Uinninvalvojien pätevyys

Huolestunut uimari

Tälläkin viikolla nimeltämainitsemattomassa uimahallissa asioidessani silmääni pisti erittäin flegmaattisen näköinen uinninvalvoja. En nähnyt hänen liikahtavankaan tuolistaan koko puolitoistatuntisen uintini aikana. Jos oikein ymmärsin, hänen ainakin piti olla suorittamassa työtehtäväänsä! Ei hän sieltä kopista yhtään mitään näe! Eikö pitäisi välillä ainakin käydä kävelemässä altaan reunalla ja näyttämässä asiakkaille, että täällä on joku oikeasti töissä? Lisäisi varmasti turvallisuutta ja kuria lapsissa. Tämä henkilö on ilmeisesti vakituisesti töissä ja aina yhtä masentavaa katsottavaa.

Kysyisinkin teiltä suomi24 tovereilta, että törmäättekö miten usein Suomessa uiskennellessanne todella epäpätevän oloiseen työhönsä kyllästyneeseen uinninvalvojaan? En halua olla todistamassa sitä hetkeä, kun joku hukkuu ja kukaan ei pelasta! Harvoin asiakkaissa löytyy pelastustaitoisia henkilöitä ja eihän se missään nimessä asiakkaan homma ole ketään onkia pinnalle! Toki jokainen vähänkin järkevä hekilö niin ainakin yrittää tehdä hädässä olevan nähdessään.

Mites tämä uinninvalvojantestiuinti? olen kuullut, että sitä ei edes vaadita kaikilta työntekijöiltä, jotka allasta kuitenkin vahtivat puhumattakaan oikeista pätevöivistä kursseista?? Voiko uimataidoton olla siis uimavahtina? hui!

14

2434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töissä tehdään töitä

      Kyllähän noilla uinninvalvojilla on testiuinti suoritettuna ja kai joku ensiapukoulutuskin. Sen sijaan heitä tuuravilla siivoajilla ja kassoilla ei.

      Olen usein ihmetellyt eikö näiden uinninvalvojien työhön kuulu kuin hengenpelastus akuuttitilantessa? Nämä tyypit eivät peräänsä paljoa nosta tuolista kuin tauolle mennäkseen. Mistä ihmeestä heille oikein maksetaan palkkaa?

      Eikö heille kuulu hallin kävijöiden kaikenlaisesta turvallisuudesta huolehtiminen - hygienia on osa terveyden turvallisuutta? Sääntöjen valvonta - jos on sääntöjä niitä täytyy myöskin valvoa etteivät ne jää kuoleeksi kirjaimeksi? Ennaltaehkäisevätyö - onnettomuuksia voisi ehkäistä esim. ohjaamalla uimataidottomat henkilöt pois kuntouimareitten radalta?

      Uinninvalvojista ei tietty ole kivaa joutua tekemään asioista eikä ole kiva joutua sanomaan säännöistä kellekään, mutta hei ei töissä olla sen takia että on kivaa. Monet tekevät ikäviä ja raskaita asioita työkseen. Jos ei pää kestä muuta uinninvalvojan hommissa, täytyy hakeutau muualle.

      ps. ei kai tuo tapahtunut Malmin uimahallissa? Siellä olen joskus ihmetellyt nuorta naisvalvojaa joka selaa tylsistyneen näköisenä lehteä jalat pöydällä. Itiksessä taas en ole koskaan nähnyt valvojaa, taitavat lymyillä kopissaan surffailemassa.

      • Allastakin vahtinut

        Tosiaan, valvoja voi olla pätevä hommaansa, mutta täysin pätemätön hoitamaan työtänsä! Meidänkin hallissa aina toisinaan näkee luokatonta valvontatyöskentelyä. Tekisi mieli mennä komentamaan laiskistuneita valvojia, jotka eivät työtänsä tee! En sitä kuitenkaan kehtaa tehdä. Eikö ole ihan eri instanssin tehtävä valvoa uimavalvojien hommia? Esimies????
        Voin yhtyä väitteeseesi siitä, että voi vaihtaa työtä, jos ei valvonta kiinnosta. Valvonta on vaativaa työtä, joka ei todellakaan kaikille sovi.
        Suomen uimaopetus ja hengenpelastusliitto järjestää periaatteessa ihan hyviä valvojakursseja, jonka läpikäytyään on "pätevä" olemaan töissä uimahallissa. Itse työ on kuitenkin aivan eri asia kuin vain se mitä muutamankymmenen tunnin mittaisella kurssilla on opittu, jossa keskitytään ei niin paljoa itse konkreettiseen työhön kuin mielestäni pitäisi. Ymmärrän kyllä, että voi olla hankalaa mahduttaa pariin viikonloppuun todella paljoa asiaa. Ja jos pituutta lisäisi niin esim. kustannukset väkisin nousisivat.

        Mutta jos tätä joku valvoja lukee, niin koittakaapa seuraavassa työvuorossa olla koko vahtivuoron skarppina ja aktiivisena TYÖNTEKIJÄNÄ. Lorvitaan ja luetaan lehtiä sitten kotona eiksjuu?


      • Huolestunut uimari

        En kehtaa kertoa mistä hallista on kyse. Henkilökohtaista julkista haukkumista en halua harjoittaa. Vaikkakin eihän se haukkumista olisikaan, vaan totuuden kertomista...

        Olen vieraillut monissa eri uimahalleissa ja kohdannut myös monenlaista valvontatyöskentelyä. Monissa hallessa valvonta on esimerkillistä ja valitettavasti joissain taso alittaa pahasti hyväksyttävän rajan.

        Olen miettinyt, että keneen pitäisi ottaa yhteyttä asiasta, jos haluaisi asiaan parannusta? "Allastakin vahtinut" mainitsee alla tuon esimiehen... kokemuksesta voin sanoa että se ei välttämättä ole paras henkilö mennä asiasta kertomaan vaikkakin varmasti nopeiten toimiva toimiessaan. (eri ala kyseessä kokemuksessa kuitenkin) Siis onko joku taho jolle voi esittää virallisesti valituksen. Poliisi se tuskin on? Kuluttajaviranomainen? Voidaanko sellaiselle valvojalle antaa potkut, joka ei tee työtään? Haluaisin tietää onko se edes mahdollista ? ja millä kriteereillä potkut annetaan? Hankala näyttää laiskuus toteen ennen kuin on jo liian myöhäistä...


      • Jore---

        Ei vaadita läheskään kaikilta testiuintia! valitettava tosiaasia. työnantaja päättää ketä saa olla töissä ja ketä ei. tiedän kyllä että pitäis olla kaikki kurssit ja testit hyväksytysti suoritettu mut ei kaikkialla läheskään homma pelaa näi. Vastuu on tietenkin kuitenkin aina palveluntuottajalla, ei kellään valvojalla. auta armias jos jotain sattuu. linna kutsuu johtoporrasta!


      • Valvoja =)
        Jore--- kirjoitti:

        Ei vaadita läheskään kaikilta testiuintia! valitettava tosiaasia. työnantaja päättää ketä saa olla töissä ja ketä ei. tiedän kyllä että pitäis olla kaikki kurssit ja testit hyväksytysti suoritettu mut ei kaikkialla läheskään homma pelaa näi. Vastuu on tietenkin kuitenkin aina palveluntuottajalla, ei kellään valvojalla. auta armias jos jotain sattuu. linna kutsuu johtoporrasta!

        Valvojien kopeissa on monitorit, vedenalaiset sekä lukuisat muut kamerat, jotka kuvaavat kaiken ja koko ajan. Niitä valvoja siellä kopissa seurailee. Sieltä näkyy heti jos jollakin on vaikeuksia uida tai muu hätä Toki itse kannatan sitä, että valvoja myös käy allastiloissa ja ainakin kerran tunnissa hänen ihan kuuluukin tehdä tarkistuskierros pesutiloissa/kuntosalilla yms. Mutta kyllä turvallisuuden takaaminen on ensisijainen työtehtävä ja monitorit periaatteessa ovat tarkin ja varmin työväline, mikäli kameroissa näkyvät hallin kaikki kulmat ja osat. Jos on ns. pimeitä nurkkia mitä monitoreista ei näy, silloin se on tietenkin ihan eri juttu. Harvoin näitä kuitenkin on...


      • Myös valvoja
        Valvoja =) kirjoitti:

        Valvojien kopeissa on monitorit, vedenalaiset sekä lukuisat muut kamerat, jotka kuvaavat kaiken ja koko ajan. Niitä valvoja siellä kopissa seurailee. Sieltä näkyy heti jos jollakin on vaikeuksia uida tai muu hätä Toki itse kannatan sitä, että valvoja myös käy allastiloissa ja ainakin kerran tunnissa hänen ihan kuuluukin tehdä tarkistuskierros pesutiloissa/kuntosalilla yms. Mutta kyllä turvallisuuden takaaminen on ensisijainen työtehtävä ja monitorit periaatteessa ovat tarkin ja varmin työväline, mikäli kameroissa näkyvät hallin kaikki kulmat ja osat. Jos on ns. pimeitä nurkkia mitä monitoreista ei näy, silloin se on tietenkin ihan eri juttu. Harvoin näitä kuitenkin on...

        Itse en ainakaan pystyisi valvomaan altaita pelkästään kameroista. Meillä on 2 näyttöä, joista toiseen tulee koko ajan samaa kuvaa jaettuna 4 osaan ja toinen on sellanen jonka näkymää pystyy vaihtamaan. Noista kameroista on toki vähän hyötyä esim pinnan alle näkemisessä, mutta en todellakaan voisi viettää esim. mainitsemaasi tuntia kameroita katsellen! Monitorin kuvat ovat pieniä ja ei niin tarkkoja. Varsinkin jaetun monitorin kuvat on niin pieniä, että niitä seuraamalla havaitsee kovin huonosti mahdolliset ongelmat. Täällä on yhteensä 12 kameraa eli pitäisi olla yhteensä 12 isolle näytölle välittyvää kuvaa, jotta noista olisi jotain isoakin hyötyä. Mistäs tilat 12 näytölle ja kuka niitä kykenisi aktiivisesti kokoajan seuraamaan? Valvontaa on siis todellakin tehtävä pääsääntöisesti altaalta käsin kiertelemällä ja ehdottomasti oltava kokoajan näkyvillä ja tavoitettavissa. Esillä olo luo turvallisuutta asiakkaisiin ja antaa tietenkin paremman kuvan kuin vain valvomossa istuva. Parastahan olisi, että olisi tarpeeksi monta valvojaa, joista joku olisi aina päivystämässä kameroita ja muut olisivat altailla. Kamerat eivät koskaan korvaa valvojaa. Oikeaoppisesti niitä käyttäessä, ne ovat oiva apuväline ja lisä turvallisuuteen. Tallennusominaisuus on myös hyvä olla mahdollisten jälkiselvittelyiden analysoimiseen. Hyvää todistusaineistoa ongelmatapauksissa (esim pedofiilit, ahdistelijat yms.).


      • xxxyyy

        Malmilla on kyllä tosi laiskaa porukkaa töissä ja niitä ei uinninvalvonta kiinnosta pätkääkään ja taitaa pomot mennä samaan kaartiin.


    • voi teitä

      On se nyt kumma jos ei ihmiset osaa uida ilman että joku kyttää... eiköhän siellä joku ala kirkumaan jos joku vajoaa pohjaan, ja sitten valvoja on haukkana paikalla. Ei se nyt ketään hyödytä kyylätä uimareita altaan reunalta.

    • uimaope72

      Testiuinti olta suoritettu hyväksytysti missä alitettava aikaraja myös.
      Malmin halli kuuluu urheiluhallit konserniin- jos joku näkee aihetta ni eikun valitusta siitä.

      Suomessa kyllä kiertää ryhmä joka katsoo kuinka nopeasti eri halleissa valvojat toimivat.

      • vaki kävijä-

        Ainakin maauimalan nais uimavalvojat istuvat suurimmanosan työajasta netissä facebookia päivittäen, Olen tänä kesänä satoja kertoja mennyt kopin ohi ja nähnyt kuinka istutaan koneen edessä facebooks sivu auki.


      • 12xxx12

        urheiluhallit oy:n uimavalvojat joutuvat suorittamaan testiuinnin.koko henkilökunta(myös siivoojat)ym. ovat suorittaneet ea-kurssin sekä harjoitelleet pelastustilanteita.mikäli valvoja tuntuu työhönsä tympääntyneeltä niin ota ihmeessä yhteyttä hallipäällikköön.tällä sivustolla asialle tuskin pystytään tekemään mitään.


    • uimaope72

      siitä voi tehdä valituksen suoraan liikuntavirastolle.Ei töissä netissä roikuta tahi kytätä vain kameroita.Kun valvoja näkyy ni tuo myös turvallisuuden tuntua.Ollut valvojana ja kameroihin en koskaan luottanut vaan kiersin ympäri monesti ja moikkasin ns vakkari kävijöitä

    • Valvoja100

      Silloin kun uinninvalvoja liikkuu penkiltään on jotain meineillään, kaikki on hyvin kun valvoja on paikallaan. Välinpitämättömät tietenkin erikseen.

    • Anonyymi

      Aika kummaa toimintaa, jos tuo on jatkuvaa...

      Olen itse ihan suh:n uinninvalvoja- kurssin käynyt ja lähes 10 v työtehtävässä toiminut uinninvalvoja ja kyllä meidän työhön kuuluu ihan kaikki asiakaspalvelu allaspuolella. Hygieniasäänöjen valvonta, järjestyshäiriöihin puuttuminen, vaaratilanteiden ehkäisy ja ihan vain yleinen opastus ja asiakaskohtaamiset. Tän lisäksi on tietty koululaisten uintitaidon testaaminen, ryhmien ohjaaminen yms. erikoistehtävät. Kyllä uinninvalvojan työ on paljon muutakin kuin vain ensiaputilanteet ja vedestä pelastaminen.

      Itse ainakin haluan näkyä asiakkaiden seassa, jolloin sääntörikkomuksiin on helpompi puuttua. Toki, mitä asiakkaat eivät aina ymmärrä on se, että minä istun kopissa silloin, kun olen allaspuolella ainoa valvoja, toisen ollessa tauolla. Syy tähän on , että kattava kameravalvojnta on kopissa. Niistä kameroista näen silmäyksellä koko allasalueen, siinä missä kiertäessä näen vain osan.

      Minä ainakin otan työni vakavasti ja olen siitä ylpeä. En missään nimessä halua antaa ammatistani flekmaattista kuvaa. Se on kaikkea muuta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe