Kuulkaas vanhemmat!
Kohta todistukset jaetaan taas. Kaikilla oppilailla käytösnumerot eivät todellakaan ole kohdallaan. Jo seiska on selvä merkki siitä, että sen kullanmurun toimissa on korjaamista.
Miten te toimitte? Kiittelettekö vain lastanne ja syytättekö opettajaa & muita oppilaita? Vai, puututteko kenties asiaan jämäkästi ja laitatte riiviönne kuriin?
Vai toimitteko sillä klassisella ja kaikkein älyttömimmällä tavalla ja toteatte, esim. "Isäkään ei aikoinaan..."
Käyttäytyminen on oikeastaan kaikkein tärkein koulussa opittava taito. Se, että osaa eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa eri tavoin toimia ja olla asiallinen, on taito, jota työelämässä tarvitaan varmasti, alalla kuin alalla.
Miten siis on? Onko käyttäytymisen arvosana teidän mielestänne tärkeä? Tarvitseeko lasten osata asiallinen käytös?
Käyttäytyminen
23
2426
Vastaukset
- Pomo koulumaailman
on suurimerkitys, jos lapset eivät osaa koulussakäyttäytyä. Kotona kun kaikkimenee hyvinja koulu alkaa, niin sieltä se tulee suuresta porukasta, villiinnytään.
Miksi oma lapsi laitetaan kuriin jos kaverit riehuu??? Villikoista ne opit otetaan.
Lapsethan muuttuu kun aloittaa koulun. Jos kotona onkaikki ollut hyvin ja koulun alkaessa huonosti, niin ei se ole kodin vika.
Meillä myös opettajien toimet arvioidaan vanhempien kesken. Ei kovin moni ope 8 saa, kyllä se menee myös 7 puolelle.
Hassua, että kun lapsilla menee hyvin ja loistavasti, opet ottaa kunnian siitä... ja kun huonosti syy onvanhempien!!!
Niin ei tuota määritelmää voi todesta ottaa... kyllä se enmmmänkin naurattaa, että opeissa ei olisi koskaan vikaa. Mutta jos ei ole pätevä niin sehän kostautuu lapsiin. Siksi ne kesäkurssit olisi oltava pakollisia opettajille.- te opettajat
Käytösnumero on opettajien näkemys oppilaasta. Onko se rehellinen ? Objektiivinen ?
Vastaisin, että pärstäkerroin, mielistelykyky ja kosiskelulahjat ratkaisevat sen numeron.
Monessa koulussa on Kurre-järjestelmä, johon opettaja laittaa numeron ja kone laskee keskiarvon. Siitä sitten lähdetään eteenpäin. Se kuka on 8 , 9 tai jopa 10 arvoinen onkin enemmän opettajan vallassa.
Tuo kommentti, että jos lapsella menee hyvin koulussa on kunnia opettajan, jos huonosti niin syy on vanhempien. Näin se todellakin on.
Jos numero on epäoikeudenmukainen, siihen voi hakea muutosta ja sen voi viedä kuinka pitkälle ikinä haluaakaan .
Sinällään sillä käytösnumerolla ei ole mitään väliä, sillä se ei tule päättötodistukseen. Aivan sama olisko 5 tai 6 kun se ei hidasta missään enää koskaan.
Jokainen numero on kuitenkin opettajan vallan alla. Sen saa mitä opettaja haluaa antaa, ei yhtään enempää vaikka olisi kuinka yrittelijäs tai hyvä. - Opetaja opetaja
te opettajat kirjoitti:
Käytösnumero on opettajien näkemys oppilaasta. Onko se rehellinen ? Objektiivinen ?
Vastaisin, että pärstäkerroin, mielistelykyky ja kosiskelulahjat ratkaisevat sen numeron.
Monessa koulussa on Kurre-järjestelmä, johon opettaja laittaa numeron ja kone laskee keskiarvon. Siitä sitten lähdetään eteenpäin. Se kuka on 8 , 9 tai jopa 10 arvoinen onkin enemmän opettajan vallassa.
Tuo kommentti, että jos lapsella menee hyvin koulussa on kunnia opettajan, jos huonosti niin syy on vanhempien. Näin se todellakin on.
Jos numero on epäoikeudenmukainen, siihen voi hakea muutosta ja sen voi viedä kuinka pitkälle ikinä haluaakaan .
Sinällään sillä käytösnumerolla ei ole mitään väliä, sillä se ei tule päättötodistukseen. Aivan sama olisko 5 tai 6 kun se ei hidasta missään enää koskaan.
Jokainen numero on kuitenkin opettajan vallan alla. Sen saa mitä opettaja haluaa antaa, ei yhtään enempää vaikka olisi kuinka yrittelijäs tai hyvä.Onko asiallinen käyttäytyminen mielistelyä ja sitä perseennuolemista?
Onko se siis koulun syy, jos joku ei esim. ole tottunut sanaan "EI"?
Onko jokainen huono arvosana käytöksestä opettajan syy? - Työllistäjä
Opetaja opetaja kirjoitti:
Onko asiallinen käyttäytyminen mielistelyä ja sitä perseennuolemista?
Onko se siis koulun syy, jos joku ei esim. ole tottunut sanaan "EI"?
Onko jokainen huono arvosana käytöksestä opettajan syy?Sen kyllä todellakin huomaa että käytösnumeroa ei päästötodistuksessa ole.
- Totuus esille!
te opettajat kirjoitti:
Käytösnumero on opettajien näkemys oppilaasta. Onko se rehellinen ? Objektiivinen ?
Vastaisin, että pärstäkerroin, mielistelykyky ja kosiskelulahjat ratkaisevat sen numeron.
Monessa koulussa on Kurre-järjestelmä, johon opettaja laittaa numeron ja kone laskee keskiarvon. Siitä sitten lähdetään eteenpäin. Se kuka on 8 , 9 tai jopa 10 arvoinen onkin enemmän opettajan vallassa.
Tuo kommentti, että jos lapsella menee hyvin koulussa on kunnia opettajan, jos huonosti niin syy on vanhempien. Näin se todellakin on.
Jos numero on epäoikeudenmukainen, siihen voi hakea muutosta ja sen voi viedä kuinka pitkälle ikinä haluaakaan .
Sinällään sillä käytösnumerolla ei ole mitään väliä, sillä se ei tule päättötodistukseen. Aivan sama olisko 5 tai 6 kun se ei hidasta missään enää koskaan.
Jokainen numero on kuitenkin opettajan vallan alla. Sen saa mitä opettaja haluaa antaa, ei yhtään enempää vaikka olisi kuinka yrittelijäs tai hyvä.Jos lapsi käyttäytyy hyvin koulussa, vanhemmat ovat tehneet hyvää työtä. Jos taas huonosti, vanhemmat voivat katsoa peiliin. Näin se vain on.
- Open pomo
Totuus esille! kirjoitti:
Jos lapsi käyttäytyy hyvin koulussa, vanhemmat ovat tehneet hyvää työtä. Jos taas huonosti, vanhemmat voivat katsoa peiliin. Näin se vain on.
esimerkki epäpätevästä opettajasta, joka antaa esimerkin siitä, että omia virheitä pitää paeta ja ne pitää salata!
Kun opet epäonnistuvat työssään, me vanhemmat yritämme opastaa ja neuvoa ja tarpeentullen kovistella opettajaa ja auttaa häntä urallaan eteenpäin. Siksi patistamme heitä lisäkursseille ja teemme valituksia jotta he näkevät virhreensä.
Me annamme palautetta jatkuvasti ja arvostelemme joulun ja keväällä numeroin. Me vanhemmat olemme työnantajina oikeutettuja pitämään silmällä ja ohjaamaanopet oikeille teille.
Jaa jaa.. meneppäs sinä nyt käytöskursille vapuksi ja kesälomaksi varaat kahdenkuukauden käytöskurssin ja miten autan ymmärtämään itseäni -kurssile.
Ehkä ensikeväänä saat jo 7 arvostelupaperiisi. - mustavalkolasitko?
Totuus esille! kirjoitti:
Jos lapsi käyttäytyy hyvin koulussa, vanhemmat ovat tehneet hyvää työtä. Jos taas huonosti, vanhemmat voivat katsoa peiliin. Näin se vain on.
Voi olla myös tilanteita, esim. perheessä tapahtuvat tragediat joille ei mitään mahda, milloin lapsi oireilee käyttäytymällä huonosti.
Onko oikein silloin antaa lapselle huono numero? Kaikki perheet eivät edes kerro onnettomuuksista joita on sattunut. Silloin opettaja ei voi tietää mistä käytös johtuu.
Elämän hankalissa tilanteissa ihminen ei aina käyttäydy "normien" mukaan. - opeopeope
Open pomo kirjoitti:
esimerkki epäpätevästä opettajasta, joka antaa esimerkin siitä, että omia virheitä pitää paeta ja ne pitää salata!
Kun opet epäonnistuvat työssään, me vanhemmat yritämme opastaa ja neuvoa ja tarpeentullen kovistella opettajaa ja auttaa häntä urallaan eteenpäin. Siksi patistamme heitä lisäkursseille ja teemme valituksia jotta he näkevät virhreensä.
Me annamme palautetta jatkuvasti ja arvostelemme joulun ja keväällä numeroin. Me vanhemmat olemme työnantajina oikeutettuja pitämään silmällä ja ohjaamaanopet oikeille teille.
Jaa jaa.. meneppäs sinä nyt käytöskursille vapuksi ja kesälomaksi varaat kahdenkuukauden käytöskurssin ja miten autan ymmärtämään itseäni -kurssile.
Ehkä ensikeväänä saat jo 7 arvostelupaperiisi.Jos olisit minun oppilaideni vanhemmista joku, olisin jo todennäköisesti tehnyt lapsestasi lastensuojeluilmoituksen. Tuollaisessa kasvuympäristössä ei todellakaan kasvateta tasapainoisia lapsia. Tuollainen aivopesu tekee todella hallaa lapselle ja nimenomaan on omiaan aiheuttamaan käytöshäiriöitä ja kouluvastaisuutta. Vika on aina muissa ja aina vähän ojennetaan. Säännöthän ei teidän perhettä koske ja aina kannattaa vängätä vastaan, sen luonnollisesti opetat jälkikasvullesikin. Moni kivan, tavallisen ja syyttömän lapsen potentiaali pärjätä elämässä on täysin pilattu kaltaistesi kahjojen toimesta. Tänään taas kokoustin yhden tapauksen kanssa, äiti vakoilee ikkunan takaa vainoharhaisena kun pitää jokaista koulun opettajaa hulluna ja epäpätevänä rehtori mukaan lukien...No, sossuthan on jo hälytetty ja psykologille aika varattu tarkempiin tutkimuksiin. Kaipa tämä tapaus sinne psykiatrinkin puolelle käännytetään vielä, nyt on jo lapsiraukkakin ihan sekaisin kun ei tiedä enää mitä uskoa ja kenelle olla lojaali. Ja niin sääliksi käy lasta :-(.
- oppilas 14w
te opettajat kirjoitti:
Käytösnumero on opettajien näkemys oppilaasta. Onko se rehellinen ? Objektiivinen ?
Vastaisin, että pärstäkerroin, mielistelykyky ja kosiskelulahjat ratkaisevat sen numeron.
Monessa koulussa on Kurre-järjestelmä, johon opettaja laittaa numeron ja kone laskee keskiarvon. Siitä sitten lähdetään eteenpäin. Se kuka on 8 , 9 tai jopa 10 arvoinen onkin enemmän opettajan vallassa.
Tuo kommentti, että jos lapsella menee hyvin koulussa on kunnia opettajan, jos huonosti niin syy on vanhempien. Näin se todellakin on.
Jos numero on epäoikeudenmukainen, siihen voi hakea muutosta ja sen voi viedä kuinka pitkälle ikinä haluaakaan .
Sinällään sillä käytösnumerolla ei ole mitään väliä, sillä se ei tule päättötodistukseen. Aivan sama olisko 5 tai 6 kun se ei hidasta missään enää koskaan.
Jokainen numero on kuitenkin opettajan vallan alla. Sen saa mitä opettaja haluaa antaa, ei yhtään enempää vaikka olisi kuinka yrittelijäs tai hyvä.käytösnumero on 9 eikä se todellakaan ole kiinni mistään perseennuolennasta! Minun ei ole tarvinnut kuin olla hiljaa tunnilla ja tehdä läksyt joka tunnille, mikä näkyykin sitten hyvänä käytösnumerona. ;)
Ja lisäksi ihmettelen mistä sinä hyvä vanhempi nämä sinun ''tietosi'' olet saanut?
- turhautunut ope
Itse en kasia huonompaa numeroa anna jos en ole vuoden aikana ollut ensin kotiin yhteydessä jostain käytösasiasta joko vanhempainvartissa tai puhelimitse maininnut asiasta. Ilmoitan aina tuntilevottomuudesta, isommista ja pienemmistä rötöksistä, kiusaamisesta, huonosta kielenkäytöstä, huonosta ruokalakäyttäytymisestä, läksyjen laiminlyönnistä jne. kotiin, jotta vanhemmat voivat halutessaan/viitsiessään/vaivautuessaan puuttua lapsensa käytökseen ajoissa.
Useimmiten luurin toisessa päässä tai pöydän toisella puolella on ihan fiksunoloinen vanhempi, joka on tyytyväinen siihen, että kotiin tulee tieto lapsen toiminnasta. Osan kanssa on ennenkin puhuttu samasta asiasta, osalle tule ihan yllätyksenä, että nyt on koulussa ollut liikaa vaikkapa sitä levottomuutta. Kertovat puhuttelevansa lasta asian tiimoilta. Usein asia korjaantuukin tämän jälkeen, ainakin hetkeksi. Sitten taas soitellaan ja sama kaava toistuu...Yhdessä koitetaan saada lapsen käytös muuttumaan parempaan suuntaan.
Mutta, sitten ovat nämä toiset vanhemmat, jotka viis veisaavat yhteydenotoista. On vikaa opettajassa, rehtorissa,kirjoissa, muissa oppilaissa, tuntien ajankohdissa, siivoojissa, ja herra tie missä ja valitetaan, että koulu ei vaan saa kuriin. Samaan hengenvetoon todetaan, että ei läksyjen vahtiminen kuulu vanhemmille, kouluhan ne tehtävät antaa. Jos ilmoitetaan tappeluista tai kiusaamisesta niin vika on aina muiden lapsissa, oma mussukka ei sellaista tee tai sitten koko asiaa vähätellään. Jälki-istunnot tulee aina aivan turhasta pikku asiasta vanhempien mielestä. Tämä mielipide myös kerrotaan lapselle, luonnollisesti. Sitten ollaan kurkku suorana rähjäämässä kun todistuksessa komeilee kutonen käytöksestä. Syytetään edelleen omaa yhtä opettajaa, vaikka käytösnumero on keskiarvo kaikkien lapsen opettajien näkemyksestä. Oman open numero painaa tasan saman verran siinä vaakakupissa kuin muidenkin antama numero. Jos jokaisen kanssa on sukset ristissä niin peiliin voisi ymmärtää vähitellen katsoa.
Mitkään koulun yhteydenotot ei näiden pässien silmiä avaa ja aina ollaan sitä mieltä, että lapsi on syytön ja kaltoinkohdeltu. Omassa jälkikasvussa kun ei vikaa haluta nähdä. Surullista miten lapsi sitten oppii junttien vanhempiensa tavoille ja siirtää saman asenteen taas uudelle sukupolvelle... Usein vain tyydyn ajattelemaan, että kun olen ilmoittanut asiasta vanhemmille ja tehnyt voitavani koulussa, ei minulla ole enää keinoja. Jos vanhempien silmät eivät aukea niin itsepähän korjaavat sitten satoa sinisilmäisyydestään, ehkä sitten siellä lastensujelun väen kanssa kinatessa tai jopa nuorisovankilan vierailuajalla...- Ajoittain kyllästyny
Tuo on todellinen klassikko tuo muutamien isien kommentti "Kyllähän minäkin aikoinani..." Kun sen kommentin lausuu, antaa tavallaan jälkikasvulleen luvan hölmöillä, koska isikin aikoinaan niin teki ja isillä nyt sitten kuitenkin näin hyvin menee!
Pitää olla melkoinen tumpelo kasvattajana, jos ei tajua läyttäytymisen ja nimenomaan oikean tilannekohtaisen käyttäytymisen merkitystä maailmassa. Työpaikka saattaa jäädä haaveeksi olemattomien käytöstapojen vuoksi ja ainakin palvelualoilla urakehitys tyssää nopeasti, ellei tervehtimisen kaltaisia perustaitoja osaa.
Huippulahjakkuuksilta ei aina odoteta samanlaista käytöstä kuin muilta, mutta enemmistö Suomen asukkaista ei lähellekään neron tasoa yllä. Tällöin on syytä opetella käyttäytymään ihmisten kanssa asiallisesti.
Useimmiten huonosti käyttäytyvien oppilaiden taustalta löytyvät torveilevat vanhemmat. Jos asiat fiksusti jo aivan pienestä saakka lapsille opetetaan, ne ovat muistissa murrosiän kuohuissakin. Huono käytös ei ole sama asia kuin se, että on "persoonallinen" tai "rohkea" tai "ajattelee omilla aivoillaan". Fiksu ihminen osaa tulla toimeen kaikenlaisissa tilanteissa ja sellaistenkin ihmisten kanssa, joista ei ehkä pidä. On vanhempien tehtävä opettaa lapsilleen se totuus. Työyhteisöäänhän nimittäin ei oikeassa elämässäkään voi läheskään aina valita. Joiltakin se saattaa onnistua, muttei kaikilta. - Nöyryyttä opettajat
opettajatkaan viis veisaa kun heistä valittaa tai antaa ohjeita heidän toiminnalleen. Kun mekin tässä vähän otimme yhteen open kanssa, niin kylä me vanhemmat pidmme yhtä ja nyt toimii ope niinkuin on meille parasta. Otti väkisin onkeen ohjeemme, mutta nöyrtyi kun huomasi että vanhemmat ne open pomot olivat oikeessa.
- Eräs äiti
Minä olisin todella pettynyt opettajaan, jos lapseni saisi vaikka sen seiskan todistukseen käytöksestä, eikä minulle oltaisi lainkaan kerrottu käytöshäiriöistä (onneksi kukaan lapseni ei koskaan ole saanut ja oletan, ettei tule saamaan tänäkään keväänä). Olisin toki pettynyt lapseenikin, mutta myös opettajaan. Jos hän taas kertoisi käytösongelmista, niin sitten onkin jo ihan minun oma mokani, jos niitä ei saataisi kuntoon. Mitä en tiedä, siihen en voi puuttua. Eli opettajan syytä (ainakin osittain) on huono käytösnumero silloin, jos hän ei informoi vanhempia asiasta ajoissa.
Tuohon "niinhän minäkin aikoinaan" -kommenttiin sanoisin, ettei se välttämättä ole aina puolustus sille, että lapsi voisi niin käyttäytyä. En tiedä, miten muut sen kokevat, mutta kun oma lapseni on joskus hölmöillyt jotain, niin olen lohduttautunut sillä, että onhan itsekin tullut tehtyä vastaavia juttuja ja silti olen ihan menestyvä ihminen. Kyse on siis itsensä palauttamisessa maan pinnalle siinä, että se yksi tupakan maistaminen tai lähikaupasta karkkiaskin varastaminen ei lopulta kuitenkaan tarkoita sitä, että lapsesta tulee isona huumeidenkäyttäjä tai rikollinen, vaan kaikki tekevät joskus virheitä. Ja vaikka itse olenkin joskus ehkä jotain sellaista tehnyt, niin tokihan yritän estää ja opettaa lastani, ettei hänen tarvitse kaikkea tehdä. Eli se ei ole lupa hölmöillä, vaan muistutus siitä, että peli ei ole vielä menetetty ja lasta kannattaa edelleen yrittää ohjata oikeaan suuntaan.
- Työnantajasi, äiti
me vanhemmat olemmme opettajien työnantajia, joten puhuooas lapsistamme kauniisti ja arvokkaasti. Ei se sinunkaan käytöksesi kovin kaunista ole, joten parantamisen varaa olisi. Meneppäs nyt pika pikaa ilmoittautumaan kesäkurssille, netissä on monta kivaa kurssia opettajille, jotta sivistystasosi nousee. Kannattaa panostaa tuleviin vuosiin, sill elke ikä on kuule kaukana sullakin, jos koskaan pääset eläkkeelle.
- Vanhempien pomo
Tänne ovat näköjään vanhempien valiot eksyneet paikalle valistamaan! Onkos keski-ikänne 15 vai peräti 16?
Jos nyt ette vielä ole peruskoulussa oppineet tosiasioita, valistan teitä: opettajien työnantaja on kuntatyönantaja. Vanhemmat ovat vain taho, jonka kanssa yhteistyötä tehdään, mutta esimiehiä he eivät opettajille ole. Se tehtävä kuuluu rehtoreille.
Yksi osa jutuistanne on valitettavasti totta. On nimittäin olemassa vanhempia, jotka puuttuvat koulun toimiin sellaisissakin asioissa, jotka eivät heille tippaakaan kuulu. Joka ikinen sähläävä vanhempi näyttää kuvittelevan olevansa kykenevä hoitamaan lapsijoukon opettamista, vaikkei onnistu hommassa edes sen yhden riiviönsä kanssa. Ja kaikki on luonnollisesti koulun syytä.
Uskoisin, että jokin taho yhteiskunnassamme muuten kurssittaa myös vanhempia vaativassa vanhemmuuden tehtävässä. Onhan olemassa parisuhdekursseja joten eiköhän pian myös vanhemmille vastaavia kasvatustyöhön löytyne. Tosin en oikein tiedä, riittääkö kurssi ainakaan alle 50 opintopisteen laajuisena; sen verran pihalla muutamat ovat. Saatetaan tarvita enemmänkin elämäntapamuutosta tai peräti uudelleenkouluttautumista.
Pomo se muuten vanhemmillakin on. Joissakin tapauksissa se pomo on omat harhaluulot tai päivittäinen kalja-annos - sinnekin kahdesti
Vanhempien pomo kirjoitti:
Tänne ovat näköjään vanhempien valiot eksyneet paikalle valistamaan! Onkos keski-ikänne 15 vai peräti 16?
Jos nyt ette vielä ole peruskoulussa oppineet tosiasioita, valistan teitä: opettajien työnantaja on kuntatyönantaja. Vanhemmat ovat vain taho, jonka kanssa yhteistyötä tehdään, mutta esimiehiä he eivät opettajille ole. Se tehtävä kuuluu rehtoreille.
Yksi osa jutuistanne on valitettavasti totta. On nimittäin olemassa vanhempia, jotka puuttuvat koulun toimiin sellaisissakin asioissa, jotka eivät heille tippaakaan kuulu. Joka ikinen sähläävä vanhempi näyttää kuvittelevan olevansa kykenevä hoitamaan lapsijoukon opettamista, vaikkei onnistu hommassa edes sen yhden riiviönsä kanssa. Ja kaikki on luonnollisesti koulun syytä.
Uskoisin, että jokin taho yhteiskunnassamme muuten kurssittaa myös vanhempia vaativassa vanhemmuuden tehtävässä. Onhan olemassa parisuhdekursseja joten eiköhän pian myös vanhemmille vastaavia kasvatustyöhön löytyne. Tosin en oikein tiedä, riittääkö kurssi ainakaan alle 50 opintopisteen laajuisena; sen verran pihalla muutamat ovat. Saatetaan tarvita enemmänkin elämäntapamuutosta tai peräti uudelleenkouluttautumista.
Pomo se muuten vanhemmillakin on. Joissakin tapauksissa se pomo on omat harhaluulot tai päivittäinen kalja-annosHuoh. Taas tämä sama juttu. Kenen pussissta ne kunnan rahat tulee ? Aivan, vanhempien pussistapa hyvinlkin ja kaikkien kuntalaisten. Ei ole olemassa mitään valtion pussia ja kunnan pussia.
Se, että asenteesi vanhempia kohtaan on tuollainen selittää sen, että miksi koulussa on paha olla.
Ei siellä koulussa puututa asioihin oikealla otteella. Joskus on pakko puuttua myös vanhempien, ja kiitos siitä että löytyy vanhempia jotka sen tekevät. Moni muukin saisi puuttua, mutta moni koululainen ja heidän vanhempansa vaan odottavat koulun loppumista, koulun vaihtoa jne.
Onneksi on hyviäkin opettajia, mutta juuri ne tönköimmät ovat löytäneet tiensä tänne. Eivät todellakaan ne, joilla olisi jotain annettavaakin niin koulussa kuin vanhempien yhteistyöhönkin.
Opettaja jippii taitaa unohtaa, että perusopetuslaissa säädetään yhteistyö vanhempien kanssa. OTa tai jätä. JOs jätöät, kärsit.
Ainakaan tämän palstan opettajille ei ole riittänyt 50 op eikä ihan 180 op saati enemmän. Eli lisää vaan.... ja rutkasti. - Ope turvassa
sinnekin kahdesti kirjoitti:
Huoh. Taas tämä sama juttu. Kenen pussissta ne kunnan rahat tulee ? Aivan, vanhempien pussistapa hyvinlkin ja kaikkien kuntalaisten. Ei ole olemassa mitään valtion pussia ja kunnan pussia.
Se, että asenteesi vanhempia kohtaan on tuollainen selittää sen, että miksi koulussa on paha olla.
Ei siellä koulussa puututa asioihin oikealla otteella. Joskus on pakko puuttua myös vanhempien, ja kiitos siitä että löytyy vanhempia jotka sen tekevät. Moni muukin saisi puuttua, mutta moni koululainen ja heidän vanhempansa vaan odottavat koulun loppumista, koulun vaihtoa jne.
Onneksi on hyviäkin opettajia, mutta juuri ne tönköimmät ovat löytäneet tiensä tänne. Eivät todellakaan ne, joilla olisi jotain annettavaakin niin koulussa kuin vanhempien yhteistyöhönkin.
Opettaja jippii taitaa unohtaa, että perusopetuslaissa säädetään yhteistyö vanhempien kanssa. OTa tai jätä. JOs jätöät, kärsit.
Ainakaan tämän palstan opettajille ei ole riittänyt 50 op eikä ihan 180 op saati enemmän. Eli lisää vaan.... ja rutkasti.Laki suojaa myös opettajaa kaltaisiltasi häiriköiltä. Opettaja ei ole vevoitettu tekemään yhteistyötä sinun kanssasi.
- Vanhempien pomo
sinnekin kahdesti kirjoitti:
Huoh. Taas tämä sama juttu. Kenen pussissta ne kunnan rahat tulee ? Aivan, vanhempien pussistapa hyvinlkin ja kaikkien kuntalaisten. Ei ole olemassa mitään valtion pussia ja kunnan pussia.
Se, että asenteesi vanhempia kohtaan on tuollainen selittää sen, että miksi koulussa on paha olla.
Ei siellä koulussa puututa asioihin oikealla otteella. Joskus on pakko puuttua myös vanhempien, ja kiitos siitä että löytyy vanhempia jotka sen tekevät. Moni muukin saisi puuttua, mutta moni koululainen ja heidän vanhempansa vaan odottavat koulun loppumista, koulun vaihtoa jne.
Onneksi on hyviäkin opettajia, mutta juuri ne tönköimmät ovat löytäneet tiensä tänne. Eivät todellakaan ne, joilla olisi jotain annettavaakin niin koulussa kuin vanhempien yhteistyöhönkin.
Opettaja jippii taitaa unohtaa, että perusopetuslaissa säädetään yhteistyö vanhempien kanssa. OTa tai jätä. JOs jätöät, kärsit.
Ainakaan tämän palstan opettajille ei ole riittänyt 50 op eikä ihan 180 op saati enemmän. Eli lisää vaan.... ja rutkasti.Siitäkään huolimatta vanhemmat eivät ole opettajien esimiehiä. Samoin he eivät ole kenenkään muunkaan julkisista varoista palkkansa saavien virkamiesten esimiehiä. Tosin jotkut vanhemmat oikeasti kuvittelevat, että he voivat koulun toimia määräillä, mutta totta tuo kuvitelma ei ole. Koulun toimia säätelevät lait ja asetukset ja niin kauan kuin koulu ne asiallisesti hoitaa, vanhemmilla ei periaatteessa varsinaista sananvaltaa ole.
Eri juttu on sitten se yhteistyö. Hienotunteisuussyistäja lain velvoittamana opettajien on tietenkin tehtävä yhteistyötä kaikkien vanhempien kanssa. Joidenkin kanssa se on ilo, mutta joidenkin kanssa taas todellakaan ei. Osa vanhemmista ei edes halua tehdä yhteistyötä vaikka siihen totisesti aihetta olisikin. Sitten ovat nämä "asiantuntijat", jotka eivät siis omaakaan lastaan kuriin saa, mutta olettavat olevansa kykeneviä neuvomaan ihmisiä, jotka työkseen lapsiryhmiä vetävät. Itsestään liikoja luulevat vanhemmat ovat kaikkein rasittavin ryhmä. Siihen kuuluu valitettavasti myös hyvin koulutettuja ja varakkaitakin vanhempia, jotka rahalla kompensoivat esim. sen, etteivät ikinä ole kotona ja ärjyvät kuin leijonat siinä vaiheessa, kun ongelmia väistämättä tulee.
Nerokkaat individualistivanhemmat pitävät persoonallisuuden piirteenä sitä, jos se väärin kasvatettu junuiori mussuttaa ja valittaa joka asiasta. Heille on oman tahdon ilmaisua se, kun lapsonen ei osaa olla tunnilla hiljaa hetkeäkään ja heille lapsi on itseään puolustava, jos kiusaa toisia. Siinäpä sitten onkin oiva lähtökohta yhteistyölle.
Ja totta kai se on koulun vika, jos lapsella on käytöshäiriö! Tietysti! Eihän se nyt toki voi olla kodin ja kasvatuksen aiheuttama ongelma!
Ja jos koulu yrittää sitten lasta jonkinlaiseen kuriin laittaa, häntä kohdellaan VÄÄÄÄRIN!! - väliä ole
Vanhempien pomo kirjoitti:
Siitäkään huolimatta vanhemmat eivät ole opettajien esimiehiä. Samoin he eivät ole kenenkään muunkaan julkisista varoista palkkansa saavien virkamiesten esimiehiä. Tosin jotkut vanhemmat oikeasti kuvittelevat, että he voivat koulun toimia määräillä, mutta totta tuo kuvitelma ei ole. Koulun toimia säätelevät lait ja asetukset ja niin kauan kuin koulu ne asiallisesti hoitaa, vanhemmilla ei periaatteessa varsinaista sananvaltaa ole.
Eri juttu on sitten se yhteistyö. Hienotunteisuussyistäja lain velvoittamana opettajien on tietenkin tehtävä yhteistyötä kaikkien vanhempien kanssa. Joidenkin kanssa se on ilo, mutta joidenkin kanssa taas todellakaan ei. Osa vanhemmista ei edes halua tehdä yhteistyötä vaikka siihen totisesti aihetta olisikin. Sitten ovat nämä "asiantuntijat", jotka eivät siis omaakaan lastaan kuriin saa, mutta olettavat olevansa kykeneviä neuvomaan ihmisiä, jotka työkseen lapsiryhmiä vetävät. Itsestään liikoja luulevat vanhemmat ovat kaikkein rasittavin ryhmä. Siihen kuuluu valitettavasti myös hyvin koulutettuja ja varakkaitakin vanhempia, jotka rahalla kompensoivat esim. sen, etteivät ikinä ole kotona ja ärjyvät kuin leijonat siinä vaiheessa, kun ongelmia väistämättä tulee.
Nerokkaat individualistivanhemmat pitävät persoonallisuuden piirteenä sitä, jos se väärin kasvatettu junuiori mussuttaa ja valittaa joka asiasta. Heille on oman tahdon ilmaisua se, kun lapsonen ei osaa olla tunnilla hiljaa hetkeäkään ja heille lapsi on itseään puolustava, jos kiusaa toisia. Siinäpä sitten onkin oiva lähtökohta yhteistyölle.
Ja totta kai se on koulun vika, jos lapsella on käytöshäiriö! Tietysti! Eihän se nyt toki voi olla kodin ja kasvatuksen aiheuttama ongelma!
Ja jos koulu yrittää sitten lasta jonkinlaiseen kuriin laittaa, häntä kohdellaan VÄÄÄÄRIN!!Itselleni on sama kuka opettajan esimies todellisuudessa on, enemmänkin anna arvoa sille minkälainen koulutus sekä ammattitaito että persoonallisuus opettajalla. Kouluissahan on tietty hierarkia, johon opettajien tulee sopeutua ( virkavuodet , opetettava aine, rehtori, koulutoimenjohtaja, koululautakunta jne) ja hakea paikkansa siellä työyhteisössä ihan niin kuin muillakin aloilla. Lapset ovat herkkiä vaistoamaan opettajan kyvyt, ja nopeasti hyvät sekä huonot opettajat löytävät paikkansa myös lasten keskuudessa. Vuosia tämä hyvän tai huonon opettajan leima sitten kulkee open otsassa.
Kuitenkin opettajat ovat valittu tekemään työtä, jota velvoittaa lait ja asetukset - se on totta. Laki säätelee trarkasti mitä koulutyöhän kuuluu ja mitä ei todellakaan kuulu. Opettajia pitäisi myös ohjata ammattieettiset ohjeet sekä omatunto, persoonallisuus. Ei opettajuus ole mikään erillinen ihme tässä maailmassa, samanlaisia ongelmia hekin kohtaavat elämässään kuin muutkin. Ei opettajuus suojele arjen ongelmilta, sairauksilta, erehdyksiltä eikä muiltakaan vastoinkäymisiltä.
Joskus se yhteistyö opettajan kanssa on vaikeaa vaikka ei varsinaista ongelmaa ratkottavana olisikaan. Kaikilla opettajilla eikä vanhemmilla ole kykyä kohdata toisiaan, kemiat ei kohtaa, arvomaailmat ovat erilaiset. Osaltaan voi vaikuttaa sekin, että enää opettajia ei kunnioiteta kuten ennen. Heidän auktoriteettinsa ja asemansa on rapautunut vuosien saatossa. Niin kuin monen muunkin ammatin osalta.
Perimmäinen syy taitaa olla se, että enää ei välitetä toisista kuten aikaisemmin. Jokainen elää omaa elämäänsä, huolehtii vain itsestään. Lapset ovat siinä välimaastossa leijumassa. Kukaan ei huolehdi heistä, heidän turvallisuuden tunteestaan. Jossain vaiheessa kasvatusvastuu siirtyi koululle ja vanhemmat antoivat sen sinne. Koulu korosti omaa erinomaisuuttaan. ollaan Pisa tunnettujakin vaikka suomalaiset lapset ovat täynnä ongelmia ongelma vanhempineen.
Nyt koulu ei pysty vastaamaan kaikkeen siihen hätään mitä lapset joutuvat kokemaan: turvattomuus, rakkaudettomuus, välinpitämättömyys, yhteisöllisyyden puute jne. Ne tarpeet, jotka tulisi tulla sieltä kotoa.
Tärkeää on huomata myös se, että usein nämä vaikeuksia tuottavat lapset ovat sieltä molemmista päistä ääripäitä. Osa voi tulla hyvistäkin oloista, mutta raha kun ei korvaa syliä. Yleistää ei kuitenkaan saa. Minun mielelstäni on aika hassua, että oettaja edes luokittelee lapset vanhempien ammatin sekä varallisuuden mukaan. Sehän on täysin sopimatonta. Ei opettajan edes tarvitse tietää vanhempien ammattia saati tulotasoa. Ne ei saa vaikuttaa asenteisiin eikä käytökseen.
Jos suhtautuu negatiivisesti vanhempiin, eikä halua tehdä yhteistyötä niin eipä ole opettajalla paljon mahdollisuuksia. Aika erikoista on se, että oppilaista ja vanhemmista se vika löytyy niin herkästi sekä valmius arvostella on salaman nopeaa. Aina pitää myistaa myös katsoa omaan peiliin ja arvoida, mitä itse on tehnyt asian ratkaisemiseksi, voiko yleensäkään tehdä ratkaisuun jotain tai kuuluuko se asia pätkääkään opettajalle.
Minua pelottaa tavallaan tämä opettajien aggressiivinen käytös täällä. Kuinka he voivat pitää tuon aggression sisällään koulu maailmassa ? Onko opettajille luotu mahdollisuuksia esimerkiksi työnohjaukseen ? Olen oikeasti huolissani heidän jaksamisestaan näiden hirviö kakaroiden sekä hirviö vanhempien kanssa ? Kuinka heidän yäunensa, tulevatko hirviöperheet uniinkin ? - Pomotettavaa riittää
Ope turvassa kirjoitti:
Laki suojaa myös opettajaa kaltaisiltasi häiriköiltä. Opettaja ei ole vevoitettu tekemään yhteistyötä sinun kanssasi.
häirikkö opettajan suojan. Kaikki opet eivät ole päteviä eikä omaa ammattiaan eikä ole lapsiystävällisiä, joten vanhempien kuuluu tarkkailla miten heidän lapsiaan kohdellaan. Työnantajana olemme velvollisia tarkkailemaan ja tarvittaessa ojentamaan ja opastamaan opettajia.
- Ajoittain täynnä
väliä ole kirjoitti:
Itselleni on sama kuka opettajan esimies todellisuudessa on, enemmänkin anna arvoa sille minkälainen koulutus sekä ammattitaito että persoonallisuus opettajalla. Kouluissahan on tietty hierarkia, johon opettajien tulee sopeutua ( virkavuodet , opetettava aine, rehtori, koulutoimenjohtaja, koululautakunta jne) ja hakea paikkansa siellä työyhteisössä ihan niin kuin muillakin aloilla. Lapset ovat herkkiä vaistoamaan opettajan kyvyt, ja nopeasti hyvät sekä huonot opettajat löytävät paikkansa myös lasten keskuudessa. Vuosia tämä hyvän tai huonon opettajan leima sitten kulkee open otsassa.
Kuitenkin opettajat ovat valittu tekemään työtä, jota velvoittaa lait ja asetukset - se on totta. Laki säätelee trarkasti mitä koulutyöhän kuuluu ja mitä ei todellakaan kuulu. Opettajia pitäisi myös ohjata ammattieettiset ohjeet sekä omatunto, persoonallisuus. Ei opettajuus ole mikään erillinen ihme tässä maailmassa, samanlaisia ongelmia hekin kohtaavat elämässään kuin muutkin. Ei opettajuus suojele arjen ongelmilta, sairauksilta, erehdyksiltä eikä muiltakaan vastoinkäymisiltä.
Joskus se yhteistyö opettajan kanssa on vaikeaa vaikka ei varsinaista ongelmaa ratkottavana olisikaan. Kaikilla opettajilla eikä vanhemmilla ole kykyä kohdata toisiaan, kemiat ei kohtaa, arvomaailmat ovat erilaiset. Osaltaan voi vaikuttaa sekin, että enää opettajia ei kunnioiteta kuten ennen. Heidän auktoriteettinsa ja asemansa on rapautunut vuosien saatossa. Niin kuin monen muunkin ammatin osalta.
Perimmäinen syy taitaa olla se, että enää ei välitetä toisista kuten aikaisemmin. Jokainen elää omaa elämäänsä, huolehtii vain itsestään. Lapset ovat siinä välimaastossa leijumassa. Kukaan ei huolehdi heistä, heidän turvallisuuden tunteestaan. Jossain vaiheessa kasvatusvastuu siirtyi koululle ja vanhemmat antoivat sen sinne. Koulu korosti omaa erinomaisuuttaan. ollaan Pisa tunnettujakin vaikka suomalaiset lapset ovat täynnä ongelmia ongelma vanhempineen.
Nyt koulu ei pysty vastaamaan kaikkeen siihen hätään mitä lapset joutuvat kokemaan: turvattomuus, rakkaudettomuus, välinpitämättömyys, yhteisöllisyyden puute jne. Ne tarpeet, jotka tulisi tulla sieltä kotoa.
Tärkeää on huomata myös se, että usein nämä vaikeuksia tuottavat lapset ovat sieltä molemmista päistä ääripäitä. Osa voi tulla hyvistäkin oloista, mutta raha kun ei korvaa syliä. Yleistää ei kuitenkaan saa. Minun mielelstäni on aika hassua, että oettaja edes luokittelee lapset vanhempien ammatin sekä varallisuuden mukaan. Sehän on täysin sopimatonta. Ei opettajan edes tarvitse tietää vanhempien ammattia saati tulotasoa. Ne ei saa vaikuttaa asenteisiin eikä käytökseen.
Jos suhtautuu negatiivisesti vanhempiin, eikä halua tehdä yhteistyötä niin eipä ole opettajalla paljon mahdollisuuksia. Aika erikoista on se, että oppilaista ja vanhemmista se vika löytyy niin herkästi sekä valmius arvostella on salaman nopeaa. Aina pitää myistaa myös katsoa omaan peiliin ja arvoida, mitä itse on tehnyt asian ratkaisemiseksi, voiko yleensäkään tehdä ratkaisuun jotain tai kuuluuko se asia pätkääkään opettajalle.
Minua pelottaa tavallaan tämä opettajien aggressiivinen käytös täällä. Kuinka he voivat pitää tuon aggression sisällään koulu maailmassa ? Onko opettajille luotu mahdollisuuksia esimerkiksi työnohjaukseen ? Olen oikeasti huolissani heidän jaksamisestaan näiden hirviö kakaroiden sekä hirviö vanhempien kanssa ? Kuinka heidän yäunensa, tulevatko hirviöperheet uniinkin ?Vanhemmista pieni vähemmistö ottaa ainakin minua kupoliin yhä enenevässä määrin. Vaikka perheessä olisi kaikki kuralla, halua tai kykyä minkäänlaiseen itsetutkiskeluun ei vain löydy. Kaikki on aina muiden syy.
Jos koti hoitaa kasvatustyön hyvin, koulussa ei ongelmia useimmiten ole. Hyvin kasvatettu lapsi osaa huomioida muutkin ja ymmärtää ihmisten erilaisuuden. Jos kasvatuksessa on epäonnistuttu tai kasvatustyötä ei viitsitä tehdä, ongelmat näkyvät ennemmin tai myöhemmin.
Ihmeelliseltä tuntuu, ettei tämän palstan keskustelijoilla juuri ole halua tähän käytösasiaan kantaa ottaa. Kai mieluisampaa on haukkua koulua ja sen työntekijöitä muista aiheista. Läyttäytymisasiassahan saattaisi joutua jopa omiakin toimiaan miettimään...
- ............
no jos esim. lapseni on vasta 9 vuotias niin ei viitsis nyt jo työelämästä puhua....relaa vähän ja hyvää tulevaa kesälomaa
- TÄRKEÄ SE ON
KYLLÄ ON TÄERKEÄ-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209