(off -topic) Ajattelun- ja ilmaisunvapaudesta

Uskontojen "pyhät" arvot eivät ole ylittämättömiä, eivätkä usein edes ansaitse kunnioitusta.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9134133

15

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apo-Calypso

Kannattaa lukea Christopher Hitchensin teos "God is Not Great".
      Saa hyvän käsityksen eri uskontojen "pyhistä" arvoista...

• Apo-Calypso
        illuminatus kirjoitti:

Se on muutenkin mainio kirja. On hyllyssä,

Selailin sattumoisin tänään Akateemisessa hänen kirjaansa "The Portable Atheist". Se on kokoelma valittuja aiheeseen llittyviä kirjoituksia Hitchensin esipuhein. Vaikutti kiinnostavalta.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Portable_Atheist:_Essential_Readings_for_the_Non-Believer

Kappas vaan!

En ole ehtinyt työkiireiden vuoksi käymään Akateemisessa kuukausiin (PAHA synti), täytyypä keretä!

Kiitti vinkistä.

• .........

Mun mielestä suomenkielinen versio oli vähän tylsä.. Puhujana Hitchens on yks mun ehdottomia suosikkeja (Intelligence squared Stephen Fry:n kanssa on loistavaa kuunneltavaa, löytyy Youtubesta), mutta kirja oli aika pitkäpiimäinen ja pettymyskin. En tiedä johtuuko tosiaan käännöksestä, vai kirjasta, ehkä pitää hommata englanninkielinenkin versio.

• Apo-Calypso
        ......... kirjoitti:

Mun mielestä suomenkielinen versio oli vähän tylsä.. Puhujana Hitchens on yks mun ehdottomia suosikkeja (Intelligence squared Stephen Fry:n kanssa on loistavaa kuunneltavaa, löytyy Youtubesta), mutta kirja oli aika pitkäpiimäinen ja pettymyskin. En tiedä johtuuko tosiaan käännöksestä, vai kirjasta, ehkä pitää hommata englanninkielinenkin versio.

Mielestäni englanninkielinen versio oli sangen lukukelpoinen. Kyllähän kääntäjä pystyy mokaamaan hyvänkin teoksen.

Olen samaa mieltä C. Hitchensin esiintymistaidosta.

• laboradroid
        ......... kirjoitti:

sen lisäksi että alkuperäiskielisessä tekstissä ei tule välikäden kautta 'lost in translation' -efektiä, suomentamattomat kirjat ovat rutkasti edullisempia kuin suomennetut. kyseinen kirja on englanninkielisenä 13 € ja suomennettuna 27 €. melkoinen hintaero, joka minun kukkarossani useinkin sysää vaakakupin suomentamattomien teosten puolelle. sori vaan pietiläinen ja muut translaattorit :p

• Apo-Calypso
        laboradroid kirjoitti:

sen lisäksi että alkuperäiskielisessä tekstissä ei tule välikäden kautta 'lost in translation' -efektiä, suomentamattomat kirjat ovat rutkasti edullisempia kuin suomennetut. kyseinen kirja on englanninkielisenä 13 € ja suomennettuna 27 €. melkoinen hintaero, joka minun kukkarossani useinkin sysää vaakakupin suomentamattomien teosten puolelle. sori vaan pietiläinen ja muut translaattorit :p

Jees, tämäkin vielä. Tämä on eräs pääsyy miksi ostan ja luen ainoastaan alkuperäisiä, alkuperäiskielellä.

• Möttöskä 1

Uskontojen "pyhät" arvot eivät ole ylittämättömiä, eivätkä usein edes ansaitse kunnioitusta

Mitäpä 10:stä käskystä, nehän voi aina romuttaa ja alkaa elää kuin siat vatukossa. Se lienee tekstisi mukaan evokkien uusin elämänohje.

• Ne 10 käskyähän ovat siellä VT:n puolella, jossa olevat käskyt eivät kuulemma kristittyjä edes koske. Vanhan testamentin laithan on kuulemma korvattu "kristuksen laeilla". Näin kuulee vastattavan, kun muistuttaa kristittyjä fundiksia siitä, että VT:ssa ovat myös esim. käskyt tehdä uhritoimituksia sekä tappaa kurittomat kakarat ja pyhäpäivinä työskentelevät - monen muun yhtä "arvokkaan" eettisen ohjeen ohella.

Lisäksi tuo VT:n käskyt korvaava kristuksen laki koostuu 2 käskystä, joista toinen on ainoastaan yhdentekevää roskaa (”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.") ja toinen, joka on sinänsä hyvä neuvo ("Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." ), mutta ei vaan ole millään tapaa kristillinen alkuperältään vaan on pöllitty vanhemmista uskonnoista kuten zarathustralaisuus. Tuo neuvo on muutenkin yleishumanistinen eikä uskonnollinen.

Sitä paitsi 10 käskyäkin on hyvä vain siltä osin kuin se koskee yleisiä humanistisia arvoja, joilla taas ei niilläkään ole millään tapaa kristillinen alkuperä. Niillä nimenomaisesti kristillisisllä käskyillä, kuten käskyllä olla turhaan mainitsematta jumalan nimeä, ei taas tee yhtään mitään.

Ihmisoikeudet käyvät myös kristillisten arvojen yli - ja sananvapaus on ihmisoikeus.

• Apo-Calypso

Miksi sitten "kymmenessä käskyssäsi" ei kielletä:
        - orjien pitoa
        - joukkotuhontaa
        - kidutusta
        - pedofiliaa
        - eläinrääkkäystä
        - insestiä
        - jne. jne. jne.?

• Yks mie vaan
        illuminatus kirjoitti:

Ne 10 käskyähän ovat siellä VT:n puolella, jossa olevat käskyt eivät kuulemma kristittyjä edes koske. Vanhan testamentin laithan on kuulemma korvattu "kristuksen laeilla". Näin kuulee vastattavan, kun muistuttaa kristittyjä fundiksia siitä, että VT:ssa ovat myös esim. käskyt tehdä uhritoimituksia sekä tappaa kurittomat kakarat ja pyhäpäivinä työskentelevät - monen muun yhtä "arvokkaan" eettisen ohjeen ohella.

Lisäksi tuo VT:n käskyt korvaava kristuksen laki koostuu 2 käskystä, joista toinen on ainoastaan yhdentekevää roskaa (”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.") ja toinen, joka on sinänsä hyvä neuvo ("Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." ), mutta ei vaan ole millään tapaa kristillinen alkuperältään vaan on pöllitty vanhemmista uskonnoista kuten zarathustralaisuus. Tuo neuvo on muutenkin yleishumanistinen eikä uskonnollinen.

Sitä paitsi 10 käskyäkin on hyvä vain siltä osin kuin se koskee yleisiä humanistisia arvoja, joilla taas ei niilläkään ole millään tapaa kristillinen alkuperä. Niillä nimenomaisesti kristillisisllä käskyillä, kuten käskyllä olla turhaan mainitsematta jumalan nimeä, ei taas tee yhtään mitään.

Ihmisoikeudet käyvät myös kristillisten arvojen yli - ja sananvapaus on ihmisoikeus.

....Ne 10 käskyähän ovat siellä VT:n puolella, jossa olevat käskyt eivät kuulemma kristittyjä edes koske.....

Pidätkö itseäsi asiantuntijana opettamaan mitä kristillinen usko opettaa. Älä pidä, pysy vaan siellä evo-opin saarnaajana, se sopii sinulle paremmin. Kristinopin opetuksesi on vääristelyä. 10 käskyä koskee kaikkia ihmisiä kautta aikain. Kuten Jeesus sanoo: "En minä ole tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen".

• Yks mie vaan
        Apo-Calypso kirjoitti:

Miksi sitten "kymmenessä käskyssäsi" ei kielletä:
        - orjien pitoa
        - joukkotuhontaa
        - kidutusta
        - pedofiliaa
        - eläinrääkkäystä
        - insestiä
        - jne. jne. jne.?

evoluutio-opin yhteydessä yksikään asia noista? En ole huomannut kieltoa, vaan päinvastoin.

Jos ihminen on eläin ja sopeutunein pärjää niin kieltääkö sellainen oppi yhtään mitään. Onhan simpanssilaumassa sallittua, että urokset syövät poikasen omasta laumasta niin miksi ei sitten ihminenkin voi tehdä saman jos nälättää.

• Yks mie vaan kirjoitti:

....Ne 10 käskyähän ovat siellä VT:n puolella, jossa olevat käskyt eivät kuulemma kristittyjä edes koske.....

Pidätkö itseäsi asiantuntijana opettamaan mitä kristillinen usko opettaa. Älä pidä, pysy vaan siellä evo-opin saarnaajana, se sopii sinulle paremmin. Kristinopin opetuksesi on vääristelyä. 10 käskyä koskee kaikkia ihmisiä kautta aikain. Kuten Jeesus sanoo: "En minä ole tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen".

Mikset sitten tapa kurittomia kakaroita ja pyhäisin työskenteleviä, jos kerran VT:n lakeja on noudatettava ja jumalasi käskee niin tekemään?

Valikoitko sinä jumalasi käskyistä, ohjeista ja laeista vain ne, joista tykkäät?

• Yks mie vaan kirjoitti:

evoluutio-opin yhteydessä yksikään asia noista? En ole huomannut kieltoa, vaan päinvastoin.

Jos ihminen on eläin ja sopeutunein pärjää niin kieltääkö sellainen oppi yhtään mitään. Onhan simpanssilaumassa sallittua, että urokset syövät poikasen omasta laumasta niin miksi ei sitten ihminenkin voi tehdä saman jos nälättää.

Kieltääkö painovoimateoria jonkun niistä? Ei. Miksi niitä pitäisi sitten "evoluutio-opissakaan" kieltää?

Ei tieteellinen teoria ole mikään moraaliohje - eikä totta vie tarvitse ollakaan. Sinun uskontosi kyllä väittää moraalin edellytyksenä olevansa.

• Apo-Calypso
        Yks mie vaan kirjoitti:

Tieteelliset teoriat eivät käsittele moraalia. Sinun läpimädän "uskosi" sen sijaan pitäisi, mutta se ei onnistu *siinäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      86
      8119
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6208
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4711
    5. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3224
    6. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      49
      3217
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2769
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2705
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      43
      2651
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2442
    Aihe