Hei!
Olen moneen otteeseen törmännyt faktaan, että beetasalpaajat, joita syön rytmihäiriöihini aiheuttavat painajaisia. Näen melkein joka yö painajaisia, silloinkin vaikka kaikki olisi hyvin ja menen hyvillä mielin nukkumaan.
Onko kellään muulla tullut ajatus mieleen, että beetasalpaajat voisivat aiheuttaa painajaisenne?
Beetasalpaajat-yhteys painajaisiin
8
3848
Vastaukset
- Kukka-Maaria
Olen huomannut saman asian, varsinkin jos olen käyttänyt beetasalpaaja päivittäin. Syön siis niitä jännitysoireisiin. Painajaiset tuntuvat myös todellisimmilta kuin sellaisenä päivänä etten olisi ottanut kyseistä lääkettä ollenkaan.
- tulee!
Itse olen syönyt verenpainelääkkeenä erityyppisiä beetasalpaajia kauan. Minulla ei ainakaan näillä verenpaineannostuksilla ole tullut normaalia enempää painajaisia. Työkaveri joutui vaihtamaan verenpainelääkettä kun beetasalpaaja aiheutti pahoja painajaisia. Viimeinen tikki oli kun yritti hypätä ikkunasta ulos kun näki unta että asunnossa on tulipalo. Onneksi ei saanut ikkunaa auki, kerroksia oli paljon ja hengenmeno olisi ollut varma.
- ,,,
se lue siellä lääkkeen pakkausselosteessakin, että yksi mahdollinen sivuvaikutus on painajaisunet? Aika erikoinen sivuvaikutus kyllä, milläköhän mekanismilla sekin aiheutuu.
- mekanismi
Ilmeisesti nuo painajaiset syntyy siitä kun beetasalpaaja pakottaa sydämen harventamaan lyöntitiheyttä vaikka kiihdyttämiseen olisi tarvetta. Tuo vaikutus aiheuttaa minulla sekaannuksia kuntotesteissä. Esimerkiksi ergometriä polkiessa testaaja odottaa pulssin nousua, mutta beetasalpaaja jarruttaa ja pulssi jää useita kymmeniä odotettua pienemmäksi.
- jokainen on erilaine
mekanismi kirjoitti:
Ilmeisesti nuo painajaiset syntyy siitä kun beetasalpaaja pakottaa sydämen harventamaan lyöntitiheyttä vaikka kiihdyttämiseen olisi tarvetta. Tuo vaikutus aiheuttaa minulla sekaannuksia kuntotesteissä. Esimerkiksi ergometriä polkiessa testaaja odottaa pulssin nousua, mutta beetasalpaaja jarruttaa ja pulssi jää useita kymmeniä odotettua pienemmäksi.
Minulla oli ihan kamalia painajaisia Espesil- nimisestä lääkkeestä, se vaihdettiin sitten Diasectraliin jossa on ihan sama vaikuttava aina ja siitä ei ole tullut mitään painaisia, lääkäri oli sitä mieltä että lääkkeen muut päällys- ym. aineet ovat sen aiheuttaneet.
Kamalinta oli herätä kun näin unta että pikkuvauvani oli paistettu joulupöytään kuin possu, jos lääkäri oisi ollut tuntematon niin kait minut hulluksi olisi leimattu. Että menkää vaihtamaan heti jos oireita tulee, itse pääsee vähemmällä.
- näe vaan unia
Painajaiset eivät ole paha asia. Ihmisen psyyke käsittelee asioita ihmisen nukkuessa, on hyvä, että näet unia. Vaikka ne ovat painajaisia, ne ovat vain hyödyllisiä unia, sillä aivosi prosessoivat oikealla tavoilla näin.
- 5+4
Minullae allkoi tulla aivan karmeita painajaisia. Koskaan ennen ei niitä ollut. Kysyin lääkäriltä, ja noin 1/1000 ihmistä saa painajaisia.
Minun lääke oli silloin Seloken, sen aine on metoprololitartraatti´a
Beetasalpaama muutettiin carvedilol´iksi ja painajjaiset katosivat. Nukkuminen on taas mukava!- Farmasisti
Beetasalpaajista eritoten propranololilla on haittavaikutuksena raportoitu painajaisia. Syy tähän on lääkeaineen suurehko rasvaliukoisuus, jolloin lääkeaine pääsee helpommin veri-aivoesteen läpi keskushermostoon. Eri beetasalpaajien erilaisesta rasvaliukoisuudesta johtuen kaikki eivät aiheuta painajaisunia samalla tavoin.
Sydänvaikutuksen (eli sen b-reseptorisalpauksen) ei pitäisi liittyä unennäköön. Painajaisunien mekanismista sitten keskushermostotasolla en osaa sanoa yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403077- 812904
- 1902479
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362195- 201493
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411406Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403- 101284
- 131269
- 221251