Mihin kohtaan on parasta kiinnittää magneetti ja anturi. Olen asentanut ne menlko ylös lähelle vannetta. Ohjeissa sanotaan että magneetin ja anturin välimatka pitäisi olla enint 5 mm. ja mulla tulee varmaan jotain 2-3 cm. Paljonko tällä on väliä? en saa mitenkään tota enint 5 mm koska välimatka on aina enempi. Eilen kun olin pyöräilemässä niin mittari näytti matkaksi 40 km vaikka todellisuudessa jotain vajaa 30 km...ja rengaskoko on laitettu oikein.
polkupyörän ajotietokoneen asennuksesta
19
9488
Vastaukset
- Garmin-12
Jos asennat ne paljon alemmas, niin etkö silloinkaan pääse välimatkassa siihen 5mm? Voit myös tehdä sellaisen anturin alle asetettavan puisen kiilan. Kunhan anturi ja magneetti vain on tarpeeksi alhaalla, niin pitäisi kyllä päästä siihen 5mm etäisyyteen.
- Garmin-12
Ja vielä siitä rengaskoosta. Mittaa pyörän kehän pituus ja määritä se mittariisi. Mittaus tapahtuu esim. näin:
- Pumppaa renkaisiin normaalisti käyttämäsi ilmanpaine.
- Istu pyörän selkään ja liikuta sitä niin, että ventiili on alakohdassaan.
- Pyydä avustajaa piirtämään venttiilin kohdalla liidulla asvalttiin viiva.
- Pyörän selässä istuen avustaja tyäntää sen eteenpäin vaikkapa kymmenen renkaanpyörähdyksen verran.
- Jälleen avustaja piirtää asvalttiin viivan venttiilin alakohdassa.
- Mittaa viivojen välinen etäisyys millimetreissä.
- Mittariin syötettävän arvon saat nyt: etäisyys/10. - Pomppukeppi
Garmin-12 kirjoitti:
Ja vielä siitä rengaskoosta. Mittaa pyörän kehän pituus ja määritä se mittariisi. Mittaus tapahtuu esim. näin:
- Pumppaa renkaisiin normaalisti käyttämäsi ilmanpaine.
- Istu pyörän selkään ja liikuta sitä niin, että ventiili on alakohdassaan.
- Pyydä avustajaa piirtämään venttiilin kohdalla liidulla asvalttiin viiva.
- Pyörän selässä istuen avustaja tyäntää sen eteenpäin vaikkapa kymmenen renkaanpyörähdyksen verran.
- Jälleen avustaja piirtää asvalttiin viivan venttiilin alakohdassa.
- Mittaa viivojen välinen etäisyys millimetreissä.
- Mittariin syötettävän arvon saat nyt: etäisyys/10.Ilmanpaineen pumppaus ja satulassa istuminen ei oikeasti vaikuta asiaan, joten homman voi tehdä myös ilman avustajaa itse pyörää (tai vain pelkkää rengasta) työntäen. Vaikka rengas painuisi vähän kasaan, sen ulkokehä on edelleen saman pituinen kuin täydenpänäkin koska ei maahan koskettava osa veny pituussuunnassa linttaan mennessä niin merkittävästi että virhe ei mahtuisi muutenkin mittarin toleransseihin.
- pyöräilijä'
"tietokoneen" ja asensin sen paikalleen parissa minuutissa. Välimatka ei todellakaan ole se ohjeissa mainittu 3 mm /- 1 mm vaan jotain ihan muuta. Se tuntuu ottavan vähän kauempaakin kontaktin. Matkakin näytti olleen erittäin lähellä oikeaa, autolla mitattua lukemaa oikealla rengaskoolla mitä oli laitettu mittarin muistiin.
Onko sinulla "korkea" vai "matala" rengas, eli siis jos vanne on 26", niin onko vanteen ja tien välissä paljon vai vähän kumia? Sekin voi aiheuttaa virhettä ja pitkällä matkalla se saattaa kertautua.
Kaupassa ihastelin hienoja ja kiiltäviä Yosemite-polkupyöriä, harmi kun ei ollut rahaa riittävästi tilillä, olisi ottanut myös sellaisen. Jahka saan rahaa, niin ostan upean ja laadukkaan joustokeulaisen Yosemiten ja sahaan rautasahalla pari vuotta palvelleen Crescentin kymmenen sentin paloiksi ja laitan putkenpätkät taloyhtiön metallinkeräyslootaan kierrätykseen toimitettavaksi ja siirryn uudelle pyöräilyn aikakaudelle.- -
Ostin joskus Bilteman mittarin ja se oli ihan susi(tai en osannut käyttää). Siinä pyörän halkaisija syötettiin tuuman tarkkuudella, joka on kyllä hämmästyttävän epätarkka ratkaisu. Uudessa mittarissa annetaan siis renkaan piiri millimetrin tarkkuudella, joka on aivan riittävä tarkkuus.
- matemathics
- kirjoitti:
Ostin joskus Bilteman mittarin ja se oli ihan susi(tai en osannut käyttää). Siinä pyörän halkaisija syötettiin tuuman tarkkuudella, joka on kyllä hämmästyttävän epätarkka ratkaisu. Uudessa mittarissa annetaan siis renkaan piiri millimetrin tarkkuudella, joka on aivan riittävä tarkkuus.
"Ilmanpaineen pumppaus ja satulassa istuminen ei oikeasti vaikuta asiaan, joten homman voi tehdä myös ilman avustajaa itse pyörää (tai vain pelkkää rengasta) työntäen. Vaikka rengas painuisi vähän kasaan, sen ulkokehä on edelleen saman pituinen kuin täydenpänäkin koska ei maahan koskettava osa veny pituussuunnassa linttaan mennessä niin merkittävästi että virhe ei mahtuisi muutenkin mittarin"
Kokeilepa, niin huomaat, että eroa tulee.
Kun rengas painuu kasaan se pullistuu ulospäin ja täten pyörän halkaisia muuttuu ja samoin kehän pituus. Eli tarkimman tuloksen saat todellakin oikeilla ilmanpaineilla ja avustajaa käyttäen! - matemathics
matemathics kirjoitti:
"Ilmanpaineen pumppaus ja satulassa istuminen ei oikeasti vaikuta asiaan, joten homman voi tehdä myös ilman avustajaa itse pyörää (tai vain pelkkää rengasta) työntäen. Vaikka rengas painuisi vähän kasaan, sen ulkokehä on edelleen saman pituinen kuin täydenpänäkin koska ei maahan koskettava osa veny pituussuunnassa linttaan mennessä niin merkittävästi että virhe ei mahtuisi muutenkin mittarin"
Kokeilepa, niin huomaat, että eroa tulee.
Kun rengas painuu kasaan se pullistuu ulospäin ja täten pyörän halkaisia muuttuu ja samoin kehän pituus. Eli tarkimman tuloksen saat todellakin oikeilla ilmanpaineilla ja avustajaa käyttäen!Ja helppohan tuo on laskemallakin todeta! Jos siis rengas painuu pyöräilijän painosta kasaan vaikkapa 5mm, niin sen ulkohalkaisija muuttuu saman verran. Tämä tarkoittaa, että renkaan ulkokehän pituus lyhenee noin 16mm (tämä tietenkin riippumatta renkaan koosta, siis esim. 23" ja 28" renkaiden ulkokehät lyhynevät saman verran).
Virhe ei ole suuri, 10km todellisella matkalla 5mm kokoon painunut rengas näyttää noin 75 metriä liiän pitkää etäisyyttä. - Pomppukeppi
matemathics kirjoitti:
Ja helppohan tuo on laskemallakin todeta! Jos siis rengas painuu pyöräilijän painosta kasaan vaikkapa 5mm, niin sen ulkohalkaisija muuttuu saman verran. Tämä tarkoittaa, että renkaan ulkokehän pituus lyhenee noin 16mm (tämä tietenkin riippumatta renkaan koosta, siis esim. 23" ja 28" renkaiden ulkokehät lyhynevät saman verran).
Virhe ei ole suuri, 10km todellisella matkalla 5mm kokoon painunut rengas näyttää noin 75 metriä liiän pitkää etäisyyttä.Teillä molemmilla on se harha että katsotte vain pyörän kehän halkaisijaa, joka toki muuttuu kun rengas painuu kasaan. Pyörä kuitenkin pyörähtää ympäri niin että renkaan jokainen uloimman reunan eli kehän osa koskee kerran pyörähdyksessä maahan. Linttaan menneen renkaan kehän pituus (ei siis halkaisija) on siis edelleen sama kuin täyden renkaan. Eroa tulee vain siinä tapauksessa että renkaan kehän pituus muuttuisi reilusti kun rengasta pumppaa. Rengas ei kuitenkaan veny normaaleilla paineilla merkittävästi kehän pituuden suhteen, joten satulassa istuminen ei ole tarpeen.
- -
Pomppukeppi kirjoitti:
Teillä molemmilla on se harha että katsotte vain pyörän kehän halkaisijaa, joka toki muuttuu kun rengas painuu kasaan. Pyörä kuitenkin pyörähtää ympäri niin että renkaan jokainen uloimman reunan eli kehän osa koskee kerran pyörähdyksessä maahan. Linttaan menneen renkaan kehän pituus (ei siis halkaisija) on siis edelleen sama kuin täyden renkaan. Eroa tulee vain siinä tapauksessa että renkaan kehän pituus muuttuisi reilusti kun rengasta pumppaa. Rengas ei kuitenkaan veny normaaleilla paineilla merkittävästi kehän pituuden suhteen, joten satulassa istuminen ei ole tarpeen.
Käykää nyt joku mittaamassa molemmin tavoin niin saadaan ratkaisu tähän mysteeriin!
- Mitattu on
- kirjoitti:
Käykää nyt joku mittaamassa molemmin tavoin niin saadaan ratkaisu tähän mysteeriin!
Tämän olen jo ajat sitten mitannut ja noin 5mm renkaan painumalla pyörän kehän ulkomitta pienenee todellakin sen 15-16mm. Tämä sama asiahan todetaan mm. monien mittarivalmistajien asennusohjeissa.
- Pomppukeppi
- kirjoitti:
Käykää nyt joku mittaamassa molemmin tavoin niin saadaan ratkaisu tähän mysteeriin!
Ajatus selkenee kun kokeilee seuraavaa. Tekee narusta ympyrän. Sitten painaa yhtä kohtaa narusta vähän kohti keskustaa eli "linttaan". Muuttuuko narun pituus? Ei. Ympyrän säde kyllä muuttuu mutta ei kehän pituus. Ja kehän pituus on sama kuin renkaan maata koskettava osa. Ja rengas kulkee eteenpäin juuri sen verran kuin maata koskettava osa kulkee yhdellä pyörähdyksellä.
- alkup. tuna
Eli mittarin anturi ja magneetti on paras asentaa niin lähelle napaa kuin mahdollista. Näin pysyy magneetti mahdollisimman kaukana maasta ja vaurion vaara vähenee. Tuolla anturin/magneetin etäisyydellä on väliä, eli mahdollisimman lähelle toisiaan. Jos väli on 2-3 cm niin ei ihme jos tulee virheellisiä mittauksia.
- Pomppukeppi
Myös mangneetin "ohikulkunopeus" anturin ohi on pienempi lähempänä napaa, jolloin toiminta on varmempaa.
- Hologrammi
Eli mihin kohtaan haarukkaa se anturi kannattaa laittaa kun mittariin on määritelty tuumakoko? Jos mittari on alhaalla haarukassa niin se pyörähtää nopeemmin ympäri kun että se olisi ylempänä haarukkaa. Nopeudet muuttuu heti.
- FillariTrollari
Höpsis. Se pyörä pyörähtää kehän pituudesta ja nopeudesta riippuvan määrän kierroksia. Toi magneetti/anturi mittaa noita kierroksia. Sillä missä kohden anturi ja magneetti ovat akselin ja vanteen välillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Eli ei siinä mitata magneetin ohikulkunopeutta (joka on suurempi lähempänä vannetta) vaan pyörän kierroksia.
- ghjkty
"... mittariin on määritelty tuumakoko..."
EI näin. Samalla tuumakoolla voi olla ulkokehältään hyvin erilaisia renkaita. Kyllä se kehän pituus pitää mitata, ja millit naputella mittariin. Jos tuota ei voi tehdä, mittari on susi.
Anturi laskee kierroksia, mittarin elektroniikka siitä laskee ilmoitetun kehämitan avulla matkan ja kellolla nopeuden. Eli pinnamagneetin nopeudella ei ole väliä - FillariTrolli
Tuosta kehän ympärysmitasta (joka normaalisti kompuutteriin syötetään milleinä). Netistä löytyy pienellä googlailulla palv eluja, joissa näkee tyypilliset renkaan kehämitat eri kokoisille renkaille. Eli kannattaa luntata renkaan kyljestä kokomerkintä (esim 32-622) ja sen jälkeen etsiä tuon ympärysmittaa. Lopputuloksen voi tarkistaa vielä vertaamalla vaikka kännykän GPS-sovelluksen raportoimaa ajettua matkaa ja kompuutterin kertomaa. GPS (esim Sports Tracker) ei virheetön ole tuokaan, mutta 4 - 5 kertaa saman reitin ajamalla ja keskiarvon tuosta ottamalla saa kohtuullisen luotettavan arvon, johon verrata ja jota vastaan säätää kehän pituutta kompuutterissa. Toinen (ja tarkoin) mahdollisuus on tietty tässäkin ketjussa kerrottu: Otat mittanauhan, vedät tuon asfaltille ja mittaat parin kierroksen pituuden (venttiillistä). Mitä useamman kierroksen mittaat, sen tarkempi on (jakoklaskulla saatu) yksittäisen kierroksen/kehän mitta.
- pyörävaari
Erehdyin ostamaan Bilteman "ajotietokoneen. Ihme rihkamaa, asennetaan huonon ohjeen avullja nippusiteillä ! Älkää ihmeessä ostako
- Anonyymi
Itellä kysymys miten tiedän minkä koon laitan kun on 29 tuuman rengas ja en saa nopeutta toimimaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812019- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1221133Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771087Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81012Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60790
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.241701