auttakaa pääsykokeisiin päässyttä

HN81

Yllätyksekseni pääsin konservatorion laulupuolen pääsykokeisiin. En edes muistanut enää lähettäneeni hakemusta konsaan, kunnes tänään postista tipahti tervetuloa- kirje. Olen ollut tekemisissä musiikin parissa koko elämäni (lapsuuden kuorot, musiikkilukio, ja toiminut laulaja/sanoittaja/sovittajana parissa bändissä), mutta klassiset laulut ovat olleet minulle jo pitkään historiaa. Pääsykokeessa minun tulee esittää mm. laulu barokki- tai renessanssikauden ajalta laulun omalla kielellä. Saksaa en osaa, enkä myöskään italiaa, mutta italiaa on ainakin helpompi lausua. Löytyykö kyseiseltä aikajaksolta esim. englanniksi ym. teoksia? Vahvuuteni musiikissa on enemmänkin folk, rock, pop, jazz, ja blues tyyppiset biisit.

Eli osaisiko joku teistä neuvoa muutaman hyvän (mutta tarpeeksi helpon) vaihtoehdon klassiseen osioon. TuhatKiitos suur!!! :)

Hanna 28

6

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope vaan

Italiankielisiä tuohon kategoriaan sopivia, helpohkoja lauluja löytyy esim. kirjoista Parisotti: Arie antiche (kolme kirjaa), Antiikin laulumaailma (muistaakseni 2 kirjaa), Flora (useampi osa siinäkin) ja 24 Italian songs (Schirmerin kustantama keltainen, löytyy kahtena eri korkuisena). Englanniksi löytyy esim. Dowlandilta luuttulauluja, joita mm. Sting on levyttänyt. Niistä löytyy joistain kirjoista myös pianoversioita. Käypä kirjastossa :) Jos päädyt englanninkieliseen lauluun, pyydä joltain "klasariltalaulajalta" ääntämisapua, koska teksti ääntyy noissa hieman eri tavalla kuin modernimmassa musiikissa.

• ope vaan

... jatkoa edelliseen, että osaan suositella ehkä jotain tiettyä lauluakin, jos kerrot, etsitkö liikkuvampaa vai hitaampaa laulua. Monessa nopeammassa on vähän kuviolauluakin. Millainen tunnelma olisi luontevin? Onko sulla korkea vai matala ääni?

• HN81

Minulla on matala ääni (kuoroissa lauloin kakkos alttoa).. ja olen aina pitänyt hieman hitaammista, surumielisistä teoksista...
        Ja vielä kerran.. super kiitos! Ahh.. luuttulaulu kuulostaa jo ihanalta..

• ope vaan
        HN81 kirjoitti:

Minulla on matala ääni (kuoroissa lauloin kakkos alttoa).. ja olen aina pitänyt hieman hitaammista, surumielisistä teoksista...
        Ja vielä kerran.. super kiitos! Ahh.. luuttulaulu kuulostaa jo ihanalta..

No sit vois sopia esim. O cessate di piagarmi tai Lasciatemi morire. Jälkimmäisestä on lyhyt ja pitkä versio olemassa - etsi lyhyt versio, koska se pitkä on TOSI pitkä. Noi löytyy mm. yllä mainitsemistani kirjoista, matalat sävellajit ainakin Schirmerin keltaisesta kirjasta. Tai vähän pitempiä lauluja on Selve amiche ja Lascia ch'io pianga.

Dowlandin alkuperäissävellajit saattaa olla sulle vähän korkeita, mut niistäkin löytyy varmasti transponoituja. Tsemppiä!

• ope vaan
        ope vaan kirjoitti:

No sit vois sopia esim. O cessate di piagarmi tai Lasciatemi morire. Jälkimmäisestä on lyhyt ja pitkä versio olemassa - etsi lyhyt versio, koska se pitkä on TOSI pitkä. Noi löytyy mm. yllä mainitsemistani kirjoista, matalat sävellajit ainakin Schirmerin keltaisesta kirjasta. Tai vähän pitempiä lauluja on Selve amiche ja Lascia ch'io pianga.

Dowlandin alkuperäissävellajit saattaa olla sulle vähän korkeita, mut niistäkin löytyy varmasti transponoituja. Tsemppiä!

Lasciate morire:

http://icking-music-archive.org/scores/monteverdi/Arianna/asc001b.pdf

O cessate:

http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=15754

Saattaa löytyä muistakin ilmaisia nuotteja netistä, kun nuo on public domainia.

• HN81

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      273
      45814
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      50
      11430
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      233
      11028
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      39
      9820
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      90
      8658
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      285
      6718
    7. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      2
      3405
    8. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      2
      3249
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      25
      3123
    10. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      4
      2973
    Aihe