Minulla ja miehelläni on vakaa ja hyvä parisuhde. Olemme molemmat nuoria päälle parikymppisiä ja elämään kuuluu myös biletystä ja baareilua. Harmia suhteelle aiheuttaa kuitenkin se, että mies tykkää nähdä kavereita ja käydä baareissa enemmän kuin minä. Mies käy suunnilleen joka toinen viikonloppu, minä hieman harvemmin. Miehellä on myös enemmän kavereita kuin minulla, joiden kanssa lähteä iltaa viettämään. Käymme tosin miehen kanssa usein myös yhdessä ulkona yhteisten kavereidemme kanssa.
En haluasi rajoittaa mieheni muuta elämää ja ymmärrän, että molempien täytyy nähdä omia kavereita. Kuitenkin tunnen mustasukkaisuutta ja ärtymystä miehen "muulle" elämälle. Tilannetta ei helpota myöskään se, että mies on käynyt pettämisen "rajoilla" vuosi sitten. Kyse ei kuitenkaan ole kovin vakavasta, mutta silti olen kärsinyt luottamuspulasta sen jälkeen.
Olen erittäin mustasukkainen ja omistushaluinen luonne ja pelkään, että se pilaa suhteemme. Ja tiedän, että pohjimmiltani pelkään sitä, että mies löytää jonkun uuden tai pettää. En pysty täysin luottamaan. Muuten suhteemme toimii ja olen onnellinen. Teemme paljon yhdessä asioita ja viihdymme yhdessä.
Haluaisin kuulla miten muut yhdistävät parisuhteen ja baareilun? Miten usein käytte baarissa ilman kumppania? Tai onko kellään muulla vastaavanlaisia ongelmia?
Parisuhde ja biletys
66
13160
Vastaukset
- Pikku-A
Ei ole. Jos pettää, sitten pettää. Ei sitä vaan voi elää silleen, että pelkää koko ajan joutuvansa petetyksi,
tärkeintä, ja ainoo, mitä voi oikeasti tehdä, on, että itte ottaa omista tekemisistään vastuun.
Helpommin sanottu kuitenkin, kuin tehty-mutta muuta et voi.- artique
Äly hoi! Vaikka omasta mielestäs suhde "on vakaa", totuus on se, että miehesi etsii baarista jo uutta naista. Sitten kun löytyy, se tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta: "kuule, oon vähän miettiny... että meidän pitäs olla vaan ystäviä".
- straycatti
meillä on avopuolisoni kanssa täysin sama ongelma, mutta hieman "pahempi". hän kun juo, hän myös juo kunnolla ja hölmöilee kännissä. Nuoli myös muutama kuukausi sitten erään naisen kanssa baarissa joten luottamus tosi nollassa... Pelkään koko ajan että hän löytää paremman tai pettää. Luottamushan on suhteen perusta...... En haluaisi koko ajan epäillä mutta pelkään luottaa. Haluaisin kovasti päästä tästä eroon mutta en tiedä miten, luottamushan pitää ansaita ja tulee ajan kanssa mutta kauan siinä menee. Ei miehenikään varmaan koko ajan jaksa epäilyksiä. Huomasin sen, että kun en ääneen sanonut sitä että en luota tai pelkään koko illan kun hän on baarissa niin riidat väheni, enkä vielä ole saanut häntä mistään kiinni. Pitää vaan yrittää luottaa toiseen, ei tässä muutakaan voi. Raastaa omia voimiakin niin paljon tuo koko ajan epiäily.
- onnellinen84
..miksi et jätä tuollaista miestä? Jos on jo kerran sinua pettänyt? Itse en naisena sietäisi tuollaista saati yhtäkään pettämiskertaa.. Tsemppiä kuitenkin suhteeseen jos jaksat yrittää :)
- ootsävarma
Ai pelkäät että se löytää paremman? Vähän itsekunnioitusta peliin! Jos tyyppi ryyppää ja nuolee käännissä naisten kaa, mun puolestani sais lähteä!
- älyä peliin
Älä puhu paskaa ja huijaa ittees tolla luottamusskeidalla. Sullehan on jo näytetty, miten luotettava toi sun tyyppis on, vai? Mitä sä vielä ootat? Mitä te eukot täällä itkette tollasten jätkien perään, ne jättää teidät kuitenkin. Mikähän niitä sinne baariin vetää vai että kaverit... niin vissiin. Herätkää jo unestanne, vai pitääkö teitä kusta silmään aina ihan rankasti ja vielä vaan täällä kirjottelette ja sääliä haette. Älkää tuhlatko aikaanne paskapäihin, niitä nimittäin riittä.. Elän itse ok suhteessa ja olen teitä helvetisti vanhempi, eli kokemusta on... Vaihtamalla paranee, uskokaa tätä mummoo....
- K-tii
Minusta ei kuulosta, että olisi oikeasti isompaa syytä huoleen. Joka toinen viikonloppu ei ole edes niin paljon, että olisi syytä miettiä alkoholiongelmaakaan tai muuta sellaista.
Voisitko sen sijaan vaikka miettiä, miksi tunnet niin suurta mustasukkaisuutta ja epävarmuutta omasta asemastasi? Mieshän on valinnut sinut, tulee kavereiden luota takaisin sinun luoksesi ja viettää kuitenkin eniten aikaansa sinun kanssasi. Älä kaada kaikkea epävarmuuttasi miehesi niskaan, kirjoita ensin vaikka päiväkirjaan ja mieti, mistä tuntemuksesi johtuisivat. Oletko aina pelännyt hylätyksi tulemista, onko sinut joskus jätetty ikävällä tavalla?
Niin hassulta kuin se kuulostaakin, mustasukkaisuus on joskus myös omaa sitoutumiskammoa. Rakastaminen on hieman pelottavaa, entä jos epäluottamuksesi onkin sinulle tapa pidätellä itseäsi, suojelumekanismi, jolla yrität estää ettet jollain tavalla kadottaisi itseäsi tai kontrolliasi suhteessa? Sekin on ihan luonnollista, mutta satuttaa loppujen lopuksi vain sinua, jos vain koko ajan odotat kauhuissasi iskua, joka ehkä tulee huomenna, kahden vuoden päästä tai ei koskaan. Mieti, miten voisit päästää symbolisesti pelostasi irti, kirjoita vaikka ahdistavat ajatukset paperille ja polta se.
Meidän parisuhteessa (olen vajaa kolmekymppinen nainen) on myös melko paljon baareissa käymistä, yksin ja yhdessä. Meillä homma on toiminut niin, että lupia ei tarvitse kysellä, mutta aina pitää ilmoittaa missä menee ja toinen puolisko on aina tervetullut mukaan (paitsi jos kyse on erityisesti tyttöjen/poikien illasta tms.). Luottamista ehkä helpottaa sekin, että molemmat olemme ihmisiä, joita humalassa kiinnostaa enemmän "maailmanparantamiskeskustelut" ystävien kanssa ja edessä oleva juoma kuin vastakkainen sukupuoli. Itse en ole koskaan ollut mustasukkainen, mies oli kuulemma nuorempana muttei enää.
Itse en ole mustasukkainen, koska ajattelen, että parisuhteen loppu ei ole maailmanloppu. Tottakai toivon, että olemme loppuikämme yhdessä, ja suren, jos mieheni yllättäen jättääkin minut, mutta enhän minä siinä lakkaa olemasta. Parisuhde on aina riski, ja luottamus on hyppy tuntemattomaan. Mutta sen askeleen voi ottaa rohkeasti, kun ajattelee, että ilman sitä jää kaikki kokematta, ja että tuskakin kuuluu elämään. (Tuskallistahan sekin on, jos vasta kuolema erottaa, eikö vain?)
Rohkeutta sinulle!- Hieno juttu
Sinä olet viisas nuori nainen. Onnea elämääsi.
- adisha
todella hyvin kirjoitettu, oikea asenne :)
- adisha
adisha kirjoitti:
todella hyvin kirjoitettu, oikea asenne :)
K-tii!
- ajateltu
Huomaa että joku harrastaa maailmanparantamiskeskusteluita :D
Kiitos kirjoituksestasi, itsellä on hylätyksen tulemisen pelko, tai siis se että toinen voi jättää ihan milloin vain, vaikka tiedänkin olevani hyvää ja kaunista... ;) Tuo suhteen loppuminen ei ole maailmanloppu on hyvä pitää mielessä!! - mitsuinnn
Itse olin mustasukkainen myös, mutta aiheesta. Kyllä sen intuitiivisesti tuntee on aihetta. Itsellenikään parisuhteen loppu ei ollut maailmanloppu, mutta se on aika ikävää, jos mies haluaa pitää kotona turvallisen, äitihahmoisen kumppaninsa, ja viikonloput rientää kuin sinkkumies konsanaan. Ja jos tapana on kännätä niin että hölmöilee, esim. hukkaa tavaransa, sammuu puistoon, lähtee vieraiden naisten matkaan niin ei se minusta kuulu parisuhteeseen. Oma exäni meni juuri näin, parinkymmenen vuoden aikana ryyppämiskerrat lisivät 3 kertaan viikossa, ja omilla teillä oltiin monta yötä viikossa. Mies ei halunnut kuitenkaan erota, vaan uhkaili ja manipuloi minut jäämään. Eli monet miehet haluaa kaiken, vanhan tutun tyttöystävän sekä villin sinkkuelämän. Siihen jos nainen jää katselemaan niin hukkaa oman nuoruutensa ja elämänsä. Minä olen nyt 35-v. karkasin salaiseen osoitteeseen exältäni 3 vuotta sitten mutta sinne meni nuoruus ja jäljellä on tikittävä biologinen kello.
Toisissa suhteissa on ok että pussaillaan esim. muita kännissä. Itse jos otan miehen vielä, niin ehdoton edellytys on että hän ei juo. En halua enää mitään humalasekoiluja ikinä katsella.
- Blondiliini alle 25
HEiI !
Olen noin 25v. mieheni harrastaa jalkapalloa ja kvereita riittää. Samoin iltamenoja ja baari-iltoja. Nyt kuulin kaveriltani, jonka mies samassa joukkueessa, oli jäänyt kiinni pettämisestä-puhelin täynnä seksiviestejä...yms. Halaisin nyt tutkia mieheni puhelimen, olenko sekopää? Sen mies mun mieheni paras kaveri. Olemme olleet melki vuoden naimisissa.
Alkaa vähän kyllästyttää ainainen kamujen kanssa sekoilu. Olisi enemmän minun kanssa kahdestaan.- Brunetteliini
Voisiko vaatia itseltään hieman tarkkaavaisempaa kerrontaa. Kumpi on "jäänyt kiii pettämisestä", kaverin mieäs vai sinun mieähesi ? Jos olet ollut vasta vuoden naimiaisissa, niin etkö tiennyt avioon astuessasi, millaisen liitäjäpersoonan kanssa sen 'virheen' teit ?
Mitäpä jos alkaisit vain liitää ja kiitää harrasteissa ym. menoissa ihan miehesi lailla. Pistä paremmaksi ja katso, miten kauan miehen kantti kestää, joskus ne pelästyvät ja pysähtyvät moisesta 'uhasta'.
- Peti, auto, jne
Olen itse ja sen verran kerron, että jos pettää niin pettää ja kun tulee lapsia, pettäjämies jatkaa edelleen jopa helpommin.
Kohtuullisen raitis lapsista pitävä mies (ei siis beofiili) siinä hyvä vaihtoehto meille baarikiertäjille.- ..
"Nuoli myös muutama kuukausi sitten erään naisen kanssa baarissa joten luottamus tosi nollassa"
Itse en jäisi tuohon suhteeseen enää. Itse en antaisi anteeksi ja luottamus tuskin koskaan palautuisi ennalleen.
K- tii, Kiitos vastauksestasi ! Annoit paljon ajateltavaa ja uusia näkökulmia asiaan.
- helmet64
Hyvä että tunnistat ja tunnustat mustasukkaisuuden,joka on todellinen myrkky parisuhteessa.Jos haluat pitää miehesi niin anna hänelle tilaa,ja ota sitä itsekin.Omat ystävät ovat tärkeät ,umpiossa ei voi elää.Rajoittaminen ja kyttääminen ärsyttää ja yllyttää kokeilemaan rajojaan ja siitä taas ei seuraa muuta kuin surua ja murhetta.tiedän tämän omasta elämästäni,Mieheni valitettavasti on mustasukkainen, aihetta en ole antanut,mutta mielikuvitus on vaarallinen ase,joka voi tuhota liiton.Pelossa ei voi elää, se tulee mikä tulee.Älä jää kotiin kökkimään painu baanalle,pidä hauskaa ja nauti elämästä olet vielä nuori. Ja muista että ihmiset muuttuvat iän ja ajan myötä.
- mijki
jaahas.itse olen ollut saman miehen kanssa 10-vuotta,ja mielestäni se johtuu siitä että ollaan pysyttykin yhdessä,kun ei käydä erilleen baareissa.miksei sinne voi mennä yhdessä aina?tosiasiahan on vaan se että sieltä aina löytyy omaa kumppania paremman näköinen tyyppi,saatikka sit kun on humalassa näin se vaan menee.katsotaan tuota rataa kauan olette yhdessä.ja mitä tohon miehees tulee"pettämisen rajoilla"tiedetään mitä tarkottaa.siihenhän se on menossa,jollei jo mennytkin,mistäs sä sen voit tietää?itselläni aiempi suhde kaatui,kun ukko lähti baariin yksin.tuli aamulla kotiin.selitys oli olin vanhan ystävän tyttökamun luona sohvalla yötä.arvaa menikö läpi?sit alkoi mun kostoiskut ja erohan siitä sit tuli.onneksi.
- ei tervettä
Mutta kuinka "terve" suhde on kyseessä ,jos luottoa ei löydy sen vertaa, ettei voi päästää kumppania yksin sinne baariin ?
- ollut
ei tervettä kirjoitti:
Mutta kuinka "terve" suhde on kyseessä ,jos luottoa ei löydy sen vertaa, ettei voi päästää kumppania yksin sinne baariin ?
no itsellä ainakin kunnia kun mies ei tykkää että meen yksin baariin.se on tosissaan toisesta välittämistä.eikä liity terveyteen millaalailla hei halooo..
- kupulisjekkuu
nuo ihmissuhteetkin vois toimia paremmin, jos osaisit edes alkeellisesti kirjoittaa suomenkieltä.
- <3 <3
sain äidiltäni neuvon joka on mielestäni hyvä ehkäisy pettämiseen, että ei käy erikseen baareissa ymv.
- _______________
No ei kai tuohon voi mitään muuta sanoa, kuin että joko luotat tai sitten et. Sille et voi yhtään mitään, jos toinen päättää sinua pettää. Ja olet oikeassa, että väärä tapa on alkaa rajoittaa miehesi elämää. Vaikka hän alistuisikin tossusi alle, hän katkeroituisi siitä ja asia tulisi myöhemmin vastaan epäsuorasti.
Minusta on tärkeää, että osoitat kumppanillesi /puolisollesi, että hän on tärkeä sinulle ja päin vastoin. Sitä ei osoiteta sillä tavalla, että mennään bilettämään omnien tyttökavereiden/poikakavereiden kanssa. Tuolla tavalla toimien suhde ei kestä kovin kauan yleensä (Poikkeus vahvistaa säännön).
Osoitat rakkauttasi myös käyttäytymisellä ja asenteilla. Tiedän käytännössä tästä asiasta, kun olen kantapään kautta kokenut nämä asiat. Nyt minulla on hyvä mies ja parisuhde.
Tärkeysjärjestys pitää olla kunnossa. Puoliso pitää olla tärkeysjärjestyksessä ennen työtä ja harrastuksia. Avioliittoa/suhdetta kannattaa hoitaa kunnolla, muuten ei se pysy kasassa. Pakolla ei kuitenkaan toista saada aisoihin, vaan motivoi puolisoasi tuohon asiaan. Kai hänkin haluaa, että teidän suhde on kunnossa.
Se on kuitenkin parempi, ettei itse lähde bilettävään. Toista ei voi muuttaa, vain itseään voi muuttaa.
Suosittelen teille avioliittoleiriä, niin siellä saatte lisää tietoa ja vertaistukea asioihin. http://www.hnmky.fi ja sieltä suosittelen Pieksämän avioliittoleiriä.
- yks mies.
mitä varten varatut edes käy baareissa? itse käyn vain siksi että saisin naista, mutta olenkin sinkku. jos löytyisi
joku vakituinen niin tuskin kävisin ollenkaan noissa ylihintaisissa juottoloissa.- K-tii
yks mies: "mitä varten varatut edes käy baareissa? itse käyn vain siksi että saisin naista, mutta olenkin sinkku. jos löytyisi joku vakituinen niin tuskin kävisin ollenkaan noissa ylihintaisissa juottoloissa. "
No eihän se pakko ole baariin mennä jos ei halua, mutta baareissa käyminen on useimmille ystävilleni (jopa sinkuille) pääasiassa ihan muuta kuin kumppanin etsimistä. Välillä on kiva tuulettua kavereiden kanssa, vaihtaa kuulumisia ja parantaa sitä maailmaa, ehkä käydä tanssimassakin (tosin en itse niin yökerhoista välitä). Meillä ainakin taloyhtiössä alkaa hiljaisuus iltakymmeneltä (joissain kai yhdeltätoista), eikä pieneen kämppään muutenkaan mahdu kaikki kaverit. Esimerkiksi mulle siis baari on ikään kuin ylimääräinen olohuone. Eikä tarvitse itse siivotakaan ;)
Sikäli sanoissasi on kyllä perää, että jos jollekulle baareissa käyminen merkitsee vain naisten/miesten etsimistä ja iskemistä, turhapa sinne on varattuna mennä. Meitä on kuitenkin monia, joille se merkkaa ensi sijassa kavereiden näkemistä, silloin asiassa ei mielestäni ole mitään pahaa. - tyytyväinen vaimo :)
Mun mies ajatteli samalla tavalla. Baareilu loppui siihen, kun löysi minut, mies halusi vaimon ja lapsen ja ns. tavallisen elämän harrastuksineen, mökkeilyineen, perhelomineen jne. Sehän mulle sopii, kun itsekin haluan sellaista elämää. Meillä jäi tuo sinkkuvaiheen baareissa käynti kokonaan pois, kun mentiin naimisiin ja perustettiin perhe. Tämä on sellaista elämää, jota molemmat aina toivoi ja hyvä, että löysimme toisemme kaksi samantyyppistä sielua.
Onnea sinkkumiehelle naisen etsintään ja lämmintä kesää!
- -SiS-
et kyllä ole sen mustasukkaisempi tai omistuhaluisempi kukaan muukaan, jos olisit jotenkin yltiöpäinen niin et päästäisi miestäsi ensimmäisenäkään viikonloppuna minnekkän.
itse en viihdy niinkään baareissa, eikä varallisuuteni sallisi sitä muutenkaan vaikka työssä käyvä olenkin. mutta itse käyn baarissa ilman parempaa puoliskoani n.kaksi kolme kertaa puolessa vuodessa jos edes niinkään usein. joskus jopa niistäkin voi tulla vähän eripuraa mutta se on yleensä taas ajankohdasta johtuva kuin siitä etten saisi mennä.
mutta tosiaan olet minusta aika pitkä jänteinen jo siinä mielessä että annat miehesi mennä baariin niinkin usein, ei ole muuten yhtään väärin pyytää häntä vaikka vähän rajoittamaan. minusta kerran kuussa on järkevä raja tai vielä kohtuulliseksi luokiteltavaa. näin siin ihan omalta kannaltani ajatellen.- Näin meillä.
Meillä tuommoinen baarissa käynti ei kuulu (onneksi) parisuhteeseen ollenkaan, absolutisteja kun ollaan. Mutta ei kuulu muutkaan tummoiset "harrastukset" (jos baareilua harrastukseksi voi sanoa?), vaan asiat tehdään meillä yhdessä. Ei sellasta paikkaa, eikä sellasta seuraa, mihin ei yhdessä mentäis vapaa-ajalla.
Riippuu varmaan ihan parista, että kuinka paljon sitä aikaa tahtoo yhdessä viettää, tai tarviiko siinä erikseen jotain omaa aikaa, vaan meillä sellaseen ei ainakaan ole tarvetta. Se vähä vapaa-aika, mitä on, halutaan sit viettää tiiviisti yhdessä.
- 40 v nainen
voi voi sinulla on elämä edessä et voi noin ajatella totta kai se nuorena tuntuu pahalle mutta miehiä tulee ja menee usko pois !!! Et voi toista omistaakaan . ehkä ette vaan ole valmiita sitoutumaan tai hän haluaa muuta kuin sinä . Muistan kuinka itsellä oli tuossa iässsä miehiä oli ja vaihtui koko ajan .
- 3tuumanhöylä
Siehän se jakari olet. Ei muuta kuin lisää kehiin, munaa ei saa ikinä liikaa
- näin meillä
on mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu.
Nuorenahan sitä haluaa mennä ja nähdä ja tutustua ihmisiin jne ja se on ihan ok. Vähän päälle 2-kymppisillä voi olla kovakin biletysmeininki ilman että sitä voisi pitää alkoholismina tai muutenkaan pakkomielteisenä toimintana. Oman mieheni kanssa tapasimme baariympyröissä ja baariympyrät pysyivät kuvioissa mukana monta vuotta seurustelun alkuaikoina. Opiskelin vielä ja opsikelukavereiden kanssa bilettäminen oli vähintäänkin jokaviikkoista ohjelmaa, koskaan emme käyneet baareissa "hakupäällä" vaan juhlimme keskenämme, tanssimme, lauloimme karaokea, nautimme toistemme seurasta. Mieheni oli joskus mukana, joskus ei. Osan ajasta asuimme eri paikkakunnilla ja kävimme baareissa tahoillamme, epäluottamusta ei ollut.
Olisi äkkiä ajateltuna tosi kivaa, jos elämä voisi jatkua tällaisena loputtomasti. Yleensä se ei loputtomasti onnistu. Olen sitä mieltä, että jossakin vaiheessa parisuhdetta jatkuva baareissa ramppaaminen alkaa olla taakka suhteelle. Kun opiskelut on ohi ja ollaan oltu pari vuotta työelämässä, elämäntilanne alkaa useimmiten olla aika erilainen. Raskaan työviikon jälkeen haetaan perjantaipulloa ja jo parin tunnin päästä kotiintulosta vedetään "krakaa kaulaan" ja suunnitellaan illan biletystä ja viinan juontia. Rankka työ, rankat huvit, mutta tällaiset huvit ovat yleensä liian rankat pidemmän päälle.
Meilläkin oli muodostunut tavaksi, että viikonloput vietettiin baareissa. Opiskelukavereita ei enää ollut kuvioissa joten istuttiin monasti koko ilta imemässä bisseä ja muka "viihtymässä" toistemme seurassa. Oikeasti tämä elämäntapa aiheutti suhteeseemme riitoja. Aina oltiin muka "hauskan" perässä mutta kun sitä hauskaa ei sieltä baarista löytynytkään, tuli kinaa ja riitaa ja kun tuoppeja oli alla tarpeeksi, tuloksena oli usein ilmisota. Tappelimme mistä milloinkin, viikon aikana kertynyt väsymys ja erilaiset epäluottamuksen ja pettymyksen tunteet ruokkivat riitaa. Kai molemmat toivoimme, että samanlainen villi meno olisi löytynyt sieltä baarista kuin opiskeluaikoina, vaan eihän se sieltä löytynyt. Monilla kavereilla jo perheet lapsineen ja elämä aivan eri suunnassa kuin meillä.
Mutta eksyin sivuraiteille, olen sitä mieltä että bilettämisessä ei ole lähtökohtaisesti mitään pahaa. Kuitenkin on vaikea erottaa sitä hetkeä, jolloin "aito" kiva kavereitten kanssa muuttuu pakkomielteiseksi nuoruudesta ja ns. vapaudesta kiinni pitämiseksi. Jos puoliso tällöin alkaa rajoittaa ja vaatia olemaan kotona, hänen suunsa tukitaan tehokkaasti vetoamalla "vapauteen", josta jokaisella pitää olla oikeus pitää kiinni, vapauteen nähdä kavereita ja olla heidän kanssaan jne. Se onkin sitten vaikeampi todistaa, mikä on tervettä vihtymistä ja mikä jotakin muuta. Mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ennen kaikkea viihtyä ja haluta viettää aikaa sen kumppaninsa kanssa, hänen kanssaanhan sitä ollaan elämää rakentamassa. Jos juhlimaan lähdetään, lähtökohdan pitäisi harvoja poikkeustapauksia lukuunottamatta olla se, että lähdetään yhdessä. Jos toinen ei kelpaa toisen porukkaan tai toisen pitää jatkuvasti saada suhteesta "lomaa", jotakin outoa on minusta tekeillä.
Minun suhteessani kävi myös niin, että mies kävi "pettämisen rajoilla" vähän aikaa sitten. Meillä on ollut muitakin ongelmia aika laidasta laitaan, yhteisiä ja molemmilla omia. Siitä huolimatta pettäminen tai "henkinen pettäminen" ei ole selitettävissä muilla ongelmilla, se on aina loukkaus suhdetta kohtaan ja aiheuttaa luottamuksen menettämisen. Älä syytä itseäsi siitä, että epäilet, se on luonnollista ja olisit aika kylmä tyyppi jos asia ei sinua huolestuttaisi. Meidän suhteemme on tällä hetkellä vielä vaakalaudalla ja mietimme, saako sen korjattua. Olemme kuitenkin päättäneet, että baareissa ramppaaminen saa loppua. Sieltä ei ole enää vuosiin löytynyt mitään, mikä veisi meitä ihmisinä tai suhdettamme millään tavalla eteenpäin. Juhlimassa voimme käydä, jos on todellista syytä juhlaan, seuraa tarjolla jne, mutta yhdessä. Kavereita voi nähdä ilman viinaa ja baariakin tai jos kavereita ei muissa ympäristöissä näkeminen kiinnosta, eivät ne kovin hyviä kavereita silloin liene.- näin meillä
En osaa antaa mitään selkeämpiä toimintaohjeita, mutta keskusteleminen kannattaa aina. Sinullakin on oikeus saada toiveesi kuuluviin ja suhteenne pitää olla sellainen, että olette molemmat onnellisia. Miehesi on ymmärrettävä se, että hänen petoksensa on loukannut sinua syvästi eikä sellainen mene ohi itsestään ajan kanssa, varsinkaan jos elämä jatkuu samanlaisena. Se vaatii työtä ja tekoja, jos hän oikeasti rakastaa sinua ja haluaa kanssasi olla, hänen on osoitettava se teoilla, ei sanoilla ja lupauksilla. Jos hän ei ole tähän valmis, kehottaisin miettimään. Nuoruus on nuoruutta mutta siitäkin on vahvoja todisteita, ettei pettäjä yleensä miksikään muutu, varsinkaan jos hän ei itse todella halua muuttua. Hän on valmis kohtelemaan toista pahoin, loukkaamaan ja laittamaan suhteen katkolle jonkin vieraan naisen huomion takia. Sellainen on yleensä syvemmälle ulottuva ongelma, jota pelkällä alkoholilla ja hyvällä meiningillä ei voi kuitata. Joku juo itsensä sammumispisteeseen ja örveltää, eikä kuitenkaan petä. Joku taas pettää rakasta vaimoaan kylmästi selvinpäinkin, työpaikan lounastauolla, huoltoaseman vessassa tai jopa viedessään pieniä lapsiaan päiväkotiin. Tapauksia on, en manaa teille mitään pahaa mutta kehotan pitämään silmät ja korvat auki ja olemaan rehellinen itselleen. Avainkysymys on, mitä mies on valmis TEKEMÄÄN sinun vuoksesi, ei puhumaan ja lupaamaan, se ei paina mitään.
- rommirinsessa
Kyllä meidänkin taloudessa on aiheesta väännetty kättä monen monituista kertaa, sillä minunkaan mielestäni seurustelu ja jatkuva baarissa ravaaminen kavereiden kanssa eivät vaan sovi yhteen. Poikaystäväni hyvistä kavereista suurin osa on sinkkuja niin olen ihmetellyt, miksi siellä yökerhoissa tarvitsee näiden kavereiden kanssa juosta, jotka etsivät seuraa yhdelle illalle tai tositarkoituksella. On poikaystävä joskus yömyöhään soittanutkin, että on tulossa kotiin koska kaverit nuolevat akkoja baarin nurkassa, niin miksi hän sinne jäisi..
Totta kai joskus on mukava lähteä viettämään iltaa pelkästään tyttöjen kesken eli ei meillä missään nimessä kumpikaan ole toista kieltänyt menemästä kavereiden kanssa juhlimaan, mutta itsestäni huomaan etten nykyään edes viihdy yökerhoissa ilman kumppaniani.
Keskustelemalla ja omista tuntemuksistaan kertomalla asiat yleensä selviää ja päästään yhteisymmärrykseen, mutta täytyy myös muistaa ettei toista voi omistaa. - 1risuparta
tulet tänne mariseman jos sulla on hyvä ja vakaa parisuhde,kasva aikuiseksi ensin.
- A
Aika ristiriitaisia vastauksia.
1. Pitäisikö pistää mies seinä seinää vasten ja puhua asioista ja vaatia muutosta?
vai
2. Tyytyä tilanteeseen, joka ei kuitenkaan ole mahdoton? Mutta aiheuttaa kuitenkin itselleni harmia ja haluasin vierelleni ihmisen joka olisi valmis jo hieman "rauhoittumaan". - näin meillä
A kirjoitti:
1. Pitäisikö pistää mies seinä seinää vasten ja puhua asioista ja vaatia muutosta?
vai
2. Tyytyä tilanteeseen, joka ei kuitenkaan ole mahdoton? Mutta aiheuttaa kuitenkin itselleni harmia ja haluasin vierelleni ihmisen joka olisi valmis jo hieman "rauhoittumaan".pitkä vastaukseni tiivistettynä lyhyempään muotoon, oikea vastaus on nro 1. Olet nuori, älä tyydy tilanteeseen jonka tiedät olevan sinulle epätyydyttävä. Ei ole takeita että tilanne muuttuu ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vaikeampi on muutosta tehdä.
Älä kuitenkaan aloita "selkä seinää vasten"-mentaliteetilla vaan sovi etukäteen aika keskustelulle ja istuta miehesi vaikka kahvipöytään. Älä lähde liikkeelle syyttelystä/syyllistämisestä, vaan omista tuntemuksistasi. Minä toivoisin, minusta tuntuu. Mutta tee selväksi, että haluat muutosta ja odotat, että mieskin on valmis tekemään kompromisseja sinun takiasi jos rakastaa sinua. Vapaus ei ole parisuhteessa sitä, että saa mennä ja tulla toisen toiveista piittaamatta. Lähtökohta on se, että halutaan olla ja rakentaa yhdessä, opetella viihtymään yhdessä ja tuntemaan toista.
Ennen kaikkea ole itsellesi rehellinen, mitä itse haluat ja toivot. Se on yhtä tärkeää kuin miehen toiveet. On hankalaa, jos arvomaailmat eivät kohtaa, tällöin pitää olla iso valmius kompromisseihin tai sitten suhteesta muodostuu väistämättä hankala. Onko teillä samanlaset arvomaailmat, keskustelkaa mikä teille on oikeasti elämässä tärkeää, tärkeintä, mitä haluaisitte parisuhteessa edistää? - K-tii
A kirjoitti:
vai
2. Tyytyä tilanteeseen, joka ei kuitenkaan ole mahdoton? Mutta aiheuttaa kuitenkin itselleni harmia ja haluasin vierelleni ihmisen joka olisi valmis jo hieman "rauhoittumaan".Hei,
tuli vielä mieleen, että jos baarissa käynti kuitenkin vaivaa, voisitko ehdottaa miehellesi muutakin puuhaa yhdessä kavereiden kanssa? Joko kaikki yhdessä (sinä myös) tai osalla porukkaa. Kesäisin on kiva käydä vaikka pelaamassa minigolfia, heittelemässä frisbeetä puistossa tai huonomman sään sattuessa vaikka pelata lautapelejä, joita löytyy moneen lähtöön.
Ja baarissakin voi käydä vain parilla, ymmärrän, että on kurjaa, jos miehesi katoaa aina koko illaksi ja yöksi ja "näet" hänet vasta neljän aikaan kotona kun olet jo nukkumassa. Voi olla viisaampaa ehdottaa asteittaista vähentämistä, esimerkiksi aikaisempaa kotiintuloaikaa silloin kun ei ole kyse oikeasta juhlan aiheesta (synttäreistä, tupareista, läksiäisistä). Ystävät ovat kuitenkin tärkeitä, ainakin minulla ja miehelläni on myös erillisiä kiinnostuksenkohteita, joista pitää sitten jutella jonkun muun kanssa - itse en esimerkiksi ymmärrä autoista mitään ;)
- tytti78
...omistushaluinen. Aivan hyvin voisit sanoa miehellesi, että jos haluat välillä vierasta, niin siitä vaan - se sopii hyvin sinulle. Eihän ihmistä voi omistaa. Jos parisuhteenne perustuu siihen, että vahdit koko ajan miestäsi ettei se mene vieraisiin, niin hataralla pohjalla taidatte olla. Eroa samantien ja mene uuteen parisuhteeseen vasta sitten, kun uskot pystyväsi elämään siinä ilman omistushalua.
- palloilumaila
Yhdyn myös tuohon ykkösvaihtoehtoon, että sinun tulee keskustella kumppanisi kanssa toistenne arvomaailmoista ja mitä odotatte suhteelta.
Saatat sanoa parisuhteenne olevan hyvä ja vakaa, mutta eikö luottamus ole koko suhteen perusta?
Ajatus suhteen loppumisesta saattaa tuntua kammottavalta, mutta jos asiaan ei tule minkäänlaista muutosta tai kompromissia niin on sinun itsesi päätettävissä haluatko joka ikinen kerta niellä pahan olosi ja sillä tavalla aiheuttaa pahaa oloa itsellesi. Jos kumppanisi ei näe käytöksessään mitään vikaa niin haluatko joka toinen viikonloppu purkaa ahdistuksesi hänelle uudestaan ja uudestaan siinä toivossa että hän kenties muuttuu ja tällöin aiheuttaa pahaa mieltä sekä itsellesi että kumppanillesi? Sanon vaan, että tuolla maailmassa on varmasti vapaana joku, joka haluaa samoja asioita kuin sinä.
Jos kuitenkin koet, että suhteessanne on tästä asiasta huolimatta enemmän hyviä kuin huonoja puolia niin ottakaa asia puheeksi! Sillä se selviää. Tsemppiä! - alg,magml
Olette vielä molemmat nuoria. Kyllä se menojalka hidastuu, kun ikää tulee. Siihen saakka on vain kestettävä tai jos ei kestä, niin erottava. Toista kun ei voi omistaa koskaan. Ongelma on enemmän sinun kuin poikakaverisi.
- sukkaisuus.
On parisuhteessa henkistä väkivaltaa. Mustasukkaisuus ei korjaannu itsestään,kannattaa hakea apua ammattiauttajalta,terapiasta ym.
- lmllmm
sukkaisuus. kirjoitti:
On parisuhteessa henkistä väkivaltaa. Mustasukkaisuus ei korjaannu itsestään,kannattaa hakea apua ammattiauttajalta,terapiasta ym.
Minulla oli nuorempana samanlainen ongelma, kuin sinulla. Nyt olen naimisissa ihanan miehen kanssa, joka ei käy baareissa. hyvää kesää!
- näinkin
menojalka hidastu, vaikka ikää tulisi kuinka. Pienten lasten vanhemmat ja keski-ikäiset ihmiset ramppaavat baareissa ja tanssipaikoilla pakonomaisesti, ties mitä etsimässä ja hakemassa. On pettämistä sen kaikissa eri muodoissa. Joskus esim. nuorissa perheissä toinen vanhempi hoitaa lapsia kotona ja toinen viilettää yölämässä joka viikonloppu. Kyllä nuorellakin on oikeus hyvään suhteeseen, siihen että hänen toiveitaan kuunnellaan ja häntä arvostetaan. Jos suhteessa on huono alku, voi loppu olla vielä huonompi ja pitkittyä vaikka yli 3-kympin tai loppuelämäksi.
Kehottaisin keskusteluun. Toista ei voi omistaa, mutta sellaisen ihmisen ei ole järkevä olla parisuhteessa, joka ei halua yhdessä sitä suhdetta rakentaa vaan pitää kynsin hampain kiinni "vapaudestaan" ja oikeudestaan tehdä mitä vaan.
- muusikon vaimoke
Ensinnäkin: Ei ketään voi omistaa. Anna toiselle vapaus olla ja elää, tehdä asioita ja ala sinäkin nauttia elämästä :) Toista kontroilloimalla, vaatimalla, syyttämällä saa aikaiseksi vain riitoja ja pahaa mieltä, itsellekin.
Toiseksikin: Toinen pettää, jos haluaa pettää, ei sitä voi estää. Vaikka päällä seisoisit, niin valinta ei koskaan ole petetyn, se on aina pettäjän. Jos oma itseluottamus, luottamus toiseen tai muuten vaan ei kantti kestä, unohda mies. Älä tuhlaa elämäsi parhaita vuosia elämällä epäilysten alla.
Kolmanneksi: Epätoivoinen, vakoileva, ripustautuva nainen ei koskaan ole viehättävä. Rakasta itseäsi enemmän kuin miestä, niin mieskin rakastaa sinua. itseluottamusta peliin, tyttöseni. Sanoisinko, älä vingu miehen perään tai jää odottamaan kotiin itkien, lähde itsekin baanalla ja nauti olostasi. - huisaa!
mun nykynen eukko ei polta eikä juo laisinkaan. mä taas teen päinvastoin... ongelmia on. toisaalta olen ollu avoliitossa yhen strippari hotkon kaa aikoinaan 2.5v...
- A
"ala sinäkin nauttia elämästä"
Kuka on sanonut etten nauttisi? Käyn minäkin baarissa kavereiden kanssa ja näen heitä muutenkin. Lisäksi harrastan paljon. Ehkä alankin vaan elämään itselleni ja menemään ja tulemaan oman pääni mukaan. jJos mies ei reagoi, lähden..
- niki.89
omia kavereita kerkii nähdä viikollakin.mä ainakin teen näin.eikä se ketään haittaa.en haluaisi päästä miehen yksin baariin tai kavereille, siinä on aina paljon naisia.ja käännissä voi tapahtua ihan mitä vaan.
- eihan
Ketään tarvi omistaa,mut voi olla yhdessä aina. Jos mies ei haluaa, se ei siis rakasta sua. Etsi toinen.
- jotain mätää
täytyy suhteessa olla jos toinen tai toinen on valmis pettämään. Humala ei ole tekosyy. Bilettäminen on hauskaa varsinkin hyvässä seurassa MUTTA mikäs sen ihanampaa kuin baari-illan jälkeen palata suoraan kotiin oman rakkaan kainaloon. Ajatuskin vieraista ällöttää minua jos mietin, että suhde olisi muuten kunnossa. Jos taas joku olisi pahasti vinossa, kynnys pettämiselle olisi matala. En usko, että kovin moni täysin päästänsä terve ihminen nauttii aina vieraiden sukupuolielimistä...... Ei siinä ole mitään itua tai muuten täytyy olla hieman vajaaälyinen. Uskon monien pettämävän nykyään silkasti siitä syystä, ettei ongelmista osata puhua oman kumppanin kanssa.
- testiiiiii
just
- tiedän sen varmasti
monet miehet käännissä nauttivat vieraiden sukupuolielimista ja seksista.
tiedän sen varmasti kirjoitti:
monet miehet käännissä nauttivat vieraiden sukupuolielimista ja seksista.
Kuluuko se järvi soutamalla , tai keihäs hinkkaamalla???? mielestäni ei... :D
Älä ole moksiskaan. Itse olen katsellut tätä touhua 20. vuotta miehenä.Vaimoni on kiertänyt ravintoloissa koko ajan. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa!
- pohjan akka
"pettämisen rajoilla", on ihan kuin entinen mieheni sanoi "läheltä pitämisen tilanteita" tulee kun käy yksin ulkona baarissa, tanssimassa työmatkoillaan.
Jos sitoudutaan toiseen, niin sitoudutaan myös yhdessäoloon ja luottamukseen. Kavereitahan voi tavata myös muualla kuin menopaikoissa...
Älä ole liian luottavainen, sillä se voi maksaa vuosien kuluessa aika paljon kun on yhteinen koti ja kenties lapsia. Jos miehelläsi on jo nyt suhteen alussa noin kova menovietti, niin ei se muuksi muutu iän kartuessa. - Nuoruus meni
Ystävällinen neuvo: Vaihda miestä. Älä pilaa elämääsi. Minäkin muutuin mustasukkaiseksi ja omistushaluiseksi, kun mies oli liitäjätyyppiä. 7 vuotta tuhlasin elämääni hänen kanssaan ja sain kärsiä sydänsuruista, kunnes itse löysin luotettavan miehen. Ei tarvi enää murehtia turhia. Omistushaluni ja mustasukkaisuuteni on tipotiessään.
- Mitä se on?
Pettäminen? Mitä se oikeasti on? Tilanteissa joissa juttu ei toimi... aletaan aktiivisen elämän hakijaa sanoa pettäjäksi. Niin se yleensä on. Toimivaan suhteeseen sopii huonosti kolmas osapuoli. Yleensä "pettäjä" on myös jollain tavoin pettynyt. Paskan jauhantaa koko pettää / uskollinen kuvio. Täysin turhaa. Pettäminen on elämäntapa, eikä yhden illan juttu. Sillä että eksyy väärään makuuhuoneeseen... ei ole miteen tekoa pettämisen kanssa. Pettäminen liittyy kiinteistö yms. kauppoihin.
- Se on tabu
Jooo, muuten ihan hyvä ajatus varmaan. Kun nyt vielä suomennat koko jutun, selkeä ajatus puuttuu: "Paskan jauhantaa koko pettää / uskollinen kuvio." Esim. mitä tämä tarkoittaa ?
- artowww
Jos luonne on mustasukkainen ja omistushaluinen, niin sitten kannattaa pokata itselleen joku hissukka, pääsee paljon vähemmällä. Kaikkea ei nainenkaan voi saada, jos on sellainen luonne, niin on ihan turha haaveilla menevästä miehestä jolla on kavereita ja muutakin elämää. Ei se tarkoita että mies pettää tai edes haluaa pettää jos käy baareissa. Minä ainakin nautin naisten naurattamisesta, flirtistä ja muutenkin heidän seurastaan mutta siihen se aina sitten jääkin. Ei tarvitse edetä sen pitemälle kun vaimo on mukava ja antaa tilaa hengittää. Korostan vielä että vaimollakin on ihan yhtäsuuri vapaus tehdä mitä hän haluaa, enkä epäile häntä. Eli ei kannatta pelätä suhteen loppumista, sillä se on ihan varmaa, että joskus loppuu. Mustasukkaisuus on vain oman itsevarmuuden puutetta ja pahimmillaan aika ankaraa vallankäyttöä toista kohtaan. Kenenkään muun kuin itsensä käytöstä ei voi, eikä kannata yrittää muuttaa.
- anniika
Luottamus meni, alko maistui miehelleni, sai aikaan pettämistä, valehtelua ja muutenkin törkeää käytöstä. Aiemmin niin hellä ja mukava mies meni viinan mukana. Pyysin jättämään avaimet pöydälle, ei uskonut että voisin olla tosissani. En kuitenkaan päästänyt timanttikorviksista ja muista huomionosoituksista huolimatta enää kotiimme. Vuosia kului ennen kuin pääsin yli suhteesta. Vasta kolmas mies vuosikymmenten jälkeen sai pahat unet kaikkoamaan. Löydät sinäkin ihanan ihmisen rinnallesi, ihmisen johon voit luottaa kaikissa tilanteissa. Älkää antako toisen nöyryyttää itseänne!
- PIA33
Ole sinkku!! Minä aloin elämään yksin, kun häntäheikki-baarikärpänen-valehtelija asui baarissa ja muusta paskasta puhumattakaan.. Juhlat koittaa, kun tästä helvetistä saan itseni selvitettyä!!
- Argh!
Tuosta samaisesta aiheesta on mainittu selviydy.fi sivustolla, parisuhde kulminoituu luottamukseen ja jollei sitä ole on "mustasukkaisuuden peikko" jatkuvasti takaraivossa, mistä se pilkistää aika ajoin. Ehdotan että keskustelet aiheesa kumppanisi kanssa suoraan aiheesta.
- nothing but a houndd
Tietysti täytyy kuten aijemmin mainittu, huolehtia omasta osuudesta ja pitää puhtaat jouhet pussissa. Jos joskus ilmenee jotain, olisi helpompaa jos antaisit asian olla sen ajan murhe. Etukäteen asioiden läpikäyminen mielessä on vaa oman itsensä kidutusta.
Positiivisia ja kauniita ajatuksia kehiin, jos vaikka osaisit iloita miehes puolesta jos se tykkää juhlia. Annat enemmän syytä sen pettää jos epäilet turhasta, kuin että kannustat sitä tuossa ja näytät, että luotat 100% sen touhuihin. Luulis sillä miehelläskin ikävä kasvavan iltojen myötä jos emäntä on tyytyväinen ja iloinen.
Ei se tietenkään touteutukseltaan aina niin musta-valkoista ole kuin tässä postauksessa mutta suosittelen ottamaan vinkit harkintaan ja käytännön kokeilustakaan tuskin harmia on.- Yön perhonen
Tätä komppaan. Pitää ajatella positiivisesti ja lähteä samanlaiseen 'lentoon ja liitoon' kuin toinenkin, hankkia oma elämä, jota elää täysillä mieähistä huolimatta.
- warden5
Ihan sama ravaako se ukkos baarissa vaik kerran viikossa, ei se sieltä mitään muijaa ole hakemassa. kyllähän noita tilaisuuksia varmaan tulee enemmän muualla ku känässä baaritiskillä, jos se lähtee vaikka viemään roskista pihalle ja kirjotat siitä tänne ni kierot ja kyyniset ihmiset rupee spekuloimaan että se varmaan menee naapurin irmaa sinne kyttäämään jos vaik sattuis samaan aikaan rappuun =DD
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254