laakeri

mmmmake

joo semmone ongelma olis kun aloin laakereita puhistelemaan ja tyhmänä revin jokaisesta toisenpuolen mikälie seinän irti, ja näin jälkeenpäin huomasin että olisi ihan nätistikin saanut poistettua (osa tosin olikin vähän sisään taittuneita) eli onko tästä mitään haittaa että se toinen seinä uupuu kokonaan? meneekö uudet ostoon vai selviääkö vielä laittamalla sisäpuolelle seinättömät? paskaa luulisi ainakin enemmän keräävän

7

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffrrdd

      ei tuossa mitään vakavaa oo sattunut, laitat vaan paikalleen. Todennäköisesti paskottuu hiukka helpommin, mutta onpahan helpompi putsata ensi kerralla :)

    • Aina noin

      Ei mitään hätää, mää olen aina tahallani jättänyt toisen puolen pellit irti.
      Laitat laakerit luistimeen vaan avoin puoli sisäänpäin, niin ei paskotu niin nopeasti.

      Hyvin menee kesä, vaikka on sisältä kylki auki.

      • ...

        Millä nuo sokat saa irti? Taitaapi olla melkoista temppuilua...


      • sokat irti
        ... kirjoitti:

        Millä nuo sokat saa irti? Taitaapi olla melkoista temppuilua...

        Silmäneula kiinni pyyhekumiin tylpästä päästä niin on hyvä pitää kiinni. Sokan toinen pää irtoaa paremmin kuin toinen koska päät ovat viistetty eri suuntiin. Ainakin niissä sokissa joita itse olen irroitellut.


      • ...
        sokat irti kirjoitti:

        Silmäneula kiinni pyyhekumiin tylpästä päästä niin on hyvä pitää kiinni. Sokan toinen pää irtoaa paremmin kuin toinen koska päät ovat viistetty eri suuntiin. Ainakin niissä sokissa joita itse olen irroitellut.

        Sain yllättävän helposti sokat irti.. Heti kun olin kirjotanut kysymyksen:)
        Nyt mietin että miten liotan noista kaiken paskan ja millä voitelen?
        Noissa nyt näyttäs olevan jotain kirkasta vaseliinia vähän.. Mutta mitä sitte laitan tilalle.
        Joku oli koittanut WD-40 mutta onko tuo nyt pitemmän päälle mikään hyvä aine?
        Ja oikeesti; tippa-pari, voiko se muka riittää??? Kertokaapa nyt vinkkejä millä voitelen, en viitsi ostaa mitää kalliita noille kun ovat jo väljääntyneet.. Lähinnä opettelen tässä noitten kans:)


      • tällälailla
        ... kirjoitti:

        Sain yllättävän helposti sokat irti.. Heti kun olin kirjotanut kysymyksen:)
        Nyt mietin että miten liotan noista kaiken paskan ja millä voitelen?
        Noissa nyt näyttäs olevan jotain kirkasta vaseliinia vähän.. Mutta mitä sitte laitan tilalle.
        Joku oli koittanut WD-40 mutta onko tuo nyt pitemmän päälle mikään hyvä aine?
        Ja oikeesti; tippa-pari, voiko se muka riittää??? Kertokaapa nyt vinkkejä millä voitelen, en viitsi ostaa mitää kalliita noille kun ovat jo väljääntyneet.. Lähinnä opettelen tässä noitten kans:)

        Hommaa jostain tyhjä muovinen senverran isosuinen puolen tai litran muovipullo ,esim ent, öljy,jarruneste, tai joku vastaava, huuhtele pullo ,ritten laakerit sisään ja pari desiä tinneriä, korkki kiinni vatkaa jonkun aikaa ja kaada tinneri toiseen astiaan ja ota puhtaat laakerit ja kuivaa, tinneriä voi käyttää uudelleen, tämän jälkeen puhtaisiin laakereihin kolmeen kohtaan esim meisselin kärjellä vähän vaseliinia, ja menoksi.


    • Riatsu

      Ensimmäisellä kerralla täysin onnistunut laakerihuolto:

      - Pese laakerit ulkopuolelta. Havaitsin parhaaksi pesuaineeksi tärpätin.

      - Laakerit on kiinni sokilla, sokat saa auki parhaiten keskikokoisella parsinneualla tai hakaneulalla joka tungetaan sinne suojaseinämän ja reunan väliin ja nostetaan sokan reunaa kunnes se napsahtaa irti.

      - Poista sokat ja suojareunat omiin kasoihinsa. ja laakeripesät ja laakerikuulat laakeripitimissään omiin kasoihinsa.

      - Käytä vanhaa hammasharjaa ja paria desiä tärpättiä jolla peset isoimmat paskat pois ensin kaikista osista, kaikki pienet hiekanmurut yms jää tässä pesussa sekä kaikki vanhat öljyt yms.

      - Pese laakeripesät laakereineen ja kuulat pidikkeet uudestaan uudella tärpätillä. Tärpättiin ei pitäisi tulla juurikaan enää väriä tai mitään muuta kuin ihan hienoa pientä "hilsettä". Minulle tämä vaihe riittää.

      - Poistin tärpätinjämät osista paistamalla niitä 150 asteen uunissa 10minuuttia.

      - Kokosin yhden laakerin ja kokeilin voiteluaineetta, laakerin pitäisi pyöriä esteettä, tasaisesti ja pitkään kun pitää keskeltä kiinni. Se voi naukua hiukan.

      - Sitten vaan kootaan ja voiteluainetta laakereihin. Jos haluaa mennä lujaa voi käyttää jotain ompelukoneöljyn tyylistä kevyttä helposti juoksevaa voiteluainetta mutta se ei suojele laakereita paskalta lainkaan (suositellaan puhdistus 2-3 kertaa kesässä) toisaalta jopa vaseliini toimii mutta se tekee laakereista aluksi kankeat ennenkuin ne lämpenevät kunnolla, mutta vaseliini sitten tukkiikin kaikki pienetkin reiät ja laakereita tarvii puhdistaa ehkä vuona 2030 seuraavan kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe