ajattelin ensi kesänä uskaltautua veneilemään Helsingistä Tallinnaan. veneenä vähän yli 6 m walkaround ja tietysti siis perämoottori. painoa n. 1000 kg.
miten riskaabelista keikasta on kyse ja tarkoitan tietenkin merenkulkuun liittyviä riskejä. keli katsotaan etukäteen jne mutta onko silti uhkarohkeaa lähteä noin pienellä veneellä Tallinnaan ?
Helsingistä Tallinnaan pienveneellä ?
72
16834
Vastaukset
- 12+2
jos kokemusta on ja aikaa odottaa että keli on hyvä niin ei kummoinenkaan homma. Olellista on ymmärtää keliä ja oman veneen ominaisuudet.
Ihmiset on kuitenkin hyvin erilaisia, joku pelkää 20 sentin aaltoa ja toinen urheilee parimetristen välissä.- heh62
Ei se meno ole kovinkaan suuri juttu kunhan valitsee kelin, mutta paluuta voi huonolla tuurilla joutua odottelemaan pitkäänkin tai sitten pitää lähteä niiden 2-metristen väliin urheilemaan.
Tallinnaan pääsee varmemmin ja mukavammin ja halvemmalla vaikka Norlandialla. Varsinkaan kun Suomenlahdella ei juuri mitään nähtävää ole. - vdfvergfbsfrgthrtg
heh62 kirjoitti:
Ei se meno ole kovinkaan suuri juttu kunhan valitsee kelin, mutta paluuta voi huonolla tuurilla joutua odottelemaan pitkäänkin tai sitten pitää lähteä niiden 2-metristen väliin urheilemaan.
Tallinnaan pääsee varmemmin ja mukavammin ja halvemmalla vaikka Norlandialla. Varsinkaan kun Suomenlahdella ei juuri mitään nähtävää ole.Hyvällä kelillä menee vaikka Atlantin yli...Mutta pitää osata ja hallita aika monia asioita, jos aikoo mennä Suomesta Tallinnaan. Jos parasta veneilyssäsi on veneesi kunto, niin osta laiva lippu. Älä ota riskejä.
- Ent. skönäri
vdfvergfbsfrgthrtg kirjoitti:
Hyvällä kelillä menee vaikka Atlantin yli...Mutta pitää osata ja hallita aika monia asioita, jos aikoo mennä Suomesta Tallinnaan. Jos parasta veneilyssäsi on veneesi kunto, niin osta laiva lippu. Älä ota riskejä.
Silleen kerrotaan vanhassa viisussa! Nyt ovat paatit kuttaperkaa ja miehet balsaa.
Muistan erityisen hyvin amerikasta kotiinsa Kemiin purjehtineen sankarin, Olavi Kivikosken uroteon vuodelta 1954. Entinen merimies, mutta ei ikinä aikaisemmin purjeveneellä seilannut, osti jenkeistä käytetyn Turquoise nimisen kaksimastoisen kuunarin , pituus reilu 7 metriä ilman puukspröötiä ja opetteli hallitsemaan venettä New Yorkin Harlemin rannassa.
Purjehti sitten yksin yli atlantin sekstantin ja oktantin varassa, radiona pelkkä putkivastaanotin.
Nykyveneilijä kyselee Tallinnaan menon turvallisuutta vaikka on liki näköyhteys kohteeseen? Voi Pyhä Sylvi! - 26
Ent. skönäri kirjoitti:
Silleen kerrotaan vanhassa viisussa! Nyt ovat paatit kuttaperkaa ja miehet balsaa.
Muistan erityisen hyvin amerikasta kotiinsa Kemiin purjehtineen sankarin, Olavi Kivikosken uroteon vuodelta 1954. Entinen merimies, mutta ei ikinä aikaisemmin purjeveneellä seilannut, osti jenkeistä käytetyn Turquoise nimisen kaksimastoisen kuunarin , pituus reilu 7 metriä ilman puukspröötiä ja opetteli hallitsemaan venettä New Yorkin Harlemin rannassa.
Purjehti sitten yksin yli atlantin sekstantin ja oktantin varassa, radiona pelkkä putkivastaanotin.
Nykyveneilijä kyselee Tallinnaan menon turvallisuutta vaikka on liki näköyhteys kohteeseen? Voi Pyhä Sylvi!no jos joku tali menee 7 metrisellä puuveneellä atlantin yli on kyseessä enemmän tyhmyys, kuin niin hurjat taidot ja osaaminen. mene lukemaan takaisin sarjakuvia ja haaveilemaan uroteoista.
- muutama potku
Ent. skönäri kirjoitti:
Silleen kerrotaan vanhassa viisussa! Nyt ovat paatit kuttaperkaa ja miehet balsaa.
Muistan erityisen hyvin amerikasta kotiinsa Kemiin purjehtineen sankarin, Olavi Kivikosken uroteon vuodelta 1954. Entinen merimies, mutta ei ikinä aikaisemmin purjeveneellä seilannut, osti jenkeistä käytetyn Turquoise nimisen kaksimastoisen kuunarin , pituus reilu 7 metriä ilman puukspröötiä ja opetteli hallitsemaan venettä New Yorkin Harlemin rannassa.
Purjehti sitten yksin yli atlantin sekstantin ja oktantin varassa, radiona pelkkä putkivastaanotin.
Nykyveneilijä kyselee Tallinnaan menon turvallisuutta vaikka on liki näköyhteys kohteeseen? Voi Pyhä Sylvi!kyllä tallinnaan pitäisi sitten päästä puukengillä
- Ent. skönäri
26 kirjoitti:
no jos joku tali menee 7 metrisellä puuveneellä atlantin yli on kyseessä enemmän tyhmyys, kuin niin hurjat taidot ja osaaminen. mene lukemaan takaisin sarjakuvia ja haaveilemaan uroteoista.
Jos joku luottaa taitoihinsa, ei se ole tyhmyyttä. Ennenvanhaan ihmisillä ei vain ollut tapana kehua itseään, he vain tekivät mitä osasivat ja katsoivat tarpeelliseksi!'
Nykyajan nuoret "urhot" meikkaavat ensin silmänsä ja sitten kehuvat itsensä maasta taivaaseen miten osaavat sitä ja tätä! Tosipaikan tullen ovat sormi suussa itkua vääntäen.
Menethän sinäkin kylpyammeeseesi pelastuliiveihin pukeutuneena!
Kuule niin se on, että ennen oli laivat puuta ja karjut rautaa!
Muuten tuosta purjehdusreissusta on olemassa kirjakin, sen löydät kirjastosta, ainakin heidän arkistostaan, sen kirjan nimi on "Yksin yli atlantin" kirj. Olavi Kivikoski! - 18
Ent. skönäri kirjoitti:
Jos joku luottaa taitoihinsa, ei se ole tyhmyyttä. Ennenvanhaan ihmisillä ei vain ollut tapana kehua itseään, he vain tekivät mitä osasivat ja katsoivat tarpeelliseksi!'
Nykyajan nuoret "urhot" meikkaavat ensin silmänsä ja sitten kehuvat itsensä maasta taivaaseen miten osaavat sitä ja tätä! Tosipaikan tullen ovat sormi suussa itkua vääntäen.
Menethän sinäkin kylpyammeeseesi pelastuliiveihin pukeutuneena!
Kuule niin se on, että ennen oli laivat puuta ja karjut rautaa!
Muuten tuosta purjehdusreissusta on olemassa kirjakin, sen löydät kirjastosta, ainakin heidän arkistostaan, sen kirjan nimi on "Yksin yli atlantin" kirj. Olavi Kivikoski!Seli seli. Luottaa taitoihinsa = ei tajua vaaraa tai välitä hengestää. Eli suomeksi sanottuna on tyhmä.
- Ei urho
Ent. skönäri kirjoitti:
Jos joku luottaa taitoihinsa, ei se ole tyhmyyttä. Ennenvanhaan ihmisillä ei vain ollut tapana kehua itseään, he vain tekivät mitä osasivat ja katsoivat tarpeelliseksi!'
Nykyajan nuoret "urhot" meikkaavat ensin silmänsä ja sitten kehuvat itsensä maasta taivaaseen miten osaavat sitä ja tätä! Tosipaikan tullen ovat sormi suussa itkua vääntäen.
Menethän sinäkin kylpyammeeseesi pelastuliiveihin pukeutuneena!
Kuule niin se on, että ennen oli laivat puuta ja karjut rautaa!
Muuten tuosta purjehdusreissusta on olemassa kirjakin, sen löydät kirjastosta, ainakin heidän arkistostaan, sen kirjan nimi on "Yksin yli atlantin" kirj. Olavi Kivikoski!Mielestäni keskustelun avaaja osoitti suurta kypsyyttä kysymällä asiaa, missä hän koki tietonsa ja kokemuksensa riittämättömäksi. Tallinnaan meno tuon kokoisella veneellä vaatii joka tapauksessa hyvän kelin. Vaikkei vaaratilanteeseen joutuisikaan, meno alkaa kuitenkin tuntua avomerellä epämukavalta jo 5- 6 m/s tuulessa tuollaisella veneellä.
Pidän kommenttejasi epäasiallisina. - Seilori!
Ei urho kirjoitti:
Mielestäni keskustelun avaaja osoitti suurta kypsyyttä kysymällä asiaa, missä hän koki tietonsa ja kokemuksensa riittämättömäksi. Tallinnaan meno tuon kokoisella veneellä vaatii joka tapauksessa hyvän kelin. Vaikkei vaaratilanteeseen joutuisikaan, meno alkaa kuitenkin tuntua avomerellä epämukavalta jo 5- 6 m/s tuulessa tuollaisella veneellä.
Pidän kommenttejasi epäasiallisina.Että tämä sukupolvi on vain kova itsensä kehuskelussa ja ylivarjeleva kaikessa. En suinkaan väheksy polkupyöräilijän kypärän käyttöä, mutta sen pakkokäyttöä kylläkin.
Olen ikäni liikkunut polkupyörällä, kaatunut olen ainoastaan opetellessani ajoa.
Aloittajan kysely osoittaa jo kypsymättömyyttä liikkua merellä, silloin olisi parempi seilailla vain rannikkovesillä maa näköpiirissä. Tai siirtyä järviveneilyyn! - 21
Seilori! kirjoitti:
Että tämä sukupolvi on vain kova itsensä kehuskelussa ja ylivarjeleva kaikessa. En suinkaan väheksy polkupyöräilijän kypärän käyttöä, mutta sen pakkokäyttöä kylläkin.
Olen ikäni liikkunut polkupyörällä, kaatunut olen ainoastaan opetellessani ajoa.
Aloittajan kysely osoittaa jo kypsymättömyyttä liikkua merellä, silloin olisi parempi seilailla vain rannikkovesillä maa näköpiirissä. Tai siirtyä järviveneilyyn!Mikä sukupolvi tässä ketjussa kehuskelee itseään?
"Ennen oli..."
;-) - 70 -luku
21 kirjoitti:
Mikä sukupolvi tässä ketjussa kehuskelee itseään?
"Ennen oli..."
;-)Murajahan lähti Psyco-paatilla yli Atlantin, oliko se Terhi 520? Polttoainesäiliö hinauksessa. Teki mitä katsoi tarpeelliseksi, antoi kaikkensa.
- Seilori!
21 kirjoitti:
Mikä sukupolvi tässä ketjussa kehuskelee itseään?
"Ennen oli..."
;-)Vaan yleisesti ottaen, ellet sitä huomaa, olet itse niitä kehujia.
Amerikkalainen ja erittäin huono ja normaalia suomalaista ällöttävä tapa. Työn antajana se on tullut ilmi liian usein. Kaveri kehuu itseään estottomasti ja tosipaikan tullen ei kuitenkaan osaa yhtikäs mitään!
Ennenvanhaan tuollaiselle hymähdettiin halveksien,tänään se tuntuu olevan trendi! - 23
Ei urho kirjoitti:
Mielestäni keskustelun avaaja osoitti suurta kypsyyttä kysymällä asiaa, missä hän koki tietonsa ja kokemuksensa riittämättömäksi. Tallinnaan meno tuon kokoisella veneellä vaatii joka tapauksessa hyvän kelin. Vaikkei vaaratilanteeseen joutuisikaan, meno alkaa kuitenkin tuntua avomerellä epämukavalta jo 5- 6 m/s tuulessa tuollaisella veneellä.
Pidän kommenttejasi epäasiallisina.pidän kommenttejani asiallisena, koska olen juuri samaa mieltä kanssasi. on asiallista kysellä, mutta on täysin idiootti vertailla jotain jeesuksen aikaisia kamelilla saharan ylitys juttuja nykypäivään. sillon niitä tehtiin kun oli pakko ja väki tyhmiä kun saappaat kun kouluja ei oltu käyty. myös oman hengen arvostus oli vähän erilaista kuin nykyisin. en minä ala täällä valittamaan jonkun kysymyksistä sillä perusteella, että joku vajukki on joskus jossain onnistunut kuolematta. se ei tee siittä kaikille turvallista.
70 -luku kirjoitti:
Murajahan lähti Psyco-paatilla yli Atlantin, oliko se Terhi 520? Polttoainesäiliö hinauksessa. Teki mitä katsoi tarpeelliseksi, antoi kaikkensa.
Muraja ajeli Marino Mustangilla. Hukkui sitten myöhemmin, kun ylitti Välimerta samalla paatilla.
Erittäin merikelpoinen laite. Itse lähtisin Tallinaankin helpommin Mustangilla tai Swingillä, kuin monella "kuusmetrisellä walkaroundilla tai pulpettipaatilla"- 19+12
tsoca kirjoitti:
Muraja ajeli Marino Mustangilla. Hukkui sitten myöhemmin, kun ylitti Välimerta samalla paatilla.
Erittäin merikelpoinen laite. Itse lähtisin Tallinaankin helpommin Mustangilla tai Swingillä, kuin monella "kuusmetrisellä walkaroundilla tai pulpettipaatilla"Eikös jäännökset löytynyt Biskajan lahdelta seuraavana vuonna, kun Muraja oli lähtenyt Psykopaatilla 1973 maailmanympäripurjehdukselle?
- Kannattaisi sinunkin
23 kirjoitti:
pidän kommenttejani asiallisena, koska olen juuri samaa mieltä kanssasi. on asiallista kysellä, mutta on täysin idiootti vertailla jotain jeesuksen aikaisia kamelilla saharan ylitys juttuja nykypäivään. sillon niitä tehtiin kun oli pakko ja väki tyhmiä kun saappaat kun kouluja ei oltu käyty. myös oman hengen arvostus oli vähän erilaista kuin nykyisin. en minä ala täällä valittamaan jonkun kysymyksistä sillä perusteella, että joku vajukki on joskus jossain onnistunut kuolematta. se ei tee siittä kaikille turvallista.
harkita sitä opiskelua tällä vuosituhannella, koska pisteen jälkeen lause aloitetaan isolla kirjaimella.
- Iisisti vaan
Kannattaisi sinunkin kirjoitti:
harkita sitä opiskelua tällä vuosituhannella, koska pisteen jälkeen lause aloitetaan isolla kirjaimella.
No, sanotaan nyt sitten vaikka näin että kun kerran siellä Tallinnassa on käynyt niin ymmärtää tämän vanhan skönärin vitsit paremmin.. ;)
Mutta toki, eka kerta siellä omalla veneellä voisi olla itsellenikin tämän kauden erikoisuus (8m purkkari ilman kaiteita). Enkä katso yhtään kieroon vaikka sitä matkaa kovasti etukäteen fiilistelisikin joskin olen pilannut jo oman jännitykseni tekemällä reissun pariin otteeseen muilla veneillä. Samalla menettänyt myös mielenkiinnon avomeripurjehdukseen sillä eihän siellä ole kun horisontti! ;D - Nykyinen skönäri
Ent. skönäri kirjoitti:
Silleen kerrotaan vanhassa viisussa! Nyt ovat paatit kuttaperkaa ja miehet balsaa.
Muistan erityisen hyvin amerikasta kotiinsa Kemiin purjehtineen sankarin, Olavi Kivikosken uroteon vuodelta 1954. Entinen merimies, mutta ei ikinä aikaisemmin purjeveneellä seilannut, osti jenkeistä käytetyn Turquoise nimisen kaksimastoisen kuunarin , pituus reilu 7 metriä ilman puukspröötiä ja opetteli hallitsemaan venettä New Yorkin Harlemin rannassa.
Purjehti sitten yksin yli atlantin sekstantin ja oktantin varassa, radiona pelkkä putkivastaanotin.
Nykyveneilijä kyselee Tallinnaan menon turvallisuutta vaikka on liki näköyhteys kohteeseen? Voi Pyhä Sylvi!Ei kaikki ole entisiä skönäreitä, eikä nykyisiäkään. Musta on hyvä että kysytään, siitähän se lähtee osaaminen eteenpäin. Tyhmähän se on joka kysymättä asioita opettelee.
Vene josta mainitsit oli ainakin joidenkin lähteiden mukaan 33 jalkanen eli aika paljon pidempi kuin 7 m jonka mainitsit.
Olisi joskus mukavaa kun hyväksyttäisiin se, että joku osaa jotakin ja joku toinen taas jotain muuta. Ja jotkut on vasta oppimassa jotakin uutta. Eihän me olla samanlaisia.
Ootko muuten kuullu siitä skönäristä joka hukku rantaveteen? - sailing4ever
26 kirjoitti:
no jos joku tali menee 7 metrisellä puuveneellä atlantin yli on kyseessä enemmän tyhmyys, kuin niin hurjat taidot ja osaaminen. mene lukemaan takaisin sarjakuvia ja haaveilemaan uroteoista.
jaaha, ai että tämä mieshenkilö joka purjehti valtamerillä 6.40 metrisellä veneellä on tyhmä, tai transat veneellä....pysy sinä maissa ja viisastele terassilla...
- Mielumminviisas
Ent. skönäri kirjoitti:
Jos joku luottaa taitoihinsa, ei se ole tyhmyyttä. Ennenvanhaan ihmisillä ei vain ollut tapana kehua itseään, he vain tekivät mitä osasivat ja katsoivat tarpeelliseksi!'
Nykyajan nuoret "urhot" meikkaavat ensin silmänsä ja sitten kehuvat itsensä maasta taivaaseen miten osaavat sitä ja tätä! Tosipaikan tullen ovat sormi suussa itkua vääntäen.
Menethän sinäkin kylpyammeeseesi pelastuliiveihin pukeutuneena!
Kuule niin se on, että ennen oli laivat puuta ja karjut rautaa!
Muuten tuosta purjehdusreissusta on olemassa kirjakin, sen löydät kirjastosta, ainakin heidän arkistostaan, sen kirjan nimi on "Yksin yli atlantin" kirj. Olavi Kivikoski!Vanha sanonta taitaa mennä osapuilleen näin. Taitava veneilijä selviää tilanteesta johon viisas ei joudu. Olkaamme siis viisaasti taitavia.
- Anonyymi
Ent. skönäri kirjoitti:
Silleen kerrotaan vanhassa viisussa! Nyt ovat paatit kuttaperkaa ja miehet balsaa.
Muistan erityisen hyvin amerikasta kotiinsa Kemiin purjehtineen sankarin, Olavi Kivikosken uroteon vuodelta 1954. Entinen merimies, mutta ei ikinä aikaisemmin purjeveneellä seilannut, osti jenkeistä käytetyn Turquoise nimisen kaksimastoisen kuunarin , pituus reilu 7 metriä ilman puukspröötiä ja opetteli hallitsemaan venettä New Yorkin Harlemin rannassa.
Purjehti sitten yksin yli atlantin sekstantin ja oktantin varassa, radiona pelkkä putkivastaanotin.
Nykyveneilijä kyselee Tallinnaan menon turvallisuutta vaikka on liki näköyhteys kohteeseen? Voi Pyhä Sylvi!Hauska tarina! Ja pitäähän tietää mitä ja miten tekee, ei Tallinnaan ihan pikku loikalla kuitenkaan päse
- Anonyymi
Seilori! kirjoitti:
Että tämä sukupolvi on vain kova itsensä kehuskelussa ja ylivarjeleva kaikessa. En suinkaan väheksy polkupyöräilijän kypärän käyttöä, mutta sen pakkokäyttöä kylläkin.
Olen ikäni liikkunut polkupyörällä, kaatunut olen ainoastaan opetellessani ajoa.
Aloittajan kysely osoittaa jo kypsymättömyyttä liikkua merellä, silloin olisi parempi seilailla vain rannikkovesillä maa näköpiirissä. Tai siirtyä järviveneilyyn!Harvoinhan sitä kaatuu. Mutta aivan vesillä joutuu varomaan isompia ja nopeampia moottoriveneitä, samoin pyöräilijä joutuu varomaan autoja.
- Lammikkolaivuri
Olin mukana 18-metrisen teräsaluksen miehistössä toukokuisella keikalla Helsinki-Tallinna-Helsinki. Suomenlinnan tullissa oli yhtaikaa lähtöselvityksessä pikku avovene, varmaan alle viisimetrinen. Perässä tuuppari luokkaa 40–50 hv. Kaksi reipasta nuorta miestä kelluntapuvuissa, taskulamput hihaan teipattuina ja sitä rataa.
Keli ei ollut kehuttava. Väki ”isolla” paatillamme ei kuitenkaan viihtynyt sisätiloissa, vaan sisälmykset pysyivät parhaiten kuosissaan kannella viimassa värjötellen. Yksi kokeneempi yritti makailla punkassaan sisällä, mutta putosi lattialle yhden isomman aallon seurauksena (minun ruorivuorollani, minkä häpeäkseni tunnustan).
Vähän puolenyön jälkeen olimme selvinneet aallokosta Piritan tullilaituriin odottelemaan aamua ja tuloselvitystä. Niin olivat selvinneet pikkuveneen nuoretmiehetkin. Ihan olivat vielä järjissään. Kertoivat, että Suomenlahden ylitykseen oli kulunut tuplaten se aika, jonka he olivat ennakolta laskeneet.- Lammikkolaivuri
Heinäkuun alkupuoli 2002. Lähdemme kahden veneen saattueena Tallinnaan. Meillä 9-metrinen uppoumarunkoinen guttaperkkavene, ystävillämme vajaata metriä pidempi teräksinen. Ajellaan hitaamman ehdoilla, sellaista 7 solmun nopeutta.
Kaunis, helteinen ilma, pläkätyyntä puolimatkaan saakka ja vähän ylikin.
Sitten keli Tallinnan matalaa lähestyttäessä muuttuukin yhtäkkiä niin nopeasti, ettei millään uskoisi! Nousee mustia pilviä, meri menee kovin kuoppaiseksi ja vettä alkaa tulla taivaan täydeltä. Näkyvyys aivan olematon.
Pelkoon tuossa tilanteessa ei ollut aihetta, mutta mitenkään miellyttäväksi ei matkantekoa voinut sanoa! Adrenaliinin voimalla ajeltiin.
Saamme sittemmin kuulla, että meitä vastaan oli tullut Unto-myrsky, sen kesän kovin. Se tuotti sisämaassa (lähinnä Savossa) melkoista tuhoa kaatamalla metsää jne. Meitä Suomenlahdella vastaan tullessaan se ei ollut vielä täysissä voimissaan.
Opetus: 6–7 tunnin matkanteon aikana voivat sääolosuhteet muuttua hyvinkin radikaalisti, jos niikseen tulee. - kanotilla käynyt
jos keli hyvä niin voit mennä vaikka kumipatjalla.
nykyään ei ole mitään tullimuodollisuuksia.
kunhan huolehdit vain itsesi turvallisuudesta. - Kaveri256
kanotilla käynyt kirjoitti:
jos keli hyvä niin voit mennä vaikka kumipatjalla.
nykyään ei ole mitään tullimuodollisuuksia.
kunhan huolehdit vain itsesi turvallisuudesta.Tiedän miehen, joka meni kumiveneellä Tallinnaan kaverinsa kanssa. Takaisin he tulivat yöaikaan suunnistaen pimeässä. Olivat kuulemma joutuneet tankkaamaan Tallinnan päässä, muuten olisi pitänyt Suomen päässä soutaa. Vene oli sellainen kahden istuttava tavaroille tilaa. Odottivat koko kesän täydellistä säätä, jotta reissu olisi turvallinen... hengissä ja ihan ehjinä selvisivät siis. Mutta en kyllä itse lähtisi.
- Samat evvväät
Kaveri256 kirjoitti:
Tiedän miehen, joka meni kumiveneellä Tallinnaan kaverinsa kanssa. Takaisin he tulivat yöaikaan suunnistaen pimeässä. Olivat kuulemma joutuneet tankkaamaan Tallinnan päässä, muuten olisi pitänyt Suomen päässä soutaa. Vene oli sellainen kahden istuttava tavaroille tilaa. Odottivat koko kesän täydellistä säätä, jotta reissu olisi turvallinen... hengissä ja ihan ehjinä selvisivät siis. Mutta en kyllä itse lähtisi.
Aleks ja velimies Jaan! Tulivat Tallinnasta katsomaan suomalaisia K-kaupan lihatiskejä joita Väiski Purje mainosti telkkarisssa!
- kokeiltu on
Ei pitäisi olla mitään vaara ellet ole täysi aloittelija, osaat käsitellä venettäsi turvallisesti. Ota selvää tulevasta säästä, huolehdi että veneesi on teknisesti kunnossa, huollettu huolellisesti, varaudu yhteyden saantiin keskeltä Suomenlahtea ja mahdolliseen muutaman tunnin odotteluun ajoankkurissa, evästä mukaan. Matkasta tulee miellyttävä jos katsot että tuuli on alle 6-7m/s ja itselläsi lämmin vaatetus. Varaa aikaa (päiviä) ettei tule tarvetta alkaa väkisin puskea vasta-aaltoon ehtiäksesi esim. töihin. Ylitykseen on varattava 3-5 tuntiin riippuen tuulen suunnasta. Etäisyys on jotain 75mpk josta Tallinnanlahti n. neljäsosan ja aika suojaisa. Varsinkin etelätuulella Helsingin matalalta Harmajalle tahtoo olla aika kuoppaista. Käytä aivoja, älä yritä väkisin, älä Ramboile niin matkasi on miellyttävä.
- tolkun kanssa
- kunhan mukana on veneilykokemusta, maalaisjärkeä ja turvavarusteet
- vaikka olisi mitä elektroniikkaa millä ajetaan, mukana aito merikartta ja kompassi ja kyky käyttää niitä
- nyrkkisääntö purjehtijoilla on yleensä 14 m/s tuuli, sinne ei enää mennä. Kunnon veneellä voi urheilla, mutta ei se enää kokemattomille sovi. Eli jos sääennuste näyttää VARMASTI alle 10 m/s tuulia meno/paluupäiviksi niin lähtisin.
- meno on helppo hallita kun sää näkyy lähtiessä. Paluuta tosiaan voi joutua odottamaan. Paljon kysellään tuulisella säällä Piritaan saapuvilta, "no millainen keli siellä oli" jne. mutta noin pienellä ei kyseenalaiseen keliin kannata lähteä, tai urheiluhenkiset veijarit tuomaan vene, muut kyytiläiset ja herkemmät tavarat laivalla takaisin. Itse olen miettinyt sitä, että pitää kovassa kelissä/ajossa teipata hätäraketit kelluntatakkiin olkavarteen, ei ne veneen kaapista käteen eksy jos vene on uppoamassa...
- mitä olen itse suomenlahdella nähnyt, homma on enemmän veneilijöiden päässä kuin todellisissa vaaroissa. Hangossa kerran (keskituuli 15, piikit 17) yksi isonlainen moottorivene (n. 34 jalkaa ja katettu) oli tullut merivartioston saatossa sinne, kun rouva oli matkan alussa hiidenmaan laidalla ilmoittanut "tahdon kotiin, täältä pois" ja homma meni melkoiseksi panikoinniksi.
- kyllä tuommoisellakin veneellä voi jossain 15m/s tuulessakin työntää puskussa hissukseen, vettä roiskii joka paikkaan ja tavarat ja ihmiset pomppii mutta perille kyllä pääsee, kunhan vauhtia säätelee aaltojen mukaan ja menee isoimpiin joko kohti tai sopivasti leikaten, riippuu toki veneestä.
- Piritassa näkee joka kesä mm. Bustereita, ja eihän liukuvalla veneellä tule kuin reilun tunnin. Jos keli on hyvä, ei se siinä yleensä ehdi muuttua ainakaan varoittelematta taivaanrannassa ensin
- ota meripelastusseuran Trossi, jos vene tilttaa, soitat noutajat. Älyttömän hyvä turva, jos kaikki menee pieleen. Ei maksa kuin 60 eur (tarkista lähimmästä yhdistyksestä).
- toimisiko pääsääntönä, jos joku oikeasti pelkää matkaa, älä ota semmoista mukaan - Sp.
itse kävin Tukholmassa Hurrigan Cabinilla v 94, paluu alkoi illalla noin klo 21,00 oli pientä tihkua ja hämärää , marssikompassiin suunta Nyhamin majakalle ja ylitse tultiin noin klo 2, maissa kompassi teipillä kiinni pulpettiin oli senverran kova keli, Ahvenanmeren yli kone oli 70 hv,Johnsson veneen pituus oli 5.10 m ja painoa n ,800 kg.
- smpsdp
Oiskohan hyvä harjoitella ensteks, kierrä vaikka Gråskärsbådan jollain keskikelillä, niin saat tuntumaa Suomenlahteen. 6-8 metrin tuuli riittää, sen jälkeen tiedät onko sinusta lähtijäksi.
- ole.
smpsdp kirjoitti:
Oiskohan hyvä harjoitella ensteks, kierrä vaikka Gråskärsbådan jollain keskikelillä, niin saat tuntumaa Suomenlahteen. 6-8 metrin tuuli riittää, sen jälkeen tiedät onko sinusta lähtijäksi.
Riski altista,koska kylpyammeellakin on seilattu Atlannin ylitse.Ei muuta kuin hanat auki ja kohti Tallinnaa ja perillä perskännit.
- niinkun elämäkin.
ole. kirjoitti:
Riski altista,koska kylpyammeellakin on seilattu Atlannin ylitse.Ei muuta kuin hanat auki ja kohti Tallinnaa ja perillä perskännit.
