Apua! Miten putsata maineensa?

Ex-pilleri

Nyt tartten todella mielipiteitä ja neuvoja!

Olin kolme vuotta sitten vuoden määräaikaisena töissä.Tällöin minulla meni huonosti mm.vanhat käsittelemättömät asiat/traumat vaikuttivat suuresti elämääni ja käytin lääkkeitä väärin. Yhden kerran otin lääkkeitä työpäivänä yli ohjeiden ja eikö silloin tapahtunut itselleni vahinko,josta seurasi sairaslomaa minulle pari viikkoa.Työnantajani sai tietenkin tietää asiasta... Asiasta puhuttiin ja sain jatkaa työni sopimuksen loppuun saakka. Luulin,että kaikki on ok työnantajan kanssa,kun lupaukseni mukaan aloitin terapian ja jätin lääkkeet siihen.... Työsuhteen päättymisen jälkeen sain yllättäen pomolta puhelun jossa hän ilmoitti,että "pitää huolen etten koskaan enää saa töitä" ja viittasin tuohon tapahtuneeseen.

Nyt kolme vuotta myöhemmin olen tilanteessa että en OIKEASTI saa töitä mistään! Olen hakenut moniin paikkoihin ja kouluttautunut lisää tässä välissä...kun soitan työpaikkojen perään on aina siellä langan toisessa päässä vaivautunut ihminen.... Kuvittelenko vain,vai onko todellakin ex-pomoni voinut vaikuttaa asiaan näin?

Miten ihmeessä minun pitäisi toimia? Myönnän tehneeni virheitä,mutta voin käsisydämmellä vannoa,että olen nyt kunnossa ja asioiden kanssa ok,eikä ongelmia enää ole ja menneeseen en aio palata.

106

15449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitä on moneksi

      Mene työkkäriin ja pyydät nähtäväksi kaikki sinua koskevat tiedot heidän tietokoneeltaan. Pyydä tuloste lisäksi. He ovat velvollisia antamaan sinua koskevat tiedot. Sieltähän se selviää osittain. Eri asia toki on mikäli työpaikkaa hakiessasi tuleva työnantaja soittelee entiseen työpaikkaasi ja mollaa sinut siten.
      Itselleni kävi lähes vastaavalla tavalla...long story. Mutta edellinen työnantajani (harjoittelupaikallani) antoi minusta sellaisen kuvan etten ole oma-aloitteinen yms.Tosiasiassa minun ei annettu tehdä mitään eikä minulle osoitettu harjoittelua vastaavaa työtä...Meillä ei henkilökohtaiset kemiat vaan sopineet yhteen jostain syystä.Itseasiassa olin pitemmälle koulutettu(paremmin tietotaidoin) kuin esimieheni. No jokaisella saa olla mielipiteensä...

      • 15153

        Ei työnantajat mollista kysele mustia listoja, heillä on omat listansa ei-toivotuista henkilöistä, joita HR:t vaihtavat keskenään. Suomi on pieni maa ja vielä pienemmät on kunkin alan piirit. Veemäinen tilanne kieltämättä. Joskus visiitti toisella alalla voi puhdistaa ilmaa.


      • jdöoykfsdrths

        siitä missä firmassa on ollut... eli onko kyseinen firma suhteissa jotenkin sellaisiin paikkoihin mihin olet hakenut.. eli jos on nii hyvinkin on mahdollista et sen takia et saa duuneja.. sit on sekin viel et millä paikka kunnalla jos esim jossain oulussa nii varmasti kaikki tietää tilanteesta ja tekee päätökset sen mukaan... mut jos taas helsingissä nii firmoja on varmasti sen verran et ei millään ole voinut kaikkii (kehua) mut suosittelen et koluttaudut toisiin hommiin ja siten ehkä pois siitä ongelmasta... sit olen itse huomannut sen et kun soittelee firmoihin haastatteluita niin asenne on a ja o... jos soittaessa on jo niin sanotusti vötys nii ei varmasti pääse puhelua pidemmälle mut jos on sellainen tekemisen meininki nii aikas hyvin pääsee haastatteluihin asti... tuli tuossa mieleen et mulla on yks kaveri joka asuu pääkaupunki seudulla ja on nyt yhteensä käynyt yli 40 työhaastattelua ja ei ole tärpännyt... ja sil ei mun tietääkseni ole mitään taustalla ja kuitenkaan ei onnaa mitenkään päin... työkkärillä ei ole muuta tietoja kuin ne mitä on itse sinne ilmoittanut eli ei sielt paljoo irtoo... paras on mun mielestä et asenne kuntoon itsee niskasta kiinni eikä anna periksi kyl tekevälle löytyy jos oikein kovasti haluaa( tosin riippuu paikka kunnasta) koeta jaksaa kyl se valo paistaa risukaan viel joskus usko pois:)


      • waheli

        paikkakuntaa tarpeeks kauas,ja anna kaverisi nimi mihin soittelee hänelle työpaikasta, tähän ei auta muu kyllä kaveri kehuu työ sarastasi sen verran pääset alkuun jos olet rehellinen tänä päivänä,olet jonkun kuukuden muka hänellä töissä. Sen entisen työnantajan puheet merkkaa niin paljon että et muuten selevee tästä entisestä elämästä! Teoista mies sitten eteenpäin tuta!?


      • pientä rajaa
        15153 kirjoitti:

        Ei työnantajat mollista kysele mustia listoja, heillä on omat listansa ei-toivotuista henkilöistä, joita HR:t vaihtavat keskenään. Suomi on pieni maa ja vielä pienemmät on kunkin alan piirit. Veemäinen tilanne kieltämättä. Joskus visiitti toisella alalla voi puhdistaa ilmaa.

        ihan oikeuteen asti voi tuollaisen kusiaisen viedä ja vaatia korvauksia


      • Lunninen
        pientä rajaa kirjoitti:

        ihan oikeuteen asti voi tuollaisen kusiaisen viedä ja vaatia korvauksia

        auttais. Semmonen sana kun kiirii, ni kukaan ei taatusti työllistä.


    • sattumasta

      Tiedän monta ihmistä, joille joku pomo jossain vaiheessa (ja ihan syyttä) on "luvannut", ettei kyseinen henkilö saa enää koskaan töitä. Mutta kappas vaan ... töitä on kaikille löytynyt, toisille nopeammin kuin toisille.

      Ehkä sinun kannattaa jonkun työnhaun asiantuntijan kanssa käydä läpi niin hakemuksesi kuin CV:sikin. Voi olla, että jo niitä muokkaamalla pääset pidemmälle TAI saat neuvoja hakea jollekin sellaiselle toimialalle, jolle ex-pomosi lonkerot eivät taatusti ulotu.

      Mieti myös valmiiksi, kuka voisi olla suosittelijasi, sillä ainakaan tämä ex-pomosi ei tule kyseeseen.

      Lopuksi: Älä missään tapauksessa anna periksi!

      • N. Imimerkki

        "Tiedän monta ihmistä, joille joku pomo jossain vaiheessa (ja ihan syyttä) on "luvannut", ettei kyseinen henkilö saa enää koskaan töitä. Mutta kappas vaan ... töitä on kaikille löytynyt, toisille nopeammin kuin toisille."

        Tästä syystä ei kenenkään pitäisi paljon uskoakaan edes mihinkään HR:n mustiin listoihin...


    • grshgr

      Jos sillä pomolla on yhtään omaa elämää niin pitäisi olla muutakin tekemistä kun mollata entisiä työntekijöitä.

      • alkup.

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D


      • ....
        alkup. kirjoitti:

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D

        Tottakai jos ex-pomosi on hyvää pataa muiden paikkakunnan silmäätekevien kanssa niin kyllä sana kiertää. Mitä pienempi paikkakunta niin sitä paremmin kaikki tietää mitä olet kämminyt.

        Naimisiin meno ei auta jos toisaan on kyseessä pkkukylä, kyllä ne sut hetken päästä taas tunnistaa. Parempi että etsit duunia ihan jostan muulta paikkakunnalta... tai sitten jotain ihan muuta duunia... tai joltain ihan muulta alalta.

        Maineestaan täytyy pitää huolen. Ja mitä epämääräisempiä söhellyksiä saat aikaan sitä pahemmin juorut vaikuttaa. Pilleripöllyssä pökeltäminen ei ole kaukana siitä että sut luokitellaan pienessä piirissä narkkariksi.


      • alkup.
        .... kirjoitti:

        Tottakai jos ex-pomosi on hyvää pataa muiden paikkakunnan silmäätekevien kanssa niin kyllä sana kiertää. Mitä pienempi paikkakunta niin sitä paremmin kaikki tietää mitä olet kämminyt.

        Naimisiin meno ei auta jos toisaan on kyseessä pkkukylä, kyllä ne sut hetken päästä taas tunnistaa. Parempi että etsit duunia ihan jostan muulta paikkakunnalta... tai sitten jotain ihan muuta duunia... tai joltain ihan muulta alalta.

        Maineestaan täytyy pitää huolen. Ja mitä epämääräisempiä söhellyksiä saat aikaan sitä pahemmin juorut vaikuttaa. Pilleripöllyssä pökeltäminen ei ole kaukana siitä että sut luokitellaan pienessä piirissä narkkariksi.

        Jep,tiiän tämän. Tähän juttuun liittyy vaan niin monta asiaa... olen itse syyllinen,mutta toisaalta jouduin tuossa tilanteessa rikoksen uhriksi ja tuo rikoksen tekijä oli työkaverini. Työkaveri pomolle tuttu entuudestaan,joten pomo katsoi ettei hän ole tehnyt mitään väärää,vaan olen itse syypää tapahtuneeseen eli minä olen provosoinut työkaveria tekemään mitä onkaan tehnyt,vaikka juttu ei mene näin :( Eli siis jos olisin ollut tilanteen jälkeen vahvempi ja paremmassa kunnossa psyykkisesti olisin voinut nostaa syytteen työkaveriani vastaan ja jos juttu olisi mennyt oikeuteen asti ja oikeus olisi tapahtunut,niin työkaverini olisi ollut paljon suurempi ja vakavammin syyllinen mitä minä... ja tästä olisi tullut kyllä jo pomollekkin haloota jostain taholta.

        Mutta joku täällä kirjoittikin tuosta cv:n ja hakemuksen katsomisesta ja sitä tässä muokkailin,kun löysin netistä uudempia ohjeita sen tekoon ja nyt ne näyttävät paljon paremmilta :) Muille paikkakunnille laitoin eilen hakemuksia menemään ja katsotaan miten käy....


      • Perustyötön
        alkup. kirjoitti:

        Jep,tiiän tämän. Tähän juttuun liittyy vaan niin monta asiaa... olen itse syyllinen,mutta toisaalta jouduin tuossa tilanteessa rikoksen uhriksi ja tuo rikoksen tekijä oli työkaverini. Työkaveri pomolle tuttu entuudestaan,joten pomo katsoi ettei hän ole tehnyt mitään väärää,vaan olen itse syypää tapahtuneeseen eli minä olen provosoinut työkaveria tekemään mitä onkaan tehnyt,vaikka juttu ei mene näin :( Eli siis jos olisin ollut tilanteen jälkeen vahvempi ja paremmassa kunnossa psyykkisesti olisin voinut nostaa syytteen työkaveriani vastaan ja jos juttu olisi mennyt oikeuteen asti ja oikeus olisi tapahtunut,niin työkaverini olisi ollut paljon suurempi ja vakavammin syyllinen mitä minä... ja tästä olisi tullut kyllä jo pomollekkin haloota jostain taholta.

        Mutta joku täällä kirjoittikin tuosta cv:n ja hakemuksen katsomisesta ja sitä tässä muokkailin,kun löysin netistä uudempia ohjeita sen tekoon ja nyt ne näyttävät paljon paremmilta :) Muille paikkakunnille laitoin eilen hakemuksia menemään ja katsotaan miten käy....

        Mä työttömänä oon
        Ja panen työtön-sanan lanketiin
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä tulin työkkäristä luukulle
        Kun herrat duunin laitto kylmille
        Nyt köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon

        Oon täällä työtön varjoisien kujien
        Ja syön vain puuroa
        Tapa suomalaisten köyhälistön sitkeiden
        On syödä tähteitä ou

        Mä työttömänä oon
        Mä lähden tästä sossulle
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Minut sisään sysättiin
        Tänne pakkotyötön-systeemiin ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä työttömänä oon
        Mä pistän työtön-sanan lanketiin
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä köyhä työtön oon

        Kyllä työttömät on unohdettu kokonaan
        Sossun kautta renki kulkee
        Koskapa merkintä eliitin
        Reitin multa sulkee

        Työttömänä oon
        Kai rikas ihastuu rikkaaseen
        Se on tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä jäin tänne syrjälään
        Vaikken mieltynyt elämään
        Niin köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon
        Niin köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon


        Lauletaan kuin "Maalaispoika oon" (Mikko Alatalo).

        Minut syrjäytettiin työelämästä marraskuussa 2008 ja minua ja puoluekantaani vihaava taho ihan julkisti netissä lausunnon haettuani virkaa, että en ole kansalaiskelpoinen. Syytä siiten, miksi en ole kansalaiskelpoinen, ei kerrottu. (Olin tehnyt nääs valituksen työpaikan oloista työsuojeluviranomaisille, jotka puolestaan eivät tehneet mitään. Jälkeeni kyseisessä työtehtävässä on henkilökunta vaihtunut puolen vuoden välein. Ehkä he eivät haluakaan siihen vakituista, koska pitävät tulijaa niin kyykytettynä ja imevät kuiviin tulijan mitä ihmeellisimmillä tempuilla!) Joten, olen kohta uudelleenkouluttautumassa ja varmaan on sitten ryhdyttävä pakkoyrittäjäksi... Tsemppiä vaan teille kohtalotoverit!


      • 3+17
        Perustyötön kirjoitti:

        Mä työttömänä oon
        Ja panen työtön-sanan lanketiin
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä tulin työkkäristä luukulle
        Kun herrat duunin laitto kylmille
        Nyt köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon

        Oon täällä työtön varjoisien kujien
        Ja syön vain puuroa
        Tapa suomalaisten köyhälistön sitkeiden
        On syödä tähteitä ou

        Mä työttömänä oon
        Mä lähden tästä sossulle
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Minut sisään sysättiin
        Tänne pakkotyötön-systeemiin ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä työttömänä oon
        Mä pistän työtön-sanan lanketiin
        Se on hyvin tavallinen ilmiö ou
        Mä köyhä työtön oon

        Kyllä työttömät on unohdettu kokonaan
        Sossun kautta renki kulkee
        Koskapa merkintä eliitin
        Reitin multa sulkee

        Työttömänä oon
        Kai rikas ihastuu rikkaaseen
        Se on tavallinen ilmiö ou
        Mä työttömänä oon
        Mä köyhä työtön oon

        Mä jäin tänne syrjälään
        Vaikken mieltynyt elämään
        Niin köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon
        Niin köyhä työtön oon
        Mä työttömänä oon


        Lauletaan kuin "Maalaispoika oon" (Mikko Alatalo).

        Minut syrjäytettiin työelämästä marraskuussa 2008 ja minua ja puoluekantaani vihaava taho ihan julkisti netissä lausunnon haettuani virkaa, että en ole kansalaiskelpoinen. Syytä siiten, miksi en ole kansalaiskelpoinen, ei kerrottu. (Olin tehnyt nääs valituksen työpaikan oloista työsuojeluviranomaisille, jotka puolestaan eivät tehneet mitään. Jälkeeni kyseisessä työtehtävässä on henkilökunta vaihtunut puolen vuoden välein. Ehkä he eivät haluakaan siihen vakituista, koska pitävät tulijaa niin kyykytettynä ja imevät kuiviin tulijan mitä ihmeellisimmillä tempuilla!) Joten, olen kohta uudelleenkouluttautumassa ja varmaan on sitten ryhdyttävä pakkoyrittäjäksi... Tsemppiä vaan teille kohtalotoverit!

        Laita toi riimi youtubeen.


      • Maakrapu*
        alkup. kirjoitti:

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D

        Tosi ikävä tilanne. Itse olen aika kirpakka suustani ja pomo jos toinenkin on joskus saanut kuulla kunniansa - tosin aina vain hyvästä syystä. Joillekin tämä voi olla kolaus itsetunnolle ja asia on kieltämättä tullut mieleen aina töitä hakiessa. Itse asun kuitenkin pääkaupunkiseudulla jossa maine ei ihan kaikkialle voi levitä - ja ilmeisesti työnteon suhteen maineeni on kuitenkin suhteellisen hyvä.

        Sinulle suosittelisin paikkakunnan vaihtoa. Voi ihan hyvin pitää paikkaansa, että sana on levinnyt. Olen itse joskus vastaanottanut laajan jakelun viestin, jossa eräs kuljetusyrittäjä teilattiin täyslaidallisella ja hänen palveluidensa käyttäminen kiellettiin kokonaan. Tässä tapauksessa syynä oli juurikin ikävät sanat asiakkaalle (ehkäpä hänelle itselleen huonona päivänä). Valitettavasti ala on kuitenkin hyvin kilpailtu ja kun en hänen palveluunsa suunnattoman tyytyväinen ennenkään ollut, ostan kuljetukset jatkossa muualta.


        Aloittajalle kuitenkin muistutukseksi, että me kaikki olemme joskus ainakin olleet nuoria ja ihmiset ymmärtävät mogasi varmasti paljon paremmin kuin kuvitteletkaan. Itse olen ainakin taipuvainen antamaan anteeksi nuoruuden töppäilyt niin itselleni kuin muillekin. Lisäksi nyt viime vuosi on ollut todella vaikea tilanne työmarkkinoilla. Työttömiä ja lomautettuja on paljon, eikä työnhaku ole muillekaan ollut helppoa.


      • Johtava virkamies
        alkup. kirjoitti:

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D

        Mitä pienempi ala, sen perusteellisemmin voi elämänsä sotkea. Ja terveydenhoitoala on pieni. Vaikka siellä onkin paljon ihmisiä, on toimijoita aika vähän. Silloin sana kyllä leviää.

        Paikkakunnan vaihto voi auttaa asiaa. Tai sitten alan vaihto. Jos pienellä paikkakunnalla tai alalla saa sukset ristiin arvostetun johtajan kanssa, ei oikein muuta vaihtoehtoa ole. Ja pienikin töppäys mahdollisessa uudessa työpaikassa viimeistään sulkee koko alan lopullisesti.

        Jotkut soittavat edelliselle työnantajalle, jotkut eivät. Minä esim. en yleensä ole soittanut. Tiedän tapauksen, jossa edellisessä työpaikassa kehuttiin työntekijää tosi kovasti, vaikka häneen ei oikeasti oltu tyytyväisiä. Mutta kun tämä virkamies oli siirtynyt uuteen paikkaan, paljastui toki totuus. Siinä vaiheessa ei vaan enää voitu mitään, virkamiehestä kun oli kyse. Edellinen esimies halusi hänestä eroon ja siksi kehui häntä. Mustapekka saatiin kiertoon.

        Toisaalta tiedän tapauksia, joissa AINA soitetaan edellisille työpaikoille. SIlloin tämä toki vaikuttaa. Joillakin on periaatteena soittaa TOISEKSI VIIMEISEEN paikkaan, jolloin edellä kuvaamani ongelma voidaan välttää. Tämä toki tapauksessa, jossa hakija on edelleen töissä viimeisimmässä työssään.

        Suomessa on vaikea päästä hankalasta työntekijästä eroon. Erityisesti julkisella sektorilla. Siksi valitaan tarkkaan, jos on mahdollista valita. Minä olen nyt rekrytoimassa neljättä työntekijää puolen vuoden aikana. KAIKISTA valitsemistani olen saanut tietoa etukäteen, vaikka en siis ole työnantajille soittanut. Olen kysynyt tiimini jäseniltä, tuntevatko he näitä ihmisiä. Tai sitten muilta tuntemiltani, joiden tiedän työskennelleen samoissa yrityksissä. Kehut auttavat eteenpäin, haukut katkaisevat yleensä tien.

        Minä ainakin olen hyvässä(?) tilanteessa sikäli, että hakijoita uuteen työpaikkaan tulee kymmenittäin, parhaimmillaan/pahimmillaan sadoittain. Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta. Kun esim haastatteluun pääsee yksi esim. 15 hakijasta, on valinnanvaraa...

        Ei kehut tai haukut aina vaikuta asiaan. Olen juuri valinnut 4 ihmistä haastatteluun. Vain kolmesta olen saanut kehuja etukäteen... Loppu jää sitten siihen, kuinka hyvin haastattelu ja sen jälkeiset testit menevät.

        Paljon vaikuttaa työhistoria. Onko ollut pitkiä katkoja? Joskus muutaman päivänkin katkoista on kyselty, mutta se ei enää ole nykypäivää. Mutta jos katko on kestänyt vuoden tai pitempään, sille täytyy olla hyvä selitys! Mieluiten siinä työhakemuksessa itsessään, ei kannata odottaa haastattelukutsua päästäkseen selittämään - sitä ei voi koskaan tulla!

        Edellistä työnantajaa ei kannata haukkua. Jos haet uutta työpaikkaa, jokin asia ei ole entisessä kohdallaan. Mutta syyn täytyy olla "hyväksyttävä". Voit pyrkiä saamaan parempaa palkkaa - tosin yksityiseltä julkiselle puolelle pyrkiessä tämä ei yleensä toteudu! Joskus voi saada vakaamman työpaikan (yksityiseltä julkiselle siirryttäessä kyllä, vaikka ei tämäkään enää yksiselitteisesti pidä paikkaansa). "Uudet haasteet" voivat olla hyväksyttäviä, mutta se pitää myös näkyä tekstissä ja suhteessa entisiin työpaikkoihin. Tai ylipäätään "uralla eteenpäin". Tosin tämä saattaa olla hankala juttu, jos haetaan pysyvää työntekijää. Määräaikaisesta työsuhteesta uuteen määräaikaisuuteen tai pysyvään työpaikkaan on toki ilman muuta hyväksyttävä syy.

        Jos olet selkeästi hakemassa "alaspäin" palkassa tai asemassa, pitää perusteet olla selkeät ja valitsijan ymmärrettävissä. En ole edes kutsunut haastatteluun tohtoristason hakijoita, kun ammattikoulututkinto ja työkokemus on ollut riittävästi työn hoitamiseen. Tai jos palkka on selkeästi laskemassa eikä ole todella selvää putkea entistä paremmalle tulotasolle. Tällaista voi selittää puhelimessa juttelemalla. Toki puhelimessa ei puhuta vain siitä yhdestä asiasta!

        Myös ihan samantasoinen tehtävä ja palkka voi vaatia selitystä. Miksi on vaihtamassa, jos mikään ei muutu? Jos muuta syytä ei näy, oletetaan ilman muuta syynä olevan ristiriidat esimiehen tai työkavereiden kanssa. Ja tällaisia "riidankylväjiä" ei tietenkään haluta palkata!

        Vielä siis muutama avainasia työnhakijan listalle:

        - Perustele, miksi haluat vaihtaa työtä - varsinkin jos syy ei ole aivan ilmeinen!
        - Miksi juuri tämä työpaikka?
        - Miksi olisit siinä hyvä? Kiinnostus asiaan on toki hyvä, mutta ei riitä valintaperusteeksi!
        - Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää.
        - Vastaa hakemuksessasi ilmoituksessa esitettyihin kysymyksiin!
        - Hae vain sopivan tasoiseen tehtävään - perustele sopivuus tarvittaessa!
        - Olisi hyvä olla myös persoonallinen - mutta vain sopivassa määrin!

        Ja lopuksi: Onnea työnhakuun!


      • ....käytännössä?
        Johtava virkamies kirjoitti:

        Mitä pienempi ala, sen perusteellisemmin voi elämänsä sotkea. Ja terveydenhoitoala on pieni. Vaikka siellä onkin paljon ihmisiä, on toimijoita aika vähän. Silloin sana kyllä leviää.

        Paikkakunnan vaihto voi auttaa asiaa. Tai sitten alan vaihto. Jos pienellä paikkakunnalla tai alalla saa sukset ristiin arvostetun johtajan kanssa, ei oikein muuta vaihtoehtoa ole. Ja pienikin töppäys mahdollisessa uudessa työpaikassa viimeistään sulkee koko alan lopullisesti.

        Jotkut soittavat edelliselle työnantajalle, jotkut eivät. Minä esim. en yleensä ole soittanut. Tiedän tapauksen, jossa edellisessä työpaikassa kehuttiin työntekijää tosi kovasti, vaikka häneen ei oikeasti oltu tyytyväisiä. Mutta kun tämä virkamies oli siirtynyt uuteen paikkaan, paljastui toki totuus. Siinä vaiheessa ei vaan enää voitu mitään, virkamiehestä kun oli kyse. Edellinen esimies halusi hänestä eroon ja siksi kehui häntä. Mustapekka saatiin kiertoon.

        Toisaalta tiedän tapauksia, joissa AINA soitetaan edellisille työpaikoille. SIlloin tämä toki vaikuttaa. Joillakin on periaatteena soittaa TOISEKSI VIIMEISEEN paikkaan, jolloin edellä kuvaamani ongelma voidaan välttää. Tämä toki tapauksessa, jossa hakija on edelleen töissä viimeisimmässä työssään.

        Suomessa on vaikea päästä hankalasta työntekijästä eroon. Erityisesti julkisella sektorilla. Siksi valitaan tarkkaan, jos on mahdollista valita. Minä olen nyt rekrytoimassa neljättä työntekijää puolen vuoden aikana. KAIKISTA valitsemistani olen saanut tietoa etukäteen, vaikka en siis ole työnantajille soittanut. Olen kysynyt tiimini jäseniltä, tuntevatko he näitä ihmisiä. Tai sitten muilta tuntemiltani, joiden tiedän työskennelleen samoissa yrityksissä. Kehut auttavat eteenpäin, haukut katkaisevat yleensä tien.

        Minä ainakin olen hyvässä(?) tilanteessa sikäli, että hakijoita uuteen työpaikkaan tulee kymmenittäin, parhaimmillaan/pahimmillaan sadoittain. Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta. Kun esim haastatteluun pääsee yksi esim. 15 hakijasta, on valinnanvaraa...

        Ei kehut tai haukut aina vaikuta asiaan. Olen juuri valinnut 4 ihmistä haastatteluun. Vain kolmesta olen saanut kehuja etukäteen... Loppu jää sitten siihen, kuinka hyvin haastattelu ja sen jälkeiset testit menevät.

        Paljon vaikuttaa työhistoria. Onko ollut pitkiä katkoja? Joskus muutaman päivänkin katkoista on kyselty, mutta se ei enää ole nykypäivää. Mutta jos katko on kestänyt vuoden tai pitempään, sille täytyy olla hyvä selitys! Mieluiten siinä työhakemuksessa itsessään, ei kannata odottaa haastattelukutsua päästäkseen selittämään - sitä ei voi koskaan tulla!

        Edellistä työnantajaa ei kannata haukkua. Jos haet uutta työpaikkaa, jokin asia ei ole entisessä kohdallaan. Mutta syyn täytyy olla "hyväksyttävä". Voit pyrkiä saamaan parempaa palkkaa - tosin yksityiseltä julkiselle puolelle pyrkiessä tämä ei yleensä toteudu! Joskus voi saada vakaamman työpaikan (yksityiseltä julkiselle siirryttäessä kyllä, vaikka ei tämäkään enää yksiselitteisesti pidä paikkaansa). "Uudet haasteet" voivat olla hyväksyttäviä, mutta se pitää myös näkyä tekstissä ja suhteessa entisiin työpaikkoihin. Tai ylipäätään "uralla eteenpäin". Tosin tämä saattaa olla hankala juttu, jos haetaan pysyvää työntekijää. Määräaikaisesta työsuhteesta uuteen määräaikaisuuteen tai pysyvään työpaikkaan on toki ilman muuta hyväksyttävä syy.

        Jos olet selkeästi hakemassa "alaspäin" palkassa tai asemassa, pitää perusteet olla selkeät ja valitsijan ymmärrettävissä. En ole edes kutsunut haastatteluun tohtoristason hakijoita, kun ammattikoulututkinto ja työkokemus on ollut riittävästi työn hoitamiseen. Tai jos palkka on selkeästi laskemassa eikä ole todella selvää putkea entistä paremmalle tulotasolle. Tällaista voi selittää puhelimessa juttelemalla. Toki puhelimessa ei puhuta vain siitä yhdestä asiasta!

        Myös ihan samantasoinen tehtävä ja palkka voi vaatia selitystä. Miksi on vaihtamassa, jos mikään ei muutu? Jos muuta syytä ei näy, oletetaan ilman muuta syynä olevan ristiriidat esimiehen tai työkavereiden kanssa. Ja tällaisia "riidankylväjiä" ei tietenkään haluta palkata!

        Vielä siis muutama avainasia työnhakijan listalle:

        - Perustele, miksi haluat vaihtaa työtä - varsinkin jos syy ei ole aivan ilmeinen!
        - Miksi juuri tämä työpaikka?
        - Miksi olisit siinä hyvä? Kiinnostus asiaan on toki hyvä, mutta ei riitä valintaperusteeksi!
        - Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää.
        - Vastaa hakemuksessasi ilmoituksessa esitettyihin kysymyksiin!
        - Hae vain sopivan tasoiseen tehtävään - perustele sopivuus tarvittaessa!
        - Olisi hyvä olla myös persoonallinen - mutta vain sopivassa määrin!

        Ja lopuksi: Onnea työnhakuun!

        "- Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää. "

        ...kun tosiasia on, että katkot johtuvat siitä, että on ollut työttömänä työnhakijana koko ajan hakemassa työtä.

        Työtä taas ei saa, kun on katkoja työhistoriassa. Jos selität, että olet hakenut töitä, seuraavaksi syttyy lamppu, että miksetköhän ole mahdollisesti niitä töitä sitten saanut?

        Voila, silloin siirrytäänkin kohtaan:

        "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta."


      • työnhakija-nainen
        ....käytännössä? kirjoitti:

        "- Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää. "

        ...kun tosiasia on, että katkot johtuvat siitä, että on ollut työttömänä työnhakijana koko ajan hakemassa työtä.

        Työtä taas ei saa, kun on katkoja työhistoriassa. Jos selität, että olet hakenut töitä, seuraavaksi syttyy lamppu, että miksetköhän ole mahdollisesti niitä töitä sitten saanut?

        Voila, silloin siirrytäänkin kohtaan:

        "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta."

        Tämä on juuri se isoin ongelma: työpaikan tässä maassa saa vain jos on parhaillaan jo jossakin muussa työpaikassa sisällä.

        Itselläni ongelman muodostaa tietenkin vielä lastenkin olemassaolo: "Kukas ne sitten hoitaa kun ne sairastuvat?" Kymmenistä työpaikkahaastatteluista, joissa olen käynyt, vain yhdessä ei kysytty lapsista/lastentekosuunnitelmista mitään. Äitiyslomalle en tule jäämään terveyssyistä enää ikinä, mutta olemassaolevien lasten olemassaololle en enää oikein voi mitään tehdä, joten: "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta." (siitä huolimatta, että oikeasti hoitaja löytyisi jostakusta muusta kuin minusta...)


      • työnhakija-nainen
        työnhakija-nainen kirjoitti:

        Tämä on juuri se isoin ongelma: työpaikan tässä maassa saa vain jos on parhaillaan jo jossakin muussa työpaikassa sisällä.

        Itselläni ongelman muodostaa tietenkin vielä lastenkin olemassaolo: "Kukas ne sitten hoitaa kun ne sairastuvat?" Kymmenistä työpaikkahaastatteluista, joissa olen käynyt, vain yhdessä ei kysytty lapsista/lastentekosuunnitelmista mitään. Äitiyslomalle en tule jäämään terveyssyistä enää ikinä, mutta olemassaolevien lasten olemassaololle en enää oikein voi mitään tehdä, joten: "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta." (siitä huolimatta, että oikeasti hoitaja löytyisi jostakusta muusta kuin minusta...)

        niin ja tietysti se entinen pomo, joka kategorisesti haukkuu täysin lyttyyn jokaisen, joka on joskus hänelle töitä tehnyt, mutta itsensä pois hänen valtapiiristään tavalla tai toisella irti saanut...


      • cfvgbhjkjhgf
        ....käytännössä? kirjoitti:

        "- Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää. "

        ...kun tosiasia on, että katkot johtuvat siitä, että on ollut työttömänä työnhakijana koko ajan hakemassa työtä.

        Työtä taas ei saa, kun on katkoja työhistoriassa. Jos selität, että olet hakenut töitä, seuraavaksi syttyy lamppu, että miksetköhän ole mahdollisesti niitä töitä sitten saanut?

        Voila, silloin siirrytäänkin kohtaan:

        "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta."

        Voihan sitä selitellä hienosti huutomerkkien kera, mutta todellisuus on hyvin raadollinen. Työhönottajat tuskin samaistuvat mihinkään hyväntekijään. Valta nousee väistämättä päähän jne. jne.


      • siia75
        ....käytännössä? kirjoitti:

        "- Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää. "

        ...kun tosiasia on, että katkot johtuvat siitä, että on ollut työttömänä työnhakijana koko ajan hakemassa työtä.

        Työtä taas ei saa, kun on katkoja työhistoriassa. Jos selität, että olet hakenut töitä, seuraavaksi syttyy lamppu, että miksetköhän ole mahdollisesti niitä töitä sitten saanut?

        Voila, silloin siirrytäänkin kohtaan:

        "Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta."

        Kannattaa kouluttaa itseään alan kursseilla niin työttömyysajankin saa käytettyä tehokkaasti eikä edes näytä hassummalta CV:ssä.


      • AnnieM.
        alkup. kirjoitti:

        Jep,tiiän tämän. Tähän juttuun liittyy vaan niin monta asiaa... olen itse syyllinen,mutta toisaalta jouduin tuossa tilanteessa rikoksen uhriksi ja tuo rikoksen tekijä oli työkaverini. Työkaveri pomolle tuttu entuudestaan,joten pomo katsoi ettei hän ole tehnyt mitään väärää,vaan olen itse syypää tapahtuneeseen eli minä olen provosoinut työkaveria tekemään mitä onkaan tehnyt,vaikka juttu ei mene näin :( Eli siis jos olisin ollut tilanteen jälkeen vahvempi ja paremmassa kunnossa psyykkisesti olisin voinut nostaa syytteen työkaveriani vastaan ja jos juttu olisi mennyt oikeuteen asti ja oikeus olisi tapahtunut,niin työkaverini olisi ollut paljon suurempi ja vakavammin syyllinen mitä minä... ja tästä olisi tullut kyllä jo pomollekkin haloota jostain taholta.

        Mutta joku täällä kirjoittikin tuosta cv:n ja hakemuksen katsomisesta ja sitä tässä muokkailin,kun löysin netistä uudempia ohjeita sen tekoon ja nyt ne näyttävät paljon paremmilta :) Muille paikkakunnille laitoin eilen hakemuksia menemään ja katsotaan miten käy....

        Tsemppiä työpaikan hakuun! Hienoa, että olet päässyt pahimman yli, ja olet valmis menemään elämässä eteenpäin! Toivottavasti töitä löytyy pian! Aurinkoista kesän jatkoa!


      • ...olla työtön?
        siia75 kirjoitti:

        Kannattaa kouluttaa itseään alan kursseilla niin työttömyysajankin saa käytettyä tehokkaasti eikä edes näytä hassummalta CV:ssä.

        Kerrotaanpa siis lyhyesti kuinka homma pelaa.

        - Menet itse kursseille => päiväraha katkolle eritäin suurella todennäköisyydellä. Yleensä kurssit ovat tosin maksullisia, joten harvalla on varaa muutenkaan.

        - Työkkärin kursseille => kaikkeen vähänkin järkevään on niin paljon hakijoita, että vain pieni osa pääsee. Jopa niihin vähemmän järkeviin on ollut vaikeaa päästä, etenkin rangaistustyössäoloehdon ovat saaneet tämän huomata. Tarjolla on todennäköisesti "Uusia uria elämään", "Näin viilaan CV:täni 2 viikkoa pehmopaperille" tms. kursseja, joihin sisältyy palkatonta pakkotyötä kuukausitolkulla ja joissa olleet valmistuvat palkattoman orjan "töihin" ja sellaisiin työkkäri heitä sitten jatkossa ohjaakin.

        Huomaapa, että vaikka tavalliset työssäkäyvät eli yrityksissä työskentelevät eivät juurikaan tiedä työttömyydestä mitään, rekrytointia tekevät tunnistavat kyllä työkkärin palkattoman orjapaskan sen nähdessään ja yhtään sen korkeampitasoisiin hommiin et sitten pääsekään.

        Itse kävin 3 tuntia viikossa periaatteella yrittäjäkurssin työttömänä vähän niin kuin kertauksen vuoksi. Uutena työttömänä soitin työtkkäriin ja kysyin saisiko moisesta aktiivisuuden osoituksest jotakin tukea.

        Heti kärkeen, ennen kuin mitään muuta asiasta tarkemmin keskusteltiin ja suorastaan ilahtuneena ilmoitettiin, että aivan ensimmäisenä tutkitaan, tuleeko moiset kurssit estämään työttömyyskorvauksen maksatuksen.

        Näin se vaan pelaa. Kurssi on hyväksyttävissä vain silloin kuin työkkärin täti on viisaudessaan päättänyt, että se on hyväksi sinulle.

        Mielenkiintoisena lisäinformaationa työkkäri nimenomaan vaatii yrittäjäkurssin suorituksen starttirahan hakemista varten, jos esim. alkaisit yrittäjäksi.

        Mutta kuten itsekin käytännössä totesin, omavaltaisesti sellaisia kerettiläisyyksiä ei saisi mennä tekemään.

        Opiskele omatoimisesti ja pyydä joku opiskelemallasi alalla toimiva tuttavaasi (jos on) kirjoittamaan suositukset asiaosaamisestasi. Sen osoitat esimerkiksi vaikka keskustelemalla aihepiiristä syvällisesti hänen kanssaan.

        Tähän väliin ei työkkärin täti ainakaan vielä ole päässyt, todennäköisesti tätäkin tullaan tulevaisuudessa jollain lailla estämään.


      • Hoitsuneiti
        alkup. kirjoitti:

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D

        Jos sosiaali- ja terveysalan työssä olet ollut lääkkeiden vaikutuksen alaisena, niin ymmärrän entistä pomoasi vähän paremmin. Nimittäin jos sekoilet työssä, jossa on kyseessä ihmishenkiä (esim. jos antaisit vääriä lääkkeitä/vääriä määriä tms.), niin ei se luottamusta herätä ja ymmärrän, että pomo halusi varoittaa muitakin tuosta tapauksesta siltä varalta että VOISI OLLA mahdollista, että sallaista tapahtuisi toistekin.

        Itse en sosiaali- ja terveysalan töitä tekisi vajaakuntoisena. Jos ei kykene töihin, pitää hakea sairaslomaa. Pitää tietää omat rajansa.


      • Punakieli
        Johtava virkamies kirjoitti:

        Mitä pienempi ala, sen perusteellisemmin voi elämänsä sotkea. Ja terveydenhoitoala on pieni. Vaikka siellä onkin paljon ihmisiä, on toimijoita aika vähän. Silloin sana kyllä leviää.

        Paikkakunnan vaihto voi auttaa asiaa. Tai sitten alan vaihto. Jos pienellä paikkakunnalla tai alalla saa sukset ristiin arvostetun johtajan kanssa, ei oikein muuta vaihtoehtoa ole. Ja pienikin töppäys mahdollisessa uudessa työpaikassa viimeistään sulkee koko alan lopullisesti.

        Jotkut soittavat edelliselle työnantajalle, jotkut eivät. Minä esim. en yleensä ole soittanut. Tiedän tapauksen, jossa edellisessä työpaikassa kehuttiin työntekijää tosi kovasti, vaikka häneen ei oikeasti oltu tyytyväisiä. Mutta kun tämä virkamies oli siirtynyt uuteen paikkaan, paljastui toki totuus. Siinä vaiheessa ei vaan enää voitu mitään, virkamiehestä kun oli kyse. Edellinen esimies halusi hänestä eroon ja siksi kehui häntä. Mustapekka saatiin kiertoon.

        Toisaalta tiedän tapauksia, joissa AINA soitetaan edellisille työpaikoille. SIlloin tämä toki vaikuttaa. Joillakin on periaatteena soittaa TOISEKSI VIIMEISEEN paikkaan, jolloin edellä kuvaamani ongelma voidaan välttää. Tämä toki tapauksessa, jossa hakija on edelleen töissä viimeisimmässä työssään.

        Suomessa on vaikea päästä hankalasta työntekijästä eroon. Erityisesti julkisella sektorilla. Siksi valitaan tarkkaan, jos on mahdollista valita. Minä olen nyt rekrytoimassa neljättä työntekijää puolen vuoden aikana. KAIKISTA valitsemistani olen saanut tietoa etukäteen, vaikka en siis ole työnantajille soittanut. Olen kysynyt tiimini jäseniltä, tuntevatko he näitä ihmisiä. Tai sitten muilta tuntemiltani, joiden tiedän työskennelleen samoissa yrityksissä. Kehut auttavat eteenpäin, haukut katkaisevat yleensä tien.

        Minä ainakin olen hyvässä(?) tilanteessa sikäli, että hakijoita uuteen työpaikkaan tulee kymmenittäin, parhaimmillaan/pahimmillaan sadoittain. Pienikin epäilyttävä kohta pudottaa armottomasti listoilta. Kun esim haastatteluun pääsee yksi esim. 15 hakijasta, on valinnanvaraa...

        Ei kehut tai haukut aina vaikuta asiaan. Olen juuri valinnut 4 ihmistä haastatteluun. Vain kolmesta olen saanut kehuja etukäteen... Loppu jää sitten siihen, kuinka hyvin haastattelu ja sen jälkeiset testit menevät.

        Paljon vaikuttaa työhistoria. Onko ollut pitkiä katkoja? Joskus muutaman päivänkin katkoista on kyselty, mutta se ei enää ole nykypäivää. Mutta jos katko on kestänyt vuoden tai pitempään, sille täytyy olla hyvä selitys! Mieluiten siinä työhakemuksessa itsessään, ei kannata odottaa haastattelukutsua päästäkseen selittämään - sitä ei voi koskaan tulla!

        Edellistä työnantajaa ei kannata haukkua. Jos haet uutta työpaikkaa, jokin asia ei ole entisessä kohdallaan. Mutta syyn täytyy olla "hyväksyttävä". Voit pyrkiä saamaan parempaa palkkaa - tosin yksityiseltä julkiselle puolelle pyrkiessä tämä ei yleensä toteudu! Joskus voi saada vakaamman työpaikan (yksityiseltä julkiselle siirryttäessä kyllä, vaikka ei tämäkään enää yksiselitteisesti pidä paikkaansa). "Uudet haasteet" voivat olla hyväksyttäviä, mutta se pitää myös näkyä tekstissä ja suhteessa entisiin työpaikkoihin. Tai ylipäätään "uralla eteenpäin". Tosin tämä saattaa olla hankala juttu, jos haetaan pysyvää työntekijää. Määräaikaisesta työsuhteesta uuteen määräaikaisuuteen tai pysyvään työpaikkaan on toki ilman muuta hyväksyttävä syy.

        Jos olet selkeästi hakemassa "alaspäin" palkassa tai asemassa, pitää perusteet olla selkeät ja valitsijan ymmärrettävissä. En ole edes kutsunut haastatteluun tohtoristason hakijoita, kun ammattikoulututkinto ja työkokemus on ollut riittävästi työn hoitamiseen. Tai jos palkka on selkeästi laskemassa eikä ole todella selvää putkea entistä paremmalle tulotasolle. Tällaista voi selittää puhelimessa juttelemalla. Toki puhelimessa ei puhuta vain siitä yhdestä asiasta!

        Myös ihan samantasoinen tehtävä ja palkka voi vaatia selitystä. Miksi on vaihtamassa, jos mikään ei muutu? Jos muuta syytä ei näy, oletetaan ilman muuta syynä olevan ristiriidat esimiehen tai työkavereiden kanssa. Ja tällaisia "riidankylväjiä" ei tietenkään haluta palkata!

        Vielä siis muutama avainasia työnhakijan listalle:

        - Perustele, miksi haluat vaihtaa työtä - varsinkin jos syy ei ole aivan ilmeinen!
        - Miksi juuri tämä työpaikka?
        - Miksi olisit siinä hyvä? Kiinnostus asiaan on toki hyvä, mutta ei riitä valintaperusteeksi!
        - Jos työhistoriassa on katkoja, ne täytyy selittää.
        - Vastaa hakemuksessasi ilmoituksessa esitettyihin kysymyksiin!
        - Hae vain sopivan tasoiseen tehtävään - perustele sopivuus tarvittaessa!
        - Olisi hyvä olla myös persoonallinen - mutta vain sopivassa määrin!

        Ja lopuksi: Onnea työnhakuun!

        Eli summa summarum, ne ihmiset, jotka sanovat mielipiteensä (= tärkein eteenpäin vievä voima) pistetään pihalle, kun eivät osanneet nuolla pomon persettä saatika kehua kenkää antanutta yritystä? Ei ole ihme miten meillä a) työn laatu on heikompaa kuin neukkulassa ennen ja b) masennustilastot ovat maailman kovimmat.

        Itse inhoan kuulopuheisiin perustuvaa ihmisten kategorisointia. Se, että ihminen on joskus tehnyt mokan, ei tarkoita sitä, että hän jatkossa toimisi samoin. Päinvastoin, todennäköisesti hän on oppinut jotain mitä muut eivät vielä tiedä. Sama pätee esimerkiksi yrittäjiin, jotka ovat tehneet konkurssin (laillisen sellaisen). Tässä näkyy taas kerran hyvin meidän suvaitsemattomuus ja suhtautuminen inhimillisuyyteen.


      • mk
        alkup. kirjoitti:

        Joo,pomo on jollekkin kaupungin kolleegoilleen ainakin musta puhunut... Tän tiiän siitä,et kun toi mun työ päättyi silloin kolme vuotta sitten,niin soittelin töitä kaupungilta ja muilta vastaavan alan pomoilta ja yhden kanssa jäi puhelu niin pahasti mieleen... : Soitin hänelle ja esittelin itseni aluksi,heti kun olin nimeni sanonut naurahti tämä pomo puhelimessa ja toisti nimeni ja sanoi,että varmaan olet työtä vailla... perään hän jatkoi näin: no saat tulla tänne töihin,mutta haluan nähdä kirjallisen suosituksen sinusta XX:ltä ja siihen hän ei varmaan ala,vai mitä luulet? XX oli juuri tämä entinen pomoni ja hassuinta oli se,että tämä pomo yllättäen tiesi minun olleen hänen yksikössään töissä jo ennen kuin mitään olin asiasta puhunutkaan...
        Eli ei jäännyt epäselväksi etteikö ex-pomo jo ollut ehtinyt soittelemaan kollegoilleen :(

        Pitää tosiaan yksityistä puolta painottaa enemmän työnhaussa tai sitten hakee eri asikasryhmän pariin töihin sos.ja terv.puolella.

        Mutta inhottaa se,et jos tosiaan ollaan nyt tuomittu menneisyyden perusteella täysin eikä anneta mahdollisuutta näyttää,et nyt on kaikki ok ja pystyn työni tekemään.

        Ehkä pitää mennä naimisiin,niin vaihtuisi sukunimi :D Sitten ei ehkä heti yhdistettäisi et toi on se ex-narkkis :D

        tartte mitään kirjallisia suosituksia vaan työtodistus riittää ja se on laiton pyytää jotain suosituksia vanhasta työpaikasta ja se syrjintää ja se on laitonta.


    • tötätötä

      Tuossa kohti itse vaihtaisin alaa...Suomessa piirit on aika pienet, varsinkin alakohtaisesti ihmiset tuntevat toisensa ja sana leviää.

      Kuullostaa kyllä aika kusipää pomolta, jos oikeasti haluaa pilata toisen mahdollisuudet joka käänteessä (Itse en tähän ihan kokonaan usko, ellet jotain muuta tehnyt). Voi tosin olla, että pomolla jotain henkilökohtaisia sotkuja, jotka sitten purkautuivat johonkin. Tiedä häntä.

      Harkitse alan vaihtoa...En missään nimessä tarkoita, että uudelleen kouluttaudu ja hylkää se ala mistä pidät, mutta voi antaa enemmän saumaa sinulle löytää työpaikka ja sitä mukaan saada työnteko rytmi kohilleen.

      Toinen vaihtoehto on löytää nykyiseltä alalta joku harjoittelupaikka, jossa kitkuttelet ja näytät kuuluvasi sinne...Näin saat ainakin työtodistukseen kehuja, joka edesauttaa vakkaripaikan saamisessa.

      • yrittäjää

        oletko luulotautinen kun tuollaisia kuvittelet,kyllä työnantajat ovat oppineet haistamaan millaiset ihmiset työtä hakevat ja huomaavat kylä jos työnhakija ei aivan täysillä pyöri.

        "Kuullostaa kyllä aika kusipää pomolta, jos oikeasti haluaa pilata toisen mahdollisuudet joka käänteessä"

        toi ny on aivan järkevää ja kyl tarinat liikkuu duunareidenkin paris jos jollakin flippaa on suunnaton riski jos joku oikeasti sekoaa tyäpaikalla kuten on nähty koulujenkin kohdalla miettikääpä sitä:(


      • 16+14=???
        yrittäjää kirjoitti:

        oletko luulotautinen kun tuollaisia kuvittelet,kyllä työnantajat ovat oppineet haistamaan millaiset ihmiset työtä hakevat ja huomaavat kylä jos työnhakija ei aivan täysillä pyöri.

        "Kuullostaa kyllä aika kusipää pomolta, jos oikeasti haluaa pilata toisen mahdollisuudet joka käänteessä"

        toi ny on aivan järkevää ja kyl tarinat liikkuu duunareidenkin paris jos jollakin flippaa on suunnaton riski jos joku oikeasti sekoaa tyäpaikalla kuten on nähty koulujenkin kohdalla miettikääpä sitä:(

        En oikein usko tuohon mollausteoriaan. Tuskinpa kenelläkään on tarvetta ketään varsinaisesti mollata. Mutta työhönottotilanteessa työnantaja tietenkin yrittää hahmottaa työnhakijasta kaikki sellaiset ominaisuudet, piirteet, käytöstavat yms, jotka joko edesauttavat tai vaikeuttavat tulevan työntekijän toimintaa yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Ja vain tyhmä työnantaja jättää soittamatta kandidaatin edellisille työnantajille. Ei siis ole kysymys mistään mustista listoista vaan oikeasti toimintaan vaikuttavan tiedon hankkimisesta juuri kyseisessä yksittäistapauksessa. Ja mikäpä parempi paikka kuin entisen työpaikan pomo, jolla ei ole enää penniäkään kiinni kyseisessä työntekijässä.

        Työntekijäkandidaatin haastattelutilanteessa pomo kuin pomo yrittää saada selville sen, onko haastateltava vaikkapa juoppo, narkkari, laiskuri tai nyhverö. Vai onko hän vastuuta ottava, sitoumuksistaan kiinnipitävä, ahkera, luotettava ja älykäs toimija. Niin tyhmää pomoa ei olekaan, joka ei lintsausta huomaisi. Eli mitä taaksesi jätät, sen edeltäsi löydät. Sinun tehtävästi on vakuuttaa uudelle työnantajallesi, että olet muuttunut ja menneisyys ei toistu tulevaisuudessa. Jos et tuohon pysty, niin voi voi....


      • kokemuksia kaikenlai
        16+14=??? kirjoitti:

        En oikein usko tuohon mollausteoriaan. Tuskinpa kenelläkään on tarvetta ketään varsinaisesti mollata. Mutta työhönottotilanteessa työnantaja tietenkin yrittää hahmottaa työnhakijasta kaikki sellaiset ominaisuudet, piirteet, käytöstavat yms, jotka joko edesauttavat tai vaikeuttavat tulevan työntekijän toimintaa yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Ja vain tyhmä työnantaja jättää soittamatta kandidaatin edellisille työnantajille. Ei siis ole kysymys mistään mustista listoista vaan oikeasti toimintaan vaikuttavan tiedon hankkimisesta juuri kyseisessä yksittäistapauksessa. Ja mikäpä parempi paikka kuin entisen työpaikan pomo, jolla ei ole enää penniäkään kiinni kyseisessä työntekijässä.

        Työntekijäkandidaatin haastattelutilanteessa pomo kuin pomo yrittää saada selville sen, onko haastateltava vaikkapa juoppo, narkkari, laiskuri tai nyhverö. Vai onko hän vastuuta ottava, sitoumuksistaan kiinnipitävä, ahkera, luotettava ja älykäs toimija. Niin tyhmää pomoa ei olekaan, joka ei lintsausta huomaisi. Eli mitä taaksesi jätät, sen edeltäsi löydät. Sinun tehtävästi on vakuuttaa uudelle työnantajallesi, että olet muuttunut ja menneisyys ei toistu tulevaisuudessa. Jos et tuohon pysty, niin voi voi....

        Entä mitäs sitten tehdään, kun entinen työnantaja on niin hullu ihminen, että haukkuu jokaisen, joka hänen valtapiiristään on pois osannut lähteä? Haukkuu hän toki selän takana myös toinen toisilleen kaikki ne, jotka vielä hänen kanssaan tekemisissä vielä ovat.
        Tämän jälkeen työnhaku olisi helppo nakki jos muut työnantajatahot tietäisivät millainen tuo entinen pomo oikeasti on, vaan kun eivät tiedä. Kas kun entisestä pomosta ei saa puhua pahaa...


      • absolutistijuoppo
        kokemuksia kaikenlai kirjoitti:

        Entä mitäs sitten tehdään, kun entinen työnantaja on niin hullu ihminen, että haukkuu jokaisen, joka hänen valtapiiristään on pois osannut lähteä? Haukkuu hän toki selän takana myös toinen toisilleen kaikki ne, jotka vielä hänen kanssaan tekemisissä vielä ovat.
        Tämän jälkeen työnhaku olisi helppo nakki jos muut työnantajatahot tietäisivät millainen tuo entinen pomo oikeasti on, vaan kun eivät tiedä. Kas kun entisestä pomosta ei saa puhua pahaa...

        Entinen pomo kertoo kaikille, että minulla on alkoholiongelma. Todellisuudessa olen ollut raitis koko elämäni. Vaan uskovatko työnantajat mieluummin todellisuutta, vai entisen työnantajan valheita, mitäs luulette?


      • sdfghjkjhg
        16+14=??? kirjoitti:

        En oikein usko tuohon mollausteoriaan. Tuskinpa kenelläkään on tarvetta ketään varsinaisesti mollata. Mutta työhönottotilanteessa työnantaja tietenkin yrittää hahmottaa työnhakijasta kaikki sellaiset ominaisuudet, piirteet, käytöstavat yms, jotka joko edesauttavat tai vaikeuttavat tulevan työntekijän toimintaa yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Ja vain tyhmä työnantaja jättää soittamatta kandidaatin edellisille työnantajille. Ei siis ole kysymys mistään mustista listoista vaan oikeasti toimintaan vaikuttavan tiedon hankkimisesta juuri kyseisessä yksittäistapauksessa. Ja mikäpä parempi paikka kuin entisen työpaikan pomo, jolla ei ole enää penniäkään kiinni kyseisessä työntekijässä.

        Työntekijäkandidaatin haastattelutilanteessa pomo kuin pomo yrittää saada selville sen, onko haastateltava vaikkapa juoppo, narkkari, laiskuri tai nyhverö. Vai onko hän vastuuta ottava, sitoumuksistaan kiinnipitävä, ahkera, luotettava ja älykäs toimija. Niin tyhmää pomoa ei olekaan, joka ei lintsausta huomaisi. Eli mitä taaksesi jätät, sen edeltäsi löydät. Sinun tehtävästi on vakuuttaa uudelle työnantajallesi, että olet muuttunut ja menneisyys ei toistu tulevaisuudessa. Jos et tuohon pysty, niin voi voi....

        Minua työnantaja selvästi piti alkoholiin kallellaan olevana hulttiona, vaikka yritin kertoa terveellisistä elämäntavoistani. Ilmeisesti oli liian pitkä historia työttömänä. Kyllä se haastattelija on monesti sairaan asenteellinen, jolloin tosiasioilla ei ole mitään merkitystä.


      • Narsistipomot
        16+14=??? kirjoitti:

        En oikein usko tuohon mollausteoriaan. Tuskinpa kenelläkään on tarvetta ketään varsinaisesti mollata. Mutta työhönottotilanteessa työnantaja tietenkin yrittää hahmottaa työnhakijasta kaikki sellaiset ominaisuudet, piirteet, käytöstavat yms, jotka joko edesauttavat tai vaikeuttavat tulevan työntekijän toimintaa yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Ja vain tyhmä työnantaja jättää soittamatta kandidaatin edellisille työnantajille. Ei siis ole kysymys mistään mustista listoista vaan oikeasti toimintaan vaikuttavan tiedon hankkimisesta juuri kyseisessä yksittäistapauksessa. Ja mikäpä parempi paikka kuin entisen työpaikan pomo, jolla ei ole enää penniäkään kiinni kyseisessä työntekijässä.

        Työntekijäkandidaatin haastattelutilanteessa pomo kuin pomo yrittää saada selville sen, onko haastateltava vaikkapa juoppo, narkkari, laiskuri tai nyhverö. Vai onko hän vastuuta ottava, sitoumuksistaan kiinnipitävä, ahkera, luotettava ja älykäs toimija. Niin tyhmää pomoa ei olekaan, joka ei lintsausta huomaisi. Eli mitä taaksesi jätät, sen edeltäsi löydät. Sinun tehtävästi on vakuuttaa uudelle työnantajallesi, että olet muuttunut ja menneisyys ei toistu tulevaisuudessa. Jos et tuohon pysty, niin voi voi....

        Et vain kerro tuosta kyseisestä työpaikasta mitään, etkä näytä työnantajalle todistuksia. Skippaat sen ns. yli :)

        Tuollaisia narsistipomoja on kasvavassa määrin ja se on valitettavaa. Hänenlaisellaan täytyy olla joko itsekin narsismiin taipuvainen työntekijä, tai sitten vastaavasti alistuva nöyristelijä. Muuten ei pärjäisi työpaikalla.


    • on tiedoissa

      vanha työpaikka. uusi pomo soittaa kyllä vanhalle jolloin hän pääsee sinut haukkumaan. ja tämä on valitettavasti totta tiedän yhden siivous firman jossa pomo haukkui yhden työntekijän että ei kannata töihin ottaa jne jne ja pomo oli kyllä todella paskamainen ihminen... (nykyään pomot ei saisi sanoa mitään pahaa mutta narsisti paskoja suurin osa joten mitä muutakaan voi dodttaa?) mutta hae ihmeessa toiselle alalle esim jos mahdollista:) (kuten tuossa joku jo ehdotti).

      • Arska0132

        poista k.o. työpaikka cvstä ym. ja sano että olet tehnyt alan hommia mutta älä sano firmaa, anna vaivihkaa ymmärtää että olisit joutunut esimiehen sängynlämmittäjäksi tjtn mut älä sano suoraan mitään...


      • siia75
        Arska0132 kirjoitti:

        poista k.o. työpaikka cvstä ym. ja sano että olet tehnyt alan hommia mutta älä sano firmaa, anna vaivihkaa ymmärtää että olisit joutunut esimiehen sängynlämmittäjäksi tjtn mut älä sano suoraan mitään...

        Itse kertoisin mielummin että työpaikalla oli ongelmia ja esittäisin toiset suosittelijat paikoista joissa kaikki on mennyt hyvin. Valhe tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin.


    • teitä:)

      Ressukoita kun valitettatte täällä .. Jokainen järjestää itse elämänsä ja on siitä vastuussa . Vanha sanonta pitanee paikkaansa niin makaa kuin petaaa vai miten se nyt meni :)) Kohottaa itseluottamusta , ja olematta epäluuloinen .

      • sdfghjkkjhg

        Tuskin ymmärrät miten sairasta tekstisi on.


    • liian nätti hoitajak

      Tapahtuiko tämä ns. julkisella puolella Itä-Suomessa? Itä-Suomessa on lähes keskitysleirityppinen ihmisten arviointi. Jotenkin tulee tunne että olet joko sosiaali- tai terveyspuolen ihmisiä. Siellä ihmisten arviointi on kaikkein julminta. Ihmistä itseään ei kuulla, arviot ovat joko esimehen, tai sitten tiedot peustuvat juoruihin ja mustamaalaamista esim. terveydenhuollossa tehdään paljon. Jos haet työtä, ollaan vaivautuneita, apua et tule koskaan saamaan. Susta annetaan mm. väärennettyjä lääkärinlausuntoja ja maineen puhdistaminen on silloin vaikeaa. Olen hakenut apua kaikkialta, ei edes lakimies halunnut auttaa.
      Toiminta muistuttaa mafian toimintaa.

      • irtisanottu myös

        Tämä on kuin omasta elämästäni vuosia sitten. Minut valittiin tehtävään, hoitoalan tukitehtäviä, johon olisi haluttu mies. Minut vain pistettiin pois, ei kuulemma tiedetä mitä teen, kukaan ei edes kysynyt ja kotona on opetettu, että laiskat töitään luettelee! Sain hyvää palautetta, mutta esimies ei tykännyt, lisäksi minulta puuttuu taito nuolla. Esimies, joka sanoi irti, perusti mieleipiteensä täysin kuulopuheisiin, ei itse kuullut minua ollenkaan eikä ollut kanssani missän tekemisissä. Saattoi tulla pieni yllätys, kun laitoin sähköpostilla tekemiäni töitä ja mistä niitä löytyy ja toivotin hyvää jatkoa. Olin koko prosessin ajan imelän ystävällinen, kiva nähdä nämä tyypit vaivaantuneina. Kun seuraavan kerran menin työpaikkahaastatteluun, sanoin rehellisesti, että minut sanottiin irti, syyksi sanoin että tehtävät olivat minun koulutustasooni nähden vähän liian vaikeita. Sain sen seuraavan paikan.


      • Johtava virkamies

        Voitko todistaa väärennetyt lääkärintodistukset?
        Jos on vain sana sanaa vastaan, ei Sinun sanasi paljon paina (hoitaja lääkäri).

        Samoin mustamaalaus on vaikea todistaa. Ellet löydä kirjallista lausuntoa, et voi todistaa asiaa. Puhelusta ei jää jälkiä, jos ei ole muita kuulemassa. Siksi ei lakimies puutu asiaan - oikeudessa häviäisitte varmasti!

        Tilanne on kyllä kurja.

        Oikeastaan ainoa mahdollinen ratkaisu on paikkakunnan vaihto. Tai alan. Tai molempien!

        Ei ehkä tunnu houkuttelevalta muuttaa paikkakunnalta, mutta se on paras suositus. Eikä vain lähikuntaan vaan ihan toiselle puolelle Suomea! Mieluiten isolle paikkakunnalle. Jos samalla pääset johonkin jatkokoulutukseen ja siellä harjoitteluun, pääset ehkä irti edellisestä työpaikasta rasitteena.
        Toinen vaihtoehto on mennä johonkin, johon ei todellakaan tule muita päteviä hakijoita. Siis esim. Lappiin! Kun hoidat hommasi siellä muutaman vuoden hyvin, voit mennä jonnekin muualle, ehkä mieluisampaan paikkaan. Tai eihän sitä tiedä, jos vaikka tykästyisit siellä oloon!

        Vielä yksi asia:

        Unohda oma ulkonäkösi, jos vain mahdollista!

        Se on voinut vaikuttaa joidenkin ihmisten antipatioihin, mutta ei varmasti kaikkien. Sitä on turha jäädä murehtimaan. Jos murehdit sitä, aiheutet vain enemmän ongelmia itsellesi.


      • muutoksessa mukana
        Johtava virkamies kirjoitti:

        Voitko todistaa väärennetyt lääkärintodistukset?
        Jos on vain sana sanaa vastaan, ei Sinun sanasi paljon paina (hoitaja lääkäri).

        Samoin mustamaalaus on vaikea todistaa. Ellet löydä kirjallista lausuntoa, et voi todistaa asiaa. Puhelusta ei jää jälkiä, jos ei ole muita kuulemassa. Siksi ei lakimies puutu asiaan - oikeudessa häviäisitte varmasti!

        Tilanne on kyllä kurja.

        Oikeastaan ainoa mahdollinen ratkaisu on paikkakunnan vaihto. Tai alan. Tai molempien!

        Ei ehkä tunnu houkuttelevalta muuttaa paikkakunnalta, mutta se on paras suositus. Eikä vain lähikuntaan vaan ihan toiselle puolelle Suomea! Mieluiten isolle paikkakunnalle. Jos samalla pääset johonkin jatkokoulutukseen ja siellä harjoitteluun, pääset ehkä irti edellisestä työpaikasta rasitteena.
        Toinen vaihtoehto on mennä johonkin, johon ei todellakaan tule muita päteviä hakijoita. Siis esim. Lappiin! Kun hoidat hommasi siellä muutaman vuoden hyvin, voit mennä jonnekin muualle, ehkä mieluisampaan paikkaan. Tai eihän sitä tiedä, jos vaikka tykästyisit siellä oloon!

        Vielä yksi asia:

        Unohda oma ulkonäkösi, jos vain mahdollista!

        Se on voinut vaikuttaa joidenkin ihmisten antipatioihin, mutta ei varmasti kaikkien. Sitä on turha jäädä murehtimaan. Jos murehdit sitä, aiheutet vain enemmän ongelmia itsellesi.

        mihin luojalta saamaani ulkonäköä hyödynnän, kentien pidän hieman hauskaa :) sitä paitsi MAAILMA MUUTTUU, paha saa palkkansa...eikä, edes hoitaja ole sitä mitä yleisesti luullaan...tämän elämä opetti...enkä varmasti ole ainoa


    • työssäkäyvä

      vitun luuseri ! mitäs piti leikkiä kaikenmaailman nappien kanssa että ei enää töitäkään saa! idiootti!!
      pomos sano sulle ihan oikein että pitää huolen ettet enää töitä saa.. just tommosii luusereita on koko suomi täynnä.. saadaan töitä, sitten sekoillaan huumeiden/viinan kanssa ja haetaan sympatiaa muilta ihmisiltä kun ei saa enää töitä menneisyyden takia..ja alan vaihto ei auta mitään, työnantajat soittavat aina entisiin työpaikkoihin kyselläkseen paikan hakijasta.

      toivottavasti elät koko loppuelämäs työttömänä paskana!!

      • sdfghjhgfx

        Töitä ei saisi tehdä eikä työttömänä olla. Skitsofrenia tulee ensimäisenä mieleen.


    • Ei niitä töitä niin helppo ole saada. Mutta aloita jostain ja mene rekryyritykseen (staffpoint, varamies...) ilmoittautumaan, niin eiköhän sieltä joitakin työkeikkoja irtoa, saat ainakin sitte jotain mitä näyttää, kun haet vakituista työtä.. Aina se on askel eteenpäin. Älä jää tutkimaan työvoimatoimiston ilmoituksia vaan ota luuri käteen ja soittele rohkeasti yrityksiin ja kysele työnsaanti mahdollisuuksia.. Netissäkin voi laittaa hakemuksia suoraan yrittäjille ja yrityksiin.. teitä on monia ja kannattaa siis kurkata ainakin kaikista ovista. Onnea Sinulle !

      • sdfghj,mnbv

        Mutta jos hän on rehellinen, niin mahdollisuudet ovat melko heikot.


      • sdfghj,mnbv kirjoitti:

        Mutta jos hän on rehellinen, niin mahdollisuudet ovat melko heikot.

        Jaa, no minun mielestä rehellinen ihminen on paljon parempi vaihtoehto, kuin epärehellinen! Tai ainakin sellainen joka kertoo avoimesti asioista. Kuin se että työnantaja saa kuulla asioita jälkikäteen, ties mitä kautta, sekä saatika onko tiedot oikeat...
        Kyllä työnantajan silmin katsottuna rehellinen ja asioista kertova ihminen saa helpommin työpaikan. Kyllähän jokaiselle on annettava mahdollisuus muutokseen, eikö ?


      • sdfghjkjhg
        tillikka.77 kirjoitti:

        Jaa, no minun mielestä rehellinen ihminen on paljon parempi vaihtoehto, kuin epärehellinen! Tai ainakin sellainen joka kertoo avoimesti asioista. Kuin se että työnantaja saa kuulla asioita jälkikäteen, ties mitä kautta, sekä saatika onko tiedot oikeat...
        Kyllä työnantajan silmin katsottuna rehellinen ja asioista kertova ihminen saa helpommin työpaikan. Kyllähän jokaiselle on annettava mahdollisuus muutokseen, eikö ?

        Mutta ei kannata kertoa avoimesti kaikkea, jos ei kysytä. Sellainen ihminen on vähän tyhmä eikä ymmärrä omaa etuaan joka niin tekee. Jos et halua töihin vaan olet mielummin työttömänä, niin kerro hakemuksessa mielenterveysongelmista yms.


    • ONNELLINEN-EX-PÖNDE

      JOS ASUT PÖNDELLÄ - MUUTA STADIIN!! PÖNDELLÄ KAIKKI TUNTEE TOISENSA JA SIELLÄ EI OLE AIKAA MUUTA KUIN PUHUA PASKOO! ITSE ASUIN PIKKUKYLÄLLÄ JA OLIN P-HÄIRIÖINEN,TYÖTÖN ALKOHOLISTI! MUTTA KUN VIIMEIN PÄÄSIN SIELTÄ HELVETISTÄ POIS HKIIN ELÄMÄ HYMYILEE!! TÖITÄ ON,NAISYSTÄVÄ (SITÄKÄÄN EI KOSKAAN PÖNDELLÄ)

    • VierailijaXX

      Muutama vinkki tilanteeseen. Työkkärin rekisteröidyt tiedot pystyt netin kautta katsomaan, mene www.mol.fi --> Henkilöasiakkaat --> Sähköinen asiointi --> meni pankkitunnuksilla ja tutki kaikki tietosi. Siellä voit raksia kohdat että ketkä saavat nähdä tietosi.

      Oletko koskaan kuullut narsisteista? Jos et, niin googlaa, että tiedät oletko kyseisen henkilötyypin kanssa tekemisissä. Nämä imevät elämänenergiansa toisten kiusaamisesta ja tuhoamisesta. Löytyy netistä paljon tietoa ja myös kirjoja.

      Muutama käytännön vinkki. Vaihda nimeäsi. Osta uusi sukunimi, esim. joku suvustasi, ja ota vaikka toinen nimesi käyttöösi. Hyvin tavanomainen, mieleenjäämätön nimi.

      Tee väestörekisteriin tietojensalaus-ilmoitus, ja pyydä päästä "-mustalle-listalle", että markkinointitarkoituksessa ei saa myydä myöskään koskaan tietojasi. Joka paikassa kun asioit, niin kiellä tietojesi luovutus postia myöten. Vaihda puh.liittymänroa, vaihda asuinpaikkaa. Jos esim. vuokra-asunto, niin esitä asia ja pyydä asunnonvaihtoa "sinua ahdistellaan", ei tarvitse enempää selittää. Esim. vvo:lla ymmärretään näitä asioita, ja voit halutessasi pyytää että nimesi ei ole kerrostalon ala-aulassa tai ovessasi. Mieluiten vaihda kaupunkia tai asuinpaikkakuntaa. Eli tee pakenemis ja kätkeytymistemppu, tai mene ulkomaille asumaan.

      Vaihdettuasi nimesi, niin voit kirjoittaa cv:hen että olet parisuhteessa. Selittää nimenmuuttumisen. Toisekseen eihän työpaikkahakemuksessa ja cv:ssä mitään työtodistuksia tms. liitteitä.

      Sovi tapaaminen työvoimatoimiston ja sosiaaliviranomaisten kanssa. Ota selvää ensin että ovatko oikeasti auttavia vai byrokratian käsittelemiä "mä oon vaan täällä töissä, ei vois vähempää kiinnostaa". Jos järkeviä ihmisiä ja pääsette johonkin tulokseen, vaadi virallinen lausunto ja marssi tekemään poliisiasemalle rikosilmoitus jos siltä tuntuu. Oikeusaputoimistosta asianajaja ilmaiseksi jos sinulla kotivakuutus.

      Hyvä kirja ymmärtää asioita: Markku Salo, Varo narsistia - Asianajajan kokemuksia luonnehäiriöisistä. Tai Brita Jokinen, Kiusaaja keskellämme - Kokemuksia ja selviytymistarinoita vaikeasta ihmissuhteesta.

      Ja lopuksi. Älä luovuta. Jokainen ansaitsee mahdollisuuden vaikka töpeksinyt joskus. Itke ja pura tuntojasi, huolehdi nukkumisesta ja liikunnasta, mutta älä luovuta. Kun ymmärrät että tietyt ihmistyypit kuuluvat elämään, ja hyväksyt sen, nin laitat energiasi toimintaan heistä poispäin menemiseen kuin tuskailuun että semmosia on ylipäätään olemassa.

      Hyvää kesän ja elämän jatkoa!

      • asdfgkjhgf

        Kaikki k.päät eivät ole narsisteja. Päinvastoin monella on hyvin heikko itsetunto yms. Jos verrataan suomalaisia amerikkalaisiin, niin ei täältä löydy montaa narsistia.


    • vesuvius

      Sama tilanne aiheutui kun tein valituksen oikeusasiamiehelle tasa-arvolain rikkomuksesta..Olen siis mies ja valitukseni koski naisen valintaa! Meni työt ja uutta en ole saanut!:D

    • jee_jee
      • joopajoo...

        On aina vakuuttaneet ettei tälläistä Mustaa listaa ole taatusti olemassa, mutta siitä huolimatta joskus 80 luvun taitteessa tälläinen paljastui muistaakseni Hymy lehden toimesta.Nimiä siinä oli valtavasti ja aika puuduttaavaa oli niitä selata.Mutta vihdoin löytyi siitä tuttu nimi omaltakin työpaikalta.Tämä henkilö oli entinen Luottamusmies ja vasemmistolainen eli automaattisesti joillekin ns. häirikkö.Vähän ihmetytti hänen nimi siinä listassa koska hän oli rauhallinen,sovittelutaitoinen ja ahkera eikä häntä voinut näistä syistä irtisanoakaan koska siihen aikaan siihen vaadittiin todella oikea ja perusteltu syy. Mutta jokatapauksessa tämä Musta Lista paljastui ja ei ole varmasti mihinkään haudattu ja siinä on taatusti muitakin kun näitä poliittisesti valittuja "änkyröitä".


    • vähä heikosti apua

      Mä kuulin yhdeltä työvalmentajalta että joillain aloilla on tosiaan mustat listat, eikä ole mahdollisuutta päästä näin ollen töihin näihin firmoihin.
      Sama on kuulema se että soittavat aiempiin työpaikkoihin että miten on mennyt. Ja jos on lähtenyt ovet paukkuen niin ovi pysyy sitten kiinni tulevasta. Sanoi että älkää koskaa polttako siltoja takananne.

      Mitähän sitten voisi tehdä jos mustalla listalla on, siitä ei kyllä ole kokemusta eikä tietoa, mutta ei nyt joka puolelta tie ole tukossa. Kun vaan jaksat yrittää.
      Älä anna masennuksen päästä voitolle, vaan hae eri puolilta töitä rohkeasti

      • joopajoo...

        Tuohon 80 luvun taitteessa löytyneeseen Mustaan Listaan. Se nimittäin ei ollut mikään työpaikka kohtainen vaan TT:n eli nykyisen EK:n käytössä ja käsitti ainakin SAK:n alaiset liitot ellei sitten peräti kaikkia muitakin.


      • työnhakijakollega

        Itelläni ei ole vastaavaa tilannetta tullut eteen. Työnhaku on tässä päällä kuitenkin. Päivittelin CV:n ja jätin siitä kaikki turhat pois. Mm. opiskeluaikaiset harjoittelut, kun ei niillä enää ole mitään merkitystä. Jätin pois myös joitakin pienempiä kursseja, etenkin jos sillä ei ole ko. paikan kannalta merkitystä. Haastattelussa mahdollisesti joutuu selittelemään mitä on tehnyt sinä aikana tai sitten ei. Mua ainakin on neuvottu kertomaan työtä hakiessa vain oleelliset, ko. paikkaan vaikuttavat tiedot. Jos mahdollista, niin jätä tää ikävä työpätkä pois sun historiasta. Kerro vaikka että hoidit tuttavan lapsia sinä aikana. Ei monellakaan rekrytoijalla ole aikaa selvittää kaikkea juurta jaksain. He ovat kuitenkin kiinnostuneita siitä miten heidän tarjoamassaan paikassa selviytyisit. Tsemppiä oikein kovasti.


    • Santeri777

      Älä kerro tuota edellistä työpaikkaa ollenkaan kun olet hakemassa uuteen, helpostihan soitetaan viimeisimmälle ja kysytään millainen henkilö olet työntekijänä.
      Työttömyysjaksot on aivan normaalia suomalaisessa yhteiskunnassa ja se kelvannee selitykseksi kysymykseen mitä teit tuona ajanjaksona, kouluttauduin omatoimisesti lisää ja etsin potentiaalisia työpaikkoja omalle osaamiselleni.

      Tuolla tempulla mahdollinen tuleva työnantaja ei soita edelliselle ja kysy millainen olet, yksinkertaisesti ohitat koko edellisen työsuhteen.

    • Yrittäjä myös

      Kyllä niitä virheitä sattuu ja jokainen tervejärkinen tajuaa miten asiat on. Eli ei ole vaarallista.

      Ensinnäkin jos on mustialistoja ne on laittomia, en tiedä kumpi on pahempi työntekijän virhe vai työnantajan virhe.


      Työnantaja on tässä rikollinen jos se säännöllisesti kyttää listoja tai ylläpitää. Kannattaa vaikka ottaa työsuojelupiiriin tai liittoon yhteyttä niin pienyrittäjät ainakin pelästyy kun lakimies soittaa ja ohjeistaa lakiasioissa.

      • iyhrilyhfligh

        tääl päin ku rupeat kovin liitoilla tai luottamusmiehillä pelotteleen nii ei ole kooht duuneja ollenkaan! se on fakta et yksikään työnantaja ei rupea katseleen sellaista miestä/naista joka liikkuu vihreä opus kädessä ja vahtaa mistä vois sanoa... sen tiedän ku olen päälliköiden kans ollut tekemisissä ja jopa palkkaillut porukkaa (kuljetus ala) nii ei sellaisia miehiä todellakaan otella joilla on ajo ajat ja nosto hommelit just liiton opuksen piirissä.. muutenkin mitä sellaisella miehellä tekee joka ei ole valmis tekeen kaikkee mitä käsketään joo tiedän olen itse vanha metalliliiton nuorisojäsen ja tiedän ja taidan noi pykälät mut mölyt mahassa nii duuneja on varmasti... siltoja ei kannata poltella mihkään kun senkin olen nähnyt et kun kerran kikkailee nii sen edestään löytää... liikaa ei kannata tupista eikä myöskään liikaa kaverata pomojen kans ku sen nyt jokainen tietää et jossain vaiheessa kuitenkin se kakka valuu alas päin... päin vastoin itse olen tehnyt et hommani hoidan ja pikkasen päälle autot huollan itse ja tunnit laitan ylös sit välillä voi pomon kans soitella et mitens se menee mennäänkö kaljalle.. jos kuitenkin soittelisin et hei nyt toi kone painaa sen ja sen verran et en voi ja auto on yli lastissa nii en voi nii hei haloo oikeesti ei sellainen mies kauvaa ole töissä.... päin vastoin jos auto on yli lastissa ja kiinni jää nii sakko/lasku päällikölle sit sanomiset sille kans.. hoitakoot se sen ku kerran käskeekin... pysäköinti sakot sun muut kans sille koska jos keikkaa viedään nii ei ole aikaa alkaa tutkiin paikkoja et voiko vai ei pysäköidä.. tähän asti ei ole tullut sanomista eikä mith päin vastoin.. toiseen duuniin kun hain nii sielt kyseltiin suosittelijoita nii käskin suoraan soittaan entisille päälliköille ja vihreetä valoa tuli... ja sain paikan minkä halusin asenne se on mikä ratkaisee monenkin asian... jos haluat et saat nii varmasti jossain vaiheessa saat jos teet niin sit teet sen nopeaan ja hyvin et talot tienaa ja pysyy pystyssä jos kuitenkaan ei pysty/ kykene vauhdilla toimimaan nii varmasti jossain vaiheessa tulee katseita et mitä toikin tääl tekee.. mä olen itse henk.koht pärjänny sil et asenne ja nokka pystyssä tuulta päin mitään en ole väistellyt päin vastoin ottanut sen haasteena et pystynkö ja ihminen pystyy vaikka ja mihin jos vain itse haluaa tavoitteet laittaa korkealle ja siten sit alkaa haalimaan ja tekemään... aloittaja kyl saa hommia varmasti jos oikeesti haluaa... ei se päällikkö koko suomeen voi olla tekemisissä millään ja vaik ja kuin ois musta lista jossain nii miten ihmeessä kaikki siihen pääsis käsiksi...?? jos sellainen ois nii kyl siitä varmasti ois ollut lehdissä/netissä/kuulunut jotain.... silloin 70luvulla oli eri meininki mut ei enään...


      • sisulla eteenpäin
        iyhrilyhfligh kirjoitti:

        tääl päin ku rupeat kovin liitoilla tai luottamusmiehillä pelotteleen nii ei ole kooht duuneja ollenkaan! se on fakta et yksikään työnantaja ei rupea katseleen sellaista miestä/naista joka liikkuu vihreä opus kädessä ja vahtaa mistä vois sanoa... sen tiedän ku olen päälliköiden kans ollut tekemisissä ja jopa palkkaillut porukkaa (kuljetus ala) nii ei sellaisia miehiä todellakaan otella joilla on ajo ajat ja nosto hommelit just liiton opuksen piirissä.. muutenkin mitä sellaisella miehellä tekee joka ei ole valmis tekeen kaikkee mitä käsketään joo tiedän olen itse vanha metalliliiton nuorisojäsen ja tiedän ja taidan noi pykälät mut mölyt mahassa nii duuneja on varmasti... siltoja ei kannata poltella mihkään kun senkin olen nähnyt et kun kerran kikkailee nii sen edestään löytää... liikaa ei kannata tupista eikä myöskään liikaa kaverata pomojen kans ku sen nyt jokainen tietää et jossain vaiheessa kuitenkin se kakka valuu alas päin... päin vastoin itse olen tehnyt et hommani hoidan ja pikkasen päälle autot huollan itse ja tunnit laitan ylös sit välillä voi pomon kans soitella et mitens se menee mennäänkö kaljalle.. jos kuitenkin soittelisin et hei nyt toi kone painaa sen ja sen verran et en voi ja auto on yli lastissa nii en voi nii hei haloo oikeesti ei sellainen mies kauvaa ole töissä.... päin vastoin jos auto on yli lastissa ja kiinni jää nii sakko/lasku päällikölle sit sanomiset sille kans.. hoitakoot se sen ku kerran käskeekin... pysäköinti sakot sun muut kans sille koska jos keikkaa viedään nii ei ole aikaa alkaa tutkiin paikkoja et voiko vai ei pysäköidä.. tähän asti ei ole tullut sanomista eikä mith päin vastoin.. toiseen duuniin kun hain nii sielt kyseltiin suosittelijoita nii käskin suoraan soittaan entisille päälliköille ja vihreetä valoa tuli... ja sain paikan minkä halusin asenne se on mikä ratkaisee monenkin asian... jos haluat et saat nii varmasti jossain vaiheessa saat jos teet niin sit teet sen nopeaan ja hyvin et talot tienaa ja pysyy pystyssä jos kuitenkaan ei pysty/ kykene vauhdilla toimimaan nii varmasti jossain vaiheessa tulee katseita et mitä toikin tääl tekee.. mä olen itse henk.koht pärjänny sil et asenne ja nokka pystyssä tuulta päin mitään en ole väistellyt päin vastoin ottanut sen haasteena et pystynkö ja ihminen pystyy vaikka ja mihin jos vain itse haluaa tavoitteet laittaa korkealle ja siten sit alkaa haalimaan ja tekemään... aloittaja kyl saa hommia varmasti jos oikeesti haluaa... ei se päällikkö koko suomeen voi olla tekemisissä millään ja vaik ja kuin ois musta lista jossain nii miten ihmeessä kaikki siihen pääsis käsiksi...?? jos sellainen ois nii kyl siitä varmasti ois ollut lehdissä/netissä/kuulunut jotain.... silloin 70luvulla oli eri meininki mut ei enään...

        Toisin sanoen persettä nuolemalla eteenpäin.. Juu kiitti, mutta ei kiitti!!

        Kyllä itse tein edellisessä työpaikassa niin kuin olen koulutuksen mukaan oppinut, en niin, kuin pomo sano. Ex pomolla ei ollut mitään tietoja ruoka-aineallergioista yms. Esim. keliaakikolle hän käski pestä jauhotetut muikut veden alla ja paistaa samalla pannulla, jossa jauhotetut paistettu, eli eipä ollut muijalla mitään tietoa, kuinka tuossa tilanteessa tulee toimia. Itse en suostunut moista tekemään ja neuvoin myös pomoa seurauksista.. Tästä sain haukut osakseni ja asiakas joutui kokemaan seuraukset kun pomo laittoi hänelle ruoan.. Sanoin itseni irti, koska heidän toimintatapansa olivat ristiriidassa arvojeni kanssa ja he vähät välittivät ihmisten sairauksista eli toisin sanoen leikkivät hengillä. Omia aivoja saa siis käyttää ja pitää muistaa se, että vaikka kuinka ovat pomoja, he eivät tätä maata hallitse eivätkä ole jumalia, vaikka niin luulevat. Itse laitoin liiton hoitamaan asiaani, kun palkkoja ei maksettu ajallaan, työntekijät ja asiakkaat haukuttiin ja minkäänlaista tietoa lansäädännöstä yms ei löytynyt. Olin itse korkeammin koulutettu, kuin omistajat, joten tiesin oikeuksistani sekä heidän velvollisuuksistaan. Kovasti yrittivät kusettaa, mutta annoin samalla mitalla takasin, liitto tukenani. Tuo kusettaminen ja väärin toimiminen ei vain loppuisi ikinä, jos kukaan ei uskaltaisi pistää vastaan!

        Nopeasti saa itsensä poltettua loppuun jos liikaa paskaa syydetään niskaan, eikä uskalleta laittaa kova kovaa vasten. Neuvoni on siis, että pidä pääsi, ole vahva ja muista, että ikinä ei kannata luovuttaa tai jäädä yksin asiansa kanssa! Jos työnantajilla ovat vähääkään älliä päässä, he muodostavat lopulliset mielipiteensä vasta omasta kokemuksestaan, ei juoruista. Itse en ainakaan arvosta sellaisia ihmisiä, jotka ovat toisten vietävissä, eivätkä osaa käyttää omia aivojaan. Kyllä siis varmasti myös jokainen fiksu pomo tietää nämä kollegansakin sekä heidän heikkoutensa, enkä kyllä lukisi tuota juoruilua ja toisten mustamaalaamista vahvuuksiin. Jos pomo haukkuu kollegoilleen sinua, et varmasti ole ainoa, joillakin se paskan jauhaminen tuntuu olevan vain elämän tehtävänä ja kyllä ne muut sen varmasti tietävät.. Tsemppiä sinulle!!! :)


      • ex-yrittäjä

        Oikeuksistaan on vaikea pitää kiinni ulkopuolisen avun kanssa.

        Työnantajan kanssa on voitava keskustella asioista. Tyhmä työnantaja/esimies ei siihen kykene, mutta järkevä kyllä. Jos työpaikan voi valita, niin kannattaa siirtyä pois tyhmän tai muuten huonon esimiehen palveluksesta.

        Tyhmän esimiehen tai yrityksen voi kenties pelästyttää lakiin tms. säädöksiin vetoamalla tai jos vaikkapa liiton edustaja soittaa. Älykäs korjaa mahdolliset virheet jo keskustelun avulla, liiton tai lakimiehen yhteydenotto saa vain kaivautumaan poteroon ja puolustamaan omaa asemaansa. Ja se varmistaa sen, että ko ihminen on ensimmäisiä talosta pois potkittavia, jos joudutaan hankalaan tilanteeseen. Aina löytyy joku peruste. Samalla varmistuu myös se, että näihin turvautunutta ei enää palkata siihen firmaan tai kenellekään, joka sattuu sieltä suosituksia kyselemään.

        Jos olet vasta hakemassa työpaikkaa ja vetoat sääntöihin ja pykäliin jo hakemuksessa tai haastattelussa, et myöskään saa työpaikkaa, et ainakaan yksityisellä puolella!

        Oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni, mutta rettelöimään ei kannata ruveta. Jos rupeat, teet vain hallaa itsellesi! Voit aiheuttaa lisätyötä ja -kustannuksia työnantajallesi (tai mahdolliselle työnantajallesi), mutta työpaikka et varmasti saa.


    • "kun soitan työpaikkojen perään on aina siellä langan toisessa päässä vaivautunut ihminen.... Kuvittelenko vain,vai onko todellakin ex-pomoni voinut vaikuttaa asiaan näin?"

      Ajattelin että oletko kysynyt näiltä ihmisiltä mikä on syynä siihen etteivät ota sinua töihin?

      Jos he ovat vaivautuneita niin he eivät vaikuta kovin "vastustuskykyisiltä" jos vaikka vähän tarkemmin haluaisit heiltä tivata syytä tekemäänsä ratkaisuun.

    • parempaa!

      Unohda tollaset sairaat valtapelikartellit; ansaitset paljon parempaa!

      Älä edes ajattele suostuvasi töihin paikkoihin, joissa vallan makuun päässeet narsistipomot tai muuten ammattitaidottomat "johtajat" pyörittävät pelejään.. usko tai älä, niin myös terveitä ja ammattitaidolla johdettuja työpaikkoja on --ihmiset vaan suostuvat vähempään, kun eivät tiedä paremmasta.

      Pää pystyyn ja selkä suoraksi : )! Kun jatkossa katselet työ- tai opiskelupaikkoja -tai mitä tahansa- , niin ajattele niinpäin, että SINÄ olet se, joka VALITSEE mihin HALUAA ja mihin ei.. ja siis työpaikkoihin erityisesti menet katsomaan, olisiko HEILLÄ tarjottava jotakin SINULLE --jos vähänkin on merkkejä ammattitaidottomasta johtamisesta/ vallankäytöstä, niin nosta kytkintä saman tien. Varmasti löydät paikkasi, kunhan et suostu vähempään, kuin mitä oikeasti haluat ja minkä arvoinen olet : )!

      • diifpkmeyyu

        "Ansaitset parempaa" kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta monellakaan alalla!

        Voit toki "Ansaita parempaa", mutta et silti saa työpaikkaa.

        Jos olet alalla, jossa on kova työvoimapula ja tiukat kelpoisuusehdot, voit todella valita työpaikkasi. Tai jos olet työssä ja vaan katselet mahdollisesti parempaa.

        Mutta jos olet työtön ja työpaikkoja on vähän, tilanne on ihan erilainen. Jos menet haastatteluun nokka pystyssä ja rupeat esittelemään tolkuttomia vaatimuksia, et varmasti saa työpaikkaa.

        Jotta asia ei helpottuisi, niin et yleensä saa työpaikkaa myöskään niin, että menet sisään nöyristellen! Tunne itsesi ja arvosta itseäsi, mutta älä rupea ylpeäksi.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että jos haastattelussa vastapuoli tuntuu yhtään vastenmieliseltä, niin kannattaa jättää se paikka väliin ja kieltäytyä, vaikka paikkaa tarjoaisivatkin. Jos vaan suinkin on varaa!


    • mastercrom

      Mutta jos olet sekoillessasi tehnyt huonoa jälkeä niin kyllä se jää kummittelemaan. Koska uutta henkilöä palkatessa kuuluu asiaan että soitetaan ja kysellään miten hän on pärjännyt viime töissä. Ja jos jälki on ollut yhdessä paikka huonoa ja toisella hakijalla on puhtaat paperit, niin tiedät kenet laki velvoittaa palkkaamaan.

    • bye bye raksa

      olin yhdessä rakennusfirmassa töissä nuorempana ja siellä oli myös työnjohtajan poika ja hänen tyttöystävänsäkin. No tämä tj;n poika ei tehnyt töitänsä vaan oli omilla "tauoilla" mm. kävin muijansa kanssa leffassa jne. No tietenkin minä sain kaikki paskat niskaan ja tj väitti että minä se laiska olen kun sanoin hänen poikansa touhuista, no oman duunin lisäksi sain tehdä tuon pojankin. Työnjohtaja teki poikansa tuntilapun ja merkkasi joka päivälle 12 tuntia, tuo jätkä ei ollut edes 7 tuntia töisä päivässä ja senkin ajan oli ihan jossain muualla kuin rakennustyömaalla!

      Minusta tuntuu että työhaastateluissa minua kohdellaan kuin olisin se laiska, entinen tj pitänyt huolen etten enään ikinä rakennusalalla työllisty vain siksi kun sanoin mielipiteeni hänen pojan työnteosta.

      • haloo heiii

        kun on mokannu pillerihuuruissa ja yrittää vierittää syyn työkaverin niskoille...


    • ghdfjkdfgdfg

      Ei ole mahdollista pitää tämäntyyppisiä listoja, eikä ne ole edes sallittuja. Sehän tarkoittaisi että meillä on joku ottanut tuomarin oikeudet ja kyennyt kaventaan kansalaisoikeusia yli kaiken oikeusjärjestelmän. Sama pätee työvoimatoimistoon. Ei heilläkään ole oikeutta luokitella asiakkaitaan loppuiäkseen. Mikä oikeus siinä toteutuisikaan. Ei mikään. Ihan selvä on se että reaalielämässä kaikkie ei aina onnistu kaikkien kanssa ja kenen tahansa toimintakyky saattaa monen syyn vuoksi vaihdella.

      Se, että töitä ei ole, on enemmän kuin tavallinen asia. Työttömyys saattaa kestää vuosikymmeniä. Se vaivautuminen johtuu muista syistä. Vaivautuminen on normaalia ja tavallista. Se mitä muut meistä kuvittelevat saattaa olla ihan mitä vaan. Vasta myöhemmin joskus selviää kuinka hulluihin tyyppeihin sitä on tullu luotettua.

      Sinun ei pidä vannoa mitään kenellekään. Jos töitä on, teet sen ihan normaalilla tavalla. Työnantaja ei ole sen kummempi ihminen täällä kuin kukaan muukaan, ei entiset eikä uudet.

      • pate--20

        Vähän pahasti skitsofrenikon oireita, hoida itsesi ensiksi kuntoon ja sitten työn hakuun.


    • sdfghkjhgfd

      Nimittäin, jos olet rehellinen ja kerrot ongelmista joita sinulla on ollut. Hakijoita on kuitenkin mistä valita. Nuo samat kahjot muuten myös vihaavat työttömiä, eli ei ole mitenkään hyvä. Toisaalla haukkuvat ja toisaalla sanovat, että kyllä tekevälle töitä riittää. Paras vaan jättää omaan arvoonsa ja yrittää nauttia vapaudesta jota rikkaatkin tavoittelevat.

    • siia75

      Kyllähän työnantajat nykyään soittavat entisille työnantajille ja kyselevät rekrytoitavasta tietoja. Paras keino on olla itse rehellinen. Itse olen antanut suosittelijoiksi ne firmat joissa asiat on menneet hyvin ja sanonut suoraan että eräästä paikasta on turha suosituksia kysellä kun emme tulleet pomon kanssa toimeen... Useinkin ihmisillä on jokin pieleen mennyt duunikokemus takanaan, ei sen tarvitse koko uraa kaataa. Entistä työnantajaa ei kannata tietenkään haastattelussa haukkua eikä sen kummemmin sisältöön puuttua, ainoastaan napakasti sanoa että se ei ollut paras paikka sinulle etkä sinä sinne - ja siksi oletkin työnhaussa etsimässä sitä omaa juttuasi!

      • dfghkjhg

        Ehkä liika napakkuus voi vähän säikäyttää....


    • Matti Viikate

      Niin kyllahan se vahan voi vaikuttaa, mita sinulle oli aiemmin kaynyt. Mutta todennakoisesti kuitenkin saat viela jostain toita, riippuu toki vahan mika on ala jolla toimit, ja mika tarkalleen ottaen oli vahinkosi. Joillain aloillahan ei tietenkaan mokaamisen jalkeen ole enaa asiaa takaisin. Siis jos vaikka armeijassa tai poliisi toissa mokailee tai vastaavaa, niin voi olla etta tyot loppuvat ihan pysyvastikin. Sionulla ei tosin tasta ollut kyse mutta kuitenkin. http://mattiviikate.newsvine.com/

      • I know

        kertoa sinusta mitään negatiivista tai kirjoittaa suosituksiin MITÄÄN nagatiivista sinusta. Jos hän on kertonut sinusta muille, joka ei ole hänen esimiehensä, hänellä ei ole mitään oikeutta panetella sinua jollekin toisen työpaikan esimiehelle. Otappa selvää omista oikeuksistasi ja onko ex-esimiehesi tehnyt virkavirheen, jos näin on tapahtunut.


      • Voimia sinulle
        I know kirjoitti:

        kertoa sinusta mitään negatiivista tai kirjoittaa suosituksiin MITÄÄN nagatiivista sinusta. Jos hän on kertonut sinusta muille, joka ei ole hänen esimiehensä, hänellä ei ole mitään oikeutta panetella sinua jollekin toisen työpaikan esimiehelle. Otappa selvää omista oikeuksistasi ja onko ex-esimiehesi tehnyt virkavirheen, jos näin on tapahtunut.

        Tällaisia mustia listoja on olemassa. Varmimmin listalle pääsevät tiedostavat ihmiset, jotka eivät kulje massan mukana. Se on osa suurta järjestelmää. Tiedän, että monille on vaikea uskoa tätä, mutta aikomukseni ei ole saada ihmisiä uskomaan. Joten pliis, älkää haukkuko vainoharhaiseksi tms. Minä tiedän mistä puhun. Vastaaan vain siksi, että haluan toivottaa jaksamista ja uskoa. Onneksi löytyy jonkin verran työnantajia, jotka eivät ole mukana tässä systeemissä.


      • Näinkin voi käydä
        I know kirjoitti:

        kertoa sinusta mitään negatiivista tai kirjoittaa suosituksiin MITÄÄN nagatiivista sinusta. Jos hän on kertonut sinusta muille, joka ei ole hänen esimiehensä, hänellä ei ole mitään oikeutta panetella sinua jollekin toisen työpaikan esimiehelle. Otappa selvää omista oikeuksistasi ja onko ex-esimiehesi tehnyt virkavirheen, jos näin on tapahtunut.

        Eihän se puhelu välttämättä osu edes työnantajalle. Olen ollut itse paikalla kuulemassa, kun työpaikan häirikkö, sairaalloisen vallanhimoinen, itselleen pomon aseman omin luvin ottanut ja koko työpaikan ilmapiirin typerillä valtakamppailuilla pilannut toimistosihteeri vastasi tällaiseen puheluun: "no se on sellainen hiljainen"... toivottavasti puhelu ei koskenut minua.

        Samainen toimistosihteeri piirsi työpaikan vuokaavioon pomojen ja työntekijäportaan välille itselleen ikioman kolon. Hän ei siis mielestään kuulunut työntekijäportaaseen vaan oli jonkinlainen väliportaan pomo. No toimistosihteeri ei tietenkään ole kenenkään pomo vaikka ihmisten palkat laskeekin. Mutta sepä ei estänyt tätä esittämästä mitä ihmeellisimpiä vaatimuksia ja komenteluja, jotka stressasivat ja raivostuttivat muita aivan hulluuteen asti. Henkilökunnan vaihtuvuus oli luonnollisesti erittäin suurta.

        Ikävä kyllä tämä samainen toimistosihteeri kirjoitti työtodistukset, hänellä kun oli pomon täydellinen luottamus (olivat ilmeisesti työtovereita jostakin menneisyydestä asti, ja tietenkin vanhempia sosiaalialan naisia molemmat). Kaverilla, joka oli mm. suunnitellut ja rakentanut (ei pelkästään asentanut) laitokseen nettikioskin sekä tietenkin opettanut muut järjestelmän käyttöön, luki työtodistuksessa "avustanut työpaikan atk-asioissa". Yritäpä siinä kehua itseäsi seuraavalle työnantajalle.


      • Realisti-dhady
        I know kirjoitti:

        kertoa sinusta mitään negatiivista tai kirjoittaa suosituksiin MITÄÄN nagatiivista sinusta. Jos hän on kertonut sinusta muille, joka ei ole hänen esimiehensä, hänellä ei ole mitään oikeutta panetella sinua jollekin toisen työpaikan esimiehelle. Otappa selvää omista oikeuksistasi ja onko ex-esimiehesi tehnyt virkavirheen, jos näin on tapahtunut.

        Ellei se edellinen työnantaja ole ollut niin hölmö, että on kirjoittanut jonkun negatiivisen kommentin paperille, et mitenkään voi todistaa tätä. Siinä ei mitkään "oikeudet" tai lakimiehet paina. Vain se, minkä voi yksiselitteisesti todistaa.

        Ja jos et voi todistaa jotakin asiaa, mutta yrität siitä huolimatta, olet entistä pahemmassa lirissä. Ehkä yksittäisen hairahduksesi lisäksi olet myös valehteleva häirikkö!


    • tutkijattt

      laki muistaakseni kieltää toisen ihmisen mollamisen.
      Se on laitonta kertoa toisesta ihmisestä mitään mustamaalaavaa!!!

    • Yrittäjä itsekin

      Ei yhdelläkään yrittäjällä/ yritys pomolla ole tuollaista valtaa, ainakaan Suomessa. Tutuilleen ( siis muille yrittäjille jotka tuntee) on voinut sinusta puhua ja ehkäpä sanoo muille työnantajille (jotka esim hänelle soittavat ja kysyvät palkkaisiko sinut uudelleen) että sinua ei kannata palkata, mutta muuhun ei pysty vaikuttamaan.

      • tiedän sen

        Tuollaisia mustamaalaajia on olemassa. He kyllä järjestävät asiat niin, että et varmasti saa paikkakunnalta minkäänlaista työtä. Yleensä näin tapahtuu hieman pienemmillä paikkakunnilla.


      • Autokauppias evp.

        Kyllä tietynlainen viidakkorumpu toimii yrittäjien keskuudessa, ei sitä voi mitenkään kieltää. Kyllä minullekin on soitettu monasti iltasella jonkun toisen yrittäjän taholta "luottamuksellisesti", oli sitten kyse työntekijästä, asiakkaasta, vuokralaisesta tms. Suomi on pieni maa, monet yrittäjät ovat verkostoituneet ja kyllä mitääntekemätön työntekijä tulee äkkiä tietoon ja vastaavasti myös pätevä kaveri, ei siinä mitään mustia listoja tarvita. Itsekin olen joutunut muutaman kerran tiedustelemaan joidenkin henkilöiden luotettavuutta ja varsin hyvällä menestyksellä vieläpä. Vaikka autokauppiaalle kehittyykin vuosien aikana melkoinen ihmistuntemus, on syytä joskus tarkistaa omat epäilynsä.

        Alkuperäiselle kysyjälle ja aloittajalle kerrottakoon opettavainen tarina. Olin opiskeluaikanani harjoittelijana suuressa osuustoiminnallisessa liikkeessä ja olin erään vanhemman myyjän kanssa samalla kassanäppäimellä. Jostain syystä tuo työkaverini sai päähänsä kavaltaa kassasta melkoisen summan (itse olin onneksi juuri tuon päivän aivan muissa tehtävissä) ja siitä alkoi melkoinen tivoli. Seurasi lukuisia poliisikuulusteluja ja työkaverini pidätettiin, lopullista selvyyttä asiaan ei kait koskaan tullut kuitenkaan, mutta... mitään järjellistä työpaikkaa tälle kaverille ei enään sen jälkeen järjestynyt sinnikkäistä yrityksistä huolimatta. Nimen vaihto ja muutto totaalisesti toiselle paikkakunnalle olisi ehkä auttanut jotenkin tuossa tilanteessa.


      • Jouko Ruohio
        tiedän sen kirjoitti:

        Tuollaisia mustamaalaajia on olemassa. He kyllä järjestävät asiat niin, että et varmasti saa paikkakunnalta minkäänlaista työtä. Yleensä näin tapahtuu hieman pienemmillä paikkakunnilla.

        Kyllä se menee näin. Jos olet ollut työnantajallesi mitenkään harmillinen, niin muistavat kyllä ja kertovat kaikille lähipiirissä oleville. Itse olin tunnollinen työntekijä vuosia. Kuuntelin työnantajani vittuilua ja valehtelemista hiljaa ja yritin tehdä työni 100% hyvin. Ei onnistunut, Seitsemän hankalan vuoden jälkeen irtisanouduin, koska henkiset voimani olivat lopussa. Rupesin kuitenkin pian tämän jälkeen etsimään vastaavaa työtä viereiseltä paikkakunnalta. Tämän seurauksena minulle jopa soitettiin ja pyydettiin töihin pikaisesti. Haastatteluun mennessä ilmeisesti kuitenkin oltiin oltu puhelinyhteydessä entiseen työnantajaani, joka oli sanonut, että tulen töihin viinanhajuisena krapulassa. Olin kyllä kova ottamaan viikonloppuisin siihen aikaan, mutta mielestäni se ei työtäni haitannut. Jos olin lauantaina alkoholia ottanut niin mielestäni en enää maanantaina sille haissut. Haastattelu meni niin ,että olisin saanut työpaikan. Kaveri sanoi, että pitää olla sen verran selkärankaa , ettei viinanhajuisena töihin tule. Sanoin että en ole kiinnostunut kyseisestä työpaikasta. Luonteeni on tämän jälkeen myös muuttunut sellaiseksi, että en kestä vittuilua tippaakaan. Olen ollut kyllä työpaikoissa tämän jälkeenkin, mutta kokoajan rupeaa vituttamaan epäkohdat ja esimiesten epäasiallinen käytös, joten annan tulla nykyään takaisin heti kun siltä tuntuu, Olen varma että olen mustalla listalla. Näin se vaan menee, Niin makaa kuin petaa. Kaikilla teoilla on seuraukset. Ajattelen itse niin, että pitää olla munaa pistää kampoihin. Maksan siitä kovaa taloudellista hintaa juuri nyt, mutta voin kuitenkin kulkea pää pystyssä. Oikeudenmukaisuus!!! Eläkää sen mukaisesti.


    • on

      se on. Myös toimin samoin kuten pomosi.
      Jos olen todennut ihmisen kelvottomaksi
      työhön, takaan ettei muitakaan paikkoja saa.
      Esimerkkejä löytyy.

      • työnantaja

        Olen ollut 33 vuotta yrittäjä, työnantaja, ja palkannut tänä aikana parisataa työntekijää. Kukaan ei ole jäänyt palkkaamatta kenenkään toisten kertomien takia. Ethän vain itse kuvittele, että toiset ovat varauksellisia suhteesi, Jos näin kuvittelet, syntyy se varauksellisuus äkki'ä siinä tilanteessa. Kuittaa ja nollaa vanhatasiat omassa päässäsi ja tartu tilaisuuksiin, ole oma itsesi, ole ilonen ja ole aito. Mutta muista olla rehellinen jos sinulta asioista kysytään, rehellisyys maan perii. Varmasti saat vielä työtä, mutta pitää muistaa, tänään sitä ei vain heti kaikille ole. Onnittelut, että olet saanut asiat kuntoon, kaikkea hyvää elämääsi, ja uskoa tulevaisuuteen.


      • en muista mikä oli
        työnantaja kirjoitti:

        Olen ollut 33 vuotta yrittäjä, työnantaja, ja palkannut tänä aikana parisataa työntekijää. Kukaan ei ole jäänyt palkkaamatta kenenkään toisten kertomien takia. Ethän vain itse kuvittele, että toiset ovat varauksellisia suhteesi, Jos näin kuvittelet, syntyy se varauksellisuus äkki'ä siinä tilanteessa. Kuittaa ja nollaa vanhatasiat omassa päässäsi ja tartu tilaisuuksiin, ole oma itsesi, ole ilonen ja ole aito. Mutta muista olla rehellinen jos sinulta asioista kysytään, rehellisyys maan perii. Varmasti saat vielä työtä, mutta pitää muistaa, tänään sitä ei vain heti kaikille ole. Onnittelut, että olet saanut asiat kuntoon, kaikkea hyvää elämääsi, ja uskoa tulevaisuuteen.

        Kiitos sinulle kannustuksesta. Mukavaa nähdä asialliasiakin työnantajia näillä palstoilla. Itse kirjoitinkin tuonne ylemmäksi, että sain potkut koeaikana todennäköisesti sukupuoleni takia, valitsijat ja kentällä työskennelleet olivat asiasta eri mieltä ja lopulta valitsijat taidettiin saada pienillä valheilla sanomaan minut irti. Sain silti töitä myöhemmin, vaikka olin rehellinen koeaikapotkuista. Joskus ei vaan satu oikeaan paikkaan. Jotenkin voisi uskoa, että sinulla ei ole työvoimapulaa?


      • Armas12

        Eli tekisit asiasta henkilökohtaisen. Viet toisen elämänedellytykseltä pohjan? Entä jos ajan kuluttua kiusattu päättää tehdä lopun kaikesta? Eliminoi itsensä lisäksi sut?
        Viisasta on lopettaa tuollaiset puheet alkuunsa niin saa kulkea kadulla kaikessa rauhassa.


    • Turvatoimi vain

      Työnantajat sattuvat useimmiten tuntemaan toisensa. Meidän alalla listoja on pidetty vuosia. Ne lähetetään sähköpostitse koko Suomeen.

      • fisidid

        Minä en itse ole listoihin törmännyt, mutta muistelisin, että terveydenhoitoalalla nimenomaan on nämä listat LAKISÄÄTEISINÄ! Jos tekee hoitovirheen ja/tai käyttää työpaikan lääkkeitä päihtymystarkoituksessa ja/tai muuten on joku alkoholi-/huumeongelma, siitä tulee rekisteriin merkintä. Ja se siitä sitten, pakko vaihtaa alaa.

        Ymmärsin, että alkuperäisen viestin kirjoittaja nimenomaan oli terveydenhoitoalalla.
        Paino sanalla OLI.


    • Jos viestini helpottaa Sinua yhtään, olen siitä todella onnellinen.

      Olin omasta mielestäni pitkään, 12 vuotta, samassa työpaikassa vakituisena työntekijänä. V. 2006 yksityiselämäni alkoi mennä syöksykierteen omaisesti alamäkeä. Jouduin kärsimään nyttemmin ex-puolisoni järkyttävästä mustasukkaisuudesta ja henkisestä väkivallasta.

      Tuo helvetti näkyi tietenkin myös työelämässäni. Koetin kaikkeni, että olisin voinut pitää pahanolon omanani, mutta epäonnistuin siinä täysin. Työpäivän aikana pysyi työpisteessäni, koska en kerta kaikkiaan jaksanut osallistua kollegoiden eli naisenemmistön harjoittamaan juoruiluun. Osallistuin vain ja ainoastaan pakollisiin illanistujaisiin, mutta kaikesta muusta vetäydyin tyystin.

      Mitä siitä seurasi? Se, että eräänä päivänä työpisteeseeni marssi kanssani samassa asemassa oleva kollegani yhdessä yhteisen pomomme kanssa. Kollegani aloitti haukkumiseni siitä, kuinka huono työntekijä olen työyhteisössämme. En osaa tehdä töitäni ja jos ne teen, on saannos täyttä p-aa. Rikoin poissaolollani työyhteisömme ilmapiiria ja näin ollen voisin nostaa kytkintä mahdollisimman nopeasti. Rukoilin katseellani pomolta tukea, mutta aivan turhaan. Miespomoni, (mittaa n. 190 cm), seisoi naiskollegani, (mittaa n. 163cm) takana aivan hiljaa ja liikkumatta. Myöhemmin käymissäni keskusteluissa työsuojeluvaltuutetun kanssa hän totesi, että pomoni rikkoi tässä tilanteessa virkavelvollisuuttaan. Hänen olisi pitänyt kyseisessä tilanteessa olla sovittelevana osapuolena; ei sivustaseuraajana.

      Eni vei; minua kehoitettiin "lämpimästi" siirtymään sairauslomalle, jonka teinkin. Mutta arvaa, mitä tapahtui sillä aikaa? Henkilökohtaiset työtavarani koottiin laatikoihin ja toimitettiin kaupunkimme (Varkauden kaupungin) purettavissa oleviin hometiloihin odottamaan päivää parempaa. Ovet entiseen työyhteisööni suljettiin silmieni edessä totaalisesti. 12 vuoden työhistoria vedettiin yhden sairauslomani aikana paskaveden mukaisesti viemäristä alas.

      Mitä tästä on seurannut minulle? Näen jatkuvasti, n. 2-3 kertaa kuukaudessa, painajaisia naiskollegasta ja pomostani. Joudun käymään viikottain terapiassa asian johdosta ja lääkärin mukaan asia tulee jatkumaan tällaisena pitkään.

      Mitä minulle kuuluu tänään työn puolesta? Olen aloittamassa 2.8.2010 saman kaupungin sisällä toimet toisessa työpisteessä ENTISEN POMONI LÄMPIMIEN TYÖSUOSITUSTEN JOHDATTAMINA!!!! Olen kuulemma ensiluokkainen työntekijä, johon voi aina luottaa. Työni teen kuulemma ensiluokkaisesti, eikä valittamisen sijaa ole missään... Uskomaton puhetta mieheltä, jolla "ei ollut munaa" puolustaa minua pikkuisen kollegapirun edessä.

      Tähän loppuun voisin totea vanhan isoäitini mukaan: Se on herroilla aivan sama, mikä pää ruplattaa. Samaa paskaa sieltä kuitenkin tulee. Eli; tarinani on hieman eri kuin sinulla, mutta kohtelu loppupelissä aivan sama. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista! Toivotaan, että lopussa kiitos seisoo ja paha saa aina palkkansa.

      • ei saa tehdä noin

        Mun mielestä työntekijän muustamaalaaminen on laitonta työsuhteen päätyttyä. Ei ole asiallista käytöstä työnantajaltasi tuollainen työnsaannin vaikeuttaminen. Mun mielestä työtuomioistumilla on sellainen joku palvelu/ neuvontanumero. Kuulutko liittoon? Jos tilanteesi on tuollainen ei liene asian selvittämisestä mitään haittaakaan. Varaa myös aika erikoistyövoima neuvojalle ja mieti hänen kanssaan mitä voisit tehdä asialla. Sun täytyy varmaan ottaa dokumentit tuosta tilanteestasi sinne mukaan eli lekurintodistuksia ym.


    • pawilon

      Jokainen mielestäni ansaitsee toisen mahdollisuuden. Tästä mun viestistä ei paljoa apua ole, mutta tsemppiä ja onnea elämällesi.

    • 345434343

      Hyvin voi olla että ainoa keino olisi "muutto muualle". Toisaalta työnantajat saattavat soittaa entiseen paikkaan ja kysellä että kukas se olikaan tämä tyyppi... Eli vaikeuksia tulee olemaan mutta sinnikkyyden luulisi palkittavan.

    • TakkuTakiainen

      sä kerrot niin vähän tietoja (ymmärrettävästi) etä on mahoton sanoa mitään.
      "mm.vanhat käsittelemättömät asiat/traumat vaikuttivat suuresti elämääni"

    • saa niitä töitä

      Ehdottaisin maiseman vaihtoa ja että käyt ihan firmassa asti kysymässä niitä töitä. Itse en koskaan ole soittamalla tai papereita lähettämällä saanut töitä.

      Luulen kyll että jonkun sortin yhteistyötä työnantajat tekee, kun sain tehtyä yhteen työn antajaa hyvän vaikutuksen niin ei ole töiden saaminen ollu ongelma vaikka useammassa firmassa olenkin ollut sen jälkeen opiskelujen takia. Sanotaanpa nyt tohon vielä että kyseinen työnantaja oli työnjohtajakin eli näki mun työnlaadun mitä yleensä työn antaja ei suoranaisesti nää.

    • Vain suoraan

      Mitähän töitä teit? jos olit hoitoallalla niin tekosi ja seuraukset ovat varmasti pysyvät ja varmasti itsekkin ymärrät miksi....
      Siellä kun ei voi oikein ottaa riskejä kun kyse toisten elämästä ja terveydestä. Sekä ongelmasi osa joka päiväisessä työssäsi. Ihminen kun on heikko jonkun asian suhteen tilaisuus tekee sen liian helpoksi sortua siihen uudestaan. Alkoholistikaan ei mene Alkoon töihin jos haluaa pysyä kuivana ja eikä otetakaan.

      • Vain suoraan

        ... Näyttää täällä kaikki mutkin väärin ymmärretyt työttömät laittavan syyn työnantajien niskoille.... viddu menkää nyt peilin eteen katsomaan miksi olette kortistossa. Varmasti yksittäis tapauksia on jotka ovat asiaan liittyviä, mutta villi veikkaukseni on että näistä valittajista ja ymmärtäjistä 90 % voi katsoa peilin. oman työnsä laatua ja sosiaalista sopivuutta ajatellen. Tuolla lähiöbaareissa on kovasti niitä jostka olleet 15 vuotta työttömänä ja peruskolu pohja jos ei keskeytynyt sekin ja tietävät aina kaiken ja osaavat kaiken.... ai niin milloinkahan viimmeksi muuten tein jotakin muuta kuin istuin baarissa ja pistin tökärit juomaan.....


      • Esimies minäkin
        Vain suoraan kirjoitti:

        ... Näyttää täällä kaikki mutkin väärin ymmärretyt työttömät laittavan syyn työnantajien niskoille.... viddu menkää nyt peilin eteen katsomaan miksi olette kortistossa. Varmasti yksittäis tapauksia on jotka ovat asiaan liittyviä, mutta villi veikkaukseni on että näistä valittajista ja ymmärtäjistä 90 % voi katsoa peilin. oman työnsä laatua ja sosiaalista sopivuutta ajatellen. Tuolla lähiöbaareissa on kovasti niitä jostka olleet 15 vuotta työttömänä ja peruskolu pohja jos ei keskeytynyt sekin ja tietävät aina kaiken ja osaavat kaiken.... ai niin milloinkahan viimmeksi muuten tein jotakin muuta kuin istuin baarissa ja pistin tökärit juomaan.....

        Meillä on jatkuvasti töissä n. 200 työntekijää, suurin osa vakinaisia. Joskus työntekijän kyllä kannattaisi katsoa itseään peiliin, syy ei aina löydy sieltä esimiehestä. Joillekin ei mikään sovi, tapa puhua toisille työntekijöille, asiakkaille että esimiehille on aivan ala-arvoista ja kaikista mahdollisesta työstä luistetaan niin paljon kuin vain voidaan.


    • kommentteja

      Minusta tuollainen pomo on sairas. Valitettavasti suomessa riittää tuollaisia pomoja. Onneksi on hyviäkin. Mutta tuntuu että hyvät on harvassa valitettavasti.

      Tsemppiä sinulle ja jos et suomesta löydä töitä, niin laita katse ulkomaille. Monissa maissa on paljon paremmat työolot ja ympäristöt. Kannattaa ainakin katsella vaihtoehtoja. Mutta toki kannattaa olla tarkkana noissakin. Siis sopimusten ym muiden kanssa ja toki työpaikankin suhteen.

    • .

      Et ole asiasi kanssa harvinaisuus vastavaa kohtelua tule siitäkin kun haet lomarahoja oikeusteitse ja kun piirit on pienet ja samat harrastukset isännillä.

    • perkele6

      älä mieti asiaa ei täällä muillakaan ole töitä (oma firma nurin )myy talo tai jos osake jaosta ulkomailta
      talo halvalla ,ei suomeen kannata maksaa veroja ,antaa ulkomaalaisten nyt tehdä ne työt suomessa ,
      ja ei ole olemassa mitään mustaa listaa ,tiedän kokemuksasta

      • iutuyrjydhd

      • asdfghjkjhg
        iutuyrjydhd kirjoitti:

        http://www.travian.fi/?uc=fi3_1355

        Noista homoiluista ei ole kuin harmia.


      • alkuperäinen kirjoit
        asdfghjkjhg kirjoitti:

        Noista homoiluista ei ole kuin harmia.

        Kiitoksia vain vastauksista,niin asiallisista ja neuvovista kuin asiattomista. Hakemuksia on lähetetty ja työtä on johtamistehtävistä tarjottu. Hyvät arvosanat aiemmista opinnoista auttoivat paljon ja suhteet tiettyihin henkilöihin. Ala vaihtuu hieman,mutta silti halua tehdä kyseistä työtä löytyy.


    • Anonyymi

      👍Kohtalo toveri

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe