jouduitko työkyvyttömyyseläkkeelle

56v. Työkyvytön

Vai pääsitkö? Moni sinnittelee sitkeästi viimmeisillä voimillaan töissä ja kun sitten ei enää todellakaan kykene sisullakaan enää töihin yrityksestä ja tahdostaan huolimatta, niin yllätys yllätys, ei pääsekään työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin varamaan useimmiten ihmisille käy.
Tahtoisin kuulla tarinasi ja miten itse pääsit/ jouduit työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itse en pääse eläkkeelle ja nyt olen pakon sanelemana työttömänä työhakijana, vaikken todellisuudessa saisi työtä, enkä pystyisi työhön. Minusta näkee jo kauas etten enää ole työkykyinen (kävely , ryhti, kuulolaitteet ) Ja jos työantaja olisi sokea, kuuro ja tyhmä ja sattuisin pääsemään töihin, en pystyisi tekemään mitään ja terveystarkastuksessa huomattaisiin puutteeni.
Uskoin, että koska minulla on näyttöä röngenein ja magneettikuvin ja muuta näyttöä, eläke tulisi niinkuin Haloselle ilallinen.

35

8603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle 2006.

Yhden fysiatrin lausunnolla.
      Olin varautunut takkuamiseen, vastaavia juttuja kuin tuo sun, kuulee jatkuvasti, mut sain laakista.

Riippuu kai pitkälti lääkäristä, miten hyvin lausuntonsa esittää.

Ole nyt vaan sitkeä.

• Yxitypy

sairauslomilla paljon sitä ennen?

Minulle kans fysiatrian erikoislääkäri aikoi kirjoittaa B-lausunnon ja kehoitti hakeaan tuota osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä.
        Häviäähän siinä rahallisesti muutamaman satasen, verrattuna mitä nyt ansaitsee, mutta se ei kuulema vaikuta lopulliseen eläkkeeseen vähentävästi.
        Sehän lasketaan siten, että oletetusta täyseläkkeestä 50%.

• Yxitypy kirjoitti:

sairauslomilla paljon sitä ennen?

Minulle kans fysiatrian erikoislääkäri aikoi kirjoittaa B-lausunnon ja kehoitti hakeaan tuota osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä.
        Häviäähän siinä rahallisesti muutamaman satasen, verrattuna mitä nyt ansaitsee, mutta se ei kuulema vaikuta lopulliseen eläkkeeseen vähentävästi.
        Sehän lasketaan siten, että oletetusta täyseläkkeestä 50%.

aika paljon, sinä aikana kun se prolapsi vaivas, onneks ei tarvinnut sentään puukottaa.

Oisinko ollut yhteensä 5 kk, välillä olin pätkiä töissä.

2,5 kk muistaakseni yhtenäisesti.

• Yxitypy
        minttupuu kirjoitti:

aika paljon, sinä aikana kun se prolapsi vaivas, onneks ei tarvinnut sentään puukottaa.

Oisinko ollut yhteensä 5 kk, välillä olin pätkiä töissä.

2,5 kk muistaakseni yhtenäisesti.

Mä en lääkärin sanomisesta huolimatta jaksa uskoa, että noin vain saisin sen myöntävän päätöksen kelalta kun niin vähän olen ollut pois.
        Mutta..sittenhän sen näkee, miten käy.

• Yxitypy kirjoitti:

Mä en lääkärin sanomisesta huolimatta jaksa uskoa, että noin vain saisin sen myöntävän päätöksen kelalta kun niin vähän olen ollut pois.
        Mutta..sittenhän sen näkee, miten käy.

kuiteskin kun mahdollisuutta tarjotaan!!

• Yxitypy

fysiatrian erikoislääkäri osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä, kun kaularangassa on niin pahat kulumat. Väliin huimaa aika lailla, ja niska lukkituu tämän tästä. Lääkäri meinas, etten pysty eläkeikään asti tekemään täyttä työpäivää.
      En ollut itse tällaista vaihtoehtoa edes ajatellut. Sanoin, että enhän minä voi sellaiselle eläkkeelle varmaan edes pääsisi, kun en ole ollut niskavaivan takia edes paljon sairauslomalla. Lääkäri sanoi, että osa-aikaisen työkyvyttömyyden saamiseksi ei tarvitse olla päivääkään sairauslomalla. Riitää että pitkien sairauslomien uhka on olemassa.

Täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle on tosi vaikea päästä. Tuntuu, että ihmisellä pitää olla jo toinen jalka haudassa, ennenkuin sille pääsee :=((

• niskoista mäkin, 2005 tuli kaularankaan prolapsi, sen takia otettiin magneettikuvat ja selvis, et koko kaularanka sökönä, fysiatri kirjotti näppis sauhuten heti lausunnon ja osiseläke tuli.

Tyytyväinen oon, vaikka tulot tippu, en pystyis enää kans kokoaikatyöhön, mut kokoeläkettäkään en vielä halua.

• Yxitypy
        minttupuu kirjoitti:

niskoista mäkin, 2005 tuli kaularankaan prolapsi, sen takia otettiin magneettikuvat ja selvis, et koko kaularanka sökönä, fysiatri kirjotti näppis sauhuten heti lausunnon ja osiseläke tuli.

Tyytyväinen oon, vaikka tulot tippu, en pystyis enää kans kokoaikatyöhön, mut kokoeläkettäkään en vielä halua.

Ei sitä vielä kokonaan työelämästä haluais pois. Kestikö sulla kaunan ennen Kelan päätös tuli?
        Oletko sä viikon töissä ja viikon pois, vai kaks viikkoa töissä ja kaks kotona?

Mä kans meen vielä mangneettikuvaan kesäkuussa. Lääkäri haluaa katsoa, onko kaularangassa muutakin hämminkiä.

• Yxitypy kirjoitti:

Ei sitä vielä kokonaan työelämästä haluais pois. Kestikö sulla kaunan ennen Kelan päätös tuli?
        Oletko sä viikon töissä ja viikon pois, vai kaks viikkoa töissä ja kaks kotona?

Mä kans meen vielä mangneettikuvaan kesäkuussa. Lääkäri haluaa katsoa, onko kaularangassa muutakin hämminkiä.

töitä 52,jotain% kuukaudessa.

Ei mitään säännöllisyyttä, teen periodityötä, on pyhiä ja viikonloppuja, listantekijälle kiitos, tekee ne mulle eduks, kolme päivää yleensä pisin putki, aina ei sitäkään.

Meille tehdään kuuden viikon listat, meitä on kaks puolikasta, jotka paikkaamme toisiamme.

• minttupuu kirjoitti:

töitä 52,jotain% kuukaudessa.

Ei mitään säännöllisyyttä, teen periodityötä, on pyhiä ja viikonloppuja, listantekijälle kiitos, tekee ne mulle eduks, kolme päivää yleensä pisin putki, aina ei sitäkään.

Meille tehdään kuuden viikon listat, meitä on kaks puolikasta, jotka paikkaamme toisiamme.

se päätös.

Vajaan kolme kuukautta odotin.

• viivi-amaldiina

tilanteeni oli se mikä oli.

Vuosi sairaslomalla ja sen jälkeen hakemus sisään ja päätös tuli kahdenkuukauden kuluttua.

• Työt on tehty

Kun ei ole jäljellä työkykyä, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin osatyökyvyttömyyseläkkeen lisänä olla vajaakuntoisena työnhakijana jolloin saa soviteltua päivärahaa. Kuitenkin täystyökyvyttömyyseläke lisi huomattavasti turvallisempi ja parempi, kuin muutenkin pieni osaeläke soviteltupv.raha.
        Minulla on prolapsi kaularangassa ja voimakasta madaltumaa selkärangassa, nivelrikkoa varpaissa ja lonkissa ja paljon muuta.
        En uskaltanut olla aikoinaan pois töistä mistään hinnasta, kun kokoajan vähennettiin väkeä ja tietysti ne sai ensin lähteä joilla oli sairauspoissaoloja. Työkaverit hätyyttelivät minua lähtemään kotiin kun näkivät, että härintuskin pystyin kävelemään. Onneksi asioista päättävät pomot olivat kaukana, joten sain sinniteltyä töissä ja pitkitettyä työuraani, vaikka työni oli mitä oli.
        Pakko kehua, että olin ennen hyvä ja ahkera työssäni ja hyvin arvostettu, siinä syy miksi sain pitää työni kauan ja työtoverit eivät senvuoksi reetunneet pomoille, kun tiesivät minun olevan todella huonossa kunnossa. Ennen tein työtä heidänkin edestään.
        En kehtaa kertoa kaikkia vaivojani, sillä se nolottaa jä hävettää. Miehen tarttis olla mies, eikä mikään saamaton. Luuseriksihan sitä itsensä tuntee, vaikka tietää että niinhän ei todellisuudessa ole.

• muori...
        Työt on tehty kirjoitti:

Kun ei ole jäljellä työkykyä, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin osatyökyvyttömyyseläkkeen lisänä olla vajaakuntoisena työnhakijana jolloin saa soviteltua päivärahaa. Kuitenkin täystyökyvyttömyyseläke lisi huomattavasti turvallisempi ja parempi, kuin muutenkin pieni osaeläke soviteltupv.raha.
        Minulla on prolapsi kaularangassa ja voimakasta madaltumaa selkärangassa, nivelrikkoa varpaissa ja lonkissa ja paljon muuta.
        En uskaltanut olla aikoinaan pois töistä mistään hinnasta, kun kokoajan vähennettiin väkeä ja tietysti ne sai ensin lähteä joilla oli sairauspoissaoloja. Työkaverit hätyyttelivät minua lähtemään kotiin kun näkivät, että härintuskin pystyin kävelemään. Onneksi asioista päättävät pomot olivat kaukana, joten sain sinniteltyä töissä ja pitkitettyä työuraani, vaikka työni oli mitä oli.
        Pakko kehua, että olin ennen hyvä ja ahkera työssäni ja hyvin arvostettu, siinä syy miksi sain pitää työni kauan ja työtoverit eivät senvuoksi reetunneet pomoille, kun tiesivät minun olevan todella huonossa kunnossa. Ennen tein työtä heidänkin edestään.
        En kehtaa kertoa kaikkia vaivojani, sillä se nolottaa jä hävettää. Miehen tarttis olla mies, eikä mikään saamaton. Luuseriksihan sitä itsensä tuntee, vaikka tietää että niinhän ei todellisuudessa ole.

työkyvyttömyyseläkkeelle pääsin, en joutunut. Ensin olin osa-aikaisella, sitten pääsin kokonaan. Selkä kovasta työstä vioittunut. Pärjään nyt näin.

• Kitkatta

Lääkärini ehdotti minulle 41 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutumista. Torjuin jyrksäti perustellen, että jos multa jalat mätänee alta, mielestäni on ylpäässä vielä käyttökelpoista mössöä, joten haluan kuntoutua - kouluttautua ammatillisesti uudelleen työhön, missä ei jalkoja tarvita, tai tarvitaan vain vähän.

Lääkäri oli kummissaan, että kun kaikki haluaisivat työkyvyttömyyseläkkeelle, ja lääkärin pitäisi löydtää perusteita, joita ei ole, Teillä on perusteita hakemattakin, mutta Te ette halua.

No en todella halua. Lääkäri sitten totesi, että jos olet varma päätöksestäsi, kyllä minä paperit kuntoon laitan, mitä tarvitaan lääkärin taholta.
      Ammatilliset kuntoututustutkimukset käynnistyivät, ja lähdin opiskelemaan. Mutta sitten sattui katstroofi. Puolta vuotta ennen valmistumista löytyin levinnyt vaikea-asteinen syöpä, ja syöpäklinikan lääkäri sanoi, että unohda opiskelu, tämän taudin hoito on niin ankaraa, ettet taatsti pysty opiskelmaan hoitojen aikana, että tauti on sieltä pahemmasta päästä.

Vuoden aikana totesin, etten todella ollut pystynyt opiskelmaan piiruakaan, sillä roikuin sairaalan ja kodon välillä henkihieverissä. Sitten opiskelupaikkani jouduttiin päättämään, koska opiskelumenetlemät uusittiin, eikä tätä vanhaa menetelmää enää ylläpidetty. Jäin siis päästötodistusta vaille.

Ja saman tein 300 vrk:n kuluttua sairauspäivärahani vaihtui ongelmitta työkyvyttömyyseläkkeeksi. Kyllä silloinkin oli äärimmäisen vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta minulla oli selkeät sairausdiagnoosit, eikä ainoastaan tutkimusvastausten poikkeavuuksia.

Nykyisin saan lisäksi korotettua hoitotukea. Siinäkin kela yleensä antaa väärää tietoa, että sen saannille pitää olle vuodepotilas jne..... Ja kun sitten hain sitä, se myönnettiin kertalaakista.

• Ajoitus!

Olin sopinut mieheni kanssa tyossakaymisen lopetuksen.

53-vuotisena pyysin osa-aikaisesta kassatyostani lopputilin.
      Asia hoidettiin kauppiaaan kanssa sopimuksella etta olen toissa viela sen 6kk, irtisanomisajan.
      Tana aikana minulla ilmeni teoriassakin parantumaton verisyopa.
      KELAlta tarjottiin elaketta.

Nyt tuosta on kulunut 10-vuotta.
      Oloni on laakityksella taysin oireeton helppoa hengastymista lukuun ottamatta mutta en muutenkaan harrasta ylamakijuoksua.

Olemme mieheni kanssa matkoilla useamman kuukauden vuosittain.

Nyt tuhkapilven kiusaamassa Espanjassa.
      Kesakuussa viikoksi Keski-Eurooppaaan.
      Elokuussa tyttojen kanssa kahdeksi viikoksi Espanjaan.
      Syksy jalleen Espanjassa.
      Joulukuun alun olemme viime vuosina olleet jossain Saksan kaupungissa joulumarkkinoila.
      Jouluviikot Virolaisissa kylpyloissa. Viimeeksi Kalev Spasssa.
      Tammikuulle olemme varanneet 2:n viikon Panaman matkan jonka yhteydessa on viikon risteily Karibialla.

Olin varautunut 500pv:n jalkeen korvauksettomiin vuosiin mutta nykyinen, pienikin elakkeeni on suurempi kuin tyoelakkeeeni olisi ollut.
      Taytyy tunnustaa etta meidan jarjestelymme yhteisesta tilista ja rinnakkaisista luottokorteista sopii minulle hyvin eika miehenikaan ole valittanut.

Paljon paremmat on tunnelmat kuin 10-vuotta sitte!

• kipuhelvetti

Jalat menee alta ja näkö on heikko, tavarat putoilee.
        Olen täynnä nivelrikkoa ja kivut vaikeuttavat jokapäiväistä elämääni.
        Sain osatyökyvyttömyyseläkkeen, mutta en tyydy siihen vaan haen muutosta.
        En pysty kirjoittaa enempää kivuiltani.

• Entinen ;)
        kipuhelvetti kirjoitti:

Mitä tehdä jos lääkärini ei kuuntele ja tekee ihan tyhmiä lausuntoja, mitkä ei pidä paikkaansa.
        En jaksa enää:(

• viivatiina
        kipuhelvetti kirjoitti:

lääkitys ihan kohdallaan eihän kenenkään tarvitse tänä päivänä kipuja kärsiä niitähän on vakka minkälaisia lääkkeitä ja eikös nivelrikkoonkin ole tosi hyvät lääkkeet ainakin ystäväni sai sellaiset lääkkeet nivelrikkoisiin polviinsa.

• Eläkkeelle !!!!
        viivatiina kirjoitti:

lääkitys ihan kohdallaan eihän kenenkään tarvitse tänä päivänä kipuja kärsiä niitähän on vakka minkälaisia lääkkeitä ja eikös nivelrikkoonkin ole tosi hyvät lääkkeet ainakin ystäväni sai sellaiset lääkkeet nivelrikkoisiin polviinsa.

Olen ollut niin huonona etten ole pystynyt käyttämään nettiä, joten tämä viipyi.
        Joopa joo tuosta lääkityksestä, saattashan ne olla hyviä, mutta kun vatsa ei kestä niitä lääkkeitä, vaikka pitäisi olla hyvinkin vatsaystävällisiä.
        Minulla o vaikea rehflux ja paljon vatsavaivoja. Lääkkeitä on vähän siihen ja tuohon tautiin. Mut särkylääkkeet on pahimpia, vaikka syön vatsaa suojaavaa lääkitystä.

• Olen fyysisesti vajaakuntoinen, mutta en ole hakenut koskaan eläkettä enkä edes sairaslomaa. Arvelen että se eläkkeen hakeminen ja siihen kuuluvat tutkimukset työkokeiluineen, on niin epämiellyttävää ja masentavaa, etten edes harkitse hakemista. Niin kauan kun pystyn tuottamaan luettavaa tekstiä, ja ääneni on sellaista että siitä saa selvää, pysyn kyllä työntekijänä tai työnhakijana.

Toistaiseksi olen työelämässä, mutta teen vain kuuden ja puolen tunnin per päivä, työtä. Ja mielipiteeni on että koska kaikkiin töihin ei tarvita tervettä ulkonäköä eikä fyysistä voimaa, vaan henkinen jaksaminen riittää, niin pitää yrittää päteä sitten sillä alueella ja korostaa niitä vahvuuksiaan mitä on ja tuoda esiin ne psyykkiset voimavaransa. Pinnistelen siis työelämässä käyttäen luovuutta ja käden taitoja aivotyön lisäksi, koska ne vielä toimivat suht.koht normaalisti ainakin omasta mielestäni heh heh...

• HTZA

muukin kohtalo.
        Hyvä ystäväni, 53v. pantiin pihalle.
        Terve mies.
        Oli hyvässä asemassa.
        Se, että ei ole kipeä, saattaa tehdä kipeäksi.

• HTZA kirjoitti:

muukin kohtalo.
        Hyvä ystäväni, 53v. pantiin pihalle.
        Terve mies.
        Oli hyvässä asemassa.
        Se, että ei ole kipeä, saattaa tehdä kipeäksi.

Aivan, kaikki me olemme yksilöitä. Samat vammat ja sairaudet aiheuttavat eritasoisia kärsimyksiä itse kullekin. Ja ihmisen voimavarat ovat monien erilaisten yhteensattumien summa. On perimää, ympäristöä, sisäisiä ja ulkoisia seikkoja yms. tukiverkkoa ja ymmärtäväistä työnantajaa....Kaikki nämä moninaiset asiat vaikuttavat työssä jaksamiseen, itse sairauksienkin lisäksi.

• Ajoitus!

Olin varautunut parin viikon kassatyöjaksojen välissä parin päivän sairaslomiin.
        Syöpäni alun pistoshoito nosti seuraavana päivänä korkean kuumeen ja pahuksenmoiset kivut lonkkiin.

Kuitenkin, hämmästyksekseni KELAn taholta ehdotettiin eläkepapereiden täyttämistä.
        Myönteinen päätös tuli odotettua nopeammin.
        Ei mitään tutkimuksia eikä työkokeiluja.
        Ilmeisesti katsoivat myös vanhan kansakoulun käyneen uudelleenkoulutuksen turhaksi. Aivan oikein!

Tällä välin piikit oli vaihdettu kapseleihin jotka eivät aiheuttaneet sivuoireita.
        Lääkäri kylläkin totesi niiden lyhentävän loppuvuosiani mutta on tämä paljon laadukkaampa elämistä.

Eräs tuttavani rimpuili työn syrjässä kiinni viime tippaan.
        Hänen viime vuosien työnsä olivat pari, kolme kertaa viikossa tapahtuneet elintarvikkeiden tuote-esittely marketeissa.
        Toinen käsi meni hermotuksen vuoksi kelvottomaksi eikä leikkauskaan auttanut.
        Ei hakenut eläkettä vaan kävi työkkärin ohjaaman ATK- ajokorttikoulutuksen, 6kk.
        Seuraavaksi leikattiin paksusuolen syöpä.
        Nyt ei enää annettu vaihtoehtoja vaan nainen pantiin eläkkeelle vastoin tahtoaan!
        Syöpä oli levinnyt ja nyt on suonen sisäiset solumyrkyt menossa.

Ko. henkilö edustaa mielestäni toista ääripäätä.
        Ei millään ilveellä sairaseläkkeelle vaikka työt olivat satunnaisia ja ansiot pieniä.

• Ajoitus! kirjoitti:

Olin varautunut parin viikon kassatyöjaksojen välissä parin päivän sairaslomiin.
        Syöpäni alun pistoshoito nosti seuraavana päivänä korkean kuumeen ja pahuksenmoiset kivut lonkkiin.

Kuitenkin, hämmästyksekseni KELAn taholta ehdotettiin eläkepapereiden täyttämistä.
        Myönteinen päätös tuli odotettua nopeammin.
        Ei mitään tutkimuksia eikä työkokeiluja.
        Ilmeisesti katsoivat myös vanhan kansakoulun käyneen uudelleenkoulutuksen turhaksi. Aivan oikein!

Tällä välin piikit oli vaihdettu kapseleihin jotka eivät aiheuttaneet sivuoireita.
        Lääkäri kylläkin totesi niiden lyhentävän loppuvuosiani mutta on tämä paljon laadukkaampa elämistä.

Eräs tuttavani rimpuili työn syrjässä kiinni viime tippaan.
        Hänen viime vuosien työnsä olivat pari, kolme kertaa viikossa tapahtuneet elintarvikkeiden tuote-esittely marketeissa.
        Toinen käsi meni hermotuksen vuoksi kelvottomaksi eikä leikkauskaan auttanut.
        Ei hakenut eläkettä vaan kävi työkkärin ohjaaman ATK- ajokorttikoulutuksen, 6kk.
        Seuraavaksi leikattiin paksusuolen syöpä.
        Nyt ei enää annettu vaihtoehtoja vaan nainen pantiin eläkkeelle vastoin tahtoaan!
        Syöpä oli levinnyt ja nyt on suonen sisäiset solumyrkyt menossa.

Ko. henkilö edustaa mielestäni toista ääripäätä.
        Ei millään ilveellä sairaseläkkeelle vaikka työt olivat satunnaisia ja ansiot pieniä.

Eläkkeelle pääsy on varmasti monelle vaikeaa, kun yritetään uudelleenkouluttaa. Itsekin olen kouluttautunut uudestaan lastenhoitajan työstä kahteen kevyenpään ammattiin.

Hyvä kun sait asiasi kuntoon, monelle se todellakin on vuosien taistelua byrokratiaa vastaan. Ja itse en anna paljoakaan painoa niille psykologien arvioinneille ja lausunnoille, vaikka itse olenkin vähän samalla alalla. kyllä ne KELA,n tutkimukset lienee melkoista pompottelua. Mutta toivotaan, että joku niistäkin saa apunsa. Mä olen kyllä niin omapäinen, että omalta kohdalta uskon vain itseeni ja omiin tuntemuksiini.

Ja, hei paljon on kiinni varmaan myös mihin työeläkekassaan kuuluu, vai kuuluuko mihinkään. Lienee ne päätöksenteot eriarvoisia, riippuen myös niistä työeläkekassoista ehkä...

• Ajoitus!
        miljoona kirjoitti:

Eläkkeelle pääsy on varmasti monelle vaikeaa, kun yritetään uudelleenkouluttaa. Itsekin olen kouluttautunut uudestaan lastenhoitajan työstä kahteen kevyenpään ammattiin.

Hyvä kun sait asiasi kuntoon, monelle se todellakin on vuosien taistelua byrokratiaa vastaan. Ja itse en anna paljoakaan painoa niille psykologien arvioinneille ja lausunnoille, vaikka itse olenkin vähän samalla alalla. kyllä ne KELA,n tutkimukset lienee melkoista pompottelua. Mutta toivotaan, että joku niistäkin saa apunsa. Mä olen kyllä niin omapäinen, että omalta kohdalta uskon vain itseeni ja omiin tuntemuksiini.

Ja, hei paljon on kiinni varmaan myös mihin työeläkekassaan kuuluu, vai kuuluuko mihinkään. Lienee ne päätöksenteot eriarvoisia, riippuen myös niistä työeläkekassoista ehkä...

Joskus on käynyt mielessäni josko eläkkeeni pienuus helpotti myönteisen ratkaisun tekoa?

Kansaneläke täydentää sitä mutta yhteissummakin jää niin pieneksi että ilman yhteistaloutta mieheni kanssa joutuisin turvautumaan tukiin.

• Ajoitus! kirjoitti:

Joskus on käynyt mielessäni josko eläkkeeni pienuus helpotti myönteisen ratkaisun tekoa?

Kansaneläke täydentää sitä mutta yhteissummakin jää niin pieneksi että ilman yhteistaloutta mieheni kanssa joutuisin turvautumaan tukiin.

Että me suomalaiset täällä suomessa olemme velvollisia elättämään omat asuinkumppanimme. Oikein raivo meinaa nousta kun ajattelenkin, että kuinka paljon eroja, yksinäisyyttä häpeää ja eriarvoisuutta tuo tuollainen lainsäädäntö on meille suomalaisille aiheuttanut. Osaan hyvin kuvitella miten pahalta tuntuisi asua ja elää toisen aikuisen elätettävänä. Minä en pysty sellaiseen ja ylpeänä ihmisenä valitsinkin ennemmin opiskeluaikanani yksinhuoltajuuden, siis opintolainan lisäksi Kelain tuet mieluimmin kuin miehen armoilla. Halit sinulle.

• Ajoitus!
        miljoona kirjoitti:

Että me suomalaiset täällä suomessa olemme velvollisia elättämään omat asuinkumppanimme. Oikein raivo meinaa nousta kun ajattelenkin, että kuinka paljon eroja, yksinäisyyttä häpeää ja eriarvoisuutta tuo tuollainen lainsäädäntö on meille suomalaisille aiheuttanut. Osaan hyvin kuvitella miten pahalta tuntuisi asua ja elää toisen aikuisen elätettävänä. Minä en pysty sellaiseen ja ylpeänä ihmisenä valitsinkin ennemmin opiskeluaikanani yksinhuoltajuuden, siis opintolainan lisäksi Kelain tuet mieluimmin kuin miehen armoilla. Halit sinulle.

Minusta tämä on aivan normaalia elämää.
        Olinhan 7 vuotta kotonakin lasten kanssa saamatta penniäkään mistään.
        Lapsilisät katson osaksi perheen tuloa.

En ole elänyt mieheni armoilla.
        Hoidin perheen kaikki raha-asiat ja talouden mieheni eläköitymiseen saakka.
        Kaikki on yhteistä, pankkitilit, rinnakkaisluottokortit, kiinteä ja muu omaisuus.

Minä seuraan perheemme rahaliikennettä tilotteiden ja luottokorttilaskujen kautta.
        Miestäni ne eivät kiinnosta.

Hän ei ole koskaan seurannut henkilökohtaista rahankäyttöäni eikä edes yhteistä.

Minusta tässä ei ole mitään outoa.
        Olen tyytyväinen elämääni ja niin vaikuttaa miehenikin olevan.

Miksi minun pitäisi oikutella tai kaivaa sisikunnastani yurhaa ylpeyttä?

• Ajoitus! kirjoitti:

Minusta tämä on aivan normaalia elämää.
        Olinhan 7 vuotta kotonakin lasten kanssa saamatta penniäkään mistään.
        Lapsilisät katson osaksi perheen tuloa.

En ole elänyt mieheni armoilla.
        Hoidin perheen kaikki raha-asiat ja talouden mieheni eläköitymiseen saakka.
        Kaikki on yhteistä, pankkitilit, rinnakkaisluottokortit, kiinteä ja muu omaisuus.

Minä seuraan perheemme rahaliikennettä tilotteiden ja luottokorttilaskujen kautta.
        Miestäni ne eivät kiinnosta.

Hän ei ole koskaan seurannut henkilökohtaista rahankäyttöäni eikä edes yhteistä.

Minusta tässä ei ole mitään outoa.
        Olen tyytyväinen elämääni ja niin vaikuttaa miehenikin olevan.

Miksi minun pitäisi oikutella tai kaivaa sisikunnastani yurhaa ylpeyttä?

Tarkoitin että sinä suhtaudut asiaan hienosti, minä en osaa suhtautua. Ja omaa luonnettaan ja asennettaan ei voi muuttaa enää tässä iässä. Meillä on tasan tarkkaan ihan omat rahat ja oma taloudellinen elämä kummallakin. Ehkä siksikin kun molemmat olemme olleet yksinhuoltajia omalla suunnallamme ja kannamme vastuuta omista lapsistamme edelleenkin. Samoin omaisuudet ovat kummallakin omat, ei yhteiset, emmekä ole naimisissa.

Onneksi sinä olet saanut niin kivan miehen että rahanne ovat yhteisiä. Minä olen niin kova haaskaamaan ja kuluttamaan hömpötyksiin, että senkin vuoksi mun täytyy huolehtia omista rahoistani ihan itse. Niin hyvää miestä ei maailmassa oliskaan, että se antaisi mun ostella hömpötyksiäni hänen tienaamillaan rahoilla. no, ehkä joku lottovoittaja ei olisi niin nipottaja...Toki pankkiasiat voin silti hoitaa netillä, laskun maksut ja muut, mutta tarkkaan maksetaan kummankin omilta tileiltä.

• Suunnitelmissani oli työelämästä vetäytyminen 50:n tietämissä.

Työkyvyttömyyseläke olisi ollut minulle edullisin vaihtoehto.

Selkäni puolesta olin loistokunnossa joten sitä "klassikkoa" oli turha yrittää.
      Hoitamani yritys joutui saneeraamaan väkeä jolloin jouduin irtisanomaan tuotannosta 1/3 porukasta.
      Muutenkin siinä myllerryksessä minulle tuli unihäiriöitä.
      Siis mielenterveystoimistoon ja nupin johdosta eläkkeelle.

Kävin siellä 4 tai 5 kertaa kunnes kallonporaaja ehdotti että eiköhän unohdeta koko asia. Lähdet kohta kesälomalle äläkä heti ryhdy soittelemaan.
      Nähtävästi en osannut hoitaa asiaani.

Irtautumiskeinoksi jäi vain työttömyys, pätkätyöt, laskurin nollaus, putki ja työttömyyseläke.

En haluakaan kiistää otsikkoni viestiä!
      Ilmeisen vakavasti sairaat ja työrajoitteiset joutunevat taistelemaan eläkkeelle pääsystään.
      Jos olisin onnistunut niin sittenhän minulla todellinen morkkis olisi!

• eukkonen..

se ole mikään "klassikko", selkävaiva. Kyllä se on kuule totista totta, kun ei pääse ylös sängystä kunnolla eikä tuolista, kun on istunut paikoillaan jonkin aikaa. Tänään on minulla semmoinen tilanne. Otin äsken Burana 600 mg, jos vähän auttaisi. En nimittäin syö niitä kuin vain todellakin tarvittaessa, kun vatsa ei tahdo kestää suojalääkityksestä huolimatta. Nyt on levättävä ihan pakolla.

Kipeydyin, kun autoin jälkikasvua siivouksissa sun muissa juhlien järjestelyissä. Kun ei kestä selkä niin ei kestä.

Olen selkäni takia täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Ikää on rapiat 59 vuotta mittarissa. Se siitä.

• Pysyn terveenä

eläkkeelle enkä halua jäädä. Teen töitä niin kauan kuin voin. Sitten jos on pakko, jos terveys pettää, muuten tykkään olla työelämässä.

• t.l.

Piti oikein kaks kertaa lukea :)) oli meinaan kuin minun suustani. No, toivon todellakin, että saan olla terveenä ja voin pitää työni niin kauan kuin jaksan ja haluan tehdä työtä. Ehkä sillä työllä tulee täytettyä jotakin mikä puuttuu elämästä eikä ole jaksamista ettiä sitä puuttuvaa asiaa. Tosin tykkään työstäni se on parasta mitä tällä hetkellä on.
        terveisin yks likka.

• +50 ukko

Tuokin tietysti eräänlainen murhe, mä en pääse eläkkeelle kuin krematorion kautta. No selvyyden vuoksi en todellakaan vähättele heitä joilla on joku terveydellinen syy työkyvyttömyyteen, mulla sellaista ei ole ja toivon etten ole enää seitsemänkumppisenä muiden vaivoina ja kuskattavana.

• HTZA

monta vanhaa aloitusta jotka voit nostaa ylös.
        Laitahan ihan onm aloitus. Sellainen kiinnostava.
        Kiitos.
        H.

• +50 ukko
        HTZA kirjoitti:

monta vanhaa aloitusta jotka voit nostaa ylös.
        Laitahan ihan onm aloitus. Sellainen kiinnostava.
        Kiitos.
        H.

Täh??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      140
      3089
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      57
      2438
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      1959
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1637
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1454
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      76
      1405
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1388
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1105
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1049
    10. 135
      1027
    Aihe