Cantilever-jarrut

Jarruttelija

Ovatko cantilever-jarrut paremmat kun v-jarrut ja saako ne asennettua v-jarrujen tilalle? V-jarruissa on sitä säätöä aina niin paljon, niin kysyin josko cantilevereilla selviäs pienemmällä työllä.

11

4887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xc-fun

      Siis miksi ihmeessä haluaisit siirtyä jo valmiiksi vanhanaikaisesta ja tehottomasta jarruratkaisusta vielä huonompaan vaihtoehtoon? Omapa on asiasi, mutta neuvoisin hommaamaan ihan suoraan pyörän levyjarruilla, vieläpä hydraulisilla levyjarruilla, joiden teho ja luotettavuus ovat huippuluokkaa. Itse en kelpuuta pyörävalikoimaani ainuttakaan pyörää vannejarruilla, jopa kaupunkipyörässäni on mekaaniset levyjarrut. Minun tallissani vannejarrujen aika on lopullisesti ohi. En tule kelpuuttamaan minkäänlaisia vannejarruja edes mökkipyörään.

      • perapervo.

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???


      • AS
        perapervo. kirjoitti:

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???

        Jos kilpapyörä on maastopyörä, niin totta ihmeessä suosittelen levyjarruja. Maantiepyörään levyjarruja edes saa kiinni ja joihinkin Cyclocrosseihin levyjarrut saadaan kiinni, mutta niitä ne on kiellettyjä kilpasarjoissa.

        yhteenveto:
        Maastopyörät(kilpasarja): Kyllä
        Maantiepyörä(kilpasarja): Ei varsinaisesti kielletty, mutta ei mahdollista asentaa
        Cyclocross(kilpasarja): Säännöt kieltävät


      • xc-fun
        AS kirjoitti:

        Jos kilpapyörä on maastopyörä, niin totta ihmeessä suosittelen levyjarruja. Maantiepyörään levyjarruja edes saa kiinni ja joihinkin Cyclocrosseihin levyjarrut saadaan kiinni, mutta niitä ne on kiellettyjä kilpasarjoissa.

        yhteenveto:
        Maastopyörät(kilpasarja): Kyllä
        Maantiepyörä(kilpasarja): Ei varsinaisesti kielletty, mutta ei mahdollista asentaa
        Cyclocross(kilpasarja): Säännöt kieltävät

        Itse asiassa maantiepyörään saa _joissakin_ tapauksissa levyjarrut kiinni. Kun maantiepyöränä on fitness-pyörä, monissa malleissa on levyjarrut, vieläpä hydrauliset levyjarrut. Tunturi CX-700 on "cyclocrossari", jossa on levyjarrut, se on enemmänkin all round-maantiepyörä kuin cc. Kilpasarjojen säännöillä ei kuntoilijalle ole mitään merkitystä. Cyclocrossareja saa levyjarruillakin, niinpä kannattaa suosia nimenomaan levyjarruja niiden luotettavuuden ja tehokkuuden takia.

        Itse sanon vannejarrulla varustetulle maantiepyörälle ihan suoraan ei kiitos. Ajelen mieluummin fitness-pyörällä jossa on hydrauliset levyjarrut.

        Kuten sanottu, itse en enää koskaan hanki mitään pyörää jossa on cantit tai v-jarrut tai ylipäätään vannejarrut. Olen kyllästynyt vaihtamaan jarrupaloja, säätämään jatkuvasti jarruja ja vaihtamaan yhtenään jarruvaijereita jotka ovat rispaantuvaa tavaraa. Hydrauliset levyjarrut ovat harastepyörässä ehdoton vaatimus, kaupunkipyörässä riittävät mekaanisetkin levyjarrut. Mitä huoltovapaampi osa, sitä parempi. En viitsi olla aina rassaamassa jotakin osaa pyörässä siksi, että on mennyt ajossa paskaksi tai kulunut kun on alunperinkin ollut surkea osa. Lähtökohtaisesti en hyväksy enää osasarjoissakaan mitään alle Shimano SLX/XT-tason, poikkeuksena kaupunkipyörä jossa on halvempi etuvaihtaja.
        Mitä kalliimpi osa, sitä parempi ja luotettavampi palikka.


      • perapervo. kirjoitti:

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???

        Hyvin huomaa kuinka tilanne muuttunut vajaassa viidessätoista vuodessa.
        Käytännössä kaikki maantie kilpapyörien valmistajat ovat siirtyneet levyjarruihin pyörissään...


    • AS

      Ei, Cantileverit eivät ole paremmat kuin V-jarrut. Niissä on vetosuhde aivan erillainen ja tosiaan vanhempaa mallia/tekniikkaa kuin v-jarrut. Erilainen vetosuhde saattaa asettaa tiettyjä kriteereitä jarrukahvojen suhteen. Hyvät v-jarrut pesee jarrutustehossa halvemmat levarit mennen tullen. Toki v-jarruja joutuu säätämään sitä mukaa kun palat kuluvat, mutta jarrutehoa löytyy silti paljon.

      xc-fun suositteli levyjarruja joka ei ole huono vaihtoehto. Tosin tämä voi tulla kalliiksi jos pyörässäsi ei ole kiinnikeitä(korvakkeet) jarrusatuloille. Jos asia on kunnossa korvakkeiden osalta tulee sinun hankkia joko uudet navat/tai vaihtoehtoisesti uusi kiekkopari, joista löytyy kiinnitys mahdollisuus jarrulevyille. Levyjarrut ovat yleisesti ottaen käyttäjäystävälliset, koska niitä ei tarvitse olla jatkuvasti säätämässä ja jarruteho hyvänä vuoden ympäri/kelissä kuin kelissä. Näin teoriassa... Käytännössä jos jarrupaloille eksyy öljyä jarruteho lopahtaa välittömästi, eikä niitä kovin helposti saa enää puhtaaksi. Helpoin ratkaisu on hakea uudet palat kaupasta. Öljyiset jarrupalat tuovat mukanaan myös voimakkaan ulinen ja vinkunan. Ongelmia ei kuitenkaan tule kunhan pidät huolen siitä, että jarrupaloihin ei mene rasvaa/öljyä.

      • Axelsson

        Eiks cantilever-jarruja joudu säätämään ihan siinä missä v-jarrujakin? Eli sitä mukaan mitä palat kuluu, sekä tämä hieman vaativampi säätö paloja vaihdettaessa, kun pitää säätää palojen oikea kulma (tämä säätö on mielestäni helpompi tehdä v-jarruissa). Yllämainitun vetosuhteen takia cantilevereissa vaijeri on jarruttaessa huomattavasti kireämmällä, joten cantileverissä vaijerin kulutus on kovempaa. Uskon että cantilevereistä ollaan uudemmissa pyörissä uovuttuu ihan hyvästä syystä, vaikkei ne nyt huonojakaan ole. En itse menisi vaihtamaan v-jarruja cantilevereihin. Mun mielestä cantilevereitä voidaan kiinnittää suoraan v-jarrujen tappeihin, mutta hanki varmempaa tietoa tästä ennenkuin (jos?) meeto ostamaan uudet jarrut :)


      • Pomppukeppi
        Axelsson kirjoitti:

        Eiks cantilever-jarruja joudu säätämään ihan siinä missä v-jarrujakin? Eli sitä mukaan mitä palat kuluu, sekä tämä hieman vaativampi säätö paloja vaihdettaessa, kun pitää säätää palojen oikea kulma (tämä säätö on mielestäni helpompi tehdä v-jarruissa). Yllämainitun vetosuhteen takia cantilevereissa vaijeri on jarruttaessa huomattavasti kireämmällä, joten cantileverissä vaijerin kulutus on kovempaa. Uskon että cantilevereistä ollaan uudemmissa pyörissä uovuttuu ihan hyvästä syystä, vaikkei ne nyt huonojakaan ole. En itse menisi vaihtamaan v-jarruja cantilevereihin. Mun mielestä cantilevereitä voidaan kiinnittää suoraan v-jarrujen tappeihin, mutta hanki varmempaa tietoa tästä ennenkuin (jos?) meeto ostamaan uudet jarrut :)

        Cantien ja V-jarrujen vetosuhde ei ole samanlainen joten niitä ei voi välttämättä vaihtaa suoraan ilman että myös jarrukahvat vahdetaan. Ainakin jarrutuntuma ja kontrolli huononee jos ei käytä juuri sille jarrulle tarkoittetua kahvaa. Lisäksi Cantien jarupalojen säätö on huomattavasti vaikeampaa kuin V-jaruissa joten sikälikin mennään vaihdossa vain ojasta allikkoon.
        Toki V-jarrujakin on huonoja ja kokemukseni mukaan aika iso osa halvoista ensiasennusjarruista ei toimi hetken päästä enää kovinkaan hyvin. Jarrulänget jumiutuvat helposti eivätkä palauta enää kunnolla tai palauttavat epäkeskeisesti jolloin säätäminen on hyvin vaikeaa. Mutta uudet vähän paremmat V-jarrut eivät maksa todellakaan paljon joten pelkkä vaihto parempiin voi olla järkevää jos tuntuu että säätö on liian hankalaa.


      • Jarruttelija1
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Cantien ja V-jarrujen vetosuhde ei ole samanlainen joten niitä ei voi välttämättä vaihtaa suoraan ilman että myös jarrukahvat vahdetaan. Ainakin jarrutuntuma ja kontrolli huononee jos ei käytä juuri sille jarrulle tarkoittetua kahvaa. Lisäksi Cantien jarupalojen säätö on huomattavasti vaikeampaa kuin V-jaruissa joten sikälikin mennään vaihdossa vain ojasta allikkoon.
        Toki V-jarrujakin on huonoja ja kokemukseni mukaan aika iso osa halvoista ensiasennusjarruista ei toimi hetken päästä enää kovinkaan hyvin. Jarrulänget jumiutuvat helposti eivätkä palauta enää kunnolla tai palauttavat epäkeskeisesti jolloin säätäminen on hyvin vaikeaa. Mutta uudet vähän paremmat V-jarrut eivät maksa todellakaan paljon joten pelkkä vaihto parempiin voi olla järkevää jos tuntuu että säätö on liian hankalaa.

        Ehkä tyydyn v-jarruin ja pyrin säätämään parhaani mukaan :). Kiitos vastauksista!


    • Anonyymi

      Kyllä pitäs saada kun meni minunkin Scott pyörään noin 15 vanhaan

      • Anonyymi

        Canteissa on parempi tuntuma kuin v-jarruissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe