu on ensisijaisesti välittää lapsista ja nuorista.

Joo ei varmaan esim. ne suunnitellusti sen Heinon pariskunnan listineet kakaratkaan tai muut steisseillä ihmisten lompakoita pöllivät häiriköt olleet välttämättä ongelmaperheistä ( en tiedä miten se asia), mutta mun mielestäni subjektiivisella ajatuksella, kuuluisivat ne vanhemmat linnaan kasvatusvastuun laiminlyönnistä...

Äänestä

• jjbh kirjoitti:

Jos ymmärrät keskustelemisen "lässyttämiseksi", ei sulla ole alkeitakaan sen tajuamiseen, että mikä keskustelemisen itsensä merkitys on. Olen hyvin pahoillani, mikäli sinä oikeasti ( niinkö?) olet kokenut sellaista, että omasta äidistäsi olisi tullut narkkari, mutta se ei tarkoita, että minun mielipiteideni keskustelupalstalla pitäisi olla "jee, jee" ja samaa, kuin sinulla. Ja mikäli olet alaikäinen, kuuluisi sinun perääsi jonkun katsoa, ettet edes lue mitään "Miehen Logiikka" tms.- keskustelupalstaa.

Jos mun nuoruudessani olis ollut netti, en tasan olisi saanut heilua tällaisila palstoilla. Oma äitini on sodassa taistelleen ja viimeisissä Lapin taisteluissa niskalaukaukseen kuolleen monilapsisen yksinhuoltajaperheen kasvatti, josta tuli elämässäään verrantoryhmäänsä nähden menestyvä. En osaa samaistua - sinun keskustelupalstalla esiinnostamasi huomioiden- ainakaan narkkareiden kokemuksiin missään määrin ja siitä ehkä joku kai voisi olla pahoillansakin. Minä näen, että rakkaus kantaa yhteiskuntaa -rakkaus ja välittäminen ihmisistä. Siitä syntyy ja on syntynyt kaikki hyvä mitä ihmiskunnalla on. Aikuisten vastuu on ensisijaisesti välittää lapsista ja nuorista.

Joo ei varmaan esim. ne suunnitellusti sen Heinon pariskunnan listineet kakaratkaan tai muut steisseillä ihmisten lompakoita pöllivät häiriköt olleet välttämättä ongelmaperheistä ( en tiedä miten se asia), mutta mun mielestäni subjektiivisella ajatuksella, kuuluisivat ne vanhemmat linnaan kasvatusvastuun laiminlyönnistä...

En ole alaikänen ja todellakin kasvoin narkkiperheessä joten mielestäni minulla on vähän enemmän perspektiiviä tähän asiaan kuin kaltaisellasi tavistaunolla. Nyt vanhempani ovat olleet selviä muutaman vuoden joten olen nähnyt myös sen puolen heidän elämästään. Eivätkä he ole pahoja ihmisiä sen takia että ajautuivat käyttämään huumeita. Kyllähän sitä monesti toivoi että porukat olisi olleet "normaaleita" niinkuin frendienkin vanhemmat ja kannoin todella pitkään kaunaa vanhempiani kohtaan. Lopulta tajusin että se on turhaa ja että tollaisessa kodissa kasvaminen teki musta vahvemman ihmisen eikä mtn sinisilmäistä idioottia joka ei tiedä maailman paskamaisesta puolesta mitään. Sitten ilman mtn omakohtaisia kokemuksia tullaan nettiin huutelemaan anonyymin nimimerkin takaa että "nistit on paskoja ihmisiä ja niiden kakarat tälläsiä ja ne ite on tollasia,plaa plaa plaa",aivan itsestäänselvyytenä. Huvittavaa ellei se olisi niin tyhmää. Näkeehän tietämättömyytesi jo siitä että kyseenalaistat heti senkin että joku on oikeasti voinut kasvaa sellaisessa kodissa.

Äänestä

• AnTi-iDiOt kirjoitti:

En ole alaikänen ja todellakin kasvoin narkkiperheessä joten mielestäni minulla on vähän enemmän perspektiiviä tähän asiaan kuin kaltaisellasi tavistaunolla. Nyt vanhempani ovat olleet selviä muutaman vuoden joten olen nähnyt myös sen puolen heidän elämästään. Eivätkä he ole pahoja ihmisiä sen takia että ajautuivat käyttämään huumeita. Kyllähän sitä monesti toivoi että porukat olisi olleet "normaaleita" niinkuin frendienkin vanhemmat ja kannoin todella pitkään kaunaa vanhempiani kohtaan. Lopulta tajusin että se on turhaa ja että tollaisessa kodissa kasvaminen teki musta vahvemman ihmisen eikä mtn sinisilmäistä idioottia joka ei tiedä maailman paskamaisesta puolesta mitään. Sitten ilman mtn omakohtaisia kokemuksia tullaan nettiin huutelemaan anonyymin nimimerkin takaa että "nistit on paskoja ihmisiä ja niiden kakarat tälläsiä ja ne ite on tollasia,plaa plaa plaa",aivan itsestäänselvyytenä. Huvittavaa ellei se olisi niin tyhmää. Näkeehän tietämättömyytesi jo siitä että kyseenalaistat heti senkin että joku on oikeasti voinut kasvaa sellaisessa kodissa.

Sinulle vielä sanon, vaikka pitäisi kyllä jo poistua.

No olen pahoillani: pyydän samalla yleisesti myös anteeksi epäkorrektia tunteenpurkaustani edellä, liittyen Heinon pariskunnan tragediaan. En tiedä heidät surmanneiden vanhemmista mitään. Minua vain suututtaa niin julmetusti se, kun minä nyt olen näitä nettipalstoja ja menoa enemmänkin näillä katsellut, että millaisiksi emapatiakyvyttömiksi aikuiset netissä taantuvat ja että kuitenkin näilläkin palstoilla varmasti käy joskus myös lapsia ja nuoriakin. ( Millaiset vanhemmat esim. antavat alaikäistensä tunkea joillekin nettisaiteille joitakin tissinvilautuskuvia? Ihan selvästi joitakin lapsia ja nuoria ei valvo kukaan...). Nistejä en kyllä "paskoiksi" käsittääkseni yleistellyt, vaan ilmaisin, että paskoja ovat lapsista ja nuorista välinpitämättömät.

Mitä sinun kirjoittamaasi tulee, niin kyllä vanhempasi varmasti ovat sinua kasvattaneetkin ja elät melko hyvää elämää, koskei sinussa ole mitään sellaista syvällisesti kärsineen ihmisen asennetta. Sellainen, joka oikeasti omaa todella rankkoja kokemuksia, ei omahyväisesti kuvittele, että kaikilla muilla olisi ollut helpompaa ja että muut eivät tietäisi mitään elämän kääntöpuolista. Ja ota tämä ihan kohteliaisuutena itsellesi ja vanhemmillesi.:) Ihmisten elämäntarinat kätkevät sisälleen hyvin paljon sellaista, mitä ei paljasteta. Usko pois.

Kaikkea hyvää sinulle.

Äänestä

dokumentti?

Äänestä

sivistmässä itseäni ja katsomassa toi leffa.

Mutjoo. Ei ole inhorealismia voittanutta valistusta.

Äänestä

mutta voisin kuvitella kahden pojan vanhempana, että 18v on huumeisiin liittyvä. Nuoret imee vaikutteita ja jos ne elokuvan vaikuteet on huume-myönteisiä vähääkään, ei ihme.
Mun pojan koulukaveri kuoli huumeen yliannostukseen. ja pikku maaseutu-kylä ja arvostetut vanhemmat. Huumeisiin pitää olla hyvin tiukka suhtautuminen..tai toisaalta informoiva. Ja muutenkin, tää sosiaalinen pommi mikä nuorista on räjähtämässä, kun heidät jätetään ongelmineen yksin. Kyllä se vielä kostautuu.

Äänestä

nähnyt enkä pahemmin perehtynyt mistä kyseinen leffa kertoo, mutta olisiko se myönteisyys siinä että ne nuoret "sankarit" jotka ovat aloittelemassa kamauraansa, niin mm.niistä matkakohteista imevät sitä vittu tää on mageet elämää.

Konkreettisesti elänyt käyttäjien keskuudessa, niin vaikka heille näyttäis faktaa valistusta miten pohjalle voi joutua, ja vaikka niille näyttäis konkreettisesti miten sormia katkotaan ja muuta väkivaltaa kun olet veloissa, niin eihän he sitä usko. Vaikka ne pistettäis samaa koppii lukkojen taa pirihuuruisen hörhön kanssa, vaikka ne olisi lukkojen takana katsomassa toisen subu/herska refloi...Jokainen ilmoittaa korkeelta ja kovaa MULLE EI KOSKAAN TUU KÄYMÄÄN NOIN. JOS EN PIIKITÄ EN OO NISTI. JOS OTAN VAIN VIIKONLOPPUISIN, NIIN ON HALLINNASSA. JOS EN VELAKSI OSTA NIIN EI TUU ONGELMIA. MÄ VOIN LOPETTAA KOSKA VAAN, JOS VAIN HALUAN.

Sen verran tuttua alue on tuo huumevalistusduuni meikäläiselle, että voin todeta kylmän faktan gannabis tappaa valistukset on vuosia sitten haudattu, joten uusi tietosi ennen kuin lähdet asiaa väittämään todeksi.
Jollekin nuorelle saattaa tulla muunlaisesta tekemisistä oivalluksia: Hei, tää on vittu tuhat kertaa mageempaa kui jotkut päihteet...niin kunhan niitä turvallisia aikuisia on siinä ympärillä.

Äänestä
  • turvallisia aikuisia jotka tsennaa ettei jonnin joutavalla lätinällä saavuteta sitä mitä omalla esimerkillä ja toiminnalla...se toiminta ei ole päihdemyönteisyys mutta ongelmien suvaitsevaisuus.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Oletko nähnyt moista elokuvaa tai lukenut siitä? Kävin katsomassa leffan tänään, enkä muista, milloin olisin niin erikoisen leffan nähnyt. Mieleen tuli leffan ikärajakeskustelu, eli pitäisikö sen olla 15 vai 18. Leffan nähtyäni aloin miettimään, että miksi se on 18? Siinä kun ei ollut sen enempää seksiä kuin raakaa väkivaltaakaan. Oliko syynä sitten aihe, eli huumeet? Luulen, että korkeamman ikärajan kannattajat ajattelivat, että elokuva on huumemyönteinen. Kunhan mietin, että kenen mielestä se esitti huumeet positiivisessä valossa. Minusta se oli perin murheellinen kokonaisuus.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu