Jalkajarrun korjaus/huolto

jeps13

kuinka otsikon mukainen toimen pide tehdään. Pyörä on 70-80 luvulta norjassa valmistettu runko ja Suomessa kasattu. Tarkkaa mallia/merkkiä ei ole tidossa keulassa on logo jossa lukee americana. Väriltään sinivalkoinen. mallia mummo.

10

13451

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AS

      En tunne noita vanhempian systeemejä, mutta ihmisen kasaamia noi on. Olet vain tarkkana ja etene hitaasti purku vaiheessa. Katsot rauhassa mikä osa irtoaa mistäkin jne. Ajattelin kuitenkin, että tästä voisi varmaan olla jotain hyötyä;
      http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=104

      • Pappavaari

        Eivät yksivälitteiset jalkajarrulliset takanavat ole mitään "vanhempia" systeemejä (noh, lapsille ehkä) Mutta itse asiaan: Yksivaihteinen jalkajarrullinen napa on helppo purkaa. Lyhykäisesti se lähtee avautumaan jarruvarren puoleisesta päästään avaamalla akselilla oleva lukitusmutteri ja poistamalla niiden alla olevat lukkoprikat, sitten lähtee yleensä se jarruvarsi, laakerin pölysuoja ja tämän jälkeen tulee ulos sen puoleinen kuulalaakeri, jonka kuulat ovat yleensä peltisessä ripustimessa ts. kuulat eivät putoile pitkin lattiaa.

        Akseli tulee ulos vain rattaan puolelta ja tuo mukanaan sen puolen laakerin ja sen pölysuojan, sekä akselile asennetun nk. jarrukartion, jonka ympärillä on parista-kolmesta kohtaa lohkottu jarruholkki. Jarrun toiminta on yksinkertainen: Jarrukartio on asennettu akselilla olevaan kierukkaan, joka liikuttaa taaksepäin polkaistaessa kartiota akselin suuntaisesti. Kartio painaa tällöin navan sisällä olevaa lohkottua jarruholkkia, jossa on sille vastakartio ja näin holkki pyrkii paisumaan ja hankaa navan sisäpintaan.

        Tällainen napa kestää vuosikymmeniä ja huollettuna vieläkin kauemmin. Jarrun teho heikkenee, jos napaa ei ole koskaan voideltu ja jarrutus kuluttaa joka kerralla hiukan sen sisässä olevaa voiteluvaseliinia. Kun vaseliini kuluu loppuun, alkaa laakereiden ja etenkin jarrupintojen voimakas kuluminen (lähinnä sen lohkoholkin) ja kiiltäväksi hioutunut holkki ei pure enää kromattuun navan sisäpintaa. Jarru liukuu ja pitää myös usein melko ikävää ääntä.

        Huolloksi se kaipaa yleensä sisuskalujen huolellisen pesun, uuden lohkoholkin ja runsaasti uutta vaseliinia tulevia vuosia ajatellen. Toivottavasti löydät uusia osia kuluneiden tilalle!

        Hyvää pyöräilukesää!


      • jeps13
        Pappavaari kirjoitti:

        Eivät yksivälitteiset jalkajarrulliset takanavat ole mitään "vanhempia" systeemejä (noh, lapsille ehkä) Mutta itse asiaan: Yksivaihteinen jalkajarrullinen napa on helppo purkaa. Lyhykäisesti se lähtee avautumaan jarruvarren puoleisesta päästään avaamalla akselilla oleva lukitusmutteri ja poistamalla niiden alla olevat lukkoprikat, sitten lähtee yleensä se jarruvarsi, laakerin pölysuoja ja tämän jälkeen tulee ulos sen puoleinen kuulalaakeri, jonka kuulat ovat yleensä peltisessä ripustimessa ts. kuulat eivät putoile pitkin lattiaa.

        Akseli tulee ulos vain rattaan puolelta ja tuo mukanaan sen puolen laakerin ja sen pölysuojan, sekä akselile asennetun nk. jarrukartion, jonka ympärillä on parista-kolmesta kohtaa lohkottu jarruholkki. Jarrun toiminta on yksinkertainen: Jarrukartio on asennettu akselilla olevaan kierukkaan, joka liikuttaa taaksepäin polkaistaessa kartiota akselin suuntaisesti. Kartio painaa tällöin navan sisällä olevaa lohkottua jarruholkkia, jossa on sille vastakartio ja näin holkki pyrkii paisumaan ja hankaa navan sisäpintaan.

        Tällainen napa kestää vuosikymmeniä ja huollettuna vieläkin kauemmin. Jarrun teho heikkenee, jos napaa ei ole koskaan voideltu ja jarrutus kuluttaa joka kerralla hiukan sen sisässä olevaa voiteluvaseliinia. Kun vaseliini kuluu loppuun, alkaa laakereiden ja etenkin jarrupintojen voimakas kuluminen (lähinnä sen lohkoholkin) ja kiiltäväksi hioutunut holkki ei pure enää kromattuun navan sisäpintaa. Jarru liukuu ja pitää myös usein melko ikävää ääntä.

        Huolloksi se kaipaa yleensä sisuskalujen huolellisen pesun, uuden lohkoholkin ja runsaasti uutta vaseliinia tulevia vuosia ajatellen. Toivottavasti löydät uusia osia kuluneiden tilalle!

        Hyvää pyöräilukesää!

        Kiitos vastauksestasi. Jäin vielä miettimään tuota vaseliinin lisäystä että mikä olisi sopiva määrä?


      • villienkeli
        jeps13 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Jäin vielä miettimään tuota vaseliinin lisäystä että mikä olisi sopiva määrä?

        No, tuossahan se vastaus jo tulikin. Vaseliinia pitää olla todella reilusti. Laakerit ja kuulat pitävät siitä. Mikään ei tunnu olevan liikaa. Puhun omasta kokemuksesta. Kaikkiin paikkoihin jotka joutuvat rasitukseen: kunnolla vaseliinia!


      • Anonyymi
        villienkeli kirjoitti:

        No, tuossahan se vastaus jo tulikin. Vaseliinia pitää olla todella reilusti. Laakerit ja kuulat pitävät siitä. Mikään ei tunnu olevan liikaa. Puhun omasta kokemuksesta. Kaikkiin paikkoihin jotka joutuvat rasitukseen: kunnolla vaseliinia!

        Tuo vaseliinia täyteen toimii kait shimanon ja kt:n navalla, kun on shimano klooni.

        Velosteel/torpedo/favorit ei toimi noin.


    • Anonyymi

      Mitä teen jalka jarryt pyörii tyhjää vaikka ketjut on paikoillaan?

      • Anonyymi

        Ovat takakiekon pois ja aukaset takanavan.

        Takanavan aukasuun tarttee lukea, että minkä mallin napa. Sitten vaan katot youtubesta ohjeet :)


      • Anonyymi

        Just lapsen pyörä teki talvisäilytyksen jälkeen samaa, että jarrut löytyi vajaa kierroksen takaa kun taaksepäin polki ja vetoon päin saman verran "klappia". Avasin navan ja 3v sitten uutena ostetun pyörän vaseliinit olivat muuttuneet tahmeaksi tervaksi. Merkki on Jupiter, jonka luulin olevan suhteellisen laadukas peruspyörä, mutta näköjään käyttävät luokatonta rasvaa joka ei kestä hyvänä edes lämpimässä tallissa. Tahma putsaten pois ja uutta vaseliinia tilalle. Nyt toimii kuin uusi ja kestää todennäköisesti pidempään tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Heitä romulavalle se vanha paska ja osta sähköpyörä

      • Anonyymi

        Harmittaako muodin uhria? Vai eikö kauppa käy?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe