Ajattelin ottaa varman päälle ja testauttaa urheiluliikkeessä askellukseni ennen kuin ostan lenkkarit. Ensin oli paikkakunnalla Asicsin juoksuklinikka, jossa fysioterapeutti katsoi jalat ja juostiin juoksumatolla. Tuloksena oli, että en tarvitse erityisen tukevia kenkiä, jalka ei pronatoi, jalkakaari korkea. Pari viikkoa myöhemmin oli adidaksen tietokonetesti, johon osallistuin myös, koska adidaksen kengät sopivat jalkani lestiin jotenkin paremmin. Tuloksena oli, että tarvin kunnon pronaatiotuen! Pronaatiotuellisia kenkiä ei kuitenkaan saisi ostaa, jos jalka ei pronatoi! Onko kenelläkään muulla kokemuksia testeistä ja niiden avulla valituista kengistä, vai pitääkö odottaa kesäkelejä ja juosta paljain jaloin...?
pronaatio vai ei
4
8947
Vastaukset
- misu
jalassa tuleekin olla askeltaessa sekä pronaatio että supinaatio. mutta jos pronaatiota on liikaa, puhutaan ylipronaatiosta. siihenkään ei vielä korjausta tarvita, jos siitä ei aiheudu minkäänlaisia vaivoja. itselläni on toisessa jalassa ylipronaatio, ja käytän pronaatiotuellisia kenkiä. en ole kuitenkaan huomannut siitä olevan haittaa toisellekaan jalalle, jossa siis ei ole ylipronaatiota.
- Jone
Luottaisin huomattavasti enemmän tuohon fysioterapeutin mielipiteeseen. Ihminen pystyy hidastetun juoksukuvan perusteella tekemään täsmällisemmän arvion kuin tietokonetesti.
En tiedä miten kone mittaa tuon pronaation, mutta jotenkin se varmaan perustui siihen miten paino asettuu jalalle mikä osa jalan pohjasta ottaa kiinni alustaan. Joskus kokeilin tuollaista ja sain helposti täysin eri tuloksia aivan pienillä painon siirroilla jalkaterässä. Lättäjalkainen saa helposti ylipronaatiotuomion, vaikka ylipronaatio varsinaisesti määritellään nilkan voimakkaalla kierrolla sisäänpäin. Lättäjalkaisella saattaa nilkka hyvinkin olla riittävän stabiili ja pronaatiotukea ei tarvitse.
Mun suositukseni on ostaa normaaliaskellukseen sopiva pari. Siinä on sekin hyvä puoli, että normaalikengässä jalan liikerata pysyy luonnollisempana ja saattaa jopa lievässä ylipronaatiotapauksessa vahvistaa jalkaterää niin, että ylipronaatio jopa häviää. Mulla on käynyt näin. Olen tosin vahvistanut jalkaterän lihaksia muutenkin.
Normaaliaskeltajan ei tosiaankaan kannata ostaa pronaatiotuettua kenkää, koska silloin jalan oma iskunvaimennusmekanismi ei enää toimi. Jalan luonnollinen iskunvaimennus on kuitenkin paljon parempi kuin keinotekoinen kengän iskunvaimennus. Itse en tykkää pronaatiotuetuista lenkkareista muutenkaan, koska niiden juostavuus on huonompi kuin vähemmän jäykissä normaaliaskeltajan kengissä.
Jos kuitenkin ongelmia tulee polven tai jalkaterän seudulle, kannattaa heti miettiä olisiko syynä kuitenkin ylipronaatio. Seuraava lenkkarihankinta on sitten tehtävä sen mukaan.- lenkkikenkä
Oli tosi mukava kun olit viitsinyt vastata noin perusteellisesti. Adidaksen testi oli tosiaan sellainen, jossa tietokone mittasi askeleen painautumisen alustaan. Itse koin jo pelkän osumisen ko. testilaitteen levylle vuorossa olevalla jalalla ongelmalliseksi ja mietin, että saatoin esim. astua vähän vinottain juuri osumatarkkuuden parantamiseksi. Silloin kuvittelisin, että paino osuu alustalle eri lailla kuin vapaammassa askelluksessa. Sekin jotenkin herätti epäilykseni, että ylipronaation kerrotaan joka paikassa olevan erityisesti lättäjalkaisten vaiva, minun jalkani kun on poikkeuksellisen korkeakaarinen.
Ostan tavalliset kengät, hyvä! Niin ne on edellisetkin. Vaivoja on joskus ollut, mutta olen sen ajatellut johtuvan ennen kaikkea liiasta intoilusta keväällä. Siihen ei varmaan uudet lenkkarit auta!
- veikkendaali
Mainitsit "lenkkikenkä" että pitääkö odottaa kevättä ja juosta paljain jaloin. Tosiaan, jos parasta antaa maailman parhaille lenkkikengille (avojalat), on syytä juosta paljain jaloin kohtuullisen joustavalla pururadalla, jopa hakkeella. Olin unohtanut lenkkarini 30 kilometrin päähän, mutta kun edessä oli loistava rata, päätin juosta ilman. Lenkin aikana ja jälkeen minulla oli onnelliset jalat ja sitä myöten myös olo! Tarvitsemme siis hyvät kengät, tai (jalat vapauttava) hyvä rata, mutta ei molempia! KANNATTAA KOKEILLA AVOJALOIN (kesällä), voitte jäädä koukkuun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871006- 18997
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98811Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740