Vaaroista huolimatta upea kokemus. Itse olen tehnyt reissun vähän isommalla veneellä useasti. Tuulisella kelillä ei kannata mennä. Kannattaa mennä aikaisin aamulla tai illalla myöhään. Päivällä siellä on aina kohtalaisen kova aallokko, purjehtijat nauttivat. Varsinkin kesäiltaisin on paljon veneliikennettä = apu voi olla lähellä jos jotain sattuu. Laivoja ja niiden aaltoja täytyy varoa, liikkuvat aika kovaa avomerellä. Tallinnan päässä ollut välillä illalla todellinen hernerokka sumu ja varsinkin silloin on syytä tietää missä kohtaa väylällä ollaan. Tallinnan pikalaivat syöksyy sumusta esiin uskomattoman nopeasti. GPS on hyvä, välttämätön apuväline. Jos mahdollista ota pieni apumoottori veneeseen jolla voi puksutella perille jos tulee moottorihäiriö.
niinkun elämäkin. kirjoitti:
Vaaroista huolimatta upea kokemus. Itse olen tehnyt reissun vähän isommalla veneellä useasti. Tuulisella kelillä ei kannata mennä. Kannattaa mennä aikaisin aamulla tai illalla myöhään. Päivällä siellä on aina kohtalaisen kova aallokko, purjehtijat nauttivat. Varsinkin kesäiltaisin on paljon veneliikennettä = apu voi olla lähellä jos jotain sattuu. Laivoja ja niiden aaltoja täytyy varoa, liikkuvat aika kovaa avomerellä. Tallinnan päässä ollut välillä illalla todellinen hernerokka sumu ja varsinkin silloin on syytä tietää missä kohtaa väylällä ollaan. Tallinnan pikalaivat syöksyy sumusta esiin uskomattoman nopeasti. GPS on hyvä, välttämätön apuväline. Jos mahdollista ota pieni apumoottori veneeseen jolla voi puksutella perille jos tulee moottorihäiriö.
"Tallinnan päässä ollut välillä illalla todellinen hernerokka sumu ja varsinkin silloin on syytä tietää missä kohtaa väylällä ollaan. Tallinnan pikalaivat syöksyy sumusta esiin uskomattoman nopeasti. GPS on hyvä, välttämätön apuväline"
Mitä v---n hytyä siitä plotterilla on tuossa tilanteessa?
Eli tarkoitit varmaan, kokeneena ja asintuntevana veneilijänä tutkaa(!), ja näpyttelit vahingossa sen gps:än?- puuttuu.
niinkun elämäkin. kirjoitti:
Vaaroista huolimatta upea kokemus. Itse olen tehnyt reissun vähän isommalla veneellä useasti. Tuulisella kelillä ei kannata mennä. Kannattaa mennä aikaisin aamulla tai illalla myöhään. Päivällä siellä on aina kohtalaisen kova aallokko, purjehtijat nauttivat. Varsinkin kesäiltaisin on paljon veneliikennettä = apu voi olla lähellä jos jotain sattuu. Laivoja ja niiden aaltoja täytyy varoa, liikkuvat aika kovaa avomerellä. Tallinnan päässä ollut välillä illalla todellinen hernerokka sumu ja varsinkin silloin on syytä tietää missä kohtaa väylällä ollaan. Tallinnan pikalaivat syöksyy sumusta esiin uskomattoman nopeasti. GPS on hyvä, välttämätön apuväline. Jos mahdollista ota pieni apumoottori veneeseen jolla voi puksutella perille jos tulee moottorihäiriö.
Joku tossa sanoi että soittamalla saa apua. Saa jos on VHF. Kännykkä ei toimi kun pikkusen matkaa Harmajan jälkeen, sitten taas seuraavan kerran lähellä Piritaa. Et sillai.
- en.
puuttuu. kirjoitti:
Joku tossa sanoi että soittamalla saa apua. Saa jos on VHF. Kännykkä ei toimi kun pikkusen matkaa Harmajan jälkeen, sitten taas seuraavan kerran lähellä Piritaa. Et sillai.
Tutka on varmaan ihan hyvä apuväline mutta ei sitä yleensä kellään ole pikkuveneessä. Plotterista näkee melko tarkkaan että pysyt väylän oikealla reunalla ajosuuntaasi nähden. Ne laivat painuu siellä toisella reunalla ohi. Sen verran on kokemusta että olin jäädä pikalaivan alle kun kuvittelin olevani yksin liikenteessä ja ajelin keskellä väylää sumussa. Valo ja äänishow oli melkoinen kun alus syöksyi ohitseni. Tämä on huomioitava nimenomaan Tallinan lahdella jossa on vilkas liikenne.
en. kirjoitti:
Tutka on varmaan ihan hyvä apuväline mutta ei sitä yleensä kellään ole pikkuveneessä. Plotterista näkee melko tarkkaan että pysyt väylän oikealla reunalla ajosuuntaasi nähden. Ne laivat painuu siellä toisella reunalla ohi. Sen verran on kokemusta että olin jäädä pikalaivan alle kun kuvittelin olevani yksin liikenteessä ja ajelin keskellä väylää sumussa. Valo ja äänishow oli melkoinen kun alus syöksyi ohitseni. Tämä on huomioitava nimenomaan Tallinan lahdella jossa on vilkas liikenne.
Että plotterilla ei tee yhtään mitään sumussa, sillä ei ole merkitystä että ajatko millä kohtaa väylää, vaan sillä että näet muut alukset! Vai olenko väärässä, eli plotterilla väylän styyrpuurin puoleista reunaa (ja uskoen sokeasti sen näyttämään) ja urhea kuolema koko miehistölle katamaraanin ruhjomana? ;)
- Joskus veneillyt
Välittäjä_LKV kirjoitti:
"Tallinnan päässä ollut välillä illalla todellinen hernerokka sumu ja varsinkin silloin on syytä tietää missä kohtaa väylällä ollaan. Tallinnan pikalaivat syöksyy sumusta esiin uskomattoman nopeasti. GPS on hyvä, välttämätön apuväline"
Mitä v---n hytyä siitä plotterilla on tuossa tilanteessa?
Eli tarkoitit varmaan, kokeneena ja asintuntevana veneilijänä tutkaa(!), ja näpyttelit vahingossa sen gps:än?Plotterista on paljonkin hyötyä. Ensinnäkin sen avulla löytää perille. Toiseksi sen avulla voi pysytellä väyläalueen reunalla tai ulkopuolella, jossa pikalaivat eivät kulje. Ei se tietenkään tutkaa korvaa, mutta matka on takuulla monta kertaa turvallisempi kuin ilman sitä.
Mielestäni plotteria ei juuri muulloin tarvitsekaan, kuin näkyvyyden ollessa rajoitettu. Hyvän näkyvyyden vallitessa normaali maisemanavigointi riittää.
Vain silloin kuin näkyvyys menee niin heikoksi, alle 200 - 300 m, että on todellinen vaara törmätä muihin aluksiin tai jäädä yliajetuksi, tutkan tarve korostuu. - Hyvä insinöörit
Joskus veneillyt kirjoitti:
Plotterista on paljonkin hyötyä. Ensinnäkin sen avulla löytää perille. Toiseksi sen avulla voi pysytellä väyläalueen reunalla tai ulkopuolella, jossa pikalaivat eivät kulje. Ei se tietenkään tutkaa korvaa, mutta matka on takuulla monta kertaa turvallisempi kuin ilman sitä.
Mielestäni plotteria ei juuri muulloin tarvitsekaan, kuin näkyvyyden ollessa rajoitettu. Hyvän näkyvyyden vallitessa normaali maisemanavigointi riittää.
Vain silloin kuin näkyvyys menee niin heikoksi, alle 200 - 300 m, että on todellinen vaara törmätä muihin aluksiin tai jäädä yliajetuksi, tutkan tarve korostuu.Kiitos, vastauksesi sisälsi kaiken minkä itsekin olisin halunnut tälle kirjaviisaalle kertoa.
Urpot luulee, että gps:llä pääsee ajamaan keskellä väylää, kokeneemmat tietää, että sillä voi myös välttää väyliä kun keli menee kuvaillun kaltaiseksi. - Hyvä taskulaskinmies
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Että plotterilla ei tee yhtään mitään sumussa, sillä ei ole merkitystä että ajatko millä kohtaa väylää, vaan sillä että näet muut alukset! Vai olenko väärässä, eli plotterilla väylän styyrpuurin puoleista reunaa (ja uskoen sokeasti sen näyttämään) ja urhea kuolema koko miehistölle katamaraanin ruhjomana? ;)
Tsori nyt vaan taskulaskinmies mutta jos järkeä on enemmän kun kiinteistövälittäjällä alkaa myös plotterin turvallinen käyttö hahmottua.. (katso edellä).
puuttuu. kirjoitti:
Joku tossa sanoi että soittamalla saa apua. Saa jos on VHF. Kännykkä ei toimi kun pikkusen matkaa Harmajan jälkeen, sitten taas seuraavan kerran lähellä Piritaa. Et sillai.
Sipoon kaunissaaren etelärannalla oma kännykkäni hyppää Viron verkkoon. Jotenkin hieman epäilytttää tuo radion tarve... En ole kokeillut, eli en tiedä.
- Matti Viikate
Ihan hyvin voit veneelläsi mennä, huomautan toki että moottori kuten venekin saa olla luotettava, koska mahdolliset ongelmat olisivat hyvin ikäviä. Polttoainetta pitää myös muistaa ottaa riittävästi. Mutta muuten jos taitoa ja järkeä riittää niin mikäs siinä. http://mattiviikate.newsvine.com/
- MiniKippari
Suosittelen jättämään väliin tuon reissun. Jos kuitenkin menet sillä pikku purtilolla merelle, niin muista että siellä on isojakin laivoja jotka ei sua väistä.
- heh62
MiniKippari kirjoitti:
Suosittelen jättämään väliin tuon reissun. Jos kuitenkin menet sillä pikku purtilolla merelle, niin muista että siellä on isojakin laivoja jotka ei sua väistä.
Kyllä isot laivat väistävät mikäli se on mahdollista ja mikäli ne havaitsevat pikkuveneen. Tietenkin järkevintä on pysytellä poissa isojen laivojen reitiltä, mutta väistämisvelvollisuus niillä on samanlainen kuin pienelläkin aluksella.
Suomenlahti on muuten kohtalaisen suuri ja vaikka siellä lehtien mukaan kulkee laivoja keula edellisen ahterissa kiinni, ei se kuitenkaan ihan niin ole. Pituussuuntaan laivoja kulkee molempiin suuntiin parin kilometrin välein joten siitä välistä pujahtaa pikkuveneellä helposti. - sumppi-1
heh62 kirjoitti:
Kyllä isot laivat väistävät mikäli se on mahdollista ja mikäli ne havaitsevat pikkuveneen. Tietenkin järkevintä on pysytellä poissa isojen laivojen reitiltä, mutta väistämisvelvollisuus niillä on samanlainen kuin pienelläkin aluksella.
Suomenlahti on muuten kohtalaisen suuri ja vaikka siellä lehtien mukaan kulkee laivoja keula edellisen ahterissa kiinni, ei se kuitenkaan ihan niin ole. Pituussuuntaan laivoja kulkee molempiin suuntiin parin kilometrin välein joten siitä välistä pujahtaa pikkuveneellä helposti.heh62: "Kyllä isot laivat väistävät mikäli se on mahdollista ja mikäli ne havaitsevat pikkuveneen. Tietenkin järkevintä on pysytellä poissa isojen laivojen reitiltä, mutta väistämisvelvollisuus niillä on samanlainen kuin pienelläkin aluksella."
Mitä vaan muistuu mieleeni jo laivurikurssien ajoilta en lähtisi kokeilemaan kauppamerenkulun kanssa havaitsiko tankkerin kippari pienvenettä saati pystyykö inhimillisesti ylipäänsä tekemään paljon manöövereitä Helsingin jälkeen matkalla Sköldvikiin. Mitä kokeilisin olisi kauppamerenkulun kunnioittaminen, mikä tässä riitelyketjussa ymmärretään väärin. Joka tapauksessa huviveneilijät ovat merellä huvikseen, ammattimerenkulku ei liene huviajelua ja siltä pohjalta. Ja niin, ettei tämä kunnioittaminen ole keltään jotain pois toisin kuin maaliikenteessä.
Vasta merellä jokainen on todellakin "omassa veneessään" (eikä joka iikka ole suinkaan jotenkin kollektiivisesti "samassa veneessä" kuten maissa). Maissahan sen muutaman urpon tyrimisen seuraukset jaetaan joka iikalle, merellä (ja ilmassa) se tyriminen menee vihdoinkin oikeaan osoitteeseen. Kippari merellä tai ilmassa kantaa vastuuta jopa omalla hengellään, maissa sen sijaan ns. "otetaan vastuu virheistä". Jos näiden "vastuiden" eron tajuaa ei kai synny tyhmiä kysymyksiä, jos nyt edes elämää kunnioittaa.
- fader
Ei minusta siinä piile mitään ihmeellistä riskiä. Valitaan sopiva keli ja riittävän väljä aikataului paluulle, jos keli muuttuu. Tota merenkulullista riskiä en oikein ymmärtänyt. Asiallinen vene ja selvinpäin ja varusteet kunnossa, eikun menoks!!"!!!
- Merimies Hessu
Tuo on erittäin hyvä että kysyy. Kun luen näitä vastauksia, niin monet ovat kyllä suorastaan aika lapsellisia. Asiallisesti ottaen tuollaisella veneellä pääsee kyllä Tallinnaan mutta suosittelisin lähtöä hyvällä säällä kesäaikaan ja nimenomaan Porkkalan kautta josta avomeriosuus on lyhin.
Käytännössä kannattaa mennä ensin Porkkalan kaupalle siellä olevaan vieraslaituriin josta saa tarvittaessa polttoainetta ja ruokaa yms. sekä ennenkaikkea vettä joka on Suomen puolella parempaa kuin Eestissä. Porkkalan kaupalla on muuten mahdollisuus saunoakin jos haluaa mutta erityisesti suosittelen yöpymistä siinä laiturissa jotta voi kelien salliessa lähteä Rönnskärin majakan vierestä kohden Eestin puolella olevaa Naissaarta joka ensimmäisenä näkyy kun ylittää Suomenlahtea. Ylitykseen menee muutama tunti riippuen veneen vauhdista ja kun tulee lähemmäksi niin Naissaari jätetään oikealle puolen Tallinnanlahdelle saavuttaessa ja siinä vaiheessa jo kaupunki näkyykin siellä lahden perällä. Siellä sitten odottaa Piritan hieno venesatama jossa on vieraspaikkoja ja palveluita. Polttoaine on siellä halvempaa kuin Suomessa joten kannattaa kyllä tankata niin paljon tankkeihin kuin suosiolla mahtuu. Hintataso on muutoinkin hieman halvempi kuin meillä joten terveellä järjellä siinä kyllä säästää.
Sitten kun on takaisinlähdön aika niin kannattaa todella seurata sääennusteita. Varsinkin pohjoistuulet voivat nostaa ilkeän aallokon jo Tallinnanlahdella ja jos tuulee niin kannattaa odottaa tuulen tyyntymistä ainakin iltaan mutta voi joutua odottamaan päivän tai kaksikin. Ei ole mitään mieltä lähteä tuon kokoisella veneellä ajelemaan ennenkuin aallokko on siedettävää. Jos ajat silloin vastatuuleen niin aallokko pienenee kyllä sitä mukaa kuin rannikko lähenee. Itä- ja länsituulilla on syytä jäädä odottelemaan koska silloin kulkusuunnassa joutuisit sivuaallokkoon ja sellaista pitää kyllä välttää.
Mutta kaikkein tärkeintä on kunnon varusteet ja ennenkaikkea kartat alueilta jossa aiot ajella. Siitä osaat kyllä alustavasti kohdentaa että missä kulloinkin liikut ja mitä tulee vastaan. Sumun varalta kompassi on kyllä välttämätön ja ylipäätään veneessä tulee olla normaali katsatusvarustus.
Olen itse ajellut paateilla aina Kanarian saarille asti mutta ne ovat olleet sentään isompia ja ammatiltani olen merimies joten olen myös kauppalaivollakin kiertänyt Uudessa Seelannissa asti. Mutta sanoisi kyllä että normaali ihminen jolla on kiinnostusta ja tervettä järkeä, pääsee kyllä tuollaisella veneellä Tallinnaan. Mutta kannattaa ottaa tietoa vaikkapa Veneilyliitosta.
Onnea reissuun!- Tänä kesänä
Ainahan sieltä lautan peesissä takaisin pääsee jos keli kovenee, kummasti tasottuu isompikin aallokko.
- merenkävijä
Hei,
Itse olen käynyt lukuisat kerrat Veneellä Tallinnassa. Suosittelen että menet Kesäkuussa yöaikaan, eli lähdet illalla. Kesäkuussa yöt ovat valoisia ja Suomenlahti on öiseen aikaan usein tyyni. Ennen lähtöä kannattaa tarkistaa että kaikki oleellinen on mukana suunnistusvälineet, gps, liivit, hätäraketit, puhelin(huomio kentät) ja mielellään myös radio jne...
Lisäksi suosittelen että kun menet ensimmäistä kertaa liityt esim. venekerhon matkaan tai kerrot toiselle veneilijälle kuka on myös menossa Tallinnaan aikeistasi. Tämä siksi että, jos jotain sattuu niin on hätä tarvittaessa lähempänä. Ei muuta kuin hyvää matkaa!- meripetoinen
...ottaa polttoainetta tarpeeksi,sillä on ikävää jos Suomen Meripelastusseura joutuu sinut sieltä noutamaan.
Syystä että paikallisella meripelastusseuralla ei välttämättä resursseja sinun auttamiseksi jos niin käy.
Näitä halvan polttoaineen hakijoita kun joudutaan hakemaan Suomen meripelastus-seurojen toimesta kymmenittäin joka kesä...
Muuten en näe mitään ongelmaa kunhan säätiedot ovat hallinnassa...
Mennäänhän sinne kajakeillakin...
- V_onkamies
Tulihan sieltä virosta aikoineen lepajoe ja roosnaki, (vai mitää ne oli) ihan kumiveneellä tänne keikalle.
Itse olen parikertaa juossu tukkia pitkin Tallinnaan.
Helppoa kuin heinänteko. - Only for fun
tekemään tuon 4,2 m kumivenellä. Toisaalta, vene luokiteltu C, kipparilla kohtuu laaja kokemus, matkavauhti yli 20 solmua( hyvällä kelillä), mukana myös apumoottori, ja keikka toteutetaan vain hyvällä kelillä. Aamuyöstä matkaan. Perillä lepoa ja sään/kelin salliessa paluu myöhään iltasella. Miksi? Ihan huvikseni vain.
Jos otan ollenkaan vhf än mukaan, niin se on se käsimalli vain hätätilanteita varten(tiedän, onneton kantavuus), sekin on tod näk "overkill". - 11+12
Mistään älyköstä ei ole ainakaan kyse kun katsoo kirjoitustasi. Lause aloitetaan aina ISOLLA KIRJAIMELLA!.
Kirjoituksesi näyttää tältä silmissäni jota on ikävä lukea. Samoin kun joku puhuu tasapaksusti kuin paavi, joka on todella rasittavaa.
josetosaakirjoittaamenetakaisinkouluunopettelemaan.kirjoituksesieipalvelelukijaansakoskakaikkitekstikokonaisuusonyhtäloputontajatkumoa.kunopitkirjoittamaansepalveleelukijaansavaihaluatkokirjoittaapalstallevainitsellesi?.josethaluaettäkirjotustasionhelppolukeajaymmärtääjätäkirjoittaminenkokonaantekemättäpalstalle.
xD- Hyvä natkut
Silmiäsi on ikävä lukea.
- Täysin turha viesti
JOS PYSTYT KIRJOITTAJAN ÄO´N PÄÄTELEMÄÄN TUOSTA TEKSTISTÄ. tOISAALTA SINUN KIRJOITUKSESI EI LIITTYNYT ITSE AIHEESEEN MITENKÄÄN, SIITÄ OSAAMME KYLLÄ PÄÄTYELLÄ JOTAKIN.
- 5555555
Tsunaminkaltaisten hyökyaaltojen muodostuminen on mahdollista myös Suomenlahdella, joka on matala ja jossa laivaliikenne on vilkasta. Ainakin neljä ihmistä on kuollut peräaaltojen aiheuttaman hyökyaallon voimasta Tallinnanlahdella. Viimeksi vappuna veneilijä joutui veden varaan, kun ohi kulkeneen pika-aluksen peräaallosta syntynyt hyökyaalto kaatoi hänen veneensä Helsingin edustalla Gråskärsbådanin luodolla eli Halliluodolla.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pika-alukset voivat aiheuttaa hyökyaaltoja Suomenlahdella/1135256697853 - titanix
ton mittasessa veneessä ku ei ole kaiketi sitä keulaporttiongelmaa,, ja on olemassa kirja jossa äijät veti avoveneellä stadista islantiin,, kirjan nimeä en nyt muista,,, mutta jos ei mene niin myöhemmin harmittaa,,, eli ei ku menoks,,, pieni suunitelma saattaa auttaa ,,, tosimies luottaa ,,, no mihin nyt luottaa,,,
- Ernesti10
Rauhoittukaa. Viime viikonluppuna ajoin 19-jalkaisella Trophylla Tallinnaan ja takaisin. Hieno kyyti. Matkanopeus mennen tullen 23 solmua, vaikka takaisin tullessa 7 metriä sekunnissa lounaasta. Alle jenkkivene, joka suunniteltu huvifisusteluun valtamerillä. Ja toki snadi kokemuskaan ohajstamisesta ei ole pahasta. Matkustajalauttojen aallot kannatta tietenkin ottaa keula edellä. Ei se sen kummempaa ole.
- kohta vesille ehkä
Tulee itsellänin pari kysymystä mieleen.
Itse pohdin tuollaisia että jos jokin menee pieleen niin miten saat apua?
Kun olet keskellä merta, joko veneessä tai ilman venettä :)
Minun mielestäni tälläinen on aika oleellista valmistelua koska mahdollisesti
kyse ei ole itsestä vaan vaikka matkakumppanista saattaa tarvita pikaista apua. Se sairaskohtaus voi sattua keskellä mertakin tai jokin muu asia että tarvii apua.
Kuten konerikko/häiriö niin jotain apua silloin pitäisi saada jollakin tavalla.
On tuota väliä menty muutaman kerran mutta en minä laivasta ole seurannut koskaan että onko siellä merellä millainen liikenne muita veneitä/laivoja
että saako siellä apua. Tuskin sen varaan kannattaa laskea että huomaako joku.
Ok, hätäraketti toki.
Että pelaako kännykkä siellä merellä?
112 on eri verkossa että millainen kantavuus siinä verkossa on
koska 112 toimii kuulemma silti vaikka kenttä katoaa katveen takia,
toki 112 verkkokin voi olla katveessa.- Yammu-setä
Pysy ihmeessä kotona neljän seinän sisällä! Tosin sinnekin on moni kuollut...
- sumppi-1
Yammu-setä kirjoitti:
Pysy ihmeessä kotona neljän seinän sisällä! Tosin sinnekin on moni kuollut...
Kylläpä Tallinnan googlettaminen kiinnostaa monensorttista väkeä.
- ew3rgf32232323
Yammu-setä kirjoitti:
Pysy ihmeessä kotona neljän seinän sisällä! Tosin sinnekin on moni kuollut...
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288711446775.html
Ei kannata väheksyä näitä asioita, juuri nämä vastaajat "Pysy ihmeessä kotona neljän seinän sisällä! Tosin sinnekin on moni kuollut..." on varmaan niitä ketkä on pulassa sitten, mennään vaan meiningillä. - keyboardsailor
"Itse pohdin tuollaisia että jos jokin menee pieleen niin miten saat apua?
Kun olet keskellä merta, joko veneessä tai ilman venettä :)"
Unohda matkapuhelimet! Digitaalinen selektiivikutsu (DSC kanavalla 70) VHF:llä tai suoraan puheella VHF-kanavalla 16. Eli alukseen pulttaat kiinteästi DSC-toiminnolla varustetun VHF-radion ja kiinnität liiveihin käsiradion. Edellinen joko varustettuna sisäisellä GPS:llä tai sitten ulkoisella GPS-laitteella. Käsiradiossa GPS ja DSC toiminnot sisäänrakennettuina. Itselle SRC-pätevyys (ellei jo ole) sekä aluksen radiolupaan siis kahdet radiot. Lisäksi, lue ihmeessä tuo erinomainen opus:
https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin__radioliikenne_opas_2010.pdf - Ota VHF
keyboardsailor kirjoitti:
"Itse pohdin tuollaisia että jos jokin menee pieleen niin miten saat apua?
Kun olet keskellä merta, joko veneessä tai ilman venettä :)"
Unohda matkapuhelimet! Digitaalinen selektiivikutsu (DSC kanavalla 70) VHF:llä tai suoraan puheella VHF-kanavalla 16. Eli alukseen pulttaat kiinteästi DSC-toiminnolla varustetun VHF-radion ja kiinnität liiveihin käsiradion. Edellinen joko varustettuna sisäisellä GPS:llä tai sitten ulkoisella GPS-laitteella. Käsiradiossa GPS ja DSC toiminnot sisäänrakennettuina. Itselle SRC-pätevyys (ellei jo ole) sekä aluksen radiolupaan siis kahdet radiot. Lisäksi, lue ihmeessä tuo erinomainen opus:
https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin__radioliikenne_opas_2010.pdfNäin juuri!
Helsingin ja Tallinnan välillä on aina joka paikassa vähintään 10 ammatti- ja viranomaisalusta, jotka kuulevat VHF:llä lähetetyn hätäkutsun ja osaavat antaa apua.
Missään avomerellä ei kannata olla pelkän kännykän varassa. Periaatteessa Suomen tai Viron tukiasemat kattavat koko ylityksen, mutta sitä ei kukaan takaa. Lisäksi hädän tullen kastunut tai kastumiselta varjeltava kännykkä on pelkkä leikkikalu vesitiviiseen ja venekäyttöön tarkoitettuun VHF-radioon verrattuna. - FF 27 Charlotta
keyboardsailor kirjoitti:
"Itse pohdin tuollaisia että jos jokin menee pieleen niin miten saat apua?
Kun olet keskellä merta, joko veneessä tai ilman venettä :)"
Unohda matkapuhelimet! Digitaalinen selektiivikutsu (DSC kanavalla 70) VHF:llä tai suoraan puheella VHF-kanavalla 16. Eli alukseen pulttaat kiinteästi DSC-toiminnolla varustetun VHF-radion ja kiinnität liiveihin käsiradion. Edellinen joko varustettuna sisäisellä GPS:llä tai sitten ulkoisella GPS-laitteella. Käsiradiossa GPS ja DSC toiminnot sisäänrakennettuina. Itselle SRC-pätevyys (ellei jo ole) sekä aluksen radiolupaan siis kahdet radiot. Lisäksi, lue ihmeessä tuo erinomainen opus:
https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin__radioliikenne_opas_2010.pdfTuohon ilman venettä vaihtoehtoon olen itse miettinyt tällaista:
http://www.marinea.fi/oceansignal_plb1_hatalahetin
- Kakukmäe
Kävin viime kesänä Tallinnassa meripäivillä omalla veneellä. Vene on Yamarin Cross 57 115hp Yamahalla. Matkareitti oli Espoon Haukilahti - Tallinnnan uusi Kakumäen vierassatama. Matka kesti alle kaksi tuntia suunta. Nopeutta oli 25 solmua. Ilma oli kirkas aurinkoinen, tuuli lännestä 2-3 m/s. Keskiviivalla näkyi molemmat rannat, Porkkalan niemi ja Tallinnan korkeat talot. Naissaaren itärantaa pitkin täysin suojassa muutama maili. Varusteina merikartan ja kompassin lisäksi Garminin plotteri. Kaiken a ja o on mielestäni ajoitus. Tutkin tuuliennusteita noin viikon ennen kuin lähdin. Varhain aamulla liikkeelle, sopivasti polttoainetta ja varusteet kunnossa. Ilmoitin vielä lähtiessä ettt jos ei kahteen tuntiin kuulu niin voitte ilmoittaa viranomaisille. Puhelin ei nimmittäin kuulunut joka paikassa ja radiota ei ole. Ensi kesänä menen taas kunhan keli on hyvä.
- Avomerikammo
On siinä oma hohtonsa, kun on poutakelilla pienellä veneellä keskellä merta ja edessä näkyy pienenä tikkuna Helsingin majakka ja takana loittonee Tallinnan matala. Nopealla moottoriveneellä varsinaisessa avomeriosuudessa ei kestä kuin ehkä reilun tunnin verran.
Ainakin hyvällä kelillä avomeriaallokko on ihan erilaista kuin saariston ja Tallinnanlahden ristiaallokko.
- Anonyymi
Suosittelen, että vaihdat koneen ennen matkaa.
Aloitus on 10 vuotta vanha ja siinä ajassa sekä kone, että vene on voinut rapistua. - Anonyymi
Täähän oli jännä juttu...tunnen ihmisiä jotka on meloneet Tallinnaan ja olen tavannut myös miehen joka ajoi Optarilla Talliinnaan joten oletin että tehokkaalla moottorilla TAI vähänkin merikelpoisella purkkarilla toi on pikku juttu. Jännä kuulla ettei olekaan. Ymmärrän kyllä itsekin että sään pitää olla hyvä ja että keskeltä menee väyliä, mutta en tiedostanut että sää voi muuttua noin nopeasti ja noin kovaksi.
Miten mahtaa onnistua Suomen puolelta Tukholmaan? Senkin välin joku meloi ja kertoi että pisin saarten väli on vain jotain parikymmentä mailia? Onko tämä väli helpompi veneiltävä?- Anonyymi
Nopealla moottoriveneellä se ON pikku juttu, kunhan tosiaan seuraa säätiedotuksia mukaanlukien aallonkorkeustiedot.
Purkkarilla tai uppoumanopeuksisella moottoriveneellä vähän isompi, koska matkaan menevä aika on moninkertainen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832