Keskiluokkaisuus on minulle vieras

sffasasf

Satuin syntymään köyhään ongelmaperheeseen keskiluokkaisessa maassa - yksi lukuisista syistä miksi olen ajautunut yksinäisyyteen. Mulla on todella vaivaantunut olo keskiverto suomalaisnuorten kanssa. Esimerkiksi kerran teininä muutama keskiluokkainen kaverini alkoivat kertomaan toisilleen minkä yhtiöiden osakkeita heidän isänsä ovat hankkineet heille. Olin siinä kolmantena pyöränä ja toivoin keskustelunaiheen vaihtuvan. Olisin tietysti voinut osallistua keskusteluun ja kertoa isäni olevan alkoholistihoitolassa persaukisena.

Kerran eräässä toisessa porukassa keskustelu ajautui mielenterveysongelmiin. Eräs tyyppi kertoi, että hänen kaverinsa äiti oli seonnut ja joutunut hoitoon. "Kelatkaa milt se tuntuu ku oma mutsi flippaa," eräs kommentoi. "No älä!" tarinan kertonut tyyppi vastasi. Itse pysyin hiljaa. Olisin tietysti voinut osallistua keskusteluun ja kertoa eräästä perheenjäsenestäni, joka oli jo vuosia kärsinyt mielenterveysonelmista ja ollut pitkiä jaksoja suljetulla.

En ole yhteensopiva tämän keskiluokkaisen yhteiskunnan kanssa. En ymmärrä mistä tässä on kyse. En jaa toisten arvoja.

En ymmärrä miksi ihmiset pukevat aamulla siistit vaatteet päälle ja ajavat aamuruuhkassa töihin. En kumarra talouskasvulle enkä tarvitse montaa tonnia kuussa. Muutama satanen sossusta riittää. Minusta on parempi olla piikki tämän talousmallin lihassa kuin olla osa sitä. Kaltaiseni sossupummit tekevät palveluksen koko ihmiskunnalle hidastamalla tuota pyhistä pyhintä talouskasvua.

En ymmärrä miksi toiset nuoret miehet menevät armeijaan. En kuulu tähän yhteiskuntaan joten en jaa toisten tahtoa puolustaa sitä.

En ymmärrä keskiluokkaisten huolettomuutta ja onnellisuutta. En ymmärrä niitä korvasta korvaan ulottuvia hymyjä ja terveen ruskettuneita kasvoja. Miksi he hymyilevät? Tietävätkö edes itsekään? Onnellisista keskiluokkaisista minulle tulee mieleen onnellisesti läähättävä kultainen noutaja, joka on onnellinen vaistomaisesti tietämättä syytä miksi. Minusta elämässä on enemmän syitä olla surullinen kuin onnellinen. Minusta elämässä on enemmän syitä jäädä aamulla sänkyyn kuin nousta ylös.

58

1258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma unelma

on pakko vastata, että aikaisemmin minulla oli sama fiilis. Katsoin itse kaikkia ylöspäin ja kuvittelin olevani aivan luuseri. Vähitellen iän ja elämänkokemusten karttuessa ja oman elämän rakentuessa olen oppinut näkemään muut ihmiset ihan tavallisina kansalaisina. Ja itseni aivan tasavertaisena! Toisilla voi olla vähän enemmän rahaa, mutta ei ne kulissit aina kestä niilläkään. Jos ihailet keskiluokan ihmisiä niin yritäppä katsoa heitä sen sijaan ihan tavallisina taatelin tallaajina. Eikä sinun sukusi sinua määritä, voit aivan rauhassa keskittyä rakentamaan omaa elämääsi

• sffasasf

Et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Kirjoituksessani ei ollut kyse alemmuudentunteesta keskiluokkaisia kohtaan tai halusta olla keskiluokkainen. En halua olla keskiluokkainen ja koen olevani monessa suhteessa useimpia keskiluokkaisia parempi, sillä ajatteluni ei ole kahlittu normeihin.

Ymmärsit jostain syystä pointtini päinvastoin. Minä näen keskiluokkaiset ihan tavallisina kansalaisina, sillä keskiluokkaisuus on tavallista. En näe itseäni tavallisena kansalaisena.

• 23
        sffasasf kirjoitti:

Et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Kirjoituksessani ei ollut kyse alemmuudentunteesta keskiluokkaisia kohtaan tai halusta olla keskiluokkainen. En halua olla keskiluokkainen ja koen olevani monessa suhteessa useimpia keskiluokkaisia parempi, sillä ajatteluni ei ole kahlittu normeihin.

Ymmärsit jostain syystä pointtini päinvastoin. Minä näen keskiluokkaiset ihan tavallisina kansalaisina, sillä keskiluokkaisuus on tavallista. En näe itseäni tavallisena kansalaisena.

Mää sä köyhä kommarihippi töihin äläkä vikisi.Et tiiä taloudesta mitään

• _______
        sffasasf kirjoitti:

Älä viitsi. Viimeinen kappale kertoo jotain ihan muuta. Valehtelet itsellesi, ja tiedät sen. Vaikka eri alustalta ponnistetaan ja erilaisilla eväillä, niin yhdellä on ongelmia yhden asian kanssa ja toisella toisen. Korjaa itsetuntosi ja ota linssit pois päästä.

• _______
        _______ kirjoitti:

Älä viitsi. Viimeinen kappale kertoo jotain ihan muuta. Valehtelet itsellesi, ja tiedät sen. Vaikka eri alustalta ponnistetaan ja erilaisilla eväillä, niin yhdellä on ongelmia yhden asian kanssa ja toisella toisen. Korjaa itsetuntosi ja ota linssit pois päästä.

Linsseillä muuten tarkoitan ihmisiä ja elämänasennetta. Jos jollain on asiat hyvin, eikä hänen ole välttämättä tarvinnut rämpiä samoja soita kuin sinun, ei se tee hänestä välttämättä sen typerämpää, vaikkakin ehkä naiivimman.

• :((

Ja me teemme töitä että kaltaisesi sossupummit saatte ruokaa ja katon pään päälle. Kun sinulla ilmeisesti ei ole skitsofreniaa eikä muuta psykoottista sairautta ja fyysisesti olet suht koht terve, niin ota hyvä ihminen itseäsi niskasta kiinni ja elätä itsesi. Jos et tartte kuin muutama sata euroa kuussa niin mene varastotyöntekijäksi tai muuksi duunariksi vaikka osa-aikaa. Mutta ole nyt mies/nainen ja elätä itsesi äläkä ole yhteiskunnan riippakivi. Siinä ei ole mitään hienoa eikä ylvästä. Kulutusyhteiskunnalle voit sanoa piu paut ja poimia vaatteesi roskalavoilyta, mutta sen verran pitää ihmisellä olla itsekunnioitusta, että elättää itsensä resurssiensa puitteissa. Sossusta niiden pitäisi potkia sinut töihin tai lopettaa avustukset. Siis suurin osa kynnelle kykenevistä psyykkistä sairautta tai kehitysvammaakin sairastavista ihmisistä haluaa osallitua oman elantonsa hankkimiseen jos ei muuta niin suojatyössä.

• sffasasf

"Ja me teemme töitä että kaltaisesi sossupummit saatte ruokaa ja katon pään päälle."

Hyvä. Ymmärsit idean.

"äläkä ole yhteiskunnan riippakivi"

Kirjoitat kuin mikäkin talouskasvu-uskovainen. Olet kuin muurahainen, joka vaistomaisesti kantaa korsia kekoon tietämättä MIKSI. Miksi se keko pitää saada kohoamaan pilviin? Miksi sen keon pitää olla kokoajan jatkuvassa kasvussa? Miksi jokainen muurahainen pitää saada töihin? Nämä kysymykset eivät ole edes käväisset useimpien ihmisten päässä. Talouskasvu otetaan itsestäänselvänä totuutena.

"Siinä ei ole mitään hienoa eikä ylvästä."

Kirjoitat kuin kyseessä olisi jokin objektiivinen totuus. Sitä se ei kuitenkaan ole. Sinulle ja kaltaisillesi pummina eläminen saattaa olla alhaista, mutta kyseinen näkemys on vain osa teidän subjektiivista näkökulmaa. Minusta on hienoa ja ylvästä hidastaa talouskasvua. Anna minulle pätevä argumentti näkökulmasi puolesta äläkä oleta, että minä ottaisin kantasi itsestäänselvyytenä.

"Kulutusyhteiskunnalle voit sanoa piu paut"

Kiitos. Jään siis sossupummiksi. Jos nimittäin menisin esimerkiksi varastotyöntekijäksi tai muuksi duunariksi, niin kuin ehdotit, tukisin kulutusyhteiskuntaa. Nykyisessä talousmallissa ei voi olla tukematta kulutusyhteiskuntaa jos on töissä. Joitain mariginaalisia poikkeuksia kyllä on. Voisihan sitä esimerkiksi myydä roskamuovista rakennettuja veistoksia. Mutta pysytään kuitenkin realismin rajoissa.

Pelkästään se, että kumoat itse omat väittämäsi todistaa, miten oikeassa olen, ja miten vähän teikäläiset ovat yleensä pohtineet näitä asioita. Voisitko edes yrittää ajatella laatikon ulkopuolella vai onko se liikaa pyydetty?

• 356987536985221459
        sffasasf kirjoitti:

"Ja me teemme töitä että kaltaisesi sossupummit saatte ruokaa ja katon pään päälle."

Hyvä. Ymmärsit idean.

Kirjoitat kuin mikäkin talouskasvu-uskovainen. Olet kuin muurahainen, joka vaistomaisesti kantaa korsia kekoon tietämättä MIKSI. Miksi se keko pitää saada kohoamaan pilviin? Miksi sen keon pitää olla kokoajan jatkuvassa kasvussa? Miksi jokainen muurahainen pitää saada töihin? Nämä kysymykset eivät ole edes käväisset useimpien ihmisten päässä. Talouskasvu otetaan itsestäänselvänä totuutena.

Kirjoitat kuin kyseessä olisi jokin objektiivinen totuus. Sitä se ei kuitenkaan ole. Sinulle ja kaltaisillesi pummina eläminen saattaa olla alhaista, mutta kyseinen näkemys on vain osa teidän subjektiivista näkökulmaa. Minusta on hienoa ja ylvästä hidastaa talouskasvua. Anna minulle pätevä argumentti näkökulmasi puolesta äläkä oleta, että minä ottaisin kantasi itsestäänselvyytenä.

Kiitos. Jään siis sossupummiksi. Jos nimittäin menisin esimerkiksi varastotyöntekijäksi tai muuksi duunariksi, niin kuin ehdotit, tukisin kulutusyhteiskuntaa. Nykyisessä talousmallissa ei voi olla tukematta kulutusyhteiskuntaa jos on töissä. Joitain mariginaalisia poikkeuksia kyllä on. Voisihan sitä esimerkiksi myydä roskamuovista rakennettuja veistoksia. Mutta pysytään kuitenkin realismin rajoissa.

Pelkästään se, että kumoat itse omat väittämäsi todistaa, miten oikeassa olen, ja miten vähän teikäläiset ovat yleensä pohtineet näitä asioita. Voisitko edes yrittää ajatella laatikon ulkopuolella vai onko se liikaa pyydetty?

Ei tollasen sossu-pummin puheista kannata välittää

• ota happea!
        sffasasf kirjoitti:

Hyvä. Ymmärsit idean.

Maata ei huvita puolustaa, mutta maan pitää ruokkia ja vaatettaa sinut? Töihin ei viitsi mennä, koska vastustaa yhteiskuntaa, mutta samalla on riippuvainen yhteiskunnan tuesta ja nostaa "ilmaiset" rahat ilman omantunnon tuskia eli kusettaa yhteiskuntaa ja työssäkäyviltä otetaan korkeat verot, jotta sinua pitää elättää. Viestiisi vastannut kirjoittaja puhui täyttä asiaa

• sffasasf
        ota happea! kirjoitti:

Maata ei huvita puolustaa, mutta maan pitää ruokkia ja vaatettaa sinut? Töihin ei viitsi mennä, koska vastustaa yhteiskuntaa, mutta samalla on riippuvainen yhteiskunnan tuesta ja nostaa "ilmaiset" rahat ilman omantunnon tuskia eli kusettaa yhteiskuntaa ja työssäkäyviltä otetaan korkeat verot, jotta sinua pitää elättää. Viestiisi vastannut kirjoittaja puhui täyttä asiaa

"Maata ei huvita puolustaa, mutta maan pitää ruokkia ja vaatettaa sinut?"

En ole kertaakaan ilmaissut, että pitäisi. Jos päättäjät huomenna poistavat tuet mielenterveysongelmaisilta, en ala itkemään "Teidän pitää!!! Teidän pitää!!!". Ei tässä siitä ole kyse, hölmö.

"Viestiisi vastannut kirjoittaja puhui täyttä asiaa"

Ainoastaan talouskasvu-uskovaisen näkökulmasta. Tämä pieni "sivuseikka" lipsahtaa teidän mielestänne kokoajan.

• ota happea!
        sffasasf kirjoitti:

"Maata ei huvita puolustaa, mutta maan pitää ruokkia ja vaatettaa sinut?"

En ole kertaakaan ilmaissut, että pitäisi. Jos päättäjät huomenna poistavat tuet mielenterveysongelmaisilta, en ala itkemään "Teidän pitää!!! Teidän pitää!!!". Ei tässä siitä ole kyse, hölmö.

"Viestiisi vastannut kirjoittaja puhui täyttä asiaa"

Ainoastaan talouskasvu-uskovaisen näkökulmasta. Tämä pieni "sivuseikka" lipsahtaa teidän mielestänne kokoajan.

Etkö keksinyt parempia argumentteja? En ole talouskasvu-uskovainen, vaan tiedän sen että yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman työtätekeviä ihmisiä.

Sinä taas kuvittelet, että muut käyvät mielellään töissä vielä maksaen mahdollisimman korkeaa veroprosenttia, jotta sinä saat maata kotona ja vittuilla sinua ruokkivalle yhteiskunnalle? Eri asia on sairaat (myös mielenterveyssairaat) ketkä eivät pysty töihin, joille annettu apu ja tuki on perusteltua.

Kannattaa muuttaa 0-sosiaaliturvan maihin ja alkaa siellä laiskottelemaan. Luuletko, että ruoka tuodaan siellä lusikalla suuhusi, jos et mitään viitsi leivän eteen tehdä?

• sffasasf
        ota happea! kirjoitti:

Etkö keksinyt parempia argumentteja? En ole talouskasvu-uskovainen, vaan tiedän sen että yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman työtätekeviä ihmisiä.

Sinä taas kuvittelet, että muut käyvät mielellään töissä vielä maksaen mahdollisimman korkeaa veroprosenttia, jotta sinä saat maata kotona ja vittuilla sinua ruokkivalle yhteiskunnalle? Eri asia on sairaat (myös mielenterveyssairaat) ketkä eivät pysty töihin, joille annettu apu ja tuki on perusteltua.

Kannattaa muuttaa 0-sosiaaliturvan maihin ja alkaa siellä laiskottelemaan. Luuletko, että ruoka tuodaan siellä lusikalla suuhusi, jos et mitään viitsi leivän eteen tehdä?

"Sinä taas kuvittelet, että muut käyvät mielellään töissä vielä maksaen mahdollisimman korkeaa veroprosenttia, jotta sinä saat maata kotona ja vittuilla sinua ruokkivalle yhteiskunnalle?"

En todellakaan. Tiedän vallan hyvin, että talouskasvu-uskovaiset suhtautuvat erilailla ajatteleviin kuin muslimit muhammed-pilakuvien piirtäjiin.

"Kannattaa muuttaa 0-sosiaaliturvan maihin ja alkaa siellä laiskottelemaan."

Eihän kannata. Siellä ei nimittäin voi laiskotella.

"Luuletko, että ruoka tuodaan siellä lusikalla suuhusi, jos et mitään viitsi leivän eteen tehdä?"

En. Miksi luulisin? :D

• weltschmerz

Siellä minäkin elelen. Hyvää tekstiä ja fiksuja ajatuksia, jotka ovat omassakin päässäni pyörineet. Nyt ei mitään ihmeellistä analyysia pukkaa, mutta jokunen lohdun sana oli pakko antaa, ettei tämäkin ketju taantuisi pelkäksi pölkkypäiden mellastukseksi.

• Luuseri!

Tosin en tiedä onko yhteiskunnan "ulkopuolella" eläminen oma valintani vai ei. Minullahan on mt-ongelmia joiden vuoksi olen eläkkeellä vaikkei ikää ole vielä kovin paljoa.

Elämä meni siten että koulussa kiusattiin, töissä kiusattiin ja naapureidenkin taholta kiusattiin. Jossain vaiheessa sain tarpeekseni ja haistatin koko paskalle pitkät, sanoin suoraan mielenterveystoimistossa ja monissa muissa virallisissa instansseissa miltä tuntuu ja lopputuloksena oli eläke. Eli ne tunteeni olivat siis ns. sairaita. On sairasta pelätä ja vihata ihmisiä, senkin jälkeen että heidän taholtaan on saanut kokea pelkkä henkistä tuskaa.

Ilmeisesti kuuluu pitää kovastikin duunissa tavanomaisista ihmissuhdepelleilyistä että ei vaan vahingossakaan ole sairas. Pitää olla onnesta mykkä kun joku ämmä alkaa simputtamaan ja vittuilemaan harva se päivä. Kun raataa kahden edestä. Kun työ"kaveri" käy lähentelemään ja on niin avuton ja nuori ja tyhmä ettei saa sanottua että olepa saatana soikoon lääppimättä.

Lisätään soppaan vielä pari umpihullua kumppania joilla on omat ongelmansa, ja lopputuloksena on täysin tärähtänyt ihminen.

Tärähtäneisyydestä suurinta on ajautua yhteiskunnan ulkopuolelle ja VIIHTYÄ siellä, olla iloinen ettei enää edes töissä kiusata, koska ei tarvitse enää mennä töihin.

Te jotka tulette sanomaan että olisit vain pitänyt puolesi, niin sanokaa että millä ilveellä käydään sotaa itseä 20 v vanhempia ämmiä vastaan, tai esimiestä vastaan, jos em. taho on se joka kiusaa? Aletaan tapella jossain työsuojeluvaltuutetun taholla ja piina kestää ja kestää ja kestää...?

• oikeutta ihmisille
        Luuseri! kirjoitti:

Tosin en tiedä onko yhteiskunnan "ulkopuolella" eläminen oma valintani vai ei. Minullahan on mt-ongelmia joiden vuoksi olen eläkkeellä vaikkei ikää ole vielä kovin paljoa.

Elämä meni siten että koulussa kiusattiin, töissä kiusattiin ja naapureidenkin taholta kiusattiin. Jossain vaiheessa sain tarpeekseni ja haistatin koko paskalle pitkät, sanoin suoraan mielenterveystoimistossa ja monissa muissa virallisissa instansseissa miltä tuntuu ja lopputuloksena oli eläke. Eli ne tunteeni olivat siis ns. sairaita. On sairasta pelätä ja vihata ihmisiä, senkin jälkeen että heidän taholtaan on saanut kokea pelkkä henkistä tuskaa.

Ilmeisesti kuuluu pitää kovastikin duunissa tavanomaisista ihmissuhdepelleilyistä että ei vaan vahingossakaan ole sairas. Pitää olla onnesta mykkä kun joku ämmä alkaa simputtamaan ja vittuilemaan harva se päivä. Kun raataa kahden edestä. Kun työ"kaveri" käy lähentelemään ja on niin avuton ja nuori ja tyhmä ettei saa sanottua että olepa saatana soikoon lääppimättä.

Lisätään soppaan vielä pari umpihullua kumppania joilla on omat ongelmansa, ja lopputuloksena on täysin tärähtänyt ihminen.

Tärähtäneisyydestä suurinta on ajautua yhteiskunnan ulkopuolelle ja VIIHTYÄ siellä, olla iloinen ettei enää edes töissä kiusata, koska ei tarvitse enää mennä töihin.

Te jotka tulette sanomaan että olisit vain pitänyt puolesi, niin sanokaa että millä ilveellä käydään sotaa itseä 20 v vanhempia ämmiä vastaan, tai esimiestä vastaan, jos em. taho on se joka kiusaa? Aletaan tapella jossain työsuojeluvaltuutetun taholla ja piina kestää ja kestää ja kestää...?

Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Toiset viihtyvät yksin, toiset kaipaavat seuraa.

Hyvä ja mieluisa harrastus auttaa pitämään pään koossa. Hyötykasvien omatarveviljely voi olla sellainen. Ruukkutomaatit esim. kesäisin. Lukeminen on myös kivaa, samoin ruokien laittaminen. Unohtamatta ulkona metsässä vaeltamista, pyöräilyä, saunomista ja uimista.

Maailmassa on meneillään vallankaappaus liikepankkiirien toimesta. Tarkoitus on tehdä ihmisistä hammasrattaita eliitin setelinpainokoneisiin. Kaikki jotka sitä vastustavat leimataan mielenvikaisiksi ja ongelmaisiksi. Itsenäinen ajatteleminen on vaarallista - heille.

Kaikki nämä ovat nykyään vaarallista: kotikoulut, harrastusviljely, luontaislääkitys, uskonnot, perinteisten arvojen kunnioittaminen (koti ja isänmaa). Vaarallista heille, jotka haluavat yhden maailman - ja hallituksen.

Opi nauramaan sisäisesti näille tyhjille läpille:
        En halua hallitsematonta maahanmuuttoa -> Olet rasisti!
        En halua rokotetta flunssaan -> Olet uhka toisille ihmisille!
        En halua "vapaata seksuaalisuutta" -> Olet luuseri!
        En halua isoa taloa ja kahta autoa velkarahalla -> Olet köyhä!
        En halua raataa tulostavoitteiden takia -> Olet yhteistyökyvytön!
        En halua yhteisvaluuttaa -> Olet vanhanaikainen!
        En halua luottokorttia -> Saat maksaa käteisnostoista!

Haluathan maksaa lisää hiiliveroja? - Maailma pelastuu (hah!)
        Haluathan ostaa uuden auton, jotta siihen voi laittaa 10% etanolia? - Maailma pelastuu (hah!)
        Haluathan hallituksen risupaketin, jotta energian hinta nousee? - Ydinvoima säteilee (heh!)
        Haluathan tuulimyllyjä, jotta missään rannalla ei voi olla rauhassa suhinalta? - Maailma pelastuu
        Haluathan että lapsesi voivat osallistua rokotetestaukseen - ilman että tiedät asiasta?
        Haluathan uskoa, että olet mielenvikainen ja masentunut - ota litiumia ja elohopeaa se on hyväksi aivoillesi.
        Haluathan luopua eläkkeistäsi ja raataa lopunikääsi - kunnes kuolet työsi ääreen?

Jep, olen mahdollisimman omavarainen (="yhteiskunnan ulkopuolella") ja V-I-I-H-D-Y-N S-I-E-L-L-Ä.

• einiintavis
        Luuseri! kirjoitti:

Tässä tasapäistämisen maassa erilaisen ihmisen osa työporukassa on vaikea.Olen itsekin joutunut aikoinaan kiusaamisen kohteeksi hiljaisuuteni vuoksi.Pitäisi jaksaa kuunnella kaikenmaailman pälätystä työkavereiden ryyppäämisestä,parisuhdekuvioista,ulkomaanmatkoista,lapsen ummetuksesta ja pahan puhumista toisista selän takana.Ellet ota osaa noihin juttuihin olet outo.Erilainen olen,ehkä outokin joidenkin mielestä.Vai olenko vain joutunut vääriin piireihin?

• ????

Mikä siinä itsensä elättämisessä työllä on niin vaikeata, että sitä ei voi tehdä edes hampaat irvessä? Jos tarvitsee sen muutaman satasen niin ne pitäisi hankkia itse, eikä hakea luukulta. Se on tietysti eri asia, jos tarvitsee 0€/kk, niin silloin ei välttämättä kannata töissä käydä.

• sffasasf

Lisää talouskasvu-uskovaisten jorinaa. "Ne pitäisi hankkia itse". Lausutte noita opinkappaleitanne täällä kuin muslimit koraania. Monet teistä varmasti mielellään kivittäisivät minut vääräuskoisena jos vain laki sallisi.

• 18+4
        sffasasf kirjoitti:

Lisää talouskasvu-uskovaisten jorinaa. "Ne pitäisi hankkia itse". Lausutte noita opinkappaleitanne täällä kuin muslimit koraania. Monet teistä varmasti mielellään kivittäisivät minut vääräuskoisena jos vain laki sallisi.

itse olen jo ns. varttunut, mutta jaan ap-kirjoittajan inhon keskiluokkaista elämäntapaa kohtaan. En ymmärrä ollenkaan, miksi elämä pitäisi käyttää vain kuluttamiseen ja omistamisella ja statuksella pöyhkeilyyn.
        Olen ollut ikäni jokseenkin vähävarainen, tosin tehnyt kyllä töitä, mutta en tehokkaasti pyrkinyt vihreälle oksalle, ja teen töitä osa-aikaisesti.

Mutta: toisaalta ap:n kirjoituksen alta kuulostaa myös jonkinlainen masennus ja elämänrohkeuden puute. Hänen kannattaisi enemmän hankkia elämäänsä kiintoisaa sisältöä enemmän juuri vaihtoehtoisen elämäntavan alueelta, ja hankkia kaveripiiriään myös sieltä.

• 7kääpiötä
        18+4 kirjoitti:

itse olen jo ns. varttunut, mutta jaan ap-kirjoittajan inhon keskiluokkaista elämäntapaa kohtaan. En ymmärrä ollenkaan, miksi elämä pitäisi käyttää vain kuluttamiseen ja omistamisella ja statuksella pöyhkeilyyn.
        Olen ollut ikäni jokseenkin vähävarainen, tosin tehnyt kyllä töitä, mutta en tehokkaasti pyrkinyt vihreälle oksalle, ja teen töitä osa-aikaisesti.

Mutta: toisaalta ap:n kirjoituksen alta kuulostaa myös jonkinlainen masennus ja elämänrohkeuden puute. Hänen kannattaisi enemmän hankkia elämäänsä kiintoisaa sisältöä enemmän juuri vaihtoehtoisen elämäntavan alueelta, ja hankkia kaveripiiriään myös sieltä.

ajoin takaa ensimmäisesä vastauksessa. Joskus kateus ja tyytymättömyys voi aiheuttaa osattomuuden tunteen jolloin päättää hyljätä kaiken. Toinen vaihtoehto on yrittää löytää oma luovuutensa ja tapansa elää, tietenkin niin ettei vahingoita muita. Tsemppiä aloittajalle jotta löytäisi luovalla tavalla tuotteliaan elämän.

• mir0988752
        7kääpiötä kirjoitti:

ajoin takaa ensimmäisesä vastauksessa. Joskus kateus ja tyytymättömyys voi aiheuttaa osattomuuden tunteen jolloin päättää hyljätä kaiken. Toinen vaihtoehto on yrittää löytää oma luovuutensa ja tapansa elää, tietenkin niin ettei vahingoita muita. Tsemppiä aloittajalle jotta löytäisi luovalla tavalla tuotteliaan elämän.

Joo-o, että ihminen on arvokas vain koneena, että vitut tunteista ja huonosta olosta. Ei ku pitäis olla hyödyks yhteiskunnalle, joka sortaa erilaisia ihmisiä, esim. ''sossupummeja'' (monella on sellaisia ongelmia joista ei keskiluokkainen äpärä voi tietää mitään), maahanmuuttajia, tuotantoeläimiä ja kolmatta maailmaa jne. En tarkoita että työtätekevät ihmiset olisivat jotenki huonompia, ei he ovat samanarvoisia kuin työtätekemättömätkin. Minusta työ ei ole mitta ihmiselle. On paljon ammatteja jotka tuottavat kärsimystä, esim. teurastaja. Mutta niin, ihminenhän on niin paljon arvokkaampi kuin tuotantoeläin, että ihmisellä on oikeus kiduttaa ja riistä näitä mielensä mukaan. Voi helvetti. Olen huonolla tuulella ja vihainen, sen huomannee viestistä, mutta tällaisia mietteitä minulla on.

• fdfdfd
        sffasasf kirjoitti:

Työtä on ihminen tehnyt aina elääkseen. Ei sitä tuhat vuotta sittenkään istuttu omenapuun alla odottamassa omenan putoamista käteen ja sitten lähdetty mäkkäriin hampurilaiselle, kun ei enää jaksettu istua ja odottaa. Yhteiskunta pyörii sillä, että on työtä tekeviä ihmisiä. Mistä helvetistä käyt ne sossurahat hakemassa, jos ei sossuvirkailijat tee työtä? Vai omaksi huvikseenko ne siellä on sinua palvelemassa.

Kuuntele järkikommentteja: tee sen verran töitä, että elätät itsesi eli ole mies äläkä käy toisten kukkaroilla vain laiskuuden ja jonkun idealistisen utopian takia.

• dddddfdf
        mir0988752 kirjoitti:

Joo-o, että ihminen on arvokas vain koneena, että vitut tunteista ja huonosta olosta. Ei ku pitäis olla hyödyks yhteiskunnalle, joka sortaa erilaisia ihmisiä, esim. ''sossupummeja'' (monella on sellaisia ongelmia joista ei keskiluokkainen äpärä voi tietää mitään), maahanmuuttajia, tuotantoeläimiä ja kolmatta maailmaa jne. En tarkoita että työtätekevät ihmiset olisivat jotenki huonompia, ei he ovat samanarvoisia kuin työtätekemättömätkin. Minusta työ ei ole mitta ihmiselle. On paljon ammatteja jotka tuottavat kärsimystä, esim. teurastaja. Mutta niin, ihminenhän on niin paljon arvokkaampi kuin tuotantoeläin, että ihmisellä on oikeus kiduttaa ja riistä näitä mielensä mukaan. Voi helvetti. Olen huonolla tuulella ja vihainen, sen huomannee viestistä, mutta tällaisia mietteitä minulla on.

niin voin kertoa, että siinä ihanuudessa saa myös raataa ja eliitti vie rahat eikä raatajille jää mitään. Siinä vain diktatuuri leikkii sitä, että ei muka omista mitään. Todellisuudessa kahmii kaikki edut itselleen.

Mutta turha kait niitä sinulle on selittää ennen kuin olet kasvanut aikuiseksi

• ffffdfdfssdf
        sffasasf kirjoitti:

mielelläni jättäisin vain ne sossurahat maksamatta, kerran rahan maksajia niin halveksit.

• sffasasf
        fdfdfd kirjoitti:

Työtä on ihminen tehnyt aina elääkseen. Ei sitä tuhat vuotta sittenkään istuttu omenapuun alla odottamassa omenan putoamista käteen ja sitten lähdetty mäkkäriin hampurilaiselle, kun ei enää jaksettu istua ja odottaa. Yhteiskunta pyörii sillä, että on työtä tekeviä ihmisiä. Mistä helvetistä käyt ne sossurahat hakemassa, jos ei sossuvirkailijat tee työtä? Vai omaksi huvikseenko ne siellä on sinua palvelemassa.

Kuuntele järkikommentteja: tee sen verran töitä, että elätät itsesi eli ole mies äläkä käy toisten kukkaroilla vain laiskuuden ja jonkun idealistisen utopian takia.

Hyvin ennalta-arvattavaa jorinaa. Olin heti aloitusviestini kirjoittamisen jälkeen satavarma, että joku vastaa "mistä saat sossurahat jos toiset ei käy töissä". Se oli vain ajan kysymys.

"Työtä on ihminen tehnyt aina elääkseen."

Ei ole. Etkö ole koskaan kuullut työttömistä?

"Ei sitä tuhat vuotta sittenkään istuttu omenapuun alla odottamassa omenan putoamista käteen ja sitten lähdetty mäkkäriin hampurilaiselle, kun ei enää jaksettu istua ja odottaa."

Mitä ihmettä kuvittelet tuolla toteamuksella saavuttavasi? Mikä on argumenttisi? Tuossa ei nimittäin ole mitään argumenttia. Mitä sitten vaikka tuhat vuotta sitten ei käyty mäkkärissä?

"Yhteiskunta pyörii sillä, että on työtä tekeviä ihmisiä."

Kato! Säki huomasit! Mäki oon huomannu. Ei näytä kaatuvankaan ilman mun työpanostani.

"Kuuntele järkikommentteja: tee sen verran töitä, että elätät itsesi eli ole mies äläkä käy toisten kukkaroilla vain laiskuuden ja jonkun idealistisen utopian takia."

LOL! Ainoa idealistinen utopia on teidän työmuurahaisten suuri usko rajattomaan kasvuun. Kerrohan nyt mikä näkökulmassani on niin väärin. Kertaan: minusta on parempi olla piikki tämän talousmallin lihassa kuin olla osa sitä. Talouskasvu ei voi jatkua loputtomiin, koska se on riippuvainen luonnonvarojen tuhlaamisesta ja luonnonvarat ovat rajalliset. Miksi päätökseni olla talouskasvun hidasteena on sinusta niin kamala?

• fdfdfd
        sffasasf kirjoitti:

Hyvin ennalta-arvattavaa jorinaa. Olin heti aloitusviestini kirjoittamisen jälkeen satavarma, että joku vastaa "mistä saat sossurahat jos toiset ei käy töissä". Se oli vain ajan kysymys.

"Työtä on ihminen tehnyt aina elääkseen."

Ei ole. Etkö ole koskaan kuullut työttömistä?

"Ei sitä tuhat vuotta sittenkään istuttu omenapuun alla odottamassa omenan putoamista käteen ja sitten lähdetty mäkkäriin hampurilaiselle, kun ei enää jaksettu istua ja odottaa."

Mitä ihmettä kuvittelet tuolla toteamuksella saavuttavasi? Mikä on argumenttisi? Tuossa ei nimittäin ole mitään argumenttia. Mitä sitten vaikka tuhat vuotta sitten ei käyty mäkkärissä?

"Yhteiskunta pyörii sillä, että on työtä tekeviä ihmisiä."

Kato! Säki huomasit! Mäki oon huomannu. Ei näytä kaatuvankaan ilman mun työpanostani.

"Kuuntele järkikommentteja: tee sen verran töitä, että elätät itsesi eli ole mies äläkä käy toisten kukkaroilla vain laiskuuden ja jonkun idealistisen utopian takia."

LOL! Ainoa idealistinen utopia on teidän työmuurahaisten suuri usko rajattomaan kasvuun. Kerrohan nyt mikä näkökulmassani on niin väärin. Kertaan: minusta on parempi olla piikki tämän talousmallin lihassa kuin olla osa sitä. Talouskasvu ei voi jatkua loputtomiin, koska se on riippuvainen luonnonvarojen tuhlaamisesta ja luonnonvarat ovat rajalliset. Miksi päätökseni olla talouskasvun hidasteena on sinusta niin kamala?

Sinäkö olet sitä eliittiä, että SINUN ei tarvitse käydä töissä, kun SINUA ei huvita. Muut raatakoot sinun eteesi.

Olikos tuhat viettä sitten luonnnonvaroja riistävää talouskasvua? Olisitko vittuillut silloin siellä sen ajan ihmisille työn tekemisestä? Varmaan olisivat tuommoista laiskottelijaa ruokkinut kuin syöttöporsasta ihan omaksi ilokseen. Olisivat joutuneet tekemään pari tuntia lisää kovaa työtä huonoilla työkaluilla. Ihan sinun takiasi!!!!

Suosittelen asuinmaan vaihtoa, kerran niin nyppii tämän yhteiskunnan pyörittäjät.

Käyn työssä, jotta elätän perheeni eli kasvatan ja vaatetan lapset, syön ja juon.

Joten voit tunkea omaan perseeseesi se taloususkovaisuutesi ja jatkaa haaveilua. Muista hakea sossusta kaljarahat aina välillä, jotta riittää räkälässä sitten yhteiskuntakritiikki.

• sffasasf
        fdfdfd kirjoitti:

Sinäkö olet sitä eliittiä, että SINUN ei tarvitse käydä töissä, kun SINUA ei huvita. Muut raatakoot sinun eteesi.

Olikos tuhat viettä sitten luonnnonvaroja riistävää talouskasvua? Olisitko vittuillut silloin siellä sen ajan ihmisille työn tekemisestä? Varmaan olisivat tuommoista laiskottelijaa ruokkinut kuin syöttöporsasta ihan omaksi ilokseen. Olisivat joutuneet tekemään pari tuntia lisää kovaa työtä huonoilla työkaluilla. Ihan sinun takiasi!!!!

Suosittelen asuinmaan vaihtoa, kerran niin nyppii tämän yhteiskunnan pyörittäjät.

Käyn työssä, jotta elätän perheeni eli kasvatan ja vaatetan lapset, syön ja juon.

Joten voit tunkea omaan perseeseesi se taloususkovaisuutesi ja jatkaa haaveilua. Muista hakea sossusta kaljarahat aina välillä, jotta riittää räkälässä sitten yhteiskuntakritiikki.

"Olikos tuhat viettä sitten luonnnonvaroja riistävää talouskasvua?"

Ei ollut.

"Olisitko vittuillut silloin siellä sen ajan ihmisille työn tekemisestä?"

En, koska silloin ei ollut talouskasvu-uskontoa. Mitäs ajat takaa, vajakki? Miten keskiaika liittyy nykypäivään?

"Varmaan olisivat tuommoista laiskottelijaa ruokkinut kuin syöttöporsasta ihan omaksi ilokseen. Olisivat joutuneet tekemään pari tuntia lisää kovaa työtä huonoilla työkaluilla. Ihan sinun takiasi!!!!"

Mitäs vajakki oikein ajaa takaa? Minun mielestä on parempi olla sossupummi NYKYISESSÄ talousmallissa. Mitä vittua siis kokoajan sekoilet jostain keskiajasta? Johan aasikin tajuaa, että sulla ei ole tossa mitään argumenttia. Kunhan vain sekoilet kun et muuhun pysty.

"Joten voit tunkea omaan perseeseesi se taloususkovaisuutesi ja jatkaa haaveilua."

Miten ihmeen haaveiluun viittaat? Mitä minä olen haaveillut?

"Muista hakea sossusta kaljarahat aina välillä, jotta riittää räkälässä sitten yhteiskuntakritiikki."

En juo tai käy räkälöissä.

• rftrdrrll
        sffasasf kirjoitti:

"Olikos tuhat viettä sitten luonnnonvaroja riistävää talouskasvua?"

Ei ollut.

"Olisitko vittuillut silloin siellä sen ajan ihmisille työn tekemisestä?"

En, koska silloin ei ollut talouskasvu-uskontoa. Mitäs ajat takaa, vajakki? Miten keskiaika liittyy nykypäivään?

"Varmaan olisivat tuommoista laiskottelijaa ruokkinut kuin syöttöporsasta ihan omaksi ilokseen. Olisivat joutuneet tekemään pari tuntia lisää kovaa työtä huonoilla työkaluilla. Ihan sinun takiasi!!!!"

Mitäs vajakki oikein ajaa takaa? Minun mielestä on parempi olla sossupummi NYKYISESSÄ talousmallissa. Mitä vittua siis kokoajan sekoilet jostain keskiajasta? Johan aasikin tajuaa, että sulla ei ole tossa mitään argumenttia. Kunhan vain sekoilet kun et muuhun pysty.

"Joten voit tunkea omaan perseeseesi se taloususkovaisuutesi ja jatkaa haaveilua."

Miten ihmeen haaveiluun viittaat? Mitä minä olen haaveillut?

"Muista hakea sossusta kaljarahat aina välillä, jotta riittää räkälässä sitten yhteiskuntakritiikki."

En juo tai käy räkälöissä.

käsitteen "raha" olemassaololle oli jopa perusteet, koska resursseja ei riittänyt kaikille (siinä kontekstissa oli toki oikeudenmukaista että tuotteliaille jaettiin niitä hengenpitimiksi kun osan porukasta oli pakko kuolla nälkään aina välillä) ja suurin osa ihmisistä oli sivistymättömiä niin etteivät ymmärtäneet mitään taloudesta vaan heidät piti "pakottaa" töihin. Toisin on nyt. Junteinkin amis tietää jotain tuotantoketjuista, ja resursseja riittäisi koko maapallon väestölle jos ne haluttaisiin jakaa kohtuuden nimissä. Jokainen täysjärkinen yleissivistynyt ihminen haluaa osallistua jotenkin sellaisen yhteiskunnan pyörittämiseen, jolta on saanut kaiken haluamansa. Nykyisin, kapitalismin yltäkylläisessä ihanuudessa, ei tällaista mahdollisuutta ole, vaan raatamisen määrä suhteessa "palkkaan" on aivan kohtuuttoman suuri ja mielivaltaisesti päätetty. Suuin osa paskaduuneista pystyttäisiin jo globaalisti hoitamaan roboteilla, mutta koska ne maksavat ja tulevat aina maksamaan johtuen laitteiden monimtkaisesta rakenteesta ja siitä seuraavasta monivaiheisesta tuotantoprosessista (mutta yksinomaan siitä, ei siitä että niiden osiin tarvittaisiin harvinaisia luonnonvaroja!), kyseiset hommat tullaan teetättämään ihmisillä niin pitkään kuin kapitalismi porskuttaa. Ne tulevaisuus-scifi-visiot, joissa maailma on suuryritysten hallussa mutta kaikkialla kulkee robotteja ovat epärealistisia. Kapitalismi on tehokas vain suht' yksinkertaisten perustarvikkeiden tuotantoon, siis sellaisen teknologisen kehityksen huipun elintason, joka on ohitettu joskus 1900-luvun alussa jo. "Raha" nykyisin on pelkkä sortoväline, jonka poistaminen ei aiheuttaisi mitään negatiivisia vaikutuksia, päin vastoin. Säälin niitä jotka sanovat "rakastavansa rahaa".

• mir...
        dddddfdf kirjoitti:

niin voin kertoa, että siinä ihanuudessa saa myös raataa ja eliitti vie rahat eikä raatajille jää mitään. Siinä vain diktatuuri leikkii sitä, että ei muka omista mitään. Todellisuudessa kahmii kaikki edut itselleen.

Mutta turha kait niitä sinulle on selittää ennen kuin olet kasvanut aikuiseksi

että joko kapitalismi tai kommunismi. Eikö muita vaihtoehtoja ole? Joo, ota nyt tuo ageismi (ikä''rasismi'') käyttöön. Minä en tiedä asioista paljo vittuakaan, ku niitä usei salataan. sen vaan tunnen ja huomaan, et niin monet asiat on päin vittua, eikä useimpia näytä kiinnostavan. No, mutta pitää elää päivä kerrallaan, kyl se kuolema joku päivä aivotoiminnan lakkauttaa.

• Francis B

Renton, sähän olet ihan yhtä riippuvainen tästä yhteiskunnasta kuin nekin jotka laittavat siistit kuteet päällensä joka aamu ja ajavat ruuhkassa töihin. Vai pärjäisitkö oikeasti ilman sossun rahoja?

• sffasasf

Mikä renton?

"sähän olet ihan yhtä riippuvainen tästä yhteiskunnasta kuin nekin jotka laittavat siistit kuteet päällensä joka aamu ja ajavat ruuhkassa töihin."

Niin olenkin. Ja?

• Monster mash

Niinpä. Aika hyvin tuossa sanoit asioista. Sadan vuoden päästä kun ihmiset on keskimäärin vähintään 10 kertaa rikkaampia kuin nyt niin edelleen osa ihmisistä on yhtä köyhiä, "sossupummeja" vihataan edelleen, veroja on edelleen ihan yhtä inhottava maksaa jne. Eikö kohta voitais alkaa rakentaa tätä yhteiskuntaa oikeesti niinkun paremmaks, kun resursseja oikeesti rupeis kohta oleen? Vai millon saa riittää. Jos joku kaveri siirtyis tänne jostain 1700-luvulta niin se tekis varmaan yhden päivän viikosta töitä ja lopun ajan kehittäis itteensä. Miksi? No koska se pystyis, tietysti.

• wunderbau

En ymmärrä mitä hittoa valitat. Olet ilmeisesti jäänyt jotenkin sen ajatuksen loukkuun, että olisi -pakko- olla kapitalistihirviökuluttaja. Koetat nyt huijata itseäsi ylimielisesti ja tekopyhästi uskomaan että yksiössäsi lölliminen sossurahojen turvin on jotenkin maailmaa tai yhteiskuntaa tai itseäsi tai mitä lie pelastavaa. Pelkuri sinä vain olet. Jos oikeasti välittäisit jostain, perustaisit luomumaatilan ja laittaisit tietokoneesi kierrätykseen.

Olen samaa mieltä että kuluttaminen on karannut jo aikoja sitten käsistä tässä maailmassa, eikä ihmisen arvoa todellakaan voi mitata statuksen perusteella. Mutta itsensä elättämisellä edes vaatimattomasti ei ole mitään tekemistä yhteiskunnan oravanpyörässä jumittamisesta, siinä on kyse itsekunnioituksesta. Kaltaisesi luulevat olevan niin kaiken yläpuolella saarnaamassa norsunluutornissaan, mutta viesti menisi paremmin perille jos eläisit itse miten opetat. ...Vai luuletko tosiaan vapaaehtoisen sosiaalipummin elämän olevan jotenkin opettavaista? Että kaikkien pitäisi ryhtyä samanlaisiksi? Mitä ihmettä tarkalleen ottaen oikein haluat?

• tyg.tyg

hieman samanlaista elämänfilosofiaa tässä noudattelen.

"Mitä ihmettä tarkalleen ottaen oikein haluat? "

Minulle kelpaisi tasa-arvoon, kohtuuteen ja solidaarisuuteen perustuva entisaikojen kyläyhteisöjen tyylinen kiinteä pienyhteisö. Minua kuormittaa tavanomaista enemmän se, että ihmiset ympärillä tässä ADHD:mäisessä kilpailu- ja suorittamisyhteiskunnassa vaihtuvat alati eikä mihinkään oikein voi luottaa, huomenna sinulle tärkeimmät ihmiset saattavat olla toisella puolella maailmaa etkä näe heitä vuosiin. Yksin eläen pitäisi jaksaa käydä töissä ja elättää - niin - ITSENSÄ. Ihminen nyt kuitenkin on laumaeläin, yhteistyössä toimiva eikä kilpaileva, ja minulla ainakin olisi halu toimia yhteisen hyvän eteen läheisteni kanssa, mutta sen toteuttamiselle ei ole mahdollisuuksia. Minua kun vastaavasti ei kiinnosta raataa vain omaksi eduksi, eikä myöskään minkään kasvottoman massan. Yhteiskunta joka ei hyväksy minun ominaisuuksiani ja elämäntyyliäni on suvaitsematon ja eriarvoistava. Ei ole mitään mielenkiintoa käydä työssä josta saa huonoa palkkaa vain siksi että ei nyt satu olemaan riittävän ulospäinsuuntautunut ja pinnallinen ja kirjaviisas ja hyvä matematiikassa pärjätäkseen toimitusjohtajana. Palkkakuitin pienuus on päin naamaa läjäytettynä "olet huono ihminen emmekä arvosta sinua pätkääkään, maksamme tämän verran koska laki pakottaa". "Jos en saa täältä arvostusta, miksi jatkaisin täällä olemista" sanon takaisin ja annan tekojen puhua puolestani.

• sffasasf

"Olet ilmeisesti jäänyt jotenkin sen ajatuksen loukkuun, että olisi -pakko- olla kapitalistihirviökuluttaja."

En ole.

"Mutta itsensä elättämisellä edes vaatimattomasti ei ole mitään tekemistä yhteiskunnan oravanpyörässä jumittamisesta"

Oravanpyörässä jumittumisesta? Olet ymmärtänyt väärin. En kuvittele, että kaikki mahdollinen työ on samaa oravanpyörässä juoksemista. Minusta vain pahimman luokan työnarkkarit ovat "jumittuneet oravanpyörään".

Toisaalta tuon oravanpyörä-käsitteen voi ymmärtää monella tavalla. On vaatimatonkin työ osa talouden kierokulkua ja siinä mielessä olet täysin väärässä todetessasi, että vaatimattomalla työllä ei ole "mitään tekemistä". Sillä nimittäin on. Teet sitten vaatimatonta tai vaativaa duunia, työpanoksesi on nykyisessä talousmallissa osa talouskasvua. Talouskasvu on kuitenkin typerä malli. Se perustuu luonnonvarojen kuluttamiseen, ja luonnonvarat sattuvat olemaan rajalliset. On myös todettu, että tietyn varakkuustason jälkeen onnellisuus ei lisäänny.

Ei ole mitään järkevää syytä miksi talouden pitäisi kokoajan kasvaa. En halua osallistua typerään toimintaan, joten looginen johtopäätös on olla tekemättä töitä, elää sossupummina ja siten hidastaa talouskasvua.

"mutta viesti menisi paremmin perille jos eläisit itse miten opetat"

Minähän elän sossupummina.

"Vai luuletko tosiaan vapaaehtoisen sosiaalipummin elämän olevan jotenkin opettavaista?"

Opettavaista? En luule.

• wunderbau
        sffasasf kirjoitti:

"Olet ilmeisesti jäänyt jotenkin sen ajatuksen loukkuun, että olisi -pakko- olla kapitalistihirviökuluttaja."

En ole.

"Mutta itsensä elättämisellä edes vaatimattomasti ei ole mitään tekemistä yhteiskunnan oravanpyörässä jumittamisesta"

Oravanpyörässä jumittumisesta? Olet ymmärtänyt väärin. En kuvittele, että kaikki mahdollinen työ on samaa oravanpyörässä juoksemista. Minusta vain pahimman luokan työnarkkarit ovat "jumittuneet oravanpyörään".

Toisaalta tuon oravanpyörä-käsitteen voi ymmärtää monella tavalla. On vaatimatonkin työ osa talouden kierokulkua ja siinä mielessä olet täysin väärässä todetessasi, että vaatimattomalla työllä ei ole "mitään tekemistä". Sillä nimittäin on. Teet sitten vaatimatonta tai vaativaa duunia, työpanoksesi on nykyisessä talousmallissa osa talouskasvua. Talouskasvu on kuitenkin typerä malli. Se perustuu luonnonvarojen kuluttamiseen, ja luonnonvarat sattuvat olemaan rajalliset. On myös todettu, että tietyn varakkuustason jälkeen onnellisuus ei lisäänny.

Ei ole mitään järkevää syytä miksi talouden pitäisi kokoajan kasvaa. En halua osallistua typerään toimintaan, joten looginen johtopäätös on olla tekemättä töitä, elää sossupummina ja siten hidastaa talouskasvua.

"mutta viesti menisi paremmin perille jos eläisit itse miten opetat"

Minähän elän sossupummina.

"Vai luuletko tosiaan vapaaehtoisen sosiaalipummin elämän olevan jotenkin opettavaista?"

Opettavaista? En luule.

Söperryksessäsi ei edelleenkään ole mitään järkeä. Kunhan pakenet.

• sffasasf
        wunderbau kirjoitti:

Söperryksessäsi ei edelleenkään ole mitään järkeä. Kunhan pakenet.

Uskottelepa sinä raukka itsellesi niin jos se sinut iloiseksi tekee. Rehellinen ihminen tietysti perustelisi kantansa eikä vain heittäisi paljasta väitettä. Ja väität minua pakenijaksi :D:D

• Yläluokan Supermies

Kateellisten panettelua. Köyhät kyykkyyn. Lähdenpä tästä ajamaan mersullani huvilani pihalla rallia muiden erittäin rikkaiden ystävieni kanssa, jonka jälkeen paistamme A-luokan makkaraa. Tsau!

• - sh

ymmärrän. Ei minuakaan huvita purkaa. Joskus tuntuu että voisi maata selälläni sängyssä ja tuijottaa kattoon siihen asti kun nauha loppuu. Sehän olisi oikeastaan yhteiskunnalle palvelus, niin kuin kuvailit. Toi onnellisuus on kyllä olla aika kaukaa haeuttu, vaikka siltä näyttäisi. Mutta ei se ole enää minun tavoite - ehkä vaan toive :)

• kkjhgh

Eipä yksinäinen muuta tarvitse kun asunnon ja ravinnon, ja kun sen ns. yhteiskunta tarjoaa, niin miksi vaivautua muuhun? Itse käyn töissä ja tienaan rahaa jolla en tee mitään, ainoa palkkani on stressi ja vitutus ja uupumus, enkä jaksa muuta tehdä kuin töitä. Olen tyhmä, viisas pääsee vähemmällä.
      Ja toiseksi eniten vituttaa maksaa veroja että loiseläjät: virkamieskunta yms. pummit saavat elantonsa tuosta 'yhteisestä kassasta.'
      Pitäisi vaan ottaa itteensä niskasta kiinni ja jättää työt sellasille jotka palkkatuloja tarvitsevat. Myydä prätkä ja ostaa polkupyörä ja antaa valtion maksaa vuokra ja ruokakassi.

• varmasti

jokainen tekisi töitä mielellään, elättäisi itsensä jos työporukka on mukava ja jos työtahti on sopiva, eikä tappava!!!!!! Ei tunteita voi sivuuttaa ja herkät putoaa ensimmäisinä pois jos kaikki asiat työpaikassa on päin persettä. Omakohtaista kokemusta löytyy ja olen päättänyt, että mieluummin elän köyhänä kuin siedän keneltäkään vittupäältä komentelua turhasta. Tiedän olevani hyvä työntekijä, mutta monet kokevat minut ja muut kollegansa uhkana ja valitettavasti nämä röyhkeät mielisairaat osaavat puhua ja hiillostaa hyvät työntekijät pihalle. En ymmärrä mikä ihmisiä vaivaa kouluissa ja työpaikoilla, miksi pitää kanssakäyminen tapahtua vittuillen, ikävää ilmapiiriä luoden????? Onko ihmisillä niin paljon korvien välissä vikaa, onko lapsuus ollut niin kamala ja traumaattinen suurimmalla osalla? Sen tietää, että koira jota on lyöty, puree.
      Elän niin kauan "pummina" kunnes löydän inhimillisen työpaikan. Pyrin suuntautumaan luovalle alalle, jossa päätökset ja suunnittelun saan tehdä täysin itse, ilman ketään vajaaälyistä kirkumassa vieressä. Toivottavasti onnistun. Hyvä työpaikka tekee hyvää mielenterveydelle kuin taas huono työpaikka murentaa mielenterveyden ja lopulta tulee fyysisiäkin oireita.

• ---

Pakko ihmetellä näiden "työssäkäyvien" kommentteja. En ole alkuperäinen kirjoittaja, enkä ihan täysin allekirjoittaisi hänenkään väitteitä, mutta varsin hyvin kyllä ymmärrän mitä hän tarkoittaa ja ajaa takaa.

AP:tä syytettiin jossain kohtaa ylimieliseksi, mutta mitä nämä vastaajat sitten itse ovat? Ette suostu edes yrittämään ymmärtää häntä. AP ei halua tukea nykymallista yhteiskuntaa, te syytätte häntä sosiaalipummiksi. Eikö teidän tulisi toimia nimenomaan (osittain) samalla tavalla hänen kanssaan? Tehän juuri tukemalla nykymallista yhteiskuntaa mahdollistatte hänelle tämän pummina olemisen!

• kkjhgh

Verokapina pystyyn?

• Keskiluokkainen
        kkjhgh kirjoitti:

Verokapina pystyyn?

Ketjun aloittajalle: ihmiset ovat erilaisia, eiköhän sinullekin seuraa jostain löydy. Siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä eikä kovin harvinaista, että tavallisten keskiluokkaisten joukossa tulee ulkopuolinen olo.

Minusta kaikkien kuitenkin tulisi elättää itsensä, sikäli kun siihen kykenee. Muutenhan on loinen, eikä pelkistä loisista koostuva järjestelmä voi toimia. Se on reilu peli kun jokainen tekee osansa, ja oman osansa määrään voi (epärehellisten keinojen lisäksi) vaikuttaa sillä kuinka paljon haluaa ylläpidettävää omaisuutta. Itse käyn 3 päivää viikossa töissä, enkä koe "kumartavani talouskasvulle" tai miten sen nyt koetkaan. Minusta 20 (tai vaikka 40) tunnin panostus viikossa omaan hengissäpysymiseen on varsin kohtuullista; vertaa vaikka köyhiin maihin joissa ihmiset joutuvat työskentelemään ~koko elämänsä pelkästään elättääkseen itsensä ja perheensä.

Voihan sitä tietysti myös heittäytyä pummiksi, itsehän järjestelmällämme sen mahdollistamme. En kuitenkaan luottaisi siihen, että sellainen järjestelmä pysyy loputtomiin pystyssä. Ja ylimielinen, epäkiitollinen suhtautuminen omiin elättäjiinsä on joka tapauksessa aika epäkypsää. Sinun asemassasi itse dissaisin keskiluokkaa vasta siinä vaiheessa kun en olisi siitä riippuvainen. :)

• weltschmerz
        Keskiluokkainen kirjoitti:

Ketjun aloittajalle: ihmiset ovat erilaisia, eiköhän sinullekin seuraa jostain löydy. Siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä eikä kovin harvinaista, että tavallisten keskiluokkaisten joukossa tulee ulkopuolinen olo.

Minusta kaikkien kuitenkin tulisi elättää itsensä, sikäli kun siihen kykenee. Muutenhan on loinen, eikä pelkistä loisista koostuva järjestelmä voi toimia. Se on reilu peli kun jokainen tekee osansa, ja oman osansa määrään voi (epärehellisten keinojen lisäksi) vaikuttaa sillä kuinka paljon haluaa ylläpidettävää omaisuutta. Itse käyn 3 päivää viikossa töissä, enkä koe "kumartavani talouskasvulle" tai miten sen nyt koetkaan. Minusta 20 (tai vaikka 40) tunnin panostus viikossa omaan hengissäpysymiseen on varsin kohtuullista; vertaa vaikka köyhiin maihin joissa ihmiset joutuvat työskentelemään ~koko elämänsä pelkästään elättääkseen itsensä ja perheensä.

Voihan sitä tietysti myös heittäytyä pummiksi, itsehän järjestelmällämme sen mahdollistamme. En kuitenkaan luottaisi siihen, että sellainen järjestelmä pysyy loputtomiin pystyssä. Ja ylimielinen, epäkiitollinen suhtautuminen omiin elättäjiinsä on joka tapauksessa aika epäkypsää. Sinun asemassasi itse dissaisin keskiluokkaa vasta siinä vaiheessa kun en olisi siitä riippuvainen. :)

Sallinet, että osoitan sinulle erään itsestäänselvyyden: loisiminen on kannatettavaa juuri siksi, koska loisista koostuva kapitalistinen järjestelmä ei voi toimia.

• Kapitalisti2
        weltschmerz kirjoitti:

Sallinet, että osoitan sinulle erään itsestäänselvyyden: loisiminen on kannatettavaa juuri siksi, koska loisista koostuva kapitalistinen järjestelmä ei voi toimia.

weltschmerz: miksi se on kannatettavaa? Jos loisia tulee jatkuvasti lisää, en näe muuta ratkaisua kuin että kustannusten noustessa liian suureksi tukia vähennetään tai tukijärjestelmä lopetetaan. Ja siitä seuraa varmasti levottomuutta (muttei järjestelmä siihen kaadu).

• sffasasf
        Keskiluokkainen kirjoitti:

"Muutenhan on loinen"

Se oli vähän niiku ideana.

"eikä pelkistä loisista koostuva järjestelmä voi toimia."

Eikä pelkistä työläisistä koostuva järjestelmä voi toimia, joten olen loinen.

"Se on reilu peli kun jokainen tekee osansa"

Reilu peli ei aina ole järkevin mahdollinen peli.

"En kuitenkaan luottaisi siihen, että sellainen järjestelmä pysyy loputtomiin pystyssä."

Enkä minä luota, että talouskasvulle perustuva järjestelmä pysyy loputtomasti pystyssä, ja olen siksi pummi.

"Ja ylimielinen, epäkiitollinen suhtautuminen omiin elättäjiinsä on joka tapauksessa aika epäkypsää."

Olen ollut ylimielinen vain niitä kohtaan, jotka ovat aluksi olleet ylimielisiä minua kohtaan. Vain meneekö tämä homma sinun mielestä niin, että minulla ei ole lupaa vittuilla takaisin koska olen elätettävä?

"Sinun asemassasi itse dissaisin keskiluokkaa vasta siinä vaiheessa kun en olisi siitä riippuvainen."

Siksi sinä oletkin sinä ja minä olen minä.

• Kapitalisti3
        sffasasf kirjoitti:

"Muutenhan on loinen"

Se oli vähän niiku ideana.

"eikä pelkistä loisista koostuva järjestelmä voi toimia."

Eikä pelkistä työläisistä koostuva järjestelmä voi toimia, joten olen loinen.

"Se on reilu peli kun jokainen tekee osansa"

Reilu peli ei aina ole järkevin mahdollinen peli.

"En kuitenkaan luottaisi siihen, että sellainen järjestelmä pysyy loputtomiin pystyssä."

Enkä minä luota, että talouskasvulle perustuva järjestelmä pysyy loputtomasti pystyssä, ja olen siksi pummi.

"Ja ylimielinen, epäkiitollinen suhtautuminen omiin elättäjiinsä on joka tapauksessa aika epäkypsää."

Olen ollut ylimielinen vain niitä kohtaan, jotka ovat aluksi olleet ylimielisiä minua kohtaan. Vain meneekö tämä homma sinun mielestä niin, että minulla ei ole lupaa vittuilla takaisin koska olen elätettävä?

"Sinun asemassasi itse dissaisin keskiluokkaa vasta siinä vaiheessa kun en olisi siitä riippuvainen."

Siksi sinä oletkin sinä ja minä olen minä.

"Reilu peli ei aina ole järkevin mahdollinen peli."

Ei niin. Tuo lause taitaa muutenkin kiteyttää filosofiasi aika hyvin. No, monille toimii tuokin asenne, joten eipä muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. :)

"Olen ollut ylimielinen vain niitä kohtaan, jotka ovat aluksi olleet ylimielisiä minua kohtaan. Vain meneekö tämä homma sinun mielestä niin, että minulla ei ole lupaa vittuilla takaisin koska olen elätettävä?"

Paskapuhetta, sinähän tunnut huokuvan ylimielisyyttä koko keskiluokkaa kohtaan, tai siis sitä karikatyyriä kohtaan jonka olet siitä päässäsi muodostanut. Ja ei "tämä homma" minusta mene niin ettei sinulla olisi lupaa vittuilla. Kaikilla on lupa vittuilla. Minusta kuitenkin elatusvelvollisuus pitäisi voida lopettaa jos elätettävä heittäytyy vittumaiseksi. Näinhän ei nykyisin tapahdu, mutta ei se ainakaan minua jaksa oikeastaan hetkauttaa, sillä yhteiskunnassa on paljon isompiakin epäkohtia murehdittavaksi.

Eikä se hetkauta talousjärjestelmääkään, että verorahoista joku prosentin murto-osa menee epäkiitollisille pummeille. Aloitusviestin mukaan koet olevasi "piikki tämän talousmallin lihassa", mutta sinun kaltaisiasi vapaaehtoisia pummeja voisi olla moninkertaisesti lisää, ilman että sillä olisi numeroihin mitään suurta merkitystä. Talousjärjestelmä kippaa ihan muista syistä jos on kipatakseen. Ja jos kippaa, niin silloin laiskat pummit kuolee nälkään, ja monille muillekin tulee kurjat oltavat, mutta ei ihmiskunta siihen lopu eikä tämä meininki täällä pallolla ainakaan paremmaksi muutu. Ja faijat ovat edelleen persaukisia, perheenjäsenet sekavia, monet ovat ahneita, jotkut tykkäävät sotia, jotkut hymyilevät, ja yleensäkin kaikki mikä sinua nykymenossa vituttaa, pysyy ennallaan.

• sffasasf
        Kapitalisti3 kirjoitti:

"Reilu peli ei aina ole järkevin mahdollinen peli."

Ei niin. Tuo lause taitaa muutenkin kiteyttää filosofiasi aika hyvin. No, monille toimii tuokin asenne, joten eipä muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. :)

"Olen ollut ylimielinen vain niitä kohtaan, jotka ovat aluksi olleet ylimielisiä minua kohtaan. Vain meneekö tämä homma sinun mielestä niin, että minulla ei ole lupaa vittuilla takaisin koska olen elätettävä?"

Paskapuhetta, sinähän tunnut huokuvan ylimielisyyttä koko keskiluokkaa kohtaan, tai siis sitä karikatyyriä kohtaan jonka olet siitä päässäsi muodostanut. Ja ei "tämä homma" minusta mene niin ettei sinulla olisi lupaa vittuilla. Kaikilla on lupa vittuilla. Minusta kuitenkin elatusvelvollisuus pitäisi voida lopettaa jos elätettävä heittäytyy vittumaiseksi. Näinhän ei nykyisin tapahdu, mutta ei se ainakaan minua jaksa oikeastaan hetkauttaa, sillä yhteiskunnassa on paljon isompiakin epäkohtia murehdittavaksi.

Eikä se hetkauta talousjärjestelmääkään, että verorahoista joku prosentin murto-osa menee epäkiitollisille pummeille. Aloitusviestin mukaan koet olevasi "piikki tämän talousmallin lihassa", mutta sinun kaltaisiasi vapaaehtoisia pummeja voisi olla moninkertaisesti lisää, ilman että sillä olisi numeroihin mitään suurta merkitystä. Talousjärjestelmä kippaa ihan muista syistä jos on kipatakseen. Ja jos kippaa, niin silloin laiskat pummit kuolee nälkään, ja monille muillekin tulee kurjat oltavat, mutta ei ihmiskunta siihen lopu eikä tämä meininki täällä pallolla ainakaan paremmaksi muutu. Ja faijat ovat edelleen persaukisia, perheenjäsenet sekavia, monet ovat ahneita, jotkut tykkäävät sotia, jotkut hymyilevät, ja yleensäkin kaikki mikä sinua nykymenossa vituttaa, pysyy ennallaan.

"Aloitusviestin mukaan koet olevasi "piikki tämän talousmallin lihassa""

Osaat siis lukea.

"Eikä se hetkauta talousjärjestelmääkään, että verorahoista joku prosentin murto-osa menee epäkiitollisille pummeille."

Entä jos ottaa kiitolliset pummit mukaan? Miksi yleensä pitäisi ottaa huomioon vain epäkiitolliset pummit kun kaikilla pummeilla on sama vaikutus? Pummi mikä pummi.

"mutta sinun kaltaisiasi vapaaehtoisia pummeja voisi olla moninkertaisesti lisää, ilman että sillä olisi numeroihin mitään suurta merkitystä."

Joo en kyllä ole kuvitellutkaan, että sillä pummeilla olisi suuri, lähes koko laitoksen kaatava vaikutus yhteiskuntaan. Kyse on enemmänkin periaatekysymyksestä ja valinnasta noin niiku yksilötasolle.

"Talousjärjestelmä kippaa ihan muista syistä jos on kipatakseen."

Kippaaminen on vähän epämääräinen käsite, mutta jos tulkitsen oikein, tarkoitat jotain suurta talouden kaatumista. Olet ilmeisesti pienessä kaalissasi päätellyt, että jokin Mad Max-tyyppinen dystopia on minun unelmani. Ei mitään niin äärimmäistä. Minulle riittäisi, että talouselämässä luovuttaisiin maanisesta "rahavarustelukilvasta" ja kasvun jumaloimisesta. Ehkä se on mahdotonta. En tiedä. Ehkä kilpailu toisia ihmisryhmiä kohtaan ja jatkuva maallisen mammonen kasaaminen on koodattu geeneihimme samoin kuin pesän rakentaminen on ohjelmoitu muurahaisen geeneihin. Ihmisten harjoittamassa pesän rakennuksessa on vain se ongelma, että se menee yli äyräiden.

"ja yleensäkin kaikki mikä sinua nykymenossa vituttaa, pysyy ennallaan"

Kaikki mikä minua vituttaa ei todellakaan pysyisi ennallaan jos kuvailemasi skenaario toteutuisi.

• påpåpåppå

påpåpåp

• Sähköistetty

On hyvä että sinunlaisiasi (aloittaja) on! Olen itse käynyt armeijan ja käyn töissä. Ihmettelen välillä tätä koko kansan "sairautta"... Miksi kaikilla pitäisi itsellä olla hienoin auto ja kaikki muut vehkeet.. 50 tuuman led tv.. Ihmiset juoksee unessa aamusta iltaan. Kuvitellaan olevansa jotain mitä ei olla, kun ajetaan isän ostamalla autolla. Ihmisetkin vaikuttaa välillä aivan kuin roboteilta, jotka ei puhu eikä pukise, tekevät vaan työnsä. Eivät puhu, tekevät vain työnsä. Tekevät ylitöitä, eivät puhu, tekevät töitä. Ihmiset vaikuttaa välillä aivan kuolleilta. Tuleekin mieleen vanha "They Live" -leffa. Olisi nykyajalle ihan sopiva leffa näytettäväksi.

Elämästä ei kukaan selviä hengissä ja kuoleman jälkeen ei mitään muista joten miksi stressata...?????

• lihapiikki

"Onnellisista keskiluokkaisista minulle tulee mieleen onnellisesti läähättävä kultainen noutaja, joka on onnellinen vaistomaisesti tietämättä syytä miksi."

Ihan hyvä. :-)

"Mun sukupolvesta on noussut
      tää pikkurikkaiden luokka,
      ne satsaa vain itseensä.
      Ne ottaa muualta kaiken,
      ne keskinkertaistaa kaiken,
      tän maan ja sen luonteen.
      Inhoan sellaista kehitystä,
      inhoan pöyhkeää keskiluokkaa,
      vihaan niiden mimmejä."
      - Kauko Röyhkä / "Mieluummin vanha kuin aikuinen"

Jne.

• Juu tasan ei käy

" Esimerkiksi kerran teininä muutama keskiluokkainen kaverini alkoivat kertomaan toisilleen minkä yhtiöiden osakkeita heidän isänsä ovat hankkineet heille. "

KESKILUOKKAINEN? Mistä lähtien keskiluokkaisilla on ollut osakkeita?

Puhut nyt rikkaista. Rikkaus on vierasta niin monelle muullekin. Rikkaita ei voi ymmärtää kuin toinen kultalusikka suusa syntynyt tai kultamunan itse muninut.

Kai sitä hymyilisi leveän ruskeasti itsekin, jos olisi pari miljoonaa tilillä..

Rikkautta ei voi valita, sen voi ehkä saavuttaa jos tuuri käy.

Sosiaalipummeilu taas on jokaisen oma moka. Moka se kuitenkin on.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58