Tilanne on se, että minä olen nyt 22 ja siskoni 24. Emme koskaan ole olleet lämpimissä väleissä. Kolme vuotta sitten minulle tuli ero yhden jätkän kanssa. Hän oli ensirakkauteni, olimme seurustelleet kolme vuotta. Sitten riitelimme tosi pahasti ja erosimme. Kaksi viikkoa myöhemmin hänen kainalossa oli siskoni. Heillä oli suhde. En tiedä oliko heillä ollut juttua suhteemme aikana, jätkä ainakin kielsi sen. Olin kauhistunut ja päätin lähteä kaupungista pois kesäksi ja kesänmyötä päätin että jäisin opiskelemaan sille paikkakunnalle. Syksyllä sain kuulla, että exäni ja siskoni olivat edelleen yhdessä.
Nyt palasin kotikaupunkiini. Sen takia, että haluamme mennä naimisiin nykyisen poikaystäväni kanssa täällä, joka on meidåän molempien kotikaupunki. Tapasimme toisessa kaupungissa, mutta sattumalta kävi niin, että vanhempamme asuvat samassa kaupungissa. Suunnittelemme häitä siis vuoden päähän ensi kesään.
En kuitenkaan halua nähdä siskoani. Minä muistan edelleen sen, kuinka kauheaa se oli nähdä oma sisko suutelemassa sitä ihmistä, jota kovasti rakastin ja joka merkitsi minulle niin paljon. He ovat edelleen yhdessä. Minusta tuntuu että voisin tavata paljon mieluummin exäni kuin siskoni. Onko tunteeni oikeutettua? Samanlaisia kokemuksia
Kaverin exiin ei kosketa, mutta entäs siskon?
13
1502
Vastaukset
- ............
Siis tunteethan on vieläkin tunteita, ne pulpahtelee sieltä sun syöväreistä etkä sä voi niihin vaikuttaa. Joten turha sun on päätäsi vaivata sillä onko tämä oikein vai ei. Eri asia on sitten teot.
Jos nyt näin ulkopuolisena katson asiaa: Eron aikaan sä olit (ja olet vieläkin) tosi nuori. Pikkusiskosi oli teini. Kummatkin parisuhdeasioissa vielä todella raakileita ja silloin tulee useammilta tehtyä mokia, joista voi ottaa opiksi. Nyt sulla on asiat hienosti, sulla on poikaystävä, jota rakastat ja suunnittelette jopa avioliittoa. Omituisesta alusta huolimatta exäsi ja pikkusiskosi ovat vieläkin yhdessä. Ja teillä on vielä vuosikymmeniä elämää edessä. Musta tuollaisessa asiassa voisi alkaa jo armon antaa käydä oikeudesta ja antaa anteeksi.
Haastavaksi tuon tekee sitten se, että ette siskosi kanssa ole koskaan olleet läheisiä ja siten noita asioita voi olla vaikeampi keskustella ja sitä kautta kuopata. Kyllä mä tuossa pyrkisin sovintoon. Ja haluaisin jotenkin julkituoda ne tunteet pikkusiskolle, yhtään vähättelemättä omia tunteitani mutta silti samaan aikaan pyrkien sovintoon.
Onhan tuollainen tilanne omituinen ja varmasti satutti sua. Mutta en sitten tiedä onko se edes sulle itsellesi mitenkään hyväksi pitää niistä tunteistasi noin kiinni, olla katkera ja myrkyttää välejä siskoosi sellaisesta asiasta, kun loppujen lopuksi kummatkin olette varmaan onnellisempia nykyisissä suhteissanne. - Kasva aikuiseksi
"jota kovasti rakastin ja joka merkitsi minulle niin paljon" Älä höpötä aikuinen ihminen!
Jos sinä riitelit ja erosit, niin älä kaipaile enää kun kerran jo jätit. Annat asian olla ja annat exäsi ja siskosi olla omissa oloissaan ja yhdessä. Eihän heidän suhteen pitäisi enää sinun persettäsi kaivaa, kun sinulla on jo toinen mies kainalossa. Sekin on täysin omaa fantasiaasi että siskosi olisi muka vienyt exäsi. Eiköhän se ole sillä tavalla että sinun exäsi on pitänyt hänestä valtavasti, rakastunut häneen ja hän on sen vuoksi aloittanut suhteen siskosi kanssa.
Mikä perkele siinä pitää olla että kun riidellään ja sitten lähdetään ovet paukkuen ja ei tehdä sovintoa, niin sitten kun toinen tulee ja vie kumppanin, niin aletaan välittömästi itkeä kitisemään kuinka ensirakkaus on viety. Sinun kohdallasi exääsi pitääkin koskea, opitpahan olemaan ihmisiksi! Olisit miettinyt ennenkuin aloit pompottelemaan toista ihmistä.
Kasvaisit jo tuossa iässä aikuiseksi! Itse rähjäsit, ja on turha tulla sanomaan että mies rähjäsi, koska riidassa on aina kaksi osapuolta. Lyhyesti sanottuna, olit tyhmä joten kypsy siihen ja älä syytä siskoasi exäsi viemisestä koska suhteessa on aina kaksi osapuolta ja täysin yhtä syyllinen on sinun exäsikin joka vei siskosi. Mutta sinähän et voi sitä pikkuprinsessan mielessä käsittääkään, vaan syytät ainoastaan siskoasi, koska hänestä saat hyvän syntipukin.
Ihan samalla tavalla exäsi on nauttinut siskosi kanssa rakastelemisesta ja hänen sisälleen laukeamisesta kuin siskosikin on nauttinut hänestä. Siihen ei pysty pelkästään sinun siskosi niinkuin luulet, vaan sinun exäsi on kyettävä nauttimaan siskostasi täysillä. Ala jo pikkuhiljaa pudottamaan niitä ruususen kuvia pois silmistäsi ja tajuamaan todellisuutta.on kaksi ihmistä, joiden on annettava parisuhteelle 100 % itsestään.
Niin, miksi aloittaja ei yrittänyt puhua ex-poikaystävänsä kanssa? Ei sitä ex-poikaystäväkään yrittänyt?
Entä, jos ex-poikaystävä kehitti riidan, jotta tulisi ero ja hän saisi syyn alkaa seurustella kirjoittajan siskon kanssa?
Silloi se tarkoittaisi salaliittoteoriaa ex-poikaystävän ja siskon suunnalta.
- kukkaketoja
Mitä vahtaat siskoasi, et omista ihmisiä, anna kaikkien kukkia kukkia
- blrrr
Olen miettinyt muutaman päivän asiaa ja en aio olla siskoni kanssa tekemisissä. En aio vahdata hänen tekemisiään, minulla ei ole mitään tarvetta siihen. Olen onnellinen nykyiseni kanssa ja rakastan häntä, mutta en voi luottaa siskooni enää. Hän loukkasi minua pahasti ja se aiheutti ikuisen särön välillemme.
Ja kyseessä siis oli isosiskoni. Minä olin tapahtuman aikaan 19 ja siskoni 21.
Ja saattoi se olla niinkin, että exäni piti siskostani ja päätti iskeä tuon, mutta kuka käski siskoani tarttumaan heti tilaisuuteen. Itselläni on sen verran järkeä ja tunteita pikkusiskoani (joka ei liity tähän juttuun) kohtaan, etten menisi ikinä alkaisi suhteeseen hänen eksänsä kanssa kahden viikon erossaolon jälkeen enkä kyllä muutenkaan.
Ja kuka sanoi, että minä aloitin sen riitelyn? Enkä ole mikään pikkuprinsessakaan mutta ihan miten vain. Siskoni ja exäni olivat molemmat syyllisiä siihen, mutta he saavat olla onnellisia yhdessä. En aiheuta heille mitään pahaa, mutten halua myöskään olla heidän kanssaan väleissä- ..............
No sitten noin, jos koet että se valinta paras. Ja lopulta ei sitä parikymppisinä tiedä vielä mitä tulevaisuus voi vuosikymmenien aikana tuoda tullessaan, noi teidän poikaystävät voi siirtyä menneisyyteen, yhtä sun toista tapahtua ja voitte joskus löytää sovunkin, jos sellainen on tullakseen.
Ja nyt varmaan kummatkin olette tyytyväisiä omissa elämäntilanteissanne ja miestenne kanssa. Ja jos se sisaruussuhde ei ikinä ole ollut niin luja, niin vähemmän tuossa menetti kuin muussa tapauksessa. Ja jos olet sinut välien katkomisen kanssa mutta tiedät ettet nyt aitoon sopuun pysty, niin kait se draama tässä kohtaa on turhaa. Toivottavasti pääset itseksesi sinuiksi tollasten vanhojen tapahtumien kanssa.
Siinä mielessä toki sääli, kun ajattelee että kaikista lähisukulaissuhteista se sisaruussuhde on lähtökohtaisesti pitkäikäisin. Vanhempasi kuolevat ennen sua. Lapset jatkavat eloaan vielä kauan sun jälkeen. Miehet tulee mukaan kuvioihin vasta myöhemmin. Mutta sisarukset on jakaneet elämää sieltä lapsuudesta vanhuuteen asti. Siinä kohtaa kun olette vanhoja ja ryppysiä, niin toi sun sisko on ainoa joka tietää ja on kokenut millaisia teidän lapsuuden viikonloput oli, tykättiinkö barbeista vai legoista jne. Ja tossa se nyt sitten katkeaa (vaikka tosiaan ei sitä tiedä vaikka tosta joskus vuosien saatossa yli pääsee). Mutta jos ette muutenkaan läheisiä olleet, niin vähemmän kurja juttu ja tosiaan ilmankin pärjää. - Vanhasta yli
Tjaa. Bottom line on se, että te ette olleet enää yhdessä, kun he aloittivat suhteensa. Sinä et omista exääsi, eikä sinulla ole oikeutta päättää miten hän elää tai kenen kanssa. Et myöskään määrää siskosi elämästä.
Huolestuttavinta on se, että olet jo uudessa suhteessa ja naimisiin menossa, mutta silti exäsi tekemiset saavat sinussa aikaan noin suuria reaktioita ja vielä sanot että näkisit mielummin exäsi kuin siskosi. Kuulostaa pahasti siltä, ettet ole vielä edes kunnolla yli exästäsi ja silti jo naimisiin menossa..? Kuinka kauan olette olleet nykyisesi kanssa yhdessä? Oletko varma, että kannattaa jo nyt mennä naimisiin?
"Minä muistan edelleen sen, kuinka kauheaa se oli nähdä oma sisko suutelemassa sitä ihmistä, jota kovasti rakastin ja joka merkitsi minulle niin paljon"
Toivottavasti exäsi suutelemiset eivät enää herätä noin kovia tuntemuksia, koska niiden ei pitäisi enää sinua pahemmin heilautella, jos oikeasti olet rakastunut nykyiseesi ja yli exästäsi. Oli se hänen suutelemansa nainen sitten kuka tahansa.
Kuulostaa myös siltä, että syytät tapahtuneesta ainoastaan siskoasi. Ihan samalla tavallahan se sinun exäsi päätti alkaa suhteeseen siskosi kanssa, vaikka ihan takuulla tiesi hänen olevan sinun siskosi..? Miksi teko muka on pahempi siskosi kuin exäsi tekemänä? Miksi tapaisit mielummin exäsi?
Ei tarvitse vastata mitään, heitän vaan ilmaan ajattelemisen aiheita. Ne tunteet olisi kuitenkin hyvä jollain tavalla käsitellä, jos on jo menossa toisen kanssa naimisiin. Vanhasta yli kirjoitti:
Tjaa. Bottom line on se, että te ette olleet enää yhdessä, kun he aloittivat suhteensa. Sinä et omista exääsi, eikä sinulla ole oikeutta päättää miten hän elää tai kenen kanssa. Et myöskään määrää siskosi elämästä.
Huolestuttavinta on se, että olet jo uudessa suhteessa ja naimisiin menossa, mutta silti exäsi tekemiset saavat sinussa aikaan noin suuria reaktioita ja vielä sanot että näkisit mielummin exäsi kuin siskosi. Kuulostaa pahasti siltä, ettet ole vielä edes kunnolla yli exästäsi ja silti jo naimisiin menossa..? Kuinka kauan olette olleet nykyisesi kanssa yhdessä? Oletko varma, että kannattaa jo nyt mennä naimisiin?
"Minä muistan edelleen sen, kuinka kauheaa se oli nähdä oma sisko suutelemassa sitä ihmistä, jota kovasti rakastin ja joka merkitsi minulle niin paljon"
Toivottavasti exäsi suutelemiset eivät enää herätä noin kovia tuntemuksia, koska niiden ei pitäisi enää sinua pahemmin heilautella, jos oikeasti olet rakastunut nykyiseesi ja yli exästäsi. Oli se hänen suutelemansa nainen sitten kuka tahansa.
Kuulostaa myös siltä, että syytät tapahtuneesta ainoastaan siskoasi. Ihan samalla tavallahan se sinun exäsi päätti alkaa suhteeseen siskosi kanssa, vaikka ihan takuulla tiesi hänen olevan sinun siskosi..? Miksi teko muka on pahempi siskosi kuin exäsi tekemänä? Miksi tapaisit mielummin exäsi?
Ei tarvitse vastata mitään, heitän vaan ilmaan ajattelemisen aiheita. Ne tunteet olisi kuitenkin hyvä jollain tavalla käsitellä, jos on jo menossa toisen kanssa naimisiin.kyse sittenkin isosiskon tekemisistä?
Isosisko päätti iskeä pikkusiskonsa heilan? niin on tapahtunut eri perheissä monia kertoja ja niin tulee tapahtumaan.
Silloin isosisko on osoittanut, ettei mieheen ole ollut luottamista!
Aikanaan ex-kilattuni pikkusisko edotti kimpassa kulkemista, noin puoli vuotta eron jälkeen. Annoin kieltävän vastauksen.
- -mies-
sinun ei tarvitse kutsua sinne ainuttakaan ihmistä jota et halua.
henkilökohtainen kutsu heille, jotka haluaa paikalle.
Mikäli isosisko on oikein v-mäinen, hän menee kutsumatta ja harvalla on pokeria käännyttää pois kesken häätilaisuuden.
Ellei sitten ole varaa palkata turvamiehiä kirkon ja juhlatilaisuuspaikan oville.- kesämorsian 2010
runontaja kirjoitti:
henkilökohtainen kutsu heille, jotka haluaa paikalle.
Mikäli isosisko on oikein v-mäinen, hän menee kutsumatta ja harvalla on pokeria käännyttää pois kesken häätilaisuuden.
Ellei sitten ole varaa palkata turvamiehiä kirkon ja juhlatilaisuuspaikan oville.Kirkosta ei voi häätää. Ihan vain huomautan, että usein häissä ja hautajaisissa on ihmisiä, joita ei ole kutsuttu itse juhlatilaisuuteen.
Sinä ja eksäsi lopetitte seurustelun. Silloin eksä oli vapaa tekemään uuden valinnan. Mikä hänen motiivinsa oli, ei ole sinun asiasi. Sinä teet omat valintasi ja kuten on huomattu, olet jo tehnytkin. Olet menossa naimisiin - mutta teetkö sen oikeista syistä? - iuviuviu
kesämorsian 2010 kirjoitti:
Kirkosta ei voi häätää. Ihan vain huomautan, että usein häissä ja hautajaisissa on ihmisiä, joita ei ole kutsuttu itse juhlatilaisuuteen.
Sinä ja eksäsi lopetitte seurustelun. Silloin eksä oli vapaa tekemään uuden valinnan. Mikä hänen motiivinsa oli, ei ole sinun asiasi. Sinä teet omat valintasi ja kuten on huomattu, olet jo tehnytkin. Olet menossa naimisiin - mutta teetkö sen oikeista syistä?Ei tee oikeista syistä, sehän on päivänselvää. Aloittajalla on vielä vahvat ihastumisen tunteet ja kaipuu johonkin haavekuvaan (mutta ei todellisia rakkaudentuntieta) exäänsä kohtaan ja aloittaja on kateellinen siskolleen että hän sai hyvän miehen, ja siitä että hän itse oli niin tyhmä ja lapsellinen että järjesti kohtauksen jossa ajoi miehen ulos eikä halunnut tehdä sovintoa ja antaa asioiden riidellä niinkuin aikuisten välillä tapahtuu.
Aloittaja vaikuttaa menevän naimisiin kuin kostona ja kuin vastauksena muiden odotuksiin, mutta ei siitä syystä että hän oikeasti ja aidosti rakastaisi miestään ja ei omaisi minkäänlaisia kaipuun tunteita entisiään kohtaan.
Jos aloittaja ei välittäisi exästään minkään vertaa, niin ei hän välittäisi siitä että hänen siskonsa sai hänet. Siskon vetäminen syntipukiksi ja kuvitelmien luominen että sisko ja exä olisivat muka luoneet jonkinlaisen salaliiton kertoo juuri sen että aloittaja ei rakasta nykyistään täysillä ja että hän elää haavekuvissa jotka itse rikkoi, mutta jota tekoaan ei suostu millään hyväksymään.
Toivotan onnea aloittajalle liitossa johon ei ole täysipainoisesti tunteillaan sitoutunut, mutta säälin nykyistä miestä jolle aloittaja valehtelee.
"Exään ei kaverit kajoa" on pelkkä myytti. Eron jälkeen kumpikin on itsenäinen ihminen ja saa seurustella kenen kanssa huvittaa.
Itse tiedän lähipiiristä tapauksia, missä Matti-kaverin tyttöystävä on eronnut ja alkanut samantien seurustelemaan Matin Taisto-kaverin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233