Voisitko aloittaa suhteen, jos tietäisit, ettei se tule koskaan sisältämään seksiä? Voisitko seurustella a-seksuaalin kanssa? Entä jos puolisosi vakaumus olisi, että seksi on vain lasten tekemistä varten? Tai hän jostain muusta syystä haluaisi olla selibaalissa? Voisiko muut yhdistävät tekijät olla niin vahvoja, että eläisit romanttisessa rakkaussuhteessa ilman fyysistä läheisyyttä?
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
- PERUSSUOMALAISET OHITTI KOKOOMUKSENPerussuomalaisten nousu jatkuu ja nyt jäi ennustusten mukaisesti Kokoomus taakse. Suomalaiset arvostavat Perussuomalaisten hyvää työtä hallituksessa ja suunta on oikea kohti huhtikuun vaaleja. https://yle.fi/a/74-202502…
Vastaukset 58
Vanhimmat
yksiselitteistä vastausta tuohon olekaan, ainakaan minulta ei sellaista tule :). Ehkä voisin aloittaa seksittömänkin suhteen, riippuisi tietenkin myös omista tarpeista, mitä sitten olisivatkaan. Ehkä minulle tosiaan riittäisi pelkkä romanttinen rakkaussuhdekin, ilman seksuaalista ulottuvuutta. Vaikea silti sanoa täysin tyhjentävästi, mikä sitten lopulta kuitenkaan riittäisi. Kuitenkin sitä loppuviimeksi kaipaa myös sitä lämpöä ja hellyyttä, ihostelua.
paitsi, jos ollut 20 vuotta naimisissa ja sitten vasta tuli pakkoselibaatti puolison kanssa.
.
helppo vastata, että en aloittaisi romanttista rakkaussuhdetta sellaisen miehen kanssa. Seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä se ole vain lasten tekemistä varten. En jotenkin voisi kuvitella olevani pelkkä synnytyskone, koska lapsistaan täytyy pystyä myös huolehtimaan ja tiedän resurssini rajallisiksi. Toisekseen mun tuurilla monikkoraskauksia tulisi varmasti monia ja yksi satsi kolmosia riitti kyllä mulle lopun elämän tarpeiksi ;)
ei ollenkaa , ei minulle ,ehkä jollekkin muulle.
jos esim kolaroi ja on alakroppa mennyt eläisin siinä suhteessa, lopun elämääni koska kenekään sairaus ei ole kenenkään vika.
miksi tuomita ihmistä, jota rakastaa?? kyllä sitten kädet toimii tai muu väline 8D
en itsekkään vaadi rakkaussuhteelta seksiä sitä varten on rakastajataret
.
Kyllähän se aika oudolta kuulostaa..
"Voisitko aloittaa suhteen, jos tietäisit, ettei se tule koskaan sisältämään seksiä?"
-En nyt ihan sano että en, mutta aika vähän kiinnostaa tuollainen viritys.. mä haluisin seksiä.. ess joskus :/
"Voisitko seurustella a-seksuaalin kanssa?"
-Kaveruuskin olis ihan hyvä tuossa kohtaa
"Entä jos puolisosi vakaumus olisi, että seksi on vain lasten tekemistä varten?"
-Se on sen ongelma. En mä harrastais sitten piruuttani sitkään vähää :)
"Tai hän jostain muusta syystä haluaisi olla selibaalissa?"
-Pyh..
Voisiko muut yhdistävät tekijät olla niin vahvoja, että eläisit romanttisessa rakkaussuhteessa ilman fyysistä läheisyyttä?
-Noen mä kyllä oikeasti uskoisi että voisi kovin romanttinen olla ellei mies sitten menettäisi alaosaansa jossain onnettomuudessa tms.
Minähän tarkoitinkin juuri päätöstä pidättäytyä seksistä. Saisihan impotenttikin paljon aikaan käsillän, kielellään ja leluilla.
Oikein käsitä miksi sitten pitäisi suhteessa edes olla?
Noh, kyllä se vois multa onnistua mutta hyvä syy siihen tarvitaan. Kun mä olen lämässä toiseen niin seksiä alkaa tekeen mieli.. no can do :D
Tai ymmärrän toki, että on ihmisiä, jotka elävät vapaaehtoisesti seksittömässä suhteessa, mutta minä en taatusti sellaista tekisi. Eroaisin kiiresti, ennen kuin huomaisin olevani baarissa kuin pikkupoika karkkikaupassa muutaman viikon pakkoselibaatin jälkeen.
Näin että sitten mä ymmärrän kun on yhdessä oltu about 35v ettei seksi kiinnosta kuin korkeintaan keväällä.. jos sitäkään. Sittenhän se ei enää haittaa mutta alkusuhteessa kyllä tarvis saada.. ainakin pari kertaa päivässä :)
Mistäpä sitä tietää, millaisia vaivoja sitä itsekullekin vanhemmiten tulee. Siksipä halusinkin visusti erottaa haluttomuuden kyvyttömyydestä.
jo muutaman viikon seksittömän jakson jälkeen? Huh... Sun emännän on paras pitää reidet levällään, vaikka mikä olisi...
miten se sitten muka mitään muuttaisi, jos siihen olisi jokin syy, esim. sairaus? Jos et pysty olemaan uskollinen ilman vakituista seksiä, niin ei kai siihen sen seksittömyyden syy vaikuta?
kaverit erikseen joiden kanssa ei seksiä harrasteta.
ainakin riittääpi weppisuhe loppuelämäxi................. laskinväärinin kansa hommataan mukulaki postitse shit---
sä luulet... ;)
Tai oikeastaan en varmaan aloittaisi suhdetta ellei olisi pakko, mutta en haluaisi seksiä miehen kanssa, jota rakastan. Ilman fyysistä läheisyyttä en olisi suhteessa, enkä myöskään miehen kanssa, joka ei tiedä, että seksi ja fyysinen läheisyys eivät ole sama asia. Oikeastaan ennemmin seurustelisin vaikka vuohen kanssa kuin miehen, joka ajattelee niin seksistä ja läheisyydestä.
että miksi pitäisi aloittaa sellainen suhde?
ei sisällä seksiä
taas sotketaan rakkaus ja toimiva parisuhde. Se ei toimi.
Meinaatko, että rakkaus ei kuulu toimivaan parisuhteeseen?
muttaku ihmiset käsittää rakkauren kaikki niin eri tavalla.
kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää: kaksi ihmistä, jotka eivät ole koskaan rakastaneet ketään muuta kuin itseään keskustelemassa rakkaudesta! :D
tätähän mä just sanoin. Jokainen luulee tietävänsä mitä rakkaus on, mutta oikiasti ei tiedä siitä vittujakaan.
Mä olen eri mieltä, kyllä musta ihmiset jotka osaavat aidosti rakastaa, myös tietävät mitä se on. Te, jotka ette osaa vain luulette, että se on kaikilla eri tai ettei oikeasti tiedä, mutta se johtuu vain siitä, että TE ette tiedä ja luulette, että kaikki tuntee samoin. Ei tunne. Esimerkiksi jokainen nainen jolla on lapsi TIETÄÄ ihan varmaksi, mitä on rakkaus.
...että nainen rakastaessaan miestään rakastaa ja tuntee sitä kohtaan samanlaisia tunteita kuin lastaan kohtaan??? Minusta jollain tapaa jo pelkkänä ajatuksena jotenkin....omituinen.
syä pääs.
musta aidoin ns. oikea rakkaus on äidinrakkaus ja jokainen nainen tunnistaa sen takia rakkauden tunteena. Ei siinä ole mitään epävarmuutta tai pohdintaa tulkintaeroista tai henkilökohtaisista tuntemuksista, se on ihan fakta tieto. Rakkaus miestä kohtaan on tietysti osin seksuaalista, mutta jos ei ajatella sitä seksuaalista osaa, niin sama tunnehan se on. Ei yhtä vahva, eikä yhtä epäitsekäs, mutta sama tunne kuitenkin. Miksi se on susta omituinen ajatus?
...tuntisin vaimoani kohtaan samanlaisia tunteita kuin lapsiani kohtaan, niin ei se ois sit enää mikään parisuhde. Mun mielestä vanhemman rakkaus lastaan kohtaan on enemmän samanlaista kuin sisarusten välinen rakkaus. Jos tuollasia tunteita alkaa oleen parisuhteessa, niin ei se oo enää parisuhde, vaan jotain muuta.
himo on yhtä kuin rakkaus? Musta himo liittyy vain etäisesti rakkauteen ja silloinkin ainoastaan alussa.
Sitä paitsi sä oletkin mies, joten ehkä isänrakkaus on ihan erilaista kuin äidinrakkaus, en tiedä...
Musta se on ihan sama tunne, se seksuaalinen aspekti vain muuttaa sitä erilaiseksi, eikä se tietenkään ole yhtä pysyvää. Ihan samoja juttuja tunnen miestä kohtaan kuin lastani kohtaan, enkä pysty edes kuvittelemaan, että jokin muu tunne voisi olla rakkautta ollenkaan.
Miten ne tunteet susta sitten eroaa? Etkö tunne kumppaniasi kohtaan esimerkiksi hellyyttä? Tai suojelunhalua? Tai halua tehdä hänet onnelliseksi?
never. Tai ehkäpä koskaan ajan kanssa vanhetessa voisin ajatella et seksi jää pois. Mut en muuten kyllä viellä tässä iässä ryhtyis mihinkään seksittömään parisuhteeseen, ei hemmetti hulluksihan siinä tulis! :O
mutta se olis kaveruussuhde... Seksi on kuitenkin se mikä erottaa ystävyyden romanttisesta rakkaudesta. Vaikka se toinen olisikin aseksuaali tai omasta päätöksestään selibaatissa, jos himoitsen toista ylettömästi, kuten romanttisissa suhteissa tuppaa käymään, olisi kovin vaikea kuvitella että pystyisin hyväksymään parisuhteen sellaisen kanssa, jossa tarpeet ovat erilaiset. Mutta jos pystyn pääsemään ihastuksesta/rakastumisesta eroon, ystävyyssuhde on mahdollista.
Voisiko muut yhdistävät tekijät olla niin vahvoja, että eläisit romanttisessa rakkaussuhteessa ilman fyysistä läheisyyttä?
- Tuollainen "romanttinen rakkaussuhde" ilman fyysistä läheisyyttä olisi kyllä melkoinen painajainen. Paljon helpompaa ois olla ilman tuota romantiikkaa (ja rakkautta)....se kun tuppaa aiheuttamaan enemmän tai vähemmän sellaisia fyysisiä mielihaluja.
oletuksesta, että toista voi rakastaa vain, jos saa häneltä seksiä ja että rakkautta ei edes ole ilman seksiä. Musta se on ihan päinvastoin, joten en pystyisi vastaamaan kysymykseen niin, että ymmärtäisit, mitä tarkoitan.
Minusta tuollaisella ihmisellä olisi niin perustavasti erilaiset elämänarvot kuin itselläni etten edes voisi käsittää häntä. Nii ja sitten siitä tosiaan puuttuis se seksikin.
Itseäni ihmetyttää suuresti esimerkiksi se, että naisten on suureen ääneen ilmoitettava etteivät he hae seksiseuraa. Eivätkö hae? Aivan varmasti hakevat, aivan varmasti pitävät seksistä. Mutta miksi sen myöntäminen on paha asia? Miksi avoimen seksuaalinen ihminen on pervo?
tarkoiteta, ettei hae PELKKÄÄ seksiseuraa.
luultavasti Serpico tajuaa tän mutta halusi tuoda seksi-näkökulman jostain syystä esiin, miksiköhän;D
kysymys jää ilmaan. Seksuaalisuuden "pervous" on outoa. Pelkkä seksiseurakin todennäköisesti kiinnostaisi ellei naisen seksuaalisuus olisi niin hävettävää.
sulla on implisiittisenä se näkökulma että se on jotenkin outoa. Miksiköhän?
Musta taas tuntuu, että kaikki, naisetkin on kauhean avoimia sen suhteen, jos haluavat pelkän panon. Vähän liiankin avoimia mun makuuni. :) Ei musta naisen seksuaalisuus ole mitenkään hävettävää. Tai no... Mä haluaisin mielelläni ns. vakipanosuhteen, mutta en sitä mainetta, minkä siitä saa. Mutta ei minua siinä se seksuaalisuus hävetä, vaan se siitä tuleva valheellinen maine.
Sulta jää nyt ehkä tajuamatta se ero, että jos nainen hakee parisuhdetta, niin silloin jos mies käyttää pelkkänä panona, niin se satuttaa ja loukkaa. Jos nainenkin hakee vain panoa, niin ihan ok.
kyllä ma aloittaisin.
Tiedä sit miten se päättyisi?
en jos MINÄ olisin miehelle pelkkä synnytyskone.
Aika vaikeeta kuvitella ettei missään muodossa mitään...öhöm..sellaista. Uskon siihen että toista voi rakastaa silti aidosti vaikkei seksiä olisi ollutkaan
En voisi. Ei ole mitään ihanampaa kuin suhde, jossa on seksuaalista jännitettä, kemiaa ja intohimoa. Se on suorastaan elämän suola. Seksittömyys tai seksin vähäisyys liittyy toki sitten pidempään suhteeseen ainakin kausittain, mutta jossain vaiheessa toinen pitää nähdä seksuaalisena olentona.
liittyy jostain syystä yleensä voimakas seksuaalinen halu toista kohtaan.
sullakin?? :P
mukulatki kasvais vaan tunnevammaisiksi. En osaa kuvitella, mut eri asia on, jos vuosien jälkeen jokin sairaus aiheuttaisi tuollaisen jutun mukaan tulon.
.
Isäni kuolema oli sellainen shokki, että kaipasin ihan vaan henkistä gf-suhdetta, joten hankin sellaisen. Viikonlopun purin suruani ja se riitti hyvin. Eikä tullut kalliiksikaan.
En voisi. Pidän seksistä joten miksi luopuisin siitä tieten tahtoen koko loppuelämäksi kun voin valita:)
Ei onnistus seksitön suhde, ainakaan jos kyse olis jostain selibaatista. Perkeleen pahalla tuulellahan sitä ois koko ajan. Lapsia pitäs sitten tehdä lopunikäänsä, napsia pillereitä siinä sivussa ja ihmetellä kun ei tärppää. Mut saispa ainakin usein kun vähän vinkkais varmoista päivistä. =)
Kuuleppa,Ratikkakuskin "ryökäle" ;) On se vaan sellanen juttu,ettei mulle ainakaan kävis tollanen elämä.Mutta kun tulee ikävuosia 40 lisää,niin sitten vois olla toinen ääni kellossa :) Sitten olis jo niin vanha,että vois sanoa,ettei vanha enää jaksa.
Minä en ainakaan aio lupoua seksistä ensi vuonna enkä usko että RR:ään aikoo luopua tänä vuonna.
Ratikkalaiset ovatkin sitten jo todella vanhoja ;) Kirjoitin,että KUN TULEE IKÄVUOSIA 40 LISÄÄ (huom.LISÄÄ),niin sitten vois olla toinen ääni kellossa :) Nyt huitelen menemään yli neljääkymppiä,joten 40:n vuoden päästä olen jo yli kasikymppinen ;) En minäkään luovu seksistä vasta kun pakottavassa tilanteessa :)
Pikkunen huumorinkukka rupeaa puhkeamaan tuollaisesta aloituksesta :)
Hetsillään en osaa kuvitella heittäytymistä moiseen. Kuulostaa ystävyyssuhteelta enemmän kuin parisuhteelta. No jaa, jäin kuitenkin miettimään noita muita yhdistäviä tekijöitä...nääh, elämä ei ole vielä opettanut tuota puolta :-P
elää romanttisessa suhteessa ilman seksiä, mutta onko pakko jos ei haluu?
tod. , jos ukyse olisi siis ns. parisuhteesta niin kuin käsitin eikä kaveruussuhteesta. Jotenkin tuntuu nykyisen tiedon aikana ällöltä sekin, että seksi on lapsentekoa varten ja that´s it! Jotenkin tunteettomalta ja jumalattomaltakin, en osaa selittää paremmin. Seksuaalisuus on luonnollista - tietenkin se on lisääntymistä varten, mutta kun ihminen on jo liikaa lisääntynyt, pitäisikö kaikkien lopettaa seksi? En usko, että pystyvät ihmiset siihen.
Väliaikainen selibaatti suhteessa voi olla tietenkin mahdollinen ilman sairauttakin. Voipi tehdä hyvääkin!