10mm prusik

puuhun

Etsin sopivaa d10mm köyttä/nyöriä joka soveltuisi prusik- yms. (friction hitch) solmujen tekoon 1/2" Samson Arbor-plex -köyteen?

Olen kokeillut Beal Contract 10,5 mm työköyttä, mutta se on liian jäykkää, sillä ei saa pitäviä prusik-solmuja.

Yhdessä liikkeessä ehdottivat Mammut Performance Static 10mm käyttä. Onko kenelläkään kokemusta Mammut-käuden solmittavuudesta?

Ja miksikö 10mm köyttä. Se vahvuus on yleisesti hyväksytty (mm. Englanti) käytettäväksi puunhoitotöissä. Suomessa ei liene määräyksiä prusik-käysien suhteen.

3

1309

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hobelf

Esim. Varuste.netistä löytyy Mammutin varustenarua varustenaruja 4-8 mm metritavarana. Kalliokiipeilyssä prusikkauxeen kait usein riittää 7 mm.

Ovatko nuo jotain sekundaari varmistuxia vai mixet käytä laitteita? esim. olisko ollut piranha niminen jarru"kasi" kanjoneerauxeen oli varustettu kaikennäköisellä nerokkaalla asymmetrialla &väkäsillä, jos eivät nousukahvat &grigrit mielytä..

Mielenkiinnosta; missä &miten aiot arboroida?

• puuhun

Korkeanpaikan työt vaatimus työköysille EN1891 tyyppi A. Standardi ei tosin määritä prusik-köysien paksuutta, mutta jenkeissä vaatimus lienee 12mm ja UK:ssa (enlannissa 10mm ja min. 1700 kg):

http://treetools.co.nz/_blog/Treetools_Blog/post/Rope_and_Friction_Hitch_Test_Report/

Toistaiseksi olen kiivennyt ja pätkinyt puita vain omassta pihasta (Keski-Suomessa), mutta tulevaisuudessa saattaisi olla hoimma satunnaisesti sivutoimista. Jääköön päätoiminen työ asiantuntijoille eli arboristeille.

• puuhun
        puuhun kirjoitti:

Korkeanpaikan työt vaatimus työköysille EN1891 tyyppi A. Standardi ei tosin määritä prusik-köysien paksuutta, mutta jenkeissä vaatimus lienee 12mm ja UK:ssa (enlannissa 10mm ja min. 1700 kg):

http://treetools.co.nz/_blog/Treetools_Blog/post/Rope_and_Friction_Hitch_Test_Report/

Toistaiseksi olen kiivennyt ja pätkinyt puita vain omassta pihasta (Keski-Suomessa), mutta tulevaisuudessa saattaisi olla hoimma satunnaisesti sivutoimista. Jääköön päätoiminen työ asiantuntijoille eli arboristeille.

Miksi en käytä laitteita? Kysymyksen voisi asettaa myös miksi käyttäisin laiteita kuten köysitarraimia ja nousukahvoja. Toki nousukahvojen käyttö olisi luultavasti tehokkaampi ja nopeampi tapa nousta köyttä pitkin, mutta onnistuu nousu ilman niitäkin käyttäen sopivia prusik-köysiä ja kitkasolmuja (friction hitch). Eikä lisä teknniikka tuo välttämättä parempaa turvallisuutta (eikä lauitteet ole ilmaisia).

Oheisessa videossa on eri tapoja nousta köyttä pitkin:
        http://www.youtube.com/watch?v=m1RSzKkBOWc&feature=related

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      96
      1184
    2. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      95
      966
    3. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      52
      807
    4. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      60
      806
    5. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      801
    6. Onko sinulla vihan tunteita

Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.
      Ikävä
      124
      747
    7. Junaonnettomuus

Kuka jäi junan alle?
      Haapajärvi
      2
      704
    8. mitä olet valehdellut

kaivatullesi? kerro rehellisesti totuus
      Ikävä
      59
      581
    9. Naisen kimppuun lenkkipolulla

Poliisin tietojen mukaan noin 30–40 vuotias ulkomaalaistaustaisen näköinen mies kävi naisen kimppuun yllättäen Rentukant
      Kajaani
      39
      506
    10. Ei ole siitä kiinni

Että en tykkäisi. Tykkään liikaa, mutta se on epäsopivaa. Hirveää kidutusta ruokkia tunnetta täällä, jos todellisuudessa
      Ikävä
      33
      496
    Aihe