Voiko siivous tuhota parisuhteen?

eräs vaimo

En jaksa enää, koska mieheni ei auta minua lähes ollenkaan siivouksessa. Asumme isossa (178 neliötä) omakotitalossa ja meillä on kolme lasta. En edes halua siivota usein, olen pessyt lattiat viimeksi jouluksi ja nyt on yli toukokuun puolivälin! Imuroinut olen toki usein. Varoitin miestäni jo n. puoli vuotta sitten, että jos hän ei ala auttamaan minua siivouksessa, tilaan maksullista siivousapua. Tänään sitten tuli viimeinen tikki ja asia sujui näin: olimme poikieni kanssa saaneet imuroitua ja pestyä lähes koko talon (erittäin harvoin edes pyrin tähän, mutta muutaman päivän päästä meillä on juhlat). Pojistani oli todella paljon apua, mutta odotin kovasti, että mieheni tulisi kotiin töistä katsomaan vauvaamme ja muutenkin auttamaan. No, kun hän tuli, hän ei ensinnäkään ilmaissut mitenkään olevansa kotona ja koska me muut olimme yläkerrassa, emme tosiaan edes tienneet, että hän oli jo kotona. Pyysin vain, että hän puistelisi parvekkeella ja kuistilla olevat matot, jotka poikamme olivat sinne laittaneet tuulettumaan. Parvekkeen matot hän puisteli, mutta sitten hän lopetti ja alkoi valittamaan, kun minä kuulemma aina haluan siivota niin paljon kerralla ja aina hänen kanssaan yhdessä. Mieheni mielestä siis voisi siivota vähemmän kerralla, mutta useammin ja siihen siivoamiseen ei tarvita kahta osapuolta. Minusta taas se toinen osapuoli on suureksi avuksi siinä. Ja koska en edes pyydä usein hänen apuaan (minulle riittäisi, että lattiat pestäisiin kerran kahdessa kuussa!!!), en ymmärrä, miten hän alkoi valittaa asiasta. Nyt hän on siis ilmeisesti suuttunut minulle ja varsinkin siitä, kun tilasin puhelimitse ikkunanpesuapua ensi viikolle kahdeksi tunniksi. Nyt siis vihdoinkin tein sen, millä olen häntä uhkaillut jo jonkin aikaa: tilasin maksullista siivousapua. Mieheni mielestä minulla ei ole oikeutta tehdä niin, koska hän ei haluaisi maksaa siivouksesta. Emme ole siis mitään rikkaita, mutta minä en yksinkertaisesti enää jaksa tätä.

Muuten meillä menee melko hyvin, enkä olisi ikinä uskonut, että tällaisesta asiasta voisi tulla näin paha juttu. Ymmärtäisin siis, jos olisin innokas siivoaja ja haluaisin siivota usein, mutta ei… Olenkin miettinyt, että jos mieheni jatkaa vihoittelemista näissä siivousasioissa, eikä suostu myöskään siihen, että tilaan ulkopuolista apua, niin silloin minun on pakko tehdä jotain ratkaisevaa. En halua asua epäsiistissä talossa lopun ikääni, mutta en myöskään aio sietää vihoittelua tällaisesta asiasta. Niin ja vielä lisäys: siitä mieheni on usein vihainen, kun en petaa parisänkyämme ja sänkyyn tulee luonnollisesti pölyä silloin. Hän on jonkin verran allerginen pölylle, joten häntä se tosiaan haittaa. Mutta en siis ikinä kehtaisi valittaa jollekin siitä, että tämä ei petaa sänkyä, jos auttaisin häntä niin vähän siivouksessa, kuin minun mieheni minua. Ennen hän auttoi huomattavasti enemmän, mutta kun muutimme tähän isoon taloon, on apu ollut tosi minimaalista. Aika nurinkurista!

16

1858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuperäinen vaimo

Mieheni puolustautuu sillä, että hän on perheessämme ainoa, joka on joskus siivonnut vaatehuoneet ja se pitää paikkansa. Minusta on kuitenkin aivan eri asia: vaatehuoneen siivous ja perussiivoukset, kuten imurointi, pölyjen pyyhkiminen, lattioiden pyyhkiminen, jne.

Huh, huh, kylläpäs meidän suhteemme kuulostaa naurettavalta!

• lienee

hyvinkin yleinen ongelma parisuhteissa. Näin meillä myös, ei auta mies siivoamaan, enkä minäkään viitsi usein yksin. Sama on ruuanlaiton kanssa: kun vielä seurusteltiin, niin johan kehui, kuinka haluaa osallistua ja kokeilla uusiakin juttuja. On tainnut tehdä ruokaa itsenäisesti peräti 2 kertaa yhdessä asuessa, sanoo vaan, ettei nyt jaksa tehdä. Töissä ollessaan on sitten aina väsynyt kotiuduttuaan, ei toivoakaan tehdä muuta kuin nukkua. Saati, että jaksaisi joskus tehdä jtn kivaa makkarissa...niin, huomauttaa myös usein, kuinka pitäis pestä ja vaihtaa lakanoita kyllä...

Enpä tiedä, mikä auttaisi muuttamaan suuntaa. Kai se on vain niin, että laiskat ihmiset tsemppaavat ja esittävät suhteen alussa, mutta todellinen luonto paljastuu ennen pitkää.

• hjköh

On kyllä. Ja varsinkin kun on pieniä lapsia talossa, niin olisi hyvä siivota useammin (myös siksi, että lapset sotkevat enemmän).

Mutta tiedätkö: kaikkea ei tarvitse siivota kerralla! Teillä on ilmeisesti kaksikerroksinen talo. Siivoa yläkerta ja alakerta erikseen. Suursiivous täytyy toki tehdä samaan aikaan kun pöly lentää matoista ja kankaista.

Kotona kun asuin, niin isä auttoi siivouksessa ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään. Siskollani oli siitepölyallergiaa ynnä muuta ja äiti teki suursiivouksen joka perjantai. Eli matot, petivaatteet, tyynyt ja peitot ym. pihalle puisteltavaksi ja tuulettumaan. Imurointi, pölyjen pyyhkiminen ja lattioiden pesu joka perjantai...varsinkin kesäaikaan Silloin meillä oli vain yksi kerros...mahdollisesti jotain 120 neliön kieppeillä. Mutta pakko oli tehdä, lapsen terveyden tähden.

• mies 40 v

Minusta tuo on törkeää jos huomauttaa toiselle että hänen pitäisi siivota, eikä itse osallistu...

Makkarihommissa olen huomannut tietyn kaavan. Nuorena nainen pihtaa ja käyttää seksiä vallan välineenä. Jossain vaiheessa mies sopeutuu ja lopettaa yrittämisen. Sitten naisen onkin aika vaihtaa halutun mies viriilimpään.... Pienillä harjoitusmäärillä ei tehdä huippusuorituksia.

• kompromissejä

Naiset katsoo oikeudekseen teettää siivousta mihellä, koksa naisen mielestä pitää siivota. Minusta se on vähän niin että se siivoa jota ensin häiritsee. Parisuhteen jatkumisen kannalta miehen on pakko kuitenkin osallistua tähän naisen vaatiman siisteystason ylläpitoon, mutta olisi suotavaa että nainenkin luopuisi vähän siisteystasostaan, tai sitten hyväksyy sen että joutuu siivoamaan enemmän.

Kokeileppa jättää jonkin aikaa siivoamatta, niin huomaat että jossain tulee vastaan se raja että mieskin alkaa siivota.

Minusta siivoamisen tarvetta ei katsota kalenterista vaan asuintiloista. Lattiaa ei tarvi pestä siksi että edellisestä kerrasta on jo kaksi kuukautta, vaan se pestään silloin kuin se näyttää siltä että se pitää pestä. Sama imuroinnin kanssa.

• järkevä siisti

"Lattiaa ei tarvi pestä siksi että edellisestä kerrasta on jo kaksi kuukautta, vaan se pestään silloin kuin se näyttää siltä että se pitää pestä. Sama imuroinnin kanssa."

Heh, taidat olla mies, joka ei osallistu siivoamiseen. Lattiat tarvii pesun vähintään kahden viikon välein jo ihan siitä syystä että muuten se näyttäisi siltä että kaipaa pesua. Imurointi vähintään kerran viikossa, jos on koiria tai lapsia, usean kerran viikossa.

• eräs vaimo

kovin tarkkaan, koska kirjoitat noin. En kuitenkaan jaksa uudestaan kirjoittaa samaa asiaa.

• järki käyttöön

Mies kantaa rahat kotiin.
      Ei noilla neliöillä ilmaiseksi asuta.
      Sehän on sitten sinusta kiinni, panostatko lapsiin vai kiiltäviin nurkkiin .
      Jos on liikaa siivouspinta-alaa, ehdota miehelle pienempiin neliöihin muuttamista.
      Hullua hankkia kalliita liian isoja asuinsijoja, joita ei kyetä hoitamaan ja maksamaan.

• eräs vaimo

sekä pienempiin neliöihin muuttamista että kotiapua ja nyt tilasin ensi viikolle kotiapua. Mieheni ei siitä pidä, mutta ei uskalla enää valittaakaan siitä. Ja muuten, tilanne on ollut sama, vaikka olemme olleet molemmat töissä, syksyllä olen menossa uudestaan töihin.

• näin meillä.

tutun kuuloista tekstiä. mieheni ei ole allerginen millekään, meillä on kuitenkin karvaisia lemmikeitäkin ja niistä (kuten kaikki tietävät) tulee erittäin paljon sotkua. olen tehnyt kompromissin, että imuroin 1-2krt/viikko, laitan miehen pesemään lattiat ja pyyhin pölyt. matot ajattelin pian ottaa kaikki pois lattioilta --> varastoon vaan ja on helpompi siivota. molemmat käymme kokopäivätöissä, minulla tosin viikkotyötuntimäärä on 40-45, hänellä 37,5.
      pöytäliinoja mies ei vaihda ikinä, hän läikyttää kahvia ja tajuaa pyyhkäistä sukallaan (!) vasta sitten kun minun ilmeeni rupeaa olemaan tosi murhaava. liettä hän ei pese ikinä ja olen itse kieltäytynyt tekemästä ruokaa. minä hoidan valtaosan muista kotitöistä ja myöskin isommista maksuista, joten 1 asia jota en tee. en kokkaa tai jos kokkaan, niin mies ei sitä ruokaa syö. olen myöskin ilmoittanut että lapsia ei tule ennen kuin mies oppii siivoamaan (edes sen verran että laittaa likaiset vaatteet pyykkiin ja astiat koneeseen).

• äh

Olet kieltänyt miestä tekemästä ruokaa mutta et itsekään kokkaa?

• .
        äh kirjoitti:

Olet kieltänyt miestä tekemästä ruokaa mutta et itsekään kokkaa?

No juu,tuo ei ole kivaa. Mutta meillä on kaiken huippu,mies ei vie edes likaisia vaatteitaan pyykkikoriin,ei laita roskia roskiin,ei tiskaa vapaaehtoisesti koskaan,tai auta kotitöissä muutenkaan millään tavalla vapaaehtoisesti. Olen sanonut hänelle pyykeistä ja roskista valehtelematta päivittäin,eikä tilanne ole muuttunut miksikään. Näin on ollut jo muutaman vuoden. Meilläkin on eläimiä,joista irtoaa plaljon karvaa,jaloista tulee hiekkaa sisään ym. Eikä hän koskaan tajua edes imuroida. Aina pitää raivostua ennenkuin saan apua. Sitten vasta hän suostuu siivoamaan,kun uhkaan että pyydän siskoni avuksi. Mitä ihmettä tälläiselle voisi tehdä? Olen sanonut todella monta kertaa,että jos tilanne ei muutu,niin ero on varma. Mies aina lupailee ja vannoo,että yrittää,mutta minusta tuntuu että hän ei viitsi YHTÄÄN MITÄÄN,eikä yritä millään tavalla. Tänä saa minut hermoromahduksen partaalle,ja mies aina ihmettelee että minkä takia olen hyvin usein todella pahalla päällä. Itse voisin siivota yms. Mutta ei tee mieli kun toinen vaan kääntää kylkeään ja hyvä ettei osoita että missä on roskia!! Normaali ihminen osaa käsittääkseni laittaa roskat vieressä olevaan roskikseen,tai viedä likaiset vaatteet pyykkikoriin. Niiden pitäisi olla itsestäänselviä asioita. MIKSI MIEHELLENI EI MENE MIKÄÄN PERILLE!!????

• keski-ikäinen rouva

Hei,

jos miehesi on sitä mieltä, että siivoukseen riittää yksi ihminen, siivotkoon mies yksin. Kaikki, jotka asuu, siivoaa tai ostaa palvelun. Paitsi jos olet sopinut näin järjettömästä työnjaosta eli kaikki kuuluu sulle. Siinäkin tapauksessa asiaa on lupa ajatella vaikkapa järjellä ja tehdä uusi työnjako, jonka mukaan molemmat tekee.

• Just!

Voi ..ttu mitä yksipuolista propagandaa. Suorastaan sontaa!

Jäi ilmeisesti ihan vahingossa kertomatta esim se seikka, että minä, siis se mies, joka ei siivoa, tekee itse asiassa kahta työtä, että perheen talous saadaan pysymään jotenkin pois konkurssista. Emäntä on kotona. Silti talous on keskimäärin muutaman satasen miinuksella joka kuussa, eli koko ajan velkaannutaan. Tilataan joo siivousapua, mutta minä jodun tekemään äkkiä 3-4 tuntia lisää töitä, että saadaan se yhden tunnin siivous maksettua. Tai siis käytännössä tuo siivous teetetään velaksi.

Näinhän se pienten ja isompienkin feministien mielessä menee, että kotityöt pitää jakaa puoliksi huolimatta siitä miten tuo kodin ulkopuolisen työnjaon osuus menee. Näkisitte vain miten meillä on joskus joutunut töistä tullessa kahlaaman rojussa kotona, kun kotona ollut emäntä ei ole viitsinyt koko päivänä tehdä mitään siivoamiseen liittyvää. Rupea siinä sitten siivoamaan.

Ja nurinkuristahan se on joo. Muutetaan isoon taloon ja mies saa tehdä kaikki raskaimmat pihatyöt, talon maalauksen autotallin rakentamisen. Vaikka emäntä röhnöttäisi sillä aikaa petissä. Ja sitä emännän petissä röhnätystä on kuulkaan tässä perheessä ollut aika paljon.

Ja kyllä tämä muuten menettelisi, mutta törkeintä on se jos joutuu ottamaan vastaan törky- ja uhkaustekstiviestejä tai lukemaan keskustelupalstoilta tällaista propagandaa. Pitäisi pikkaisen miettiä ennenkuin kiukuspäissään lähettää tekstiviestejä, että onkohan tämä nyt ihan oikeasti niin iso riita, että kannattaa uhkailla erolla. No! Naisille on opetettu jo vuosikymmenet sitä miten miehen voi heittää perheestä ulos tuosta vain, niin mikäs siinä uhkailemaan.

• Luna.

Miten olisi:

a) mies töissä, nainen kotona. Kuinka siivous hoidetaan?
        b) nainen töissä, mies kotona. Kuinka siivous hoidetaan?
        c) molemmat töissä. Kuinka siivous hoidetaan?
        d) molemmat kotona. Kuinka siivous hoidetaan?

Vastailkaapas näihin.

• Tyttti

..ottaa osaa siivoamiseen. Älä vaan passaa lapsia avuttomiksi ! Vaikka niinhän sanoitkin että heistä on apua.

Eikä kotisiivous ole kotitalousvähennyksen jälkeen mitään yksinomaan rikkaiden puuhaa, eikä sitä siivoojaa tarvi joka viikko pyytää. Hyvä puoli on se, että kun menet töihin ja lapset hoitoon niin eihän siellä kotona ole kukaan päivän mittaan sotkemassakaan.

Tehkää joku kompromissi, kun teillä selkeästi on erilaiset siisteyskäsitykset: sopikaan että esim lauantai aamuisin porukalla imuroitte ja pyyhitte pölyjä pari tuntia ja keräilette leluja. Pari kertaa vuodessa ulkopuolinen siivooja pesee ikkunat ja kuukauden-kahden välein siivooja luuttuaa kämpän.
        Pienistä pölyistä ei kannata hermojaan menettää.

Ei minuakaan välttämättä sekaisuus häiritse, ja siitä selviää joskus helposti, kun esim. vain laittaa lasten huoneen oven kiinni. Poissa silmistä poissa mielestä. Likaisten pyykkien suhteen olen jo aikaa sitten ottanut sen kannan, että kukin vieköön itse pyykkiin, muutoin olkoon huoneiden lattioilla vaikka tuomiopäivään ja sitten viimeistään kun puhtaat vaatteet loppuvat kaapista alkaa likapyykin kantaminen pyykkiin kiinnostaa.

Kun erosin vuosia sitten, se mistä alkuun eniten nautin oli kun kaikki tavarat pysyivät siististi paikoillaan niillä viikoilla kun lapsetkin olivat isällään.

Aika aikaansa kutakin, ei siivous ole kuitenkaan mikään syy parisuhdetta tuhota, mutta kompromissejä vaatii kaikilta osapuolilta löytää jokaiselle siedettävä siivouksen taso,

Se on taivaan tosi että jos sitä vaan jää odottelemaan, että mies huomaisi että no nyt on sotkuista tarvii siivota niin sitä ei tapahdu ikinä!!

Tsemppiä !!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      116
      5307
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5074
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1949
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1673
    Aihe