Haluaako kaikki kersoja

EiKersoja83

Olen muutamaa vuotta vaille kolmekymppinen kaveri, työssä käyvä, liikun, harrastuksia ja kavereita on. Ulkonäön ja luonteen puolesta pärjään naisten kanssa siinä missä muutkin... tavallaan... Yksikään seurustelusuhteeni ei ole kestänyt nähkääs vuotta pitempään. Aina homma on tyssännyt siihen kun lapset on otettu puheenaiheeksi. Olen ilmaissut etten halua omia lapsia, ja tämä on ilmeisesti ollut liian fataalia. Omasta mielestäni etenkin pienet lapset ovat ärsyttäviä. Kadulla, kaupoissa ja busseissa näkee vanhempia jotka ovat aivan pulassa lastensa kanssa, eivät saa näitä lopettamaan itkua, ja parkua ja rääkymistä, ja sen lisäksi että tunnen suurta myötähäpeää näitä vanhempia kohtaan, koen nuo välikohtaukset myös hyvin ärsyttäviksi. Ja tuo sama rumba jatkuu sitten kotona, kyllä ne lapset sielläkin kiukuttelee ja rääkyy. Samalla oma vapaa-aikasi hupenee kun kaikki aika ja energia menee lapsiin. Ei aikaa harrastuksiin, tai kavereihin. Ajatus on mielestäni ahdistava, onko sinulla itsellä enää omaa elämää ollenkaan, vai onko oma elämäsi jo käytännössä ohi ja olennaista vain enää kasvattaa niitä kersoja? Kersojen muutettua pois oletkin jo vanha äijänkäppyrä.

Haluaisin uskoa että olisi olemassa naisia jotka omaisivat samanlaisen ajatusmaailman. En ole sitoutumiskammoinen, haluaisin löytää jonkun naisen tosiaan jonka kanssa voisi asua yhdessä ja mennä vaikka naimisiin, mutta lapsia en halua. Onko kuvaamani kaltaisia naisia olemassakaan.

PS. en tiedä tapahtuiko jokin virhe, mutta postasin tämän aiheen jo kerran, mutta se ei ilmestynyt listaan, postaan nyt uudestaan, anteeksi etukäteen jos tulee tuplana :)

69

1162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen26v

En halua lapsia. Ei sillä ettäkö niitä inhoaisin vaan vähän saman tapaisista syistä kuin sinä. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta.

Ylipäätään suomalaiset miehet haluavat lapsia. Minulla on nettiprofiili jossa lukee että haluan "ehkä" lapsia, mutta käytännössä tämä tarkoittaa että ei, mutta en halua pelotella kaikkia miehiä pois. Toisaalta en voi tietää josko minulle joskus tulisikin vauvakuume mitä kyllä epäilen kovasti.

• EiKersoja83

En tiedä montako samanlaista kannanottoa tähän ketjuun on tulossa, mutta itse koen lohdulliseksi ja toivoa antavaksi nähdä että on olemassa jopa edes yksi samallatavalla ajatteleva nainen. En minäkään lapsia vihaa, ehkä ilmaisin itseäni ensimmäisessä viestissä turhan kärjistetysti. Olen sentään kaverini lapsen kummisetä, enkä inhoa tätä poikaa, hän on ihan mukava naskali, mutta en siitä huolimatta haluaisi omia lapsia, kummilapsi riittää minulle :D

• nainen25wee

itekään en halua lapsia... en halua menettää elämääni ja varsinkaan sitä spontaaniutta elämästäni lasten takia... en tykkää siitä huudosta enkä uhmasta..
        itelläni oli vielä jokunen vuosi sitten vauvakuumetta ja kovasti halusin vauvan... sitten pääsin hoitamaan kaverin vauvaa niin voi että kuinka nopeasti se halu katosi sen siliän tien..

ja tällä hetkellä on hyvä koska vierelläni on mies joka vihaa lapsia.. ei vaan voi sietääkään niitä... ja minua se ei haittaa sitten ollenkaan... meille riittää yksi kissa joka toheltaa menemään ja jossain vaiheessa niitä tulee toinenkin meidän perheeseen.. sitten joskus... :)

mutta jotenkin ihana huomata etten ole ainoa nainen joka ei halua lapsia koskaan..

• -----
        nainen25wee kirjoitti:

itekään en halua lapsia... en halua menettää elämääni ja varsinkaan sitä spontaaniutta elämästäni lasten takia... en tykkää siitä huudosta enkä uhmasta..
        itelläni oli vielä jokunen vuosi sitten vauvakuumetta ja kovasti halusin vauvan... sitten pääsin hoitamaan kaverin vauvaa niin voi että kuinka nopeasti se halu katosi sen siliän tien..

ja tällä hetkellä on hyvä koska vierelläni on mies joka vihaa lapsia.. ei vaan voi sietääkään niitä... ja minua se ei haittaa sitten ollenkaan... meille riittää yksi kissa joka toheltaa menemään ja jossain vaiheessa niitä tulee toinenkin meidän perheeseen.. sitten joskus... :)

mutta jotenkin ihana huomata etten ole ainoa nainen joka ei halua lapsia koskaan..

"itekään en halua lapsia... en halua menettää elämääni ja varsinkaan sitä spontaaniutta elämästäni lasten takia... en tykkää siitä huudosta enkä uhmasta..
        itelläni oli vielä jokunen vuosi sitten vauvakuumetta ja kovasti halusin vauvan... sitten pääsin hoitamaan kaverin vauvaa niin voi että kuinka nopeasti se halu katosi sen siliän tien.."

Ihan kiva lukea tuonsuuntaisia ajatuksia. Olen jo yli 30v mies ja itsekään en ole koskaan pitänyt lapsista, poislukien
        -aivan pienet vauvat, jotka eivät vielä osaa olla itsekkäitä - silloin kun ne eivät rääy naama tulipunaisena
        -(Suomen oloissa poikkeuksellisen) hyvinkasvatetut ja hyväitsetuntoiset kouluikäiset lapset

Silti olen miettinyt että menetänkö peruuttamattomasti jotain kun en nyt saa lapsia. Eipä se tosin ole pelkästään itsestäni kiinni, mutta jos lapsia ei tule niin olisihan se ihan mukavaa jos se olisi oma vapaaehtoinen päätös jonka voisi rehellisin mielin perustella itselleen.

• KukaMitä

Olen 24 vuotias nainen ja en halua lapsia

• Lapseton mies

No minulla on ehkö vielä tarkemmat toiveet naisen suhteen. Olen siis mies joka ei halua omia lapsia, mutta en myöskään halua naista, joka vihaa niitä. Se on toivottavaa ettei hän halua omia, mutta vihaaminen on jo ihan liikaa. Minä en itse vihaa enkä edes inhoa, vaan tulen ihan kohlataisen hyvin toimeen lapsien kanssa. En vain halua omia. Minusta olisi silti jollain tapaa omituista olla naisen kanssa joka vihaa lapsia ja käyttäytyisi heitä kohtaan tylysti ja odottaisi jonkun 3-vuotiaan käyttäytyvän kuin aikuinen. Se on ihan normaali asia että joku vauva välillä itkee, tai että lapsillakaan ei ole aina hyvä päivä. Olen takuuvarma, että jokainen palstan kirjoittajistakin on lapsena välillä itkenyt, eikä sekään ole jokaisen sivullisen mielestä ollut vain söpöä ja hellyyttävää. Sellaisen välinpitämättömästi kasvatetut riuhuvat riiviöt ovat asia erikseen.

Se että minä en lapsia halua ei tarkoita että minun täytyisi niitä jotenkin inhota tai kohdella niitä huonosti. Se kyllä ärsyttää jos lapsen vanhemmat eivät edes yritä pistää väärässä paikassa riehuvaa lastaan kuriin, tai antavat heidän häiriköidä muita ihmisiä ihan vapaasti.

Minusta on sitäpaitsi tosi hieno juttu, että lapsia hankkivat ne jotka niitä oikeasti haluavat, eikä sellaiset jotka näkevät lapsen vain vapaa-ajan ja elämän hukkaan heittämisenä ja asiana joka vain häiritsee omaa harrastamista ja elämistä.

Kun ajattelen omia lapsia hankkineita tuttaviani, niin kyllä he niistä lapsista ihan oikeasti välittävät. Vaikka lapsien tultua on täytynyt luopua monesta asiasta, eikä voi esim bilettää tai matkustaa samalla tavalla, niin kyllä ne lapset ovat myös tuoneet paljon heidän elämäänsä. Jos heillä nyt olisi mahdollisuus palata entiseen, lapsettomaan elämäänsä, niin en usko että yksikään aidosti haluaisi niin tehdä.

Hyvä niin. Hankkikoot ne lapsia jotka heitä haluavat, eletään me lapsettomuuden kannalla olevat ilman. Ei niitä lapsia silti tarvitse mielestäni vihaamaan tai haukkumaan alkaa.

• baarikärpänen.

että melko suuri osa (nuorista) naisista sanoo ettei halua lapsia. Ehkä se on vain kapinointia tai mainostusta olevansa tyytyväinen nykytilanteeseen tai äänekäs vähemmistö.

• AP

"että melko suuri osa (nuorista) naisista sanoo ettei halua lapsia."

Itse olen elänyt vähän tuossa uskossa, moni on niin minulle sanonutkin. Se mua tässä kummastuttaakin että kuusi kahdeksasta seurustelustani on kariutunut juuri tuohon lapsikysymykseen. Onko vaan ollut paskasäkä vai olisiko nämä "monet nuoret naiset eivät halua lapsia" väitteet tuulesta temmattuja, pistää kyllä ihmetyttämään...

• Ei lapsille

En ole koskaan halunnut lapsia enkä ole siis niitä tehnyt. Minä olen tiennyt mielipiteeni pienestä asti, mutta vaikuttaa siltä, että kaikki muut tuntemattomia myöten ovat tienneet asian "paremmin". Ehkäpä uskovat sitten, kun olen viisikymppinen.

• lapseton yhä

Katos vaan, täältähän löytyy useampia hengenheimolaisia, propsit teille kaikille!

• minä vain

ja haluan lapsia mutta kukaan kenenkä kanssa olen parisuhteessa ollu ei ole halunnut. Nyt taas sinkkuna ja haen todellakin lapsilleni äitiä mutta en ymmärrä miksi naiset ei niitä halua. En ymmärrä kun sopivan iän kynnyksellä haluan mutta toiset ei halua mutta parikymppisenä kun en halunnut naiset halusivat. Anteeksi karkea puhe tyylini seuraavassa mutta yhden illan baarisuhteissani en enään käytä kortsua sillä haluan vaikka sen vahinko lapsen kun ei nyky naisilla ole halua perheen tekoon. Olenpa vasta viisikymppinen kun lapseni olisi parissakymmenissä.

• ..

voit saada minkä tahansa sukupuolitaudin tai hivin

• gdshusf7y

Miten sinä luulet saavasi lapsen jos jätät kortsun pois yhdenillansäädöissä? Kuvitteletko että se nainen synnyttää lapsen ja antaa sen sinulle? Oletko sinä tyhmä?

• 21

Voin lohduttaa: kaikki naiset eivät todellakaan halua lapsia. Yhteiskunnassamme käytöstapoihin kuuluu, että nainen ei saa tuoda mitenkään esille lisääntymishaluttomuuttaan, muutoin hänet leimataan hylkiöksi. Periaatteessa joutuu esittämään, että lapset ovat ihastuttavia ja muuta vastaavaa, vaikkei näin kokisikaan. Jos joku nainen ei viihdy lasten kanssa, hän ei välttämättä voi sitä kertoa edes luottoystävilleen. Asiaa ei taatusti uskalla ottaa esille treffailun alkuvaiheessa. Voit kuitenkin voit löytää kanssasi samoin ajattelevan naisen.

• AP

Yritätkö sanoa, että nämä entiset naisystäväni eivät oikeasti olisi välttämättä halunneetkaan lapsia? Minun on vain hankala uskoa sitä, he olivat jotenkin pettyneen / kauhistuneen oloisia kun täräytin kantani tuosta lapsiasiasta... Kai he olisivat nyt edes minulle kehdanneet / uskaltaneet sanoa mitä mieltä ihan oikeasti ovat?

• 16
        AP kirjoitti:

Yritätkö sanoa, että nämä entiset naisystäväni eivät oikeasti olisi välttämättä halunneetkaan lapsia? Minun on vain hankala uskoa sitä, he olivat jotenkin pettyneen / kauhistuneen oloisia kun täräytin kantani tuosta lapsiasiasta... Kai he olisivat nyt edes minulle kehdanneet / uskaltaneet sanoa mitä mieltä ihan oikeasti ovat?

Tarkoitin yleisellä tasolla. Jos naisella on miesystävä, joka kertoo, etteivät lapset kuulu suunnitelmiin, niin kyllä hän silloin viimeistään huokaa helpotuksesta ja julkaisee oman kantansa asiaan. Olet siis törmännyt sen suuren lisääntymisintoisen naisenemmistön edustajiin.

• Lapsen mieli

Hyi helweette että näitten lukemisesta tulee paha olo. Mitä pahaa lapset ovat teille tehneet ? TAI: mitä pahaa teille on tehty lapsena ?

Pinnallisuus, tyhmyys, tietämättömyys, pahansuopuus, ilkeys ... paistavat lausunnoista ja lausujat pyörivät pintaliitoa oman napansa ympärillä. - Ihmisillä on oikeus olla haluamatta lapsia mutta toivottavasti syyt ovat syvemmällä, tarkkaan harkittuja ja punnittuja ja loppuun asti ajateltuja. Silloin keskustelusta ei tule tällaista järjettömän oloista huuhaata elämän perusasioista. Lapsen saanti ja ohjaaminen elämään kasvattaa sitäpaitsi myös vanhempaa ja se tekisi terää teille kaikille.

Mistähän johtuu, että itse näen vain kilttejä, nätisti käyttäytyviä, iloisia, suloisia, aurinkoisia pieniä ihmisiä. Aina ja joka paikassa jossa heitä näen. Te taidatte nähdä vain oman itsenne kaikissa lapsissa.

• Ihmetyttää

"Pinnallisuus, tyhmyys, tietämättömyys, pahansuopuus, ilkeys ... paistavat lausunnoista"

Ettet olisi vain nyt vetänyt hernettä nenään aivan suotta? Lukasin kaikki viestit läpi enkä kyllä löytänyt niistä ilkeyttä enkä pahasupuutta taikka pinnallisuutta; tietämättömyydestä ja tyhmyydestä en nyt osaa sanoa, kun ovat hiukan tulkinnanvaraisempia käsitteitä.

"Mitä pahaa lapset ovat teille tehneet ?"

Kaikki kirjoittajathan ovat täällä nimenomaan painottaneet etteivät vihaa lapsia; heillä ei vain riitä kiinnostusta perustaa lapsiperhettä, vai onko lukutaidossani vikaa?

• RindaRinda

Lapsen mieli: "Mitä pahaa lapset ovat teille tehneet?"

Eivät mitään — vielä. Lasten hankkimattomuus on ennaltaehkäisevä isku, mikäli ennakoi lapsista koituvan nettomielipahaa.

Lapsen mieli: "Lapsen saanti ja ohjaaminen elämään kasvattaa sitäpaitsi myös vanhempaa ja se tekisi terää teille kaikille."

Varmasti 18 vuoden vankilatuomiokin kasvattaisi ihmisenä ja opettaisi uusia tapoja nähdä maailmaa; samoin jalan murtaminen opettaisi kunnioittamaan liikuntakykyään, jne. Ei paskoja kokemuksia välttämättä kannata hankkia vain kokemuksen vuoksi.

• Ihmettele sinä vaan
        Ihmetyttää kirjoitti:

"Pinnallisuus, tyhmyys, tietämättömyys, pahansuopuus, ilkeys ... paistavat lausunnoista"

Ettet olisi vain nyt vetänyt hernettä nenään aivan suotta? Lukasin kaikki viestit läpi enkä kyllä löytänyt niistä ilkeyttä enkä pahasupuutta taikka pinnallisuutta; tietämättömyydestä ja tyhmyydestä en nyt osaa sanoa, kun ovat hiukan tulkinnanvaraisempia käsitteitä.

"Mitä pahaa lapset ovat teille tehneet ?"

Kaikki kirjoittajathan ovat täällä nimenomaan painottaneet etteivät vihaa lapsia; heillä ei vain riitä kiinnostusta perustaa lapsiperhettä, vai onko lukutaidossani vikaa?

Jos "lapset ovat ärsyttäviä ja heidän aiheuttamansa tilanteet häpeällisiä" niin mikä ihmisen asenne ja ajattelutapa on mielestäsi ? Minkä nimen annat asialle, jos se ei ole vihaa ja / tai inhoa lapsia kohtaan ?

Lukutaidosta ei kannata puhua, jollei osaa lukea myös rivien välejä. Herneet eivät ole nenässä, ne ovat mielen puolella, lasten puolesta. Maailman viattomimpia olioita, vielä enkeleitä lähellä, jotka typerät idioottiaikuiset pilaavat matkan varrella.

• Hah ?
        RindaRinda kirjoitti:

Lapsen mieli: "Mitä pahaa lapset ovat teille tehneet?"

Eivät mitään — vielä. Lasten hankkimattomuus on ennaltaehkäisevä isku, mikäli ennakoi lapsista koituvan nettomielipahaa.

Lapsen mieli: "Lapsen saanti ja ohjaaminen elämään kasvattaa sitäpaitsi myös vanhempaa ja se tekisi terää teille kaikille."

Varmasti 18 vuoden vankilatuomiokin kasvattaisi ihmisenä ja opettaisi uusia tapoja nähdä maailmaa; samoin jalan murtaminen opettaisi kunnioittamaan liikuntakykyään, jne. Ei paskoja kokemuksia välttämättä kannata hankkia vain kokemuksen vuoksi.

Eli: mitä pahaa lapset ovat sinulle tehneet ? Tai toisinpäin: mitä pahaa sinulle on tehty ?

• Jatkan ihmettelyä
        Ihmettele sinä vaan kirjoitti:

Jos "lapset ovat ärsyttäviä ja heidän aiheuttamansa tilanteet häpeällisiä" niin mikä ihmisen asenne ja ajattelutapa on mielestäsi ? Minkä nimen annat asialle, jos se ei ole vihaa ja / tai inhoa lapsia kohtaan ?

Lukutaidosta ei kannata puhua, jollei osaa lukea myös rivien välejä. Herneet eivät ole nenässä, ne ovat mielen puolella, lasten puolesta. Maailman viattomimpia olioita, vielä enkeleitä lähellä, jotka typerät idioottiaikuiset pilaavat matkan varrella.

Huomasin kyllä nuo kohdat, mutta mikäli itse luit pidemmälle niin olisit huomannut että kyseinen henkilö sanoi myös ilmaisseensa kantansa turhan jyrkästi ja huomautti ettei vihaa lapsia. Siksi tulkitsen pointin siksi, että lasten aiheuttamat tilanteet ovat ärsyttäviä eivätkä lapset itsessään. Ja en tiedä kuinka paljon lapsia ja missä olet tavannut, mutta menepä tuonne steissille tai kamppiin joku päivä, siellä norkoilee kasoittain sellasia 150cm 11v. röökivillejä räkimässä ympäriinsä ja haistattelemassa vittuja muille... kuinka suloista.

• Ihmettelen minäkin
        Jatkan ihmettelyä kirjoitti:

Huomasin kyllä nuo kohdat, mutta mikäli itse luit pidemmälle niin olisit huomannut että kyseinen henkilö sanoi myös ilmaisseensa kantansa turhan jyrkästi ja huomautti ettei vihaa lapsia. Siksi tulkitsen pointin siksi, että lasten aiheuttamat tilanteet ovat ärsyttäviä eivätkä lapset itsessään. Ja en tiedä kuinka paljon lapsia ja missä olet tavannut, mutta menepä tuonne steissille tai kamppiin joku päivä, siellä norkoilee kasoittain sellasia 150cm 11v. röökivillejä räkimässä ympäriinsä ja haistattelemassa vittuja muille... kuinka suloista.

No kuule ne on niitä 'viisaitten, fiksujen, sivistyneitten' aikuisten 'kasvatuksen' eli puuttuvan ohjauksen tuloksia. Lasta ei voi syyttää siitä, että vanhempi ei pysty, osaa, kykene ... hoitamaan osaansa. Jotta paree kyllä, että kaikki eivät jälkeläisiä teekään ja silti sellaisetkin ovat tehneet, joitten ei olisi ikinä pitänyt.

Omalta osaltani tässä onkin kyse ollut siitä, miksi pikkuinen lapsi tehdään syylliseksi, syytetään siitä, että ei haluta lapsia. Jokainen saa valita ja haluta ihan vapaasti lapsellisuutta tai lapsettomuutta mutta huonotapainen napero siihen ei voi / saa olla syynä, että päättää olla jälkeläisiä maailmaan saattamatta. Jos lapset / lasten käytös esitetään syyksi, niin kovin ovat heiveröiset kriteerit eli ajatus ei yllä loppuun asti.

• vastaustässä
        Ihmettelen minäkin kirjoitti:

No kuule ne on niitä 'viisaitten, fiksujen, sivistyneitten' aikuisten 'kasvatuksen' eli puuttuvan ohjauksen tuloksia. Lasta ei voi syyttää siitä, että vanhempi ei pysty, osaa, kykene ... hoitamaan osaansa. Jotta paree kyllä, että kaikki eivät jälkeläisiä teekään ja silti sellaisetkin ovat tehneet, joitten ei olisi ikinä pitänyt.

Omalta osaltani tässä onkin kyse ollut siitä, miksi pikkuinen lapsi tehdään syylliseksi, syytetään siitä, että ei haluta lapsia. Jokainen saa valita ja haluta ihan vapaasti lapsellisuutta tai lapsettomuutta mutta huonotapainen napero siihen ei voi / saa olla syynä, että päättää olla jälkeläisiä maailmaan saattamatta. Jos lapset / lasten käytös esitetään syyksi, niin kovin ovat heiveröiset kriteerit eli ajatus ei yllä loppuun asti.

Joo ymmärrän, kasvatushan tietty vaikuttaa siihen millainen lapsesta tulee, mutta onko syy aina vanhempien? Nykypäivän maailmassa viihde ja mainonta pääsevät vaikuttamaan paljon voimakkaammin lasten ajatusmaailmaan ja mielipiteisiin kuin vanhempien kehotukset. Kuinka moni 13v lapsi esimerkiksi sanoo inhoavansa ruotsin opiskelua? Hyvin moni nimittäin, ja tämä ei johdu todellakaan siitä että vanhemmat olisivat tuohon ajattelumalliin opastaneet, vaan kaveripiirien painostus ja se, että se koetaan "yleiseksi normiksi".

Toinen juttu on se, että en alunperin oikein ymmärtänyt miksi mielestäsi on jokin perusoletus, että kaikkien pitäisi hankkia lapsia. Oletan että tämä on kantasi koska korostat sitä miten tässä keskustelussa esitetyt perustelut ovat mielestäsi puutteellisia. Tarkemmin sanottuna, miksi ja ketä varten näiden ihmisten pitäisi esittää hyväksyttävät (huom. kenen mielestä hyväksyttävät?) perustelut lapsettomuudelle? Se vain on heidän valintansa, samoin esimerkiksi lesbojen ja homojen valinta on olla homoja ja lesboja. Tarvitseeko heidänkin valintansa jonkin hyväksyttävän perustelun sen oikeuttamiselle, hekään kun eivät todennäköisesti lapsia hanki?

• Ihmeellinen kumma
        vastaustässä kirjoitti:

Joo ymmärrän, kasvatushan tietty vaikuttaa siihen millainen lapsesta tulee, mutta onko syy aina vanhempien? Nykypäivän maailmassa viihde ja mainonta pääsevät vaikuttamaan paljon voimakkaammin lasten ajatusmaailmaan ja mielipiteisiin kuin vanhempien kehotukset. Kuinka moni 13v lapsi esimerkiksi sanoo inhoavansa ruotsin opiskelua? Hyvin moni nimittäin, ja tämä ei johdu todellakaan siitä että vanhemmat olisivat tuohon ajattelumalliin opastaneet, vaan kaveripiirien painostus ja se, että se koetaan "yleiseksi normiksi".

Toinen juttu on se, että en alunperin oikein ymmärtänyt miksi mielestäsi on jokin perusoletus, että kaikkien pitäisi hankkia lapsia. Oletan että tämä on kantasi koska korostat sitä miten tässä keskustelussa esitetyt perustelut ovat mielestäsi puutteellisia. Tarkemmin sanottuna, miksi ja ketä varten näiden ihmisten pitäisi esittää hyväksyttävät (huom. kenen mielestä hyväksyttävät?) perustelut lapsettomuudelle? Se vain on heidän valintansa, samoin esimerkiksi lesbojen ja homojen valinta on olla homoja ja lesboja. Tarvitseeko heidänkin valintansa jonkin hyväksyttävän perustelun sen oikeuttamiselle, hekään kun eivät todennäköisesti lapsia hanki?

"Jokainen saa valita ja haluta ihan vapaasti lapsellisuutta tai lapsettomuutta ...". - Tämä on osa textistäni, jäikö väliin ?

Tällä sivulla esitetyt perustelut lapsettomuudesta eivät ole puuttellisia, ne ovat idioottimaisia, osoitus siitä, että asioita ei ole ajateltu loppuun asti. Se taasen lienee ymmärrettävää jos osallistujat ovat kovasti nuoria. Täällä pistetään lasten syyksi se, että ei haluta lapsia, joku siinä jutussa vaan mättää ja lujaa.

En tiedä, millaisesta rautakangesta tämä pitää vääntää, olen vissiin huono ilmaisemaan itseäni: jos päättää olla lapseton, niin sitten on lapseton mutta LASTEN SYYTÄ SE EI OLE !

Ai niin; viisaat ja valveutuneet vanhemmat ovat ne, jotka pitävät huolen, että lapsen ajatusmaailmaan ei pääse viihde-, mainos- yms. hapatus liian aikaisin vaikuttamaan. Lapset ovat viisaita pikkuihmisiä, jotka ymmärtävät yksinkertaisen ja selkeän aikuisen opastuksen asioista, koski se "ruotsinkieltä" tai mitä asiaa tahansa. Ja lapsella on vanhemmat jo ennen kuin yhtäkään kaveria.

• juuhh
        Ihmeellinen kumma kirjoitti:

"Jokainen saa valita ja haluta ihan vapaasti lapsellisuutta tai lapsettomuutta ...". - Tämä on osa textistäni, jäikö väliin ?

Tällä sivulla esitetyt perustelut lapsettomuudesta eivät ole puuttellisia, ne ovat idioottimaisia, osoitus siitä, että asioita ei ole ajateltu loppuun asti. Se taasen lienee ymmärrettävää jos osallistujat ovat kovasti nuoria. Täällä pistetään lasten syyksi se, että ei haluta lapsia, joku siinä jutussa vaan mättää ja lujaa.

En tiedä, millaisesta rautakangesta tämä pitää vääntää, olen vissiin huono ilmaisemaan itseäni: jos päättää olla lapseton, niin sitten on lapseton mutta LASTEN SYYTÄ SE EI OLE !

Ai niin; viisaat ja valveutuneet vanhemmat ovat ne, jotka pitävät huolen, että lapsen ajatusmaailmaan ei pääse viihde-, mainos- yms. hapatus liian aikaisin vaikuttamaan. Lapset ovat viisaita pikkuihmisiä, jotka ymmärtävät yksinkertaisen ja selkeän aikuisen opastuksen asioista, koski se "ruotsinkieltä" tai mitä asiaa tahansa. Ja lapsella on vanhemmat jo ennen kuin yhtäkään kaveria.

että mikä siten olisi sinulle riittävä perustelu sille ettei halua lapsia? Väkisinhän sen syy aina tulee vedettyä siihen että elämä lasten kanssa ja lapsia kasvattaen ei ole mieluista, josta sinä sitten vedät herneet nenään että se on lasten syyttämistä.

Sama kun jos ei halua koiraa tai venettä tai firmaa. Silloin siinä mitä ei halua, ja elämässä sen kanssa, on sellaisia piirteitä joita ei halua omaan elämäänsä. Ei se ole sinänsä mitään syyttämistä. Jos mä sanon että en halua koiraa, koska en pahemmin välitä koiran hoidosta enkä kouluttamisesta enkä siitä miten koira kahlitsisi elämääni niin tulisitko huutamaan että "älä syytä koiria jos et halua niitä", vai päteekö tämä vauhkoaminen vain lasten kyseessä ollessa.

• Lasten puolesta
        juuhh kirjoitti:

että mikä siten olisi sinulle riittävä perustelu sille ettei halua lapsia? Väkisinhän sen syy aina tulee vedettyä siihen että elämä lasten kanssa ja lapsia kasvattaen ei ole mieluista, josta sinä sitten vedät herneet nenään että se on lasten syyttämistä.

Sama kun jos ei halua koiraa tai venettä tai firmaa. Silloin siinä mitä ei halua, ja elämässä sen kanssa, on sellaisia piirteitä joita ei halua omaan elämäänsä. Ei se ole sinänsä mitään syyttämistä. Jos mä sanon että en halua koiraa, koska en pahemmin välitä koiran hoidosta enkä kouluttamisesta enkä siitä miten koira kahlitsisi elämääni niin tulisitko huutamaan että "älä syytä koiria jos et halua niitä", vai päteekö tämä vauhkoaminen vain lasten kyseessä ollessa.

On paljon ihmisiä, jotka päättävät olla lisääntymättä elämänsä aikana. Joillekin työ / uraputki on niin tärkeä, ettei sen ohi mene mikään muu eikä esteitä sen nousukäyrälle järjestetä. Toisilla on maailman- / elämänkatsomukselliset arvot Linkolalaisuuteen päin kallellaan, he eivät järjestä lisää porukkaa maapallolle, kun meitä on jo liikaa eikä pallon rahkeet eikä resurssit kestä tätä menoa.

Monet eivät vain koskaan löydä sitä oikeaa, joka pistäisi suvunjatkamisvietin käyntiin. Ja ihan yhtä monet ovat eläneet omassa lapsuudessaan sellaisessa perhehelvetissä, että eivät missään nimessä laita pystyyn omaa helvettiä.

Mm. nämä kuulostavat ja tuntuvat ihan järkeviltä ja asiallisilta perusteluilta siihen verrattuna, että sanoo syyksi, että lapset ovat "ärsyttäviä, kiukuttevia, parkuvia, rääkyviä, kiljukaulakakaroita". Jos lapset ovat sellaisia, niin vanhempien pitää seistä peilin edessä ja funtsia syntyjä syviä, yleensä tällaisten lasten vanhemmilla ei vain ole vehkeitä miettimiseen.

Ma "vauhkoan" kaikkien niiden puolesta, jotka eivät itse pysty, jotka jäävät alakynteen, häviölle, toiseksi ... Tämän maailman pahoista lapset eivät tee eivätkä toimita yhtäkään. Ne ovat aikuisia jotka tekevät ja aikuiset tekevät pahaa myös lapsille, paitsi että mikä aikuinen se semmoinen pipipäinen seko on.

On fiksun ihmisen merkki, että tietää ja tuntee itsensä, että ei halua tai kykene kasvattamaan ja olemaan vastuussa pienestä ihmisen alusta. Silti jotkut tekevät lapsia vaikka miten monta, ymmärtämättä velvollisuuksistaan mitään, näitten vanhempien lapset voivat pahoin ja aiheuttavat sitten pahoinvointia oman napansa ympärillä pyöriville citysinkkupintaliitäjille.

• asian puinti jatkuu
        Lasten puolesta kirjoitti:

On paljon ihmisiä, jotka päättävät olla lisääntymättä elämänsä aikana. Joillekin työ / uraputki on niin tärkeä, ettei sen ohi mene mikään muu eikä esteitä sen nousukäyrälle järjestetä. Toisilla on maailman- / elämänkatsomukselliset arvot Linkolalaisuuteen päin kallellaan, he eivät järjestä lisää porukkaa maapallolle, kun meitä on jo liikaa eikä pallon rahkeet eikä resurssit kestä tätä menoa.

Monet eivät vain koskaan löydä sitä oikeaa, joka pistäisi suvunjatkamisvietin käyntiin. Ja ihan yhtä monet ovat eläneet omassa lapsuudessaan sellaisessa perhehelvetissä, että eivät missään nimessä laita pystyyn omaa helvettiä.

Mm. nämä kuulostavat ja tuntuvat ihan järkeviltä ja asiallisilta perusteluilta siihen verrattuna, että sanoo syyksi, että lapset ovat "ärsyttäviä, kiukuttevia, parkuvia, rääkyviä, kiljukaulakakaroita". Jos lapset ovat sellaisia, niin vanhempien pitää seistä peilin edessä ja funtsia syntyjä syviä, yleensä tällaisten lasten vanhemmilla ei vain ole vehkeitä miettimiseen.

Ma "vauhkoan" kaikkien niiden puolesta, jotka eivät itse pysty, jotka jäävät alakynteen, häviölle, toiseksi ... Tämän maailman pahoista lapset eivät tee eivätkä toimita yhtäkään. Ne ovat aikuisia jotka tekevät ja aikuiset tekevät pahaa myös lapsille, paitsi että mikä aikuinen se semmoinen pipipäinen seko on.

On fiksun ihmisen merkki, että tietää ja tuntee itsensä, että ei halua tai kykene kasvattamaan ja olemaan vastuussa pienestä ihmisen alusta. Silti jotkut tekevät lapsia vaikka miten monta, ymmärtämättä velvollisuuksistaan mitään, näitten vanhempien lapset voivat pahoin ja aiheuttavat sitten pahoinvointia oman napansa ympärillä pyöriville citysinkkupintaliitäjille.

Olet jokaisessa vastauksessasi sivuuttanut sen kaikkein olennaisimman asian: Minkä vuoksi ylipäätään pitäisi perustella lapsien hankkimatta jättämistä? Ilmeisesti olet sitä mieltä että yleinen lähtökohta on se, että jokainen niitä hankkii, tai jos ei hanki hänen täytyy perustella tyydyttävällä tavalla miksei näin tee, miksi sinua muuten häiritsisi jonkun "huonot" perustelut? Ihmiset jotka eivät lapsia hanki, eivät polje kenenkään oikeuksia tai loukkaa ketään näin tehdessään, oli heidän perustelunsa sitten mikä hyvänsä. Siinä missä hevospoolosta tai mäkättävästä naapurista ei tarvitse tykätä, ei tarvitse myöskään tykätä lapsista. Vai väitätkö että henkilön joka ei pidä hevospoolosta, pitäisi keksiä sen harrastamatta jättämiselle jokin parempi syy (esim. omistautuminen työlle tai jotkin eettiset perustelut) kun vain se ettei kyseinen laji häntä kiinnosta, tai se että hän kokisi hevosien ääntelyn ärsyttävänkuuloiseksi?

• Outo juttu
        asian puinti jatkuu kirjoitti:

Olet jokaisessa vastauksessasi sivuuttanut sen kaikkein olennaisimman asian: Minkä vuoksi ylipäätään pitäisi perustella lapsien hankkimatta jättämistä? Ilmeisesti olet sitä mieltä että yleinen lähtökohta on se, että jokainen niitä hankkii, tai jos ei hanki hänen täytyy perustella tyydyttävällä tavalla miksei näin tee, miksi sinua muuten häiritsisi jonkun "huonot" perustelut? Ihmiset jotka eivät lapsia hanki, eivät polje kenenkään oikeuksia tai loukkaa ketään näin tehdessään, oli heidän perustelunsa sitten mikä hyvänsä. Siinä missä hevospoolosta tai mäkättävästä naapurista ei tarvitse tykätä, ei tarvitse myöskään tykätä lapsista. Vai väitätkö että henkilön joka ei pidä hevospoolosta, pitäisi keksiä sen harrastamatta jättämiselle jokin parempi syy (esim. omistautuminen työlle tai jotkin eettiset perustelut) kun vain se ettei kyseinen laji häntä kiinnosta, tai se että hän kokisi hevosien ääntelyn ärsyttävänkuuloiseksi?

No yleensä ihmisillä on joku syy, miksi käyttäytyvät tai tekevät asioita jollakin tietyllä tavalla. Hmmm, tai ma olen luullut niin. Mut ihan sama se mulle on, onko jollakin syy tai "peruste" teki elämässään / elämälleen mitä vaan.

Miksiköhän sinua vaivaa se, että ma puolustan lapsia. Lasten syy se ei ole, että joku ei tee lapsia, lasten syytä ei ole mikään. Aikuiset sen sijaan voisivat tarkatella asenteitaan paljon enemmän ja useammin.

• ei minua haittaa
        Outo juttu kirjoitti:

No yleensä ihmisillä on joku syy, miksi käyttäytyvät tai tekevät asioita jollakin tietyllä tavalla. Hmmm, tai ma olen luullut niin. Mut ihan sama se mulle on, onko jollakin syy tai "peruste" teki elämässään / elämälleen mitä vaan.

Miksiköhän sinua vaivaa se, että ma puolustan lapsia. Lasten syy se ei ole, että joku ei tee lapsia, lasten syytä ei ole mikään. Aikuiset sen sijaan voisivat tarkatella asenteitaan paljon enemmän ja useammin.

En halua haastaa riitaa, en siihen pyri. Halusin ainoastaan osoittaa epäkohdat viestissäsi: On pelkistettyä kutsua yllämainittuja syitä lapsettomuuteen lasten SYYTTÄMISEKSI, ilmaiset asian vain liian dramatisoidusti. Minua ei ollenkaan haittaa vaikka puolustat lapsia tai että pidät heistä, en minäkään heitä vihaa... en usko että kukaan muukaan tässä ketjussa. Ehkä joku ei lapsista pidä, mutta vihata on liian voimakas sana.

• Pelkistäjä
        ei minua haittaa kirjoitti:

En halua haastaa riitaa, en siihen pyri. Halusin ainoastaan osoittaa epäkohdat viestissäsi: On pelkistettyä kutsua yllämainittuja syitä lapsettomuuteen lasten SYYTTÄMISEKSI, ilmaiset asian vain liian dramatisoidusti. Minua ei ollenkaan haittaa vaikka puolustat lapsia tai että pidät heistä, en minäkään heitä vihaa... en usko että kukaan muukaan tässä ketjussa. Ehkä joku ei lapsista pidä, mutta vihata on liian voimakas sana.

No "vihaavat" tai eivät, inhottava asenne paistaa jokatapauksessa liian monesta repliikistä. - Mun viesteissä ollee paljonkin "epäkohtia". Muiden texteissä ei ilmeisesti ole.

• juuhh
        Outo juttu kirjoitti:

"Mut ihan sama se mulle on, onko jollakin syy tai "peruste" teki elämässään / elämälleen mitä vaan."

No mitä sä sitten siinä vaahtoat? Logiikkaa sun päästä ei ainakaan löydy. Myöskään sen puolesta ettet osaa vastata olennaisiin pointteihin tai kysymyksiin viesteissä.

Jos joku sanoo että en halua lapsia koska ajatus ei vaan kuullosta miellyttävältä, niin miten ihmeessä se on hyökkäys yhtäkään olemassa olevaa lasta kohtaan? Miksi pitää olla joku sun hyväksymä syy, kuten väkivaltainen lapsuudenkoti, ennenkuin on ok ettei hanki niitä lapsia. Jos joku sun ystävä ei ole kiinnostunut veneilystä eikä siis ikinä aio hankkia venettä niin laitatko sä sen perustelemaan kantansa, ja syy että venely vain ei kiinnosta ei kelpaa, vaan pitää esim olla melkein hukkunut veneestä lapsena?

• Hah !
        juuhh kirjoitti:

"Mut ihan sama se mulle on, onko jollakin syy tai "peruste" teki elämässään / elämälleen mitä vaan."

No mitä sä sitten siinä vaahtoat? Logiikkaa sun päästä ei ainakaan löydy. Myöskään sen puolesta ettet osaa vastata olennaisiin pointteihin tai kysymyksiin viesteissä.

Jos joku sanoo että en halua lapsia koska ajatus ei vaan kuullosta miellyttävältä, niin miten ihmeessä se on hyökkäys yhtäkään olemassa olevaa lasta kohtaan? Miksi pitää olla joku sun hyväksymä syy, kuten väkivaltainen lapsuudenkoti, ennenkuin on ok ettei hanki niitä lapsia. Jos joku sun ystävä ei ole kiinnostunut veneilystä eikä siis ikinä aio hankkia venettä niin laitatko sä sen perustelemaan kantansa, ja syy että venely vain ei kiinnosta ei kelpaa, vaan pitää esim olla melkein hukkunut veneestä lapsena?

Ja plaa-plaa-plaaaaaaa ... Kantsisko lukea tää sivu vähän tarkemmin. Sitten tarttee tietysti olla luetun ymmärtämisen taito kanssa olemassa.

• kaikki ei halua!

Mahtavaa, kerrankin joku mieskin myöntää tämän "ääneen"! Nostan hattua!

Olen 22v nainen ja samanlaisia ajatuksia (tiedetään, "olen niin nuori ja kyllä se mieli siitä vielä muuttuu" pyh ja pah). En halua missään nimessä uhrata itseäni, aikaani, hermojani, rahojani ymv. lapsiin. Tuttavapiiriin on alkanut putkahdella lapsia, vanhemmat siis itseni ikäisiä. Näiden perheiden elämää kun sivusta on seuraillut, lapsihaluttomuus vain kasvaa. En koe mitään aww-miten-söpö-fiiliksiä näitä lapsia katsoessa, ja välttelen lapsiperheiden tapaamista koska lähinnä vaivaudun lasten ja niitä palvovien vanhempiensa kanssa... 2 lasta pyöräyttänyt todella hyvä ystäväni tietää tunteeni vaikken siitä suoraan sanokaan, eikä kummiasiasta tarvinnut onneksi edes keskustella - tuntuisi tekopyhältä ruveta moiseen, kun ei tunne mitään sidettä ystävän lapsiin...

Haluaisin myös jossain vaiheessa asettua aloilleni ihanan miehen kanssa, sellaisen, joka ei myöskään lapsia halua. En kestäisi jos mies painostaisi että sukua on jatkettava... Mulla ei ole hitustakaan mitään äidinvaistoa, eikä kenenkään pitäis väkisin alkaa vanhemmaksi vain siksi, että se nyt on tapana. Ehkä sekin kertoo jotain, että itse lapsena leikin ennemmin autoilla ja legoilla kuin vauvanukeilla. Ei ole sisäänrakennettua hoivaamisentarvetta, eikä kaikilla tarvitse ollakaan. Ihme kun tätä tunnetta pitäisi jotenkin hävetä ja piilotella.

• dsgsdg99248dg

Kylläpä päivä piristyi viestistäsi!

T. Mies 21v

• lapseton nainen...

Mä olen jo yli nelikymppinen nainen, enkä ole koskaan halunnut lapsia. Tosin raskaaksi tuleminenkin olisi mulle hankalaa ja vaatisi luultavasti melko paljon lääketieteellistä apua.

Olen ollut kahdessa pitkässä suhteessa, ja molempiin ryhtyessäni olen tehnyt tämän kantani ja tilanteeni hyvin selväksi. Molemmilla kerroilla se oli miesten mielestä oikein hyvä juttu, eivät hekään halunneet lapsia. Vaan annas olla, kun suhdetta oli jatkunut vuosi tai pari. Molemmat näitä miehistä aloittivat vähitellen perheenlisäyksestä vihjailun, suorastaan vaatimisen. Lapsettomuus oli molemmissa tapauksissa tärkeä, joskaan ei ainoa, syy suhteen katkeamiseen. Molemmilla on muuten tätä nykyä kolme lasta uudessa liitossa...

Niinpä olisin aikanaan ollut oikein iloinen, jos olisin löytänyt aidosti lapsia haluamattoman miehen. Ja edelleenkin, kun synnytysikä alkaa olla jo takana, tapaan miehiä, joiden mielestä lapsi täydentäisi suhteen mukavasti. Huolimatta siitä, että ikäisilläni miehillä on jo useimmilla omia lapsia. Tästä syystä en ole enää halunnut uuteen suhteeseen - ehkä sitten joskus, kun olen todella liian vanha synnyttämään!

• jotka ei saa

Sellaisia naisia on jotka eivät halua vielä kolmevitosenakaan. Useimmille tuntuu kuitenkin tulevan vauvakuume kolmenkympin tienoilla, vaikka olisivat nuorempana vannoneet että ei missään nimessä.

Toisaalta on paljon, paljon naisia jotka eivät voi saada lasta. Jospa laittaisit nettiin hakuun semmosen naisen? He voivat kokea itsensä kelvottomiksi miehelle koska eivät 'edes pysty antamaan lasta' joten sinä olisit unelmapartneri.

• On niitä

joitakin. Ja lisäksi jos odotat muutaman vuoden, niin voit myös löytää sellaisen naisen joka on saanut lapsen todella nuorena ja lapsi on jo ainakin lähes aikuinen.

• Yhtä näkökulmaa

Minä olen 21v ja olen halunnut aina. Kavereiden lapsia hoidan mielellään.

MUTTA tiedän melko paljonkin naisia jotka eivät halua. Sellaisia joita ei vain kiinnosta, eivät ole äiti-ihmisen tyyppisiä ja yhden lasten vihaajan. Minusta kukin tavallaan, ei ole olemassa "normaalia" tapaa elää täällä.

Arvostan sitä paitsi paljon enemmän ihmisiä jotka sanoo suoraan ja päättää että ei lapsia, kuin sitä "no joo" kastia, eli että lapsia ei ole ollut suunnitelmissa/ kumpikaan ei halua, mutta sitten nainen onkin raskaana ja lapsen pitäminen onkin sitten vaan "no joo". Omat vanhemmat ei suunnitelleet tai halunneet lapsia, koska menivät naimisiin lähes 40-vuotiaina, kunnes olikin sitten "no joo"-tilanne edessä.
      Ei se lapsesta mukavalle tunnu.

• AP

Ihmeellistä... ihmeellistä, pakko sanoa. Näin lyheän ajan sisään tänne on näinkin moni lapsikielteinen nainen tunnustautunut. Ihmetyttää tosiaan kun valtaosa naisystävistäni ovat olleet niin ehdottomia lasten hankkimisen suhteen. Ei tästä asiasta pitäisi ottaa olleenkaa stressiä (eihän minulla periaatteessa ole mitään kireettä löytää naisystävää), mutta rupeaa tosiaan pikkuhiljaa ketuttamaan aikalailla kun niin monta kertaa olen aivan upean naisen menettänyt samasta syystä. Sellainen rupeaa syömään... ja pahasti.

• k.h.78

Nythän on markkinoille tullut jokin vauvavakuutus. Tarkoittaako se sitä, että jos saa tiedon, että vauva on tulossa, niin siitä vauvasta pääsee vakuutuksen avulla jotenkin kätevästi eroon?

No leikki leikkinä. Jos pitää humalaisista, rapajuopoista spurguista, niin sitten pitää myös vauvoista ja pikkulapsista. Kummatkin ovat yhtä "söpöjä". P*skat housuissa vaan pyörivät. Eivät pysty kävelemään. Ei minkäänlaista hienomotoriikkaa. Eivät pysty muodostamaan puhetta jne.

Pienet vauvat ovat kanssa tosi ihania. Tuokin on niin äitinsä näköinen. Anteeksi vain, mutta näyttääkö sen äitikin vastasyntyneeltä rotalta.

• vedenpaisumus

Olipa ilahduttavaa nähdä tällainen viesti ja ketju! Olen itse naisena ollut huomaavinani samaa: suhteet kariutuvat miesten halutessa lapsia. Pahimmillaan miehet, jotka eivät ole koskaan edes miettineet, tahtovatko lapsia vai eivät, kaikkoavat kuultuaan että nainen ei ole kiinnostunut "perustamaan perhettä".

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi rakastuneet ihmiset tahtovat jonkun kolmannen, jatkuvaa huomiota vaativan ja seuraavat parikymmentä vuotta kuvioissa pyörivän olennon sekoittamaan elämänsä. Vauvakuumetta en ymmärrä alkuunkaan - tai ainakaan sen mukaan toimimista en käsitä. Pidän elämästäni nykyisen kaltaisena, enkä halua vaihtaa sitä unettomiin öihin, maitopulloihin, turvaistuimiin ja vanhempainiltoihin. Haluan pysyä itse elämäni päähenkilönä - kuulostakoon se miten itsekkäältä hyvänsä. (Sitäpaitsi, harvoinpa niitä lapsiakaan epäitsekkäistä syistä pyöräytetään, eikö motiivina yleensä olekin MUTKUMÄHALUUUUUN!!)

Lapsia en suinkaan vihaa, mutta en missään nimessä sellaista halua vakituiseksi osaksi omaa arkeani. Elättelen haavetta kaltaiseni miehen löytämiseksi, mutta pelkään pahoin että en sellaista ajoissa löydä... tuntuu siltä, että useimmat miehet pyöräyttävät lapsen tai pari kolmekymppisinä sen kummemmin miettimättä, haluavatko lapsia ja perhe-elämää vai eivät.

• ..

Minua kiinnostaisi tietää, miksi lapsia hankkivat ajattelevat olevansa moraalisesti oikeutettuja tekoonsa.

• 14

Niinpä. Luin juuri jostain blogista, että ihmisten lukumäärä maailmassa kasvaa päivittäin Tampereen väkiluvun verran. Onhan meitä täällä jo! Ja kun lähes jokainen ajattelee olevansa oikeutettu jatkamaan sukuaan.. hoh hoh

• Oikeutettu

Suvunjatkamisvietin saamme jokainen geeneissämme perinnöksi oli se moraalista tai moraalitonta. Toiset sitten uhmaavat geeniä; kasvatuksen, ohjauksen, koulutuksen, elämänkatsomuksen ja -kokemuksen, mukavuudenhalun, pelon, vihan, estojen ... tai ties mistä syystä.

• 9
        Oikeutettu kirjoitti:

Suvunjatkamisvietin saamme jokainen geeneissämme perinnöksi oli se moraalista tai moraalitonta. Toiset sitten uhmaavat geeniä; kasvatuksen, ohjauksen, koulutuksen, elämänkatsomuksen ja -kokemuksen, mukavuudenhalun, pelon, vihan, estojen ... tai ties mistä syystä.

Sanoisin, että sukupuolivietin saamme, lähes kaikki, geeneissä. Mukuloista huolehtiminen eli vanhemmuus ei kiinnosta läheskään yhtä monia. Ikävä juttu tämä on silloin, kun lapsi on saatettu maailmaan, mutta hänen hyvinvointinsa ei vanhempia hetkauta, vaan muut asiat ajavat edelle.

• Oikeintettu
        9 kirjoitti:

Sanoisin, että sukupuolivietin saamme, lähes kaikki, geeneissä. Mukuloista huolehtiminen eli vanhemmuus ei kiinnosta läheskään yhtä monia. Ikävä juttu tämä on silloin, kun lapsi on saatettu maailmaan, mutta hänen hyvinvointinsa ei vanhempia hetkauta, vaan muut asiat ajavat edelle.

Jeees, olet oikiassa; ennen vanhaan se oli suvunjatkamisvietti, nykyään se on sukupuolivietti kun kaikki on yksinkertaista ja selkeää.

• LauraTre

...joka ei halua lapsia. Ikää on 39. Nettiprofiilissani lukee asia hyvinkin suoraan, koska en halua harhauttaa ketään.

Sen enempää en jaksa asiasta jauhaa, koska olen jutun keskenäni loppuun puinut, ja se nyt vaan on näin. Mikäli joku keskustelijoista täällä haluaa mukaan keskustelupalstalle, missä meitä vela-henkisiä (vela=vapaaehtoisesti lapsettomat) on enemmänkin, sopii ottaa yhteyttä.

• Lapsia haluava

Kirjoittele tuonne VELA vapaaehtoiset lapsettomat keskuteluihin, niin eiköhän ala sopivaa naista löytyä. Tässä olikin näköjään samanlaista vastausta sulle tullutkin. Moni mies ja nainen haluaa yhä niitä lapsia joku päivä elämäänsä sulostuttamaan, mutta jos ei halua, niin eiköhän silti löydy se oikea kumppani. Minä naisena haluan lapsia ja minulle tuo miehen haluttomuus saada lapisia olisi kyllä syy eroon. Lapsiasian puheeksi ottaminen jo suhteen alussa on hyvä asia, näin säästyy turhilta pettymyksiltä ja toiveilta myöhemmin jos ei ole yhteneväiset toiveet asiasta. Miksi muuten aina täytyy luetella syitä miksi joka haluaa tai ei halua lapsia? Kun luin tätä ketjua, niin oli mitä omituisempia vertailuja vauvan inhottavuudesta ja ties mistä. En minä ainakaan halua udella toisten ihmisten syitä miksi haluaa lapsia tai miksi ei halua? Miksi joku tykkää juoda kahvia ja toinen teetä? Miksi ystävälläni on pitkät hiukset eikä lyhyet hiukset? Mitä sitten....

• AP

Täytynee varmaan mennä vilkasemaan tota. Kiitti neuvosta ja kommenteista!

• marie--1970

Uskon, että lapsen haluamattomuus, sekä miehillä että naisilla, on osittain geeneissä. Ja uskon, että kyse on täysin normaalista luonnon järjestämästä vaihtelusta, jolla ehkä pyritään johonkin luonnon katsomaan sääntelyyn, joka ei meille ihmisille tosin ihan aukea: Moni fiksu jättää lapsen tekemättä, moni lasta hoitamaan kykenemätön syytää maailmaan joka vuosi uuden lapsen...

Minullakaan ei ole lasta ja se on oma valintani. Olen 40-vuotias nainen. Olen huomannut, että omassa ikäryhmässäni on useita naisia, jotka eivät ole halunneet lasta. Uskon, että nyt, kun lapsen hankkiminen ei ole "pakko" (kuten oli vanhempieni sukupolvessa), niin tulee esiin se, että kaikki eivät halua lasta.

Toki syyt ovat moninaiset, elämä ei ole yksinkertaista. Mutta minä en esim. ole koskaan kokenut sellaista palavaa tarvetta saada jälkeläinen. Olen ollut useissa suhteissa, ja miehet ovat halunneet lasta. Olen joutunut miettimään näitä asioita useasti. Olen myös harkinnut adoptiota, koksa uskon, että olisin ollut ihan hyvä äiti jollekin lapselle. Mutta nämäkin asiat ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia, koska kaikki miehet eivät ole kiinnostuneita adoptiosta.

En lapsenakaan haaveillut perhe-elämästä, puhumattakaan prinsessahäistä. Olin silti ihan tyypillinen tyttölapsi. Valintani on tuntunut hyvin luontevalta, etenkin kun suvussani on ollut muitakin samakaltaisen valinnan tehneitä naisia. He ovat olleet hyviä esikuvia minulle. Ovat olleet suvun hyväksyttyjä ja arvostettuja jäseniä, ja tarjonneet sitten muiden lapsille kivoja asioita. Minäkin haluan tarjota sisarusteni lapsille elämyksiä.

Joskus ajattelen, että samahan se on kenen lapsia ne ovat. Lapsia ovat joka tapauksessa, ja lapset tarvitsevat aikuiskontakteja muihinkin kuin omiin vanhempiinsa.

• spookamm

Tässä on myös yksi mies, joka ei halua lapsia. Ei ole juuri halua hoitaa lapsia. Jopa hieman pelkään lapsia.

Silti olen ajatellut adoptiota. Maailmassa on minusta liikaa ihmisiä. Luonnonvarat ovat tiukilla ja ihmisiä nälkiintyy. Silti tänne Suomeen minusta vielä mahtuisi ihmisiä. En pidä ajatuksesta että henkilökohtaisesti lisääntyisin, mutta adoptointi muualta maailmasta olisi eettisesti toimiva ratkaisu. En siis mitenkään paheksu muita ihmisiä lasten hankkimisesta, mutta ajatukset omalla kohdallani ovat tällaiset.

• spookamm

Ai niin. Unohdin vielä yhden perustelun miksi en halua lapsia. Nimittäin itse kun en ole elämästä juuri nauttinut, niin ei tunnu kovin perustellulta jatkaa elämää.

• Woi hurja
        spookamm kirjoitti:

Ai niin. Unohdin vielä yhden perustelun miksi en halua lapsia. Nimittäin itse kun en ole elämästä juuri nauttinut, niin ei tunnu kovin perustellulta jatkaa elämää.

Entä sitten, jos se olisi juuri se lapsi, lapsen hankkiminen, joka opettaisi sinut nauttimaan elämästä.

Miten sinä voit adoptoida, jos "pelkäät lapsia" ? Mitä pelkäämistä pikkuihmisissä on ? Sinä pelkäät vastuuta ja sitä, onko sinusta kasvattajaksi, opastajaksi. - Lienee kuitenkin paree, että etsit / opettelet / haet itsellesi valoisamman tavan katsella elämää ja sen asioita, ennen kuin päätät ryhtyä, millään tavalla, isäksi.

• spookamm
        Woi hurja kirjoitti:

Entä sitten, jos se olisi juuri se lapsi, lapsen hankkiminen, joka opettaisi sinut nauttimaan elämästä.

Miten sinä voit adoptoida, jos "pelkäät lapsia" ? Mitä pelkäämistä pikkuihmisissä on ? Sinä pelkäät vastuuta ja sitä, onko sinusta kasvattajaksi, opastajaksi. - Lienee kuitenkin paree, että etsit / opettelet / haet itsellesi valoisamman tavan katsella elämää ja sen asioita, ennen kuin päätät ryhtyä, millään tavalla, isäksi.

Olen ajatellut tätä adoptioasiaa ennen kun huomasin pelkääväni lapsia. Kun lapsia on lähettyvillä, olen huomannut pelkääväni sitä mitä lapset voivat tehdä, esim. lyödä tai kysyä vaikeita kysymyksiä. En ole koskaan ajatellut pelkääväni vastuuta, mutta tiedän pelkääväni sitoutumista. En luota itseeni siinä, että jaksaisin olla kiinnostunut lapsen holhoamisesta niinkin pitkään kuin 20 vuotta. Etsinnät valoisamman katselutavan puolesta ovat menossa koko ajan.

• Tsemppaa
        spookamm kirjoitti:

Olen ajatellut tätä adoptioasiaa ennen kun huomasin pelkääväni lapsia. Kun lapsia on lähettyvillä, olen huomannut pelkääväni sitä mitä lapset voivat tehdä, esim. lyödä tai kysyä vaikeita kysymyksiä. En ole koskaan ajatellut pelkääväni vastuuta, mutta tiedän pelkääväni sitoutumista. En luota itseeni siinä, että jaksaisin olla kiinnostunut lapsen holhoamisesta niinkin pitkään kuin 20 vuotta. Etsinnät valoisamman katselutavan puolesta ovat menossa koko ajan.

Hyvä. Lapset voivat kyllä esittää hankalia kysymyksiä mutta lapselle pitää vastata yksinkertaisesti, rehellisesti ja suoraviivaisesti niin kuin asia on. Lapsen ajatusmaailma menee ymmälle monimutkallisista, vaikeista selostuksista. Iän karttuessa kysymysten vaikeustaso ja vastaustenkin vaatimustaso tietenkin kasvaa mutta niin kasvavat kysyjä ja vastaajakin.

Kun rakastaa ja välittää niin sitoutumisen peikko häviää, paljon vaikeampaa on päästää irti siinä vaiheessa, kun aikuinen lapsi tahtoo lähteä omaan lentoonsa. Vanhemman tehtävä on antaa pienelle lapselle juuret ja isolle siivet.

Heh, oikeastiko pelkäät että napero vetää sua turpiin ?

• juu juu

parisuhteessa jossa vaimolla oli kaksi poikaa teini iän kynnyksellä ja se elämä todellakin oli yhtä helvettiä. Sen takia en enään edes hae naista jolla on lapsia entuudestaan sillä tosi on näin että sitä elämää ja tappelua ei kukaan jaksa exineen päivineen. Haluan naisen ja haluan lapsen mutta sillä naisella ei varmasti ole lapsia jonka joskus taas saan.

• -nainen85-

haluanko lapsia?... en tällä hetkellä.. ehkä jonain päivänä? Jos löydä puolison joka ei halua lapsia se sopii minulle. Pidän lapsista kovasti mutta omia en halua.

• AP

Ei näytä olevan vela ihmiset järin kovassa huudossa. Itseäni harmittaa se, että valintaani kritisoivat näiden ex-naisystävieni lisäksi sukulaiseni ja tuttavapiirini (yhtä kaveria lukuunottamatta, joka ei myöskään ole kiinnostunut omista lapsista). En kerta kaikkiaan näe miksi lapsettomuuteni olisi keneltäkään mitään pois?

• sdgsdgsg45hj

Ei se olekaan. Minullekin kaikenmaailman sukulaiset ja muut inisivät, kunnes kerran meni hermot ja sanoin että varmaan heittäisin sen lapsen ikkunasta läpi, jos sellainen olisi. Eivätpä ole sen jälkeen inisseet.

• miax
        sdgsdgsg45hj kirjoitti:

Ei se olekaan. Minullekin kaikenmaailman sukulaiset ja muut inisivät, kunnes kerran meni hermot ja sanoin että varmaan heittäisin sen lapsen ikkunasta läpi, jos sellainen olisi. Eivätpä ole sen jälkeen inisseet.

Olen 26-vuotias nainen, enkä ainakaan tähän päivään mennessä ole halunnut lasta. Kun kaverit lisääntyvät, en ryntää heidän luokseen haistelemaan ihanaa vauvantuoksua (= hapantunut maito uloste mielestäni, en tajua miten vauvat haisevat muka niin ihkulta!) ja käpälöimään pikkuisia vauvanvaatteita. Kun joku opiskelukaveri on raahannut kersansa kouluun, en ole liittynyt siihen vaunujen vieressä lässyttävään laumaan, todennut vaan mielessäni, että aha, toikin on lisääntynyt. Luentosalissa/kirkossa/kaupassa/missä vaan täysillä karjuva vauva ei ole mielestäni suloinen, vaan pelkästään ärsyttävä ja ihmettelen vain mikseivät nuijat vanhemmat tajua hinata kupeittensa hedelmää jonnekin muualle huutamaan. Kaverien raskautumisuutisiin en ole reagoinut asiaankuuluvalla hysteerisen onnellisella itkulla ja halailulla, vaan todennut, että aijaa, no onneksi olkoon, koskas se sitte syntyy. Raskaana olevat naiset eivät ole mielestäni kauniita eivätkä mitenkään hehku, ennemminkin sellaisia selkävaivaisia muuminmuotoisia otuksia. Synnytys ei ole mielestäni kaunis eikä ihastuttava tapahtuma (olen valitettavasti joutunut näkemään useita) vaan hirveää ja kuvottavaa. En ole osannut iloita siitä lapsesta (= violetti liman peitossa oleva naamastaan liiskaantunut möykky), vaan olen vain tuntenut sääliä sitä tuskissaan kirkuvaa naista kohtaan ja ajatellut että luojan kiitos minä en ole tuossa.

Kaiken kaikkiaan lapset ovat minulle varsin yhdentekeviä, enemmän kuitenkin ne herättävät negatiivisia mielikuvia kuin positiivisia. (Lapsista minulle tulee mieleen raskausvaivat, synnytyskivut ja repeämät ja pukamat, laskeumat ym. komplikaatiot, univaje, perheriidat, itku, kirkuminen, kiukuttelu, vaativuus, kotiorjuus, oman elämän menettäminen, rasittavuus, sidottuna oleminen jne jne..eikä oikeastaan mitään hyvää.) Sitten kun ne alkavat olla ajattelu- ja toimintakykyisiä (lähempänä kouluikää) niiden kanssa voi olla ihan hauska vaikka käydä torilla tai metsäretkellä. Mutta silloinkin on helpottavaa kun voi tarpeen tullen viedä kiukuttelevan ja huonosti käyttäytyvän kersan vanhempiensa hellään hoivaan.

Ja mainittakoon nyt vielä, että minulla itselläni oli ihan hyvä lapsuus. Mutta en silti ikimaailmassa haluani itseäni vanhemman asemaan. Eikä halua moni muukaan - nykyään joka viides nainen jättää lisääntymisen väliin ja määrä on koko ajan nousussa.

• Äiti vastailee
        miax kirjoitti:

Olen 26-vuotias nainen, enkä ainakaan tähän päivään mennessä ole halunnut lasta. Kun kaverit lisääntyvät, en ryntää heidän luokseen haistelemaan ihanaa vauvantuoksua (= hapantunut maito uloste mielestäni, en tajua miten vauvat haisevat muka niin ihkulta!) ja käpälöimään pikkuisia vauvanvaatteita. Kun joku opiskelukaveri on raahannut kersansa kouluun, en ole liittynyt siihen vaunujen vieressä lässyttävään laumaan, todennut vaan mielessäni, että aha, toikin on lisääntynyt. Luentosalissa/kirkossa/kaupassa/missä vaan täysillä karjuva vauva ei ole mielestäni suloinen, vaan pelkästään ärsyttävä ja ihmettelen vain mikseivät nuijat vanhemmat tajua hinata kupeittensa hedelmää jonnekin muualle huutamaan. Kaverien raskautumisuutisiin en ole reagoinut asiaankuuluvalla hysteerisen onnellisella itkulla ja halailulla, vaan todennut, että aijaa, no onneksi olkoon, koskas se sitte syntyy. Raskaana olevat naiset eivät ole mielestäni kauniita eivätkä mitenkään hehku, ennemminkin sellaisia selkävaivaisia muuminmuotoisia otuksia. Synnytys ei ole mielestäni kaunis eikä ihastuttava tapahtuma (olen valitettavasti joutunut näkemään useita) vaan hirveää ja kuvottavaa. En ole osannut iloita siitä lapsesta (= violetti liman peitossa oleva naamastaan liiskaantunut möykky), vaan olen vain tuntenut sääliä sitä tuskissaan kirkuvaa naista kohtaan ja ajatellut että luojan kiitos minä en ole tuossa.

Kaiken kaikkiaan lapset ovat minulle varsin yhdentekeviä, enemmän kuitenkin ne herättävät negatiivisia mielikuvia kuin positiivisia. (Lapsista minulle tulee mieleen raskausvaivat, synnytyskivut ja repeämät ja pukamat, laskeumat ym. komplikaatiot, univaje, perheriidat, itku, kirkuminen, kiukuttelu, vaativuus, kotiorjuus, oman elämän menettäminen, rasittavuus, sidottuna oleminen jne jne..eikä oikeastaan mitään hyvää.) Sitten kun ne alkavat olla ajattelu- ja toimintakykyisiä (lähempänä kouluikää) niiden kanssa voi olla ihan hauska vaikka käydä torilla tai metsäretkellä. Mutta silloinkin on helpottavaa kun voi tarpeen tullen viedä kiukuttelevan ja huonosti käyttäytyvän kersan vanhempiensa hellään hoivaan.

Ja mainittakoon nyt vielä, että minulla itselläni oli ihan hyvä lapsuus. Mutta en silti ikimaailmassa haluani itseäni vanhemman asemaan. Eikä halua moni muukaan - nykyään joka viides nainen jättää lisääntymisen väliin ja määrä on koko ajan nousussa.

siksi ne vanhemmat eivät raahaa sitä kirkuvaa lastaan pois kaupasta kun vanhempien ja lastenkin on ostettava ruokaa ja syötävä kuten sinäkin syöt ja juot. Ei kaikilla vanhemmilla ole lapset hoidossa tai yksityistä lastenhoitajaa vahtimassa lapsia kauppareissun ajan. Lisäksi kysy huvikseen kauppiaalta paljonko se saa rahaa esim. nelihenkisen perheen ruokaostoksista vuodessa ja paljonko sinkku kuluttaa ruokaostoksiin rahaa vuodessa? En minäkään kahden lapsen äitinä mene ulos sillä asenteella, että kylläpä vituttaa kun koiranomistajat antaa koiriensa paskoa kadunvarsille tai ärsyttävää kun mummot tunkevat rollaatoreiden kanssa eteen kaupassa tai tiellä. Jos et itse halua lapsia niin ok. ei ole suru mulla asiasta ja se on sun oma henkilökohtainen päätöksesi. Huvittaa kuitenkin tuo joidenkin lapsettomien kitinä kuin maailma olisi vain heille suuniteltu kokonaisuus. Suvaitsevuutta puolin ja toisin tarvitaan, jotta voimme kaikki elää täällä yhdessä.

• minua kyrsii
        miax kirjoitti:

Kiljukaula kakarat tosiaan kyrsii kaupanjonossa ja muualla asioidessa, eivätkä vanhemmat tee mitään konkreettista saadakseen lapsiaan kuriin. Eräs päivä tässä taannoin pisti kyllä suoraan sanottuna v***ttamaan kun olin päättänyt yllättää avovaimoni ja järkännyt yllätksenä raflaillan eräälle lauantaille, mutta hän sitten sanoi että oli luvannut jo mennä isosiskonsa lapsia kaitsemaan tuoksi illaksi...

• 20+5
        sdgsdgsg45hj kirjoitti:

Mikä oli sellainen tilaisuus, jossa sait samalla kertaa hiljaiseksi kaikenmaailman sukulaiset ja muut inisijät?

• Hah !
        minua kyrsii kirjoitti:

Kiljukaula kakarat tosiaan kyrsii kaupanjonossa ja muualla asioidessa, eivätkä vanhemmat tee mitään konkreettista saadakseen lapsiaan kuriin. Eräs päivä tässä taannoin pisti kyllä suoraan sanottuna v***ttamaan kun olin päättänyt yllättää avovaimoni ja järkännyt yllätksenä raflaillan eräälle lauantaille, mutta hän sitten sanoi että oli luvannut jo mennä isosiskonsa lapsia kaitsemaan tuoksi illaksi...

Sulla on vielä paaaaljon ongelmia ja v-sta tulossa. Asennepuoli nimittäin on sieltä ja syvältä.

• pidän lapsista

mutta maailman tilanne on niin huono etten järkisyistä varmaan tule hankkimaan. Näen lapset silti persoonina ja yksilöinä. Vauvaikä on kaikilla samanlainen ja rasittava mutta mielenkiintoista on kasvattaa lapsi hyvin ja nähdä se persoona, mikä sieltä aikuisena kuoriutuu. Mutta, en varmaan ikinä lapsia tule hankkimaan, ainakaan jos en löydä mieluista miestä.

• Hah !

Lapsi on kyllä kaikista helpoimmillaan vauvana; syö ja nukkuu. Mitä rasittavaa siinä on ?

• EiLapsia76

Sama täällä.
      Kun etsii suomi24:stä naisten profiileja, joissa on
      en halua lapsia niin ei kyllä kovin montaa tulosta tule.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      54
      4689
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      231
      3295
    3. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      263
      3231
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      112
      3212
    5. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      32
      1745
    6. 101
      1538
    7. Leo Meller on kuollut

Mtä sääntöjen vastaista Mellerin kuolemassa?
      Helluntailaisuus
      166
      1140
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      64
      1004
    9. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      122
      957
    10. Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!

Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."
      Maailman menoa
      34
      789
    Aihe