Kuiva iho käsissä

Genja

Onko täällä ketään muuta, jonka ongelma on käsien kuiva iho (lähinnä kämmenet ja sormet)? Olen kokeillut monia rasvoja, mutta mistään en ole saanut pysyvää apua. Jos joku on löytänyt avun kyseiseen ongelmaan, olisin kiitollinen neuvoista.

15

3353

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julle

      Kannattaa varmaan käydä ihotautilääkärillä. Ne osaa kyllä sanoa mikä vaivaa ja mikä auttaa!!

    • emilia

      mulla on kasvoissa talvella todella kuiva iho. mitkään rasvat ei tuntunu auttavan, kunnes viime syksynä kokeilin body shopin uutta tuotetta hamppuvoidetta. sopii mun iholla todella hyvin ja pitää hilseilyn ja kuivuuden poissa. hamppusarjassa löytyy myös käsivoide, jota sun ehkä kannattais kokeilla. vaikutus on luultavasti sama ku mulla. ja kaikista paras asia tossa hamppuvoiteessa on se, että se ei oo liian rasvanen, öljynen tai liian paksu voide, imeytyy nopeesti ja jättää iholle hyvän tunteen.

    • kuivaihoinen

      Minulla on ollut vauvasta asti kuiva iho, atopiaa, allergioitajne. Ihotautilääkäreilläkin olen käynyt ja heiltä en saanut muuta kuin Essex-rasvaa, kortisonia ja jopa antibioottikuureja...Kuureista ja kortisonista ei pitkällä tähtäimellä ole juuri hyötyä. Iho on ollut todella kuiva, ihottumainen, kutiava...Löysin ratkaisun ruokavaliosta: päivittäin on syötävä kasvirasvoja eli margariinia, öljyä tms, jotta iho saa tarvitsemansa rasvahapot tms. Olin nimittäin pitkään nuorempana syömättä rasvoja. Lisäksi ruokavaliossani ei saa olla juurikaan sokeria ja vehnäjauhoja, eli esim. ranskanleipää, pullaa, jne. Tietysti mahdollisimman vähän vedellä lutraamista ja pesuaineiden käsittelyä. Rasvaan käsien ihoa ihan hajustamattomalla Erioililla käsien pesun jälkeen. Ja iho on pysynyt jo pitkään hyvänä!

      • =o)

        Joo! Rasvoilla on hyvä vaikutus. Itse en kärsi niin kovasti kuivasta ihosta ja käsistä, kuin silloin tällöin, mutta olen huomannut, että kalanmaksaöljy auttaa hiukankin kuivaan ihoon! Syön kapseleita, ja säännöllisesti käytettynä ne kyllä auttavat minua saamaan paremman ihon, en tiedä sitten miten muilla... !


      • Moniallerginen

        Olen kokeillut Erioilia (vaaleanpunainen), ja se kyllä haisi tosi voimakkaasti (yllätyin, sillä luulin sitä hajusteettomaksi).. onko sitä hajusteettomanakin?

        Itse kärsin ihan päinvastaisesta kuin kirjoituksen aloittaja, eli kämmenet hikoavat ja ihottumaa on käsissä. Hoitojen ja raapimisen jäljiltä käsien ja sormien alapuolinen iho on kuin norsun nahkaa- paksua ja saumaista.

        Aina jos yhden kohdan saa parannettua "ihmevoiteilla" kuten Elocon tai Sibikort joilla usein lähtee jo parissa päivässä (käytän viikon putkeen), niin ihottuma siirtyy parin viikon kuluessa toiseen kohtaan kämmentä (vesirakkuloita ilmestyy, josta sitten puhkeaa uusi ihottuma) ja koko homma alkaa alusta. Raivostuttavaa!!

        Minäkin olen huomannut ruokavaliolla ja eritoten vitamiinien puutoksella olevan jotain yhteyttä ihottumaani, sillä tiettyinä aikoina ihottuma käsistä vain häviää yhtäkkiä (samalla alkavat kynnet kasvaa - yleensä ne eivät kasva). Olen paikallistanut tämän siihen, että olen joka kerran syönyt pari viikkoa ennen tätä tapahtumaa b-vitamiinikuurin halkeilevien suupielien takia(kuurista tosin itselleni tulee finnejä ja muutenkin rasvainen iho).


      • hhhh
        Moniallerginen kirjoitti:

        Olen kokeillut Erioilia (vaaleanpunainen), ja se kyllä haisi tosi voimakkaasti (yllätyin, sillä luulin sitä hajusteettomaksi).. onko sitä hajusteettomanakin?

        Itse kärsin ihan päinvastaisesta kuin kirjoituksen aloittaja, eli kämmenet hikoavat ja ihottumaa on käsissä. Hoitojen ja raapimisen jäljiltä käsien ja sormien alapuolinen iho on kuin norsun nahkaa- paksua ja saumaista.

        Aina jos yhden kohdan saa parannettua "ihmevoiteilla" kuten Elocon tai Sibikort joilla usein lähtee jo parissa päivässä (käytän viikon putkeen), niin ihottuma siirtyy parin viikon kuluessa toiseen kohtaan kämmentä (vesirakkuloita ilmestyy, josta sitten puhkeaa uusi ihottuma) ja koko homma alkaa alusta. Raivostuttavaa!!

        Minäkin olen huomannut ruokavaliolla ja eritoten vitamiinien puutoksella olevan jotain yhteyttä ihottumaani, sillä tiettyinä aikoina ihottuma käsistä vain häviää yhtäkkiä (samalla alkavat kynnet kasvaa - yleensä ne eivät kasva). Olen paikallistanut tämän siihen, että olen joka kerran syönyt pari viikkoa ennen tätä tapahtumaa b-vitamiinikuurin halkeilevien suupielien takia(kuurista tosin itselleni tulee finnejä ja muutenkin rasvainen iho).

        Pinkkikorkkinen Erioil on hajustettu, sitä saa tosiaan myös hajusteettomana!


      • Varoituksen sana

        Itse asiassa margariini voi aiheuttaa atooppista ihottumaa - ainakin lapsilla. Puolet ihottumista liittyy suolistotulehduksiin ja margariini voi aiheuttaa sellaisen.

        Itselläni näyttää olevan margariinin aiheuttama ihottuma. Rasvaaminen tehoaa siihen heikoiten. Reseptilääkkeellä se lähtee pois, mutta palaa. Sitä on pitänyt kurissa ihottuma-alueen käsittely etikalla tai vielä paremmin sitruunamehulla, joka on etikkaakin happamempaa. Sitruunamehu ei haise, kuten etikka eikä tahraa, kuten rasva.

        Eli melkein aina käsien pesun jälkeen pari pisaraa sitruunamehua (puteli ruokakaupasta maksaa noin euron) levitettynä käsiin.

        Ihottuma kirvelee toisinaan puoli minuuttia, kun levitän sitruunamehua. Sitrus-hedelmäallergikot kokeilkoot tietenkin tuota etikkaa.

        Suolaliuoskin saattaisi auttaa, mutta sitä en ole kokeillut.

        Aiemmin olen syönyt margariinia vuosikymmeniä ilman ongelmia.


    • elina

      parasta on body shopista saatava hamppu-käsirasva.

    • Mimosa

      Teen paljon työtä käsilläni ja joudun pesemään niitä työni vuoksi usein. Työssäni ne myös hikoavat, joten sekään ei tee hyvää iholleni. Lisäksi kun vielä laitetaan atooppinen iho voitte jo kuvitella millainen katastrofi syntyy jos olen päivääkään rasvaamatta. :-)

      Olen kuitenkin vihdoin onnistunut löytämään hyvän rutiinin käsieni hoitoon. Joka ilta hieron runsaasti Dermosil Extraa runsaasti käsiini, laitan kevyet puuvillakäsineet (saatavana noin viiden kappaleen paketteina apteekista) ja nukun koko yön ne käsissäni. Aamulla kun herään ihoni on todella hyvässä kunnossa. Pidän myös kylpyhuoneessani käsivoidepumppua nopeasti imeytyvää hajusteetonta rasvaa (tällä hetkellä Dermosil Tyrnikäsivoide), jota laitan aina kun muistan ja ehdin käsien pesun jälkeen.

      Jos tilanne menee joskus oikein akuutiksi teen niin että kaikkien muiden meikinpoistorutiinien jälkeen otan suurehkon muovikulhon jonka täytän lämpimällä vedellä ja laitan lorauksen Ceridal-kylpyöljyä (jota käytän kehon puhdistukseen suihkussa) ja annan käsieni pehmetä siinä noin puolisen tuntia. Tämän jälkeen kuivaan käteni pyyhkeeseen ja toistan iltarutiinini. Noin kolmessa päivässä sain pois märkivän ihottumani tällä hoitokeinolla. :-) Jos tämäkään ei vielä auta voit mennä terveyskeskukseen ja pyytää lääkäriltäsi jotakin steroidivoidetta.

      Nyt on tullut vielä uusi voide (muistaakseni Bevita nimeltään) joka on apteekkariystäväni mukaan aivan erinomainen tällaiseen käsi-ihottumaan. Itse ajattelin seuraavalla kerralla apteekissa käydessäni ottaa sellaisen mukaani ja kokeilla itse. Vanhoja perusvoiteita ei kuulemma kannata käyttää sillä uusien tutkimusten mukaan ne itse asiassa kuivattavat ihoa enemmän kuin kosteuttavat sitä. :-)

      • Moniallerginen

        Mulla taas tuo puuvillakäsine-kikka aiheutti vain mielettömän kutinan ja pahensi ihottumaa (kädet hautui käsineissä yön aikana). Mutta hyvä jos se muilla toimii :)


    • hei

      kaikki lähtee sisältä eli ulkosesti vain poistetaan oireita!käytän turvallisia tuotteita joten jos haluut tietää laita e-mail.

    • heipss

      Tutullani on ajoittain tuota, kämmenien ja sormien sisäpinnan iho tuntuu jatkuvasti ohuelta ja kuivalta. Siihen on kokeiltu kaiken maailman rasvoja mutta mikään ei oikein auta. Yksi lääkäri osasi sanoa sille nimenkin, joku "ohut iho ilmiö", joka ei ole "sairaus" eikä siihen ole lääkettä.

      Ainoa voide joka jokseenkin tuntui auttavan oli HTH-voide, saa apteekista. Sisältää karbamideja eli ureaa, joka vahvistaa ihoa. Eucerin-sarjasta löytyy myös karbamidia sisältäviä voiteita.

      Muuten sitten vaan paljon käsivoidetta.. Kannattaa laittaa sellaista käsivoidetta jossa on mieluummin kasviöljyjä kuin mineraaliöljyjä (Petrolatum, Paraffinum Liquidum), koska kasviöljyt hoitaa ja imeytyy paljon paremmin.

    • Lucie

      Itselläni oli ennen tuo ongelma. Kädet olivat aivan hirveässä kunnossa. Verillä ja iho ihan rikki. Vaikka mitä voidetta käytin niin paheni tai pysyivät hyvinä vain pari minuuttia. Ainut voide joka on ikinä tepsinyt on L'occitanen Shea-käsivoide. Ihan huipputuote. L'occitanella on liike Itäkeskuksessa, josta tuota saa. Myös Stockalla kai myydään, mutta en ole ihan varma millä osastolla. Suosittelen ehdottomasti tuota!

    • Anonyymi

      Hyviä ehdotuksia - edelleen. Minulla alkoivat kädet myös ärtyä, pitkästä aikaa. Luultavasti asiaa pahensivat vinyylihanskojen käyttö. Tuli rengasihottumaa käsien päälle, välillä rakkuloita alle ja päälle. Kokeilin monenlaisia voiteita ym. Hydrokortisoni teki ihon palaneen näköiseksi, monet voiteet turvottivat sormeni. Entiset käsivoiteet kirvelivät, ekseema-voiteet eivät auttaneet. Hanskoissa hautominen vain toi jotain ihme virus-kasvustoa kämmenten päälle. Vihdoin sain kämmenten päälliset kuntoon laittamalla niihin Zinkosal-voidetta yöksi ja puuvillahanskat. Vinyylihanskat vaihdoin nitriili- ja plastiikkihanskoihin. Pyykinpesussa, tiskauksessa ym. käytän taloushanskoja (kts. tuoteseloste) sekä puuvillahanskoja alla. Sitten jätin voiteet pois, etten haudo mitään "viruskasvustoa" käsien päälle enää. Käden päälliset palautuivat hyviksi. Vain kämmenet alkoivat kuivua ja hilseillä, tai punoittaa. Kosteusvoiteet kirvelivät. Öljyt iholle saivat kämmenet punoittamaan. Koitin olla ilman mitään. Ainoa, minkä löysin, oli tosi edullinen Vaseline Intensive care Advansed Repair -käsivoidetuubi CMarketista. Olen varmaan myös atooppinen, ja rakkulat ovat tuttuja, sekä halkeemat. Vesissä läträäminen, ja hanskoissa hautominen on pahinta. Hydrokortisonia kokeilin 2 pv:ää, ja oli kuin rikkihappoa kämmenille.. Joskus aikoinaan, kun hyttyset purivat jalkateräni kutiaviksi, käytin hydrokortisonia niihin, ja jalanpäällys aivan turposi ja kirjavoitui! Lääkäri sanoi, että hydrokortisoni vei tulehdusta (rikkonaisen) ihon sisälle, ja siitä voi seurata esim. ruusu. Hyttysenpuremiin ostin sittemmin Apteekista Mentolirisiiniöljyspriitä, tai kirvelemätöntä Antiseptista liuosta (Pharmacare). Kasvoille käytän Bellavitaa, ja "yskänrokkoihin" ym. ärtymiin laitan Zinkosal-pastaa. Intiimialuelle Bepanthen-voidetta esim. siteeseen, ja joskus Gynolacta-maitohappobakteeripuikkoja sisäisesti. Kokeilen varmaan noita Teidän "vanhoja" ohjeitakin vielä. Pitäisi varmaan syödä sipuliakin, ja hunajaa, jos sopii. Omena ja tomaatti, on kai hyväksi sisäisesti. Ja ehkä ruusutuotteet? Sitruuna, ja kaurajauhot ulkoisesti. Kokeilisiko kurkunpaloja silmille.. Silmänympäryksetkn ovat "ärtyneet" välillä. Toivottavasti eivät villiintyneet vaivani kesäisistä punkinpuremista...

    • Anonyymi

      Avene cicalfate käsivoide on parasta!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe