Jalkajarrun korjaus/huolto

jeps13

kuinka otsikon mukainen toimen pide tehdään. Pyörä on 70-80 luvulta norjassa valmistettu runko ja Suomessa kasattu. Tarkkaa mallia/merkkiä ei ole tidossa keulassa on logo jossa lukee americana. Väriltään sinivalkoinen. mallia mummo.

10

18227

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AS

      En tunne noita vanhempian systeemejä, mutta ihmisen kasaamia noi on. Olet vain tarkkana ja etene hitaasti purku vaiheessa. Katsot rauhassa mikä osa irtoaa mistäkin jne. Ajattelin kuitenkin, että tästä voisi varmaan olla jotain hyötyä;
      http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=104

      • Pappavaari

        Eivät yksivälitteiset jalkajarrulliset takanavat ole mitään "vanhempia" systeemejä (noh, lapsille ehkä) Mutta itse asiaan: Yksivaihteinen jalkajarrullinen napa on helppo purkaa. Lyhykäisesti se lähtee avautumaan jarruvarren puoleisesta päästään avaamalla akselilla oleva lukitusmutteri ja poistamalla niiden alla olevat lukkoprikat, sitten lähtee yleensä se jarruvarsi, laakerin pölysuoja ja tämän jälkeen tulee ulos sen puoleinen kuulalaakeri, jonka kuulat ovat yleensä peltisessä ripustimessa ts. kuulat eivät putoile pitkin lattiaa.

        Akseli tulee ulos vain rattaan puolelta ja tuo mukanaan sen puolen laakerin ja sen pölysuojan, sekä akselile asennetun nk. jarrukartion, jonka ympärillä on parista-kolmesta kohtaa lohkottu jarruholkki. Jarrun toiminta on yksinkertainen: Jarrukartio on asennettu akselilla olevaan kierukkaan, joka liikuttaa taaksepäin polkaistaessa kartiota akselin suuntaisesti. Kartio painaa tällöin navan sisällä olevaa lohkottua jarruholkkia, jossa on sille vastakartio ja näin holkki pyrkii paisumaan ja hankaa navan sisäpintaan.

        Tällainen napa kestää vuosikymmeniä ja huollettuna vieläkin kauemmin. Jarrun teho heikkenee, jos napaa ei ole koskaan voideltu ja jarrutus kuluttaa joka kerralla hiukan sen sisässä olevaa voiteluvaseliinia. Kun vaseliini kuluu loppuun, alkaa laakereiden ja etenkin jarrupintojen voimakas kuluminen (lähinnä sen lohkoholkin) ja kiiltäväksi hioutunut holkki ei pure enää kromattuun navan sisäpintaa. Jarru liukuu ja pitää myös usein melko ikävää ääntä.

        Huolloksi se kaipaa yleensä sisuskalujen huolellisen pesun, uuden lohkoholkin ja runsaasti uutta vaseliinia tulevia vuosia ajatellen. Toivottavasti löydät uusia osia kuluneiden tilalle!

        Hyvää pyöräilukesää!


      • jeps13
        Pappavaari kirjoitti:

        Eivät yksivälitteiset jalkajarrulliset takanavat ole mitään "vanhempia" systeemejä (noh, lapsille ehkä) Mutta itse asiaan: Yksivaihteinen jalkajarrullinen napa on helppo purkaa. Lyhykäisesti se lähtee avautumaan jarruvarren puoleisesta päästään avaamalla akselilla oleva lukitusmutteri ja poistamalla niiden alla olevat lukkoprikat, sitten lähtee yleensä se jarruvarsi, laakerin pölysuoja ja tämän jälkeen tulee ulos sen puoleinen kuulalaakeri, jonka kuulat ovat yleensä peltisessä ripustimessa ts. kuulat eivät putoile pitkin lattiaa.

        Akseli tulee ulos vain rattaan puolelta ja tuo mukanaan sen puolen laakerin ja sen pölysuojan, sekä akselile asennetun nk. jarrukartion, jonka ympärillä on parista-kolmesta kohtaa lohkottu jarruholkki. Jarrun toiminta on yksinkertainen: Jarrukartio on asennettu akselilla olevaan kierukkaan, joka liikuttaa taaksepäin polkaistaessa kartiota akselin suuntaisesti. Kartio painaa tällöin navan sisällä olevaa lohkottua jarruholkkia, jossa on sille vastakartio ja näin holkki pyrkii paisumaan ja hankaa navan sisäpintaan.

        Tällainen napa kestää vuosikymmeniä ja huollettuna vieläkin kauemmin. Jarrun teho heikkenee, jos napaa ei ole koskaan voideltu ja jarrutus kuluttaa joka kerralla hiukan sen sisässä olevaa voiteluvaseliinia. Kun vaseliini kuluu loppuun, alkaa laakereiden ja etenkin jarrupintojen voimakas kuluminen (lähinnä sen lohkoholkin) ja kiiltäväksi hioutunut holkki ei pure enää kromattuun navan sisäpintaa. Jarru liukuu ja pitää myös usein melko ikävää ääntä.

        Huolloksi se kaipaa yleensä sisuskalujen huolellisen pesun, uuden lohkoholkin ja runsaasti uutta vaseliinia tulevia vuosia ajatellen. Toivottavasti löydät uusia osia kuluneiden tilalle!

        Hyvää pyöräilukesää!

        Kiitos vastauksestasi. Jäin vielä miettimään tuota vaseliinin lisäystä että mikä olisi sopiva määrä?


      • villienkeli
        jeps13 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Jäin vielä miettimään tuota vaseliinin lisäystä että mikä olisi sopiva määrä?

        No, tuossahan se vastaus jo tulikin. Vaseliinia pitää olla todella reilusti. Laakerit ja kuulat pitävät siitä. Mikään ei tunnu olevan liikaa. Puhun omasta kokemuksesta. Kaikkiin paikkoihin jotka joutuvat rasitukseen: kunnolla vaseliinia!


      • Anonyymi
        villienkeli kirjoitti:

        No, tuossahan se vastaus jo tulikin. Vaseliinia pitää olla todella reilusti. Laakerit ja kuulat pitävät siitä. Mikään ei tunnu olevan liikaa. Puhun omasta kokemuksesta. Kaikkiin paikkoihin jotka joutuvat rasitukseen: kunnolla vaseliinia!

        Tuo vaseliinia täyteen toimii kait shimanon ja kt:n navalla, kun on shimano klooni.

        Velosteel/torpedo/favorit ei toimi noin.


    • Anonyymi

      Mitä teen jalka jarryt pyörii tyhjää vaikka ketjut on paikoillaan?

      • Anonyymi

        Ovat takakiekon pois ja aukaset takanavan.

        Takanavan aukasuun tarttee lukea, että minkä mallin napa. Sitten vaan katot youtubesta ohjeet :)


      • Anonyymi

        Just lapsen pyörä teki talvisäilytyksen jälkeen samaa, että jarrut löytyi vajaa kierroksen takaa kun taaksepäin polki ja vetoon päin saman verran "klappia". Avasin navan ja 3v sitten uutena ostetun pyörän vaseliinit olivat muuttuneet tahmeaksi tervaksi. Merkki on Jupiter, jonka luulin olevan suhteellisen laadukas peruspyörä, mutta näköjään käyttävät luokatonta rasvaa joka ei kestä hyvänä edes lämpimässä tallissa. Tahma putsaten pois ja uutta vaseliinia tilalle. Nyt toimii kuin uusi ja kestää todennäköisesti pidempään tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Heitä romulavalle se vanha paska ja osta sähköpyörä

      • Anonyymi

        Harmittaako muodin uhria? Vai eikö kauppa käy?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe