Cantilever-jarrut

Jarruttelija

Ovatko cantilever-jarrut paremmat kun v-jarrut ja saako ne asennettua v-jarrujen tilalle? V-jarruissa on sitä säätöä aina niin paljon, niin kysyin josko cantilevereilla selviäs pienemmällä työllä.

16

5490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xc-fun

      Siis miksi ihmeessä haluaisit siirtyä jo valmiiksi vanhanaikaisesta ja tehottomasta jarruratkaisusta vielä huonompaan vaihtoehtoon? Omapa on asiasi, mutta neuvoisin hommaamaan ihan suoraan pyörän levyjarruilla, vieläpä hydraulisilla levyjarruilla, joiden teho ja luotettavuus ovat huippuluokkaa. Itse en kelpuuta pyörävalikoimaani ainuttakaan pyörää vannejarruilla, jopa kaupunkipyörässäni on mekaaniset levyjarrut. Minun tallissani vannejarrujen aika on lopullisesti ohi. En tule kelpuuttamaan minkäänlaisia vannejarruja edes mökkipyörään.

      • perapervo.

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???


      • AS
        perapervo. kirjoitti:

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???

        Jos kilpapyörä on maastopyörä, niin totta ihmeessä suosittelen levyjarruja. Maantiepyörään levyjarruja edes saa kiinni ja joihinkin Cyclocrosseihin levyjarrut saadaan kiinni, mutta niitä ne on kiellettyjä kilpasarjoissa.

        yhteenveto:
        Maastopyörät(kilpasarja): Kyllä
        Maantiepyörä(kilpasarja): Ei varsinaisesti kielletty, mutta ei mahdollista asentaa
        Cyclocross(kilpasarja): Säännöt kieltävät


      • xc-fun
        AS kirjoitti:

        Jos kilpapyörä on maastopyörä, niin totta ihmeessä suosittelen levyjarruja. Maantiepyörään levyjarruja edes saa kiinni ja joihinkin Cyclocrosseihin levyjarrut saadaan kiinni, mutta niitä ne on kiellettyjä kilpasarjoissa.

        yhteenveto:
        Maastopyörät(kilpasarja): Kyllä
        Maantiepyörä(kilpasarja): Ei varsinaisesti kielletty, mutta ei mahdollista asentaa
        Cyclocross(kilpasarja): Säännöt kieltävät

        Itse asiassa maantiepyörään saa _joissakin_ tapauksissa levyjarrut kiinni. Kun maantiepyöränä on fitness-pyörä, monissa malleissa on levyjarrut, vieläpä hydrauliset levyjarrut. Tunturi CX-700 on "cyclocrossari", jossa on levyjarrut, se on enemmänkin all round-maantiepyörä kuin cc. Kilpasarjojen säännöillä ei kuntoilijalle ole mitään merkitystä. Cyclocrossareja saa levyjarruillakin, niinpä kannattaa suosia nimenomaan levyjarruja niiden luotettavuuden ja tehokkuuden takia.

        Itse sanon vannejarrulla varustetulle maantiepyörälle ihan suoraan ei kiitos. Ajelen mieluummin fitness-pyörällä jossa on hydrauliset levyjarrut.

        Kuten sanottu, itse en enää koskaan hanki mitään pyörää jossa on cantit tai v-jarrut tai ylipäätään vannejarrut. Olen kyllästynyt vaihtamaan jarrupaloja, säätämään jatkuvasti jarruja ja vaihtamaan yhtenään jarruvaijereita jotka ovat rispaantuvaa tavaraa. Hydrauliset levyjarrut ovat harastepyörässä ehdoton vaatimus, kaupunkipyörässä riittävät mekaanisetkin levyjarrut. Mitä huoltovapaampi osa, sitä parempi. En viitsi olla aina rassaamassa jotakin osaa pyörässä siksi, että on mennyt ajossa paskaksi tai kulunut kun on alunperinkin ollut surkea osa. Lähtökohtaisesti en hyväksy enää osasarjoissakaan mitään alle Shimano SLX/XT-tason, poikkeuksena kaupunkipyörä jossa on halvempi etuvaihtaja.
        Mitä kalliimpi osa, sitä parempi ja luotettavampi palikka.


      • perapervo. kirjoitti:

        eli suositteletko myös kilpapyörään levyjarruja???

        Hyvin huomaa kuinka tilanne muuttunut vajaassa viidessätoista vuodessa.
        Käytännössä kaikki maantie kilpapyörien valmistajat ovat siirtyneet levyjarruihin pyörissään...


    • AS

      Ei, Cantileverit eivät ole paremmat kuin V-jarrut. Niissä on vetosuhde aivan erillainen ja tosiaan vanhempaa mallia/tekniikkaa kuin v-jarrut. Erilainen vetosuhde saattaa asettaa tiettyjä kriteereitä jarrukahvojen suhteen. Hyvät v-jarrut pesee jarrutustehossa halvemmat levarit mennen tullen. Toki v-jarruja joutuu säätämään sitä mukaa kun palat kuluvat, mutta jarrutehoa löytyy silti paljon.

      xc-fun suositteli levyjarruja joka ei ole huono vaihtoehto. Tosin tämä voi tulla kalliiksi jos pyörässäsi ei ole kiinnikeitä(korvakkeet) jarrusatuloille. Jos asia on kunnossa korvakkeiden osalta tulee sinun hankkia joko uudet navat/tai vaihtoehtoisesti uusi kiekkopari, joista löytyy kiinnitys mahdollisuus jarrulevyille. Levyjarrut ovat yleisesti ottaen käyttäjäystävälliset, koska niitä ei tarvitse olla jatkuvasti säätämässä ja jarruteho hyvänä vuoden ympäri/kelissä kuin kelissä. Näin teoriassa... Käytännössä jos jarrupaloille eksyy öljyä jarruteho lopahtaa välittömästi, eikä niitä kovin helposti saa enää puhtaaksi. Helpoin ratkaisu on hakea uudet palat kaupasta. Öljyiset jarrupalat tuovat mukanaan myös voimakkaan ulinen ja vinkunan. Ongelmia ei kuitenkaan tule kunhan pidät huolen siitä, että jarrupaloihin ei mene rasvaa/öljyä.

      • Axelsson

        Eiks cantilever-jarruja joudu säätämään ihan siinä missä v-jarrujakin? Eli sitä mukaan mitä palat kuluu, sekä tämä hieman vaativampi säätö paloja vaihdettaessa, kun pitää säätää palojen oikea kulma (tämä säätö on mielestäni helpompi tehdä v-jarruissa). Yllämainitun vetosuhteen takia cantilevereissa vaijeri on jarruttaessa huomattavasti kireämmällä, joten cantileverissä vaijerin kulutus on kovempaa. Uskon että cantilevereistä ollaan uudemmissa pyörissä uovuttuu ihan hyvästä syystä, vaikkei ne nyt huonojakaan ole. En itse menisi vaihtamaan v-jarruja cantilevereihin. Mun mielestä cantilevereitä voidaan kiinnittää suoraan v-jarrujen tappeihin, mutta hanki varmempaa tietoa tästä ennenkuin (jos?) meeto ostamaan uudet jarrut :)


      • Pomppukeppi
        Axelsson kirjoitti:

        Eiks cantilever-jarruja joudu säätämään ihan siinä missä v-jarrujakin? Eli sitä mukaan mitä palat kuluu, sekä tämä hieman vaativampi säätö paloja vaihdettaessa, kun pitää säätää palojen oikea kulma (tämä säätö on mielestäni helpompi tehdä v-jarruissa). Yllämainitun vetosuhteen takia cantilevereissa vaijeri on jarruttaessa huomattavasti kireämmällä, joten cantileverissä vaijerin kulutus on kovempaa. Uskon että cantilevereistä ollaan uudemmissa pyörissä uovuttuu ihan hyvästä syystä, vaikkei ne nyt huonojakaan ole. En itse menisi vaihtamaan v-jarruja cantilevereihin. Mun mielestä cantilevereitä voidaan kiinnittää suoraan v-jarrujen tappeihin, mutta hanki varmempaa tietoa tästä ennenkuin (jos?) meeto ostamaan uudet jarrut :)

        Cantien ja V-jarrujen vetosuhde ei ole samanlainen joten niitä ei voi välttämättä vaihtaa suoraan ilman että myös jarrukahvat vahdetaan. Ainakin jarrutuntuma ja kontrolli huononee jos ei käytä juuri sille jarrulle tarkoittetua kahvaa. Lisäksi Cantien jarupalojen säätö on huomattavasti vaikeampaa kuin V-jaruissa joten sikälikin mennään vaihdossa vain ojasta allikkoon.
        Toki V-jarrujakin on huonoja ja kokemukseni mukaan aika iso osa halvoista ensiasennusjarruista ei toimi hetken päästä enää kovinkaan hyvin. Jarrulänget jumiutuvat helposti eivätkä palauta enää kunnolla tai palauttavat epäkeskeisesti jolloin säätäminen on hyvin vaikeaa. Mutta uudet vähän paremmat V-jarrut eivät maksa todellakaan paljon joten pelkkä vaihto parempiin voi olla järkevää jos tuntuu että säätö on liian hankalaa.


      • Jarruttelija1
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Cantien ja V-jarrujen vetosuhde ei ole samanlainen joten niitä ei voi välttämättä vaihtaa suoraan ilman että myös jarrukahvat vahdetaan. Ainakin jarrutuntuma ja kontrolli huononee jos ei käytä juuri sille jarrulle tarkoittetua kahvaa. Lisäksi Cantien jarupalojen säätö on huomattavasti vaikeampaa kuin V-jaruissa joten sikälikin mennään vaihdossa vain ojasta allikkoon.
        Toki V-jarrujakin on huonoja ja kokemukseni mukaan aika iso osa halvoista ensiasennusjarruista ei toimi hetken päästä enää kovinkaan hyvin. Jarrulänget jumiutuvat helposti eivätkä palauta enää kunnolla tai palauttavat epäkeskeisesti jolloin säätäminen on hyvin vaikeaa. Mutta uudet vähän paremmat V-jarrut eivät maksa todellakaan paljon joten pelkkä vaihto parempiin voi olla järkevää jos tuntuu että säätö on liian hankalaa.

        Ehkä tyydyn v-jarruin ja pyrin säätämään parhaani mukaan :). Kiitos vastauksista!


    • Anonyymi

      Kyllä pitäs saada kun meni minunkin Scott pyörään noin 15 vanhaan

      • Anonyymi

        Canteissa on parempi tuntuma kuin v-jarruissa.


    • Anonyymi

      Joko it tunnit on täynnä ilmainen

    • Anonyymi

      Cantileverit ei oikein toimi nykyisillä Shimanon maantiekahvoilla. Shimanon kahvat vetavät jarrukaapelia enemmän kuin mille cantileverit on alunperin suunniteltu josta seuraa että näppivoimia tarvitaan enemmän eli käytännössä tehttomammat mitä alunperin.

      • Anonyymi

        Kuka pakottaa käyttämään Shimanon kahvoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pakottaa käyttämään Shimanon kahvoja?

        Markkinavoimat varmaankin. Valitsin kumminkin yllämainitusta syystä muut.


    • Anonyymi

      Dia Compe tekee asiallisia kahvoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8088
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3882
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1360
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1193
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1099
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      925
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      822
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      787
    Aihe