absolutisti tyttöystävä

tylsää seuraa?

Eli miesystäväni juo aina silloin tällöin, mutta minä olen absolutisti. En aina tykkää mieheni juomisesta. En ole niinkään alkoholia vastaan vaan sitä kuinka minua syrjitään. Kaverinikin juovat aina silloin tällöin ja silloin minua ei kutsuta mukaan. Haluan olla silti mukana heidän jutuissa vaikka en joisikaan.
mies usein kun lähtee juomaan tai menee vain kaverille ottaan pari, ei halua minua mukaan, vaikka muiden tyttöystävät ovat siellä, jotka eivät ole absolutisteja.
En usko että hän häpeää minua, koska olen kuullut hänen sanovat et minun tyttöystäväni on niin fiksu ettei juo. Enkö ole sitten vain hyvää seuraa kun en juo? vai häpeääkö mies itseään kun on kännissä?
Hän on myös joskus hyvin suojelevainen minusta jos paikalla on muita miehiä, varsinkin jos ne ovat kännissä.

Mitä te miehet ajattelette tyttöystävästä, joka ei juo?
Miten te naiset, kuin teidän mies huomioi tai ottaa teitä mukaan kun menee juomaan?

82

5576

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lsdköskdf

Jos hän pelkää, että olet "ilonpilaaja" ja alat äksyilemään tai pyydät, ettei joisi niin paljon..

• Kohtalotoveri

absolutisti ja täytyy sanoa, että se on yksinäinen tie. Tiedän kokemuksesta kohta 50v.
      Minäkään en ole koskaan juonut ja kokemuksia on aivan samanlaisia kuin sullakin. Silti olen päättänyt, etten toisten hyväksynnän takia ala ryyppämään, älä sinäkään, jos et itse halua.
      Hyvää kevättä :)

• gnxgn

no jos se pelkää et muut miehet kännis lähentelee sua nii ehkä se ite lähentelee muita

• Olen absolutisti sillä lailla suhteellisesti: jolukakkuun laitan konjakkia ja sitä rataa, mutta en juo alkoholia.
        Suomi on alkoholistien luvattu maa. Löydät kyllä hyvää seruaa. On erittäin ikävystyttävää kuunnella niiden kännisien jorinoita, valituksia, purkauksia, suuttumuksia yms. Mielummin raittiissa seurassa meno päällä. Ovat niin väsyneitäkin.
        Osa kännääjistä ei halua sinua lähelleen. On niin kehno omatunto itsellä siitä läträämisestä tai eivät muuten vaan halua.
        Mikäs siinä. Vapaa maa. Alkoholi on tosi tylsä aine.
        Nimim. sisätautien erikoislääkäri, nainen 53 v

• muikkeli.

Itse en ole absolutisti, eikä ole miehenikään. Hänkään ei tosin yleensä ota minua mukaan kun lähtee juomaan kavereidensa kanssa. Kysyin joskus syytä tähän, hän sanoi ettei kyse ole minusta, vaan hänen kavereidensa kavereista, jotka saattavat olla humalassa narsistisia, ja osa jopa hieman päällekäyviä ja väkivaltaisia. Hän ei siis halunnut että minua satutetaan.

Nykyään käymme silloin tällöin yhdessa kaveripiirissämme juomassa, kun nämä em. ihmiset eivät ole mukana.

• ,hflj,g

Ja mieheso lähtee hengaamaan sellaisten väkivalaisten narsistien kanssa jotka ovat potentuaalisia satuttamaan hänen vaimoaan, sen sijaan että olisi tämän vaimon kanssa? Vielä huonompi tilanne kuin se jos vaimon juomattomuutta oudoksuttaisiin. Huh.

• TakkuTakiainen

Voi hyvinkin olla, ettei halua tulla tärkeän ihmisen näkemäksi humalassa. Ja se on vain hyvä asia. :)

Absolutistmista ja absolutismin yksinäisyydestä tämän verran :

Ihmiset, jotka ovat perusteellisesti tutustuneet alkoholiin ja juopotteluun pitkän ajanjakson verran elämässään, hyvin usei päätyvät fanaattiseen absolutismiin. Hyvin usein. Siis ne ,jotka jäävät henkiin.

Siis ihmiset, jotka ovat juoneet niin helvetin paljon että varmasti tietävät kaiken alkoholista.

Ei kannata. Hyvän valinnat olette tehneet .

• maistanut

kielen päällä ihan pienenä äitin lasista. En ole koskaan oikeasti maistanut enkä edes halua. Siinäkin on ongelma koska en tiedä missä vaiheessa ollaan selvinpäin, missä kännissä ja mikä on paljon. Minulle pullo kaljaa on jo että ollaan kännissä ja välillä miehel menee hermo kun en ymmärrä näitä käsitteitä tai niiden ero.

• TakkuTakiainen
        maistanut kirjoitti:

kielen päällä ihan pienenä äitin lasista. En ole koskaan oikeasti maistanut enkä edes halua. Siinäkin on ongelma koska en tiedä missä vaiheessa ollaan selvinpäin, missä kännissä ja mikä on paljon. Minulle pullo kaljaa on jo että ollaan kännissä ja välillä miehel menee hermo kun en ymmärrä näitä käsitteitä tai niiden ero.

mikä sählämi-ählämi oot kun et tommosta tiedä minkä jo teinit tiettää normaalisti. NORMAALISTI. pitikö miehes opettaa sekin minne muna menee??? oot iha esi koulu lapsi näköjään... hanki elämä x)

raittius on hyvä asia mutta jos on ihan pihalla asioista mitkä kaikki muut ymmärtää sei ole niin hyvä.

yleisen käsityxen mukaan 1 annos eli pullo kalajaa ei ole känni. Tie liikenne juridiicka opn erixeen, pienikin määrä alkoa vaikuttaa reefleXeihin. Mutta 1 pullo ei ole GäNä.

• Tiinuska1111
        TakkuTakiainen kirjoitti:

mikä sählämi-ählämi oot kun et tommosta tiedä minkä jo teinit tiettää normaalisti. NORMAALISTI. pitikö miehes opettaa sekin minne muna menee??? oot iha esi koulu lapsi näköjään... hanki elämä x)

raittius on hyvä asia mutta jos on ihan pihalla asioista mitkä kaikki muut ymmärtää sei ole niin hyvä.

yleisen käsityxen mukaan 1 annos eli pullo kalajaa ei ole känni. Tie liikenne juridiicka opn erixeen, pienikin määrä alkoa vaikuttaa reefleXeihin. Mutta 1 pullo ei ole GäNä.

Et taida sinäkään olla ala astetta pidemmälle päässyt kun ei nuo yksin kertaisimmatkaan yhdys sanat luonnistu. Ehkä ei kannattaisi alkaa neuvon antajaksi jos ei osaa itse ulos annin perus asioita. Kirjoitus virheitä täynnä oleva teksti antaa kirjoittajastaan äly kääpiön mieli kuvan.

• TakkuTakiainen
        Tiinuska1111 kirjoitti:

Et taida sinäkään olla ala astetta pidemmälle päässyt kun ei nuo yksin kertaisimmatkaan yhdys sanat luonnistu. Ehkä ei kannattaisi alkaa neuvon antajaksi jos ei osaa itse ulos annin perus asioita. Kirjoitus virheitä täynnä oleva teksti antaa kirjoittajastaan äly kääpiön mieli kuvan.

täs on mun testi tulos yhdys sana testistä http://koti.welho.com/asuokas/misc/yhdys_sana_testi.jpg

100 % pisteet. Nyt sulla on sit 2 eri lähdettä mieli kuvile.

MENEEKÖ VAIKEEX?

mun tetsi tulos on sata prosentia sä et varmana sa a niin paljon - oot nii tyhmä ettet oo spermani arvonen ala vetää QCn ämmä.

• TakkuTakiainen
        Tiinuska1111 kirjoitti:

---lehmä pysyä aiheessa.

TEE NÄIN: KOPIOI EPÄ KIELI OPILLINEN VIESTI, PASTETA SE KIELENHUOLTOFOORUMILLE. KESKUSTELE ASIASTA SIELLÄ MIHIN SE KUULUU. LIITÄ OSO SINNE TÄHÄN KESKUSTELUUN NIIN VOIN SEURATA. ITSE ASIASA SE OLI SI MIELENKIINTOISTA. OIKEASTI. SE EI KUITENKAAN KUULU TÄNNE.

• TakkuTakiainen
        Tiinuska1111 kirjoitti:

kerrankin. sillä oli siis sittenkin vähän järkeä.

• uuninpankolla maaten

On helpompi olla ihmisen kanssa, joka on samassa tilassa(=kännissä). Pääsee samalle aaltopituudelle eikä tarvi tuntea humalajuomisesta huonommuutta tai alemmuutta. Poikaystäväsi pystyy olemaan vapautuneemmin, kun et ole mukana. Siitä on kyse.

Itse kokisin suhteen absolutistiin enemmän tai vähemmän haastavaksi. Ei mahdotonta mutta asia tulis selvittää perinjuurin keskustelemalla. Oma tyttöystäväni ei ole absolutisti, mutta käyttää alkoholia vain vähän. Sekin jo vaikuttaa. Asia ei kuitenkaan ole noin yksioikoinen, sillä mies kaipaa päästä aika-ajoin hurvittelemaan ilman tyttöystävää.

• kohtuukäyttäjä

Toivoisin todella että vastaisit tähän kysymykseeni.

Olen nimittäin aina ihmetellyt, miksi joku on absolutisti? Mitä pahaa näet siinä että alkoholia ottaa kohtuudella tai tilkan ihan vaan seuran vuoksi. Jos ei tykkää mausta, niin eihän silti tarvitse olla absolutisti, vaan asiaan voisi suhtautua rennon suvaitsevasti ja niinhän muitakin uusia makuja voi maistaa vaikka ei tykkäisikään. Vai pidätkö alkoholinkäyttöä paheena tai synnillisenä? Entäs niissä maissa, joissa viini on normaali ruokajuoma jota lapsetkin saavat maistaa? Terveysperusteitakaan en käsitä, kun kohtuukäyttö on tutkimuksissakin todettu terveyttä edistäväksi. Vai luuletko ehkä että pelkästä maistamisesta tulee alkoholistiksi? Useimmat eivät kuitenkaan saa siihem mitään riippuvuutta.

Onhan tosiasia että absolutisti pilaa koko seurueen tunnelman, mutta pienikin lasillinen seuran vuoksi riittää suvaitsevaisuuden osoitukseksi. Alkoholia tarjotaan, koska se juhlistaa tilaisuuden ja kohottaa tunnelmaa, ja väärinkäyttö on tietysti ihan eri asia. Siinä ei ole mitään hävettävää, että alkoholi rentouttaa ja vapauttaa keskusteluja, mutta jos joukossa on absolutisti, tulee tunne että hän suhtautuu toisiin arvostellen ja paheksuen ja pitää itseään muita parempana ilman mitään todellisia perusteluja.
      Puhun siis alkoholin normaalikäytöstä, en kännäämisestä. Alkoholia ei tarvitse käyttää siinä tarkoituksessa että tulee känniin.

Siis, mitä pahaa on siinä tilkkasen ottamisessa seuran vuoksi?

• viisasten juoma

Täällä useimmat vastaajat pitävät kaikkea alkoholinkäyttöä juopotteluna eivätkä nähtävästi tiedä mitään kohtuukäytöstä. Ehkä absolutismi johtuu tiedon puutteesta, luullaan että alkoholi on vain humaltumista varten ja että jos seurassa tarjotaan juomia, niin "mennään ryyppäämään". Ei kai sentään kavereita tavata ryyppäämisen vuoksi, vaan tavataan tapaamisen vuoksi ja tarjoilu on viihtyvyyden vuoksi.

Meillä alkoholi kuuluu normaalielämään. Saunakalja lisää saunaillan nautintoa, viinipullo avataan illalla kun halutaan tunnelmoida kahden kesken, ja kavereille tarjotaan lasilliset kun seurustellaan ja vietetään hauskaa iltaa. Eikä koskaan olla kännissä, eikä ystävät myöskään. Kaikilla on mukavaa ja alkoholia nautitaan vastaavasti kuin nautitaan hyvästä ruuasta tai kahvista. Ei se ole yhtään pahempi nautinto, eikä elämästä nauttiminen ole paha myöskään.

Joukossa voi olla autokuski, joka ei ota, mutta hän ei pilaa tunnelmaa silää tavalla kuin absolutisti, koska autokuskin kieltäytymiseen ei liity mitään paheksuvaa periaatetta. Tämä esimerkkinä siitä että selvänä oleminen tai vain pikkutilkan ottaminen ei sinänsä häiritse muita, vaan se että absolutisti pitää itseään muita parempana.

• selvinpäin

oloa koeta sitten uutena ja kokemisenarvoisena ilmiönä.?miksi se tuomitaan?taitaa kuitenkin olla ne moraalisoijat siellä kaljalasin takana,oisko se sitä heikkoa itsetuntoa?
        Ei selvinpäin olijaa arvosteta kuin sen aikaa että saa ilmaisen kyydin kotiin tai baariin.
        Helppoa on kyllä seuraa huijata ottamalla sitä kokista..

• ..o..
        viisasten juoma kirjoitti:

Täällä useimmat vastaajat pitävät kaikkea alkoholinkäyttöä juopotteluna eivätkä nähtävästi tiedä mitään kohtuukäytöstä. Ehkä absolutismi johtuu tiedon puutteesta, luullaan että alkoholi on vain humaltumista varten ja että jos seurassa tarjotaan juomia, niin "mennään ryyppäämään". Ei kai sentään kavereita tavata ryyppäämisen vuoksi, vaan tavataan tapaamisen vuoksi ja tarjoilu on viihtyvyyden vuoksi.

Meillä alkoholi kuuluu normaalielämään. Saunakalja lisää saunaillan nautintoa, viinipullo avataan illalla kun halutaan tunnelmoida kahden kesken, ja kavereille tarjotaan lasilliset kun seurustellaan ja vietetään hauskaa iltaa. Eikä koskaan olla kännissä, eikä ystävät myöskään. Kaikilla on mukavaa ja alkoholia nautitaan vastaavasti kuin nautitaan hyvästä ruuasta tai kahvista. Ei se ole yhtään pahempi nautinto, eikä elämästä nauttiminen ole paha myöskään.

Joukossa voi olla autokuski, joka ei ota, mutta hän ei pilaa tunnelmaa silää tavalla kuin absolutisti, koska autokuskin kieltäytymiseen ei liity mitään paheksuvaa periaatetta. Tämä esimerkkinä siitä että selvänä oleminen tai vain pikkutilkan ottaminen ei sinänsä häiritse muita, vaan se että absolutisti pitää itseään muita parempana.

"Joukossa voi olla autokuski, joka ei ota, mutta hän ei pilaa tunnelmaa silää tavalla kuin absolutisti, koska autokuskin kieltäytymiseen ei liity mitään paheksuvaa periaatetta. Tämä esimerkkinä siitä että selvänä oleminen tai vain pikkutilkan ottaminen ei sinänsä häiritse muita, vaan se että absolutisti pitää itseään muita parempana."
        Eli tarkoitat että on pakko juoda ainakin jonkin verran jos ei ole teidän mielestänne hyvää syytä tai pakkoa olla juomatta, et sinäkään ainakaan todennäköisesti käytä aineita joista et pidä vain muita miellyttääksesi.
        Itse olen absolutisti mutta sillä ei ole mitään tekemistä paremmuuden tunteen kanssa, syy on yksinkertaisesti vain se että en pidä alkoholin mausta enkä niistä karmeista krapuloista joita jo pienetkin määrät tätä myrkkyä aiheuttavat.

En myöskaan ala sitä väkisin juomaan muita miellyttääkseni, se ei myöskään haittaa ystäviäni jotka osaavat jo suhtautua sivistyneesti juomattomuuteen kuten en minäkään tuomitse alkoholin juojia.
        Kaikille ihmisille alkoholi ei vain sovi kun pää tai fysiikka ei kestä tuota ainetta, minulle alkoholi ei kuulu normaaliin elämään omasta valinnastani eivätkä kaltaisesi pakkojuottajat ennakkoluuloineen tee tätä valintaa yhtään helpommaksi.
        Elämästä voi nauttia ilman viinaakin mutta en odota sinun tätä ymmärtävän.

• ''''''''''
        selvinpäin kirjoitti:

oloa koeta sitten uutena ja kokemisenarvoisena ilmiönä.?miksi se tuomitaan?taitaa kuitenkin olla ne moraalisoijat siellä kaljalasin takana,oisko se sitä heikkoa itsetuntoa?
        Ei selvinpäin olijaa arvosteta kuin sen aikaa että saa ilmaisen kyydin kotiin tai baariin.
        Helppoa on kyllä seuraa huijata ottamalla sitä kokista..

Usein musta tuntuu että monet absolutistit myös ns. 'leimaavat itsensä absolutisteiksi' jolloin muille tulee sellainen fiilis kuin alkoholin käyttö olisi tämän henkilön mielestä ei hyväksyttävää. Paljon useammin toimii jos asiaa ei mainosta mitenkään erityisemmin, menee vaan mukana ja jos alkoholipitoisia juomia tarjotaan niin sanoo vaan että 'ei kiitos' ilman sen kummempia selityksiä. Tällöin kysymys alkoholin käytön hyväksyttävyydestä (jossa aina joku osapuoli tuntree olevansa syytettynä) ei nouse esiin ollenkaan.

• seurustelutapoja
        ..o.. kirjoitti:

"Joukossa voi olla autokuski, joka ei ota, mutta hän ei pilaa tunnelmaa silää tavalla kuin absolutisti, koska autokuskin kieltäytymiseen ei liity mitään paheksuvaa periaatetta. Tämä esimerkkinä siitä että selvänä oleminen tai vain pikkutilkan ottaminen ei sinänsä häiritse muita, vaan se että absolutisti pitää itseään muita parempana."
        Eli tarkoitat että on pakko juoda ainakin jonkin verran jos ei ole teidän mielestänne hyvää syytä tai pakkoa olla juomatta, et sinäkään ainakaan todennäköisesti käytä aineita joista et pidä vain muita miellyttääksesi.
        Itse olen absolutisti mutta sillä ei ole mitään tekemistä paremmuuden tunteen kanssa, syy on yksinkertaisesti vain se että en pidä alkoholin mausta enkä niistä karmeista krapuloista joita jo pienetkin määrät tätä myrkkyä aiheuttavat.

En myöskaan ala sitä väkisin juomaan muita miellyttääkseni, se ei myöskään haittaa ystäviäni jotka osaavat jo suhtautua sivistyneesti juomattomuuteen kuten en minäkään tuomitse alkoholin juojia.
        Kaikille ihmisille alkoholi ei vain sovi kun pää tai fysiikka ei kestä tuota ainetta, minulle alkoholi ei kuulu normaaliin elämään omasta valinnastani eivätkä kaltaisesi pakkojuottajat ennakkoluuloineen tee tätä valintaa yhtään helpommaksi.
        Elämästä voi nauttia ilman viinaakin mutta en odota sinun tätä ymmärtävän.

Nimimerkki "..o.." Oletko siis entinen juoppo, kun olet kokenut karmeita krapuloita? Minä en ole kokenut vielä pientäkään krapulaa, koska olen osannut pitää alkoholinkäyttöni järkevänä, ja nuoresta asti, vuosikausia, ja oppinut siihen luonnollisena asiana jo lapsuuskodissani. Eihän vähäinen käyttö tunnu missään jälkeenpäin, ja siinä onkin juuri kohtuun raja. Alkoholimäärät pitäisi osata pitää sellaisena, ettei ikäviä seurauksia tule - kokemattomalle voi tietysti sattua vahinkoja.

Entisen juopon kohdalla tietysti absolutismi on ainoa mahdollisuus, koska he eivät pysty pitämään rajaa juomiselleen. Jos toiset tietävät syyn, ei kukaan haluakaan sinun maistavan, koska kukaan ei halua että yksi seurassa alkaa ryypätä holtittomasti. Itse voin seurassa ottaa tai olla ottamatta, eikä alkoholi ole minulle tärkeää. Hyvin usein jätänkin ottamatta, ilman erityistä syytä. Kukaan ei häiriinny jos en ota, koska he kuitenkin tietävät ettei minulla ole mitään kiihkeää asennetta alkoholiin.

Minua rasittaa absolutisteissa se että he vartavasten tekevät niin ison numeron raittiudestaan. Voisihan asian sivuuttaa myös huomiota herättämättä, esim. ottamalla lasiin kokista ilman erityisiä selityksiä (ja ilman huomion tavoittelua), tai ottamalla lasiin tilkka, jonka hupenemista ei takuulla kukaan seuraa jos et sitä itse osoittele.

• vähäeleisesti
        '''''''''' kirjoitti:

Usein musta tuntuu että monet absolutistit myös ns. 'leimaavat itsensä absolutisteiksi' jolloin muille tulee sellainen fiilis kuin alkoholin käyttö olisi tämän henkilön mielestä ei hyväksyttävää. Paljon useammin toimii jos asiaa ei mainosta mitenkään erityisemmin, menee vaan mukana ja jos alkoholipitoisia juomia tarjotaan niin sanoo vaan että 'ei kiitos' ilman sen kummempia selityksiä. Tällöin kysymys alkoholin käytön hyväksyttävyydestä (jossa aina joku osapuoli tuntree olevansa syytettynä) ei nouse esiin ollenkaan.

Samaa mieltä. Miksi periaatteitaan tarvitsisi mainostaa .... paitsi jos haluaa opettaa toisia

• ..o..
        seurustelutapoja kirjoitti:

Nimimerkki "..o.." Oletko siis entinen juoppo, kun olet kokenut karmeita krapuloita? Minä en ole kokenut vielä pientäkään krapulaa, koska olen osannut pitää alkoholinkäyttöni järkevänä, ja nuoresta asti, vuosikausia, ja oppinut siihen luonnollisena asiana jo lapsuuskodissani. Eihän vähäinen käyttö tunnu missään jälkeenpäin, ja siinä onkin juuri kohtuun raja. Alkoholimäärät pitäisi osata pitää sellaisena, ettei ikäviä seurauksia tule - kokemattomalle voi tietysti sattua vahinkoja.

Entisen juopon kohdalla tietysti absolutismi on ainoa mahdollisuus, koska he eivät pysty pitämään rajaa juomiselleen. Jos toiset tietävät syyn, ei kukaan haluakaan sinun maistavan, koska kukaan ei halua että yksi seurassa alkaa ryypätä holtittomasti. Itse voin seurassa ottaa tai olla ottamatta, eikä alkoholi ole minulle tärkeää. Hyvin usein jätänkin ottamatta, ilman erityistä syytä. Kukaan ei häiriinny jos en ota, koska he kuitenkin tietävät ettei minulla ole mitään kiihkeää asennetta alkoholiin.

Minua rasittaa absolutisteissa se että he vartavasten tekevät niin ison numeron raittiudestaan. Voisihan asian sivuuttaa myös huomiota herättämättä, esim. ottamalla lasiin kokista ilman erityisiä selityksiä (ja ilman huomion tavoittelua), tai ottamalla lasiin tilkka, jonka hupenemista ei takuulla kukaan seuraa jos et sitä itse osoittele.

olen kyllä juonut nuoruudessani kokeilumielessä mutta en ole koskaan pystynyt juomaan alkoholia suuria määriä koska pienistäkin määristä tuli krapula, epäilisin tämän olevan geneettinen juttu koska vanhemmillani ja veljelläni on sama ominaisuus.
        En myöskään edelleenkään tuomitse alkoholin juojia mutta jos ilta alkaa mennä känni ääliöinniksi poistun jossain vaiheessa paikalta.

Juominen on melko turhaa kun kroppa ei vain pysty käsittelemään alkoholia edes pieniä määriä ilman oksentamista, joillakin on hyvä viinapää ja sitten löytyy meitä joilla sitä ei ole ollenkaan.
        En tee juomattomuudestani koskaan numeroa mutta joitakin "kohtuukäyttäjiä" se tuntuu häiritsevän hirveästi, juon baarissa silloin harvoin kun sinne lähden pääasiassa vettä ja jos se joitakin häiritsee se on heidän oma ongelmansa.

• tylsäseura

No alkoholi on joka tapauksessa hermosto myrkky nautitaan sitä pienissä tai suurissa erissä.
        minä yritän aina välttää ainetta mikä on edes jossain määrin myrkkyllistä, kuten tupakka, särkylääke, kännykät, shampoo, jne. Kaikelta ei tietenkään voi välttyä eikä se ole se minun perimmäinen syy. Minulla ei edes ole niin mitään sitä vastaan että ihmiset nauttii alkoholia, jos siis kohtuudella. Tai vaikka reilumminkin kunhan ei sitten niin että minua häiritsee.

Mutta ne syyt miksi minä en juo. Minä en syö asioita mikä on pahaa. Alkoholi on pahaa joten en laita sitä suuhuni, kun kerran tiedän sen. Sekä minulla on refluksiaa eli takaisin virtausta mahalaukusta ruokatorveen jonka takia en pysty juomaan paljon mitään koska se puklaantuu takaisin pois, joten jos veden juominenkin tekee tiukkaa niin miksi kiduttaisin itseäni että joisin vielä jotain joka on pahaa.

• hfgdmkj

Jos ei tykkää, niin miksi pitää? Minä en syö äyriäisiä, en polta tupakkaa enkä laula "Aikuinen nainen mä oooooooon" karaokessa koska en tykkää. Mut syökööt, polttakoot ja laulakoot, mutta onko mun pakko suvaitsevaisuuden nimissä? Äly hoi!

Ei meillä päin ainakaan absolutismi ole pilannut tunnelmaa. Ja itse siis en ole se absolutisti, vaikka lisääntymispoliittisista syistä edellisestä kerrasta on vuosi.

• ijhvöa än

Minä olen absolutisti monestakin syystä. En tarvitse alkoholia, enkä uskaltaisi ottaakaan. Pelottaisi ajatuskin että vetäisin pääni sekaisin jollain aineella. Molemmilla vanhemmillani on lapsuudessani ollut alkoholiongelma ja olen nähnyt viinan varjopuolet oikein lähietäisyydeltä. En halua niitä elämääni.

"jos joukossa on absolutisti, tulee tunne että hän suhtautuu toisiin arvostellen ja paheksuen ja pitää itseään muita parempana ilman mitään todellisia perusteluja."
        Jos sinulla on huono itsetunto ja tuollaisia ongelmia, niin sehän ei ole absolutistin vika. Miksi tunnet itsesi huonommaksi? Miksi ylipäätään väheksyt absolutisteja? Minä ainakin voin selvin päin tanssia pöydällä, laulaa karaokea ja osallistua keskuteluihin. Vaikka sinä tarvitsisit alkoholia tuollaiseen, niin onneksi minä en.

• "absolutisti" nainen

Yksi tarina alkoholista kieltäytymiseen.

Käytin alkoholia teiniaikana, ennen kuin täytin kahdeksaa toista vuotta. Alkoholin käyttäminen tuttavapiirissäni oli normaalia, ja käyttämäni määrä oli myös "normaalia". Kerran viikossa, velvari olutta, ja kenties 2dl kossu tai jotain muuta lisäksi. Tällöin minulla oli ystäviä, minut kutsuttiin kotibileisiin, jne. Kun täytin kahdeksantoista, totesin, että minulla voi olla hauskaa ilman alkoholia. Päätin pitäytyä alkoholin käyttämisestä, koska suvussamme on paljon alkoholismia, ja toinen vanhemmistani on kuollut alkoholismiin. Veljelläni näyttää olevan sama kohtalo. Päätin, että minun mahdollisesti tulevat lapseni eivät joudu kärsimään minun juomisestani.

Tämän myötä todelliset ystävät erottuivat "ystävistä". Ensin minut jätettiin kaikesta ulkopuolelle, olin kuin entisajan spitaalinen. Tykkäsin kuitenkin nähdä viikonloppusin ystäviäni, eikä heidän juominen häirinnyt minua. En vain halunnut itse sitä tehdä. En ole koskaan arvostellut ystävieni juomista, juomatapoja, jne. Se on heidän asiansa! Enkä pidä itseäni parempana kuin heitä, koska en juo. Aluksi kaikki kyselivät, että miten jaksan katella kännisiä tai eihän täällä baarissa kukaan voi selvinpäin olla. Noh, tulin siihen tulokseen, että ongelma juomattomuudessani on enemän muilla kuin minulla.

Vuosien saatossa ystävänikin ovat huomanneet, ettei alkoholittomuuteni ole pahe. Pystyn nauramaan, tanssimaan, kertomaan juttuja ja olemaan hurvaton ilman viinaa. He ovat myös ylpeitä minusta, eivätkä jätä minua juomattomuuteni takia ulkopuolelle kemuista.

Nykyään minulla on perhe, ja olen itse hyvin tyytyväinen siihen, että heidän äitinsä ei käytä alkohia päihtyäkseen. Myös mieheni on ylpeä minusta. Vaikka kävisin "viihteellä", pystyn heti aamusta leikkimään lapsieni kanssa, ja tarvittaessa voin yöllä ajaa kotiin lapsieni luokse, mikäli tilanne vaatii. Voin kertoa, että noin kymmenen vuoden täyden absolutismin jälkeen annoin itselleni armoa. Voin ottaa juhlissa onnittelumaljan, tai saunan jälkeen lasillisen viiniä, myös kesälomalla saatan ottaa terassilla yhden. Päihtymisessä en vain näe mitään järkeä. Tähän joku voisi todeta, että päihtymättömyys on alkoholin väärinkäyttöä, niin kuin olen joskus saanut kuulla.

Ymmärrän hyvin sinua, joka aloitit keskustelun. Mieheni ystävät tahtoivat myös jättää minut ulkopuolelle, kun en käyttänyt. Myös heidän puolisonsa tekivät sen. Aluksi pahoitin mieleni todella pahasti, mutta lopulta olen tullut siihen tulokseen, että mikäli alkoholin käyttö tekee minusta heille kelvollisen, niin antaa olla. Ja niin ovatkin saaneet olla omissa oloissaan.

Voisin näin mieheni sanoin todeta, että toisilla perheillä on ongelma, kun äiti/isä juo, toisilla kun toinen ei juo. Vaikka toinen olisi absolutisti, ja toinen kohtuukäyttäjä, eikö se ole parempi kuin kaksi känniläistä, tai toinen joutuu pelkäämään toisen retkahtamista.

• kysympähän vaan?
        viisasten juoma kirjoitti:

Sinulle, nim. viisasten juoma muille, joille absolutisti tuntuu olevan enemän ongelma kuin alkoholisti

"autokuski ei pilaa tunnelmaa sillä tavalla kuin absolutisti, koska autokuskin kieltäytymiseen ei liity mitään paheksuttavaa periaatetta."

Siis pah, sanon minä. Olen absolutisti, mutta tarjoudun kuskiksi ystäväporukalleni. Osaan pitää hauskaa, eli bailata, kertoa hauskoja juttuja, jne. vaikken ota alkoholia. En ole perinteinen kuski, joka mököttää kahvikupin kanssa pöydässä. Usein myös kysytään, että kuin kännissä tuo teidän "kuski" on. Eli selvinpäinkin voi olla hauskaa. Mutta sinun (viisasten juoma) periaatteellasi pilaan tunnelman, mutta kuitenkaan alkoholista kieltäytymiseen tässä tilanteessa ei ole paheksuttavaa periaatetta?

En pidä itseäni parempana kuin muita, ei alkoholista kieltäytyminen ole automaatio paremmaksi ihmiseksi tulemiseksi! En moiti ystävieni juomatapoja, alkoholin käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei haittaa minua. Mielestäni jokaisen oma asia. Ei koskaan ole ollut tarvetta muistella kavereiden juomareissuja, joissa olen ollut mukana. Ei koskaan ole tullut huomautettua heidän alkoholin käyttämisen määrää. Toisilla sen ollessa lasillisesta toisten korilliseen. Minulle aivan yksi ja sama asia, se on heidän elämänsä ei minun. "Jokainen kantakoon oman ristinsä"

Kuinka moni tätä väittääkään, että absolutisti pitää itseään parempana kuin ei absolutistia..yleensä alkoholia käyttävät. Satutteko vain itse pitämään absolutisteja parempana, ja siksi ette halua heitä seuraanne, kun tunnette itse alemmuutta?

Nykymaailmassa luulisin alkoholistien olevan enemän ongelma kuin absolutistit! Kummat tuottavat yhteiskunnalle enemän haittaa, ja käyttävät teidänkin maksamia veroja.

• Miksi ei kohtuukäyttäjä?
        1) Ei kiinnosta pätkääkään. En golfaakaan kohtuudella. Kai sitä nyt itse saa vapaasti edes juomansa valita.
        2) En pilaa kenenkään kaverini tunnelmaa, vaikka he eivät ole absolutisteja. Itse siitä tunnelmastaan päättää.
        3) Ja kun sinä et komentele minulle, mikä on normaalia ja mikä ei. Olen huomattavasti sinua suvaitsevaisempi: saat juoda niin paljon kuin haluat. Ihan sama minulle. Mitä se sinun lasisi minulle mitään kuuluu.

Olen ollut elämässäni kohtuukäyttäjä, absolutisti, kasvissyöjä,. lihansyöjä ja aina sama ämmä samoine mielipiteineen! Suomalaisista jotkut ovat todella suvaitsemattomia.
        Siis: siinä tilkkasessa ei ole mitään pahaa.- Senkun otat! Ei ole golfissakaan mitään pahaa eikä postimerkkien keräilyssä eikä vesijumpassa eikä jodlaamisesssa eikä ostereiden syömisessä mutta kun nyt asuu vapaassa maassa, ei ole pakko tehdä sitä, mistä ei ole pätkääkään kiinnostunut. En ole alkoholista pätkääkään kiinnostunut: en mausta, en laadusta, en sen käytöstä.

• 24

Olen absolutisti. Saatan toki maistaa pikku tilkan muiden juomia ja kerran vuodessa juon yhden pienen siiderin - juhannuksena muiden seurana. Kyse ei ole mitenkään juominkien tuomitsemisesta tai minkäänlaisesta tikkuperseisestä ylemmyydentunteesta: en vain koe humalatilaa miellyttävänä, eikä alkoholijuomien maku ole suussani sen kummempi kuin vaikkapa limpparin tai seisoneen mehun. Muutaman kerran humalatilaa kokeilleena tiedän, että minusta tulee ärtyisä ja unelias, kaiken kaikkiaan vain huonoa seuraa.

Omat ystäväni ja poikaystäväni ystävät hyväksyvät asian ja olen mukana tapahtumissa ja kokoontumisissa. Joskus kauan kauan sitten teinivuosina minuakin yritettiin painostaa juopottelemaan, mutta onneksi omasta porukastani löytyi sellaisia, jotka sanoivat painostajille että juomattomuuteni on ok. En koskaan käyttäydy ylimielisesti alkoholipitoisissa tapahtumissa, vaan olen sosiaalisesti muiden mukana ja sopeudun yleiseen mielentilaan.

Neuvoni sinulle olisikin, että menet vain mukaan. Kyllä he ennen pitkää tottuvat, saattavatpa jopa tykästyä, tilanteeseen jossa yksi on aina ajokykyinen. ;)

• joo silloin ne

aina soittavatkin vasta kun bileet on lopussa ja tarvii kuskia.
        Onneks on sellasiikin kavereit muutama joiden kanssa voi hengata vaik ne juo ja minä en ja silti ne haluavat olla mun kanssakin.

• ei iso asia
        joo silloin ne kirjoitti:

aina soittavatkin vasta kun bileet on lopussa ja tarvii kuskia.
        Onneks on sellasiikin kavereit muutama joiden kanssa voi hengata vaik ne juo ja minä en ja silti ne haluavat olla mun kanssakin.

Voit vaikuttaa itse siihen, miten sinuun suhtaudutaan. Jos osaat olla mukana luontevasti ja reilusti ja hyväntuulisesti, ei kukaan kiinnitä erityistä huomiota siihen juotko vaiko et. Edellyttäen että et itsekään kiinnitä asiaan huomiota. Ja pelkkä kiitos ei on parempi kuin kiihkeät perustelut.

• Rex Köning

Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin känninen nainen ja jo huppelissa olevat kaakattajat ovat rasittavia. Naisista tulee alkoholin kanssa ensin räpättäjiä, sitten kikattajia, sitten koppavia, sitten himokkaita ja lopuksi itkuisia. Kikattava ja iloinen nainen on kiva mutta tuo vaihe on kännäyksessä se lyhyin ja himokkaina petetään. Huokaus...

Sitten on näitä "lasi viiniä ruoan kanssa" ja se on ihan ookoo mutta miehelle se on yks lysti juoko nainen yhden lasin viiniä vai onko täys absolutisti. Tietysti jos on ihan täys viinin rakastaja ja viinin harrastaja (ehkä yksi 200:sta miehestä), se voi olla ikävä juttu, jos toinen ei voi viiniä maistaa.

• miten sen sanot

Absolutisteillä tuntuu olevan outo käsitys, että alkoholin käyttäminen tarkoittaa aina kännien vetämistä. Näyttää siltä että realistinen tieto alkoholin vaikutuksista ja sivistyneestä käytöstä puuttuu kokonaan niiltä jotka suhtautuvat jyrkimmin.

Kieltäytyjälle ohjeeksi: Voit yhtä hyvin sanoa, että et ota tällä kertaa. Älä sano että et ota koskaan. Kieltäytymistavassa voi olla pieni mutta iso ero, jolla vaikutat siihen miltä läsnäolosi toisista tuntuu.

• ..o..
        miten sen sanot kirjoitti:

Absolutisteillä tuntuu olevan outo käsitys, että alkoholin käyttäminen tarkoittaa aina kännien vetämistä. Näyttää siltä että realistinen tieto alkoholin vaikutuksista ja sivistyneestä käytöstä puuttuu kokonaan niiltä jotka suhtautuvat jyrkimmin.

Kieltäytyjälle ohjeeksi: Voit yhtä hyvin sanoa, että et ota tällä kertaa. Älä sano että et ota koskaan. Kieltäytymistavassa voi olla pieni mutta iso ero, jolla vaikutat siihen miltä läsnäolosi toisista tuntuu.

Ja minkäköhän takia pitäisi alkaa leikkimään edes kohtuu juojaa muiden mieliksi mutta jos sanon että en käytä alkoholia kysyttäessä jotenkin häiritsee jotakuta niin se ei ole minun vikani, ei tarvitse sen jälkeen kieltäytyä erikseen enää myöhemmin vaikka joillekin tämä alkoholittomuus tuntuu olevan isokin vika.
        Suhtautumistavassa absolutistia kohtaan on kanssa eroja ja jos hän ei siitä itse tee numeroa niin miksi muiden täytyy, se että ei juo ei tarkoita että henkilö luulisi olevansa parempi kuin tissuttelijat tai olisi vanha juoppo mutta onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että se voi johtua jostain muustakin.
        Varmasti suurin osa ihmisistä on kokeillut juomista ja jotkut kuten minä ovat huomanneet että eivät saa siitä mitään positiivista irti, en juo myöskään sen takia että en pidä sen mausta ja eikä alkoholi pysy sisällä pienissäkään määrissä sekä se että muutuin vain sulkeutuneemmaksi humalassa silloin joskus kun vielä pystyi juomaan.

• itsetehty ongelma
        ..o.. kirjoitti:

Ja minkäköhän takia pitäisi alkaa leikkimään edes kohtuu juojaa muiden mieliksi mutta jos sanon että en käytä alkoholia kysyttäessä jotenkin häiritsee jotakuta niin se ei ole minun vikani, ei tarvitse sen jälkeen kieltäytyä erikseen enää myöhemmin vaikka joillekin tämä alkoholittomuus tuntuu olevan isokin vika.
        Suhtautumistavassa absolutistia kohtaan on kanssa eroja ja jos hän ei siitä itse tee numeroa niin miksi muiden täytyy, se että ei juo ei tarkoita että henkilö luulisi olevansa parempi kuin tissuttelijat tai olisi vanha juoppo mutta onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että se voi johtua jostain muustakin.
        Varmasti suurin osa ihmisistä on kokeillut juomista ja jotkut kuten minä ovat huomanneet että eivät saa siitä mitään positiivista irti, en juo myöskään sen takia että en pidä sen mausta ja eikä alkoholi pysy sisällä pienissäkään määrissä sekä se että muutuin vain sulkeutuneemmaksi humalassa silloin joskus kun vielä pystyi juomaan.

Miksi juomistapojaan ylipäänsä tarvitsee selitellä? Minä en käytä maitoa, mutta aterioilla sanon vaan 'saisinko vettä' , tai kahvipöydässä jätän maitotuotteet ottamatta, enkä mainosta sitä että en käytä koskaan maitoa.
        Jos en käyttäisi lihaa, valitsisin pöydästä lautaselleni kasviksia mutta en julistaisi että en koskaan syö liharuokaa, jota isäntäväki on vartavasten pöytään hankkinut.

• TotuusTämäkin
        itsetehty ongelma kirjoitti:

Miksi juomistapojaan ylipäänsä tarvitsee selitellä? Minä en käytä maitoa, mutta aterioilla sanon vaan 'saisinko vettä' , tai kahvipöydässä jätän maitotuotteet ottamatta, enkä mainosta sitä että en käytä koskaan maitoa.
        Jos en käyttäisi lihaa, valitsisin pöydästä lautaselleni kasviksia mutta en julistaisi että en koskaan syö liharuokaa, jota isäntäväki on vartavasten pöytään hankkinut.

Asolutismi on minusta usein ihan samanlainen suhtautuminen kuin mikä tahansa johonkin asiaan kohdistuva antipatia. Ei kukaan halua ottaa intomielistä jääkiekon inhoajaa mukaan jännittävää lätkäfinaalia katsomaan tai vain toimintaelokuvia katsovaa reinoa ranskalaisten filmien festivaaleille.
        Suurin osa absolutisteista sanoaa kyllä olevansa vapaamielisiä ja hyväksyvänsä muiden juomisen mutta kun kysytään syytä absolutismiin niin vastaus sisältää yleensä kaikki alkoholiin liitetyt kliseet, örveltämisestä ja muusta sekoilusta.
        Minusta jonkun tässä ketjussa aikaisemmin heittämä vertaus selvään autokuskiin seurueessa oli varsin osuva. Jos tietää toisen suhteen alkoholiin olevan normaali niin ei haittaa vaikka hän ei joisikaan. Hän kuitenkin ymmärtää että muut haluavat rentoutua myös juomalla. Tietysti on olemassa myös absolutisteja jotka suhtautuvat alkoholiin hyvin neutraalisti. Heitä vain on valitettavan vähän.

• donnewettwer

En ole nainen, mutta vastaan nyt senkin puolesta.

Eli monesti juovat henkilöt alitajuisesti ymmärtävät,
      että alkoholi on tabu ja pakopaikka, eikä näin ollen( kuten ei
      seksiinkään) ei arjesta pakeneemiseenkaan haluata todistajia.
      Ihminen alitajuisesti havaitsee, että ympäristö tuomitsee
      juomisen suuressa mittakaavassa.

Henkilö joka ei juo on uhka mikä pitää eliminoida,
      joko hän on ilonpilaaja tai muistaa kaiken sellaisetkin toilauskset
      mitä ei haluttaisi muistella. Mutta mikä pahinta tämä absolutisti on prempi ihminen kuin se joka juo..juova kokee että absolutisti on ylimielinen vaikka juovalla vain on huono itsetunto.
      Ja tämä on juovan ihmisen näkemys asiasta.

Moni ajattelee, että juominen johtaa juurensa lapuudesta
      mutta todellisuudessa aikuisuus on niin kestämätön,
      että nupin täytyy olla sekaisin. Monesti myös absolutisti on outolintu,
      koska hän on aina varoissaan,
      johtuen juuri siitä, ettei juo. Vaikka palkat ovat samat .

Ratkaisin asian yksinkertaisesti (tuurilla).
      Otin vaimon joka oli myös raivoraitis, meitä yhdisti tämän jälkeen
      luonnolisesti myös täydellinen taloudellinen itseriittoisuus
      ja asuntomme ja automme oli velaton kun olimme 28.

Nyt jälkeen päin ei kaduta päivääkään.
      Tänään kaikki lähtivät fb:n mukaan juomaan,
      mutta minä en minä katson vaimoni kanssa kototna leffaa.
      Ja loput pistän säästöön, koska meillä alkaa olemaan
      Sevillassa (Espanjassa) mökistä 2/5 osaa maksettu.

Lyhyesti:muut kokevat sinut uhaksi.

Hieman älykäämpi ihminen näkee tyhjän kukkaron ja juomisen välisen
      yhteläisyyden ja sen vuoksi aivan oikeutetusti muut pitävät
      sinua ylimielisenä kun, et ole samassa alennustilassa kun he.

Ja EI... suomalaiset eivät osaa ottaa
      en ole koskaan nähnyt suomalaisen ottavan sivistyneesti,
      enkä siihen pysty itsekkään eli 2(tasan kaksi 1 1=2) kaljaa
      ja itten kotiin.

• on totta

että ainakin rahaa säästyy kun ei juo. En ymmärrä suomalaisten viinariippuvuutta. Liekö niin ujoja, ettei selvinpäin pysty edes kavereiden kanssa viettämään viikonloppuja?
        En ole absolutisti. Osaan ottaa muutaman viikonloppuisin. Onneksi en jää viinaan koukkuun. Se on pahan makuista. Vesiselvä päänuppi tuntuu parhaimmalta.

• Kohtuukäyttäjä

Yleensä kaikki kiihkoilijat koetaan ärsyttäviksi ja vastenmielisiksi. On kyse sitten uskonnollisesta vouhkauksesta tai tuollaisestä absolutismin ilosanoman levittämisestä. Tuskin monellakaan normaalisti juovalla niin paljon menee viinaan rahaa, että sillä olisi oikeasti mitään merkitystä. Et varmaan syö makeisiakaan. Hassua että mielestäni taas suurin osa osaa ottaa sivistyneesti ja vaikka jollain joskus menisi ylikin, niin ei ole pipo niin kireällä että jaksaisin sitä kauhistella. Ehkä se ettet itse osaa ottaa sivistyneesti pelottaa sinua niin paljon että suuntaat tuon kaiken tuomitsemisenergian muihin ja asetut ylimielisesti heidän yläpuolelleen. Itse ottaisin mieluummin rennon ja suhteellisuudentajuisen miehen kuin jonkun säästäväisyydellään leuhkivan tiukkiksen. Mutta hyvä että vakka voi valita kantensa.

• Rahaa palaa kyllä
        Kohtuukäyttäjä kirjoitti:

Yleensä kaikki kiihkoilijat koetaan ärsyttäviksi ja vastenmielisiksi. On kyse sitten uskonnollisesta vouhkauksesta tai tuollaisestä absolutismin ilosanoman levittämisestä. Tuskin monellakaan normaalisti juovalla niin paljon menee viinaan rahaa, että sillä olisi oikeasti mitään merkitystä. Et varmaan syö makeisiakaan. Hassua että mielestäni taas suurin osa osaa ottaa sivistyneesti ja vaikka jollain joskus menisi ylikin, niin ei ole pipo niin kireällä että jaksaisin sitä kauhistella. Ehkä se ettet itse osaa ottaa sivistyneesti pelottaa sinua niin paljon että suuntaat tuon kaiken tuomitsemisenergian muihin ja asetut ylimielisesti heidän yläpuolelleen. Itse ottaisin mieluummin rennon ja suhteellisuudentajuisen miehen kuin jonkun säästäväisyydellään leuhkivan tiukkiksen. Mutta hyvä että vakka voi valita kantensa.

No juu, tuntui kyllä hieman jo liioittelulta tuo kaverin intous, mutta toisaalta niin kyllä sekin, että suurin osa suomalaisista ottaisi sivistyneesti? Ei kyllä tosiaankaan ota ja ihan samalla tavalla mennään toiseen suuntaan että meuhkataan koko ajan viinasta. Hauskaa ei voi pitää kun viinan kanssa, huumoria on kännisen esittäminen, vitsit on kännisistä, kännissä, kännisille, ryyppäämään ja ryyppäämään ja alkoholistia ymmärtää kaikki.

Kyllä aika monella menee viinaan rahaa niin paljon että sillä on merkitystä. Jos se jäisikin siihen yhteen viinipulloon viikonlopussa, se olisi kymppi viikossa ja neljäkymppiä kuussa. Köyhälle tosin silläkin on merkitystä. Mutta todella moni vetää 200 eurosta ylöspäin drinksuihin ja baarireissuihin kuussa ja jotkut jopa viikossa. Kyllä se on jo aika merkittävää kulutusta. Jos juo satasella kuussa, se on 1200 euroa vuodessa mutta vain tupakoinnista paasataan miten rahaa menee. Kerran kuussa baarireissuun menee satanen helposti.
        Jos ihminen käy baarissa kerran kuussa, juo parit saunaoluet vielä viikossa, ja polttaa päälle vaikkei ihan askiakaan päivässä, hänellä saattaa mennä kevyesti 2000-2500 euroa vuodessa ihan vaan viinaan, baariin ja tupakkaan. Ajattele, eikä tarvitse olla vielä suurkuluttaja. Useimmat ihmiset, vaikkeivat sitten polttaisi, pistävät kevyesti baari-iltaan enemmän pääsymaksuineen, takseineen ja jotkut jopa tarjoamisineen.

En siis sano, ettei rahojaan saisi käyttää, miten haluaa, vaan että kyllä se summa on itseasiassa melko helpostikin hemmetin suuri.
        Itse olen onneksi niin köyhä, ettei tartte tehdä juurikaan kumpaakaan, mutta sen verran onnekas, että pääsen juhlimaan tuttujen pippaloihin muutamia kertoja vuodessa ihan ilman kustannuksia :)

• ...........
        Rahaa palaa kyllä kirjoitti:

No juu, tuntui kyllä hieman jo liioittelulta tuo kaverin intous, mutta toisaalta niin kyllä sekin, että suurin osa suomalaisista ottaisi sivistyneesti? Ei kyllä tosiaankaan ota ja ihan samalla tavalla mennään toiseen suuntaan että meuhkataan koko ajan viinasta. Hauskaa ei voi pitää kun viinan kanssa, huumoria on kännisen esittäminen, vitsit on kännisistä, kännissä, kännisille, ryyppäämään ja ryyppäämään ja alkoholistia ymmärtää kaikki.

Kyllä aika monella menee viinaan rahaa niin paljon että sillä on merkitystä. Jos se jäisikin siihen yhteen viinipulloon viikonlopussa, se olisi kymppi viikossa ja neljäkymppiä kuussa. Köyhälle tosin silläkin on merkitystä. Mutta todella moni vetää 200 eurosta ylöspäin drinksuihin ja baarireissuihin kuussa ja jotkut jopa viikossa. Kyllä se on jo aika merkittävää kulutusta. Jos juo satasella kuussa, se on 1200 euroa vuodessa mutta vain tupakoinnista paasataan miten rahaa menee. Kerran kuussa baarireissuun menee satanen helposti.
        Jos ihminen käy baarissa kerran kuussa, juo parit saunaoluet vielä viikossa, ja polttaa päälle vaikkei ihan askiakaan päivässä, hänellä saattaa mennä kevyesti 2000-2500 euroa vuodessa ihan vaan viinaan, baariin ja tupakkaan. Ajattele, eikä tarvitse olla vielä suurkuluttaja. Useimmat ihmiset, vaikkeivat sitten polttaisi, pistävät kevyesti baari-iltaan enemmän pääsymaksuineen, takseineen ja jotkut jopa tarjoamisineen.

En siis sano, ettei rahojaan saisi käyttää, miten haluaa, vaan että kyllä se summa on itseasiassa melko helpostikin hemmetin suuri.
        Itse olen onneksi niin köyhä, ettei tartte tehdä juurikaan kumpaakaan, mutta sen verran onnekas, että pääsen juhlimaan tuttujen pippaloihin muutamia kertoja vuodessa ihan ilman kustannuksia :)

No eipä sinne baariin noin paljon yleensä mene. Olut maksaa 5-6 euroa ja juon niitä yleensä 4-5 illassa eli lasku on 20-30 euroa. Siihen päälle mahdollinen narikka/sisäänpääsy, maksimissaan 10 euroa.

Näitä iltoja kun vetäisee kaksi kuukaudessa, niin alle satasella juhlitaan kuukaudessa. Sama raha menee hetkessä, kun vie tyttöystävän oopperaan ja syömään. Kokonaiskulutuksesta alkoholi on hyvin pieni osa.

• Eräs äiti

Ap:lle
      Hieno juttu, että et juo. Harva osaa arvostaa sitä, kuten näistä kirjoituksistakin voi päätellä (kateus) vai mikä ihme saa ihmiset kirjoittamaan näin.

• mies 53

No onpas tosiaan "tylsää seuraa?" ne sinun kaverisi jollei sinne selvinpäin huolita?
      Et varmaan menetä yhtään mitään, mutta toi että miehesi menee yksin ei ole hyvä juttu.
      Mä käyn jonkin verran tilaisuuksissa joissa käytetään alkoholia, yleensä juon jaffaa tai vastaavaa, enkä mielestäni pilaa kenenkään iltaa sillä etten juo alkoholia.
      Pystyn pitämään hauskaa ilmankin.
      Itselläni oli tyttöystävä joka joi silloin tällöin, itseäni ei se haitannut millään tavalla, mutta jälkeenpäin sain kuvan, siis kun olimme eronneet, että en juuri sen vuoksi "sopinut" hänelle.
      Mainitsi jopa, että olin alkoholin vihaaja?? Olin tosi ihmeissäni, enkä ymmärrä vieläkään asiaa, ilmeisesti hätä keksitty syy tai muisti pettää, sekoittaa johonkin toiseen henkilöön?
      Kokemukseni mukaan juomattomuus on ongelma lähinnä niille jotka itse juovat
      mutta sellaiseen törmää kyllä hyvin harvoin.

• Eräs äiti

Juuri näin. Hyvä kirjoitus mies 53. Poikani ei juo ja häntä pidetään myös hiukan outona??? Ihme juttuja nämä.

• ...........

Suurin osa miehistä haluaa joka tapauksessa viettää poikien iltoja, vaikka tyttöystävä käyttäisikin alkoholia. Ei se liity mitenkään absolutismiin.

• ..........

Monesti absolutistit ovat moralisoivia, paheksuvat toisten alkoholinkäyttöä ja käyttäytyvät kuin olisivat parempia ihmisiä. Jos minä pidän juhlat, en kaipaa sinne ketään kertomaan, että alkoholi on pahasta tai että minun ei pitäisi juoda. Minä tiedän jo kaiken tarpeellisen alkoholista, humalasta ja absolutismista - ja valintani on ottaa silloin tällöin.

Luultavasti tuot absolutismiasi esille koko ajan, minkä takia kukaan ei kestä sinua. Jos sinulla tarjotaan juotavaa, kieltäydyt ehkä sanomalla "Ei kiitos. Mä en juo alkoholia." kun voisit yhtä hyvin sanoa vain "Ei kiitos".

Jos haluat mennä mukaan, niin mene mukaan - mutta älä nipota tai tee itsestäsi numeroa. Sano poikaystävällesi ja kavereillesi, että haluat mukaan. Luultavasti kaverisi ajattelevat, ettet kestä katsella heitä humalassa, eivätkä siksi kutsu sinua. Ja he voivat hyvin olla oikeassa, ettet sitä kestä, mutta voithan silti koettaa millaista se on.

Mä itse haluaisin mieluummin absolutistityttöystävän kuin sellaisen, joka ryyppää. Mutta vain jos absolutisti osaisi olla moralisoimatta ja tekemättä ongelmaa alkoholinkäytöstäni, kun se ei ole ongelma.

• 8+20

Miten ihmeessä voi sanoa niin, että absolutisti moralisoi??? Poikkeuksiakin on, joten ennakkoluulo ja paha sellainen.

• ..............
        8+20 kirjoitti:

Miten ihmeessä voi sanoa niin, että absolutisti moralisoi??? Poikkeuksiakin on, joten ennakkoluulo ja paha sellainen.

Sillä perusteella, että suurin osa absolutisteista moralisoi ja paheksuu toisten juomista. Ei kyse ole ennakkoluuloista vaan kokemuksesta.

• turusta miekii

"Monesti absolutistit ovat moralisoivia, paheksuvat toisten alkoholinkäyttöä ja käyttäytyvät kuin olisivat parempia ihmisiä. Jos minä pidän juhlat, en kaipaa sinne ketään kertomaan, että alkoholi on pahasta tai että minun ei pitäisi juoda. Minä tiedän jo kaiken tarpeellisen alkoholista, humalasta ja absolutismista - ja valintani on ottaa silloin tällöin."

Voisit mennä kertomaan tuon vaikka Ajankohtaiseen kakkoseen siellähän oli vastaava turkulainen nainen jolla tuollaiset mielipiteet Hehe :)

• eri kokemus

Mä olen kyllä tuntenut absolutisteja eikä he ole moralisoineet. Mitä valiä sillä on sanooko joku "ei kiitos, en juo alkoholia"??? No eihän se juo!
        Sori vaan, mutta jos sun alkoholinkäyttöäsi moralisoidaan koko ajan ja sä tuommoisenkin asian käsität sellaiseksi, niin tuleepa vaan mieleen, että ehkäpä siihen on syy. Loppulausahduksesta tulee vielä mieleen että ahaa, sinun alkoholinkäyttösi siis on ongelma ja moni on siitä sanonut. Alkaako se siis olla ongelma, - kaikille muille?

Usein muuten alkoholista kieltäytymisen joutuu perustelemaan väkisinkin. Tuntuu olevan vaikea käsittää, että joku ei vaan nyt juo.
        Pelkkä ei kiitos ei riitä, eikä se jatkokaan vielä lopeta mikset-otanyt-miksetmuka-otanyt-etkötosiaanota-mikset-maistaees-otanyt jankkaamista. Kyllä numeron tekee useimmin ne ketkä juo.

• ...........
        eri kokemus kirjoitti:

Mä olen kyllä tuntenut absolutisteja eikä he ole moralisoineet. Mitä valiä sillä on sanooko joku "ei kiitos, en juo alkoholia"??? No eihän se juo!
        Sori vaan, mutta jos sun alkoholinkäyttöäsi moralisoidaan koko ajan ja sä tuommoisenkin asian käsität sellaiseksi, niin tuleepa vaan mieleen, että ehkäpä siihen on syy. Loppulausahduksesta tulee vielä mieleen että ahaa, sinun alkoholinkäyttösi siis on ongelma ja moni on siitä sanonut. Alkaako se siis olla ongelma, - kaikille muille?

Usein muuten alkoholista kieltäytymisen joutuu perustelemaan väkisinkin. Tuntuu olevan vaikea käsittää, että joku ei vaan nyt juo.
        Pelkkä ei kiitos ei riitä, eikä se jatkokaan vielä lopeta mikset-otanyt-miksetmuka-otanyt-etkötosiaanota-mikset-maistaees-otanyt jankkaamista. Kyllä numeron tekee useimmin ne ketkä juo.

Absolutisteille tuntuu olevan vaikeaa käsittää, miksi jotkut ihmiset haluavat nauttia alkoholia. Eihän siinä mitään, jos pitäisivät ajatuksensa omana tietonaan, mutta valitettavasti harva pitää.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,
        ........... kirjoitti:

Absolutisteille tuntuu olevan vaikeaa käsittää, miksi jotkut ihmiset haluavat nauttia alkoholia. Eihän siinä mitään, jos pitäisivät ajatuksensa omana tietonaan, mutta valitettavasti harva pitää.

Ja alkoholinjuojille tuntuu olevan vaikeaa käsittää, miksi jotkut eivät halua juoda. Eihän siinä mitään, jos pitäisivät epäilyksensä ja ihmetyksensä omana tietonaan, mutta valitettavasti harva pitää ja siitä alkaa se iänikuinen jankkaaminen ja utelu.

• ........... kirjoitti:

Koskaan en ole tavannu raivoraitista eli sellaista, joka raivoaisi raittiuden puolesta. En koskaan. Sen sijaan olen nähnyt aivan tarpeeksi raivokännisiä.

Kuten sanottu, toisen lasi ei pätkääkään kiinnosta, vaikka alkoholia käyttävät sitä aina kummasti luulevat. Ovat ihan pettyneitä, kun sanon, että ei kuule kiinnosta pätkääkään, kun alkavat selostaa juomisensa sokkeloita. Senkun juot mitä juot.
        Olen ollut kohtuukäyttäjäkin: meni liikaa rahaa viiniin ja ennen kaikkea energia oli vähäisempi. Nyt on aina ajokunnossa ja se on todella näppärää. Muita en kuskaa kännäyksen jälkeen muuten yhtään mihinkään. Kun jokainen vastaa itse siitä juomisestaan. En ole taksikuski.

• Kyllä on herkkää: "Mä en juo" on liiaan kovaa kamaa!!!! Buahhaaahhaaaa!

• eikuitenkaan

Heh, olet todella väärässä tai outoja ystäviä, juuri tuollaisesta asenteesta mikä sinulla ".............." on yleensä kaikki johtuu.
      Korjaamisen varaa on..

• jooop.

No itse olen huomannut että yleensä ne jotka eivät juo ovat vähän ilonpilaajia ja tyyliin vaan istuvat ja mököttävät.

• iloailmanv

Sulla ollu huono seura tai iloisuus perustunut pelkään alkoholiin?

• ..............
        iloailmanv kirjoitti:

Sulla ollu huono seura tai iloisuus perustunut pelkään alkoholiin?

No se on enemmänkin sitä että ne jotka eivät juo ovat muutenkin hieman tylsää seuraa, ne jotka juovat ovat myös selvinpäin huomattavasti hauskempaa seuraa. Eli näiden juomattomien pitäis opetella vähän relaamaan, yleensä aika tiukkiksia.

• Alkohooooli

Joo-oh, aika yksinäiseksi olen itsekin jäänyt sen jälkeen, kun lopetin ryyppäämisen. En ole sillä tavalla absolutisti, ettenkö voisi juoda lasillista viiniä tai yhtä siideriä, mutta siihen se sitten jääkin, koska en enää tykkää humalatilasta. Mun mies juo (paljon) ja sen sijaan taas haluaisi, että olisin aina mukana hänen kanssaan baareissa yms. En vaan itse jaksa sitä touhua, tuntuu kuin olisi jossain toisessa maailmassa, kun ympärillä on vain känniläisiä.

Olen todennäköisesti pilannut monen ihmisen illan, sillä kun en ole juonut ja mököttänyt nurkassa istumassa. Mutta vielä useamman ihmisen illan olen aivan varmasti elämäni aikana pilannut sillä, kun olen juonut ja tehnyt kännipäissäni kaikkea tosi fiksua.

• King Alcohol

Minutkin luokitellaan absolutistiksi, koska juon niin vähän alkoholipitoisia juomia. Lasten oltua pieniä meni 5-6 vuotta, etten nauttinut mitään alkoholipitoista.

Ihmettelen sitä, että miksi alkoholijuomia juomatonta pitää syytellä. Pidän itse matalaa profiilia asiasta enkä todellakaan tuomitse kenenkään juomisia, mutta huomaan varsinkin työpaikan tilaisuuksissa, että minua painostetaan juomaan, että "Ota ota nyt kun saat ihan ilmaiseksi".

Uskon, että minua pidetään ilonpilaajana, koska lähden autolla kotiin ajoissa enkä jää riekkumaan baareihin valomerkkiin asti. Omasta mielestäni olen saanut kuitenkin paljon hyvää raittiudellani. Seuraavaa päivää ei tarvitse potea krapulan ja univelan merkeissä, rahaa säästyy ja terveydellekin se on hyvästä.

Ex-miehelläni oli alkoholiongelma. Hän sanoi alussa, ettei hän halua ottaa minua mukaan, koska katsoo olevansa minusta vastuussa ja hänen oman juomisensa pilaa se, että hän joutuu vahtimaan minua. Olisiko AP:llä kyse samasta asiasta? Illanistujaisissa kävimme kyllä yhdessä siten, että minulla oli omat juomat mukana (limua, vissyä, joskus ihan vettä tai mehuakin) ja olin siellä esim. sen aikaa, että ajoin porukat autolla baariin, jonka jälkeen lähdin joko kotiin tai menin vähäksi aikaa baariin mukaan tanssimaan.

Syitä omaan juomattomuuteeni on ainakin suvussa yleisesti oleva alkoholismi. Sen verran paljon tullut katseltua ryyppäämistä lapsena, etten halua sitä samaa. Omien lasteni kanssa on ollut nollatoleranssi eli heidän ei ole tarvinnut nähdä äitiään humalassa. Isompaa juhlaa varten olen kyllä hankkinut Alkosta kuohuviiniä, mutta siitä nyt ei tule hiprakkaan, jos lasillisen juo. Omille lapsille olen sanonut, että haluan olla esimerkkinä, että he näkevät, että ihan selvinpäinkin voi pitää hauskaa ja selvänä uskallan tehdä kaikki asiat, joten ei sitä tarvita edes rohkaisuksi.

Omalla kohdallani absolutismini on aiheuttanut sen, että parisuhdetta on vaikea löytää. Hyväksyn kohtuukäytön mieheltä, mutta niitäkin miehiä on vaikea löytää. Suurimmalle osalle on vaikea viettää esim. raittiita viikkoja viikonloppuja.

• eitekohauskaa

Mahtavaa yleistystä täällä.

• Huoh.

En huolisi seurustelukumppania, joka käyttää päihteitä. Päihteissä riehuminen on säälittävää ja surullista.

• HCabsolut

Hauskasti juttu meneekin niin, että absolutisti on paha ihminen. Joka kieltää muilta juomisen. Itse olen myös absolutisti. Mutta koskaan en ole ketään kieltänyt juomasta alkoholia. Sehän on minusta jokaisen oma huvi/päänsärky juoko vaiko ei juo.

Itse näen absolutismissa positiivisia puolina sen, kun on aina käytännössä katsoen ajokunnossa, lentokunnossa (en omista tosin lentolupakirjaa) ja yleensäkin siinä kunnossa että voi tehdä kaikkea mikä vaatii hyvää koordinaatiokykyä. Humalassa se ei onnistu. Toisin sanoen jos saankin hienona kesäiltana/yönä päähäni lähteä vaikka autolla ajamaan jonnekin 100km päähän vaikka uimaan. Niin asia ei jää siittä kiinni, että olenkin ottanut alkoholia ja se ei käy. Se on minusta vapautta josta en halua luopua.

Se että muut juo käy minulle jos siittä ei ole minulle haittaa. Kuten vaikka riidanhaastamisena kännipäissään minulle. Tai oman mahtavan humalatilan esittelyä minulle, kun tietää minun olevan absolutisti. Tai odottavat että minä absolutistina kannan vastuun heidän tekemisistä kun he juo. Se ei tee alkoholia juovasta ihmisestä minun silmissä mitään fiksua tyyppiä.

Tosin on alkoholia juoviakin ihmisiä, jotka tietää minun olevan absolutisti. Mutta he eivät odota, että minä ottaisin heistä vastuuta kun ovat kännissä. Eivätkä he jankkaa ota nyt ota nyt vähän jne jne. Ja jos joskus pyytävät, että voisinko viedä tai hakea heidät jostain jonnekin jne. Niin yleensä pyyntö on ollut asiallinen, josta on voinut kieltäytyä myös eikä asiasta ole tullut mitään päänaukomisia jälkeenpäin. Yleensä olen silloin kyllä kyydinnytkin heitä jos se vain onnistuu.

• Omia lapsia kyyditsen milloin vain. Muita en.

• LinDDa

Minä juon tyyliin kerran vuodessa muutaman siiderin ja lasillisen viiniä ja se on siinä - en siis kutsuisi itseäni ihan absolutistiksi, mutta kuitenkin vähän alkoa käyttäväksi... :D Kuitenkin olen AINA ollu tervetullut bileisiin, minulla on paljon ystäviä ja kavereita eikä KUKAAN ole koskaan kysynyt miksi en juo tai miksi olisin tylsä (!?) jne. Lähes KAIKKI ystäväni/kaverini käyttävät alkoholia, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän ja se ei todellakaan minua haittaa :) Ei tulisi mieleenikään mennä nipottamaan kenenkään alkoholinkäytöstä tai korostamaan jotain paremmuuttani, koska en juo kuin harvoin...

Olen ollut kännissä, tiedän miltä tosi paha krapula tuntuu ja en tosiaan pidä siitä olotilasta! Se vaan on se syy miksi en ota kuin harvoin ja vähän... Poikaystäväni juo miltei joka viikonloppu kavereidensa kanssa ja minä olen mukana AINA eikä minua haittaa... Sama juttu, jos joku nipottaisi jatkuvasti mulle siitä miksi teen sitä ja miksi teen tätä ja miksi en tee sitä...

Ap taidat olla muutenkin sitten luonteeltasi jotenkin epäsosiaalinen, jos sinua ei pyydetä mukaan? Ei se juomattomuus voi olla todellakaan mikään syy miksi KUNNON ystävät/kaverit jättäisivät kutsumatta! Olet joko nipo tai todella hiljainen joten sinua ei haluta mököttämään mihinkään.

• LinDDa

Lisään vielä tuohon edelliseen tekstiini, että tykkään selvispäin laitella naispuolisten kavereiden hiuksia, meikata heitä baarikuntoon ja lähden mielelläni itsekin tanssimaan! ;) Tosi harvoin olen kuitenkaan kuskina, joten mistään hyväksikäytöstä ei ole kyse.

• minä

En voi juoda alkoholia, koska se laukaisee migreenin samantien.

• ei tarpeellinen

Täysin turha ylimainostettu nautintoaine, harrastukset parempi.

• say no to alcohol

Alkoholin kittaajat on itse tylsiä. Itse en pidä humalassa olemisesta lainkaan. Ajatus takkuilee, puhe on mitä sattuu, huimaa...Ainut kiinnostava syy ryyppäämiselle vois olla rentoutuminen, mutta sen voi saavuttaa muillakin keinoin. Mutta muuten teknisesti ryyppääminen on tylsää, tartut lasiin /tuoppiin, tuot sen huulillesi ja kaadat siedettävän määrän nestettä suuhusi. Sitten lasi takaisin pöydälle. Tämä uudestaan muutaman minuutin päästä. Hauskaa sen sijaan on: kaveriporukassa minigolf, picnic, huvipuisto, pyöräily, matkustelu, keilaus

• jusst

Monessa kirjoituksessa on sanottu, että miksi pitää absolutistin tehdä numeroa juomattomuudestaan!!! Siis minä en ainakaan sanallakaan mainitse etten juo ja aina alkaa se sama vinkuna, mikset sä juo? Juo nyt edes vähän! Juoksä tätä? Maista edes....siiis mä en ymmärrä kui sä pystyt oleen juomatta!!! Voi vittu, et on rasittava kuunnella tommosta. Varmaan on ihan yhtä rasittavaa kuunnella, jos joku moralisoi alkoholin haitoista samaan tyyliin, kui sä juot? Onko tosiaan niin vaikeata hyväksyä, että ihmiset on erilaisia? Minä minä minä, miksei kaikki ole samanlaisia kuin minä???

• syntymähumalas

Tämähän on rinnastettavissa vanhempiin ihmisiin, kun meet kylään niin sulle tyrkytetään kokoajan jotain ja ihmetellään jos et ota.
        Sitten kun otat pullansiivun niin kohta jo tyrkytetään toista ja sitten ..no otatko voi leipää, entäs.. : ))

Ei haittaa minua.. : )

• vaimot nalkuttaa

Oma vaimo ainakin naputtaa juomisesta silloin tällöin. Muuten ihan ok jos olisi syytä valittaa. No kun ei ole. Jonkun 4 olut tölkin jälkeen hän saattaa sanoa "Ootko sää noin kännissä?". Siis ihan oikeesti aikuinen mies jos juo jonkun kymmenen kaljaa, niin ei se ole kyllä mikään määrä. Sitten naristaankin jo että kotiin tarvisi mennä kanssa jonkun 4 tölkin jälkeen. Eikä hän ikinä ymmärrä edes puhetta kun selitän taas kerran että hei olen juonut vasta kolme olutta, niin en voi olla kännissä.
        Itse hän kyllä saattaa juoda pullon viiniä ja pari siideriä. Sitten hoiputaan valittamaan mulle kun olen muka niin kännissä siitä neljästä oluesta. Siksi ei kyllä aina kiinnosta ottaa mukaan joka paikkaan kun marina on ärsyttävää kun pitäisi pitää hauskaa.

• oppeliini1

Minäkään en juo. Tosin en tee siitä mitään isoa numeroa. Porukan kanssa käyn itse tekemässä sen juomani, jäitä,vettä ja sitruunaviipale sekoitustikku. JA saan tuon juoman kestämään lähes tunnin.
      Kukaan ei KOSKAAN kysy mitä sun lasissa on.
      Tai viinilasiin omenamehua. Kukaan ei koskaan kysy mitä sun lasissa on.
      Ravintolaseurassa piipahdan vessassa ja ohimennen pyydän tarjoilijaa tuomaan minulle jäitä, vettä, sitruunaviipaleen ja sekoitustikun, eikä taaskaan kukaan kysy mita sun lasissa on.

Nyytikesteihin vien oman pullon mukanani, muovipullon jossa on omenamehua tai vettä. Eika kukaan koskaan kysy mitä sun pullossa on.

Seurassa seuran tavalla tai seurasta pois.

• syy ja seuras

Olet varmaan vähän kireä ja olisit vain huomauttelemassa juomisesta miehellesi kokoajan.

• 37v tuurijuoppo

Mitä enemmän tulee ikää, sitä enmmän osaa arvostaa absolutistia. Absolutistin vältteleminen on juntteuden huipentuma - oikein suomalaisen känniääliöjuntteuden!

• Sinivuokko

Luin näitä viestejä ja mietin omaa tilannettani. En ole mielestäni absolutisti, mutta juon tosi vähän ja harvoin. En muutenkaan juo "kalenterin" mukaan, eli juhannus voi hyvin mennä vesi linjalla. Alkoholi ei vaan kuulu elämääni enkä sitä kaipaa. Todettakoon, että olen jo 40 ja yh-äiti. Nuorempana toki join enemmän ja kävin viihteellä. Alkoholista mulla on huonoja kokemuksia, eli suhteita on päättynyt miehen liiallisen alkoholin käytön suhteen.
      Nyt olen tavannut miehen, jonka kanssa suhde on kestänyt parisen kuukautta. Mun mittapuuni mukaan mies käyttää runsaasti alkoholia ja usein. Hän kertoo, miten on kavereiden kanssa juonut ym. Miehen mielestä hänellä ei ole alkoholiongelmaa, hän hoitaa työnsä. Hänen mukaansa alkoholi rentouttaa häntä ja se kuuluu hänen vapaa-ajan viettoonsa. Miehen mielestä mä olen tiukkapipoinen. Mies on nyt ollut ilman juomista esim. viikonloppuisin kun olemme tavanneet. Mies sanoo, että hänestäkin on mukavaa kun ei ole joka vkl krapulaa. Tiedän, että mies kotona olleessaan juo kenties joka ilta. Kuitenkin vaan sen verran, että pystyy aamulla töihin menemään. Huomaan juomisen, kun esim. puhumme illalla puhelimessa.
      Tästä asiasta on keskusteltu ja tuntuu, ettei ratkaisua tähän löydy. Mä pelkään, että suhde päättyy enemmin tai myöhemmin siihen, etten pysty miehen alkoholinkäyttöä hyväksymään. Ja onko meillä edes tulevaisuutta kun suhtaudumme tähän niin eri lailla? Tiedän, että mieskin yrittää nyt skarpata, koska haluaa suhteen jatkuvan.

• Viisasten juoma

Bileistä ei koskaan kannata jäädä pois sen takia, että alkolitku ei maistu tai että tuntuu ilonpilaajalta joko itsestä tai jostakusta muusta. Tekosyitä kaikki tyynni.

Jopa vesilasi menee täydestä kuin väärä raha muista mehupitoisista juomista puhumattakaan. Alkoholiton lasi käteen, ilo pintaan ja meno päälle, kukaan ei huomaa, että et käytä alkoholia. Älä tee aiheesta itsellesi ongelmaa äläkä varsinkaan anna kenenkään muun niin tehdä.

Ja muuten; tylsiä tulee heistä, jotka kännäävät ilon pois elämästään. Tämä pätee sekä joka ikisellä känniörvellyskerralla että sitten elon lopuksi, kun kaikki harmaat aivosolut on promilleliemellä tuhottu.

• Absolutismi ei ole ongelma. Menoksi vaan.

• Ciann

No joo. Täällä yksi absolutisti joka ei haluisi olla absolutisti, mutta kun on Addiktiosairauden takia pakko olla. Ymmärrän täysin ettei absolutistia haluta bileisiin tai alkoholijuhliin. Kun se on niin eri aaltopituudella. En itsekkään haluaisi kumppanikseni päihteiden totaalikieltäytyjää jos olisin ns. Normaali terve ei-addikti. Käytin itse paljon alkoholia ja päihteitä. Niin paljon ettei sitä voi tajuta. Olin 10 vuotta koukussa narkoottisiin kipulääkkeisiin esimerkiksi. Henkiinjäämisen elinehto tuollaisesta selvinneillä on ehdoton täysraittius loppuelämän. Vituttaahan se kun ei itse voi mitään käyttää, jos joisin niin alkaisin käyttää heti muutakin. Kerran addiktoitunut huumeille tai alkoholille ei voi koskaan juoda pisaraakaan. Se on sairaus josta ei parannuta, vaan siitä toivutaan. Itse en edes lähtisi kemuihin koska en voi käyttää. Sen asian kanssa pitää vaan oppia elämään ja yrittää löytää iloa elämään muilla tavoilla. Ei diabeetikkokaan voi syödä sokeria. Tosin sokeri ei vaikuta tajuntaan tai mielialaan samanlailla kuin päihteet. Mutta idea on sama. Mieluummin päihteiden absolutisti kuin ongelmakäyttäjä mutta uskon valtavirran maun olevan näiden kahden väliltä.

• kaljatkehiin

Eipä ole mulla sellaista tyttöystävää ollut, kaikki joiden kanssa olen ollut ovat juoneet enemmän tai vähemmin, nykyinen avopuoliso joi nuorena reilustikin nyt on tahti hiipunut. En vaan haluis olla naisen kanssa joka ei juo joskus. Eihän siinä mitään vikaa ole jos ei juo, terveet elämäntavat kunniaan mutta mutta tapansa kullakin miten suhtautuu ottavaan kumppaniin.

• Anonyymi

Itse olin lähes 20v absolutisti ja tiedän siis kokemuksesta että olet automaattisesi se joka ei kuulu joukkoon.
      Vähän sama asia kun pistäisi vannoutuneen ateistin helluntaiseurakunnan pippaloihin tai vastaavaa. Sanottakoon vielä että kukaan ei ole koskaan parhaimmillaan humalassa (itseni mukaanlukien) Joten se ei niin haittaa muiden samanhenkisten kanssa mutta jos porukassa on yksikin vesiselvä sitä automaattisesti hiukan varoo tekemisiään ja sanomisiaan.

• Anonyymi

Eiköhän aloittajan mainitsemassa tilanteessa kannattaisi vain keskustella kunnolla, miksi mies ei halua ottaa mukaan, että mitä siinä oikein on niin pahaa. Minusta juomattomuudessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Jos oma juopuneisuus hävettää, niin eiköhän silloin ongelma ole itsessä eikä siinä, että toinen ei juo. Että voisi sitten mieluummin rajoittaa omaa juomistaan eikä sulkea, rakasta ihmistä, ulkopuolelle.

Suurempi ongelma on, jos toinen juo liikaa. Se on paljon haitallisempaa muille, kuin juomattomuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe