Perehdyttämisongelmia

rips raps rups

Olen isossa yrityksessä taloushallinto-osaston esimiehenä. Palkattiin henkilö vuokratyövälityksen kautta. Työn laatu tarvitsee perehdytystä. Osoittaakseni luottamusta alaisiini annoin heille tuon ihmisen perehdyttämisen keskenään sopimalla.

Kahden viikon kuluttua tuo henkilö lähti ovet paukkuen, ja em. toimistosta tuli kysely, miksi heidän työntekijäänsä ei oltu perehdytetty työhön. Selvisi että kukaan ei ollut halunnut / ehtinyt / viitsinyt perehdyttää.

Seuraavan lisätyöntekijän kanssa määräsin henkilöt perehdyttämistoimiin. Nämä määrätyt ilmoittivat, että he irtisanoutuvat, jos joutuvat oman työnsä lisäksi perehdyttämään uutta henkilöä. Vapaaehtoisia ei tietenkään ilmaantunut.

Tarvitaan kuitenkin lisätyövoimaa. Erillistä konsultointihenkilöä ei kustannussyistä myönnetä johdon taholta. Olen nyt täysin neuvoton. Mitä tekisitte tilanteessani?

4

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilirimpsis

      Hankala ongelma on tuttua kaikissa työpaikoissa.

      Ihmiset tietävät, minkälaisen sopimuksen ovat allekirjoittaneet, ja siihen vedotaan herkästi kun jotain erikoista tarvetta ilmenee. Kun sopparissa ei ole mainintaa esim. "ja tarvittaessa muut osaston tehtävät", tilanne on pääsemätön. Määrätä voi yrittää, mutta sitten käy noin kun kuvailit.

      Tässä pari vinkkiä:

      1) Seuraavaa vakituista palkatessa yritä saada mainittu kohta soppariin. Tai kysy suoraan, haluaako hän tarvittaessa toimia "päällystakkina".

      2) Yritä palkata siihen osastolta joku, joka on arin vaihtamaan duunipaikkaa tai kiltein tai sinua eniten mielistelevä.

      3) Jokin lisäetu, vaikka viikon lisäloma per vuosi voisi olla hyvä porkkana. Tarkkana vain, ettei ruveta vedättämään liikaa, ja sinä menetät kasvosi ja arvovaltasi.

      4) Minä olen tavannut henkilöitä, jotka tykkäävät muiden perehdyttämisestä, mieti miten saisit palvelukseesi sellaisen.

      Ehkä voisit palaveerata omien esimiestesi kanssa, heilläkin voi olla ideoita.

      • perehdyttäjä

        Useimmissa paikoissa oto-perehdyttäjälle maksetaan 5% palkanlisää. Onko teillä mahdollista antaa tälläinen lisäporkkana? Perehdytys ei ole itsestään selvää pässin lihaa kaikille. Siihen tarvitaan sopiva henkilö, joka osaa siirtää tietotaidon uudelle työntekijälle. Vaikka osasto olisi täysi asiantuntijoita, voi olla ettei kukaan heistä osaa perehdytystä tehdä.

        Olen itse ollut 3 vuotta oto-perehdyttäjänä ja henkilöstökouluttajana. Kävin koulutusprosessin omaksumiseen ammattikorkeassa henkilöstökouluttajan opinnot. Oletko kysynyt, haluaisiko joku ottaa perehdytystyön vastuilleen, jos koulutat hänet siihen? Nyt tietysti joku vetoaa siihen, ettei perehdyttäjän tarvitse tietää mitään muuta kuin neuvoo vaan työt. Sehän ei pidä paikkaansa.

        Perehdytystyön arvoa nostaa se, että myös esimies arvostaa kyseistä työtä.


      • tttttttttttttttttttt
        perehdyttäjä kirjoitti:

        Useimmissa paikoissa oto-perehdyttäjälle maksetaan 5% palkanlisää. Onko teillä mahdollista antaa tälläinen lisäporkkana? Perehdytys ei ole itsestään selvää pässin lihaa kaikille. Siihen tarvitaan sopiva henkilö, joka osaa siirtää tietotaidon uudelle työntekijälle. Vaikka osasto olisi täysi asiantuntijoita, voi olla ettei kukaan heistä osaa perehdytystä tehdä.

        Olen itse ollut 3 vuotta oto-perehdyttäjänä ja henkilöstökouluttajana. Kävin koulutusprosessin omaksumiseen ammattikorkeassa henkilöstökouluttajan opinnot. Oletko kysynyt, haluaisiko joku ottaa perehdytystyön vastuilleen, jos koulutat hänet siihen? Nyt tietysti joku vetoaa siihen, ettei perehdyttäjän tarvitse tietää mitään muuta kuin neuvoo vaan työt. Sehän ei pidä paikkaansa.

        Perehdytystyön arvoa nostaa se, että myös esimies arvostaa kyseistä työtä.

        että tuollainen oto-perehdyttäjäkin juttu olemassa. Meidän firmassa työnjohdon pitäisi perehdyttää uudet työntekijät tehtäviin,,,yleensä se jää alaisten hommiin,,,hmmmmmm, pitääpä seuraavassa palaverissa mainita!


      • ZZxx69
        tttttttttttttttttttt kirjoitti:

        että tuollainen oto-perehdyttäjäkin juttu olemassa. Meidän firmassa työnjohdon pitäisi perehdyttää uudet työntekijät tehtäviin,,,yleensä se jää alaisten hommiin,,,hmmmmmm, pitääpä seuraavassa palaverissa mainita!

        Huomasin Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehdessä seuraavanlaisen artikkelin. Jäinkin miettimään, että tässä saattaisi olla hyvä tulevaisuuden malli hoitaa perehdytys kaikille tasapuolisesti ja samansisältöisesti ilman että se sitoo muiden työntekijöiden työpanoksen useaksi päiväksi.
        Kannattaa tutustua!

        Ohessa linkki:
        http://www.y-lehti.fi/koulutus/nayta/4170


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe