Karaoketuomariyhdistyksen perustamisesta

sepelisäkki

Tuomariyhdistys. Hyvä ajatus, varmasti kaivattu instituutio. Mutta minkälaisia asioita sen perustaminen, kehittäminen ja ylläpito vaatii?

1) Ihmiset

Mistä saadaan sopivia ja innokkaita ihmisiä? Onko innokas ihminen välttämättä sopiva ja päinvastoin? Mielestäni tuomariksi kelpaa kuka tahansa normaalin kuulon ja sävelkorvan omaava ihminen, joka pystyy osoittamaan olevansa puolueeton ja kykenevä arvostelemaan laulua annettujen kriteerien mukaisesti.

Itse en haluaisi mitään "karaokeuskovaisia" tuomaroimaan esitystäni. Ihan tavallisia ihmisiä ne vala- ja lautamiehetkin oikeuden istunnoissa ovat. Vaikka sieltä esimerkkiä ihmisten valintaan.

Tietenkin, jos tuomaroinnissa esiintyisi jotain hämminkiä ja väärinkäytöksiä, samantien ihminen pihalle. Ei mitään neuvotteluita asian suhteen. Peli täytyisi pitää puhtaana.

2) Resurssit

Mistä saadaan bensat ja tuomareitten ylläpito? Ei mitään kaviaaria ja limusiineja tarvita kenellekään, mutta kulut pitää kattaa ja ajasta antaa jonkinlainen korvaus. Tietenkin tuomarit voivat pyytää tilaisuuden järjestäjältä jonkun taksan, mutta tullaan helposti tilanteeseen, jossa tuomareita ei käytetä, kun ne ovat liian kalliita.

Yhtenä vaihtoehtona nousee esiin ulkopuolinen rahoitus, mutta se taas herättää kysymyksiä tasapuolisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta. "Entä jos sponsori määrää voittajat ennakkoon?" on ihan oikeutettu kysymys Suomen kokoisessa maassa, jossa piirit ovat hieman ahtaita. Luultavasti parempi vaihtoehto olisi hankkia sponsoreiksi laitevalmistajia ja muita tahoja, joilla ei ole niin kovat intressit voittajien valintojen suhteen kuin esimerkiksi ohjelmatoimistoilla, karaokeyhdistyksillä ja levyvalmistajilla.

3) Tasapuolisuus

Tuomariyhdistyksellä ei ole varaa joudua tilanteeseen, jossa sen uskottavuus murenisi. Tästä syystä sen pitäisi kehittää kaikkien käyttämät kriteerit, joita soveltamalla kaikki tuomarointi tapahtuu. Valmiita pohjia löytyy varmasti pilvin pimein maailmalta. Sieltä vain karaokeen sopiva kriteerilista ja sitä kehittämään.

Joku, jolla on luppoaikaa, voisi etsiä jostain ne kriteerit, joilla esityksiä ihan tavallisissa laulukilpailuissa arvioidaan. Voidaan niitä sitten soveltaa yhdessä tähän taustanauhalaulantaan.

4) Tunnettavuus

Tunnettavuus on asia, jonka pitäisi olla kunnossa, jotta yhdistys voisi toimia. Ei ole mitään hyötyä vaikka olisi kuinka hienot ja tasapuoliset arviointijärjestelmät, jos kukaan ei tiedä yhdistyksen olemassaolosta eikä näin ollen hyödynnä sitä.

Eli sitten kun yhdistys on pystyssä, sitä pitää markkinoida. Sponsoritkin tykkäävät, kun näkyvyys on kunnossa.

---
Avasin uuden ketjun, koska edellisessä oli asiaan kuulumatonta keskustelua, ja itse aiheen seuraaminen muuttui mahdottomaksi. Kiitokset alkuperäisestä ideasta Vanhalle Vetäjälle.

18

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Vetäjä

      Kiitos kommentista ja siitä, että Sepelisäkki on ainakin ottanut asiaan selkeästi sellaisen kannan, että tämä voisi toimia. Itse olen sitä mieltä, vaikka olenkin vasta parisenkymmentä vuotta noita karaokelevyjä pyöritellyt, että olisi se jo aika tällainen maahamme saada.

      Mietin tuossa aamusella, että ajatuksena oli ensisijaisesti sellainen vapaa yhdistys (ei tarvitsisi ainakaan alkuun olla edes siis rekisteröitynyt), mihin sopiviksi katsottujen kriteerien mukaan otettaisiin henkilöitä tuomareiksi. Niin tuo pointti, että ei mitään karaokeuskovaisia, se oli aivan loistava. Anteeksi vain, mutta
      vaikka joka alan harrastajat puolustavat omaa harrastustaan ja kantaansa, tapojansa jne. sen verta voimakkaasti että tällainen henkilö ei välttämättä ole kaikken tasapuolisin tuomaritehtävissä.
      Eli eri ikäisiä, kokoisia, näköisiä, kumpaakin sukupuolta jne.

      Remmissä mukana olevien ei tarvitse istua jossain toimistossa odottamassa soittoa, että nyt sinne-tänne-tuonne... vaan ovat antaneet yhteystietonsa yhdistyksen käyttöön, mistä sitten kilpailujärjestäjät
      voivat kysellä vapaana olevia henkilöitä. Jos saadaan vielä nettisivut, sinne tulisi tietysti maininnat kaikista
      tärkeimmistä asioista mm. juuri nuo kulut ja kustannukset. Millään kahvi-limu-olut -palkkioilla ei tämä toimi.
      Yhdistyksen jäsenillä olisi sovitut korvaukset, minkä kilpailun järjestäjätaho maksaa heille.
      Tässä pitää kaikilla olla samat taksat, koska tulee turhaa närää jos joku saakin x-euroja ja toinen esim. 50e enempi! Tietenkin se, kuinka kaukana kilpailu on tuomarin kotipaikkakunnasta, vaikuttaisi maksettavaan
      korvaukseen. Mutta tokkopa kukaan Kemistä esim. lähtisi Espooseen tuomaroimaan!

      Edelleenkään en näe järkevänä, että levy-yhtiöt esim. sponssaisivat yhdistystä.
      Sepelisäkki toi saman ilmi kirjoituksessaan ja mainitsin siitä toisessa viestiketjussa aiemmin.

      Laitan vielä yhden vinkin tähän touhuun tälläkertaa:
      Aikoinaan pidin parit kilpailut, missä oli 4 tuomaria joka karsintakilpailussa ja samoin finaalissa.
      3 näistä oli kaikkien nähtävillä ja 1 piilossa. Hän ei nähnyt laulajia, kuuli vain laulut.
      Voitte kuvitella, kuinka paljon poikkeavia arvosteluja tuli tältä tuomarilta, kuka ei nähnyt esityksiä!
      Jokainen tuomari joutui kertaalleen olemaan se piilotuomari. Oli hauska kokeilu ja saatiin varmasti
      sellaiset voittajat siinä kilpailussa, että kukaan ei valittanut.

      Nyt keikalle.
      Laulelemisiin tasapuolisesti.

      • sepelisäkki

        Lähdetään ideoimaan tästä, voidaan sälyttää varsinainen toteutus nuoremmille ja reippaammille, kun "tuote" on valmis. ;)

        Jos tuomareita on pitkin poikin Suomea, on helpompi löytää joku, joka on inhimillisen etäisyyden päästä tapahtumapaikasta. Kuvailemasi toimintatapa tuntuu järkevältä, mutta yhdistyksellä pitäisi silti olla jonkinlaista "henkilöstöä" tuomareiden lisäksi hoitamassa noita käytännön asioita.

        Kuka muuten valitsee tuomarit? Ja pitäisikö heidät laittaa vaikka ensin jonkinlaisiin psykologisiin testeihin? :)


      • tilletalle
        sepelisäkki kirjoitti:

        Lähdetään ideoimaan tästä, voidaan sälyttää varsinainen toteutus nuoremmille ja reippaammille, kun "tuote" on valmis. ;)

        Jos tuomareita on pitkin poikin Suomea, on helpompi löytää joku, joka on inhimillisen etäisyyden päästä tapahtumapaikasta. Kuvailemasi toimintatapa tuntuu järkevältä, mutta yhdistyksellä pitäisi silti olla jonkinlaista "henkilöstöä" tuomareiden lisäksi hoitamassa noita käytännön asioita.

        Kuka muuten valitsee tuomarit? Ja pitäisikö heidät laittaa vaikka ensin jonkinlaisiin psykologisiin testeihin? :)

        siitä psykologisesta testistä! Olen varmasti asiantunteva. Heheh! Toimintakykytestikin riittää. Mutta meikäläinen voisi käyttää sitä kolmatta silmää, katsoessani ja kuunnellessani kokelaita. Eikö kuulosta kiinnostavalta?

        Ensinnäkin voisin sanoa, teistä ei ole kummastakaan "työhön palkkaajaksi, tai - ottajaksi. Toinen on liian kiltti ja toinen asenteellinen - itsensä kaltaista etsivä.

        Älkää vain alkako yhteistyöhön. Sovitte yhtä hyvin yhteen kun kärpänen täytekakun koristeena.

        En ilkeile, esitän mielipiteeni. Sorry olen suorasanainen, ja tarvittaessa tosi ärsyttävä ja puolustava, että rumasanainen.


      • pioni-76
        tilletalle kirjoitti:

        siitä psykologisesta testistä! Olen varmasti asiantunteva. Heheh! Toimintakykytestikin riittää. Mutta meikäläinen voisi käyttää sitä kolmatta silmää, katsoessani ja kuunnellessani kokelaita. Eikö kuulosta kiinnostavalta?

        Ensinnäkin voisin sanoa, teistä ei ole kummastakaan "työhön palkkaajaksi, tai - ottajaksi. Toinen on liian kiltti ja toinen asenteellinen - itsensä kaltaista etsivä.

        Älkää vain alkako yhteistyöhön. Sovitte yhtä hyvin yhteen kun kärpänen täytekakun koristeena.

        En ilkeile, esitän mielipiteeni. Sorry olen suorasanainen, ja tarvittaessa tosi ärsyttävä ja puolustava, että rumasanainen.

        Nyt on kyllä pakko sen verran kommentoida tähän ketjuun että,mitä hittoa? alkuperäinen idea oli kuitenkin ihan asiallisesti kirjoitettu ja siinä oli myös ilmoitettu että mistä ja miksi oli uusi ketju avattu..ei hemmeta,osaa joku ottaakin ns. herneen nenään olemattomasta..ja ennen kuin alat ojentaa minua kirjoitus tavasta tms. niin tiedän kyllä itse etten ole täydellinen..mutta minä pystyn sen myöntämään.


      • sepelisäkki
        sepelisäkki kirjoitti:

        Lähdetään ideoimaan tästä, voidaan sälyttää varsinainen toteutus nuoremmille ja reippaammille, kun "tuote" on valmis. ;)

        Jos tuomareita on pitkin poikin Suomea, on helpompi löytää joku, joka on inhimillisen etäisyyden päästä tapahtumapaikasta. Kuvailemasi toimintatapa tuntuu järkevältä, mutta yhdistyksellä pitäisi silti olla jonkinlaista "henkilöstöä" tuomareiden lisäksi hoitamassa noita käytännön asioita.

        Kuka muuten valitsee tuomarit? Ja pitäisikö heidät laittaa vaikka ensin jonkinlaisiin psykologisiin testeihin? :)

        Jotkut kriteerit pitää tuomareilla olla, ja sellaiset, mitkä liittyvät persoonaan, eivätkä meriitteihin. Jos tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus ovat oikeasti tavoitteena, niin tuomarien valinta (arvostelukriteerien määrittelemisen ohella) on tärkein vaihe yhdistyksen toiminnassa. Että jonkinlainen selkeä valintaprosessi pitäisi yhdistyksellä olla. Ja siksi siitä pitäisi keskustella jo näin ideointivaiheessa.

        (Mitä tulee tuollaisiin ylimääräisiin, aiheeseen liittymättömiin sivuhuuteluihin, toivoisin, että ne tapahtuisivat jossain muussa ketjussa. Yritän olla kiinnittämättä niihin huomiota, painelen peukkua alas ja ilmoitan raisummat eteenpäin. Avaan vaikka oman ketjun niille, saa meuhkata siellä.)


      • Kolomas_pyörä
        tilletalle kirjoitti:

        siitä psykologisesta testistä! Olen varmasti asiantunteva. Heheh! Toimintakykytestikin riittää. Mutta meikäläinen voisi käyttää sitä kolmatta silmää, katsoessani ja kuunnellessani kokelaita. Eikö kuulosta kiinnostavalta?

        Ensinnäkin voisin sanoa, teistä ei ole kummastakaan "työhön palkkaajaksi, tai - ottajaksi. Toinen on liian kiltti ja toinen asenteellinen - itsensä kaltaista etsivä.

        Älkää vain alkako yhteistyöhön. Sovitte yhtä hyvin yhteen kun kärpänen täytekakun koristeena.

        En ilkeile, esitän mielipiteeni. Sorry olen suorasanainen, ja tarvittaessa tosi ärsyttävä ja puolustava, että rumasanainen.

        Oiskohan parempi että sinä keskittyisit siihen "kolmanteen silmääsi " koska se sitä epäasiallista tavaraa tuppaa suoltamaan sen minkä kerkiää. miettisit, tai edes pyyhkisit sen joskus niin et olisi ehkä niin syvällä omassa "tavarassasi"


      • Vanha Vetäjä
        tilletalle kirjoitti:

        siitä psykologisesta testistä! Olen varmasti asiantunteva. Heheh! Toimintakykytestikin riittää. Mutta meikäläinen voisi käyttää sitä kolmatta silmää, katsoessani ja kuunnellessani kokelaita. Eikö kuulosta kiinnostavalta?

        Ensinnäkin voisin sanoa, teistä ei ole kummastakaan "työhön palkkaajaksi, tai - ottajaksi. Toinen on liian kiltti ja toinen asenteellinen - itsensä kaltaista etsivä.

        Älkää vain alkako yhteistyöhön. Sovitte yhtä hyvin yhteen kun kärpänen täytekakun koristeena.

        En ilkeile, esitän mielipiteeni. Sorry olen suorasanainen, ja tarvittaessa tosi ärsyttävä ja puolustava, että rumasanainen.

        Ei ole vaikea arvata, että minua tarkoitetaan kiltillä.
        No siinä on syynsä: tällaiset foorumit eivät ole oikea paikka aukoa päätä ja siksi pitäydyn asioissa ja pidän kieleni kurissa. Ken minut tietää elävässä elämässä, tietää myös sen että sanaa tulee ja tulista tarvittaessa
        - ja helposti. Täällä sellaista ei tarvitse jauhaa ja harrastaa! Sen kun uskoisivat toisetkin.

        Enkä sano nytkään pahasti, totean vain että jos kohdakkain tulisit ja avautua pitäisi, niin.....
        Se mitä voisi tapahtua, ei lähdetä spekuloimaan!
        Minä pysyn täällä valitsemallani linjalla ja se siitä. Toivon malttia kyllä hiukan enempi myös sinulta.


      • tilletalle
        Vanha Vetäjä kirjoitti:

        Ei ole vaikea arvata, että minua tarkoitetaan kiltillä.
        No siinä on syynsä: tällaiset foorumit eivät ole oikea paikka aukoa päätä ja siksi pitäydyn asioissa ja pidän kieleni kurissa. Ken minut tietää elävässä elämässä, tietää myös sen että sanaa tulee ja tulista tarvittaessa
        - ja helposti. Täällä sellaista ei tarvitse jauhaa ja harrastaa! Sen kun uskoisivat toisetkin.

        Enkä sano nytkään pahasti, totean vain että jos kohdakkain tulisit ja avautua pitäisi, niin.....
        Se mitä voisi tapahtua, ei lähdetä spekuloimaan!
        Minä pysyn täällä valitsemallani linjalla ja se siitä. Toivon malttia kyllä hiukan enempi myös sinulta.

        karaokessa, Laulattamiskieltoja, kiusaamista monella eri tavoilla. Mulle on yksi vitun väli, mitä sinä avaudut mulle, parempi niin, ennen kuin puhut selkäni takana! Reilu peli eikö?


        En ole yhtäkään kirjoitusta tänne kirjoittanut , ettenkö ole yrittänyt ja pyrkinyt selvittämään asioita kasvotusten. Voin sanoa sulle vanha vetäjä --- haista pitkäääääääääään mitä haluatkaan, toivot ja unelmoit, mutta älä luule että mun suutani saat tukkoon. Auon yhtäpajon tai enemmän päätäni paskan jauhannan edessä livenä. Olen nähnyt vaikeita asiakkaita, olen kuunnellut paskaa, mutta paras paska lämähti tältä vanhalta vetäjältä, et sunkaan sä uhkaile?


      • Vanha Vetäjä
        tilletalle kirjoitti:

        karaokessa, Laulattamiskieltoja, kiusaamista monella eri tavoilla. Mulle on yksi vitun väli, mitä sinä avaudut mulle, parempi niin, ennen kuin puhut selkäni takana! Reilu peli eikö?


        En ole yhtäkään kirjoitusta tänne kirjoittanut , ettenkö ole yrittänyt ja pyrkinyt selvittämään asioita kasvotusten. Voin sanoa sulle vanha vetäjä --- haista pitkäääääääääään mitä haluatkaan, toivot ja unelmoit, mutta älä luule että mun suutani saat tukkoon. Auon yhtäpajon tai enemmän päätäni paskan jauhannan edessä livenä. Olen nähnyt vaikeita asiakkaita, olen kuunnellut paskaa, mutta paras paska lämähti tältä vanhalta vetäjältä, et sunkaan sä uhkaile?

        No niin ja tällaista täällä tänään.
        Teen suoran henk.koht. ehdotuksen ed. kirjoituksen tehneelle:
        Tule, olit sitten missä päin Suomea tahansa, ensi keskiviikkona Vantaalle ja Korsoon.
        Hae sieltä paikka, missä lauletaan ja avaudu vetäjälle kasvotusten. Näin kun tapahtuu,
        kaikki hyvin ja kiitos. Kyseisessä kylässä tosin on laulua parissa paikassa, jotenka yhden
        vinkin annan sulle, jotta löydät helpommin paikalle. VIhreä on hallitseva väri ravintolassa.
        Mutta jos näin ei käy, niin sitten on turha yrittää jatkaa sanaprovokaatioiden harrastamista.
        Tämä kaikella ystävällisyydellä.

        Ja kaikille muille tasapuolisesti: Laulelemisiin.


      • Vanha Vetäjä
        sepelisäkki kirjoitti:

        Jotkut kriteerit pitää tuomareilla olla, ja sellaiset, mitkä liittyvät persoonaan, eivätkä meriitteihin. Jos tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus ovat oikeasti tavoitteena, niin tuomarien valinta (arvostelukriteerien määrittelemisen ohella) on tärkein vaihe yhdistyksen toiminnassa. Että jonkinlainen selkeä valintaprosessi pitäisi yhdistyksellä olla. Ja siksi siitä pitäisi keskustella jo näin ideointivaiheessa.

        (Mitä tulee tuollaisiin ylimääräisiin, aiheeseen liittymättömiin sivuhuuteluihin, toivoisin, että ne tapahtuisivat jossain muussa ketjussa. Yritän olla kiinnittämättä niihin huomiota, painelen peukkua alas ja ilmoitan raisummat eteenpäin. Avaan vaikka oman ketjun niille, saa meuhkata siellä.)

        Ajattelin tällaista, että remmiin hyväksytyt henkilöt eivät ole ikuisesti varmoja tuomareita, eli
        jos hommissa kämmää tai tuomarista tulee negaatioita järjestäjiltä ja kilpailijoilta tai vaikka toisilta
        tuomareilta siinä määrin, että on parempi pistää kyseinen henkilö sivuun tehtävistä, niin näin myös tehdään. Eli tuomari mokaa rankasti, on vaikka ei-ystävällinen tms. niin ei muuta kuin sivuun yhdistyksestä alkuun vaikka määräajaksi ja sitten saatetaan ottaa koeajalle takaisin, jolloin katsotaan voiko hän toimia
        tuomariyhdistyksen nimissä tuomarina.

        Mutta kuka nuo "tuomiot" tuomareille antaa? Demokraattisesti varmaan pitäisi olla jokin
        elin ts. toimikunta, joka käsittelee nämä asiat tapauskohtaisesti. Vai pitäisikö aina tällaisissa tapauksissa
        muista tuomareista koota ryhmä, joka tutkii asian ja antaa päätöksen, minkä mukaan yhdistys toimii?


      • tilletalle
        Vanha Vetäjä kirjoitti:

        No niin ja tällaista täällä tänään.
        Teen suoran henk.koht. ehdotuksen ed. kirjoituksen tehneelle:
        Tule, olit sitten missä päin Suomea tahansa, ensi keskiviikkona Vantaalle ja Korsoon.
        Hae sieltä paikka, missä lauletaan ja avaudu vetäjälle kasvotusten. Näin kun tapahtuu,
        kaikki hyvin ja kiitos. Kyseisessä kylässä tosin on laulua parissa paikassa, jotenka yhden
        vinkin annan sulle, jotta löydät helpommin paikalle. VIhreä on hallitseva väri ravintolassa.
        Mutta jos näin ei käy, niin sitten on turha yrittää jatkaa sanaprovokaatioiden harrastamista.
        Tämä kaikella ystävällisyydellä.

        Ja kaikille muille tasapuolisesti: Laulelemisiin.

        Katsotaan sitten kumman silmiä hävettää. Lupaan olla asiallinen, jos mua kohtaan ollaan asiallisia. Mulla onkin helsingissä,tosin ei korsossa, ei vantaallakaan ihan, mutta espoossa sukulaisia. Mutta korkeintaan voit odottaa kunniavierastasi heinä- elokuun taitteessa.

        Oot sä siellä pe la? vai aina? Tiedän sen verta Helsingistä ja sen esikaupungeista, että juuri vantaalla, espoossa, on hyviä karaokepaikkoja. Korsoa karsastan muuten vaan.


      • sepelisäkki
        tilletalle kirjoitti:

        Katsotaan sitten kumman silmiä hävettää. Lupaan olla asiallinen, jos mua kohtaan ollaan asiallisia. Mulla onkin helsingissä,tosin ei korsossa, ei vantaallakaan ihan, mutta espoossa sukulaisia. Mutta korkeintaan voit odottaa kunniavierastasi heinä- elokuun taitteessa.

        Oot sä siellä pe la? vai aina? Tiedän sen verta Helsingistä ja sen esikaupungeista, että juuri vantaalla, espoossa, on hyviä karaokepaikkoja. Korsoa karsastan muuten vaan.

        Jätä kuitenkin ne sakset kotiin. Ja Vanha Vetäjä, älä käännä selkääsi missään vaiheessa. Tässä kuunkierron vaiheessa nämä ovat vähäsen arvaamattomia, täysikuu häämöttää.


      • tilletalle
        sepelisäkki kirjoitti:

        Jätä kuitenkin ne sakset kotiin. Ja Vanha Vetäjä, älä käännä selkääsi missään vaiheessa. Tässä kuunkierron vaiheessa nämä ovat vähäsen arvaamattomia, täysikuu häämöttää.

        sanonut, oot sä toisaalta aika nökkönen. Ootsä kuullut laulun lululla oli kolme mieltä... Vililläkin voi olla. Eikä ainostaan mulla...

        Saksia en voi ottaa mukaan, ko ne on aina häviyksessä. Ja Mä en osaa leikata kurkkua saksilla, joskun lapselleni pilkon spagettia saksilla. En tunnista aina kenen selkä on itseäni vastaan, joten en osaa puukottaa selkään edes ajatustasolla.

        Mulla on ihanan perseposkinen mies, ja hän on opettanut minulle, että ei väliä missä päässä se kankku on, jos ruoka maistuu hyvältä, todennäköisesti syöt ns. oikealla päällä.


      • Vanha Vetäjä
        tilletalle kirjoitti:

        Katsotaan sitten kumman silmiä hävettää. Lupaan olla asiallinen, jos mua kohtaan ollaan asiallisia. Mulla onkin helsingissä,tosin ei korsossa, ei vantaallakaan ihan, mutta espoossa sukulaisia. Mutta korkeintaan voit odottaa kunniavierastasi heinä- elokuun taitteessa.

        Oot sä siellä pe la? vai aina? Tiedän sen verta Helsingistä ja sen esikaupungeista, että juuri vantaalla, espoossa, on hyviä karaokepaikkoja. Korsoa karsastan muuten vaan.

        Sanoin päivän, eli eipä aleta lipsumaan. Itse olen kyennyt tarvittaessa muuttamaan ohjelmiani ja aikataulujani nopeasti jos on ollut syytä. Mainitsin päivän ja jos ei sovi, niin aiemman viestini
        kirjoituksen loppupuoli kertoo yhä oleellisen. Siispä aiheesta ei sitten enempää, ellei syystä tai toisesta (muka) sovi.

        Sepelisäkille tiedoksi. Homma on täysin hanskassa, kiitos huolenpidosta.
        Tiedän, mitä tulee tapahtumaan.


      • Vanha Vetäjä
        Vanha Vetäjä kirjoitti:

        Sanoin päivän, eli eipä aleta lipsumaan. Itse olen kyennyt tarvittaessa muuttamaan ohjelmiani ja aikataulujani nopeasti jos on ollut syytä. Mainitsin päivän ja jos ei sovi, niin aiemman viestini
        kirjoituksen loppupuoli kertoo yhä oleellisen. Siispä aiheesta ei sitten enempää, ellei syystä tai toisesta (muka) sovi.

        Sepelisäkille tiedoksi. Homma on täysin hanskassa, kiitos huolenpidosta.
        Tiedän, mitä tulee tapahtumaan.

        Tämä eräs taho ei sitten eilen ilmaantunut, loisti poissaolollaan jotenka kaikki hänen sanomansa
        tästä eteenpäin voidaan ohittaa olankohautuksella. Näin se nähdään, kellä oikeasti on
        tahtoa ja kanttia käydä asioita kasvotusten ja ketkä huutelevat puskista.

        Mutta sitten itse asiaan, eli tuomariyhdistykseen.
        Muutaman samoja hommia tekevän kanssa vähän kanssa tuosta juttelin ja
        moni näkee ajatuksen sen verran järkevänä, että toivotaan oikeasti täällä(kin) useamman
        tahon heräävän ideaan ja antavan järkevän sanansa aiheesta!
        Jokunen vetäjä on vuosien saatossa todennut, että ei tee mieli lähteä tuomaroimaan
        kilpailuja, kun tuomaristossa saattaa olla hyvinkin jonkun laulajan tyttö- tai poikaystävä tms.
        tai edes lähteä vetämään kilpailuja, koska tuntee osittain myötähäpeää kilpailijoita kohtaan tuomariston vuoksi.

        Tälläkin foorumilla kyllä käydään kisoista paljon juttua ja moititaan tuomaristoa ja ihmetellään valintoja, mutta kas kun on kerrankin mahdollisuus tuoda järkevästi kantoja ja ideoita tuomarityöskentelyn parantamiseksi, niin menee valtaosalla suu suppuun.
        Ihmeellinen on ihmisen mieli........
        Mutta siitä huolimatta: Laulelemisiin.


    • joukoajakostia

      Siis on pitkästä aikaa rakentava juttu. Onks tästä enemmän missään vai vasta täällä puhuttu?
      Mutta missä ne kaikki, jotka aina haukkuvat tuomareita? Eiks kukaan uskalla nyt sitten antaa äänensä kuulua vai ovatko oikeesti sitten niin itseensä täys että mieluummin haukutaan ja melskataan eikä haluta rakentaa karaokekilpailuista parempia? Luulis tämän herättävän enempi keskustelua.
      Mä seuraan nyt ainakin tätä ja jos jotain alkaa rakentuu niin koitan mukaan saada itteni.

    • X-viles

      Valitettavasti nämä yhdistystuomaritkaan eivät pysty vaikuttamaan laulajaan jolla on turhan suuret luulot omista laulutaidoistaan. Tulevat aina morkkaamaan tuomarien valintoja kuten lähes jokaisessa kilpailussa.
      Laulajille pitäisi perustaa myös yhdistys, jossa koulutetaisiin sekä valittaisiin kilpailuihin osallistujat todellisten taitojen perusteella. - menikö vaikeaksi?-

      - Harrastus on harrastus. kaikkia ei vaan voi miellyttää, eikä kaikki vaan osaa laulaa, vaikka itse niin luulevatkin, annetaan tuomareiden tehdä arvionsa omien perusteidensa mukaan. jotkut tykkää äideistä toiset tyttäristä, jotkut joa veljistä? mutta yritys hyvä 10 .

      Totuus löytyy meistä jokaisesta katsomalla peiliin. Toiset vain katsoo, toiset ehkä kumartaa, ja jotkut jopa pyllistää.

      • 123ed

        En mä näe järkevänä että noille kisaajille olisi joku kurssitus tai vastaava, missä ne vois sitten hioa taitojaan.
        Se on oravanpyörän kiihdytystä vaan, koska sitten ne on entistä leuhkempia ja aukovat vielä enempi
        päätään tukijoukkojen kanssa tuomareille. Mutta tos ideassa oli siementä sen verta että
        kilpailijoille voisi joku "fiksu" järkätä psyykkausleirejä tai jotain.
        Sarasvuo ja kumppanit asialle. Tää sillä, kun moni kilpailija tosiaan luulee liikoja ja käyttäytyy sen mukaan ja
        oma pää kun ei kestä, niin sitten alkaa uho-selittely-haukkuminen oikeen urakalla että sen kyllä kuulee
        naapuribaarinkin kantajengi. Toi tuomarijuttu taas olis aika jees kun sitten niil olis yhteiset säännöt
        kisoista kisaan. Oppis aika nopeesti noi laulajat pelaan reilummin ja kattoon sitä peilii.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe