Miten yleensä käsittelette kuvaa?

Sonja.P

Itselleni heräsi kysymys. Että miten ja millä ohjelmilla käsittelette kuvia?

Itse sain ensimmäisen järjestelmäkamerani viime syksynä ja ihan kivoja kuvia saan räpsittyä. Tuli kuitenkin mieleeni. Että pitäisikö kuville kuitenkin tehdä rajailun ja pienentelyn lisäksi jotain muutakin. Jos kuva siis ei ole kovinkaan valoisa tai pimeä?

Mikä olisi hyvä koko kuvalle? Itse olen käyttänyt Gimpin skaalaus työkalua, jossa toisen reunan määrättyään saa suhteutettua toisen reunan pituuden alkuperäisiin pituuksiin (jos joku siis ymmärsi). Nyt olen siis aluksi käyttänyt pidempää sivua 600px ja nyt sitten 1000px, mutta onko sekin sitten jo liian iso?

Tekisittekö itse tälle: http://sonjangalleria.kuvat.fi/kuvat/Kuvat 2010/Alue-estekilpailut, Luvia/IMG_5260muoks.JPG

En nyt tiedä linkittyikö. Mutta tuolle ei nyt ole muuta tehty. Kuin rajattu liialliset reunat pois ja pienennetty 1000x???px
Onko liian iso, vai olisiko kuitenkin joku 500-800x???px parempi?

96

2255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonja-Eerikki

      On hiukkasen ylivalottunut tuo kuva

      • ylivalottunut

        katsoppa kohdetta ja kuvan tummaa päätä.


      • 12345678_
        ylivalottunut kirjoitti:

        katsoppa kohdetta ja kuvan tummaa päätä.

        vaaleat kohdat???? Yli valottunut mikä yli valottunut!!!! Ei siitä mihinkään pääse!!!!!


    • mie täältä

      ..GIMP:llä rajaus, unsharp mask ja värien säätö joko säätöarvoilla tai käyrinä. Aina ei näinkään paljoa tarvi, mitä paremmin kuva onnistuu alunperin niin se on aikalailla valmis sellaisenaan, ja siihen yritän pyrkiä että jälkikäsittelyä tarvitsisi mahdollisimman vähän.

      Kuvan koko määräytyy sitten se mukaan mihin sitä on tunkemassa, itse ensinnäkin pidän vain julkaisukelpoiset (ja se iso nauruhymiö tähän kohti) tai muuten merkittävät, ylipäätään onnistuneet kuvat. Alkuperäisen säästän, ja editoitun version, jota skaalailen sitten erikseen tarpeen mukaan.

      Tuosta sinun kuvastasi sen verran että kokohan on ihan ok. Ylivalottunut se on, pitäisi vähän tummentaa esim juuri tuolla "säätöarvot"-työkalulla.
      Olen huomannut, että kuva kannattaa ottaa hieman alivalottuneena, tuntuu helpommalta ja miellyttävämmältä kirkastaa kuvaa jälkikäteen ja aavistuksen liian pimeät kohdat kuvassa sietää paremmin kuin vähäinenkin puhkipalaneisuus. Ja sävyt pysyvät paremmin mukana. Ja tämä siis nimenomaan JPEGillä kuvattaessa, RAW on aina toki se parempi vaihtoehto.

      GIMP:llä kannattaa ehdottomasti leikkiä vaikkapa tasoilla ja vaihdella tason tilaa sekä läpinäkyvyyttä, niilläkin saa usein positiivisessa mielessä yllättäviä tuloksia!=)

      • Sonja.P

        Oukkei.

        Itsekin säästän aina alkuperäisen version ja siitä sitten tallentelen eri tallennusniemllä käsitellyn version.

        Itse huomaan oikeastaan vasta nyt, että nuo valkoiset tolpat ja johteet tosiaan ylivalottuneita, täytyy katsella, josko niitä saisin hiukan säädeltyä.

        Itse nyt (ainakin toistaiseksi) lähinnä vain esille pistettäväksi kuvia pistän. Mutta ei sitä koskaan tiedä, mitä tuleman pitää. Elikkä nuo tonniset ja siitä vähän pienemmät on varmaan ihan hyviä?

        Eiköhän tässäkin asiassa voi vielä kehittyä :).


    • canonEOS

      Tuo hevonen ja ratsastaja on ihan sopivasti valottunut. Nuo valkoiset tolpat on hiukan ylivalottunut mutta niinhän siinä käy jos on aurinkoinen keli. Saahan sitä säädettyä mutta ei se pieni ylivalotus tuossa haittaa, eihän ne tolpat ole pääosassa.

      Gimp on varmaan monipuolinen mutta monet ihan tavalliset jutut on turhan hankalia tehdä sillä. Kannattaisi kokeilla ja opetella hyödyntämään kameran mukana tullutta DPP-ohjelmistoa. Ja kuvata kuvat RAW-muodossa. Silloin valkotasapaino, valotus ja monet muut voi säätää kätevästi ja tehokkaasti.

      Sopiva kuvakoko riippuu siitä mihin tarkoitukseen kuvat tulee. Tietokoneita ja webbiä varten ei kannata 2000*1000 suurempia tehdä koska käytännössä fullHD näyttöjä suurempia ei juuri ole. Jos taas kuvat painetaan vaikka aikakauslehdessä niin silloin kannattaa käyttää alkuperäistä kokoa eli mahdollisimman isoa kokoa.

      • Sonja.P

        Juu. Täytynee tutustua vielä tarkemmin kaikkeen, mitä tolla vekottimella saa aikaan. Ja kattoo saisko noita tolppia jollakin tavalla hiukan tummemmiksi. :)

        Taidan siis jatkossakin käyttää noita 600-1000 pidempänä sivuna.


    • Nikon D90

      säädän kirkkautta ja kontrastia jos kuva näyttää sitä vaativan, siihen käytän ensisijaisesti Picasaa. Jos pitää nostaa tummia kohtia tai himmentää kirkkaita niin Elements on silloin tarpeen kuten myös jos olen kuvannut raw kuvia eli Nikonin nef- muotoisia.

      Picasaan laitan kuvat 1600 pix kokoisina, samoin lähetän moisia jos lähetän emailina. Kuvia kutistan omaan käyttöön vain jos se on ihan tarpeellista ja silloin aina säilytän myös alkuperäisen. Kuvat tulee ottaa aina maksimierotuksella, sen kuvan voi sitten aina pilata jälkeenpäinkin. Kuvan dynamiikka on selvästi suurempi kun käytetään raw muotoista kuvausta ja kehitetään kuva myöhemmin.

      Näissä hommissa on yhtä monta mieltä kuin miestäkin (tytöt mukaan lukien) ja yleensä jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan.

      • Sonja.P

        Selvä.
        Itse en mikään kuvanmuokkauksen 100% taitaja ole. Joten katsellaan nyt jos sitten tulevaisuudessa pitäisi jotain muutakin kuvanmuokkaus ohjelmaa kuin Gimppiä opetella käyttämään.


      • 987654+
        Sonja.P kirjoitti:

        Selvä.
        Itse en mikään kuvanmuokkauksen 100% taitaja ole. Joten katsellaan nyt jos sitten tulevaisuudessa pitäisi jotain muutakin kuvanmuokkaus ohjelmaa kuin Gimppiä opetella käyttämään.

        Kun katselet ottamiasi kuvia koneelta, niin mieti onko ne mielestäsi onnistuneita vai pitäisikö niitä jotenkin "korjata" (yli/ali valottuneita, valkotasapaino väärä (värit), kamera vinossa jne.). ja samalla siinä oppii "virheistä". On parempi tehdä mahdollisimman hyviä kuvia jo "kameralla"! On "väärä tapa" RÄPSIÄ vaan kuvia ja korjailla niitä sitten jälkikäteen kuvankäsittelyohjelmilla! Tottakai kuvia joutuu aina hiukan korjailemaan, mutta olis pyrittävä siihen, että tarve olis mahdollisimman vähäinen!


      • Nikon D90
        987654+ kirjoitti:

        Kun katselet ottamiasi kuvia koneelta, niin mieti onko ne mielestäsi onnistuneita vai pitäisikö niitä jotenkin "korjata" (yli/ali valottuneita, valkotasapaino väärä (värit), kamera vinossa jne.). ja samalla siinä oppii "virheistä". On parempi tehdä mahdollisimman hyviä kuvia jo "kameralla"! On "väärä tapa" RÄPSIÄ vaan kuvia ja korjailla niitä sitten jälkikäteen kuvankäsittelyohjelmilla! Tottakai kuvia joutuu aina hiukan korjailemaan, mutta olis pyrittävä siihen, että tarve olis mahdollisimman vähäinen!

        ihka samaa mieltä ja siihen on pyrittävä! Mitä vähemmän korjaamista sen parempi. Vanha homepää, kuten minä, vaan joskus unohtaa jonkun tilapäisen asetuksen kuten salama- valkotasapainon ja sen jälkeen muutama kuva on syvältä ulkona otettuna tai muussa kuin salamakeinovalossa. Silloin on hyvä jos saa hieman korjattua kuvaus kun saattaa olla ainutkertaisesta tilanteesta.


    • WB

      miten ja millä ohjelmilla käsittelette kuvia?
      —useimmiten C1 tai LR ja tarvittaessa PhS

      Että pitäisikö kuville kuitenkin tehdä rajailun ja pienentelyn lisäksi jotain muutakin.
      —valkotasapaino kaipaa usein pientä säätöä ja kuva rajaamista (kuvatessa kannattaa jättää hieman rajausvaraa)

      ”Tekisittekö itse tälle: http://sonjangalleria.kuvat.fi/kuvat/Kuvat 2010/Alue-estekilpailut, Luvia/IMG_5260muoks.JPG”

      —hienosti valotettu kuva, sRGB-nettikuvissa valkoinen saa (ja pitääkin) olla ”puhki” jos kyseessä ei ole valkoinen morsiuspuku tms. muuten kuvan tummat kohdat (musta takki) olisivat kovin tukossa.

      Iso 400 on mielestäni hieman liikaa (kohina ja dynamiikka), tuossa olisi ehkä kannattanut käyttää ISO 400, 1/1000 s, f/5 asemesta valotusarvoja ISO 100, 1/250s ja f/5,6. Pienemmällä ISO -arvolla, ja hieman niukemmalla valotuksella olisit saanut vähän lisää sävyjä ja dynamiikkaa.

      –rajaisin ehkä vielä vähän lisää (ratsastajan pään yläpuolelta ja hevosen takaa n. puolet pois).
      pitkän sivun 1000 – 1300 px pituus on hyvä nettikuvissa 800 px:kin riittää.

      Kokeilin pikaista LR (Lightroom= -säätelyä (kts eMail)

      • WB

      • Että mua korpee

        Lainaus ->>> "hienosti valotettu kuva, sRGB-nettikuvissa valkoinen saa (ja pitääkin) olla ”puhki” jos kyseessä ei ole valkoinen morsiuspuku tms. muuten kuvan tummat kohdat (musta takki) olisivat kovin tukossa"

        Kyl se kuva on silloin "pilalla", jos osa kuvasta ylivalottunut!!!!!!! Alivalottaa kuvatessa ja korjaa Photo Shopilla!!!! Näin se onnistuu!!!! Tää ei oo sitte kritiikkiä Sonjalle, vaan WB:lle!!!!


      • Alivalottaa
        Että mua korpee kirjoitti:

        Lainaus ->>> "hienosti valotettu kuva, sRGB-nettikuvissa valkoinen saa (ja pitääkin) olla ”puhki” jos kyseessä ei ole valkoinen morsiuspuku tms. muuten kuvan tummat kohdat (musta takki) olisivat kovin tukossa"

        Kyl se kuva on silloin "pilalla", jos osa kuvasta ylivalottunut!!!!!!! Alivalottaa kuvatessa ja korjaa Photo Shopilla!!!! Näin se onnistuu!!!! Tää ei oo sitte kritiikkiä Sonjalle, vaan WB:lle!!!!

        korjaa Photo Shopilla!!!!”
        —joopa joo, jos valkoinen on kuvassa valkoinen, niin kuva on ylivalottunut?
        Mistä näitä ylivalottuneita alivalottaja PhotoShoppaajia oikein tulee?
        Mitäpä jos hankkisit kameran jonka dynamiikka riittää ihan normaaliin kuvaamiseen?


      • WB
        Että mua korpee kirjoitti:

        Lainaus ->>> "hienosti valotettu kuva, sRGB-nettikuvissa valkoinen saa (ja pitääkin) olla ”puhki” jos kyseessä ei ole valkoinen morsiuspuku tms. muuten kuvan tummat kohdat (musta takki) olisivat kovin tukossa"

        Kyl se kuva on silloin "pilalla", jos osa kuvasta ylivalottunut!!!!!!! Alivalottaa kuvatessa ja korjaa Photo Shopilla!!!! Näin se onnistuu!!!! Tää ei oo sitte kritiikkiä Sonjalle, vaan WB:lle!!!!

        —no avaappa tuo kuva PhotoShoppiin ja trkista infolla mistä kohdista tuo kuva on aikuisten oikeasti puhki ja mistä alivalottunut (=tukossa), kerro sitten mitkä olisivat olleet oikeat valotusarvot, tuolla kennon dynamiikalla ja ISO 400:lla.

        katso myösÖ
        http://picasaweb.google.com/uN.viikinki/BokehYm?authkey=Gv1sRgCPXD5ri1x-CkSg#5478469921048433874


      • WituiksiBanit!

      • ***meni vapaussota
        WituiksiBanit! kirjoitti:

        Tuo ensimmäinen kuva näyttä siltä kuin etulinssi olisi hierottu ripulipaskaan, siellä täällä suttuisia laikkuja. Ihanko itse photoshoppasit?

        Nythän tuota kuvaa ei katso "Erkkikään"! Todella suttunen joistain kohti!!!!!


      • Huru-Muori
        WB kirjoitti:

        —no avaappa tuo kuva PhotoShoppiin ja trkista infolla mistä kohdista tuo kuva on aikuisten oikeasti puhki ja mistä alivalottunut (=tukossa), kerro sitten mitkä olisivat olleet oikeat valotusarvot, tuolla kennon dynamiikalla ja ISO 400:lla.

        katso myösÖ
        http://picasaweb.google.com/uN.viikinki/BokehYm?authkey=Gv1sRgCPXD5ri1x-CkSg#5478469921048433874

        "—no avaappa tuo kuva PhotoShoppiin ja trkista infolla mistä kohdista tuo kuva on aikuisten oikeasti puhki ja mistä alivalottunut (=tukossa)"

        Riittää kun avaa silmät (ei tarvii avata PhotoShoppiin) niin näkee että esteissä oleva valkea on palanut puhki (ylivalottunut)!!!!!!!!!! Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!


      • aikuisten-
        Huru-Muori kirjoitti:

        "—no avaappa tuo kuva PhotoShoppiin ja trkista infolla mistä kohdista tuo kuva on aikuisten oikeasti puhki ja mistä alivalottunut (=tukossa)"

        Riittää kun avaa silmät (ei tarvii avata PhotoShoppiin) niin näkee että esteissä oleva valkea on palanut puhki (ylivalottunut)!!!!!!!!!! Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!

        oikeasti, että monitoriltasi näkee vaaleimpien kohtien sRGB-sävyarvot.
        Jos näet valkoisen RGB-arvot kun avaat silmsi niin kerroppa muillekin mistä kohdista kuvassa ”valkea on palanut puhki(ylivalottunut)!!!!!!!!!!.”
        Kertoisitko myös mitkä sRGB-arvot valkeissa kuuluu olla nettikuvissa?

        ”Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!”


      • WB
        Huru-Muori kirjoitti:

        "—no avaappa tuo kuva PhotoShoppiin ja trkista infolla mistä kohdista tuo kuva on aikuisten oikeasti puhki ja mistä alivalottunut (=tukossa)"

        Riittää kun avaa silmät (ei tarvii avata PhotoShoppiin) niin näkee että esteissä oleva valkea on palanut puhki (ylivalottunut)!!!!!!!!!! Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!

        http://picasaweb.google.com/uN.viikinki/BokehYm?authkey=Gv1sRgCPXD5ri1x-CkSg&pli=1&gsessionid=D_SMVDf46xbbGWWaO9_3ng#5478514266975927026

        ”… valkea on palanut puhki (ylivalottunut)!!!!!!!!!! Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!”


      • Huru-Muori
        aikuisten- kirjoitti:

        oikeasti, että monitoriltasi näkee vaaleimpien kohtien sRGB-sävyarvot.
        Jos näet valkoisen RGB-arvot kun avaat silmsi niin kerroppa muillekin mistä kohdista kuvassa ”valkea on palanut puhki(ylivalottunut)!!!!!!!!!!.”
        Kertoisitko myös mitkä sRGB-arvot valkeissa kuuluu olla nettikuvissa?

        ”Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!”

        Mitä nuilla "arvoilla" käytännössä tekee?????? Ei mitään!!!! No nuissa esteissä tuo valkea on ylivalottunut!!! Ekkönää osaa lukea?????


      • watubassi

      • sivusta kiilaava
        WB kirjoitti:

        http://picasaweb.google.com/uN.viikinki/BokehYm?authkey=Gv1sRgCPXD5ri1x-CkSg&pli=1&gsessionid=D_SMVDf46xbbGWWaO9_3ng#5478514266975927026

        ”… valkea on palanut puhki (ylivalottunut)!!!!!!!!!! Koeta jo tajuta äläkä vänkää vastaan selevässä asiassa!!!!”

        Voithan laittaa sen pipetin alla olevan kohdan arvoiksi vaikka 128, 128, 128 eikä se muuta miksikään sitä, että kohta on valottunut kuvatessa niin paljon, että siitä ei enää erotu yksityiskohtia. Voi olla, että se on tehty myös jossain säätövaiheessa, vaikka alkuperäisessä kuvassa yksityiskohdat olisikin tallella.

        Puhkipalaminen tarkoittaa siis sitä, että jokin kohta kuvassa on valottunut niin paljon, että yhdellä tai useammalla (yleensä kaikilla) värikanavilla jokin alue saa maksimiarvoja niin, että siellä kuvassa ollut informaatio katoaa.

        Alivalottaminen ei ole hyväksi, jos halutaan kaivaa varjoista yksityiskohtia esiin. Kuvan gamman seurauksena sävyportaat on aika suuret. Kannattaa siis kuvata rawille, jolla saa pelastettua ylä- ja alapäästä paljon sävyjä. Hifistelijät tekee sävykorjauksia lineaarisessa työtilassa.

        Peukkua huru-muorille oikealla asialla olemisesta.


      • lukea?????
        Huru-Muori kirjoitti:

        Mitä nuilla "arvoilla" käytännössä tekee?????? Ei mitään!!!! No nuissa esteissä tuo valkea on ylivalottunut!!! Ekkönää osaa lukea?????

        Mitä nuilla "arvoilla" käytännössä tekee??????
        —no sitä, että jos kuva on puhki niin kaikki RGB-sävyt on arvoissa 255 ja K-arvo on nolla.
        Mittaamassani kohdassa vaalean pään arvot esteessä ovat R:255, G: 254, B: 255 ja K 1. Nuo arvot on nettikuvaan täysin oikeat.
        Et siis edes tiennyt mitä tarkoittaa, että kuva on puhki, kunhan vaan päätit valittaa jostakin mitä et ymmärrä.

        Painoon vietävissä kuvissa vaalean pään tulisi olla n. K:5 sillä 5% pienenmpiä pisteitä ei normaalisti pystytä painamaan.

        Tuon kuvan tumma pää on muuten arvossa K:97 joten kuva on siltäkin osin täsmälleen oikein valotettu ja säädetty. Vähänkin pienempi valotus olisi vetänyt kuvan tumman pään täysin tukkoon ja sävyttömäksi.

        Värimittari voit ladata koneellesi ilmaiseksi netistä. Kun tuo ”kun avaa silmät” ei näytä toimivan.
        Ehkä sen avulla oppisit ymmmärtämään mitä tarkoittaa, että kuva on puhki


      • kiilattu
        sivusta kiilaava kirjoitti:

        Voithan laittaa sen pipetin alla olevan kohdan arvoiksi vaikka 128, 128, 128 eikä se muuta miksikään sitä, että kohta on valottunut kuvatessa niin paljon, että siitä ei enää erotu yksityiskohtia. Voi olla, että se on tehty myös jossain säätövaiheessa, vaikka alkuperäisessä kuvassa yksityiskohdat olisikin tallella.

        Puhkipalaminen tarkoittaa siis sitä, että jokin kohta kuvassa on valottunut niin paljon, että yhdellä tai useammalla (yleensä kaikilla) värikanavilla jokin alue saa maksimiarvoja niin, että siellä kuvassa ollut informaatio katoaa.

        Alivalottaminen ei ole hyväksi, jos halutaan kaivaa varjoista yksityiskohtia esiin. Kuvan gamman seurauksena sävyportaat on aika suuret. Kannattaa siis kuvata rawille, jolla saa pelastettua ylä- ja alapäästä paljon sävyjä. Hifistelijät tekee sävykorjauksia lineaarisessa työtilassa.

        Peukkua huru-muorille oikealla asialla olemisesta.

        ”Voithan laittaa sen pipetin alla olevan kohdan arvoiksi vaikka 128, 128, 128 eikä se muuta miksikään sitä, että kohta on valottunut kuvatessa niin paljon, että siitä ei enää erotu yksityiskohtia.”
        —et siis ymmärrä mitään info paletin toiminnasta ja sävyarvojen mittaamisesta.
        Ei tuohon pipetin alle mitään laiteta, eikä Info paletiin voi mitään kirjoittaa. Pipetti on esteen valkoisessa kohdassa ja Info-paletti näyttää juuri sen kohdan väriarvot.

        ”Alivalottaminen ei ole hyväksi, jos halutaan kaivaa varjoista yksityiskohtia esiin.”
        —jos kuvaa olisi valotettu yhtään vähemmän niin sen tumma pää olisi täysin tukossa, joten se siitä ylivalottamisesta.

        Tuleekohan tämä "ylivalottunut–puhki” parku siitä, että hörhöjen täytyy keksiä nuoren aloittelijan kuvasta joku vika — ja sillä yrittää pönkittää surkeata itsetuntoaan!

        MIstähän kertoo se, että puhki-valittajat eivät huomanneet kuvan ja säädön todellisia pieniä puutteita (dynamiikka, valkotasapaino ja tarkennus).


      • oops…
        lukea????? kirjoitti:

        Mitä nuilla "arvoilla" käytännössä tekee??????
        —no sitä, että jos kuva on puhki niin kaikki RGB-sävyt on arvoissa 255 ja K-arvo on nolla.
        Mittaamassani kohdassa vaalean pään arvot esteessä ovat R:255, G: 254, B: 255 ja K 1. Nuo arvot on nettikuvaan täysin oikeat.
        Et siis edes tiennyt mitä tarkoittaa, että kuva on puhki, kunhan vaan päätit valittaa jostakin mitä et ymmärrä.

        Painoon vietävissä kuvissa vaalean pään tulisi olla n. K:5 sillä 5% pienenmpiä pisteitä ei normaalisti pystytä painamaan.

        Tuon kuvan tumma pää on muuten arvossa K:97 joten kuva on siltäkin osin täsmälleen oikein valotettu ja säädetty. Vähänkin pienempi valotus olisi vetänyt kuvan tumman pään täysin tukkoon ja sävyttömäksi.

        Värimittari voit ladata koneellesi ilmaiseksi netistä. Kun tuo ”kun avaa silmät” ei näytä toimivan.
        Ehkä sen avulla oppisit ymmmärtämään mitä tarkoittaa, että kuva on puhki

        G-arvo onkin 253


      • välikiilaaja
        kiilattu kirjoitti:

        ”Voithan laittaa sen pipetin alla olevan kohdan arvoiksi vaikka 128, 128, 128 eikä se muuta miksikään sitä, että kohta on valottunut kuvatessa niin paljon, että siitä ei enää erotu yksityiskohtia.”
        —et siis ymmärrä mitään info paletin toiminnasta ja sävyarvojen mittaamisesta.
        Ei tuohon pipetin alle mitään laiteta, eikä Info paletiin voi mitään kirjoittaa. Pipetti on esteen valkoisessa kohdassa ja Info-paletti näyttää juuri sen kohdan väriarvot.

        ”Alivalottaminen ei ole hyväksi, jos halutaan kaivaa varjoista yksityiskohtia esiin.”
        —jos kuvaa olisi valotettu yhtään vähemmän niin sen tumma pää olisi täysin tukossa, joten se siitä ylivalottamisesta.

        Tuleekohan tämä "ylivalottunut–puhki” parku siitä, että hörhöjen täytyy keksiä nuoren aloittelijan kuvasta joku vika — ja sillä yrittää pönkittää surkeata itsetuntoaan!

        MIstähän kertoo se, että puhki-valittajat eivät huomanneet kuvan ja säädön todellisia pieniä puutteita (dynamiikka, valkotasapaino ja tarkennus).

        pipetin alle voi "laittaa" arvon säätämällä sen alla olevan kuvan sellaiseksi. Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni.

        Alivalottamiskommenttini ei liittynyt esimerkkikuvaan mitenkään, vaan siihen kun joku kommentoi, että olisi hyvä alivalottaa ja sen jälkeen korjata kuvaa. Parastahan on valottaa suoraan oikein. Oikein valottamisessa on muuten kyse siitä, että kuva valottuu kuvaajan haluamalla tavalla. Se voi olla eri erilaisissa kuvissa ja käyttökohteissa. Yleensä pyritään siihen, että saadaan tallennettua koko kuvauskohteen sävyskaala. Jos se ei ole mahdollista, pitää valita, mikä sävyalue halutaan talteen.

        Puheeni puhkmipalamisesta ei ollut myöskään aloittajan kuvaan suoraan liittyvä, vaan siihen, että joku WB perustelee puhkipalamattomuuden sillä, että väriarvot on pari-kolme pykälää vähemmän kuin maksimiarvot. Ainakin joissain halvoissa kameroissa muistaakseni vuosien mittaan on ollut sellainen ominaisuus, ettei kuva välttämättä edes saa koskaan kaikkia sävyarvoja, vaan ne saattaa kirkkaassa päässä rajoittua justiin tuonne 250:n tienoille. Pitää myös muistaa, ettei useimmissa monitoreissa erota ääripäissä pieniä sävyeroja. Siksi, jos on pieniä sävyeroja vaaleassa päässä, ei kuvaa kannata säätää ihan sinne 255:een saakka vaan vähän alemmaksi. Sama juttu painossa, pitää jättää varaa ääripäihin, jos haluaa varmistaa, että katsoja näkee saman, minkä tekijä haluaa. 1:n tai 2:n prosentin väripeitto ei välttämättä eroa painetussa tuotteessa mitenkään puhtaasta paperista, kannattaa lähteä siitä 4:stä liikkeelle tärkeissä sävyissä.


      • WB
        välikiilaaja kirjoitti:

        pipetin alle voi "laittaa" arvon säätämällä sen alla olevan kuvan sellaiseksi. Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni.

        Alivalottamiskommenttini ei liittynyt esimerkkikuvaan mitenkään, vaan siihen kun joku kommentoi, että olisi hyvä alivalottaa ja sen jälkeen korjata kuvaa. Parastahan on valottaa suoraan oikein. Oikein valottamisessa on muuten kyse siitä, että kuva valottuu kuvaajan haluamalla tavalla. Se voi olla eri erilaisissa kuvissa ja käyttökohteissa. Yleensä pyritään siihen, että saadaan tallennettua koko kuvauskohteen sävyskaala. Jos se ei ole mahdollista, pitää valita, mikä sävyalue halutaan talteen.

        Puheeni puhkmipalamisesta ei ollut myöskään aloittajan kuvaan suoraan liittyvä, vaan siihen, että joku WB perustelee puhkipalamattomuuden sillä, että väriarvot on pari-kolme pykälää vähemmän kuin maksimiarvot. Ainakin joissain halvoissa kameroissa muistaakseni vuosien mittaan on ollut sellainen ominaisuus, ettei kuva välttämättä edes saa koskaan kaikkia sävyarvoja, vaan ne saattaa kirkkaassa päässä rajoittua justiin tuonne 250:n tienoille. Pitää myös muistaa, ettei useimmissa monitoreissa erota ääripäissä pieniä sävyeroja. Siksi, jos on pieniä sävyeroja vaaleassa päässä, ei kuvaa kannata säätää ihan sinne 255:een saakka vaan vähän alemmaksi. Sama juttu painossa, pitää jättää varaa ääripäihin, jos haluaa varmistaa, että katsoja näkee saman, minkä tekijä haluaa. 1:n tai 2:n prosentin väripeitto ei välttämättä eroa painetussa tuotteessa mitenkään puhtaasta paperista, kannattaa lähteä siitä 4:stä liikkeelle tärkeissä sävyissä.

        ”pipetin alle voi "laittaa" arvon säätämällä sen alla olevan kuvan sellaiseksi. Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni. ”
        —et tainnut ymmärtää aloittajan kysymystä
        ”pitäisikö kuville kuitenkin tehdä rajailun ja pienentelyn lisäksi jotain muutakin”
        —ymmärsin, että aloittja ei ole säätänyt ”sen alla olevan kuvan sellaiseksi”, mistä sait päähäsi väittää tuollaista?

        Laitoin pipetin alkuperäisen kuvan (muka puhki olevan) valkoisen esteen kohdalle, kuten esimerkkikuvasta näkyy.

        Kuva ei ole koskaan puhki jos valkoisen pään kaikki RGB-arvot eivät ole maksimissa.
        jos yksikin arvo on alle 255 niin silloin vaaleassa päässä on aina sävyjä joita voi säätää haluamikseen.
        Vain R:255, B:255, C:255 tarkoittaa, että valkoinen on puhki eikä siihen tule sävyjä himmentämällä.

        ”Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni. ”
        —asiassa lienee pientä tarkistustarvetta, taitaapi taskut olla tyhjää täynnä.

        Onko ihan mahdoton myöntää, että olet väärässä.
        Mietippä mitä olisi tapahtunut kuvan tummalle päälle (ratsastajan takki, satula, hevonen) jos kuvaa olisi valotettu vähemmän?
        Mitä tärkeitä yksityiskohtia olisi tullut näkyviin valkoisessa esteessä jos kuvaa olisi valotettu vähemmän?


      • Huru-Muori
        lukea????? kirjoitti:

        Mitä nuilla "arvoilla" käytännössä tekee??????
        —no sitä, että jos kuva on puhki niin kaikki RGB-sävyt on arvoissa 255 ja K-arvo on nolla.
        Mittaamassani kohdassa vaalean pään arvot esteessä ovat R:255, G: 254, B: 255 ja K 1. Nuo arvot on nettikuvaan täysin oikeat.
        Et siis edes tiennyt mitä tarkoittaa, että kuva on puhki, kunhan vaan päätit valittaa jostakin mitä et ymmärrä.

        Painoon vietävissä kuvissa vaalean pään tulisi olla n. K:5 sillä 5% pienenmpiä pisteitä ei normaalisti pystytä painamaan.

        Tuon kuvan tumma pää on muuten arvossa K:97 joten kuva on siltäkin osin täsmälleen oikein valotettu ja säädetty. Vähänkin pienempi valotus olisi vetänyt kuvan tumman pään täysin tukkoon ja sävyttömäksi.

        Värimittari voit ladata koneellesi ilmaiseksi netistä. Kun tuo ”kun avaa silmät” ei näytä toimivan.
        Ehkä sen avulla oppisit ymmmärtämään mitä tarkoittaa, että kuva on puhki

        Enhän minä tuommosista lukemista mittää ällyö! :-( Miten nuo RGB-sävyarvot saa näkymään photoshop elements 5:lla, vaan saako ollenkaan??? Sori ku inttää "mylykytin" turhasta!!! :-( :-(


      • välikiila
        WB kirjoitti:

        ”pipetin alle voi "laittaa" arvon säätämällä sen alla olevan kuvan sellaiseksi. Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni. ”
        —et tainnut ymmärtää aloittajan kysymystä
        ”pitäisikö kuville kuitenkin tehdä rajailun ja pienentelyn lisäksi jotain muutakin”
        —ymmärsin, että aloittja ei ole säätänyt ”sen alla olevan kuvan sellaiseksi”, mistä sait päähäsi väittää tuollaista?

        Laitoin pipetin alkuperäisen kuvan (muka puhki olevan) valkoisen esteen kohdalle, kuten esimerkkikuvasta näkyy.

        Kuva ei ole koskaan puhki jos valkoisen pään kaikki RGB-arvot eivät ole maksimissa.
        jos yksikin arvo on alle 255 niin silloin vaaleassa päässä on aina sävyjä joita voi säätää haluamikseen.
        Vain R:255, B:255, C:255 tarkoittaa, että valkoinen on puhki eikä siihen tule sävyjä himmentämällä.

        ”Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni. ”
        —asiassa lienee pientä tarkistustarvetta, taitaapi taskut olla tyhjää täynnä.

        Onko ihan mahdoton myöntää, että olet väärässä.
        Mietippä mitä olisi tapahtunut kuvan tummalle päälle (ratsastajan takki, satula, hevonen) jos kuvaa olisi valotettu vähemmän?
        Mitä tärkeitä yksityiskohtia olisi tullut näkyviin valkoisessa esteessä jos kuvaa olisi valotettu vähemmän?

        Ensin mä olin, että vastaan, mutta sit katoin ton sun picasagallerian ja sit mä olin ettei kannatakaan vääntää sun kanssa kuvankäsittelystä. :D

        Tulkitse, miten haluat, kun muutenkin tulkitset toisten kirjoituksia kuten haluat.


      • paperista”
        välikiilaaja kirjoitti:

        pipetin alle voi "laittaa" arvon säätämällä sen alla olevan kuvan sellaiseksi. Info- ja muut paletit tunnen kuin omat taskuni.

        Alivalottamiskommenttini ei liittynyt esimerkkikuvaan mitenkään, vaan siihen kun joku kommentoi, että olisi hyvä alivalottaa ja sen jälkeen korjata kuvaa. Parastahan on valottaa suoraan oikein. Oikein valottamisessa on muuten kyse siitä, että kuva valottuu kuvaajan haluamalla tavalla. Se voi olla eri erilaisissa kuvissa ja käyttökohteissa. Yleensä pyritään siihen, että saadaan tallennettua koko kuvauskohteen sävyskaala. Jos se ei ole mahdollista, pitää valita, mikä sävyalue halutaan talteen.

        Puheeni puhkmipalamisesta ei ollut myöskään aloittajan kuvaan suoraan liittyvä, vaan siihen, että joku WB perustelee puhkipalamattomuuden sillä, että väriarvot on pari-kolme pykälää vähemmän kuin maksimiarvot. Ainakin joissain halvoissa kameroissa muistaakseni vuosien mittaan on ollut sellainen ominaisuus, ettei kuva välttämättä edes saa koskaan kaikkia sävyarvoja, vaan ne saattaa kirkkaassa päässä rajoittua justiin tuonne 250:n tienoille. Pitää myös muistaa, ettei useimmissa monitoreissa erota ääripäissä pieniä sävyeroja. Siksi, jos on pieniä sävyeroja vaaleassa päässä, ei kuvaa kannata säätää ihan sinne 255:een saakka vaan vähän alemmaksi. Sama juttu painossa, pitää jättää varaa ääripäihin, jos haluaa varmistaa, että katsoja näkee saman, minkä tekijä haluaa. 1:n tai 2:n prosentin väripeitto ei välttämättä eroa painetussa tuotteessa mitenkään puhtaasta paperista, kannattaa lähteä siitä 4:stä liikkeelle tärkeissä sävyissä.

        ”… kameroissa muistaakseni vuosien mittaan on ollut sellainen ominaisuus, ettei kuva välttämättä edes saa koskaan kaikkia sävyarvoja, vaan ne saattaa kirkkaassa päässä rajoittua justiin tuonne 250:n tienoille.”
        — olisikohan tuo aloittajan Canon EOS 1000D tosiaankin niin huono?

        ”… että saadaan tallennettua koko kuvauskohteen sävyskaala.”
        Selasin läpi koko albumin, harvoin näkee aloittelijaa joka osaa valottaa noin tarkasti oikein. Eipä noissa ole paljonkaan säätötarvetta (pientä WB-korjausta lukuunottamatta). Aloin jo epäillä, että onko kysymyksessä todellinen aloittelija vai vedätetäänkö tässä hörhöjä?


      • WB
        Huru-Muori kirjoitti:

        Enhän minä tuommosista lukemista mittää ällyö! :-( Miten nuo RGB-sävyarvot saa näkymään photoshop elements 5:lla, vaan saako ollenkaan??? Sori ku inttää "mylykytin" turhasta!!! :-( :-(

        Mulla on Elementsistä vain versio 6.
        Siinä tuon info-paletti löytyy Window -valikosta.
        Sitten vaan asetat kursorin (pipetin) siihen kohtaan kuvassa (esim valkoinen) jota haluat tarkastella niin Info-paletissa näkyy tuon kohdan väriarvot.
        Nettikuvissa kuvan valkoisin piste saa olla RGB-arvoissa 255, 255, 255

        Info-paletin kohdasta More Options/Palette Options voit valita mitä arvoja Info-paletti näyttää
        – mulla on yleensä First Color RGB ja Second Color Grayskale (K). Näyttöön kannattaa valita myös OptiotÖ Sizes, Profile ja Dimensions

        Kuvan tumman ja vaalean pään saat helpoimmin tulostuskelpoisiin arvoihin kun asetat ne Levels paletiin:
        Paletin saat esille käskyllä ”ctrl L”
        – tuplaklikkaa paletin mustaa pipettiä (vasemmanpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 5% ja klikkaa OK
        – tuplaklikkaa paletin valkoista pipettiä (oikeananpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 95% ja klikkaa OK
        – klikkaa vielä Levels paletissa OK. ja vastaa seuraavassa ikkunassa Yes (eli tallenna uudet tumman ja vaalean pään arvot)

        Tämän jälkeen kun valitset kuvaa säätäessäsi Enhance/Auto Control niin kuvan tumma ja vaalea pää esettuvat (automaattisesti) tulostuskelpoisiin arvoihin.


      • WB
        WB kirjoitti:

        Mulla on Elementsistä vain versio 6.
        Siinä tuon info-paletti löytyy Window -valikosta.
        Sitten vaan asetat kursorin (pipetin) siihen kohtaan kuvassa (esim valkoinen) jota haluat tarkastella niin Info-paletissa näkyy tuon kohdan väriarvot.
        Nettikuvissa kuvan valkoisin piste saa olla RGB-arvoissa 255, 255, 255

        Info-paletin kohdasta More Options/Palette Options voit valita mitä arvoja Info-paletti näyttää
        – mulla on yleensä First Color RGB ja Second Color Grayskale (K). Näyttöön kannattaa valita myös OptiotÖ Sizes, Profile ja Dimensions

        Kuvan tumman ja vaalean pään saat helpoimmin tulostuskelpoisiin arvoihin kun asetat ne Levels paletiin:
        Paletin saat esille käskyllä ”ctrl L”
        – tuplaklikkaa paletin mustaa pipettiä (vasemmanpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 5% ja klikkaa OK
        – tuplaklikkaa paletin valkoista pipettiä (oikeananpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 95% ja klikkaa OK
        – klikkaa vielä Levels paletissa OK. ja vastaa seuraavassa ikkunassa Yes (eli tallenna uudet tumman ja vaalean pään arvot)

        Tämän jälkeen kun valitset kuvaa säätäessäsi Enhance/Auto Control niin kuvan tumma ja vaalea pää esettuvat (automaattisesti) tulostuskelpoisiin arvoihin.

        kohdassa Enhance Auto Control pitää tietenkin olla Enhance/Auto Contrast


      • ala perua
        Huru-Muori kirjoitti:

        Enhän minä tuommosista lukemista mittää ällyö! :-( Miten nuo RGB-sävyarvot saa näkymään photoshop elements 5:lla, vaan saako ollenkaan??? Sori ku inttää "mylykytin" turhasta!!! :-( :-(

        puheitasi, kun juuri sait sivustakiilaavalta hörhöltä tukea väitteillesi.
        ”Peukkua huru-muorille oikealla asialla olemisesta.”

        Tuo aloittajan kamera (Canon EOS 1000D) on kuulemma niin huono, ettei sillä saa edes kuvaa puhki vaan se pystyy vain arvoihin R:250, G:250 ja B:250


      • Huru-Muori
        WB kirjoitti:

        Mulla on Elementsistä vain versio 6.
        Siinä tuon info-paletti löytyy Window -valikosta.
        Sitten vaan asetat kursorin (pipetin) siihen kohtaan kuvassa (esim valkoinen) jota haluat tarkastella niin Info-paletissa näkyy tuon kohdan väriarvot.
        Nettikuvissa kuvan valkoisin piste saa olla RGB-arvoissa 255, 255, 255

        Info-paletin kohdasta More Options/Palette Options voit valita mitä arvoja Info-paletti näyttää
        – mulla on yleensä First Color RGB ja Second Color Grayskale (K). Näyttöön kannattaa valita myös OptiotÖ Sizes, Profile ja Dimensions

        Kuvan tumman ja vaalean pään saat helpoimmin tulostuskelpoisiin arvoihin kun asetat ne Levels paletiin:
        Paletin saat esille käskyllä ”ctrl L”
        – tuplaklikkaa paletin mustaa pipettiä (vasemmanpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 5% ja klikkaa OK
        – tuplaklikkaa paletin valkoista pipettiä (oikeananpuoleisin) ja kirjoita avautuvan ikkunaan kohtaan B: 95% ja klikkaa OK
        – klikkaa vielä Levels paletissa OK. ja vastaa seuraavassa ikkunassa Yes (eli tallenna uudet tumman ja vaalean pään arvot)

        Tämän jälkeen kun valitset kuvaa säätäessäsi Enhance/Auto Control niin kuvan tumma ja vaalea pää esettuvat (automaattisesti) tulostuskelpoisiin arvoihin.

        neuvoista! Nyt minäkin pääsinvähän "jyvälle asiasta! Sori vielä kerran edellisistä viesteistäni :-( :-(


      • yllytä
        Huru-Muori kirjoitti:

        neuvoista! Nyt minäkin pääsinvähän "jyvälle asiasta! Sori vielä kerran edellisistä viesteistäni :-( :-(

        Tuolla em. Levels valkoisella pipetillä saat sitten myös kuvan valkotasapainon kätevimmin kuntoon.

        Esim jos kuvassa on jokin kohta jonka pitää olla valkoinen:
        – valitse Levels -paletin valkoinen pipetti ja klikkaa kuvasta kohtaa jonka pitää olla valkoinen.
        Ian vastaavasti toimivat myös Levels -paletin harmaa (=keskimmäinen) ja musta pipetti.


      • WB
        välikiila kirjoitti:

        Ensin mä olin, että vastaan, mutta sit katoin ton sun picasagallerian ja sit mä olin ettei kannatakaan vääntää sun kanssa kuvankäsittelystä. :D

        Tulkitse, miten haluat, kun muutenkin tulkitset toisten kirjoituksia kuten haluat.

        ”tulkitset toisten kirjoituksia kuten haluat.”
        —tarkoittanet, että väärin tulkittu, otan mieluusti vastaan hyviä ohjeita.

        Voisitko neuvoa miten minun pitää tulkita ”toisten kirjoituksia”?


      • Sonja.P
        paperista” kirjoitti:

        ”… kameroissa muistaakseni vuosien mittaan on ollut sellainen ominaisuus, ettei kuva välttämättä edes saa koskaan kaikkia sävyarvoja, vaan ne saattaa kirkkaassa päässä rajoittua justiin tuonne 250:n tienoille.”
        — olisikohan tuo aloittajan Canon EOS 1000D tosiaankin niin huono?

        ”… että saadaan tallennettua koko kuvauskohteen sävyskaala.”
        Selasin läpi koko albumin, harvoin näkee aloittelijaa joka osaa valottaa noin tarkasti oikein. Eipä noissa ole paljonkaan säätötarvetta (pientä WB-korjausta lukuunottamatta). Aloin jo epäillä, että onko kysymyksessä todellinen aloittelija vai vedätetäänkö tässä hörhöjä?

        Ihan tosissaan tuon kameran vasta viime syksynä sain (sitä ennen harrastelu lähinnä pokkarin knassa).

        Enkä usko että tuo kamera ainakaan omiin harrastus tarpeisiin on niin huono kuin nämä edellä mainitut väittävät. Ainakin liikkeessä josta noita lisävarusteita (putkea, suojuksia sun muuta) haettiin sanoivat olevan ihan hyvä aloittelevalle kuvaajalle kun kysyttiin.


    • ;:;:;:

      Näin kaveri neuvoi. Nopea ja helppo tehdä ja vaikka laittaa sähköpostilla. Menee pieneen tai jos haluaa, isompaan kokoon. Samoin kätevä laittaa Galleriaan.

      "ZoomBrowser ja Export still images

      tee vaikka näin16.4.2010 09:07 Ratkaisu voisi olla vaikka tämä:

      Asenna kamerasi mukana tullut softa ZoomBrowser.
      siihen saat halutessasi päivityksiä (jos versiosi olisi vuosia vanha, mutta uuden kameran mukana tulee uusi)
      http://www.canon.fi/ >> Ajurit, ohjelmistot ja manuaalit

      Käynnistä ZoomBrowser ja mene siinä hakemistoon, jossa haluamasi kuvat ovat.

      Valitse ne kuvat samalla tavalla kuin Windowsissa tehdään hiirtä ja shift- tai ctrl-nappia käyttäen.

      Valitse vasemmalta Export ja siitä sitten Export Still Images

      Katso, että ruksi on kohdassa Resize images during export.

      Valitse kuville pitkän sivun pituus, esim. 800 tai 640 tai 1200 pikseliä (tai ihan mitä tahansa). 1200 on hyvä galleriaa varten

      Valitse ruksi Change image type (jpg), sitten liukunappula hight

      painat Calculate)
      näet nyt uuden koon
      Original File Size: esim. 7,0 MB
      Modified file size: 1,3 MB, 2,5 MB tms. Tämä riittää yleensä galleriaan. Samalla saat kaikki resolaatiot samankokoisiksi, (ei samankokoiseksi MB)

      Jos haluat lähettää sähköpostiin, jätä ruksi "Change image type" tai sitten siirrä liukunappulaa "medium" Tuo esimerkki on 14 megapikselin kuvan muuttamisesta pienemmäksi sähköpostia varten rajauksella pitkä sivu 800 pikseliä. Johan voit laittaa kuvan sähköpostin liitteeksi eikä nettiinkään laittaminen kestä enää ikuisuuksia!!

      Sitten voit valita, että uudet kuvat tehdään johonkin tiettyyn hakemistoon tai sitten ne tulevat vähän eri nimellä samaan hakemistoon. Huom, tuo toiminto ei muuta alkuperäisiä kuvatiedostoja. Kannattaa laittaa uuteen hakemistoon, jolloin ne on helppo löytää.

      Ja valitse sitten Finish, jolloin uudet kuvat tehdään.

    • 02o

      ”Tekisittekö itse tälle: http://sonjangalleria.kuvat.fi/kuvat/Kuvat 2010/Alue-estekilpailut, Luvia/IMG_5260muoks.JPG”

      Kivoja kuvia kaikki

      Ehkä esim:
      – suoristaisin kuvan (kamera on ollut hieman kallellaan)
      – rajaisin tiukemmaksi
      – korjaisin värivirheet (esim. purpura mm. housuissa reiden kohdalla, takin ja kypärän väri, valkotasapaino?)
      (tuo purpura tullee UV-säteilystä tai/ja kromaattisesta aberraatiosta
      - poistaisin kohinaa ja artefakteja
      – avaisin hieman kuvan tummaa päätä (takki)
      - terävöittäisin kohdetta varovasti (saataisin sumentaa taustaa)

    • 0+0=0

      Musta tukossa ja valkoinen palanut puhki. Ja valokuvauksellisesti kelvoton, ei sisältöäkään. Kuva kelvoton, en käsittelisi mitenkään, roskiin suoraa.

      • sinulla on

        huonosti asiat.
        Kannattaisiko harkita harrastuksen vaihtoa?
        Eihän tuosta tule kuin paha mieli


      • 1+1=0
        sinulla on kirjoitti:

        huonosti asiat.
        Kannattaisiko harkita harrastuksen vaihtoa?
        Eihän tuosta tule kuin paha mieli

        Mutta tuo kuva on todella huono. Huonosta ei saa hyvää mitenkään.


      • mie täältä
        sinulla on kirjoitti:

        huonosti asiat.
        Kannattaisiko harkita harrastuksen vaihtoa?
        Eihän tuosta tule kuin paha mieli

        ..eipä teilata kokonaan.. Onhan kuva kuitenkin riittävän tarkka ja sommittelukin on ok. Kyllähän tuo dokumentaatiosta käy vallan hyvin; siellä on oltu ja tuo ratsasti.
        Itse kehottaisin lisäämään harrastuksen määrää, sillä kai se taito parhaiten karttuu. Siis valokuvauksen, ei ratsastuksen, josta tiedän vielä vähemmän kuin valokuvauksesta.
        Tylsäksi kävisi harrastaminen, jos laatu hipoisi täydellisyyttä joka kerta. Sitten täytyisi ruveta ammattilaiseksi.


      • voi sinua

        paloiko sinultakin puhki, vai laskitko allesivain seuran vuoksi.

        Mistä näitä puhkipalaneita hörhöjä oikein tulee?


      • Sonja.P
        mie täältä kirjoitti:

        ..eipä teilata kokonaan.. Onhan kuva kuitenkin riittävän tarkka ja sommittelukin on ok. Kyllähän tuo dokumentaatiosta käy vallan hyvin; siellä on oltu ja tuo ratsasti.
        Itse kehottaisin lisäämään harrastuksen määrää, sillä kai se taito parhaiten karttuu. Siis valokuvauksen, ei ratsastuksen, josta tiedän vielä vähemmän kuin valokuvauksesta.
        Tylsäksi kävisi harrastaminen, jos laatu hipoisi täydellisyyttä joka kerta. Sitten täytyisi ruveta ammattilaiseksi.

        Juu. Eiköhän se siitä kuvailemalla kartu :). Tarkoitus olisikin mahdollisimman paljon päästä kuvailemaan kaikkea mahdollista.

        Ja kyllähän ne ratsastustaidotkin parhaiten karttuu vain ratsastelemalla, tekemällä ja korjaamalla. Eiköhän se ole niin vähän lajissa kuin lajissa. :)


      • samparaikaa

        UUUNO muutamia omia loisto-otoksia niin saadaan ihastella niitä.
        Jos noin kova on itsetunyo niin siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, vai kuulutko enemmistö r.yhyn joka puhuu muttei osaa tehdä uhtään mitää ellei äiti auta.?

        Ne jotka osaa ja tekee ei tuollaista sontaa suustaan päästä.


    • harhaoppisia

      Noita puhkipalaneita ruikutuksia lukiessa mieleen nousee väitämättä kysymys
      ”Mistä nämä hörhöt, puuhastelijat ja huru-ukot ovat oppinsa saaneet”?
      Luulenpa arvaavani kun kaikkien jäljet näyttävät johtavan samaan sylttytehtaaseen.

      Huomaathan, että yksikään puhkipalanut ei perustele väitettänsä. Miksi ihmeessä puhtaanvalkoinen este ei auringonpaisteessa saisi näyttää valkoiselta ja minkä värinen valkoisen esteen pitäisi nettikuvassa olla? Eikä yhdelläkään heistä ole vähääkään sanottavaa tumman pään (kuvan varsinaisen kohteen) sävyistä, valkotasapainosta ja dynamiikasta.

      Toivoisin, että edes yhden puhkipalaneen ruikuttajan kantti kestäisi kertoa mistä hänen puhkipalamisoppinsa on peräisin. Huom! tässä on siis kysymys säätämättömästä sRGB -nettikuvasta!

      • utg u456 ggjg

      • yks mölli
        utg u456 ggjg kirjoitti:

        Olet pihalla kuin lumiukko. Perehdy edes auttavasti asioihin:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuvaus

        http://www.volantis.fi/sivut/color-theory.html

        http://www.pikseli.fi/digifaq/5_icc.html

        http://www.coloria.net/

        http://www.leuku.fi/index.php?kuvank_ruutuk

        Toi aloituksen "mallikuva", joka luemma on "kiva", on erittäin huono valokuva, Taiteellisesti, teknisesti ja sisällöttömyyden takia.

        yliammutun törkeää.Kyseessä on aloittelija, jonka silmä varmasti kehittyy opettelemalla.

        Ilmeisesti hyvää tarkoittaen "utg u456 ggig" olet arvoetelevat sanasi kirjoittanut.Vaikutus ei ehkä kuitenkaan ole rakentava.

        Sitäpaitsi mielestäni tähtäys ja laukaisu ovat oikeassa paikassa.


      • "Ruskan Mikko"

        Pitäähän siinä valkeassakin kohdassa olla "sävyjä"!!!!! Kuva on epäonnistunut, jos vaaleat kohdat ylivalottuneet ja tummat alivalottuneet!!!!!!! Elä tana intä selevää asiaa!!!!!!


      • yks mölli
        "Ruskan Mikko" kirjoitti:

        Pitäähän siinä valkeassakin kohdassa olla "sävyjä"!!!!! Kuva on epäonnistunut, jos vaaleat kohdat ylivalottuneet ja tummat alivalottuneet!!!!!!! Elä tana intä selevää asiaa!!!!!!

        inttänykkään.Niin pitäiskin.Voishan kuiteskin nätimminkin asiansa esittää.


      • "Ruskan Mikko"
        yks mölli kirjoitti:

        inttänykkään.Niin pitäiskin.Voishan kuiteskin nätimminkin asiansa esittää.

        Tarkoitin tuon kommentin "harhaoppisia"-nimimerkille!!!! Sory kauhiasti "yks mölli"!


      • …?
        "Ruskan Mikko" kirjoitti:

        Pitäähän siinä valkeassakin kohdassa olla "sävyjä"!!!!! Kuva on epäonnistunut, jos vaaleat kohdat ylivalottuneet ja tummat alivalottuneet!!!!!!! Elä tana intä selevää asiaa!!!!!!

        Mikko varmaan osaa selittää mitkä ovat valkoisen sävyt?

        Eihän tuo kuva ole vähääkään ylivalottunut vaan kohteen (ratsukko) mukaisesti täsmälleen oikein valotettu.

        Taitaapi Mikko luulla, että valkonen este on kuvan kohde


      • "Ruskan Mikko"
        …? kirjoitti:

        Mikko varmaan osaa selittää mitkä ovat valkoisen sävyt?

        Eihän tuo kuva ole vähääkään ylivalottunut vaan kohteen (ratsukko) mukaisesti täsmälleen oikein valotettu.

        Taitaapi Mikko luulla, että valkonen este on kuvan kohde

        Aika outoja nämä selitykset "oikea kuvan kohde" kun ei saada kuvaa valotettua oikein koko alalta!!!!!!?????? Ei siitä pääse mihinkään, että valkeat kohdat ylivalottuneet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Ruskan Pakkanen
        "Ruskan Mikko" kirjoitti:

        Aika outoja nämä selitykset "oikea kuvan kohde" kun ei saada kuvaa valotettua oikein koko alalta!!!!!!?????? Ei siitä pääse mihinkään, että valkeat kohdat ylivalottuneet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein? Kerro meille taviksille, myös minulle vähän vajaat 30 vuotta kuvanneelle, miten se käytännössä tapahtuu.


      • "Pasi Kuikka"
        Ruskan Pakkanen kirjoitti:

        Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein? Kerro meille taviksille, myös minulle vähän vajaat 30 vuotta kuvanneelle, miten se käytännössä tapahtuu.

        Täällähän on "toitotettu" kokoajan, että kamerassa pitää olla sitä DYNAMIIKKAA!!!!! Silloin kuulemma onnistuu tuo valotuskin "oikein"!!!!!!!! Mitä tanan väliä sillä on kuinka monta vuotta sinä olet kuvannut, kysyn vaan!!!???????????????????????????????? Oot kuvannut 30 vuotta ja kysyt nuin tyhymiä!!!!!!!!!

        "Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • yks mölli
        "Pasi Kuikka" kirjoitti:

        Täällähän on "toitotettu" kokoajan, että kamerassa pitää olla sitä DYNAMIIKKAA!!!!! Silloin kuulemma onnistuu tuo valotuskin "oikein"!!!!!!!! Mitä tanan väliä sillä on kuinka monta vuotta sinä olet kuvannut, kysyn vaan!!!???????????????????????????????? Oot kuvannut 30 vuotta ja kysyt nuin tyhymiä!!!!!!!!!

        "Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        tuottaa "hyvän dynamiikan" voimakkaan auringonpaisteisessa myötävalossa ilman heijastimia ja valon suodattajia mainitussa tilanteessa.Polarisaatiosuodinta ei varmaankaan ehdi pyöritellä kyseessä olevan kohteen vauhdissa.Vai eikö nykyään suodinta enää tarvitsekaan liikutella?Paljonkohan se veisi valovoimaa ja lisäisi herkkyys- ja nopeudennostovaatimuksia ?

        No olenko taas ihan uuno?Vastaisiko joku ilman sarvia ja hampaita esitettyyn ongelmaani.

        Katselin nyt koko sarjan läpi.Yksi aivan fantastinen otos yleiskäyttöön.Kova homma on Sonjalla ollut kuvaustyössä.


      • Mikon selitykset
        "Ruskan Mikko" kirjoitti:

        Aika outoja nämä selitykset "oikea kuvan kohde" kun ei saada kuvaa valotettua oikein koko alalta!!!!!!?????? Ei siitä pääse mihinkään, että valkeat kohdat ylivalottuneet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ”Pitäähän siinä valkeassakin kohdassa olla "sävyjä"”
        Mitkä ovat valkean sävyt?
        Onko olemassa myös mustan sävyt


      • Ruskan Pakkanen
        "Pasi Kuikka" kirjoitti:

        Täällähän on "toitotettu" kokoajan, että kamerassa pitää olla sitä DYNAMIIKKAA!!!!! Silloin kuulemma onnistuu tuo valotuskin "oikein"!!!!!!!! Mitä tanan väliä sillä on kuinka monta vuotta sinä olet kuvannut, kysyn vaan!!!???????????????????????????????? Oot kuvannut 30 vuotta ja kysyt nuin tyhymiä!!!!!!!!!

        "Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kuinka tuossa tilanteessa valotetaan oikein jos kameran dynamiikka ei riitä. Valkoiset aidat palaa puhki tai ratsastajan musta takki jää ihan tukkoon. Kertokaa kuinka se valotetaan oikein koko alalta huonomman dynamiikan omaavalla kameralla. Veikkaan ettei yhtään järkevää vastausta tule esittämääni kysymykseen. Vastaukseksi ei kelpaa että hanki parempi kamera. Osaava kuvaaja luultavasti onnistuu valottamaan tuon oikein vaikka kamerakännykällä niin ettei mikään osa ole puhki tai tukossa. Minulta tuo ei onnistuisi. Mutta minä olenkin aloitteleva harrastelija.


      • tilanteessa oikein”
        "Pasi Kuikka" kirjoitti:

        Täällähän on "toitotettu" kokoajan, että kamerassa pitää olla sitä DYNAMIIKKAA!!!!! Silloin kuulemma onnistuu tuo valotuskin "oikein"!!!!!!!! Mitä tanan väliä sillä on kuinka monta vuotta sinä olet kuvannut, kysyn vaan!!!???????????????????????????????? Oot kuvannut 30 vuotta ja kysyt nuin tyhymiä!!!!!!!!!

        "Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ”Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla”
        —oikea valotus tehdään aina kuvan kohteen mukaan.

        Jos tarkoitus on kuvata valkoisia esteitä, niin sitten pitää valottaa sävyalan valkoisen pään mukaan.

        Jos taas kuvataan esim mustaa hevosta, niin sitten valotetaan tumman pään mukaan.

        Kennon koko dynamiikka saadaan käyttöön jos valotus säädetään keskiharmaan (harmaakortin) mukaan.
        Silloin vaan saattaa käydä niin, että kuvan vaalea pää menee puhki ja tumma pää on tukossa (vaikka valotus on täsmälleen ”oikein”) jos kohteessa on kovin suuri kontrasti.

        Aloittajan esimerkkikuvassa kohteena on ratsukko ja valotus pitää siis tehdä sen mukaan. Kuvan tummassa päässä on juuri oikea sävyala joten se on n. oikein valotettu. Niukempi valotus olisi aiheuttanut tumman pään (hevonen, takki) tukkeutumisen. Sillä, että dynamiikka ei riittänyt enempää vaaleaan päähän ei ole oikean valotuksen kannalta mitään merkitystä.

        Kohteen suureen kontrastiin auttaa vain kameran hyvä dynamiikka, sillä saadaan laajin sävyala kuvaan.

        Huomaathan, että kukaan puhkipalaneista hörhöistä ei ole maininnut mikä olisi ollut oikea valotus ja mien silloin olisi käynyt kuvan tummille sävyille!


      • röhönaurua!!!
        tilanteessa oikein” kirjoitti:

        ”Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla”
        —oikea valotus tehdään aina kuvan kohteen mukaan.

        Jos tarkoitus on kuvata valkoisia esteitä, niin sitten pitää valottaa sävyalan valkoisen pään mukaan.

        Jos taas kuvataan esim mustaa hevosta, niin sitten valotetaan tumman pään mukaan.

        Kennon koko dynamiikka saadaan käyttöön jos valotus säädetään keskiharmaan (harmaakortin) mukaan.
        Silloin vaan saattaa käydä niin, että kuvan vaalea pää menee puhki ja tumma pää on tukossa (vaikka valotus on täsmälleen ”oikein”) jos kohteessa on kovin suuri kontrasti.

        Aloittajan esimerkkikuvassa kohteena on ratsukko ja valotus pitää siis tehdä sen mukaan. Kuvan tummassa päässä on juuri oikea sävyala joten se on n. oikein valotettu. Niukempi valotus olisi aiheuttanut tumman pään (hevonen, takki) tukkeutumisen. Sillä, että dynamiikka ei riittänyt enempää vaaleaan päähän ei ole oikean valotuksen kannalta mitään merkitystä.

        Kohteen suureen kontrastiin auttaa vain kameran hyvä dynamiikka, sillä saadaan laajin sävyala kuvaan.

        Huomaathan, että kukaan puhkipalaneista hörhöistä ei ole maininnut mikä olisi ollut oikea valotus ja mien silloin olisi käynyt kuvan tummille sävyille!

        Täällä on kovasti Ammattikuvaajia jotka on ahkeria neuvomaan ja kommentoimaan toisten tekemisiä, mutta mitään järkevää niiden turpavärkistä ei koskaan tule ulos, eikä niiden tajunnan räjäyttäviä kuvia koskaan näy täällä. Mahtaakohan noilla turpasolisteilla olla muuta kuin joku Nokian halpis kamerakänny. Tuskin on.


      • kauhiast hämmästynyt
        Mikon selitykset kirjoitti:

        ”Pitäähän siinä valkeassakin kohdassa olla "sävyjä"”
        Mitkä ovat valkean sävyt?
        Onko olemassa myös mustan sävyt

        ettei ole sellaista kameraa (EDES CANONILTA) ja/tai kuvaajaa joka "osaa" valottaa kuvan oikein (tummat ja vaaleat kohdat)?? Mä olen kauhiast hämmästynyt, ihan klapil päähän lyöty!!!


      • Timo Hokkanen!
        "Pasi Kuikka" kirjoitti:

        Täällähän on "toitotettu" kokoajan, että kamerassa pitää olla sitä DYNAMIIKKAA!!!!! Silloin kuulemma onnistuu tuo valotuskin "oikein"!!!!!!!! Mitä tanan väliä sillä on kuinka monta vuotta sinä olet kuvannut, kysyn vaan!!!???????????????????????????????? Oot kuvannut 30 vuotta ja kysyt nuin tyhymiä!!!!!!!!!

        "Miten valotat tuollaisessa tilanteessa oikein?"------> Eikö se pidä valottaa niin, että valotus on "oikein" koko kuvan alalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        http://farm1.static.flickr.com/76/155651975_f97b76417f.jpg

        http://farm4.static.flickr.com/3530/3211704343_2305ace1f1.jpg

        Onko kuvat valotettu mielestäsi oikein vai väärin?


      • WB
        yks mölli kirjoitti:

        tuottaa "hyvän dynamiikan" voimakkaan auringonpaisteisessa myötävalossa ilman heijastimia ja valon suodattajia mainitussa tilanteessa.Polarisaatiosuodinta ei varmaankaan ehdi pyöritellä kyseessä olevan kohteen vauhdissa.Vai eikö nykyään suodinta enää tarvitsekaan liikutella?Paljonkohan se veisi valovoimaa ja lisäisi herkkyys- ja nopeudennostovaatimuksia ?

        No olenko taas ihan uuno?Vastaisiko joku ilman sarvia ja hampaita esitettyyn ongelmaani.

        Katselin nyt koko sarjan läpi.Yksi aivan fantastinen otos yleiskäyttöön.Kova homma on Sonjalla ollut kuvaustyössä.

        Kuvan dynamiikka riipu vain vähän linssistä (p. kontrasti).
        Ratkaisevia ovat kennon dynamiikka ja kameran herkkyysasetus (ISO).

        Valo olisi aloittajan esimerkkikuvassa kyllä riittänyt polarisaatiosuodattimen käyttöön (n. –2EV), mutta eipä siitä olisi ollut merkittävää hyötyä.

        Jos tuon kohteen vaaleassa päässä olisi ollut jotain tärkeää niin sen esille saamiseen samalla valotuksella olisi ehkä auttanut RAW, pienempi ISO-asetus (esim. ISO 100) ja kamera jossa on laajempi dynamiikka (esim. Nikon D90 tai Pentax Kx). Hom! ISO-asetuksen korottaminen syö rajusti dynamiikkaa.

        Tietenkin kuvan vaaleata päätä olisi voinut myös ”himmentää” kuvansäädössä esim arvoon K 5, mutta samalla olisi huononnettu kuvan kontrastia. Näinkin olisi välttynyt puhkipalaneiden ymmärtämättömien ruikutuksilta.

        Teenpä esimerkin tuosta IMG_5260muoks, Canon EOS 1000D, EF75-300mm, ISO: 400, 1/1000s, f/5.0, 150mm. Esimerkissä vaalea pää säädetty arvoon K5, korjasin myös WB:n — eipä tullut kuvasta yhtään parempi (dynamiikka on huonompi, mutta vaalea pää ei ole puhki)
        http://picasaweb.google.com/uN.viikinki/BokehYm?authkey=Gv1sRgCPXD5ri1x-CkSg#5482711288506874610

        Varma keino saada esteet harmaaksi olisi ollut HDR jossa olisi erikseen tehty toinen valotus valkoisten esteiden mukaan ja sitten kuvankäsittelyssä yhdistetty harmaat esteet tuohon muuten oikein valotettuun kuvaan (täysin turhaa tässä tapauksessa paitsi puhkipalaneiden hörhöjen suun tukkimiseksi).


      • 4+9=13

      • Homo Tikkanen
        4+9=13 kirjoitti:

        on asia erikseen! Niissähän voidaan "kikkailla" valotuksilla hyvinkin paljon.

        Miten määritellään taiteellinen kuva? Missä menee raja milloin kuva on taiteellinen ja ei taiteellinen? Miksi aloittajan heppakuvat ei ole taidetta? Vai onko ne sittenkin taidetta koska valkoiset aidat näyttää puhkipalaneilta, ja luonnossa ne ei välttämättä ole sellaiset kuten kuvissa näyttäisi olevan?


      • 02o
        kauhiast hämmästynyt kirjoitti:

        ettei ole sellaista kameraa (EDES CANONILTA) ja/tai kuvaajaa joka "osaa" valottaa kuvan oikein (tummat ja vaaleat kohdat)?? Mä olen kauhiast hämmästynyt, ihan klapil päähän lyöty!!!

        Onhan niitäkameroita ja kuvaajia, mutta ei ole sellaista kameraa tai kuvaajaa joka valottaa valokuvauksesta mitään ymmärtämättömien mielestä oikein.
        Se menee näätsen niin, että tänne kirjoittavien muka kameranomistajien ja virtuaalikuvaajien mielestä toisten ottamat kuvat on aina väärin kuvattu!

        Aikuisten oikeasti ole olemassa mitään ainoata oikeaa valotusta, paitsi teoriassa. Eli jos mittaat valotuksen harmaakortista joka on kohteen suunnassa niin valotus on aina täysin oikein, mutta vain teoriassa!

        Muita keinoja teoreettisesti oikeaan valotukseen
        – mittaa kohteen tummin ja vaalein kohta, laske arvojen geometrinen keskiarvo ja valota sen mukaan
        – käytä ammattitason mittaria ja mittaa kohdistuvaa (ei heijastuvaa valoa), sopii parhaiten studiokuvaukseen.
        – haarukoi mittarin näyttämästä ±2 EW 1/3 aukon välein joku ruuduista on melkein varmasti oikein valotettu

        Mutta, mutta todellisuus on teoriaa ihmeellisempää. Mikään teoria ei auta kun kohteen kontrasti ylittää kennon dynamiikan (näin käy usein mm. aurinkoisina talvipäivinä).

        Käytännössä, kun kameran dynamiikka ei ulotu kaikkeen niin, pitää poiketa kaikista teorioista ja valottaa kohteen mukaan kuten Sonja P on tehnyt.

        Eli esim. mustaa varista pitää ylivalottaa ja valkoista joutsenta pitää alivalottaa (teoriassa) jotta kohteesta saadaan esiin mahdollisimman paljon sävyjä.


      • Tikkasen Homo
        Homo Tikkanen kirjoitti:

        Miten määritellään taiteellinen kuva? Missä menee raja milloin kuva on taiteellinen ja ei taiteellinen? Miksi aloittajan heppakuvat ei ole taidetta? Vai onko ne sittenkin taidetta koska valkoiset aidat näyttää puhkipalaneilta, ja luonnossa ne ei välttämättä ole sellaiset kuten kuvissa näyttäisi olevan?

        ei välttämättä pyritäkkään "oikeaan valotukseen"!!!


      • "Ruskan Mikko"
        02o kirjoitti:

        Onhan niitäkameroita ja kuvaajia, mutta ei ole sellaista kameraa tai kuvaajaa joka valottaa valokuvauksesta mitään ymmärtämättömien mielestä oikein.
        Se menee näätsen niin, että tänne kirjoittavien muka kameranomistajien ja virtuaalikuvaajien mielestä toisten ottamat kuvat on aina väärin kuvattu!

        Aikuisten oikeasti ole olemassa mitään ainoata oikeaa valotusta, paitsi teoriassa. Eli jos mittaat valotuksen harmaakortista joka on kohteen suunnassa niin valotus on aina täysin oikein, mutta vain teoriassa!

        Muita keinoja teoreettisesti oikeaan valotukseen
        – mittaa kohteen tummin ja vaalein kohta, laske arvojen geometrinen keskiarvo ja valota sen mukaan
        – käytä ammattitason mittaria ja mittaa kohdistuvaa (ei heijastuvaa valoa), sopii parhaiten studiokuvaukseen.
        – haarukoi mittarin näyttämästä ±2 EW 1/3 aukon välein joku ruuduista on melkein varmasti oikein valotettu

        Mutta, mutta todellisuus on teoriaa ihmeellisempää. Mikään teoria ei auta kun kohteen kontrasti ylittää kennon dynamiikan (näin käy usein mm. aurinkoisina talvipäivinä).

        Käytännössä, kun kameran dynamiikka ei ulotu kaikkeen niin, pitää poiketa kaikista teorioista ja valottaa kohteen mukaan kuten Sonja P on tehnyt.

        Eli esim. mustaa varista pitää ylivalottaa ja valkoista joutsenta pitää alivalottaa (teoriassa) jotta kohteesta saadaan esiin mahdollisimman paljon sävyjä.

        02o:lta tuli ainakin mulle hyvin tyhjentävä (selventävä) vastaus!!!!! Kiitos vielä kerran!!!! :-)


      • Hikkasen Simo
        Tikkasen Homo kirjoitti:

        ei välttämättä pyritäkkään "oikeaan valotukseen"!!!

        Entä jos pyritään oikeaan valotukseen mutta kameran dynamiikka ei riitä. Tuleeko silloin uutiskuvastakin taiteellinen koska ei ole valottunut oikein? Vai riittääkö se että on pyrkinyt valottamaan oikein joten kuva ei ole taidetta, vaikka päämäärää ei saavutettukaan?

        Edelleenkään kukaan ei ole vastannut miten tuo alkuperäinen heppakuva olisi pitänyt valottaa "oikein". Onko niin ettei kukaan tiedä?


      • 11+6=17
        Hikkasen Simo kirjoitti:

        Entä jos pyritään oikeaan valotukseen mutta kameran dynamiikka ei riitä. Tuleeko silloin uutiskuvastakin taiteellinen koska ei ole valottunut oikein? Vai riittääkö se että on pyrkinyt valottamaan oikein joten kuva ei ole taidetta, vaikka päämäärää ei saavutettukaan?

        Edelleenkään kukaan ei ole vastannut miten tuo alkuperäinen heppakuva olisi pitänyt valottaa "oikein". Onko niin ettei kukaan tiedä?

        "02o:n viesti: kamera ja/tai kuvaaja" mukaan kameroilla tuota kuvaa ei voikkaan valottaa niin, että sekä vaaleat ja tummat kohdat valottus "OIKEIN"!!!! Ei ole käytännössä mahdollista!!!!!!!!


      • 9-14=x
        11+6=17 kirjoitti:

        "02o:n viesti: kamera ja/tai kuvaaja" mukaan kameroilla tuota kuvaa ei voikkaan valottaa niin, että sekä vaaleat ja tummat kohdat valottus "OIKEIN"!!!! Ei ole käytännössä mahdollista!!!!!!!!

        Eli jos tuota ei voikaan valottaa "oikein" niin tuosta ei ole mahdollista saada muuta kuin taidekuva, koska taidekuvan määritelmäksi todettiin ettei ole valotettu oikein?


      • 15+5=2X
        9-14=x kirjoitti:

        Eli jos tuota ei voikaan valottaa "oikein" niin tuosta ei ole mahdollista saada muuta kuin taidekuva, koska taidekuvan määritelmäksi todettiin ettei ole valotettu oikein?

        Ookkona >"9-14"=x< tosiaan noin yksinkertanen????? Mistä näitä oikein tulee????????


      • -----------------
        Homo Tikkanen kirjoitti:

        Miten määritellään taiteellinen kuva? Missä menee raja milloin kuva on taiteellinen ja ei taiteellinen? Miksi aloittajan heppakuvat ei ole taidetta? Vai onko ne sittenkin taidetta koska valkoiset aidat näyttää puhkipalaneilta, ja luonnossa ne ei välttämättä ole sellaiset kuten kuvissa näyttäisi olevan?

        jos et muuten ÄLLYÖ!!!!!!!!


      • WB
        kauhiast hämmästynyt kirjoitti:

        ettei ole sellaista kameraa (EDES CANONILTA) ja/tai kuvaajaa joka "osaa" valottaa kuvan oikein (tummat ja vaaleat kohdat)?? Mä olen kauhiast hämmästynyt, ihan klapil päähän lyöty!!!

        kohteen kontrasti suhteessa kameran tuottamaan dynamiikkaan/oikea valotus on senverran kompleksinen kysymys, että aloitanpa siitä uuden keskustelun:
        kontrasti/dynamiikka


      • muujoku
        11+6=17 kirjoitti:

        "02o:n viesti: kamera ja/tai kuvaaja" mukaan kameroilla tuota kuvaa ei voikkaan valottaa niin, että sekä vaaleat ja tummat kohdat valottus "OIKEIN"!!!! Ei ole käytännössä mahdollista!!!!!!!!

        Siis onko digit tarkoitettu vain ja ainostaan harmaakortin kuvaamiseen?


      • 2x15-65
        15+5=2X kirjoitti:

        Ookkona >"9-14"=x< tosiaan noin yksinkertanen????? Mistä näitä oikein tulee????????

        Annas ku mä arvaan: Tuli kysymys johon et osaa vastata. Mistä teitä wannabekuvaajia oikein tulee?


      • sarkasmia paiskasin!
        ----------------- kirjoitti:

        jos et muuten ÄLLYÖ!!!!!!!!

        Keksitkö tuon ihan itse vain kysyitkö korkeakoulututkinnon suorittaneelta kollegaltasi? Turhaan kysyit. Kirjoituksestasi kyllä näkee selvästi ettei sinua viisaampia ole olemassakaan...


      • iteppäite
        2x15-65 kirjoitti:

        Annas ku mä arvaan: Tuli kysymys johon et osaa vastata. Mistä teitä wannabekuvaajia oikein tulee?

        ku kuulostat olevasi niin tanan fiksu!!!! Mistä teitä oikein sikiäää???????


      • 3*piikooo
        sarkasmia paiskasin! kirjoitti:

        Keksitkö tuon ihan itse vain kysyitkö korkeakoulututkinnon suorittaneelta kollegaltasi? Turhaan kysyit. Kirjoituksestasi kyllä näkee selvästi ettei sinua viisaampia ole olemassakaan...

        ----


    • Sonja.P

      02o sanoi, että mahdollisesti myös sumentaisi taustaa.

      Tätä tuli yhdessä vaiheessa kokeiltua, mutta ohje jonka löysin oli aikalailla aikaa vievä. Kyselisin siis, olisiko kellään mitään nopeaa tapaa sumentaa kuvasta taustaa (esim. hevosen ja ratsastajan ympäriltä), mielellään Gimp 2.6 ohjelmalla. Tosin myös muita ILMAISILLE ja helpoille ohjelmille voi näitä ohjeita pistää tulemaan (plus sivusto ja ohje (krhm. kielitaito hyvin rajallinen) ohjelman lataamiseen (myös netissä ilmaiseksi käytettäviä ohjelmia voin käyttää)).

      Plus kaikkia muitakin niksejä voi antaa niin kuvaamisen, kuin kuvankäsittelynkin osalta (edellämainitulle kuvanmuokkausohjelmalle ja kameralle).

      • 02o

        Tuohon taustan sumennukseen on erilaisia ”keinoja”

        – kuvatessa
        voit sumentaa taustan käyttämällä suurta aukkoa objektiivissa. Mitä lähempänä kohde ja mitä kauempana tausta on sitä sumeampi.

        – yksinkertaisella kuvankäsittelyohjelmalla esim.
        1. laita kaksi kuvaa (tasoa) päällekkäin
        2. sumenna päällimmäinen taso
        3. pyyhi päällimmäisestä tasosta pois ne kohdat jotka haluat terävänä kuvaan
        tai toisinpäin, eli sumenna alempi taso ja pyyhi päällimmäisestä pois ne kohdat jotka haluat sumeaksi, tai voit rajata ja kopioida pelkän kohteen ylemmälle tasolle ja sumentaa alemman tason.
        4. yhdistä tasot ja tallenna uudella nimellä

        – joissakin ohjelmissa on sumentava ”sivellin” (blur) jolla voit sumentaa haluamiasi kohtia kuvissa

        – ja sitten vielä ei ilmainen vaihtoehto (paras?)
        hanki sumennusohjelma (esim Alien Bokeh on hyvä)
        ilmainen kokeiluversio
        http://www.alienskin.com/downloads/


      • 02o
        02o kirjoitti:

        Tuohon taustan sumennukseen on erilaisia ”keinoja”

        – kuvatessa
        voit sumentaa taustan käyttämällä suurta aukkoa objektiivissa. Mitä lähempänä kohde ja mitä kauempana tausta on sitä sumeampi.

        – yksinkertaisella kuvankäsittelyohjelmalla esim.
        1. laita kaksi kuvaa (tasoa) päällekkäin
        2. sumenna päällimmäinen taso
        3. pyyhi päällimmäisestä tasosta pois ne kohdat jotka haluat terävänä kuvaan
        tai toisinpäin, eli sumenna alempi taso ja pyyhi päällimmäisestä pois ne kohdat jotka haluat sumeaksi, tai voit rajata ja kopioida pelkän kohteen ylemmälle tasolle ja sumentaa alemman tason.
        4. yhdistä tasot ja tallenna uudella nimellä

        – joissakin ohjelmissa on sumentava ”sivellin” (blur) jolla voit sumentaa haluamiasi kohtia kuvissa

        – ja sitten vielä ei ilmainen vaihtoehto (paras?)
        hanki sumennusohjelma (esim Alien Bokeh on hyvä)
        ilmainen kokeiluversio
        http://www.alienskin.com/downloads/

        tässä vielä pari linkkiä
        http://www.joutsi.com/tausta/tausta.html
        www.laitetekniikka.com/onnistuneetdigikuvat/sumennatausta.pdf
        http://help.adobe.com/fi_FI/Photoshop/11.0/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-796ea.html
        http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2010/05/valokuvaus_osa2/
        http://opigimp.gimp-suomi.org/?o=4#3


      • JooTampere

        Ohjelma jota voi tuosta ladata kokeitavaksi ja suomenkielellä vielä http://www.moonsoft.fi/products/000434.aspx

        http://www.corel.com/servlet/Satellite/eu/en/Product/1208530085925#tabview=tab6

        Ota ruksi pois siitä toolbarista ehdotan,,

        Jos tuota sumennusta,,,,tuossa oletuksilla http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syvtarkkuus-1.gif?t=1276281062

        Tuossa rajattu lassolla http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syvtarkkuus-5.gif?t=1276281191

        Tuossa nyt tuosta nopeasta säädöstä http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/Pikapimi-1.gif?t=1276281296

        Tuo käytetty kuva on tuon Corel ohjelman mukana tulleesta ohjelmasta otettu kuvakaappaus,,


        Mutta tuossa jotain ehdotusta reunojen sumentamisessa http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syv9.jpg?t=1276282849 ,,,jos erottaa kilpailijat kokonaan ja liittää ne epätarkalle taustalle on toimittava vähän erilailla,,


      • JooTampere
        JooTampere kirjoitti:

        Ohjelma jota voi tuosta ladata kokeitavaksi ja suomenkielellä vielä http://www.moonsoft.fi/products/000434.aspx

        http://www.corel.com/servlet/Satellite/eu/en/Product/1208530085925#tabview=tab6

        Ota ruksi pois siitä toolbarista ehdotan,,

        Jos tuota sumennusta,,,,tuossa oletuksilla http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syvtarkkuus-1.gif?t=1276281062

        Tuossa rajattu lassolla http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syvtarkkuus-5.gif?t=1276281191

        Tuossa nyt tuosta nopeasta säädöstä http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/Pikapimi-1.gif?t=1276281296

        Tuo käytetty kuva on tuon Corel ohjelman mukana tulleesta ohjelmasta otettu kuvakaappaus,,


        Mutta tuossa jotain ehdotusta reunojen sumentamisessa http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/syv9.jpg?t=1276282849 ,,,jos erottaa kilpailijat kokonaan ja liittää ne epätarkalle taustalle on toimittava vähän erilailla,,

        Tuolla Corel Paint Shop Pro Photo X3 ohjelmalla http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/Vrinmuuttaja3.jpg?t=1276334837

        http://product.corel.com/help/photopro/540243425/SU/Doc/wwhelp/wwhimpl/js/html/wwhelp.htm?href=h1_Finding_organizing_and_reviewing_images.html

        http://static.pbsrc.com/flash/onSiteVideo.swf?file=http://vid1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/254.mp4&os=1&ap=1 kannattaa sitä kuvaa katsoa toiseltakin laidalta ,,

        http://static.pbsrc.com/flash/onSiteVideo.swf?file=http://vid1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/258.mp4&os=1&ap=1

        Tai noin,, http://i1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/vrikorjattu2.jpg?t=1276335185


        Tuossa ilmainen ohjelma jolla saa taustaa sumennettua http://picasa.google.com/

        http://s1005.photobucket.com/player.swf?file=http://vid1005.photobucket.com/albums/af174/JooTampere/250.mp4 kannattaa tallentaa eri nimelle tuo sumennettu


      • 02o

        minusta useat albumiesi kuvat näyttävät ”takatarkoilta”.
        Näyttää siltä kuin kamerasi automatiikka olisi tarkentanut taustaan, ei kohteeseen.
        – muista, että 2/3 terävyysalueesta on tarkennuksesta poispäin ja vain 1/3 tarkennuskohdan etupuolella.

        Tuollaisissa ”tuokiokuvissa” kannattaa tarkennus lukita ennakolta esteeseen ja keskittyä sommitteluun ja oikeaan laukaisuhetkeen.

        – jätä enemmän tilaa kohteen eteen (liikesuunnassa), käytä jalustaa tai muuta tukea aina kun mahdollista
        – poista kuvanvatkain käytöstä
        – homioi ns. reaktioaika ja laukaisuviive, harjoittele ennakointia

        – vältä tarpeettoman suuria ISO-asetuksia, suuri ISO pienentää dynamiikkaa ja aiheutaa kohinaa kuvaan.

        Mitäpä jos sittenkin kuvaisit RAW:na ja hankkisit paremman kuvansäätöohjelman (esim LightRoom).
        Saisit enemmän säätövaraa, paremman sävyalan (dynamiikan) kuviin ja valkotasapainon helposti kohdalleen.


    • totta?

      ”Ihan tosissaan tuon kameran vasta viime syksynä sain (sitä ennen harrastelu lähinnä pokkarin knassa).
      Enkä usko että tuo kamera ainakaan omiin harrastus tarpeisiin on niin huono kuin nämä edellä mainitut väittävät. Ainakin liikkeessä josta noita lisävarusteita (putkea, suojuksia sun muuta) haettiin sanoivat olevan ihan hyvä aloittelevalle kuvaajalle kun kysyttiin.”

      No eipä uskoisi, että olet vasta-alkaja. Jos vielä olet ”itseoppinut” niin nostan hattua, oletpa kehittynyt nopeasti!

      Kamerasi ja objektiivisi ovat erinomaisen hyviä aloittelevalle kuvaajalle.
      ”niin huono kuin nämä edellä mainitut väittävät”
      —tällä palstalla esiintyy kaikenmoisia ”rikkiviisaita” jotka eivät aikuisten oikeasti ymmärrä kamerasta ja valokuvaamisesta mitään, eikä niiden väitteistä kannata välittää.

      Suhtaudu kriittisesti kaikkeen mitä tällä palstalla hörhöillään. Niillä jotka vain väittävät vastaan eivätkä esitä mitään (rakentavaa) vaihtoehtoa, ei aikuisten oikeasti ole mitään tietoa valokuvauksesta he vain ulostavat täällä sairaalloisen heikkoa (puhkipalanutta) itsetuntoaan.

    • Mekaaninen suljin

      Oisko sulla tullut väärä kuva? Eihän tuosta saa mitään, vaikka ois mikä fotari spesialisti. Laitappa nyt joku onnistunut kuva, että voi jotain vinkkiä antaa.

      • väärä

        kyllä se on ihan suora. Onko sulla väärä lääkitys?


      • kuvittelit

        antavasi onnistuneesta kuvasta.

        Ajattelitko antaa vinkkiä miten saisi otettua epäonnistununeen kuvan?


    • kuvia'

      ja hienoo kun laitoit ne tänne niitä on mukava katsella ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe